14.3.2014

בס"ד למה צריך לעשות סעודת פורים ואם זה רק בצהרים ? והקשר בן יוסף למרדכי ולמה נצטרך לאכול סעודת פורים גם לעתיד לבא ? ‏י"ב/אדר ב/תשע"ד



בס"ד
למה צריך לעשות סעודת פורים ואם זה רק בצהרים ? והקשר בן יוסף למרדכי ולמה נצטרך לאכול סעודת פורים גם לעתיד לבא ?  ‏י"ב/אדר ב/תשע"ד

בראשית פרק מג

(טז) וַיַּרְא יוֹסֵף אִתָּם אֶת בִּנְיָמִין וַיֹּאמֶר לַאֲשֶׁר עַל בֵּיתוֹ הָבֵא אֶת הָאֲנָשִׁים הַבָּיְתָה וּטְבֹחַ טֶבַח וְהָכֵן כִּי אִתִּי יֹאכְלוּ הָאֲנָשִׁים בַּצָּהֳרָיִם:
משלי פרק ט
(ב) טָבְחָה טִבְחָהּ מָסְכָה יֵינָהּ אַף עָרְכָה שֻׁלְחָנָהּ:

מדרש משלי (בובר) פרשה ט
[ב] טבחה טבחה מסכה יינה. אמר ר' אבהו זו אסתר המלכה, שבשעה שהגיע צער לישראל בימי מרדכי, מה עשתה, התקינה סעודה לאחשורוש ולהמן הרשע, ושכרה אותו יין ביותר, והיה הרשע סבור בעצמו שחלקה לו כבוד, והוא לא היה יודע שפרשה לו מצודה שמתוך ששכרה אותו יין קנתה לה אומתה לעולם. אף ערכה שלחנה. שערכה לה שלחן בעולם הזה ובעולם הבא, ואי זה, זה שם טוב שקנתה לה בעולם הזה ובעוה"ב, שכל המועדים עתידים בטלים, וימי הפורים [אינם בטלים לעולם, שנאמר וימי הפורים] האלה לא יעברו מתוך היהודים (אסתר ט כח). אמר ר' אלעזר אף יום הכפורים אינו בטל לעולם, שנאמר והיתה זאת לכם לחקת עולם לכפר על בני ישראל מכל חטאתם אחת בשנה (ויקרא טז לד). ד"א אף ערכה שלחנה. זו התורה שעורכת שלחן למי שעוסקים בה בעולם הזה ובעולם הבא, שנאמר וידבר אלי זה השלחן אשר לפני ה' (יחזקאל מא כב).

אנו רואים דמיון מדהים בין וטבח טבח של יוסף לבין טבחה טבחה של אסתר במשלי
שניהם מדברים בסעודה ושניהם מדברים על תיקון ושניהם מדברים על "מצודה" כלומר מלכודת . אסתר עשתה מלכודת להמן ויוסף עשה מלכודת לשבטים אבל מלכודת שבאה לתיקון לא לקלקול  .

שני הסעודות באו לתקן את חטא מכירת יוסף ע"י השבטים ואת קריעת הבגדים של יוסף

שפת אמת בראשית פרשת מקץ
וכתיב וישכרו עמו כו' אמרו חז"ל עד עתה לא שתו כו'. ולמה עתה שתו. משמע שהרגישו שנתקנו בשלימות הראוי בישיבתם עתה לפני יוסף כמ"ש ויתמהו כו'. וענין האבות הוא תיקון הראשון בלי שום חטא. ותיקון השבטים הוא אחר החטא. כמו שהי' חנוכת המזבח אחר חטא הידוע כמ"ש מזה לעיל. ומצינו שכתבו חז"ל בכ"מ שכ' יין עושה רושם.

