25.11.2016

פרשת חיי שרה אצל מי כתוב שני חיי ? למה כתוב גם אצל ישמעאל ? למה כתוב שני חייו אצל יעקב ? מה הקשר של ישמעאל ליעקב ? מה ההבדל בן עשיו לישמעאל ?‏כ"ד/חשון/תשע"ז

בס"ד
פרשת חיי שרה אצל מי כתוב שני חיי ? למה כתוב גם אצל ישמעאל ? למה כתוב שני חייו אצל יעקב ? מה הקשר של ישמעאל ליעקב ? מה ההבדל בן עשיו לישמעאל ?‏כ"ד/חשון/תשע"ז

כתוב בראשית פרק כג

(א) וַיִּהְיוּ֙ חַיֵּ֣י שָׂרָ֔ה מֵאָ֥ה שָׁנָ֛ה וְעֶשְׂרִ֥ים שָׁנָ֖ה וְשֶׁ֣בַע שָׁנִ֑ים שְׁנֵי֖ חַיֵּ֥י שָׂרָֽה:

וצריך להבין מה המשמעות של הכתוב  שני חיי ? נראה איפה כתוב בתורה את הביטוי שני חיי ?

בראשית פרק כה

(ז) וְאֵ֗לֶּה יְמֵ֛י שְׁנֵֽי־חַיֵּ֥י אַבְרָהָ֖ם אֲשֶׁר־חָ֑י מְאַ֥ת שָׁנָ֛ה וְשִׁבְעִ֥ים שָׁנָ֖ה וְחָמֵ֥שׁ שָׁנִֽים:

(ח) וַיִּגְוַ֨ע וַיָּ֧מָת אַבְרָהָ֛ם בְּשֵׂיבָ֥ה טוֹבָ֖ה זָקֵ֣ן וְשָׂבֵ֑עַ וַיֵּאָ֖סֶף אֶל־עַמָּֽיו:

וכתוב בבראשית פרק כה

(יז) וְאֵ֗לֶּה שְׁנֵי֙ חַיֵּ֣י יִשְׁמָעֵ֔אל מְאַ֥ת שָׁנָ֛ה וּשְׁלֹשִׁ֥ים שָׁנָ֖ה וְשֶׁ֣בַע שָׁנִ֑ים וַיִּגְוַ֣ע וַיָּ֔מָת וַיֵּאָ֖סֶף אֶל־עַמָּֽיו:

בראשית פרק מז

(ח) וַיֹּ֥אמֶר פַּרְעֹ֖ה אֶֽל־יַעֲקֹ֑ב כַּמָּ֕ה יְמֵ֖י שְׁנֵ֥י חַיֶּיֽךָ:

(ט) וַיֹּ֤אמֶר יַעֲקֹב֙ אֶל־פַּרְעֹ֔ה יְמֵי֙ שְׁנֵ֣י מְגוּרַ֔י שְׁלֹשִׁ֥ים וּמְאַ֖ת שָׁנָ֑ה מְעַ֣ט וְרָעִ֗ים הָיוּ֙ יְמֵי֙ שְׁנֵ֣י חַיַּ֔י וְלֹ֣א הִשִּׂ֗יגוּ אֶת־יְמֵי֙ שְׁנֵי֙ חַיֵּ֣י אֲבֹתַ֔י בִּימֵ֖י מְגוּרֵיהֶֽם:

וכתוב בצורה קצת שונה בבראשית פרק מז

(כח) וַיְחִ֤י יַעֲקֹב֙ בְּאֶ֣רֶץ מִצְרַ֔יִם שְׁבַ֥ע עֶשְׂרֵ֖ה שָׁנָ֑ה וַיְהִ֤י יְמֵֽי־יַעֲקֹב֙ שְׁנֵ֣י חַיָּ֔יו שֶׁ֣בַע שָׁנִ֔ים וְאַרְבָּעִ֥ים וּמְאַ֖ת שָׁנָֽה:

אנחנו רואים שרק אצל שרה אברהם וישמעאל כתוב שני חיי אבל אצל יצחק לא כתוב בכלל ואצל יעקב כתוב בצורה שונה לא כתוב שני חיי כתוב שני חייך שני חייו . גם יעקב אומר במפורש לפרעה שיש הבדל בן שני חיי שכתוב באבותיו כלומר השני חיי של אברהם יותר עוצמתי משני חיי של יעקב .

