4.7.2014

פרשת קרח , בלק , בלעם ,פינחס האם זה תמונה אחת או כל אחד מעשה בפני עצמו ? וכיצד קשור בלק למלכות בית דויד ? וכן מה הקשר של פר לעזאזל ביום הכיפורים לפרשה שלנו ? ‏ו'/תמוז/תשע"ד


 

בס"ד

פרשת קרח , בלק , בלעם ,פינחס האם זה תמונה אחת או כל אחד מעשה בפני עצמו ? וכיצד קשור בלק למלכות בית דויד ? וכן מה הקשר של פר לעזאזל ביום הכיפורים לפרשה שלנו ? ‏ו'/תמוז/תשע"ד

בו  נבחן   את מסע ארבעים שנה במדבר בראי הפרשה שלנו פרשת בלק

כתוב במשנה מסכת אבות פרק ה

עשרה נסים נעשו לאבותינו במצרים ועשרה על הים עשר מכות הביא הקדוש ברוך הוא על המצריים במצרים ועשרה על הים עשר נסיונות נסו אבותינו את המקום ברוך הוא במדבר שנאמר (במדבר י"ד) וינסו אותי זה עשר פעמים ולא שמעו בקולי:

הקדוש ברוך הוא הוציא את עם ישראל מארץ מצרים וכמו שכתבתי במאמרים הקודמים הקדוש ברוך הוא ברא את העולם מחדש עם תנאי של קבלת התורה ע"י עם ישראל . עם ישראל בעצם נולד בארבעים השנה לעם והמסע של ארבעים השנה דומה לתינוק שנולד ומתחיל להכיר את העולם ומנסה לראות באיזה סביבה הוא חי . וזה בעצם העשרה ניסיונות שניסו עם ישראל את הקדוש ברוך הוא . המסע במדבר הייתה במציאות רוחנית ששלטה בו מידת הדין . אתה עושה מעשה ומיד מקבל את העונש יש מעשה ויש ישר תוצאה . אומנם הקדוש ברוך הוא הפעיל את מידת ארך אפים אבל היה זה מידת ארך אפים גלויה לכולם     . בחטא המרגלים רצה הקדוש ברוך הוא להשמיד את עם ישראל אחרי הפעלת מידת הדין אבל מידת ארך אפים פעלה ומסע בני ישראל  הוארך ל  40 שנה אבל כל מי שהיה שותף לחטא המרגלים נקבר במדבר . כולם ידעו את זה התכוננו  לזה כלומר לא היה הסתר פנים הכול היה גלוי וידוע החטא והתוצאה שלו .

החטא של קורח , פרשת בלק ובלעם , לא היו חלק מהעשרה ניסיונות . כתבתי באחד המאמרים הקודמים והבאתי  הוכחות שפרשת קרח , בלק ובלעם , ומעשה פינחס יש להם קשר ישיר לנפילים שהם באו מבניהם של המלאכים שהגיעו לארץ עוזא ועזאל .  

ועכשיו אני רוצה להיכנס ולהבין את הקשר של בלק ובלעם לבני הנפילים

  1. המלאכים עוזא ועזאל היו נגד בריאת העולם וגם בלעם ובלק היו נגד קבלת התורה ע"י עם ישראל     *)
  2. בלעם קיבל את כל הידע שלו מעזא ועזאל והזוהר הקדוש אומר שבלעם ינק מעזא ועזיאל * *)
  3. עוזא היה השר של מצרים ובלעם היה היועץ של פרעה
  4. גם המלאכים ביקשו רשות מהקדוש ברוך הוא ,וגם בלעם ביקש את רשותו של הקדוש ברוך הוא
  5. המלאכים חטאו והחטיאו בעריות .בלעם חטא והחטיא בעריות
  6. הנפילים עסקו בקסמים וכשפים וכך גם בלעם ובלק

 

*) ר' צדוק הכהן מלובלין - תקנת השבין עמוד קעא

 וכן ביום הכפורים הוא התגלות זה ונשא השעיר עוונותם לעזאזל ואמרו (יומא פ"ז ב) לכפר על מעשה עוזא ועזאל הם גם כן אלקים שחטאו והחטיאו בדור המבול על ידי שקיטרגו בבריאת אדם והראה להם ה' יתברך דאל תדון חבירך עד שתגיע למקומו, כי הם כשבאו לעולם הזה הגופני נעשה מהם שורש הרע וכתר דקליפה וסיטרא אחרא ויניקת בלעם מהם כמו שמובא בזוהר (בלק קצ"ד א) והוא הדעת דקליפה .

**) בראשית רבתי פרשת בראשית עמוד 29

ר' יוסף אמר ראו המלאכים שהיה הב"ה מתעצב על שברא בני אדם. מיד עמדו שני מלאכים לפני הב"ה ששמם שמחזאי ועזאל ואמרו לפניו רבש"ע הלא אמרנו לפניך בשעה שבראת עולמך אל תברא אדם, כענין שנאמר מה אנוש כי תזכרנו וגו' (תהלים ח' ה'). א"ל הב"ה ועולם מה תהא עליו, א"ל אנו מסתפקים בו, א"ל גלוי וידוע לפני אלו הייתם בעולמם ויצר הרע שולט בכם כשם ששלט באדם הייתם קשים מהם, א"ל תן לנו רשות ונדור עם הבריות ותראה איך אנו מקדשים שמך. א"ל הב"ה כבר נתתי לכם רשות. מיד ירדו והשליט בהם יצר הרע. כיון שראו בנות האדם שהם יפות תעו אחריהן ולא יכלו לכבוש ביצרן הדא ה"ד ויראו בני האלהים וגו'.

 

 

 

 

 

 

ולכן מה שאנו רואים שגם הנפילים וגם בלעם כפרו בקבלת התורה ע"י עם ישראל . זה המהות של בלעם ושל בלק וגם של קורח . הם רצו לבטל את ההחלטה של הקדוש ברוך הוא לתת את התורה לעם ישראל ובעצם  השתמשו בכל הידע שלהם כדי לפגוע בהחלטה של הקדוש ברוך הוא . קורח יצא  נגד מצוות הציצית ראו מאמר היום בנושא . עוזא ועזאל ירדו לעולם כדי להוכיח לקדוש ברוך הוא שהם יותר טובים מבני האדם והיה זה טעות לברוא את האדם ,ואז הם חטאו עם בנות הארץ והקדוש ברוך הוא החליט  להביא את המבול כלומר גלגול העולם לתוהו ובריאתו מחדש  .

לפי המדרש אחד המלאכים חזר בתשובה ואחד המשיך במעשיו (יש מדרשים שהמלאך השני הוא עוזא )

אוצר המדרשים (אייזנשטיין) שמחזי ועזאזל עמוד 550

 אמר להם עתיד הקדוש ברוך הוא להביא מבול ולא ישייר אלא נח ובניו, כיון ששמעו כך היו צועקין ובוכין, א"ל אל תצטערו ששמותיכם לא יכלו מן הבריות שכל זמן שגוזר גזירות או מעלין אבנים או ספינות שמותיכם הם מזכירים היווא והייא. מיד נתקררה דעתן. שמחזאי חזר בתשובה ותלה עצמו בין השמים ראשו למטה ורגליו למעלה ועדיין הוא תלוי בתשובה בין ארץ לשמים. עזאל לא חזר בתשובה ועדיין הוא עומד בקלקולו להסית בני אדם לדבר עבירה במיני צבעונין של נשים. ולכך היו ישראל מקריבין קרבנות ביוה"כ איל אחד לה' שיכפר על בני ישראל ואיל אחד לעזאזל שיסבול עונותיהם של ישראל, והוא עזאזל שבתורה.

ומתוך ההבנה הזאת על מה שקרה במדבר  צריך להגיד שיש לעם ישראל שני אויבים

אויב ראשון זה היצר הרע שבעם ישראל וזה מידת האמונה שלנו בקדוש ברוך הוא ומידת הביטחון שלנו שיכולתו של הקדוש ברוך הוא להוביל את עם ישראל לגאולה ,  וזה העשרה ניסיונות שניסינו את הקדוש ברוך הוא .

ואויב שני הוא אויב חיצוני (לא רק גויים אלה יהודים שיונקים משרו של עמלק בלק ובלעם )  שבא  מהגבוה ביותר ,הכופר ומנסה לקעקע את קבלת התורה ע"י עם ישראל כוחות אלו הם כוחות חזקים בעלי ידע רב ויכולת גבוהה ובעלי יכולת נזק גדול לעם ישראל. בדיוק  כמו שבלעם יכול לכוון לכעסו של הקדוש ברוך הוא  וחס וחלילה יכול לגרום להשמדת עם ישראל והעולם כולו .

וצריכים גם להבין שגם בתוך הרע הזה יש גם טוב ותפקידנו לברור את הטוב מהרע כמו רות שממנה  יצאה מלכות בית דויד ובתלמוד בבלי מסכת סוטה דף מז עמוד א

והאמר רב יהודה אמר רב: לעולם יעסוק אדם בתורה ובמצות ואף על פי שלא לשמה, שמתוך שלא לשמה בא לשמה, שבשכר ארבעים ושנים קרבנות שהקריב בלק מלך מואב, זכה ויצתה ממנו רות, שיצא ממנו שלמה שכתוב ביה +מלכים א' ג+ אלף עולות יעלה שלמה, ואמר רבי יוסי בן חוני: רות בתו של עגלון בנו של בלק היתה!

ועד כדי כך עניין המלאך עזאל משפיע על עם ישראל נקבע הפר לעזאזל ביום הכיפורים כדי לכפר על מעשה עזא ועזאל

תלמוד בבלי מסכת יומא דף סז עמוד ב

תנא דבי רבי ישמעאל: עזאזל - שמכפר על מעשה עוזא ועזאל.

והמסקנה שלי שיש לראות את פרשת קרח , בלק ,פנחס   בתמונה אחת  ולא כתמונות  נפרדות

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ברצוני לנסות לבחון ולהבין הטעם של המלחמה של בלק ובלעם בעם ישראל כיצד זה קשור לעמלק וכיצד זה קשור למצוות ציצית ‏ו'/תמוז/תשע"ד


בס"ד
ברצוני לנסות לבחון ולהבין הטעם של  המלחמה של בלק ובלעם בעם ישראל כיצד זה קשור לעמלק וכיצד זה קשור למצוות ציצית  ‏ו'/תמוז/תשע"ד

 

אם נסתכל בעיון ,בתורה  מופיע 26  פסוקים שבו מופיע גם בלעם ובלק כמו  

במדבר פרק כב

(ז) וַיֵּלְכוּ זִקְנֵי מוֹאָב וְזִקְנֵי מִדְיָן וּקְסָמִים בְּיָדָם וַיָּבֹאוּ אֶל בִּלְעָם וַיְדַבְּרוּ אֵלָיו דִּבְרֵי בָלָק:

בפסוק אחד  יש בלק נוסף ובפסוק אחר בלעם נוסף

במדבר פרק כב

(לה) וַיֹּאמֶר מַלְאַךְ יְקֹוָק אֶל בִּלְעָם לֵךְ עִם הָאֲנָשִׁים וְאֶפֶס אֶת הַדָּבָר אֲשֶׁר אֲדַבֵּר אֵלֶיךָ אֹתוֹ תְדַבֵּר וַיֵּלֶךְ בִּלְעָם עִם שָׂרֵי בָלָק:

במדבר פרק כב

(יח) וַיַּעַן בִּלְעָם וַיֹּאמֶר אֶל עַבְדֵי בָלָק אִם יִתֶּן לִי בָלָק מְלֹא בֵיתוֹ כֶּסֶף וְזָהָב לֹא אוּכַל לַעֲבֹר אֶת פִּי יְקֹוָק אֱלֹהָי לַעֲשׂוֹת קְטַנָּה אוֹ גְדוֹלָה:

ופסוק אחר מופיע פעמים בלק בלעם

במדבר פרק כג

ב) וַיַּעַשׂ בָּלָק כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר בִּלְעָם וַיַּעַל בָּלָק וּבִלְעָם פָּר וָאַיִל בַּמִּזְבֵּחַ

ועוד פסוק שמופיע  פעמים בלק בלעם

במדבר פרק כד

(י) וַיִּחַר אַף בָּלָק אֶל בִּלְעָם וַיִּסְפֹּק אֶת כַּפָּיו וַיֹּאמֶר בָּלָק אֶל בִּלְעָם לָקֹב אֹיְבַי קְרָאתִיךָ וְהִנֵּה בֵּרַכְתָּ בָרֵךְ זֶה שָׁלֹשׁ פְּעָמִים:

ועוד 2 פסוקים  שבו מופיע בלעם לבלק  ובלק לבלעם

במדבר פרק כג

(ג) וַיֹּאמֶר בִּלְעָם לְבָלָק הִתְיַצֵּב עַל עֹלָתֶךָ וְאֵלְכָה אוּלַי יִקָּרֵה יְקֹוָק לִקְרָאתִי וּדְבַר מַה יַּרְאֵנִי וְהִגַּדְתִּי לָךְ וַיֵּלֶךְ שֶׁפִי:

במדבר פרק כב

(מ) וַיִּזְבַּח בָּלָק בָּקָר וָצֹאן וַיְשַׁלַּח לְבִלְעָם וְלַשָּׂרִים אֲשֶׁר אִתּוֹ:

 

סה"כ אם אנחנו סופרים  את הזוגות  זה 31 זוגות  של בלק בלעם

ובו נבין למה כל כך חשוב החיבור בין בלק לבלעם אומר  השם משמואל שמות פרשת תצוה וזכור

נראה הטעם של הזכרת מחיית עמלק בתורה ובנביאים ובכתובים, דהנה בזוהר (פ' בלק) דבלעם עם בלק התפארו דבלעם שתי האותיות האחרונות משמו הן הראשונות משם עמלק, ובלק שתי האותיות האחרונות משמו הן האחרונות מעמלק, ועוד שם בזוהר דבלעם כחו הי' במלולא ובלק בעובדא, ומוכח דכחו של עמלק הי' בשניהם במלולא ובעובדא. וע"כ בלעם דהי' בו שתי האותיות הראשונות שבשמו הי' כחו במלולא שכח הדיבור הוא נעלה ונכבד מכח המעשה, ומתיחס לשתי האותיות הראשונות משמו. ובלק דכחו הי' בעובדא היו לו שתי האותיות האחרונות.

החיבור בין בלק לבלעם זה עמלק  כל אחד יש לו תכונות שונות אבל החיבור נותן לנו את עמלק. ומה גורם עמלק ?

רש"י שמות פרשת בשלח פרק יז פסוק טז

כי יד על כס יה - ידו של הקדוש ברוך הוא הורמה לישבע בכסאו להיות לו מלחמה ואיבה בעמלק עולמית, ומהו כס, ולא נאמר כסא, ואף השם נחלק לחציו, נשבע הקדוש ברוך הוא שאין שמו שלם ואין כסאו שלם עד שימחה שמו של עמלק כולו, וכשימחה שמו יהיה השם שלם והכסא שלם, שנאמר (תהלים ט ז) האויב תמו חרבות לנצח, זהו עמלק שכתוב בו (עמוס א יא) ועברתו שמרה נצח, (תהלים שם) וערים נתשת אבד זכרם המה, מהו אומר אחריו (תהלים ט ח) וה' לעולם ישב, הרי השם שלם, (תהלים שם) כונן למשפט כסאו, הרי כסאו שלם:

ההתחברות של בלק ובלעם הם עמלק גורמים שכסאו של הקדוש ברוך הוא לא שלם .

