1.1.2016

פרשת שמות הבה נתחכמה עם מי רצו להתחכם ? מהי הדרך של הנחש להתחכם ? מה כיצד ישתנה דרכו של הנחש לעתיד לבא ? ‏כ'/טבת/תשע"ו


בס"ד

פרשת שמות הבה נתחכמה  עם מי רצו להתחכם ? מהי הדרך של הנחש להתחכם ? מה  כיצד ישתנה דרכו של הנחש לעתיד לבא ?  ‏כ'/טבת/תשע"ו

שמות פרק א

(ט) וַיֹּ֖אמֶר אֶל־עַמּ֑וֹ הִנֵּ֗ה עַ֚ם בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל רַ֥ב וְעָצ֖וּם מִמֶּֽנּוּ:

(י) הָ֥בָה נִֽתְחַכְּמָ֖ה ל֑וֹ פֶּן־יִרְבֶּ֗ה וְהָיָ֞ה כִּֽי־תִקְרֶ֤אנָה מִלְחָמָה֙ וְנוֹסַ֤ף גַּם־הוּא֙ עַל־שֹׂ֣נְאֵ֔ינוּ וְנִלְחַם־בָּ֖נוּ וְעָלָ֥ה מִן־הָאָֽרֶץ:

וצריך להבין מה המשמעות של הָ֥בָה נִֽתְחַכְּמָ֖ה ל֑וֹ  ?

התלמוד בבלי מסכת סוטה דף יא עמוד א   אומר

הבה נתחכמה לו - להם מיבעי ליה! א"ר חמא ברבי חנינא: באו ונחכם למושיען של ישראל, במה נדונם? נדונם באש, כתיב כי הנה ה' באש יבא, וכתיב: כי באש ה' נשפט וגו'! בחרב, כתיב: [ובחרבו את כל בשר]! אלא בואו ונדונם במים, שכבר נשבע הקדוש ברוך הוא שאינו מביא מבול לעולם,

הכוונה להתחכם עם הקב"ה לא להתייצב מולו חזיתית כמו שעשו דור הפלגה אלה לנצל לכאורה "חולשה " מסוימת שנובעת מהחוקים של הקב"ה . וזה שיטת הנחש שתפקידו למצוא את החולשה בבריאה של הקב"ה כדי להכניס לניסיון את האדם וכדי שהאדם יוכל לקבל שכר על העמידה בניסיון

 שמות רבה (וילנא) פרשת בשלח פרשה כ

היה פרעה הנחש מתחכם עליהם שנאמר הבה נתחכמה לו והוא נמשל כנחש שנאמר (יחזקאל כט) הנבא על פרעה התנים הגדול,

ומה השיטות של הנחש  פרעה ?

מדרש תנחומא (ורשא) פרשת בהעלותך סימן יג

באותה שעה קבץ את כל ישראל ואמר להם בבקשה מכם עשו עמי היום טובה היינו דכתיב ויעבידו מצרים את בני ישראל בפרך, מהו בפרך בפה רך, פרעה נטל סל ומגרפה מי היה רואה את פרעה נוטל סל ומגרפה ועושה בלבנים ולא היה עושה, מיד הלכו כל ישראל בזריזות ועשו עמו אותו היום בכל כחן לפי שהיו בעלי כח וגבורים כיון שהחשיכה העמיד עליהם נוגשים אמר להם מנו את הלבנים מיד עמדו ומנו אותם ואמר להם כזה אתם מעמידים לי בכל יום ויום,

כלומר שיטת הנחש להכניס אותך באופן זמני למצב מסוים כדי לגרום לך להישאר במצב הזה כל הזמן . כלומר שיטת הנחש לצמצם את ההסתכלות שלך על המציאות לטווח קצר  ולא להבין את המשמעות לטווח ארוך ושיקול זמני כזה מכניס אותך "לתיעול " שקשה לך לצאת ממנו וזה בדיוק כמו שהיה עם הנחש וחוה . הנחש  הכניס אותה למצב שבו תראה רק את הדבר המידי וכתוב בבראשית פרק ג

(ה) כִּ֚י יֹדֵ֣עַ אֱלֹהִ֔ים כִּ֗י בְּיוֹם֙ אֲכָלְכֶ֣ם מִמֶּ֔נּוּ וְנִפְקְח֖וּ עֵֽינֵיכֶ֑ם וִהְיִיתֶם֙ כֵּֽאלֹהִ֔ים יֹדְעֵ֖י ט֥וֹב וָרָֽע:

