14.11.2014

מה הקשר בן רבקה רחל ולאה לציפורה ? למה התחתן משה דווקא עם צפורה ? וכיצד זה קשור לתהליך התהוות של עם ישראל ? והאם יש זכות לישמעאל בארץ ישראל ? ועד מתי ? ‏כ"א/חשון/תשע"ה



בס"ד


פרשת שרה


מה הקשר בן רבקה רחל ולאה לציפורה ? למה התחתן משה דווקא עם צפורה ? וכיצד זה קשור לתהליך התהוות של עם ישראל ? והאם יש זכות לישמעאל בארץ ישראל ? ועד מתי ? ‏כ"א/חשון/תשע"ה


כתוב בבראשית פרק כד


(ג) וְאַשְׁבִּיעֲךָ בַּיקֹוָק אֱלֹהֵי הַשָּׁמַיִם וֵאלֹהֵי הָאָרֶץ אֲשֶׁר לֹא תִקַּח אִשָּׁה לִבְנִי מִבְּנוֹת הַכְּנַעֲנִי אֲשֶׁר אָנֹכִי יוֹשֵׁב בְּקִרְבּוֹ:


(ד) כִּי אֶל אַרְצִי וְאֶל מוֹלַדְתִּי תֵּלֵךְ וְלָקַחְתָּ אִשָּׁה לִבְנִי לְיִצְחָק:


ואותו ביטוי חוזר אצל יתרו 


במדבר פרק י


 (כט) וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה לְחֹבָב בֶּן רְעוּאֵל הַמִּדְיָנִי חֹתֵן מֹשֶׁה נֹסְעִים אֲנַחְנוּ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אָמַר יְקֹוָק אֹתוֹ אֶתֵּן לָכֶם לְכָה אִתָּנוּ וְהֵטַבְנוּ לָךְ כִּי יְקֹוָק דִּבֶּר טוֹב עַל יִשְׂרָאֵל:


(ל) וַיֹּאמֶר אֵלָיו לֹא אֵלֵךְ כִּי אִם אֶל אַרְצִי וְאֶל מוֹלַדְתִּי אֵלֵךְ:בראשית פרק טז


ואני רוצה להבין מה הקשר בן שני המקרים ?  והאם יש קשר בן שני הדברים ולמה זה מרמז ?


הצד השווה בשני המקרים שהביטוי הזה מופיע בהקשר של המקום ממנו  לוקח אברהם אישה לבנו ובמקרה השני  המקום ממנו באה ציפורה אשת משה .


כלומר שני הפסוקים הללו קשורים למקום ממנו לוקחים את הנשים


במקרה הראשון זה קשור לזרע אברהם בניו של יצחק ויעקב וכמו שכתבתי קשור לציווי של הקב"ה   לך לך מארצך וממולדתך כמו שכתבתי במאמר קודם




ושם פירשתי שכדי שעם ישראל יוכל להתחיל בתהליך הקמת עם ישראל צריך להתנתק לחלוטין מארצו של אברהם וממולדתו וזה בה לסיום בברית בן יעקב ללבן .


משה התחתן עם צפורה ביתו של יתרו שהיה ממדין . מדין היה הבן של אברהם מקטורה


בראשית פרק כה


(א) וַיֹּסֶף אַבְרָהָם וַיִּקַּח אִשָּׁה וּשְׁמָהּ קְטוּרָה:


(ב) וַתֵּלֶד לוֹ אֶת זִמְרָן וְאֶת יָקְשָׁן וְאֶת מְדָן וְאֶת מִדְיָן וְאֶת יִשְׁבָּק וְאֶת שׁוּחַ:


ובעצם אנחנו רואים תהליך כמעט זהה למה שקרה  עם יצחק ויעקב . אני רוצה לפרש שמשה התחתן עם ציפורה כדי לנתק את הזרע של אברהם מבני קטורה . אברהם ניתק את עצמו מבני קטורה ע"י המתנות שנתן לבני קטורה ומשה סיים את המשימה


אומר התלמוד בבלי מסכת סנהדרין דף צא עמוד א


ושוב פעם אחת באו בני ישמעאל ובני קטורה לדון עם ישראל לפני אלכסנדרוס מוקדון. אמרו לו: ארץ כנען שלנו ושלכם, דכתיב +בראשית כ"ה+ ואלה תלדת ישמעאל בן אברהם, וכתיב +בראשית כ"ה+ ואלה תולדת יצחק בן אברהם. אמר להן גביהא בן פסיסא לחכמים: תנו לי רשות ואלך ואדון עמהם לפני אלכסנדרוס מוקדון. אם ינצחוני - אמרו הדיוט שבנו נצחתם, ואם אני אנצח אותם, אמרו להם: תורת משה רבינו נצחתכם: נתנו לו רשות, הלך ודן עמהן. אמר להם: מהיכן אתם מביאין ראייה? - אמרו לו: מן התורה. - אמר להן: אף אני לא אביא ראייה אלא מן התורה, שנאמר +בראשית כ"ה+ ויתן אברהם את כל אשר לו ליצחק ולבני הפילגשים אשר לאברהם נתן אברהם מתנת. אב שנתן אגטין לבניו בחייו, ושיגר זה מעל זה, כלום יש לזה על זה כלום? מאי מתנות? אמר רבי ירמיה בר אבא: מלמד שמסר להם שם טומאה.


כלומר אנחנו רואים שלבני קטורה יש טענה על הזכות של ארץ ישראל כלומר קשר לזרעו של אברהם  ותרוץ הגמרא שאין להם כי אברהם נתן להם מתנות והכוונה שנתן להם שם טומאה ובכך סילק אותם מכל זכות על ארץ ישראל כלומר התנתק מהם לחלוטין  . אבל כמו שראינו אצל אברהם שתהליך ההתנקות היה ארוך והסתיים רק בברית בן לבן ליעקב גם כאן צריך להגיד שמשה הבין שעדיין יש קשר כלשהו בן בני קטורה זרע אברהם לעם ישראל ולכן הוא צריך לנתק את הקשר הזה לגמרי . ולאחר שהתחתן עם ציפורה יכול לרדת למצרים חזרה מקום תהליך ההקמה של עם ישראל


ואומר המדרש אגדה (בובר) שמות פרשת שמות פרק ב


ויתן את צפורה בתו למשה. ולמה נקרא שמה צפרה. שרצתה כצפור: (כד) ד"א שטיהרה בית אביה מע"ז, ככהן המטהר בדם הצפור:


במקרה של משה התבצע התנתקות מבני קטורה אבל במקביל ציפורה טהרה את בית אביה ויתרו הצטרף לעם ישראל וזה תהליך שונה שהיה אצל לבן ואני חושב שההבדל בן שני התהליכים שיתרו הצטרף לעם ישראל לאחר מתן תורה לאחר ששמע על קבלת התורה . אבל אצל לבן היית התנתקות מוחלטת בין זרע אברהם לבית לבן .


 וגם כאן יש קשר מסוים ללך לך שאמר הקב"ה למשה


שמות פרק ד


 (יח) וַיֵּלֶךְ מֹשֶׁה וַיָּשָׁב אֶל יֶתֶר חֹתְנוֹ וַיֹּאמֶר לוֹ אֵלֲכָה נָּא וְאָשׁוּבָה אֶל אַחַי אֲשֶׁר בְּמִצְרַיִם וְאֶרְאֶה הַעוֹדָם חַיִּים וַיֹּאמֶר יִתְרוֹ לְמֹשֶׁה לֵךְ לְשָׁלוֹם:


גם כאן יש לנו שני מילים עם שורש של לך


לסיכום צריך לומר יצחק התחתן עם רבקה ויעקב עם רחל ולאה וזה היה התנתקות מוחלטת מבית לבן . משה התחתן עם ציפורה וזה היה ההתנתקות סופית מבני קטורה


התנתקות זו זה חלק מהציווי שניתן לאהברהם ע"י הקב"ה שאמר לו לך לך ונתן את האפשרות להקים את עם ישראל .


אבל בכל מקרה  עדיין יש לנו חיבור כלשהו לישמעאל כי לישמעאל לא ראינו שיש ניתוק מוחלט ממנו ורמז לזה ברמב"ן בראשית פרשת לך לך פרק טז פסוק יב


והנכון כי פרא אדם סמוך, שיהיה איש פרא למוד מדבר, יצא בפעלו משחר לטרף, ויטרוף הכל, והכל יטרפוהו. והענין על זרעו שיגדל ויהיו להם מלחמות עם כל העמים. ורבי אברהם אמר ידו בכל, שינצח מתחלה כל הגוים, ואחר כן יד כל בו, שינוצח בסוף. ועל פני כל אחיו, שהם בני קטורה, ישכון, שיגדל זרעו מהם:


וזה אולי יסביר את המלחמות שיש לנו מול ישמעאל היום וכנראה עד בו משיח צדקנו .