וכן כתב משיבת נפש בראשית פרק מה
ולבנימן נתן שלש מאות כסף וחמש חליפת שמלות וכו'. אמר ר' בנימין בר יפת אפשר בדבר שנכשל בו אותו צדיק יוסף יכשל בו בנימין שנתן לו חליפות יותר משאר אחיו, אלא רמז לו שעתיד לצאת ממנו בן שיצא בחמשה לבושים. וזהו מרדכי שנאמר ומרדכי יצא בלבוש כו'

וכן כתב הון עשיר מסכת שקלים פרק ח
שקלים מתחיל בבית ומסיים בשין היינו שב, שהשב בתשובה צריך שישקול ממונו לצדקה, כמו שאנו מפרישים מחצית השקל על עון מכירת יוסף (עי' ירושלמי פ"ב ה"ג ובר"ר פפ"דיח), כמשאז"ל וחטאיך בצדקה פרוק (דניאל ד, כד). ועוד ב"ש נוטריקון "ברית "שלום, שזכה פינחס דאתי מיוסף הצדיק יסוד עולם, אשר הוא סוד ברית שלום כידוע ליודעי חן:

סעודה של יוסף לפני מתן תורה בסיני וסעודה של אסתר לפני קבלת תורה מאהבה של היהודים בפורים ונתקנה הסעודה הזאת לדורות גם לעולם הבא כמו שכתוב במדרש .
וצריך להגיד שכמו שהסעודה של יוסף היתה דוקא בצהרים גם הסעודה של אסתר דוקא בצהרים
ואומרת  הגמרא בתלמוד בבלי מסכת מגילה דף ז עמוד ב
אמר ליה: ולא הוה אפשר למיכלה באורתא? - אמר ליה: לא שמיע ליה למר הא דאמר רבא: סעודת פורים שאכלה בלילה לא יצא ידי חובתו.
פרוש לא ניתן לאכול סעודת פורים בלילה רק ביום ויש לחדש שלכתחילה להתחיל בצהרים

ומה מיוחד בסעודה ויין המתקנים את האדם ?
תלמוד בבלי מסכת שבת דף קכט עמוד ב
מעלי יומא דעצרתא - סכנתא. וגזרו רבנן אכולהו מעלי יומא טבא משום יומא טבא דעצרת. דנפיק ביה זיקא ושמיה טבוח. דאי לא קבלו ישראל תורה - הוה טבח להו לבשרייהו ולדמייהו.

כלומר קודם כל יש להבחין בדמיון וטבח טבח ל טבחה טבחה והשד (זיקא ) שנברא עם מתן תורה ששמו טבוח שאוכל את הבשר ואת הדם , וכנארה עושה פעולה כמו עלוקה ומציצת דם ולכן שהפעולה שלו במיוחד ערב מתן תורה גזרו רבנן לא להקיז דם  כי אז הסכנה גדולה .

ואמר המהרש"א חידושי אגדות מסכת סנהדרין דף מג עמוד ב
כל הזובח את יצרו כו'. ר"ל הכובש את יצרו כמו שיסד ר' אפרים גבורות הזובחים אשר יצרם טובחים ומודים ומשבחים המה הגבורים ור"ל שכובש את יצרו להבא ומתודה לשעבר וע"פ דרך זה יתיישב מ"ש פרק מפנין מעלי יומא דעצרת נפיק ביה זיקא ושמיה טבוח דאי לא קבילו ישראל התורה היה טבח להו לבשרייהו וכו' .

פרוש התורה נתנה לנו כוח לכבוש את יצרנו כי אחרת הזיקא טבוח היה משמיד אותנו .
ואם בכל זאת היצר ניצח והזיקא אוכל את דמנו מה הפתרון :
כותב התלמוד בבלי מסכת שבת דף קכט עמוד א
הקיז דם ואין לו מה יאכל - ימכור מנעלים שברגליו ויספיק מהן צרכי סעודה. מאי צרכי סעודה? רב אמר: בשר, ושמואל אמר: יין. רב אמר: בשר, נפשא חלף נפשא. ושמואל אמר: יין, סומקא חלף סומקא.
לאכול סעודת מצוה זה הפתרון . כלומר סעודה של מצוה סעודה שיש בה דברי תורה וזה הנשק שלנו מול היצר עד שיגיע משיח צדקנו .
ואז יתבטלו כל המועדים חוץ מפורים ויום הכיפורים כי עדיין יהיה אותו זיקא קיים וכל אחד עדיין יהיה חייב בקבלת התורה באהבה ולאכול את סעודת פרים כדי שאותו זיקא לא יוכל את בשרנו ודמנו .

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה