23.7.2021

פרשת ואתחנן האם קיום מצוות התורה על ידי חרדים לדבר השם יגרום לכך שאומות העולם יגידו איזה עם חכם ונבון ? איך אומות העולם מתבוננות בעולם המודרני על שומרי המצוות ? כעם חכם ונבון או כעם טפיל ? האם המן חשב על עם ישראל כעם חכם ונבון ? איך אומות העולם שדחו את התורה בשני ידיים יחשבו על התורה כספר של חוקים ומשפטים צדיקים ? איך מסתדרים הפסוקים עם דברי חז"ל שדווקא התורה שקיבלנו במעמד הר סיני הוא הוא הגורם לשנאה של עם ישראל ? אם כך למי מתכוונת התורה "לְעֵינֵ֖י הָעַמִּ֑ים אֲשֶׁ֣ר יִשְׁמְע֗וּן אֵ֚ת כָּל־ הַחֻקִּ֣ים הָאֵ֔לֶּה וְאָמְר֗וּ רַ֚ק עַם־חָכָ֣ם וְנָב֔וֹן הַגּ֥וֹי הַגָּד֖וֹל הַזֶּֽה:" , מה הקשר לגרים ? מה הקשר ליתרו ? האם יש קשר בן וישמע יתרו ל אֲשֶׁ֣ר יִשְׁמְע֗וּן בפרשה שלנו ? ‏י"ד/אב/תשפ"א

 בס"ד

פרשת ואתחנן האם קיום מצוות התורה על ידי חרדים לדבר השם יגרום לכך שאומות העולם יגידו איזה עם חכם ונבון ? איך אומות העולם מתבוננות בעולם המודרני  על שומרי המצוות ? כעם חכם ונבון או כעם  טפיל ? האם המן חשב על עם ישראל כעם חכם ונבון ? איך אומות העולם שדחו את  התורה בשני ידיים יחשבו על התורה כספר של חוקים ומשפטים צדיקים ? איך מסתדרים הפסוקים עם דברי חז"ל שדווקא התורה שקיבלנו במעמד הר סיני הוא הוא הגורם לשנאה של עם ישראל ? אם כך למי מתכוונת התורה "לְעֵינֵ֖י הָעַמִּ֑ים אֲשֶׁ֣ר יִשְׁמְע֗וּן אֵ֚ת כָּל־ הַחֻקִּ֣ים הָאֵ֔לֶּה וְאָמְר֗וּ רַ֚ק עַם־חָכָ֣ם וְנָב֔וֹן הַגּ֥וֹי הַגָּד֖וֹל הַזֶּֽה:" , מה הקשר לגרים ? מה הקשר ליתרו ? האם יש קשר בן וישמע יתרו ל אֲשֶׁ֣ר יִשְׁמְע֗וּן בפרשה שלנו ?  ‏י"ד/אב/תשפ"א

דברים (פרשת ואתחנן) פרק ד פסוק ה - ח

(ה) רְאֵ֣ה׀ לִמַּ֣דְתִּי אֶתְכֶ֗ם חֻקִּים֙ וּמִשְׁפָּטִ֔ים כַּאֲשֶׁ֥ר צִוַּ֖נִי יְקֹוָ֣ק אֱלֹהָ֑י לַעֲשׂ֣וֹת כֵּ֔ן בְּקֶ֣רֶב הָאָ֔רֶץ אֲשֶׁ֥ר אַתֶּ֛ם בָּאִ֥ים שָׁ֖מָּה לְרִשְׁתָּֽהּ:

(ו) וּשְׁמַרְתֶּם֘ וַעֲשִׂיתֶם֒ כִּ֣י הִ֤וא חָכְמַתְכֶם֙ וּבִ֣ינַתְכֶ֔ם לְעֵינֵ֖י הָעַמִּ֑ים אֲשֶׁ֣ר יִשְׁמְע֗וּן אֵ֚ת כָּל־ הַחֻקִּ֣ים הָאֵ֔לֶּה וְאָמְר֗וּ רַ֚ק עַם־חָכָ֣ם וְנָב֔וֹן הַגּ֥וֹי הַגָּד֖וֹל הַזֶּֽה:

(ז) כִּ֚י מִי־ג֣וֹי גָּד֔וֹל אֲשֶׁר־ל֥וֹ אֱלֹהִ֖ים קְרֹבִ֣ים אֵלָ֑יו כַּיקֹוָ֣ק אֱלֹהֵ֔ינוּ בְּכָל־קָרְאֵ֖נוּ אֵלָֽיו:

(ח) וּמִי֙ גּ֣וֹי גָּד֔וֹל אֲשֶׁר־ל֛וֹ חֻקִּ֥ים וּמִשְׁפָּטִ֖ים צַדִּיקִ֑ם כְּכֹל֙ הַתּוֹרָ֣ה הַזֹּ֔את אֲשֶׁ֧ר אָנֹכִ֛י נֹתֵ֥ן לִפְנֵיכֶ֖ם הַיּֽוֹם:

ואומר הכתר יונתן דברים (פרשת ואתחנן) פרק ד פסוק ו

(ו) ותִשׁמרו ותעשׂו את התורה כי היא חכמתכם ובינתכם לעיני העמים שישמעו את כל החוקים האלה ויאמרו רק עם חכם ונבון העם הגדול הזה:

ואומר על זה  רש"י דברים (פרשת ואתחנן) פרק ד פסוק ו

כי הוא חכמתכם ובינתכם וגו' - בזאת תחשבו חכמים ונבונים לעיני העמים:

ורב ככל הפרשנים מדברים על הפסוקים הללו באופן דומה אבל מאוד קשה לי הפרוש הזה מכמה סיבות

סיבה ראשונה :  המציאות בעולם נראית לכאורה הפוכה . אומות העולם ובתוכם חלקים מהעם היהודי מסתכלים על אדם יהודי שמקיים את כל חלקי שולחן ערוך שאדם לא רציונאלי המנותק מהמציאות . קיום המצוות נראה לחלק מאומות העולם בדיוק הפוך ממה שכתוב בפסוקים

וכך כתוב על הסרט היהודי הנצחי :

רגע השיא הדרמטי של הסרט הוא נאומו של אדולף היטלר בפני הרייכסטאג ב-30 בינואר 1939 (בסופו של הסרט), בו הוא טומן את הזרע ל"פתרון הסופי" ל"בעיה היהודית" שהוצגה במהלך הסרט:

"אירופה לא תדע שלום עד שתיפטר מן הבעיה היהודית. בעולם יש די מקום להתיישבות, אך עלינו להתנתק מן ההכרה בכך שאחוז מסוים מן העם היהודי נועד, בידי האל, להיות נצלן טפיל של גופם ועבודתם היצרנית של עמינו. על היהדות להתאים עצמה לעבודה מכובדת ובונה, כפי שעושים יתר העמים, או שבמוקדם או במאוחר תמצא עצמה נתונה למשבר שממדיו מעבר לכל דמיון. אם יהדות הממון הבינלאומית באירופה ומחוץ לה תצליח להטיל את האומות אל מלחמת עולם בשנית, אזי התוצאה תהייה לא ניצחון היהדות, אלא השמדת הגזע היהודי באירופה!"

וכך כותב מתי גולן על מה שהתנצל סגן שר האוצר מיקי לוי שאמר שהחרדים הם טפילים :

"כמובן שבצמידות לגרמניה באה האנטישמיות ושנאת יהודים ושאר השטיקים. על מיקי לוי נפלה בהלה גדולה, והוא מיהר לעשות את מה שעושים רבים אחרים הנתקלים בהתלהמות החרדית: הוא התנצל על הביטוי "טפילים". ללא צורך.