(ו) וַתֵּ֣רֶא הָֽאִשָּׁ֡ה כִּ֣י טוֹב֩ הָעֵ֨ץ לְמַאֲכָ֜ל וְכִ֧י תַֽאֲוָה־ה֣וּא לָעֵינַ֗יִם וְנֶחְמָ֤ד הָעֵץ֙ לְהַשְׂכִּ֔יל וַתִּקַּ֥ח מִפִּרְי֖וֹ וַתֹּאכַ֑ל וַתִּתֵּ֧ן גַּם־לְאִישָׁ֛הּ עִמָּ֖הּ וַיֹּאכַֽל:

הנחש מספר לחווה רק על הדבר המידי אבל לא על התוצאות לטווח ארוך ולכן מה שהכריע אצל חוה זה הדבר המידי כי טוב העץ ותאווה הוא לעיניים . והנחש צמצם את הראיה של חוה את המציאות ולכן חטאה כי אם היית יודעת מה ההשלכות לעתיד סביר להניח שלא היית אוכלת מפרי העץ

ודרך הנחש לא לתקוף ישירות ובצורה עקיפה

אומר רמב"ן שמות פרק א

(י) הבה נתחכמה לו - לא ראה פרעה וחכמי יועציו להכותם בחרב, כי תהיה בגידה גדולה להכות חנם העם אשר באו בארץ במצות המלך הראשון. וגם עם הארץ לא יתנו רשות למלך לעשות חמס כזה, כי עמהם הוא מתייעץ, ואף כי בני ישראל עם רב ועצום ויעשו עמהם מלחמה גדולה. אבל אמר שיעשו דרך חכמה שלא ירגישו ישראל כי באיבה יעשו בהם, ולכך הטיל בהם מס, כי דרך הגרים בארץ להעלות מס למלך

כלומר הדרך של הנחש להלחם בצורה עקיפה ואחד האמצעים זה להטיל מיסים כלומר פרעה יגיד להם "הרי זה מקובל בכל העולם "  "זה חוקי " " היועץ המשפטי אישר"  אני לא מתנהג אתכם שונה ממה ששליטים אחרים מתנהגים אין כאן משהו אישי נגדכם והוא מכניס אותם למצב שבו הם לא מבינים שנלחמים כנגדם  וכשהם מבינים זה מאוחר מידי  

בראשית פרק ג

(ז) וַתִּפָּקַ֙חְנָה֙ עֵינֵ֣י שְׁנֵיהֶ֔ם וַיֵּ֣דְע֔וּ כִּ֥י עֵֽירֻמִּ֖ם הֵ֑ם וַֽיִּתְפְּרוּ֙ עֲלֵ֣ה תְאֵנָ֔ה וַיַּעֲשׂ֥וּ לָהֶ֖ם חֲגֹרֹֽת:

 

ואומר הפסיקתא זוטרתא (לקח טוב) בראשית פרשת בראשית פרק ג

 

ז) ותפקחנה עיני שניהם. וכי עורים היו. אלא הבינם בוראם, מה טובה אבדו מן העולם, כמה דורות איבדו:

ודרך הנחש לנסות ולשנות התפקיד של בני האדם ולהרחיקם מדרך התורה

שמות רבה (שנאן) פרשת שמות פרשה א

ר' שמואל בר נחמן אמר ר' יונתן: מלמד שהיו מחליפין מלאכת האנשים לנשים ומלאכת הנשים לאנשים.

וזה כנגד מה שהקב"ה קבע בעולמו לכל אחד תפקיד שונה

בראשית פרק ב

(יח) וַיֹּ֙אמֶר֙ יְקֹוָ֣ק אֱלֹהִ֔ים לֹא־ט֛וֹב הֱי֥וֹת הָֽאָדָ֖ם לְבַדּ֑וֹ אֶֽעֱשֶׂה־לּ֥וֹ עֵ֖זֶר כְּנֶגְדּֽוֹ:

ואומר רש"י בראשית פרשת בראשית פרק ב פסוק יח

עזר כנגדו - זכה עזר, לא זכה כנגדו להלחם:

אבל צריך לדעת שנחש לאורך הזמן משתכלל ומשנה את הדרך בא הוא עובד כמו שכותב המדרש תהלים (בובר) מזמור ב