וכדי שעם ישראל  יגרום לשלמות של כסאו של הקדוש ברוך הוא צריך למלא בשלמות את כל המצוות ואחת מהם מחית עמלק . אבל לא ניתן למחות את עמלק ולא לקים את כל המצוות כי מחיית עמלק זה רק לאחר שיהיה מנוחה לעם ישראל מאויביו כלומר  מחית עמלק זה לאחר שלמות של עם ישראל

 

 

דברים פרק כה

 

(יט) וְהָיָה בְּהָנִיחַ יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ לְךָ מִכָּל אֹיְבֶיךָ מִסָּבִיב בָּאָרֶץ אֲשֶׁר יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ נַחֲלָה לְרִשְׁתָּהּ תִּמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם לֹא תִּשְׁכָּח: פ

וכדי שנוכל לעשות את כל המצוות הקדוש ברוך הוא נתן לנו  את מצות ציצית  

תלמוד ירושלמי (וילנא) מסכת ברכות פרק א

תני בשם ר"מ וראיתם אותה אין כתיב כאן אלא וראיתם אותו מגיד שכל המקיים מצות ציצית כאלו מקבל פני שכינה מגיד שהתכלת דומה לים והים דומה לעשבים ועשבים דומין לרקיע ורקיע דומה לכסא הכבוד והכסא דומה לספיר דכתיב [יחזקאל י א] ואראה והנה על הרקיע אשר על ראש הכרוב כאבן ספיר כמראה דמות כסא

כלומר כדי לגרום לשלמות של כסא הכבוד צריך לעשות את המצוות כולם וכדי שנוכל לעשות את זה אנחנו צריכים לראות את היעד שצריך להגיע אליו  וזה כסא הכבוד ,ובזה יש את הסוד של מצוות ציצית שגורמת לנו להגיע בהבנה עד כסא הכבוד וזה גורם לנו לשאוף לעשות את כל המצוות כדי שכסא הכבוד יהיה שלם שנוכל למחות את זכר עמלק . יש מאבק בין עמלק ובין עם ישראל

המספר  32 קשור למצות ציצית

מדרש אגדה (בובר) בראשית פרשת בראשית - נח פרק ו

[ו] וינחם ה'. שנתחרט שעשה אדם בארץ, לפי שהלכו אחר מחשבות לבם: ויתעצב אל לבו. שהיה כועס על התורה שמתחלת בבי"ת ומסיימת בלמ"ד והוא לב, ותורה כלולה בלב, וגם בחוטי ציצית ל"ב חוטין, על כן אמרו מצות ציצית שקולה כנגד כל התורה:

וראינו שהזוג בלק בלעם זה רק 31  ובעצם 30 זוגות וזוג אחד מפורד

כלומר יש מלחמה על כסא הכבוד אבל לעם ישראל יש יתרון לו יש  32 חוטים  והזוג בלק בלעם זה רק 31

אבל יש  מלחמה קשה ורק לעתיד לבא שלא יישאר זכר לעמלק רק אז כסא הכבוד יהיה שלם

ואומר תורת המנחה פרשת תצוה / דרשה כח עמוד 311

כך הקדוש ברוך הוא היתה לו חמדה גנוזה באוצרותיו והיא התורה, ורצה ליתנה לישראל שהוא בנו בכורו, והיה חושש שמא יבזבזו אותה, ולא היה יכול ליסרם ולהעציבם כי נער ישראל ויאהבהו, ולמנות עליהם אחד מן השרים והכוחות הפנימיות אי אפשר שגם הם כולם רחמנים ומרחמים על הבן, ויחנכו הנער על פי דרכו הרכה והענוגה. מה עשה, משך כח אחד חיצוני מצד שמאל, והושיבו תחת כסא הכבוד במקום מחנה ישראל שמשם הוא מקור ישראל ודמות דקיונו של יעקב חקוקה בכסא הכבוד, ונתן לו רשות לרדות את ישראל כדי שישמרו התורה. הה"ד (במדבר יג כט) עמלק יושב בארץ הנגב, שהוא הדרום, וכת' (עובדיה ט) וחתו גבוריך תימן וגו', ואין זה מקומו, כי בצפון היה ומשכו הקדוש ברוך הוא מן הצפון לדרום מקום תחנותם של ישראל, מקור מעיין התורה, דכת' מימינו אש דת למו, וכת' (חבקוק ג ג) אלוה מתימן יבוא וגו'. והוא לעולם רצועת מרדות לישראל להחזירן למוטב.

יהיה רצון שהציצית תיתן לנו את התבונה להדבק בתורה ולקיים את כל המצוות כדי שנוכל להגיע לזמן שכסא הכבוד יהיה שלם