3.2.2017

פרשת בא המשך למאמר הקודם לשאלה למה מכת בכורות זה המכה העשירית ? ומה הקשר של קין לפסח ? ומה הקשר של קרבן הפסח לקרבן של קין ? ‏ז'/שבט/תשע"ז

בס"ד

פרשת בא המשך למאמר הקודם לשאלה למה מכת בכורות זה המכה העשירית ? ומה הקשר של קין לפסח ? ומה הקשר של קרבן הפסח לקרבן של קין ? ‏ז'/שבט/תשע"ז

סיכום של המאמר הקודם : הבכור הראשון היה קין שמרד בקב"ה והמבול היה גלגול העולם למצב של תוהו ובהו ובריאת את העולם מחדש . קין לא רצה להביא קורבן מן הבהמה וזלזל בבכורה כי מרד בקב"ה  ולאחר בריאת העולם מחדש נח הקריב קורבן של בהמה טהורה והיה זה סמל לתיקון העולם אבל מיד נגרם שבר כאשר נח שתה יין לשכרה והתוצאה היה נמרוד שהיה בכור של כוש . נמרוד שהיה הראש של דור הפלגה מרד בקב"ה ולבש את בגדי האדם הראשון . עשיו היה הממשיך  של נמרוד והוא לקח את בגדי האדם הראשון מנמרוד ולבש אותו  , גם עשיו היה בכור וגם עשיו מרד בקב"ה בדומה לקין וגם הוא זלזל בבכורה .  

וכך כותב הדף על הדף בבא קמא דף סב עמוד ב

בשל"ה הקדוש מבאר את דברי המשנה על דרך הרמז לפי דרכו, וזה לשונו, 'הענין כשהביא אדם וחוה זוהמת הנחש מחמת חטאם, בא הנחש על חוה והטיל בה זוהמא, וממנה יצא קין כמו שכתב הזוהר, ונקרא קינא דמסאבותא. אבל הבל נתקדש והוא גלגול שת, ואח"כ משה רבינו ע"ה כי קרן עור פניו. ומכל מקום נתפשטה הזוהמא והיצר הרע בכל הדורות, רק שעיקר הזוהמא היתה בקין ובזרעו. אחר כך נתפשטה עיקר הזוהמא בעשו, ויעקב זך ונקי. מכל מקום נגע בו סמאל ויגע בכף יריכו, והוצרך כל ירך יעקב לירד מצרימה להזדכך, והיה על ידי יוסף. גם לעתיד יבא משיח בן יוסף ויהיה שטנו של עשו ויעוקר הזוהמא לגמרי, על זה רומזים אלו המאמרות..

ואת התיקון למצב שנוצר לאחר המבול התחיל אברהם לתקן כמו שמסביר הפסיקתא רבתי (איש שלום) פיסקא ה - ויהי ביום כלות משה

שכן אתה מוצא מתחילת ברייתו של עולם הייתה השכינה בתחתונים כמה שכתוב וישמעו את קול ה' אלהים מתהלך בגן (בראשית ג' ח'), חטא אדם הראשון נסתלקה השכינה לרקיע הראשון, עמד קין והרג לאחיו נסתלקה לרקיע השני עמד דור אנוש וחטאו אז הוחל לקרא בשם ה' (שם /בראשית/ ד' כ"ו) ונסתלקה לרקיע השלישי, עמדו דור המבול וחטאו כמה שכתוב וירא ה' כי רבה רעת האדם (שם /בראשית/ ו' ה') [ונסתלקה לרקיע הרביעי, עמדו דור הפלגה] ונסתלקה השכינה לרקיע החמישי, עמדו הסדומיים ונסתלקה לששי שהיו חוטאים ואנשי סדום רעים וחטאים (שם /בראשית/ י"ג י"ג), באו פלשתים וחטאו וישלח אבימלך מלך גרר ויקח את שרה (שם /בראשית/ כ' ב') ונסתלקה לשביעי. בא אברהם וסיגל מעשים טובים וירדה השכינה מן הרקיע השביעי לששי, בא יצחק ופשט צוארו על גבי המזבח וירדה מן הששי לחמישי, בא יעקב ונטע (אהלה) [אהלים] לתורה כמו שכתב ויעקב איש תם יושב אהלים (שם /בראשית/ כ"ה כ"ז) וירדה השכינה מחמישי לרביעי, בא לוי והורידה מרביעי לשלישי, בא קהת והורידה משלישי לשני, בא עמרם והורידה לראשון, אשריהם הצדיקים שהם משכינים השכינה בארץ שכן כתיב כי ישרים ישכנו ארץ (משלי ב' כ"א) בא משה והורידה למטה כמה שכתב ויכס הענן את האהל וכבוד ה' מלא את המשכן (שמות מ' ל"ד).

העולם התקלקל על ידי הבכורים ומי שהתחיל לתקן את העולם ולהחזיר אותו למצב לפי חטא האדם הראשון היה אברהם שלא היה בכור ואברהם קיבל את הזכות להקריב קורבן לא בזכות הבכורה שלו כי הוא לא היה בכור אלה כי הוא עבד את הקב"ה .

במדבר רבה (וילנא) פרשת במדבר פרשה ד

ומסרה לאברהם וכי אברהם היה בכור אלא מפני שהיה צדיק נמסרה לו הבכורה והקריב שנא' (שם /בראשית/ כב) ויעלהו לעולה תחת בנו

יצחק היה בכור אבל יעקב לא היה בכור וגם משה שהביא את השכינה לארץ בדיוק כמו שהיית  לפני חטא האדם הראשון לא היה בכור ורק בזכות העבודה שלו הצליח לקבל את התורה ולתקן את חטא האדם הראשון . משה שנאמר עליו שהוא הגלגול של הבל תיקן את הקלקול של קין שרצה להחזיר את העולם לתוהו ובהו ולא רצה שהעולם יקבל את התורה וכך כותב של"ה מסכת פסחים מצה עשירה - דרוש שלישי (א)

הנה, בריאת העולם - אדם, קין, הבל. ישראל נקראים 'אדם' (יבמות סא א), ונודע מה שכתבו המקובלים (עץ חיים שער קרית ארבע פק"ו; שער הגלגולים הקדמה לו) הבל - משה גלגולו באמצעית 'שת', קין נתגלגל לזכך ביתרו.

ופרעה עצמו היה גם בכור כמו שאומר ההדר זקנים על התורה שמות פרשת בא פרק יא פסוק ה

מבכור פרעה. למד על פרעה שנשאר בבכורות הוא לבדו. כדכתיב ואולם בעבור זאת העמדתיך. והאי דקאמר מבכור פרעה משמע ממנו והלאה:

 

וגם פרעה עצמו מרד בקב"ה בדיוק כמו קין נמרוד ועשיו שמות פרק ה

(ב) וַיֹּ֣אמֶר פַּרְעֹ֔ה מִ֤י יְקֹוָק֙ אֲשֶׁ֣ר אֶשְׁמַ֣ע בְּקֹל֔וֹ לְשַׁלַּ֖ח אֶת־יִשְׂרָאֵ֑ל לֹ֤א יָדַ֙עְתִּי֙ אֶת־יְקֹוָ֔ק וְגַ֥ם אֶת־ יִשְׂרָאֵ֖ל לֹ֥א אֲשַׁלֵּֽחַ:

ואומר המדרש תנחומא (בובר) פרשת וארא

[ח] ד"א ראה נתתיך אלהים לפרעה, אמר הקדוש ברוך הוא לפי שעשה את עצמו אלוה הודיעו שאינו כלום בעולם, הריני עשה אותך עליו אלהים. ומנין שעשה פרעה עצמו אלוה, שנאמר (יען) [אשר] אמר (יאור לי) [לי יאורי] ואני עשיתיני (יחזקאל כט ג), אני הוא שבראתי את עצמי. וזה אחד מארבעה בני אדם שעשו את עצמן אלהות,

פרעה שהיה גם בכור אמר אני הבורא אני עשיתי את עצמי ומצרים שגרמה לכך שהשכינה תעלה לרקיע השביעי הכי רחוק מהארץ מזמן בריאת העולם היא המקום ששם צריך להתחיל השינוי שיביא בסופו של דבר את השכינה לארץ כמו שהיה לפי חטא האדם הראשון וזה הסיבה שעם ישראל ירד למצרים . הקב"ה החליט שצריך עוד הפעם להחזיר את העולם לתהו ובהו (כתבתי על כך במאמר שביעי של פסח כ'/ניסן/תשע"ו ) כלומר למצב ראשוני של בריאת העולם אבל לאחר שנתן הבטחה לא לעשות שנית כמו שהיה במבול העשר מכות שנתן למצרים הוא גלגול העולם בצורה שונה  למצב של תוהו ובהו , ומנקודה זו של הבאת העולם למצב ראשוני מתחילה יציאת מצרים ובריאת העולם מחדש עד הרגע של מתן תורה . ולכן מכת בכורות שמסמלת את סילוק אלו שמכחישים את הקב"ה היא המכה שמסמלת את הבאת העולם למצב של תוהו ובהו כאשר כל בכור מת בארץ מצרים . ולפי ההבנה שלי כל בכור היה צריך למות גם של ישראל אבל הקב"ה ברחמיו נתן לבכורות את האפשרות להינצל באופן זמני על ידי מריחת הדם על המשקופים וזאת עד הרגע שבו יהיה פדיון של הבכורים  וכך כתוב בשמות פרק יב

(יב) וְעָבַרְתִּ֣י בְאֶֽרֶץ־מִצְרַיִם֘ בַּלַּ֣יְלָה הַזֶּה֒ וְהִכֵּיתִ֤י כָל־בְּכוֹר֙ בְּאֶ֣רֶץ מִצְרַ֔יִם מֵאָדָ֖ם וְעַד־בְּהֵמָ֑ה וּבְכָל־ אֱלֹהֵ֥י מִצְרַ֛יִם אֶֽעֱשֶׂ֥ה שְׁפָטִ֖ים אֲנִ֥י יְקֹוָֽק:

(יג) וְהָיָה֩ הַדָּ֨ם לָכֶ֜ם לְאֹ֗ת עַ֤ל הַבָּתִּים֙ אֲשֶׁ֣ר אַתֶּ֣ם שָׁ֔ם וְרָאִ֙יתִי֙ אֶת־הַדָּ֔ם וּפָסַחְתִּ֖י עֲלֵכֶ֑ם וְלֹֽא־יִֽהְיֶ֨ה בָכֶ֥ם נֶ֙גֶף֙ לְמַשְׁחִ֔ית בְּהַכֹּתִ֖י בְּאֶ֥רֶץ מִצְרָֽיִם:

התורה מגדישה כל בכור ולא אומרת איזה סוג של בכור כי כל הבכורים לכאורה בגזרה של הקב"ה אבל בזכות הדם הוא יפסח עליהם עד לזמן בו הם יפדו וכך כתוב בשמות פרק יג

(טו) וַיְהִ֗י כִּֽי־הִקְשָׁ֣ה פַרְעֹה֘ לְשַׁלְּחֵנוּ֒ וַיַּהֲרֹ֨ג יְקֹוָ֤ק כָּל־בְּכוֹר֙ בְּאֶ֣רֶץ מִצְרַ֔יִם מִבְּכֹ֥ר אָדָ֖ם וְעַד־בְּכ֣וֹר בְּהֵמָ֑ה עַל־כֵּן֩ אֲנִ֨י זֹבֵ֜חַ לַֽיקֹוָ֗ק כָּל־פֶּ֤טֶר רֶ֙חֶם֙ הַזְּכָרִ֔ים וְכָל־בְּכ֥וֹר בָּנַ֖י אֶפְדֶּֽה:

ולפי ההבנה שלי גם בכורי ישראל לכאורה "נהרגו " אבל הפסיחה שלהם היית זמנית עד רגע הפדיון שלהם כי הקב"ה רצה להראות שהעולם החדש שנברא ביציאת מצרים הוא עולם לא של בכורים שמרדו בקב"ה אלה באותם שקיבלו על עצמם את התורה ואת הקב"ה כמלך עליהם וזה עולם שונה מהעולם הקודם שבו הבכורים שהשורש שלהם בא  מקין מרדו בקב"ה ועשו עצמם כאילו הם הקב"ה . לעומת זאת מי שבא משורש של הבל כמו משה שהיה גלגל שלו הם מי שקיבלו על עצמם את התורה ואת התנאי של הקב"ה יש תורה יש עולם אין תורה אין עולם ושהדבר היחידי בעולם זה התורה וללא התורה אין עולם .

ומה שהתחיל בפסח נגמר בפסח התחלת הקלקול בפסח והתיקון בפסח . התחלת הקלקול בבכור קין וסופו במכת בכורות . ההתחלה בהקרבת פרי אדמה בפסח כמרידה בקב"ה וסופו בהקרבת קורבן הפסח כסמל למחיקת העבודה הזרה כמו שכתוב בשמות פרק יב

וּבְכָל־ אֱלֹהֵ֥י מִצְרַ֛יִם אֶֽעֱשֶׂ֥ה שְׁפָטִ֖ים אֲנִ֥י יְקֹוָֽק:

וכך כותב מדרש אגדה (בובר) בראשית פרשת בראשית פרק ד סימן ג

[ג] ויהי מקץ ימים. זמן פסח היה, אמר אדם לבניו עתידים ישראל כולם להביא פסחיהם ויהיו לרצון ועת רצון היא זאת, אף אתם הביאו קרבניכם לפניו וירצה לכם: ויבא קין מפרי האדמה. משיורי מאכלו הביא מזרע פשתן:

 

 

פרשת בא למה מכת בכורות זה המכה העשירית ? מי היו הבכורים שמרדו בקב"ה ? האם נמרוד היה בכור ? ‏ז'/שבט/תשע"ז

בס"ד

פרשת בא למה מכת בכורות זה המכה העשירית ?  מי היו הבכורים שמרדו בקב"ה ? האם נמרוד היה בכור ? ‏ז'/שבט/תשע"ז

כתוב בשמות פרק יב

(כט) וַיְהִ֣י׀ בַּחֲצִ֣י הַלַּ֗יְלָה וַֽיקֹוָק֘ הִכָּ֣ה כָל־בְּכוֹר֘ בְּאֶ֣רֶץ מִצְרַיִם֒ מִבְּכֹ֤ר פַּרְעֹה֙ הַיֹּשֵׁ֣ב עַל־כִּסְא֔וֹ עַ֚ד בְּכ֣וֹר הַשְּׁבִ֔י אֲשֶׁ֖ר בְּבֵ֣ית הַבּ֑וֹר וְכֹ֖ל בְּכ֥וֹר בְּהֵמָֽה:

וצריך להבין מדוע מכת בכורות זה המכה העשירית ולמה דווקא בחר הקב"ה להכות בבכורי מצרים וכל בכור בהמה

וכדי להבין את הדבר ניסיתי להבין את הענין מהבכור הראשון בעולם וזה קין כתוב בראשית פרק ד

(א) וְהָ֣אָדָ֔ם יָדַ֖ע אֶת־חַוָּ֣ה אִשְׁתּ֑וֹ וַתַּ֙הַר֙ וַתֵּ֣לֶד אֶת־קַ֔יִן וַתֹּ֕אמֶר קָנִ֥יתִי אִ֖ישׁ אֶת־יְקֹוָֽק:

קין היה הראשון שיצא מרחם אישה והוא היה הבכור הראשון בעולם . וכאן התחיל המאבק בן קין להבל שבא לידי ביטוי בקורבנות שהביא קין לעומת הבל

