3.3.2018

השקפה חילונית יש דבר כזה ?מדע סותר את הדת ? האם באמת ניתן לבחור להיות חילוני ?למה חיבים לבחור בעולם שנברא על ידי הקב"ה ? ‏כ"א/אלול/תשע"ז

בס"ד
השקפה חילונית יש דבר כזה ?מדע סותר את הדת ? האם באמת ניתן לבחור להיות חילוני ?למה חיבים לבחור בעולם שנברא על ידי הקב"ה ? ‏כ"א/אלול/תשע"ז

ההגדרה שלי לחילונישולל קיום השגחה עליונה כלומר בורא לעולם ולכן הוא מסתכל על העולם כמערכת של חוקים שפועלת על מה שקים בעולם  . ההבנה של העולם החילוני שהמדע אמור לחקור ולגלות את החוקיות הזאת על ידי תצפית של האדם על העולם והסקת מסקנות כתוצאה מהתצפית הזאת . המסקנות של התצפית של האדם על העולם אמורה לגלות את החוקיות העומדת מאחורי התהליכים בעולם וזה המהות של המדע.  ולכן  "ההשקפה החילונית " יכולה להתבסס אך ורק על  המסקנה הנובעת מתצפית האדם על העולם .

המדע – הבנת מהות המדע האם המדע הוא דת ?

ההגדרה של המדע המודרני הינו לפי הבנתי הוא הניסיון לתיאור המדויק ביותר של המציאות כפי שהיא נמדדת ע"י הכלים שיש בידנו .המדע יכול לתאר רק מה שאנחנו מסוגלים למדוד ולראות המדע מנסה לתת תאור המדויק ביותר האפשרי .

כלומר המדע באופן קטגורי לא יכול בהגדרה להיות אמת . כי אין לו שום יכולת לדעת מה טיב הכלים שברשותו והאם יש כלים טובים יותר להסתכל ולבחון את המציאות . ובמעבר מהתצפית להסקת מסקנה הוא צריך להניח הנחות יסוד שאין ביכולת המדע לדעת אם הם נכונות . אני אתן דוגמה קטנה שתסביר את הענין

עשינו תצפית של זריקת כדור מגובה של מטר וקיבלנו מליון פעם תוצאה זהה. ניסחנו חוק שמסביר ב 100 אחוז את התנהגות הכדור . האם החוק הזה הוא "אמת" ? לא באופן קטגורי כי מי הבטיח לנו שהחוק שגרם לכדור ליפול מליון פעם אותו הדבר לא ישתנה כפונקציה של זמן או פרמטר אחר ? אף אחד לא יכול להבטיח זאת אבל אנחנו מניחים הנחת יסוד שאם מדדנו את זה מליון פעם אז גם בפעם המיליון ואחד התוצאה תהיה זהה אבל הנחה זו אין לה שוב בסיס "מדעי" זה הנחת יסוד כי אחרת המדע לא יהיה מעשי . כלומר החוק שניסחנו הוא לא אמת באופן קטגורי אבל הוא התיאור הטוב ביותר שאנחנו מסוגלים לתת במקרה הזה . מסקנה  אין אפילו דבר אחד בעולם הזה שהמדע "חותם " עליו כאמת .

הפיזיקה הקוונטית מוכיחה שעצם מדידה או הסתכלות על אירוע משנה את התוצאה של המציאות ולא יעזור לך כמה שתהיה פסיבי .

ההתפתחות במדע נובעת מהשתכללות הכלים למדוד את המציאות ומתצפיות שלא מסתדרות עם התיאור

הקיים . ולכן המדע לא מסוגל באופן עקרוני להגיד זה "אמת"  המקסימום שהוא יכול להגיד שהתיאור שלו של המציאות בהתאם למדידת המציאות במגבלות ההבנה של האדם הוא הטוב ביותר הקיים וגם אם אין מדידה אחת הסותרת את התיאור הקיים אין באפשרותו של המדע להגיד זו האמת . לכן מדע זה לא אמת ולא מתיימר להגיע לאמת המוחלטת .

