24.11.2017

פרשת ויצא מה המשמעות של ואנכי לא ידעתי ? לאיזה דרגה הגיע יעקב? מה הקשר של האבן של יעקב לאבן של דור הפלגה ? מה הקשר של שער השמים של יעקב למגדל של דור הפלגה ? מי המנהיג שיגיע לדרגה של אנכי? למה עשרת הדיברות מתחילה באנכי? ‏ו'/כסלו/תשע"ח

בס"ד
פרשת ויצא מה המשמעות של ואנכי לא ידעתי ? לאיזה דרגה הגיע יעקב? מה הקשר של האבן של יעקב לאבן של דור הפלגה ? מה הקשר של שער השמים של יעקב למגדל של דור הפלגה ? מי המנהיג  שיגיע לדרגה של אנכי? למה עשרת הדיברות מתחילה באנכי? ‏ו'/כסלו/תשע"ח
בראשית פרק כח

(טז) וַיִּיקַ֣ץ יַעֲקֹב֘ מִשְּׁנָתוֹ֒ וַיֹּ֕אמֶר אָכֵן֙ יֵ֣שׁ יְקֹוָ֔ק בַּמָּק֖וֹם הַזֶּ֑ה וְאָנֹכִ֖י לֹ֥א יָדָֽעְתִּי:

(יז) וַיִּירָא֙ וַיֹּאמַ֔ר מַה־נּוֹרָ֖א הַמָּק֣וֹם הַזֶּ֑ה אֵ֣ין זֶ֗ה כִּ֚י אִם־בֵּ֣ית אֱלֹהִ֔ים וְזֶ֖ה שַׁ֥עַר הַשָּׁמָֽיִם:

וכך כתבתי בפרשת ויצא ט'/כסלו/תשע"ז

"ואומר המדרש אגדה (בובר) בראשית פרשת ויצא פרק כח סימן יז

מה נורא המקום הזה. אמרו חכמינו ראה בית המקדש בנוי וחרב ובנוי. בנוי שנאמר מה נורא המקום הזה. וחרב, שנאמר אין זה. ובנוי, שנאמר כי אם בית אלהים וגו'

כלומר אותו מקום שהוא מקום בית המקדש . יעקב מגיע לדרגה בו הוא מסוגל לראות את כל הניסים שנעשו שם וכן את בית המקדש והעתיד של בית המקדש  ולכן הקב"ה הבין שניתן לקבוע את המקום באופן קבוע וכך אומר המדרש תהלים (שוחר טוב; בובר) מזמור צא

ורבנן אמרו מיעוט אבנים שנים והשכים יעקב ומצאן אחת, והיה בפחד גדול, ואמר ביתו של הקדוש ברוך הוא במקום הזה, ולא ידעתי שכינתו, שנאמר ויירא ויאמר מה נורא המקום הזה, אין זה כי אם בית אלהים (בראשית כח יז), מכאן אמרו, כי כל מי שהוא מתפלל בירושלים, כאילו מתפלל לפני כסא הכבוד, ששער השמים הוא שם, ופתח פתוח לשמוע תפלה, שנאמר וזה שער השמים (שם שם /בראשית כ"ח/), חזר יעקב ללקוט את האבנים ומצאן אבן אחת, לקח יעקב את האבן ושם אותה מצבה בתוך המקום, וירד לו שמן מן השמים ויצק עליה, שנאמר ויצק שמן על ראשה (שם שם /בראשית כ"ח/ יח), מה עשה הקדוש ברוך הוא, נטל רגל ימינו, וטבע אותה עד עומק תהומות, ועשה אותה סניף לארץ, כאדם שהוא נותן סניף לכיפה, לפיכך נקראת אבן שתיה, ששם טבור הארץ, ומשם נפתחה כל הארץ, ועליה היכל ה', שנאמר והאבן הזאת אשר שמתי מצבה יהיה בית אלהים (שם שם /בראשית כ"ח/ כב), ונפל יעקב ארצה לפני אבן שתיה, והיה מתפלל לפני הקדוש ברוך הוא   "

כלומר יעקב הגיעה לדרגה מסוימת שאז נקבע על ידי הקב"ה את מקום בית המקדש ונוצר הקשר שלא ניתן לניתוק  בין עם ישראל לארץ ישראל דרך אבן השתיה הוא מקום בית המקדש קודש הקודשים .

