21.2.2014

פרשת ויקהל ויעש בצלאל את ארון עצי שטין


בס"ד

ויעש בצלאל   את ארון עצי שטין    פרשת ויקהל      ‏כ'/אדר א/תשע"ד


בפרשת תרומה כתוב שמות פרק כה

(ח) וְעָשׂוּ לִי מִקְדָּשׁ וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם:

(ט) כְּכֹל אֲשֶׁר אֲנִי מַרְאֶה אוֹתְךָ אֵת תַּבְנִית הַמִּשְׁכָּן וְאֵת תַּבְנִית כָּל כֵּלָיו וְכֵן תַּעֲשׂוּ: 

ומיד הכתוב ממשיך  שמות פרק כה

(י) וְעָשׂוּ אֲרוֹן עֲצֵי שִׁטִּים אַמָּתַיִם וָחֵצִי אָרְכּוֹ וְאַמָּה וָחֵצִי רָחְבּוֹ וְאַמָּה וָחֵצִי קֹמָתוֹ:

 

כלומר הסדר שהקדוש ברוך הוא  ציוה את משה היה קודם כל משכן ולאחר מכן את הארון ששם התגלה  הקדוש ברוך הוא לפני משה ,אבל ממשיך הכתוב ומתאר את בנית הארון תחילה

 

ובשמות פרק לו   נכתב הפוך

(ח) וַיַּעֲשׂוּ כָל חֲכַם לֵב בְּעֹשֵׂי הַמְּלָאכָה אֶת הַמִּשְׁכָּן עֶשֶׂר יְרִיעֹת שֵׁשׁ מָשְׁזָר וּתְכֵלֶת וְאַרְגָּמָן וְתוֹלַעַת שָׁנִי כְּרֻבִים מַעֲשֵׂה חֹשֵׁב עָשָׂה אֹתָם: ולאחר מכן  שמות פרק לז

(א) וַיַּעַשׂ בְּצַלְאֵל אֶת הָאָרֹן עֲצֵי שִׁטִּים אַמָּתַיִם וָחֵצִי אָרְכּוֹ וְאַמָּה וָחֵצִי רָחְבּוֹ וְאַמָּה וָחֵצִי קֹמָתוֹ:

  כלומר התחלת העשיה היתה  המשכן ולאחר מכן עשית הארון

 

וצריך לחקור  מה ההבדל בן תרומה ליקהל

 

שמות רבה (וילנא) פרשת ויקהל פרשה נ

 

אתה מוצא בשעה שאמר הקדוש ברוך הוא למשה עשה המשכן בא ואמר לבצלאל אמר לו מהו המשכן הזה אמר לו שישרה הקדוש ברוך הוא שכינתו בתוכו ומלמד לישראל תורה, אמר לו בצלאל והיכן התורה נתונה אמר לו משאנו עושים את המשכן אנו עושין הארון, א"ל רבינו משה אין כבודה של תורה בכך אלא אנו עושין הארון ואח"כ המשכן לפיכך זכה שיקרא על שמו שנאמר ויעש בצלאל את הארון.

 

כלומר סדר הדברים הרגיל והטבעי לעשות בית ולאחר מכן לעשות את מה שבפנים אבל בצלאל שהקדוש ברוך הוא מעיד עליו בשמות פרק לא

(ב) רְאֵה קָרָאתִי בְשֵׁם בְּצַלְאֵל בֶּן אוּרִי בֶן חוּר לְמַטֵּה יְהוּדָה:

(ג) וָאֲמַלֵּא אֹתוֹ רוּחַ אֱלֹהִים בְּחָכְמָה וּבִתְבוּנָה וּבְדַעַת וּבְכָל מְלָאכָה:

ראה את הדברים אחרת מהמהלך הטבעי הוא הבין כשברא את הקדוש ברוך הוא את העולם רוח האלוקים היתה לפני בריאת העולם ובצלאל שהיה בו רוח אלוקים הבין את זה מיד ואמר למשה קודם כל הארון ולאחר מכן המשכן .ולכן הארון נכתב על שמו של בצלאל על אף שכתוב בשמות "ועשו ארון עצי שיטים" ברבים אבל ההבנה של בצלאל שחשיבות התורה מעל לכל עשתה שהארון הקודש ובתוכו ספר התורה ששם היתה שכינה ושם נגלה למשה הקדוש ברוך הוא נכתב על שמו של בצלאל .

וכדי להבין שהתורה קודמת לכל צריך שיהיה בך רוח אלוקים ואם אין בך רוח אלוקים ההבנה שלך תהיה שקודם צריך להקים את המשכן ולאחר מכן לבנות את התורה .

וכשהמלאך מלמד את העובר את התורה בבטן אימו ולאחר מכן העובר יוצא לאויר העולם מלמד שקודם כל תורה קודמת ולאחר מכן בנית האדם .