המדע גם לא מתעסק ולא יכול להתעסק עם השאלה למה המציאות היא כזאת וההתעסקות היחידה שלו היא בתיאור המציאות .

המדע גם לא מתעסק עם טוב או רע מוסרי או לא מוסרי אלה בתיאור המציאות בלבד. ולכן לא יכול

להיות סתירה בין דת למדע . כי מדע לא יכול לסתור שום דבר לחלוטין  כי אין לו את היכולת להגיע לאמת .

מעבר לזאת יש פילוסוף אוסטרי בשם גודל שהוכיח שגם אם יש לך סדרת כללים שלא קשורים למציאות

הפיזית כמו סדרת הנחות שונות לא ניתן ע"י אותם כללים עדיין יהיו דברים שלא נוכל להוכיח  . ויש הרבה שרואים בהוכחה שלו את הקריסה של כל הפילוסופיה כלומר גם משם לא תבוא הישועה  כי אם בכללים שהאדם מנסח ללא קשר למציאות יש דברים שאני לא יכול להוכיח אז אין מקום אחד בעולם שאני  יכול "אמת " אמרתי .

כלומר המדע לא יכול לספק לנו אמת על העולם בו אנחנו חיים הדבר היחיד שהוא יכול לספק לנו כלים להתמודד בעולם

לסיכום : המדע אינו אמת ולא יכול להגיע לאמת ולכן מי "שמאמין"  במדע אינו שונה מכל בעל אמונה אחרת . המדע הוא  דת נוספת לאלפי הדתות הקימות בעולם 

האם אדם יכול להגיד אני חילוני ?

אדם חילוני  רואה את העולם כמקום שלא נברא על ידי בורא והעולם מתנהל אך רק על ידי חוקים. האדם החילוני  מנסה דרך המדע להבין אותם חוקים ועל ידי הבנת חוקיות העולם הוא יבין את מהות העולם

ואם ננסח את זה בצורה פשטנית העולם זה מצב > חוקים > תוצאה  מצב > חוקים > תוצאה  מצב > חוקים > תוצאה 

 אם באמת העולם הוא רק מצב > חוקים > תוצאה    היכן נמצא האדם . הרי האדם לא נמצא מחוץ לעולם ומחוץ לחוקיות האדם הוא חלק מהעולם וחלק מצב > חוקים > תוצאה  ולכן אני רוצה להגיד שאם באמת זה התיאור של העולם לא יכול להיות אדם ואין אדם . לא במובן הפיזי של הדברים כי אם בהבנה מה זה מהות האדם . ההבנה שלנו על האדם זה היכולת לחשוב ולהחליט ולהיות בעל בחירה חופשית כלומר כאשר אדם מתבונן על העולם הוא בעצם מתרומם מעל החוקיות בעולם הוא לא נמצא תחת מצב > חוקים > תוצאה  ואז לי המסקנה שהגיע יכול להחליט כן או לא ימן או שמאל . תיאור זה לא יכול להיות קים בעולם שבו יש רק חוקיות עולם של מצב > חוקים > תוצאה  כי אז האדם נמצא התוך החוקים ולא יכול להתרומם מעכל החוקיות כי אם הוא יכול להתרומם מעל החוקיות והוא לא נמצא התוך מצב > חוקים > תוצאה  אז יש בעולם לא רק חוקים וזה סתירה מהותית לתפיסה החילונית .

זה לא שהאדם לא יכול להיות קיים לפי התפיסה החילונית אבל לא יכול להיות לו יכולת בחירה חופשית או יכולת חשיבה עצמאית כי הוא נמצא בתוך מצב > חוקים > תוצאה  . כלומר האדם לפי ההשקפה החילונית לא קיים בכלל כי רק זרם של ארועים הנובעים מתוך מצב > חוקים > תוצאה  .