וכך מסביר הזהר הקדוש שהקב"ה נתן לישמעאל חלק מארץ הקודש וישמעאל יעכב את עם ישראל לקבל את ארץ ישראל שיהיה לגמרי לטובת עם ישראל  עד שיגמר הזכות של ישמעאל בארץ ישראל וכך כתוב בזוהר כרך ב (שמות) פרשת וארא דף לב עמוד א


מה עבד קודשא בריך הוא ארחיק להו לבני ישמעאל מדבקותא דלעילא ויהב להו חולקא לתתא בארעא קדישא בגין ההוא גזירו דבהון, וזמינין בני ישמעאל למשלט בארעא קדישא כד איהי ריקניא מכלא זמנא סגי כמה דגזירו דלהון בריקניא בלא שלימו, ואינון יעכבון להון לבנ"י לאתבא לדוכתייהו עד דישתלים ההוא זכותא דבני ישמעאל


 

מדוע התעקש אברהם שאשתו של יצחק תבוא מחרן ? כיצד זה קשור ללך לך שאמר הקב"ה לאברהם ? מתי נגמרה ההתנתקות של זרע אברהם מארצו וממולדתו ? ומה היה הכוח של לבן לעקור את הכל? ‏כ"א/חשון/תשע"ה


בס"ד

פרשת חיי שרה

מדוע התעקש אברהם שאשתו של יצחק תבוא מחרן ?  כיצד זה קשור ללך לך  שאמר הקב"ה לאברהם ?

מתי נגמרה ההתנתקות של זרע אברהם מארצו וממולדתו ? ומה היה הכוח של לבן לעקור את הכל? ‏כ"א/חשון/תשע"ה

בפרשה שלנו אומר אברהם אל אליעזר עבדו ללכת "אל ארצי ואל מולדתי"

בראשית פרק כד

(ג) וְאַשְׁבִּיעֲךָ בַּיקֹוָק אֱלֹהֵי הַשָּׁמַיִם וֵאלֹהֵי הָאָרֶץ אֲשֶׁר לֹא תִקַּח אִשָּׁה לִבְנִי מִבְּנוֹת הַכְּנַעֲנִי אֲשֶׁר אָנֹכִי יוֹשֵׁב בְּקִרְבּוֹ:

(ד) כִּי אֶל אַרְצִי וְאֶל מוֹלַדְתִּי תֵּלֵךְ וְלָקַחְתָּ אִשָּׁה לִבְנִי לְיִצְחָק:

בפרשת לך לך דיברנו על המשימות שנתן הקב"ה למשה ופירשתי שמדובר שאברהם צריך להתנתק מארצו וממולדתו


וכאן אנו רואים שעדיין אברהם כשהוא מדבר עם אליעזר הוא אומר לו אל ארצי אל מולדתי כלומר הניתוק בן אברהם לארצו ומולדתו הוא לא 100%  עדיין יש איזה קשר בן אברהם ובין ארצו ומולדתו אם כך צריך לפרש שאברהם שולח את אליעזר למצוא אישה לבנו יצחק  בארצו ומולדתו כלומר עדיין יש קשר מסוים שצריך למתק אותו וזה עדיין חלק מהמשימה שלו להתנתק מהמקום שבו הוא הלך

וכך אנחנו רואים אצל יעקב בראשית פרק ל

(כה) וַיְהִי כַּאֲשֶׁר יָלְדָה רָחֵל אֶת יוֹסֵף וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב אֶל לָבָן שַׁלְּחֵנִי וְאֵלְכָה אֶל מְקוֹמִי וּלְאַרְצִי:

כלומר עדיין יש איזה קשר שצריך להתנתק ממנו סופית . וגם לאחר שיצחק התחתן עם רבקה עדיין נשאר הקשר, ויעקב צריך עדיין לקחת אישה מבנות לבן . וצריך לפרש שההתנתקות הסופית של זרע אברהם מארצו וממולדתי היה בברית שעשה יעקב עם לבן

בראשית פרק לא

(נב) עֵד הַגַּל הַזֶּה וְעֵדָה הַמַּצֵּבָה אִם אָנִי לֹא אֶעֱבֹר אֵלֶיךָ אֶת הַגַּל הַזֶּה וְאִם אַתָּה לֹא תַעֲבֹר אֵלַי אֶת הַגַּל הַזֶּה וְאֶת הַמַּצֵּבָה הַזֹּאת לְרָעָה:

ואני מפרש  שההתנתקות הסופית מארצו וממולדתו של אברהם הסתיים אצל יעקב בברית עם לבן וזה  התחלת התהליך של הקמת עם ישראל

דברים פרק כו

(ה) וְעָנִיתָ וְאָמַרְתָּ לִפְנֵי יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ אֲרַמִּי אֹבֵד אָבִי וַיֵּרֶד מִצְרַיְמָה וַיָּגָר שָׁם בִּמְתֵי מְעָט וַיְהִי שָׁם לְגוֹי גָּדוֹל עָצוּם וָרָב:

ואומר רש"י דברים פרק כו

ארמי אבד אבי - מזכיר חסדי המקום ארמי אובד אבי, לבן בקש לעקור את הכל, כשרדף אחר יעקב. ובשביל שחשב לעשות, חשב לו המקום כאלו עשה, שאומות העולם חושב להם הקדוש ברוך הוא מחשבה [רעה] כמעשה:

וירד מצרימה - ועוד אחרים באו עלינו לכלותנו, שאחרי זאת ירד יעקב למצרים:

כלומר  לאחר ההתנתקות הסופית של זרע אברהם מארצו וממולדתו של אברהם יכול יעקב לרדת מצרימה שזה תחילת התהוות של העם היהודי  . התחלת התהליך היה עם אברהם  , תחילת סוף התהליך היה הירידה למצרים שסופו יציאת מצרים וקבלת התורה ע"י עם ישראל . וניתן להבין כעט יותר טוב את הסכנה של לבן לקיום העם היהודי כי קיום העם היהודי תלוי היה בהתנתקות המוחלטת מבית לבן ואם זה לא היה קורה היה סכנת להיוצרות של העם היהודי ולכן נאמר שלבן בקש לעקור את הכול הוא ידע את היכולת שלו למנוע את ההתנתקות המוחלטת מארצו וממולדתו של אברהם כי זה תלוי ביכולת שלו למנוע מלקחת את בנותיו להינשא ליעקב.  וכדי להבין מה קשור נשואים לארצי ולמולדתי כתוב ויקרא פרק טז פסוק ו

וְהִקְרִיב אַהֲרֹן אֶת פַּר הַחַטָּאת אֲשֶׁר לוֹ וְכִפֶּר בַּעֲדוֹ וּבְעַד בֵּיתוֹ:

ואומר התלמוד בבלי מסכת יומא דף ב עמוד א

רבי יהודה אומר: אף אשה אחרת מתקינין לו, שמא תמות אשתו. שנאמר +ויקרא טז+ וכפר בעדו ובעד ביתו, ביתו זו אשתו.

 

כלומר אשתו זה הבית שלו . והבין אברהם שעדיין יש קשר מסוים שצריך לנתק מבית לבן והנשים של יצחק ושל יעקב יבואו מבית לבן  ולכן לא יכול להיות ניתוק מבית אביו וממולדתו ללא שהם יתחתנו עם הנשים הללו . רק אצל יעקב לאחר שהתחתן עם לאה ועם רחל ועזב את בית לבן יש ניתוק סופי מבית לבן שיצא לפועל סופית בהסכם שהיה בניהם להתנתקות מוחלטת מארצך וממולדתך ורק אז יכול להתחיל התהליך של הקמת עם ישראל .

וכמו שאמר הקב"ה לאברהם לך לך פעמים אנחנו רואים שגם אצל רבקה בשני פסוקים יש לך שני הליכות בכל פסוק בראשית פרק כד

(נח) וַיִּקְרְאוּ לְרִבְקָה וַיֹּאמְרוּ אֵלֶיהָ הֲתֵלְכִי עִם הָאִישׁ הַזֶּה וַתֹּאמֶר אֵלֵךְ:

 (סא) וַתָּקָם רִבְקָה וְנַעֲרֹתֶיהָ וַתִּרְכַּבְנָה עַל הַגְּמַלִּים וַתֵּלַכְנָה אַחֲרֵי הָאִישׁ וַיִּקַּח הָעֶבֶד אֶת רִבְקָה וַיֵּלַךְ:

 

וזה מרמז לנו על הקשר של הציווי של הקב"ה לאברהם לך לך להליכה של רבקה ליצחק