הרי ברור שחרדים לא מעטים הם באמת טפילים על החברה הישראלית, ואני לא אתנצל על אמירה זו, כי זו הגדרה מדויקת לאלה המסרבים ללכת לצבא, לצאת לעבודה, ובאופן כללי רואים עצמם כבעלי זכויות יתר בגלל דתיותם, חרדיותם וכוחם האלקטורלי."

כלומר שמירת מצוות מדוקדקת לא בדיוק עוזרת להפוך אותם בעיני אומות העולם לעם חכם ונבון ואפילו לא בעיני בני העם היהודי .

וכך כתוב באסתר פרק ג פסוק ח

(ח) וַיֹּ֤אמֶר הָמָן֙ לַמֶּ֣לֶךְ אֲחַשְׁוֵר֔וֹשׁ יֶשְׁנ֣וֹ עַם־אֶחָ֗ד מְפֻזָּ֤ר וּמְפֹרָד֙ בֵּ֣ין הָֽעַמִּ֔ים בְּכֹ֖ל מְדִינ֣וֹת מַלְכוּתֶ֑ךָ וְדָתֵיהֶ֞ם שֹׁנ֣וֹת מִכָּל־עָ֗ם וְאֶת־דָּתֵ֤י הַמֶּ֙לֶךְ֙ אֵינָ֣ם עֹשִׂ֔ים וְלַמֶּ֥לֶךְ אֵין־שֹׁוֶ֖ה לְהַנִּיחָֽם:

נראה שהמן לא התרשם במיוחד מאותם חוקים  ומשפטים צדיקים .

סיבה שניה : אומות העולם יכלו לקבל את התורה אבל הם דחו אותה בשני ידיים את התורה שיש בה חוקים ומשפטים צדיקים וכך כותב האילת השחר דברים (פרשת ואתחנן) פרק ד פסוק ח

(ח) ומי גוי גדול אשר לו חקים ומשפטים צדיקם. פרש"י הגונים ומקובלים. צ"ב הרי גם לבני נח יש ז' מצות שהם חוקים ומשפטים צדיקים, אלא שהם לא מקיימים אותם:

וכך כותבת הגמרא בתלמוד בבלי מסכת סוטה דף לה עמוד ב

ת"ר: כיצד כתבו ישראל את התורה? רבי יהודה אומר: על גבי אבנים כתבוה, שנאמר: +דברים כז+ וכתבת על האבנים את כל דברי התורה הזאת וגו', ואחר כך סדו אותן בסיד; אמר לו רבי שמעון: לדבריך, היאך למדו אומות של אותו הזמן תורה? אמר לו: בינה יתירה נתן בהם הקדוש ברוך הוא, ושיגרו נוטירין שלהן וקילפו את הסיד והשיאוה, ועל דבר זה נתחתם גזר דינם לבאר שחת, שהיה להן ללמד ולא למדו;

ואומר התוספות במקום מסכת סוטה דף לה עמוד ב

ועל דבר זה נתחתם גזר דינם לבאר שחת - ואם תאמר תיפוק ליה דבשעת מתן תורה החזירה הקדוש ברוך הוא על כל אומה ולשון ולא קבלוה וי"ל דעונש זה גדול הוא שלאחר שהיתה כתובה בידם ולא רצו ללמוד ומיהו תימה והאמר בפ"ק דמסכת ע"ז (דף ב:) דעדיין יש להן פתחון פה שיאמרו כלום כפית עלינו הר כגיגית כישראל וכל זמן שיש להן פתחון פה איך נתחתם גזר דינם.

כלומר אומות העולם דחו פעמים את קבלת התורה וּמִי֙ גּ֣וֹי גָּד֔וֹל אֲשֶׁר־ל֛וֹ חֻקִּ֥ים וּמִשְׁפָּטִ֖ים צַדִּיקִ֑ם כְּכֹל֙ הַתּוֹרָ֣ה הַזֹּ֔את אֲשֶׁ֧ר אָנֹכִ֛י נֹתֵ֥ן לִפְנֵיכֶ֖ם הַיּֽוֹם:

ואם הם דחו בשני ידיים את החוקים והמשפטים הצדיקים איך בדיוק הם יחשבו על עם ישראל כעם חכם ונבון ?

