6.3.2020

פרשת תצוה באיזה בגדים יצא המלך אחשורוש למשתה שלו ? למה דווקא בגדי כהן גדול ? איזה בגדים היה לבורא עולם בזמן בריאת העולם ? מה הקשר לבגדי כהן גדול? האם מרדכי היה כהן גדול ? כמה בגדים לבש מרדכי ? מה לבש האדם הראשון לפני החטא ? מה ההבדל בן כותנות אור לעור ? מה המשמעות של יקר ? האם מלך סתם במגילה הוא הקב"ה ? מה מסמל לבישת בגדי כהן גדול על ידי מרדכי ? מי עוד לבש בגדי כהן גדול מחוץ לבית המקדש ? איך לבש מרדכי שעטנז ? מה גרם לזרש להבין שהמן ייפול לפני מרדכי ? האם מרדכי היא ראוי לגאולה כמו משה ? מה גרם לכך שלא יהיה גאולה ? מה הקשר ללימוד תורה ? עוזי גרודצינסקי ‏י'/אדר/תש"פ

בס"ד
פרשת תצוה
באיזה בגדים יצא המלך אחשורוש למשתה שלו ? למה דווקא בגדי כהן גדול ? איזה בגדים היה לבורא עולם בזמן בריאת העולם ? מה הקשר לבגדי כהן גדול? האם מרדכי היה כהן גדול ? כמה בגדים לבש מרדכי ? מה לבש האדם הראשון לפני החטא ? מה ההבדל בן כותנות אור לעור ? מה המשמעות של יקר ? האם מלך סתם במגילה  הוא הקב"ה ? מה מסמל לבישת בגדי כהן גדול על ידי מרדכי ? מי עוד לבש בגדי כהן גדול מחוץ לבית המקדש ? איך לבש מרדכי שעטנז ? מה גרם לזרש להבין שהמן ייפול לפני מרדכי ? האם מרדכי היא ראוי לגאולה כמו משה ? מה גרם לכך שלא יהיה גאולה ? מה הקשר ללימוד תורה ? עוזי גרודצינסקי ‏י'/אדר/תש"פ

לפני מספר שנים כתבתי מספר מאמרים למה מרדכי הוא ספק כהן גדול והיום כאשר אנחנו בפרשת תצוה שרובה מדברת על בגדי הכוהנים אני רוצה לחזור לנושא ולהמשיך את מהלך המחשבה הזאת . כל התחלת הנושא היה בגלל הפסוק

כתוב באסתר פרק א פסוק ד

(ד) בְּהַרְאֹת֗וֹ אֶת־עֹ֙שֶׁר֙ כְּב֣וֹד מַלְכוּת֔וֹ וְאֶ֨ת־יְקָ֔ר תִּפְאֶ֖רֶת גְּדוּלָּת֑וֹ יָמִ֣ים רַבִּ֔ים שְׁמוֹנִ֥ים וּמְאַ֖ת יֽוֹם:

ואומר הפסיקתא זוטרתא (לקח טוב) אסתר פרק א פסוק ד

ואת יקר תפארת גדולתו. א"ר יוסי ב"ר חנינא מלמד שלבש בגדי כהונה, כתיב כאן תפארת גדולתו, וכתיב התם לכבוד ולתפארת

כלומר כבוד מלכותו של אחשורוש היה בלבישת מלבושי כהן גדול .

וכתוב בהמשך באסתר פרק ו פסוק ז - ח

(ז) וַיֹּ֥אמֶר הָמָ֖ן אֶל־הַמֶּ֑לֶךְ אִ֕ישׁ אֲשֶׁ֥ר הַמֶּ֖לֶךְ חָפֵ֥ץ בִּיקָרֽוֹ:

(ח) יָבִ֙יאוּ֙ לְב֣וּשׁ מַלְכ֔וּת אֲשֶׁ֥ר לָֽבַשׁ־בּ֖וֹ הַמֶּ֑לֶךְ וְס֗וּס אֲשֶׁ֨ר רָכַ֤ב עָלָיו֙ הַמֶּ֔לֶךְ וַאֲשֶׁ֥ר נִתַּ֛ן כֶּ֥תֶר מַלְכ֖וּת בְּרֹאשֽׁוֹ:

ולמה המגילה צריכה להגיד אשר לבש המלך ? הרי זה מיותר ברור שבגדי מלכות זה בגדים שלבש המלך ולכן הגעתי למסקנה שצריך להגיד שמרדכי לבש את אותם בגדים שלבש אחשורוש במשתה שלו והם בגדי כהן גדול .