"וְלֹ֣א הִשִּׂ֗יגוּ אֶת־יְמֵי֙ שְׁנֵי֙ חַיֵּ֣י אֲבֹתַ֔י" .

וכדי להבין את המשמעות של המונח הזה נפנה אל הזהר (תרגום )

אָמַר רַבִּי יוֹסֵי בְּכֻלְּהוּ לָא כְּתִיב כְּמָה דִכְתִיב בְּשָׂרָה דְּאִתְּמָר וַיִּהְיוּ חַיֵּי שָׂרָה מֵאָה שָׁנָה וְעֶשְׂרִים שָׁנָה וְשֶׁבַע שָׁנִים שְׁנֵי חַיֵּי שָׂרָה. דְּהָא בְּכֻלְּהוּ לָא אִתְמָנוּן יוֹמִין וּשְׁנִין כְּמוֹ לְשָׂרָה. בְּכֻלְּהוּ לָא כְּתִיב פָּרְשָׁתָא חָדָא בִּלְחוּדָהָא כְּמוֹ לְשָׂרָה. אֶלָּא רָזָא אִיהוּ בְּגִין הַהוּא דַרְגָּא דְּכָל יוֹמִין וּשְׁנִין דְּבַר נָשׁ בֵּיהּ תַּלְיָין (דדא היא ה''א בתראה).

אָמַר רַבִּי יוֹסֵי, בְּכֻלָּם לֹא כָתוּב כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב בְּשָׂרָה, שֶׁנֶּאֱמַר וַיִּהְיוּ חַיֵּי שָׂרָה מֵאָה שָׁנָה וְעֶשְׂרִים שָׁנָה וְשֶׁבַע שָׁנִים שְׁנֵי חַיֵּי שָׂרָה. שֶׁהֲרֵי בְּכֻלָּם לֹא נִמְנוּ יָמִים וְשָׁנִים כְּמוֹ לְשָׂרָה, וּבְכֻלָּם לֹא כָתוּב פָּרָשָׁה אַחַת לְבַדָּהּ כְּמוֹ לְשָׂרָה. אֶלָּא סוֹד הוּא, מִשּׁוּם אוֹתָהּ הַדַּרְגָּה שֶׁכָּל הַיָּמִים וְהַשָּׁנִים שֶׁל אָדָם תְּלוּיִים בָּהּ [שזו היא ה''א האחרונה].

אומר הזהר שמה שכתוב בתורה על שרה  מראה את הדרגה של שרה שהיא שונה מהדרגה של הנשים האחרות בתורה . ומזה שיעקב אמר ששני חיי שלו לא מגיע לדרגה של שני חיי של אבותיו וזה אברהם אז צריך להגיד ששני חיי של אברהם מראה על הייחודיות של אברהם . אבל הזהר מקשה שגם אצל ישמעאל כתוב שני חיי

אֲבָל אִינוּן יוֹמִין דְּצַדִּיקַיָא (דף קכד ע''ב) הֲווּ וְאִתְקָיְימוּ כְּמָא דְאַתְּ אָמֵר וַיִּהְיוּ חַיֵּי שָׂרָה. וְכֵן וְאֵלֶּה יְמֵי שְׁנֵי חַיֵּי אַבְרָהָם. וְאִי תֵימָא הָכִי נָמֵי כְּתִיב בְּיִשְׁמָעֵאל דִּכְתִיב, (בראשית כה) שְׁנֵי חַיֵּי יִשְׁמָעֵאל. אֶלָּא בִּתְשׁוּבָה אַהֲדַר, וְעַל דָּא קָרֵי (ביומוי) וַיִּהְיוּ:

אֲבָל אוֹתָם הַיָּמִים שֶׁל הַצַּדִּיקִים הָיוּ וְהִתְקַיְּמוּ, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר וַיִּהְיוּ חַיֵּי שָׂרָה, וְכֵן וְאֵלֶּה יְמֵי שְׁנֵי חַיֵּי אַבְרָהָם. וְאִם תֹּאמַר, כָּךְ גַּם כָּתוּב בְּיִשְׁמָעֵאל, שֶׁכָּתוּב (בראשית כה) שְׁנֵי חַיֵּי יִשְׁמָעֵאל? אֶלָּא שֶׁחָזַר בִּתְשׁוּבָה, וְעַל כֵּן קָרָא בְּיָמָיו וַיִּהְיוּ.