זה צד אחד של המטבע שיעקב הגיע לדרגה שבא נקבע מקום בית המקדש והקשר לעם ישראל אבל ישנו הצד השני של המטבע שאומר יעקב וְאָנֹכִ֖י לֹ֥א יָדָֽעְתִּי  ואני רוצה לנסות להבין את הביטוי הזה

אומר הכתר יונתן בראשית פרשת ויצא פרק כח פסוק טז

(טז) וייקץ יעקב משנתו ויאמר באמת יש כבוד שכינה של יי שרוי במקום הזה ואנכי לא הייתי יודע:

ואומר גם רש"י בראשית פרשת ויצא פרק כח פסוק טז

(טז) ואנכי לא ידעתי - שאילו ידעתי לא ישנתית במקום קדוש כזה:

כלומר יעקב אומר על עצמו שהיה לו איזה חיסרון במעמד של השינה על הר המוריה וצריך להבין מה היה אותו חיסרון

אומר הזוהר הקדוש בפרשת ויצא

וְעַד שֶׁיַּעֲקֹב לֹא נִשָּׂא, לֹא נֶאֱמַר בְּגִלּוּי יוֹתֵר, וְנֶאֱמַר בְּגִלּוּי לְמִי שֶׁמַּכִּיר דַּרְכֵי הַתּוֹרָה. אַחַר שֶׁנִּשָּׂא וְהוֹלִיד, נֶאֱמַר לוֹ בְּגִלּוּי. זֶהוּ שֶׁכָּתוּב (בראשית לג) וַיַּצֶּב שָׁם מִזְבֵּחַ וַיִּקְרָא לוֹ אֵל אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל. מִכָּאן לָמַדְנוּ, מִי שֶׁלֹּא נִשְׁלָם לְמַטָּה - לֹא נִשְׁלָם לְמַעְלָה. שׁוֹנֶה יַעֲקֹב, שֶׁנִּשְׁלַם לְמַעְלָה וּלְמַטָּה, אֲבָל לֹא בְּגִלּוּי.

וְאִם תֹּאמַר שֶׁנִּשְׁלַם בְּאוֹתָהּ הַשָּׁעָה - לֹא. אֶלָּא רָאָה שֶׁיֻּשְׁלַם לְאַחַר זְמַן. וְאִם תֹּאמַר, הִנֵּה כָּתוּב וְהִנֵּה אָנֹכִי עִמָּךְ וּשְׁמַרְתִּיךְ בְּכֹל אֲשֶׁר תֵּלֵךְ? אֶלָּא הַשְׁגָּחַת הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא וּשְׁמִירָתוֹ לֹא נֶעֶזְבָה מִיַּעֲקֹב לְעוֹלָמִים בְּכָל מַה שֶּׁהִצְטָרֵךְ לוֹ בָּעוֹלָם הַזֶּה, אֲבָל בָּעוֹלָם הָעֶלְיוֹן עַד שֶׁנִּשְׁלַם. וַיִּיקַץ יַעֲקֹב מִשְּׁנָתוֹ וַיֹּאמֶר אָכֵן יֵשׁ ה' בַּמָּקוֹם הַזֶּה וְאָנֹכִי לֹא יָדָעְתִּי. וְכִי תְמִיהָה הוּא שֶׁלֹּא יָדַע? אֶלָּא מַה זֶּה וְאָנֹכִי לֹא יָדָעְתִּי? כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר (שמואל א יג) וּפְנֵי ה' לֹא חִלִּיתִי. אָמַר, וְכִי כָּל זֶה הִתְגַּלָּה לִי וְלֹא הִסְתַּכַּלְתִּי לָדַעַת אָנֹכִי, וּלְהִכָּנֵס תַּחַת כַּנְפֵי הַשְּׁכִינָה וְלִהְיוֹת שָׁלֵם?