וצריך להבין מה גרם לכך שאחשורוש לבש בגדי כהן גדול ? מדוע זה מראה על כבוד המלכות שלו ?

אומר הילקוט שמעוני ישעיהו רמז תקו

וכנגדם לבש הקדוש ברוך הוא עשרה לבושים, הלבוש הראשון שלבש ביום בריאתו של עולם של הוד והדר שנאמר הוד והדר לבשת, הלבוש השני שלבש הקדוש ברוך הוא ליפרע מאנשי דור המבול של גאות שנאמר ה' מלך גאות לבש הלבוש השלישי שלבש הקדוש ברוך הוא ליתן תורה לישראל של עוז שנאמר לבש ה' עוז התאזר, הלבוש הרביעי שלבש הקדוש ברוך הוא ליפרע ממלכות בבל של שלג שנאמר לבושיה כתלג חיור, הלבוש החמישי שלבש ליפרע ממלכות מדי של נקמה שנאמר וילבש בגדי נקם תלבושת ויעט כמעיל קנאה הרי תרי, והלבוש השביעי שלבש ליפרע ממלכות יון של צדקה היה שנאמר וילבש צדקה כשרין וכובע ישועה בראשו הרי תרי, הלבוש התשיעי שילבש הקדוש ברוך הוא ליפרע ממלכות רביעית היא אדום שנאמר מדוע אדום ללבושך, הלבוש העשירי שילבש הקדוש ברוך הוא ליפרע מגוג ומגוג הוא הדור שנאמר זה הדור בלבושו,

ואת הקשר בן העשרה מלבושים למרדכי עושה הבאר מים חיים בראשית פרשת נח

כידוע מכוונת פורים אשר נתגלה בצדקת הצדיק מרדכי הארת אור הזה ועל ידי זה ומרדכי יצא מלפני המלך (אסתר ח', ט"ו) מלכו של עולם מלך בלבוש מלכות תכלת וחור וגו' וחשיב שם עשרה לבושים עם אורה ושמחה כנודע כי אור הזה הוא אור החכמה הנשפעת מיו"ד שבשם הגדול הוי"ה וכשהשיג אור הזה נתלבש בעשרה לבושים נגד היו"ד הלז,

כלומר  אחשורוש רצה להראות שהוא שולט על כל העולם כולו ואומר התלמוד בבלי מסכת מגילה דף יא עמוד א

רב ושמואל, חד אמר: הודו בסוף העולם וכוש בסוף העולם, וחד אמר: הודו וכוש גבי הדדי הוו קיימי, כשם שמלך על הודו וכוש - כך מלך מסוף העולם ועד סופו.

אחשורוש משל על כל העולם כולו אבל הוא רצה להראות שזה שלטון אמיתי שמגיע מהקב"ה ולכן הוא לבש בגדי כהן גדול להראות לכולם שהוא שליט אמיתי ולא זמני שהשלטון שלו נובע מהשלטון בעליונים . וכך היה האדם הראשון לפני החטא לבוש בגד שנתן לו את השליטה על כל העולם

אומר פירוש הסולם לזוהר - שמות פרשת פקודי מאמר לבושי דקדשא אות קסח

ות"ח אדם הראשון וכו': ובוא וראה, אדם הראשון, כשהיה בגן עדן, היה מלובש בלבוש כעין של מעלה, והוא לבוש של אור עליון. כיון שנגרש מגן עדן, והיה נצרך לגוונין של עולם הזה, מה כתוב, ויעש ה' אלקים לאדם ולאשתו כתנות עור וילבישם. מתחלה היו כתנות אור, אור, של אור העליון ששימש בו בגן עדן.