וזה מה שמלמד אותנו המדרש שדרך העולם ללכת בדרך הטבעית קודם כל משכן ואחר כך תורה אבל האמת היא הפוכה וכדי שנבין זאת צריך להיות בנו רוח אלוקים וכדי שיהיה בנו רוח אלוקים צריך ללמוד תורה . ולכן הפער הגדול בין אלו שלומדים תורה לאלו שלא לומדים פער שכמעט לא ניתן לגישור כי זה נגד הטבע של העולם  . וללכת נגד הטבע של העולם זה מסירות נפש .

ולכן הוא נקרא בצלאל   כלומר בצל אל ויש לזה שני פרושים השכינה שהייתה בבית המקדש מעל ארון הקודש זה הצל של אלוקים כי באמת המשכן לא יכול להכיל את האלוקים רק את הצל שלו . וגם שהאור של התורה שקיים היום בעולם זה הצל של האור כלומר רק הבבואה של האור האמיתי של התורה כי הקדוש ברוך הוא גנז את האור לעתיד לבא לאחרית הימים . וזה מה שכתוב בסוף פרשת כי תשא "והשיב משה את המסוה על פניו " לא ניתן להיות מול אור התורה רק מול הצל של התורה .

והמחויבות שלנו להתאמץ ללמוד תורה ושיכנס בנו רוח אלוקים כדי שנוכל לראות את המציאות כפי שהיא ולא ההיפך מהמציאות האמיתית

ונסיים בדברי המדרש ילקוט שמעוני זכריה רמז תקפד

 

ילקוט שמעוני זכריה רמז תקפד

דרב יוסף בריה דר' יהושע בן לוי חלש ואיתנגיד, אמר ליה אבוה מאי חזית, א"ל עולם הפוך ראיתי עליונים למטה ותחתונים למעלה, אמר ליה בני עולם ברור ראית, ואנן מאי, אמר ליה כי היכי דחשבינן הכא חשבינן התם, מאי שמעת להו דקאמרי אשרי מי שבא לכאן ותלמודו בידו,

פירוש : יהושע בן לוי עלה לשמים וראה עולם שהמציאות שלו הפוכה מהמציאות בעולם הזה כי האמת הפוכה למהלך הטיבעי של העולם . אבל מי שלומד תורה "ואנן מאי " ? לאלו שלומדים תורה העולם הזה והעולם הבא אותו הדבר כי לימוד התורה ומסירות הנפש לתורה מכניסה בנו רוח אלוקים ונותנת לנו לראות את המציאות כפי היא .

 

 

 

20.2.2014

פרשת ויקהל תלמיד חכם ולוחם מי חשוב יותר ?






בס"ד   

לוחם בצבא או תלמיד חכם מי חשוב יותר ‏כ'/אדר א/תשע"ד


דברים פרק כז

(ה) וּבָנִיתָ שָּׁם מִזְבֵּחַ לַיקֹוָק אֱלֹהֶיךָ מִזְבַּח אֲבָנִים לֹא תָנִיף עֲלֵיהֶם בַּרְזֶל:

רמב"ן שמות פרק כ

ואני אומר כי טעם המצוה, בעבור היות הברזל חרב והוא המחריב העולם, ולכן נקרא כך. והנה עשו אשר שנאו השם (מלאכי א ג) הוא היורש החרב, שאמר לו ועל חרבך תחיה (בראשית כז מ), והחרב הוא כחו בשמים ובארץ, כי במאדים ובמזלות הדם החרב יצליח, ובהם תראה גבורתו, ולכן לא יובא בית ה':
אנו רואים שאל בית השם לא יובא החרב שהיא הירושה של עשיו ועל אף שהחרב משמשת למצוה כגון מלחמת מצוה , שחיטה , הריגה בסייף בכל זאת הקדוש ברוך הוא אומר חרב זה מוקצה בבית השם הוא בית המקדש והקדוש ברוך הוא מלמד אותנו  את סידרי העדיפות.
ואם יבוא היום לכאן מצד אחד טייס אף 16 שהשתתף בהפצצת בכור בסוריה ומוסר את נפשו על בטחון עם ישראל ולעומתו תלמיד ישיבה שמקדיש את כל זמנו ללימוד התורה מי חשוב יותר בעיננו עיני בעל בית אולי הטייס אבל בעיני הקדוש ברוך זה  איש התורה מי שתורתו אומנותו ולא מי שחרבו אומנותו על אף שהחרב נדרשת ולפעמים חיונית אבל בבית השם יש עדיפות לבן התורה ולא למי שאומנותו זה אומנותו של  עשיו (שהקדוש ברוך שונא אותו ) שחרבו אומנותו על אף שגם הוא עושה מצוה .