וההבנה שלי מדברי הזוהר שיעקב הבין שהוא הגיע לדרגה מסוימת אבל לא הגיע לדרגה של השלמות שתבוא מאוחר יותר ומה שבולט בדברי הזהר המשפט וְכִי כָּל זֶה הִתְגַּלָּה לִי וְלֹא הִסְתַּכַּלְתִּי לָדַעַת אָנֹכִי

יעקב אומר אני ראיתי את מה שהקב"ה הראה לי אבל לא הצלחתי להגיע לדרגה של אָנֹכִי  וכדי להבין את זה בו נראה את דברי המלבי"ם בראשית פרק כח

(יג) והנה ה' נצב עליו. שנדמה לו בדמיונו שה' מתקומם במקום וכמ"ש אוי לי כי נדמיתי כי את המלך ה' צבאות ראו עיני, והנה כתיב וארא אל אברהם אל יצחק ואל יעקב באל שדי ושמי ה' לא נודעתי להם. ופי' בזהר וארא באל שדי דא אספקלריא דלא נהרא, ושמי ה' לא נודעתי להם דא אספקלריא דנהרא, באספקלריא דלא נהרא כתיב בה ראיה, באספקלריא דנהרא כתיב בה ידיעה, ר"ל שהרואה באספקלריא המאירה לא יראה שום דמיון, וע"כ לא יחזה שום מראה ותמונה ולא יתכן בו לשון ראיה, כי אין רואה כל מאומה רק לשון ידיעה, וזה היה מדרגת משה. אבל הרואה באספקלריא שאינה מאירה יראה מחזה ודמיון, כמו יעקב שנדמה לו שה' מתקומם במקום ונצב עליו, לכן כתיב ראיה, שעז"א וארא אל אברהם באל שדי, אבל בשמי ה' שהוא באספקלריא המאירה שבו אין נמצא שום ראיה רק ידיעה לא נודעתי להם, לכן אמר נודעתי, וע"כ אמר יעקב אכן יש ה' במקום הזה ואנכי לא ידעתי, ר"ל אחר שנדמה שיש ה' במקום, ר"ל שה' מתקומם במקום ונצב עליו, ר"ל על הסולם, א"כ אנכי לא ידעתי, לא הגעתי למדרגת ידיעה באספקלריא המאירה רק למדרגת ראיה באספקלריא שאינה מאירה[א]:

אומר המלבים שיעקב הבין שהוא לא הגיע לדרגה של אספקלריה המאירה כלומר אותו הדרגה שמשה רבנו הגיע אליה . הוא הבין שרק לעתיד לבא יהיה מנהיג שיגיע לדרגה הזאת כי הוא ראה את בית המקדש נבנה ונחרב כלומר יגיע רגע שבו יגיע המנהיג של עם ישראל לדרגה של אָנֹכִי שבו השכינה תרד לארץ כמו שהיה לפני חטא האדם הראשון

וכדי להבין את זה צריך לקרוא את מה שכותב בבראשית רבה (תיאודור-אלבק) פרשת בראשית פרשה יט

עיקר שכינה בתחתונים הייתה, כיון שחטא אדם הראשון ניסתלקה לרקיע הראשון, חטא קין עלה לרקיע השיני, חטא דור אנוש עלה לשלישי, חטא דור המבול לרביעי, דור הפלגה לחמישי, סדומיים לששי, מצריים בימי אברהם לשביעי, וכנגדן עמדו ז' צדיקין אברהם יצחק יעקב לוי קהת עמרם משה והורידו אותה לארץ, אברהם משביעי לשישי, יצחק הוריד משישי לחמישי, יעקב הוריד מחמישי לרביעי, לוי הוריד מרביעי לשלישי, קהת הוריד משלישי לשיני, עמרם הוריד משיני לראשון, משה הורידה למטה, אמר ר' יצחק כת' וצדיקים ירשו ארץ וישכנו לעד עליה (תהלים לז כט) ורשעים מה יעשו, פורחין באויר אתמהא, אלא שהרשעים לא השכינו שכינה לארץ.