ומתרץ הזהר שזה בגלל שישמעאל חזר בתשובה . הגמרא  גם מקשה על העניין ומתרץ  התלמוד הבבלי מסכת מגילה דף יז עמוד א

למה נמנו שנותיו של ישמעאל - כדי ליחס בהן שנותיו של יעקב. דכתיב ואלה שני חיי ישמעאל מאת שנה ושלשים שנה ושבע שנים.

והתירוץ של הגמרא עושה קשר בן ישמעאל ליעקב . וצריך להבין למה הגמרא מנסה לקשר בן ישמעאל ליעקב ולא לאברהם או ליצחק . וכדי שנבין את העניין לדעתי יש להסתכל על כל התמונה ממבט מלמעלה יש לנו 3 אבות אברהם יצחק ויעקב . לאברהם יש עוד בן וזה ישמעאל ליצחק יש שני בנים את עשיו ואת יעקב . אומר הנביא ישעיהו פרק יט

(כד) בַּיּ֣וֹם הַה֗וּא יִהְיֶ֤ה יִשְׂרָאֵל֙ שְׁלִ֣ישִׁיָּ֔ה לְמִצְרַ֖יִם וּלְאַשּׁ֑וּר בְּרָכָ֖ה בְּקֶ֥רֶב הָאָֽרֶץ:

ויש אומרים שמצרים זה ישמעאל (אימו מצריה והוא התחתן עם מצרית ) ואשור זה עשיו כלומר לעתיד לבא כל הצאצאים של האבות יהיו  אגודה אחת וזה לדעתי מה שאנחנו מתפללים בנוסח של תפילות ראש השנה ויום הכיפורים  "וְיֵעָשׂוּ כֻּלָם אֲגֻדָּה אֶחָת לַעֲשׂות רְצונְךָ בְּלֵבָב שָׁלֵם"  .

אברהם היה בריה חדשה בעולם והוא התנתק מכל הדורות לפניו כמו שאומר הגור אריה בראשית פרק יא

וכל הדורות מנח עד אברהם לא נבראו אלא כדי להוציא את אברהם, שהוא עיקר בנין העולם, ...וזה בשביל כי ענין אברהם לא ישותף כלל עם הדורות הראשונים, כי הראשונים היו תוהו, והוא התחלת הבנין, וכאשר האור בא יסולק החושך

והתורה הכניסה את ישמעאל לתוך המעגל של האבות ולכן כתוב על ישמעאל שני חיי כדי שנבין שישמעאל לא התנתק מהמעגל של אברהם כמו כל מי שהיה לפני אברהם כי ישמעאל נולד בזמן שאברהם היה אברם ושרה היית שרי  . נוסף לכך בן  אברהם ליעקב יש מעין התנתקות נוספת וזה בגלל עשיו ועל זה מדבר הזהר

וְאֵלֶּה תּוֹלְדוֹת עֵשָׂו הוּא אֱדוֹם. תָּא חֲזֵי, בְּחַיֵּי יִצְחָק לָא אִתְמַנּוּן בְּנוֹי דְעֵשָׂו כְּמָה דְּאִתְמַנּוּן בְּנוֹי דְיַעֲקֹב, דְּהָא עַד לָא מִית יִצְחָק אִתְמַנּוּן. אֲבָל בְּעֵשָׂו מַה כְּתִיב וַיִּגְוַע יִצְחָק וַיָּמָת וַיֵּאָסֶף אֶל עַמָּיו זָקֵן וּשְׂבַע יָמִים וַיִּקְבְּרוּ אֹתוֹ עֵשָׂו וְיַעֲקֹב בָּנָיו. בַּתְרֵיהּ מַה כְּתִיב וְאֵלֶּה תּוֹלְדוֹת עֵשָׂו הוּא אֱדוֹם. מַאי טַעְמָא, בְּגִין דְּהָא בְּחוּלָקֵיהּ וּבְאַחְסַנְתֵיהּ וְעַדְבֵיהּ לָאו אִיהוּ, אֶלָּא יַעֲקֹב וּבְנוֹי. וּבְגִין כָּךְ יַעֲקֹב וּבְנוֹי אִינוּן חוּלָקֵיהּ דְּקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וְעָאלִין בְּחוּשְׁבְּנָא. אֲבָל עֵשָׂו דְּלָאו אִיהוּ בְּחוּלָקָא דְּבִסְטַר דִּמְהֵימְנוּתָא, עָבִיד חוּשְׁבְּנֵיהּ לְבָתַר דְּמִית יִצְחָק, וְאִתְפְּרַשׁ חוּלָקֵיהּ לְאֲתַר אָחֳרָא.