ולכן אדם הבוחר בהשקפה חילונית  בעצם סותר את עצמו כי לפי טענתו אין דבר כזה בחירה . ולכן בעולם שכולו פיזיקה וחוקים שום דבר לא קיים ולא יכול להיות לו זכות בחירה כי כל העולם זה זרם אירועים שנגזר חד

חד ערכית ממצב > חוקי פיזיקה > תוצאה ולכן אין דבר כזה בחירה וגם לא חשיבה כי שאני חושב אני

צריך להתרומם מעל המציאות להתבונן בה ולהחליט כלומר להיות מחוץ למערכת מצב > חוקי פיזיקה >

תוצאה אבל זה לא יתכן כי יש רק חוקי פיזיקה בעולם החילוני ובמצב כזה אין דבר כזה חשיבה ובטח לא

בחירה  .

ולכן אם המציאות היא כזאת אנחנו לא קיימים ולכן אנחנו לא יכולים להגיד אותה ולכן מי שאומר אני

חילוני זה אדם לא רציונאלי שחי במציאות מדומה .כי גם אם אומר אמירה כזו זה לא אמירה מתוך מחשבה זה אמירה הנובעת ממצב > חוקים > תוצאה  .

מסקנה : לא יכול להיות חילוני עם השקפה חילונית כי לפי ההשקפה החילונית לא יכול להיות אדם יש רק זרם אירועים הנובעים ממצב > חוקים > תוצאה 

אלטרנטיבה :

יש לאדם אלטרנטיבה אמיתית וזה להניח הנחת יסוד שיש בורא לעולם ואז יש הגיון בקיום אדם חושב ובעל בחירה

ונבין את המשמעות שיש בורא לעולם

אם יש בורא לעולם הוא יכול להיות רק מוחלט , רק אחד , רק מעבר לזמן , ללא הגבלה כלשהיא .

בורא עולם ברא את העולם תחת חוקים שהם חוקי הטבע שאנחנו רואים אבל נתן לנו לאדם  איזה יכולת אלוקית שהיא מעל חוקיות העולם איזה תכונה ששייכת לאין סוף שהוא ללא הגבלה ואותו יכולת נקראת צלם אלוקים . אותו צלם אלוקים שהקב"ה נתן לאדם נותן לנו את הכוח להתרומם מעל החוקיות ולבחור בטוב ורע ולחשוב ולהתבונן בעולם . את היכולת של הקב"ה לצמצם את עצמו ולברוא עולם שמצד אחד קיים בו חוקיות מלאה ומצד שני נמצא חלק של הקב"ה הנותן לנו בחירה חופשית עולם לא נוכל

להבין . אבל נוכל להבין את היכולת שלנו לבחור בטוב או ברע כחלק מבריאת העולם ע"י הקב"ה. וזה בדיוק האמונה להבין שהדבר היחידי שנותן לאדם יכולת להיות קיים זה ההבנה שיש בורא לעולם כי אפשרות אחרת לא קימית ושוללת את האפשרות שאני קיים

ולכן מאדם העומד לפניו 2 אפשריות לבחור בעולם שיש לו בורא או עולם ללא בורא יש לו רק אפשרחות אחד בלבד לבחור בעולם שנברא על ידי בורא עולם כי בחירה באפשרות השניה היא אפשרות שלא יכולה להיות קיימת ולכו אדם חייב ומוכרח לבחור באפשרות של קיום האל כי זה הבחירה היחידה שאפשר לבחור .

נשמע מסובך ? כן אבל אם תחשוב לעומק תבין שזה האפשרות היחידה . ואם באמת חס וחלילה אין

אלוקים אז בעצם לא בחרתי כי אם אין אלוקים אין לי יכולת בחירה ובכלל אני לא קיים ואם אני לא קיים אני לא יכול לבחור .

אני לא יכול להיות אני ובטח לא לבחור בן טוב ורע__