כלומר האדם הראשון היה לבוש בגדים שהם כעין בגדיו של הקב"ה וזה היה כותנת אור ולא כותנות עור . רק לאחר החטא של האדם הראשון כותנות האור הפכו לכותנות עור . וכך הוא פירוש הסולם לזוהר - שמות פרשת ויקהל מאמר הצפרנים אות רעה

לבתר עבד ליה וכו': אח"כ עשה הקדוש ברוך הוא לאדם לבושים אחרים מעלי האלנות שבגן עדן. ואף על פי שכתוב, ויעש וגו' כתנות עור, אמנם בתורתו של ר' מאיר כתנות אור כתוב, והיינו מחמת שהיו מעלי אילנות שבג"ע, שהם אורות. כי מתחלה היו הלבושים של אדם מאחורים של הגן שלמעלה, שהוא המלכות דאצילות, דהיינו מהפרסא שלה (כנ"ל אות רע"ד) ועתה, לאחר החטא, היו מגן עדן הארץ, שבעולם עשיה, ויוצאים מן הגן. ואלו הלבושים, היו מעלים ריחות ובשמים של הגן, שהנפש מתישב בהם ושמח בהם. ז"ש, וירח את ריח בגדיו ויברכהו. כי נתישבו נפשו ורוחו של יצחק בריח ההוא.

ואנחנו רואים את הקשר בן בגדי כהן גדול לבין מה שכתוב במגילת אסתר כאן יש את יקר ובזוהר הקדוש יש את יקר

באסתר פרק ו פסוק ג

(ג) וַיֹּ֣אמֶר הַמֶּ֔לֶךְ מַֽה־נַּעֲשָׂ֞ה יְקָ֧ר וּגְדוּלָּ֛ה לְמָרְדֳּכַ֖י עַל־זֶ֑ה וַיֹּ֨אמְר֜וּ נַעֲרֵ֤י הַמֶּ֙לֶךְ֙ מְשָׁ֣רְתָ֔יו לֹא־ נַעֲשָׂ֥ה עִמּ֖וֹ דָּבָֽר:

וכך כותב הפירוש הסולם לזוהר - דברים האדרא זוטא קדישא מאמר זווג זו"ן הנקראים צדק ומשפט אות קא

באינון לבושין דיקר וכו': באלו לבושי כבוד, לבושי אמת, תקוני אמת, ומאורי אמת, נמצאים ב' מאורות, שהם תקון, כסא המלך, שהוא בינה, ונקראים צדק ומשפט. שהם ז"א הנקרא משפט, והמלכות הנקראת צדק. והם התחלה, ושלמות, בכל האמונה. כי צדק היא בהתחלה, וגילוי השלמות שבצדק, נקרא משפט, ובאלו מתעטרים כל הדינים שלמעלה ושלמטה. והכל סתום במשפט, שהוא ז"א. וצדק, שהוא מלכות, ניזון ממשפט הזה, שהוא ז"א. ולפעמים קוראים אותה, את המלכות, ומלכי צדק מלך שלם.

והזהר הקדוש מפרש שכל מקום במגילת אסתר שיש מלך סתם זה הקב"ה

הזהר הקדוש

אָמַר רַבִּי שִׁמְעוֹן, וַהֲרֵי מָצָאנוּ חֲצֵרִים שֶׁנֶּאֱמַר בּוֹ (אסתר ה) וַתַּעֲמֹד בַּחֲצַר בֵּית הַמֶּלֶךְ הַפְּנִימִית נֹכַח בֵּית הַמֶּלֶךְ. וּבְכָל מָקוֹם הַמֶּלֶךְ סְתָם, זֶה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא. וַתַּעֲמֹד, אֵין עֲמִידָה אֶלָּא תְּפִלָּה. נֹכַח בֵּית הַמֶּלֶךְ, נֹכַח בֵּית הַמִּקְדָּשׁ, שֶׁכָּל יִשְׂרָאֵל צְרִיכִים לְהִתְפַּלֵּל תְּפִלָּתָם לְשָׁם וְלִהְיוֹת נֹכַח בֵּית הַמִּקְדָּשׁ. מִי זוֹ כָּאן חָצֵר הַפְּנִימִית? וַדַּאי שְׁנַיִם הֵם חַצְרוֹת בֵּית ה'.