ובילקוט שמעוני תורה פרשת משפטים רמז שיח

ואומר מזבח אבנים לא תניף עליהן ברזל וכי מה ראה ברזל ליפסל יותר מכל מיני מתכות מפני שהברזל לעשות הימנו חרב סימן פורענות ומזבח סימן כפרה מעבירין דבר סימן פורענות מדבר שסימן כפרה, והרי דברים קל וחומר ומה אם אבנים שאינן לא רואות ולא שומעות לו מדברות על שמטילות בהם כפרה בין ישראל לאביהן שבשמים אמר הכתוב לא תניף עליהם ברזל, בני תורה שהן כפרה לעולם על אחת כמה וכמה שלא יגע בהן אחד מכל המזיקין כולן, "

הילקוט שמעוני מחזק את הרעיון של הרמב"ן וממשיך ומשוה את בני התורה למזבח שהם כפרה על כל העולם ויש לנו להיזהר ששום מזיק לא יפגע בהם כי פגיעה בהם זה פגיעה ביסוד של העולם כולו ובכפרתו והיום אנו רואים את כל העולם חילונים וגם להבדיל דתיים שלא מבינים את מהות בן התורה את החשיבות שלו ומחפשים בכל כוח לפגוע בהם גם כלכלית וגם נסיון להשפיל אותם ולהשוות אותם לבעלי מקצוע (שירות אזרחי ) כדי שיעזבו את בית המדרש לטובת דרך ארץ או   גיוס לצבא כדי "להשוות את הנטל"    לפי דעתם דעת בעלי בתים .
אבל אנו רואים שלפי האמת לא ניתן להשוות בן תורה לאחד שהוא לא בן תורה גם אם הוא טייס אף 16 שמוסר נפשו לבטחון עם ישראל כי בבית השם מי שיכול להיות זה בן התורה ולא מי שתורתו חרבו .
זה סדר העדיפות שלנו ונלמד מסדר העדיפות של הקדוש ברוך הוא
ומי שפוגע בבני התורה בהם הוא לא יפגע הם יסתדרו כי בן תורה אמיתי ימשיך ללמוד גם אם זה קשה יותר ויקבל יותר שכר כמו שאומרת הגמרא
תלמוד בבלי מסכת נדרים דף פא עמוד א
הזהרו בבני עניים שמהן תצא תורה, שנאמר: +במדבר כד+ יזל מים מדליו, שמהן תצא תורה




ואומר הר"ן מסכת נדרים דף פא עמוד א

הזהרו בבני עניים - להשתדל ללמדם תורה שמהן תצא תורה שאין להם עסק אחר ועוד שדעתם שפלה עליהם.

מי שיפגע זה המדינה שתפסיד את הזכויות שלה בהחזקת  בני התורה ומדינה שהזכויות שלה קטנות  פגיעה יותר ומעמידה את עצמה לסכנה 
ישתדל כל אחד להחזיק תורה ולתמוך בעולם התורה וירבה זכויות לעם ישראל כי כל העולם עומד על לומדי התורה

פרשת ויקהל נטורי קרתא סנטורי קרתא מי הם באמת נטורי קרתא שומרי העיר ומחריבי העיר

בס"ד

שומרי העיר ומחריבי העיר             ‏י"ט/אדר א/תשע"ד




תלמוד ירושלמי (וילנא) מסכת חגיגה פרק א



מתני' ר"ש בן מנסיא אומר אי זהו מעוות שאינו יכול לתקון זה שבא על הערוה והוליד ממזר אם תאמר בגנב וגזלן יכול הוא לחזור ולתקן ר"ש בן מנסיא אומר אין קורין מעוות אלא למי שהוא מתוקן מתחילה ונתעוות ואיזה זה זה תלמיד חכם שפורש מן התורה: גמ' תני ר"ש בן יוחי אם ראית עיירות שנתלשו ממקומן בארץ ישראל דע שלא החזיקו בשכר סופרים ומשנים מה טעמא [ירמי' ט יא] על מה אבדה הארץ נצתה כמדבר מבלי עבר ויאמר ה' על עזבם את תורתי רבי יודן נשייא שלח לרבי חייה ולר' אסי ולר' אמי למיעבוד בקירייתא דארעא דישראל למתקנה לון ספרין ומתניינין עלין לחד אתר ולא אשכחון לא ספר ולא מתניין אמרין לון אייתון לן נטורי קרתא אייתון לון סנטורי קרתא אמרון לון אילין אינון נטורי קרתא לית אילין אלא חרובי קרתא אמרין לין ומאן אינון נטורי קרתא אמר לון ספרייא ומתנייניא הדא היא דכתיב [תהילים קכז א] אם ה' לא יבנה בית וגו'

 בו נבין את הירושלמי היסודי הזה ומה ניתן להבין ממנו

אומר הירושלמי שהסיבה שנתלשו עירות מארץ ישראל שלא החזיקו בשכר סופרים ומפרש קרבן העדה :בשכר סופרים ומשנים. מלמדי תינוקות מקרא ומשנה כלומר לימוד תורה ואם אין לימוד תורה אין סיבה לאותם עיירות ולכן הם נתלשים ממקומן.