[ד] אמר ר' ברכיה בשם ר' לוי ארורים הן הרשעים שהן מקיימין עצה על ישראל, וכל אחד ואחד אומר עצתי יפה מעצתך, עשו אמר שוטה היה קין, שהרג את אחיו הבל בחיי אביו, ולא היה יודע שאביו פרה ורבה והוליד את שת, אני איני עושה כן, אלא יקרבו ימי אבל אבי ואהרגה את יעקב אחי (בראשית כז מא), ואירש חלקו. פרעה אמר שוטה היה עשו שאמר יקרבו ימי אבל אבי, ולא היה יודע שאחיו פרה ורבה בחיי אביו, אני איני עושה כן, אלא עד דאינון דקוקין תחות כורסיא דאמהון, אנא מחינא להון, הדא הוא דכתיב הבה נתחכמה לו (שמות א י), ניהוי חכימין יתיר מן קדמוי, מיד כל הבן הילוד היאורה תשליכוהו (שם שם /שמות א'/ כב), המן אמר שוטה היה פרעה שאמר כל הבן הילוד וגו' וכל הבת תחיון, ולא היה יודע שהבנות נישאות לאחרים, והן פרות ורבות, אבל אני איני עושה כן, אלא להשמיד להרוג ולאבד את כל היהודים (אסתר ג יג), ואף גוג ומגוג עתיד לומר כן, שוטים היו הראשונים שהיו מתעקפין בעצות של ישראל, ולא היו יודעין שיש להם פטרון בשמים, אבל אני איני עושה כן, אלא בתחלה אני מזדווג לפטרונם, ואחר כך אני חוזר על ישראל, הדא הוא דכתיב יתיצבו מלכי ארץ ורוזנים נוסדו יחד על ה' ועל משיחו, והקב"ה אומר להם רשעים עלי אתם באים להזדווג, כמה גדודים יש לי לפני, כמה שרפים וברקים ולפידים ומלאכים יש לי לפני, ואני יוצא עמהם ועושה מלחמה עמהם, הדא הוא דכתיב ה' כגבור יצא כאיש מלחמות (ישעיה מב יג), וכתיב ויצא ה' ונלחם בגוים ההם (זכריה יד ג), מה כתיב שם, והיה ה' למלך על כל הארץ (שם שם /זכריה י"ד/ ט).

כלומר לעתיד לבא השינוי בעבודת הנחש יהיה להלחם מול הקב"ה ישירות וכך לגרום להיעלמות של  ישראל וזאת אנחנו רואים בבירור היום את המלחמה והניסיון לקעקע את האמונה בקב"ה ישירות וע"י כך להעלים את ישראל וזו המלחמה הקשה ביותר והיא המלחמה על  התודעה של האדם והניסיון למחוק את הקיום של הקב"ה ומי שאין לו כלים להתמודד עם זה יכול בקלות ליפול במלכודת של הנחש אבל מי שיש לו את הכלים הנכונים יכול להתגבר על הנחש . ואנחנו רואים היום שיש ניסיון  לקעקע את הלגיטימיות של האדם המאמין כלומר "למחוק את הקב"ה "  מהתודעה של האדם ולהפוך אותו ללא לגיטימי כאשר במציאות אין דבר כזה עולם ללא הקב"ה ואין לאלו שרוצים ל "מחוק את הקב"ה " מהעולם שום בסיס רעיוני לדרך שלהם  ואפילו לא התחלה של איזה בדל של הגיון עליו מבוססת הדרך שלהם

 

 

פרשת שמות מה הקשר בן 3000 הלכות שנשכחו בימי אבלו של משה לנבואה של דניאל ? מה המשמעות של 1290 ו 1335 ? ומה הקשר ל ל"ו צדיקים ? ‏כ'/טבת/תשע"ו


בס"ד

פרשת שמות מה הקשר בן 3000 הלכות שנשכחו בימי אבלו של משה לנבואה של דניאל ? מה המשמעות של 1290 ו 1335 ? ומה הקשר ל ל"ו צדיקים ? ‏כ'/טבת/תשע"ו

דניאל פרק יב

(ט) וַיֹּ֖אמֶר לֵ֣ךְ דָּנִיֵּ֑אל כִּֽי־סְתֻמִ֧ים וַחֲתֻמִ֛ים הַדְּבָרִ֖ים עַד־עֵ֥ת קֵֽץ:

(י) יִ֠תְבָּֽרֲרוּ וְיִֽתְלַבְּנ֤וּ וְיִצָּֽרְפוּ֙ רַבִּ֔ים וְהִרְשִׁ֣יעוּ רְשָׁעִ֔ים וְלֹ֥א יָבִ֖ינוּ כָּל־רְשָׁעִ֑ים וְהַמַּשְׂכִּלִ֖ים יָבִֽינוּ:

(יא) וּמֵעֵת֙ הוּסַ֣ר הַתָּמִ֔יד וְלָתֵ֖ת שִׁקּ֣וּץ שֹׁמֵ֑ם יָמִ֕ים אֶ֖לֶף מָאתַ֥יִם וְתִשְׁעִֽים:

(יב) אַשְׁרֵ֥י הַֽמְחַכֶּ֖ה וְיַגִּ֑יעַ לְיָמִ֕ים אֶ֕לֶף שְׁלֹ֥שׁ מֵא֖וֹת שְׁלֹשִׁ֥ים וַחֲמִשָּֽׁה:

(יג) וְאַתָּ֖ה לֵ֣ךְ לַקֵּ֑ץ וְתָנ֛וּחַ וְתַעֲמֹ֥ד לְגֹרָלְךָ֖ לְקֵ֥ץ הַיָּמִֽין:

בפרשת ויחי דיברתי על קץ הימין ועל המשמעות שלו ובסוף ספר דניאל מובא המונח קץ הימין . והנביא דניאל מביא בפסוקים שני מספרים שלכאורה מדברים על ימים   1290   ו  1335 

יש שעשו משני המספרים הללו חישוב על ימות המשיח כמו המלבי"ם דניאל פרק יב פסוק יא

ובשנת תרפ"ה שהוא ג' שנים לפני תרפ"ח יתחילו בבנין המקדש וימשך ג' שנים, ובזמן תרפ"ח שהוא עד ערב בוקר אלפים ושלש מאות שנים מאותו שנה שדבר עמו המלאך, בשנת שלש לבלשאצר ונצדק קדש ויוחזר התמיד על מכונו, כי שם שאל על החזרת התמיד וע"ז השיבו כמבואר שם:

והרבה מפרשים דברו על הנושא ויש עוד מפרשים שמסתפקים אם זה ימים או שנים כמו המצודת דוד דניאל פרק יב פסוק יא

ימים - ר"ל מן העת ההיא מנה ימים אלף וכו' ולא ידענו אם ימים ממש או שנים ומה יהיה אז:

אבל אני רוצה לנסות להסתכל על שני המספרים בצורה שונה בהקשר למספר מאמרים שכתבתי בעבר

כתוב תלמוד בבלי מסכת תמורה דף טז עמוד א

"גופא, אמר רב יהודה אמר שמואל: שלשת אלפים הלכות נשתכחו בימי אבלו של משה

ואומר של"ה תולדות אדם בית חכמה (תניינא)

"ואמרו רבותינו ז"ל (מכילתא בשלח מסכתא דשירה, ט) כי שקול נגד ששים רבוא, כי ששים רבוא נשמות הם ששים רבוא אותיות התורה".

וכתוב שמות פרק לב

וַיַּעֲשׂוּ בְנֵי לֵוִי כִּדְבַר מֹשֶׁה וַיִּפֹּל מִן הָעָם בַּיּוֹם הַהוּא כִּשְׁלֹשֶׁת אַלְפֵי אִישׁ: ....

 (לג) וַיֹּאמֶר יְקֹוָק אֶל מֹשֶׁה מִי אֲשֶׁר חָטָא לִי אֶמְחֶנּוּ מִסִּפְרִי:

ואני כתבתי ש 3000 ההלכות שנשכחו בימי אבלו של משה הם המחיקה של 3000 חוטאי העגל מהספר של הקב"ה כאשר אנחנו רואים שיש הקבלה של אותיות התורה למספר אלו שעמדו במעמד הר סיני .

ולכן עם מותו של משה נגרעה התורה ב 3000 אותיות והמשמעות שלהם זה הלכות  ויש חיסרון בתורה .