יעקב הצליח להוריד את השכינה מחמישי לרביעי וזהו בדיוק אמצע הדרך של השכינה לארץ  מצד אחד שבע שש חמש ומצד שני אחד שנים ושלוש . משה שהגיע לדרגה של אספקלריא מאירה הוא זה שיוריד את השכינה מראשון למטה . כלומר משה הוא שיגיע לדרגה של אנכי . ולפי דברי הזהר משה הוא זה שיכנס תחת השכינה ויהיה שלם ולא יעקב שלא יכול היה להגיע לדרגה הזאת של אנכי

ומתי הרגע שבו הגיע משה לדרגת אנכי ?

בזמן קבלת התורה שמות פרק כ

(א) וַיְדַבֵּ֣ר אֱלֹהִ֔ים אֵ֛ת כָּל־הַדְּבָרִ֥ים הָאֵ֖לֶּה לֵאמֹֽר: ס

(ב - ג) אָֽנֹכִ֖י֙ יְקֹוָ֣ק אֱלֹהֶ֑֔יךָ אֲשֶׁ֧ר הוֹצֵאתִ֛יךָ מֵאֶ֥רֶץ מִצְרַ֖יִם מִבֵּ֣֥ית עֲבָדִֽ֑ים לֹֽ֣א יִהְיֶֽ֥ה־לְךָ֛֩ אֱלֹהִ֥֨ים אֲחֵרִ֖֜ים עַל־פָּנָֽ֗י:

המלה הראשונה בדיבור של הקב"ה במתן תורה היה אנכי זה הרגע בו ירדה השכינה מראשון לארץ ובדיוק את זה הבין יעקב שהוא לא הגיע לדרגה הזאת אבל בעתיד יגיע מנהיג לעם ישראל שכן יגיע לדרגה של אנכי והמנהיג הזה הוא משה שהגיע לדרגה של אספקלריה מאירה ודרגה של אנכי

ובו נבחן את מה שעשה יעקב . יעקב הוריד את השכינה מחמישי לרביעי ומי שהעלה מרביעי לחמישי היה דור הפלגה כלומר יעקב הוא שתיקן את מה שדור הפלגה עשה

כתוב בראשית פרק יא על דור הפלגה

(ג) וַיֹּאמְר֞וּ אִ֣ישׁ אֶל־רֵעֵ֗הוּ הָ֚בָה נִלְבְּנָ֣ה לְבֵנִ֔ים וְנִשְׂרְפָ֖ה לִשְׂרֵפָ֑ה וַתְּהִ֨י לָהֶ֤ם הַלְּבֵנָה֙ לְאָ֔בֶן וְהַ֣חֵמָ֔ר הָיָ֥ה לָהֶ֖ם לַחֹֽמֶר:

(ד) וַיֹּאמְר֞וּ הָ֣בָה׀ נִבְנֶה־לָּ֣נוּ עִ֗יר וּמִגְדָּל֙ וְרֹאשׁ֣וֹ בַשָּׁמַ֔יִם וְנַֽעֲשֶׂה־לָּ֖נוּ שֵׁ֑ם פֶּן־נָפ֖וּץ עַל־פְּנֵ֥י כָל־ הָאָֽרֶץ:

כותב פסיקתא זוטרתא (לקח טוב) בראשית פרשת נח פרק יא

ונשרפה לשרפה ותהי להם הלבנה לאבן. מעצמה היתה האבן נעשית, כי היו מצליחים לרעתם:

ואומר הזוהר פרשת נח

וַיֵּרֶד ה' לִרְאוֹת. נָחַת הַשֵּׁם הַקָּדוֹשׁ הַזֶּה לִרְאוֹת [על] אֶת מַעֲשֵׂיהֶם שֶׁל הַבִּנְיָן שֶׁבָּנוּ, וְהֵם הָיוּ מְדַבְּרִים בִּלְשׁוֹן הַקֹּדֶשׁ לְכָל אוֹתָם דְּרָגוֹת קְדוֹשׁוֹת וְהָיוּ מַצְלִיחִים. כֵּיוָן שֶׁיָּרְדָה הַקְּדֻשָּׁה, הִתְבַּלְבְּלוּ כָּל הַדְּרָגוֹת הַלָּלוּ. עֶלְיוֹנִים יָרְדוּ וְתַחְתּוֹנִים עָלוּ, וְלֹא הָיוּ עוֹמְדִים בְּדֶרֶךְ יָשָׁר כְּמוֹ שֶׁהָיוּ. וְאַחַר כָּךְ בִּלְבֵּל לְשׁוֹנָם בְּשִׁבְעִים לָשׁוֹן וְהִתְפַּזְּרוּ לְכָל צִדְדֵי הָעוֹלָם.

מְמֻנֶּה אֶחָד יֵשׁ בָּרָקִיעַ, וּבוֹ קַיָּמִים כָּל [ד''א אותם] מַפְתְּחוֹת שֶׁל מַעֲשֵׂי הָעוֹלָם, וְהוּא קַיָּם וְזָמִין בְּכָל הַשָּׁעוֹת וְרִגְעֵי הַיּוֹם. וְהֵם הָיוּ יוֹדְעִים בְּסוֹד הַחָכְמָה, הַגְּנוּזָה שֶׁל הַמְמֻנֶּה הַזֶּה, וְהָיוּ פוֹתְחִים וְסוֹגְרִים וּמַצְלִיחִים בְּמַעֲשֵׂיהֶם בְּמַאֲמַר פִּיהֶם. כֵּיוָן [שהסתכלו] שֶׁהִתְבַּלְבֵּל הַמַּאֲמָר שֶׁלָּהֶם, הַכֹּל נִמְנַע מֵהֶם, וּמָקוֹם מְתֻקָּן מָצְאוּ בְּאוֹתָהּ בִּקְעָה.

דר הפלגה עשה אבן מלבנים על ידי ידע שלהם על הנהגת העולמות העליונים וזה היה כנגד הקב"ה אבל יעקב לקח אבן אמיתית והצליח לתקן את הקלקול שלהם ואותה אבן היא אבן השתייה כמו שראינו במדרש שמהאבן הזאת  נקבע מקום קודש הקודשים לעולם .

ואומר האלשיך בראשית פרק יא

ויאמרו הבה נבנה לנו עיר ומגדל, עיר כנגד ירושלים ומגדל כנגד ציון, כי מגדל דוד היא ציון, להכין אותם לשלשל שפע אל המקומות ההם, כי מעין ההכנה שיש לציון וירושלים, כפי דוגמתו למעלה נגד שער השמים, כך יהיו לעיר ומגדל אלה מעין דוגמתן בחצונים שכנגד הבקעה ההיא, כי זה לעומת זה הן כנודע:

רצו דור הפלגה לעשות אלטרנטיבה לירושלים היא הלב של הארץ וכנגדם יעקב שתיקן את הקלקול של דור הפלגה הצליח לקבע את שער השמים כמו שנאמר בבראשית פרק כח

 (יז) וַיִּירָא֙ וַיֹּאמַ֔ר מַה־נּוֹרָ֖א הַמָּק֣וֹם הַזֶּ֑ה אֵ֣ין זֶ֗ה כִּ֚י אִם־בֵּ֣ית אֱלֹהִ֔ים וְזֶ֖ה שַׁ֥עַר הַשָּׁמָֽיִם:

לסיכום יעקב הצליח לתקן את מה שקלקלו דור הפלגה והאבן שיצק עליה שמן היא אבן השתייה שנקבע כמקום של קדש הקודשים ומצד שני לא הגיע יעקב לדרגה של אנכי אבל יעקב ידע שיגיע מנהיג לעם ישראל שיגיע לדרגה הזאת ואז יקבל את התורה ולכן עשרת הדיברות מתחילות המילה אנכי