סיבה שלישית : כתוב בגמרא על השנאה של אומות העולם לעם ישראל והסיבה היחידה היא קבלת התורה על ידי עם ישראל .    חברותא מסכת שבת דף פט עמוד א

אמר ליה ההוא מרבנן לרב כהנא: מי שמיע לך מאי "הר סיני"? למה נקרא כן.אמר ליה: הר שנעשו בו נסים לישראל.אמר ליה ההוא מרבנן: אם כן הר ניסאי מיבעי ליה למיקרי?אמר ליה רב כהנא: אלא, הר שנעשה סימן טוב לישראל.אמר ליה: אם כן הר סימנאי מיבעי ליה?אמר ליה ההוא מרבנן לרב כהנא [חי' רא"מ הורוויץ]: מאי טעמא לא שכיחת קמיה דרב פפא ורב הונא בריה דרב יהושע? דמעיינו באגדתא דרב חסדא ורבה בריה דרב הונא, דאמרי תרווייהו: מאי הר סיני? שירדה שנאה לעכו"ם עליו. שהם שנואים על שלא קיבלו את התורה.(3)

כלומר קשה על האמור בפרשה שלנו שדווקא החוקים והמשפטים שקבלנו בהר סיני הם הם שגורמים לשנאת עם ישראל . וכך כותב הרמב"ם באיגרת תימן

אלא בחסדו של בורא טובו שהתחסד אלינו והטיב לנו בשביל שקדמו לאבותינו מעשים טובים בידיעת הבורא ובעבודתו, שנאמר (דברים ז' ז'): "לא מרובכם מכל העמים חשק ה' בכם", ומפני שיחד אותנו הבורא במצותיו ובחוקותיו, והתבארה מעלתנו על זולתנו בכללותיו ובמשפטיו, שנאמר (דברים ד' ח'): "ומי גוי גדול אשר לו חקים ומשפטים צדיקים", קנאונו עובדי עבודה זרה כלם על דתנו קנאה גדולה, וילחצו מלכיהם בשבילה לערער עלינו שטנה ואיבה, ורצונם להלחם בה' ולעשות מריבה עמו, ואלהים הוא ומי ירב לו? ואין לך זמן מאז שנתנה לנו תורה זו עד זמננו זה, שכל מלך עובד עבודה זרה גובר או מכריח או מתגבר או אונס, שאין תחלת כוונתו ודעתו לסתור תורתנו ולהפך דתנו באונס בנצחון ובחרב, כמו עמלק, וסיסרא, וסנחריב, ונבוכדנצר, וטיטוס, ואדריונוס והרבה כיוצא בהם - זהו הנוע האחד משני הנועים שהתכונו בו לנצח החפץ האלהי. אבל הנוע השני - הם המחודדים משאר המלכיות והחכמים מיתר הלשונות, כמו האדומים, והפרסיים והיונים, שאלו כמו כן שמו כונתם לסתור דתנו ולהפר תורתנו בטענות שטוענים אליה ובקושיות שמחברים, ומגמתם בכל זה להפר התורה ולמחות עקבותיה בחבוריהם, כמו שהתכונו האנסים במלחמותיהם. וזה לא יצלח ולא זה,