וכתוב  בתלמוד בבלי מסכת תמורה דף טז עמוד א

"אלף ושבע מאות קלין וחמורין, וגזירות שוות, ודקדוקי סופרים נשתכחו בימי אבלו של משה. אמר רבי אבהו: אעפ"כ החזירן עתניאל בן קנז מתוך פלפולו"

כלומר יש לנו חסרון של 3000 הלכות  ועתניאל בן קנז השלים 1700 מהם כלומר כדי לחזור לשלמות של מעמד הר סיני צריך להחזיר 1300 הלכות . וכאן קישרתי בן המספרים של הנביא דניאל לבן ההלכות החסרות כדי להגיע לשלמות .

ואם נגיד שמדובר בהלכות (אותיות /אנשים ) 1290 הלכות + 1700 הלכות זה 2990  כלומר יש לנו התקרבות לשלמות אבל עדיין חסרון של 10 . ואם נוסיף את ה 1335 ל 1700 הלכות שעתניאל בן קנז החזיר יש לנו 3035  כלומר יש לנו יותר מאשר 3000 הלכות יש לנו יותר 35 .

ויש לנו את פרוש רש"י דניאל פרק יב פסוק יב

(יב) אשרי המחכה וגו' - ארבעים וחמש שנים נוספים על חשבון העליון שעתיד משיחנו להתכסות אחר שנגלה וישוב ויתגלה וכן מצינו במדרש רות וכן יסד ר' אליעזר הקליר (בסילוק יוצר פרשת החדש) ויתכסה מהם שבועים ששה:

ופרוש זה לכאורה מחזק את המהלך שאני רוצה להגיד כי מדובר על גאולה התכסות ושוב גאולה כאשר ההפרש בן שני האירועים הוא 45  כלומר ההפרש בן 1290  ל 1335  .

ואז צריך להגיד שהחזרה של 1290 הלכות מביא את הגאולה אבל לא בצורה סופית כי חסר את היתרה של ה 10 ולכן באה גאולה ומיד מתכסה אבל אחרי 45 יום שאז החשבון הוא יותר מ 3000 הלכות  שחסרות להשלים את התורה ויש לנו סה"כ  3035  הלכות ( 1700 + 1335 ) יש לנו יתרה של 35 הלכות והגאולה באה לתמיד . עד כאן עלה בדעתי להגיד אבל ללא ראיות או מדרשים שיכולים לתמוך בדעתי . וכמובן שרעיון כזה הוא רעיון רחוק מאוד ודחוק מאוד ללא תמיכה של ראיות ובאמת הרעיון גרר ביטול מוחלט מצד מי ששמע אותו והרב הרשלר בצחוק אמר לי אולי זה קשור ל  ל"ו צדיקים שזה 36 ונשאר לך רק לתרץ את ההבדל בן 35 ל 36 צדיקים ואני אמרתי לעצמי אולי זה קשור באמת ל 36 צדיקים וחיפשתי מדרשים או זוהר בעניין  . ואז גיליתי את בראשית רבתי פרשת בראשית עמוד 5

כיצד אתה מוצא חשבונם עולה אלף שע"א, רמז לדבר שאמר המלאך אשרי המחכה ויגיע לימים אלף שלש מאות שלשים וחמשה (דניאל י"ב י"ב) נשתיירו ל"ו ללמדך איזה מחכה הוא באשרי, מי שמחכה להב"ה שנאמר אשרי כל חוכי לו (ישעיה ל' י"ח) ולו שלשים וששה.

ומדרש זה לא מובן בכלל וסתום לגמרי אבל לפי המהלך שלי הוא ברור לחלוטין

אלף שע"א  זה 1371   ויוצא לנו שזה 1350 + 36   = 1371   

ואז יש לנו בעצם 3000   + 71  

וצריך להבין מה המשמעות של המספרים

הגאולה צריכה להגיע קודם כל למצב שהוא תיקון מעשה האדם הראשון וידוע שבמתן תורה עם ישראל הגיע לתיקון של חטא האדם הראשון ועם ישראל הגיע לשלמות והמיתה הוסרה מעם ישראל אבל אז הגיע חטא העגל וחזרה המיתה לעם ישראל וזה כתוצאה מהפגם של מחיקת 3000 החוטאים מספרו של הקב"ה ולכן נשכחו 3000 הלכות ונגרם חסרון בתורה . בזמן הגאולה צריך קודם כל להגיע למצב של לפני הקלקול וזה להחזיר את 3000 ההלכות כדי להשלים את התורה שחסרה . אבל אחרי שהגענו לשלמות שלפני חטא האדם הראשון נשאר לנו להביא את העולם לשלמות שלו מה שהיה צריך לעשות האדם הראשון אבל הוא חטא  וקלקל את העולם ולא הביא לשלמותו .