ולא רק שזה הקב"ה זה קודש הקדשים שבו יכולים לשמש רק כהן גדול . ולכן שכתוב

(ח) יָבִ֙יאוּ֙ לְב֣וּשׁ מַלְכ֔וּת אֲשֶׁ֥ר לָֽבַשׁ־בּ֖וֹ הַמֶּ֑לֶךְ וְס֗וּס אֲשֶׁ֨ר רָכַ֤ב עָלָיו֙ הַמֶּ֔לֶךְ וַאֲשֶׁ֥ר נִתַּ֛ן כֶּ֥תֶר מַלְכ֖וּת בְּרֹאשֽׁוֹ:

צריך להגיד שמדובר בבגדי כהן גדול המשמש לפני המלך שהוא מלך מלכי המלכים  . וגם כאן יש מלך סתם ומלך סתם זה הקב"ה . ובגדי כהן גדול הם כמעין המלבושים של בורא עולם בבריאת העולם .

אסתר פרק ח פסוק טו - טז

(טו) וּמָרְדֳּכַ֞י יָצָ֣א׀ מִלִּפְנֵ֣י הַמֶּ֗לֶךְ בִּלְב֤וּשׁ מַלְכוּת֙ תְּכֵ֣לֶת וָח֔וּר וַעֲטֶ֤רֶת זָהָב֙ גְּדוֹלָ֔ה וְתַכְרִ֥יךְ בּ֖וּץ וְאַרְגָּמָ֑ן וְהָעִ֣יר שׁוּשָׁ֔ן צָהֲלָ֖ה וְשָׂמֵֽחָה:

(טז) לַיְּהוּדִ֕ים הָֽיְתָ֥ה אוֹרָ֖ה וְשִׂמְחָ֑ה וְשָׂשֹׂ֖ן וִיקָֽר:

והמעבר מבגדי כהן גדול על אחשורוש ללבישת בגדי כהן גדול על ידי מרדכי מסמל את הניצחון של עם ישראל על אחשורוש והמן בגדי כהן גדול מסמלים את השליח של הקב"ה שיכול להיכנס לפני ולפנים ולכפר על עם ישראל . וכמו שהקב"ה יש לו 10 מלבושים למרדכי היה 5 לבושים שהוא הלבוש שנפרעים ממלכות מדי ראה את הילקוט שמעוני  .

וכך כותב קדושת לוי בראשית פרשת ויגש

לכולם נתן לאיש וכו', לבנימין וכו' וחמש חליפות שמלות (מה, כב). ואמרו רבותינו ז"ל (מגילה טז, א) אפשר דבר שנצטער אותו צדיק יכשל בו זרעו, אלא רמז לבנימין שיצא ממנו מרדכי שיצא מלפני אחשורוש בחמשה מלבושים, כמו שכתוב (אסתר ח, טו) 'ומרדכי יצא' וכו'.

ויש גם את הקושיה כיצד מרדכי לבש בגדי שעטנז וכך מתרץ את זה המראה יחזקאל שמות פרשת תרומה