וְאֵלֶּה תֹּלְדוֹת עֵשָׂו הוּא אֱדוֹם. בֹּא רְאֵה, בְּחַיֵּי יִצְחָק לֹא נִמְנוּ בְּנֵי עֵשָׂו כְּמוֹ שֶׁנִּמְנוּ בְּנֵי יַעֲקֹב, שֶׁהֲרֵי עַד שֶׁלֹּא מֵת יִצְחָק הֵם נִמְנוּ, אֲבָל בְּעֵשָׂו מַה כָּתוּב? וַיִּגְוַע יִצְחָק וַיָּמָת וָיֵּאָסֶף אֶל עַמָּיו זָקֵן וּשְׂבַע יָמִים וַיִּקְבְּרוּ אֹתוֹ עֵשָׂו וְיַעֲקֹב בָּנָיו. אַחֲרָיו מַה כָּתוּב? וְאֵלֶּה תֹּלְדוֹת עֵשָׂו הוּא אֱדוֹם. מָה הַטַּעַם? מִשּׁוּם שֶׁאֵינוֹ בְּחֶלְקוֹ וּבִירֻשָּׁתוֹ וּבְגוֹרָלוֹ, אֶלָּא יַעֲקֹב וּבָנָיו. וְלָכֵן יַעֲקֹב וּבָנָיו הֵם חֶלְקוֹ שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא וְנִכְנָסִים בַּחֶשְׁבּוֹן. אֲבָל עֵשָׂו שֶׁאֵינוֹ בַּחֵלֶק שֶׁל צַד הָאֱמוּנָה, עָשָׂה חֶשְׁבּוֹנוֹ אַחַר שֶׁמֵּת יִצְחָק, וְנִפְרַד חֶלְקוֹ לְמָקוֹם אַחֵר.

כלומר היה איזה התנתקות של יעקב מעשיו לשני דרכים נפרדות לגמרי ולכן לדעתי הגמרא מחברת את ישמעאל ליעקב כדי להסביר לנו שיש הבדל בן עשיו לישמעאל כי לכאורה ישמעאל יותר קרוב לעם ישראל מעשיו . ואת הקרבה הזאת שבאה לידי ביטוי בקשר של ישמעאל לארץ ישראל אנחנו רואים בזוהר כרך ב (שמות) פרשת וארא דף לב עמוד א

מה עבד קודשא בריך הוא ארחיק להו לבני ישמעאל מדבקותא דלעילא ויהב להו חולקא לתתא בארעא קדישא בגין ההוא גזירו דבהון, וזמינין בני ישמעאל למשלט בארעא קדישא כד איהי ריקניא מכלא זמנא סגי כמה דגזירו דלהון בריקניא בלא שלימו, ואינון יעכבון להון לבנ"י לאתבא לדוכתייהו עד דישתלים ההוא זכותא דבני ישמעאל

אומר הזהר שיש לישמעאל זכות בארץ ישראל בגלל שישמעאל עשה מילה ועד שלא יגמר הזכות שלו עם ישראל לא יוכל לנחול לחלוטין את ארץ ישראל

לסיכום ניתן לומר ששני חיי מראה על דבר חדש שהגיע בהיסטוריה האנושית וזה שרה ואברהם כאשר ישמעאל על ידי הביטוי וכתוצאה מחזרתו בתשובה נכנס למעגל של האבות עד לאחרית הימים . ישמעאל מקושר ליעקב כלומר קרוב יותר לעם ישראל כאשר עשיו התנתק והלך לדרך אחרת ולכן התורה שהייתה צריכה לקשר בן ישמעאל ליעקב כותבת שני חייו שהוא חלש יותר מאשר שני חיי כדי לחבר אליו את ישמעאל שכתוב בו שני חיי . ואת התוצאה הסופית של החיבור הזה נראה לעתיד לבא כמו שאומר הנביא ישעיהו שביום ההוא יהיה שלישיה כלומר ברית עם ישראל מצרים ואשור