ומאיפה לומדים שיש אפשרות לתקן את העולם שיהיה יותר מזמן של האדם לפני החטא

תלמוד בבלי מסכת סנהדרין דף צט עמוד א

מאי עין לא ראתה? אמר רבי יהושע בן לוי: זה יין המשומר בענביו מששת ימי בראשית. ריש לקיש אמר: זה עדן, לא ראתה עין מעולם. ואם תאמר: אדם היכן דר - בגן, ואם תאמר: גן הוא עדן - תלמוד לומר +בראשית ב'+ ונהר יצא מעדן להשקות את הגן.

כלומר יש גן ויש עדן והאדם הראשון היה צריך לגרום לשלמות של העולם ולהעביר את עצמו מהגן לעדן אבל במקום זה הוא חטא . ובעדן יש את היין המשומר שהוא הפרות של עדן ולא של הגן .

ואם כך מה הקשר בן 1371  לבן הגעה לשלמות של העולם ? 

71 זה סנהדרין גדול והוא התוספת שצריך להיות כדי להביא את העולם לשלמותו הסופית

וכך אומר הזוהר חדש כרך א (תורה) פרשת ויצא דף מז עמוד א

 ואין דבר חביב לפני הקדוש ברוך הוא כמו התורה ולומדיה דתנן כל המתעסק בתורה בכל יום יתחדשו לו סתרים של מעלה והתורה אומרת לו אשקך מיין הרקח מעסיס רמוני זהו יינה של תורה וזהו יין המשומר בענביו מששת ימי בראשית והם דברים העתידים להגלות לצדיקים לעתיד לבא. קם רבי (בא) [בו] על רגליו ואמר אי כך הוא לא הוה ליה למימר אלא יין המשומר בענביו מהר סיני מהו מששת ימי בראשית. א"ל אינון עומקי סדרי בראשית דלא איתגלו לבר נש וזמינין צדיקיא למנדע לון כגוונא דא ינדעון אינון דעסקו באורייתא תדיר.

תלמוד בבלי מסכת עירובין דף סה עמוד א

אמר רבי חייא כל המתיישב ביינו - יש בו דעת שבעים זקנים, יין ניתן בשבעים אותיות, וסוד ניתן בשבעים אותיות, נכנס יין יצא סוד.

ואומר רש"י מסכת עירובין דף סה עמוד א

ניתן בשבעים אותיות - כך חשבונו בגימטריא.

יצא סוד - וזה, הואיל ולא יצא סודו - שקול הוא כסנהדרין של שבעים.

וצריך להגיד שצריך סנהדרין של הגאולה שונה מסנהדרין שהיה כי הם צריכים להגיע לסוד של היין המשומר שעין לא ראתה אותו וזה לעומת היין הרגיל שקיים היום בעולם ולכן צריך עוד 71 כדי להגיעלשלמות של העולם . והחידוש של המדרש שכדי להגיע לשלמות צריך רק עוד 35 הלכות או אנשים מעל ה 3000 כי בעולם קיימים 36 צדיקים שהם ל"ו צדיקים . ואותם צדיקים הם כאלו שיש להם רמת נבואה כמו משה רבנו

תלמוד בבלי מסכת סוכה דף מה עמוד ב

ודמסתכלי באספקלריא המאירה מי זוטרי כולי האי? והא אמר אביי: לא פחות עלמא מתלתין ושיתא צדיקי דמקבלי אפי שכינה בכל יום, שנאמר אשרי כל חוכי לו - ל"ו בגימטריא תלתין ושיתא הוו! - לא קשיא: הא - דעיילי בבר, הא - דעיילי בלא בר.

 

וכאן יש לו 36 צדיקים שמסתכלים  באספקלריא מאירה שזו דרגתו של משה והם נמצאים בכל דור ודור והם לכאורה חלק מהתוספת שצריך כדי שהעולם יגיע לשלמותו לעתיד לבא שהוא קץ הימין

ובעזרת השם בלי נדר  נמשיך במאמר הבא לדבר על הקשר של הגאולה לפורים לסנהדרין וליין