שושנת יעקב צהלה כו', דלכאורה קשה דמרדכי לבש שעטנז דכתיב [אסתר ח טו] ותכריך בוץ וארגמן דהוא צמר ופשתים גם תכלת וחור כו', אבל הענין הוא דאיתא בזה"ק פ' קדושים [ח"ג פ"ז ע"א] ע"פ דרשה צמר ופשתים דהכהן גדול הלך לפני ולפנים בשעטנז משום דשם האורות מתייחדין, והיינו דקין והבל היו ב' הפכיים דקין הביא זרע פשתן והבל הביא מבכורות צאנו, אבל כשאין פירוד אז הם מתייחדין אשא חיורא ואשא סומקא ע"י אשא תכלא שהוא מראה התכלת הרקיע שעל ראשי החיות כנודע, וע"כ כאן בנס פורים שקבלו התורה עליהם במסירת הנפש ונתאחדו האורות לכך הותר למרדכי ללבוש שעטנז, וידוע ששושנה אית לה שבעה עלין המורה על שבעת המדות שיש בהן דין ורחמים ולמעלה הן מתאחדין וזהו שושנת יעקב היתה צהלה ושמחה ע"י השלום והאחדות בשרשן, בראותן יחד תכלת מרדכי שזהר העליון שהוא אשא תכלא היה חופף על מרדכי והיה הכל ביחד, ועי"כ תשועתם היית לנצח להמתיק הדינין בשרשן ותקותם בכל דור ודור, כי תקוה קאי על קו האמת ובריח התיכון כמ"ש תקות חוט השני, וכדאיתא בכוונות על ותקוה טובה לדורשיך.

והתירוץ היותר פשוט להגיד שמרדכי היה כהן ולכן יכול לצאת עם בגדי כהן גדול בדיוק כמו שיצא  שמעון הצדיק שישב בסנהדרין עם מרדכי

אומר התלמוד בבלי מסכת יומא דף סט עמוד א

- ובמדינה לא? והתניא: בעשרים וחמשה [בטבת] יום הר גרזים [הוא], דלא למספד. יום שבקשו כותיים את בית אלהינו מאלכסנדרוס מוקדון להחריבו ונתנו להם. באו והודיעו את שמעון הצדיק. מה עשה? לבש בגדי כהונה, ונתעטף בבגדי כהונה, ומיקירי ישראל עמו, ואבוקות של אור בידיהן, וכל הלילה הללו הולכים מצד זה והללו הולכים מצד זה עד שעלה עמוד השחר

ועוד צריך להגיד שאשתו של המן אומרת לו באסתר פרק ו פסוק יג

(יג) וַיְסַפֵּ֨ר הָמָ֜ן לְזֶ֤רֶשׁ אִשְׁתּוֹ֙ וּלְכָל־אֹ֣הֲבָ֔יו אֵ֖ת כָּל־אֲשֶׁ֣ר קָרָ֑הוּ וַיֹּ֠אמְרוּ֩ ל֨וֹ חֲכָמָ֜יו וְזֶ֣רֶשׁ אִשְׁתּ֗וֹ אִ֣ם מִזֶּ֣רַע הַיְּהוּדִ֡ים מָרְדֳּכַ֞י אֲשֶׁר֩ הַחִלּ֨וֹתָ לִנְפֹּ֤ל לְפָנָיו֙ לֹא־תוּכַ֣ל ל֔וֹ כִּֽי־נָפ֥וֹל תִּפּ֖וֹל לְפָנָֽיו:

ועל זה אומר הר' צדוק הכהן מלובלין - פוקד עקרים אות ה

וכבר אמרו לו חכמיו אם מזרע היהודים וגו' (אסתר ו', י"ג) וכל שכן עתה בהוודע לו דגם אסתר יהודית ומרדכי דודה וראה שזוהמת אחשורוש לא הטה לבבה מדת יהודית כי אסתר לבשה מלכות היינו מדת מלכות העליונה שעל זה אמרו (מגילה י"ד ב) שלבשתה רוח הקודש והיא שורש כנסת ישראל שהם נגד כל שבעים אומות וחשב דאין כח אומה פרטית יכול נגדה רק הוא הבא מעמלק ראשית עכו"ם שכולל כח כל האומות חשב כי יוכל נגדה ועל ידי זה יפגום כל שורש הכנסת ישראל ויכבוש מדת המלכות כמו שנאמר ויאמר המלך סתם דבכל מקום במלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא מדבר כמו שאמרו ז"ל (אסתר רבה ג', י') הגם וגו' כי הוא בא לכבוש המלוכה של מלך מלכי המלכים שהוא כנסת ישראל וזהו אי אפשר בבית כשהקב"ה עמנו והוא שומרינו ומצילנו:

כלומר גם אסתר וגם מרדכי לבשו בגדי מלכות וברור שבגדי מלכות אצל יהודי זה בגדי כהן גדול מלכות יהודית ולא מלכות של אומות העולם , כלומר זרש אשתו של המן רואה שגם אסתר וגם מרדכי לובשים בגדי מלכות היא מבינה שהם הצליחו לתקן את חטא האדם הראשון ולכאורה הם לבשו כותנות אור ולא כותנות עור והיה זה תיקון לחטא העגל . במעמד הר סיני היה תיקון של  חטא האדם הראשון והעולם הפך לעולם ללא מיתה . חטא העגל החזיר את המיתה לעולם וכאן בפורים היה לכאורה חזרה למעמד קבלת התורה מרצון וזה היה שוב חזרה לתיקון חטא האדם הראשון . וכאשר זרש הבינה שהמן יכול רק   ל כִּֽי־נָפ֥וֹל תִּפּ֖וֹל לְפָנָֽיו כי בגדי המלכות חזרו לעם ישראל לשלוט על כל הבריאה כמו שהאדם הראשון שלט על כל הבריאה לפני החטא שלו . ואכן כתוב על מרדכי שהיה מתוקן לגאולה .

אסתר רבה (וילנא) פרשה ו סימן ג

ומשה היה רועה היה מתוקן לגאולה, מרדכי היה מתוקן לגאולה,

ומה קרה שלא הגיע הגאולה ?

אסתר פרק י פסוק ג

(ג) כִּ֣י׀ מָרְדֳּכַ֣י הַיְּהוּדִ֗י מִשְׁנֶה֙ לַמֶּ֣לֶךְ אֲחַשְׁוֵר֔וֹשׁ וְגָדוֹל֙ לַיְּהוּדִ֔ים וְרָצ֖וּי לְרֹ֣ב אֶחָ֑יו דֹּרֵ֥שׁ טוֹב֙ לְעַמּ֔וֹ וְדֹבֵ֥ר שָׁל֖וֹם לְכָל־זַרְעֽוֹ:

ואומר רש"י אסתר פרק י פסוק ג

(ג) לרוב אחיו - ולא לכל אחיו מלמד שפירשו ממנו מקצת סנהדרין לפי שנעשה קרוב למלכות והיה בטל מתלמודו:

כלומר היה כאן דבר שפגם במהות של נס פורים וזה קבלת התורה ברצון והוא כעין חטא האדם הראשון אבל עם ישראל נמצא בדרגה גבוהה יותר מאשר היו בחטא העגל אבל יש לנו להמתין עד ביאת המשיח כדי שנוכל לתקן את מה שהתקלקל בסוף המגילה וזה בעיקר התמקדות בלימוד התורה.

חברותא מסכת בבא מציעא דף פה עמוד א

אמר רב יהודה אמר רב: מאי דכתיב [ירמיה ט יא] "מי האיש החכם ויבן את זאת ואשר דבר פי ה' אליו ויגידה על מה אבדה הארץ".דבר זה  אמרו חכמים, ולא פירשוהו. חכמים שאלו מדוע נחרבה ארץ ישראל בחורבן בית ראשון [כמו שנאמר "מי האיש החכם"].אמרו נביאים, ולא פירשוהו. גם נביאים שאלו כן [כמו שנאמר "אשר דבר פי ה' אליו"].עד שפירשו הקדוש ברוך הוא בעצמו את סיבת החורבן.שנאמר [שם יב] "ויאמר ה': על עזבם את תורתי אשר נתתי לפניהם".אמר רב יהודה אמר רב: שלא ברכו בתורה תחילה. העונש בא על כך שלא ברכו ברכת התורה לפני הלימוד, שגילו דעתם בכך, שהתורה אינה מתנה חשובה להם עד שיודו להשם עליה.(62)

לסיכום על אף שלא מצאתי סימוכין לדעה שלי לא בראשונים ולא באחרונים יש הרבה סיבות שמרדכי צריך להיות ספק כהן גדול בדיוק כמו שמשה רבנו שקיבל את התורה היה ספק כהן גדול .