ואז שלח רבי יודן את רבי חייה למיעבוד ומפרש קרבן העדה : למיעבר. בעיירות שבא"י לתקן להן מלמדי תינוקות למקרא ולמשנה: נכנסו אבל לא מצאו  נכנסו למקום אחד ולא מצאו לא מלמד מקרא ומשנה . 
ועכשיו  הם רוצים לבדוק האם יש טעם להשקיע באותו מקום ולהביא מלמדי תורה או אולי אין טעם להשקיע במקום כי המקום הזה סופו להיעקר . ובו נראה כיצד הם בדקו את הענין

הם באו אל תושבי העיר ושאלו אותם מי הם שומרי העיר או בלשון הירושלמי " אמרין לון אייתון לן נטורי קרתא"  ובשאלה הזאת רצו לדעת מה חשיבות התורה במקום כזה אם התורה חשובה באמת אז יש ענין להשקיע כי יש עתיד  במקום הזה ואם אין חשיבות לתורה אז אין עתיד  למקום הזה  . הם לא שאלו אותם ישירות האם התורה חשובה לכם כי בטוח שהיו אומרים ברור שהתורה חשובה לנו ועל זה עומד עם ישראל אבל זו לא היתה תשובה אמיתית ולכן שאלו שאלה עקיפה בחכמה להבין מה חשיבות התורה האמיתית במקום הזה . התשובה שקיבלו " אייתון לון סנטורי קרתא" ולפי פרוש קרבן העדה סנטורי קרתא. הם העומדים על המשמר בשערי העיר ובלשוננו היום הראו להם את "הפלוגה מגולני " ואמרו להם אלו שומרי העיר . 

התשובה של רבי חייה ורבי אסי ורבי אמי היתה מדהימה "אמרין. להו אלו הן שומרי העיר בתמיה אינן אלא מחריבי העיר"  לא רק שאלו לא שומרי העיר אלו מחריבי העיר .

שאלו אותם ומי אלו שומרי העיר ואמרו להם "אמר לון ספרייא ומתנייניא הדא היא דכתיב [תהילים קכז א] אם ה' לא יבנה בית וגו'"

פרוש : במציאות שלכם אתם רואים בפלוגת גולני כשומרי העיר ונכון שהם מוסרים נפשם על בטחון עם ישראל אבל אם אתם חושבים ככה סופכם שהעיר תעקר מארץ ישראל. כי האמת היא שתלמידי החכמים הם שומרי העיר האמיתיים כי מי שיש לו יכולת לשמור על ארץ ישראל בשלמות זה הקדוש ברוך הוא ,ואם אתם מקימים את התורה הארץ תפרח ואם לא תעקרו מהארץ הזאת . אומנם צריך את פלוגת גולני גם לשמור על העירות אבל הם לא הסיבה לקיום בארץ ישראל. ואם אתם חושבים שזה הסיבה לקיומכם בארץ ישראל סופכם להיעקר מן הארץ ולכן הם בצורה עקיפה מחריבי העיר ,ולא שומרי העיר ,שהם גורמים לכם לחשוב שבגללם אתם חיים פה בארץ ישראלעל אף שהם מוסרים נפשם לביטחון של עם ישראל  .



ונסיים בדברי מדרש איכה ,

 ר' הונא ור' ירמיה בשם ר' שמואל ברבי יצחק אמר מצינו שויתר הקדוש ברוך הוא על עבודת כוכבים ועל גילוי עריות ועל שפיכות דמים ולא ויתר על מאסה של תורה שנאמר על מה אבדה הארץ, על עבודת כוכבים ועל גילוי עריות ועל שפיכות דמים אין כתיב כאן אלא על עזבם את תורתי, ר' הונא ור' ירמיה בשם ר' חייא בר אבא אמרי כתיב (ירמיה ט"ז) ואותי עזבו ואת תורתי לא שמרו, הלואי אותי עזבו ותורתי שמרו, מתוך שהיו מתעסקין בה המאור שבה היה מחזירן למוטב,



יהי רצון שנתחזק בלימוד התורה ונבין את חשיבות התורה ובזכות לימוד זה אולי נצליח לבטל את חילול השם הגדול שנעשה היום שחלקים גדולים בעם ישראל שלא מבינים את חשיבות התורה החליטו להטיל עונשי מאסר על לומדי התורה שכל העולם עומד עליהם .