וכדי לתרץ את הפסוקים הללו צריך להבין מה היה במעמד הר סיני

כותבת הגמרא חברותא מסכת שבת דף קמו עמוד א

שבא נחש על חוה [שבשעה שהשיאה לאכול מעץ הדעת, בא עליה. דכתיב "הנחש השיאני" והוא לשון "נשואין"], הטיל בה זוהמא.ישראל שעמדו על הר סיני, פסקה זוהמתן. שכל אלו שעמדו שם נתקדשו ונטהרו ונרפאו מכל מום. אבל עובדי כוכבים, שלא עמדו על הר סיני, לא פסקה זוהמתן. ומשום כך הם מזוהמין עד היום.אמר ליה רב אחא בריה דרבא לרב אשי: גרים, שאף הם לא היו בהר סיני, מאי? מהיכן פסקה זוהמתן?אמר ליה: אף על גב דאינהו לא הוו בהר סיני, מזלייהו הוו התם. ומשום כן פסקה זוהמתן. וכדכתיב "כי את אשר ישנו פה עמנו עומד היום לפני ה' אלהינו, ואת אשר איננו פה עמנו היום". כלומר אף אלו שעתידים להסתפח לישראל, הרי הם בכלל הברית

יש 3 סוגים של בני אדם אלו שהיו במעמד הר סיני והם עם ישראל שקיבל את התורה אומות העולם שדחו בשני ידיים את התורה והוציאו את עצמם מהעולם . ויש סוג שלישי שמצד אחד לא דחה את התורה ומצד שני לא היה חלק מנשמות עם ישראל והם אותם שהמזל שלהם עמד במעמד הר סיני והם צריכים לעבוד תהליך של גרות כדי להיכנס לתוך עם ישראל . הם נמצאים בפועל בתוך אומות העולם אבל הם לא חלק מאומות העולם שדחו את התורה . ולפי עניות דעתי הפסוקים הללו מופנים אליהם לאותם אלו שהמזל שלהם היה במעמד הר סיני ואין בהם שנאה לעם ישראל כי המזל שלהם היה במעמד הר סיני ויש להם סוג של קרבה מאוד גדולה לתורה ולעם ישראל אבל יש בהם חסרון שצריך להיות מתוקן על ידי תהליך גרות .  הם צריכים לעבור תהליך הפנמה של חוקי התורה כדי לקבל על עצמם את התורה ואז להכנס לתוך עם ישראל והם יהיו חלק בלתי נפרד מעם ישראל וכך כותב התלמוד בבלי מסכת פסחים דף פז עמוד ב

ואמר רבי אלעזר: לא הגלה הקדוש ברוך הוא את ישראל לבין האומות אלא כדי שיתוספו עליהם גרים, שנאמר וזרעתיה לי בארץ. כלום אדם זורע סאה - אלא להכניס כמה כורין.

כלומר חלק מהתפקיד של שומרי המצוות במעשים שלהם לקרב את אלו שיש בתוכם איזה סוג של נשמה (המזל שלהם ) שהיה במעמד הר סיני וכאשר הם יתבוננו במי ששומר את המצוות באדיקות את אותם החוקים  ומשפטים הצדיקים זה יעיר ויאיר את מה שכבוי בתוכם והם יגידו על מי ששומר מצוות מתוך עם ישראל "וְאָמְר֗וּ רַ֚ק עַם־חָכָ֣ם וְנָב֔וֹן הַגּ֥וֹי הַגָּד֖וֹל הַזֶּֽה" . הגר הראשון של עם ישראל שנתן עצה למשה רבנו ביום שלמחרת יום הכפורים שבו הוריד מושה את הלוחות השניים היה יתרו שמות (פרשת יתרו) פרק יח פסוק א

) וַיִּשְׁמַ֞ע יִתְר֨וֹ כֹהֵ֤ן מִדְיָן֙ חֹתֵ֣ן מֹשֶׁ֔ה אֵת֩ כָּל־אֲשֶׁ֨ר עָשָׂ֤ה אֱלֹהִים֙ לְמֹשֶׁ֔ה וּלְיִשְׂרָאֵ֖ל עַמּ֑וֹ כִּֽי־ הוֹצִ֧יא יְקֹוָ֛ק אֶת־יִשְׂרָאֵ֖ל מִמִּצְרָֽיִם:

כלומר קשר ישיר של וישמע יתרו ל לְעֵינֵ֖י הָעַמִּ֑ים אֲשֶׁ֣ר יִשְׁמְע֗וּן .