כתוב בראשית פרק ד

(ג) וַֽיְהִ֖י מִקֵּ֣ץ יָמִ֑ים וַיָּבֵ֨א קַ֜יִן מִפְּרִ֧י הָֽאֲדָמָ֛ה מִנְחָ֖ה לַֽיקֹוָֽק:

לעומת זאת הביא הבל כמו שכתוב בבראשית פרק ד

(ד) וְהֶ֨בֶל הֵבִ֥יא גַם־ה֛וּא מִבְּכֹר֥וֹת צֹאנ֖וֹ וּמֵֽחֶלְבֵהֶ֑ן וַיִּ֣שַׁע יְקֹוָ֔ק אֶל־הֶ֖בֶל וְאֶל־מִנְחָתֽוֹ:

וכך כותב מדרש אגדה (בובר) בראשית פרשת בראשית פרק ד סימן ג

[ג] ויהי מקץ ימים. זמן פסח היה, אמר אדם לבניו עתידים ישראל כולם להביא פסחיהם ויהיו לרצון ועת רצון היא זאת, אף אתם הביאו קרבניכם לפניו וירצה לכם: ויבא קין מפרי האדמה. משיורי מאכלו הביא מזרע פשתן:

האדם הראשון אומר לבניו לקין והבל שהזמן הוא עת רצון וצריך להביא קורבן מהבהמה אבל קין הולך לשיטתו ומביא משיורי מאכלו . ולא רק זאת  אומר הפסיקתא זוטרתא (לקח טוב) בראשית פרשת בראשית פרק ד סימן ג

ג) ויהי מקץ ימים ויבא קין מפרי האדמה מנחה לה'. לא אמר מראשית פרי האדמה, אלא מפרי האדמה, מלמד שהיה אוכל את הבכורות ומכבד למלך בסייפות:

והשורש של ההתנהגות של קין לעומת הבל נמצא בכתר יונתן בראשית פרשת בראשית פרק ד פסוק ח  המביא את המשא ומתן בין הבל לקין :

(ח) ויאמר קין אל הבל אחיו בא ונצא שנינו לשדה ויהי כאשר יצאו שניהם לשדה ענה קין ואמר להבל מסתכל אני שברחמים נברא עולם אבל לא בפירות מעשים טובים הוא מונהג ומשוא פנים יש בדין מן בגלל מה התקבל קרבנך וקרבני ממני לא התקבל ברצון. ענה הבל ואמר לקין ברחמים נברא עולם ובפירות מעשים טובים הוא מונהג ומשוא פנים אין בדין ועל שהיו פרי מעשי טובים משלך וקודמים לשלך התקבל ברצון קרבני ענה קין ואמר להבל אין דין ואין דיין ואין עולם אחר ואין מתת שכר טוב לצדיקים ואין נפרעים מהרשעים, ענה הבל ואמר יש דין ויש דיין ויש עולם אחר ויש מתת שכר טוב לצדיקים ויש שנפרעים מהרשעים ועל ענין דברים האלו היו נִצים על פני השדה ויקם קין על הבל אחיו והטביע אבן במצחו והרגו:

ואומר הבראשית רבה (וילנא) פרשת בראשית פרשה ב

רבי יהודה בר סימון פתר קריא בדורות, והארץ היתה תהו ובהו, זה אדם הראשון שהיה ללמה ולא כלום, ובהו זה קין שבקש להחזיר את העולם לתוהו ובוהו,

קין שהיה בכור רצה לכאורה להחזיר את העולם למצב של תוהו ובהו כלומר הוא ראה את עצמו כמו הקב"ה ולכן הרג את הבל כי הוא חשב שהוא היחידי שיישאר בעולם וכל העולם אחרי מותו של הבל יהיה מזרעו של קין . יש כאן מאבק על מהותו של העולם .

וכבר כתבתי על זה כמה פעמים שלכן הקב"ה עשה את המבול ומשמעות המבול שהקב"ה גלגל את העולם למצב של תוהו ובהו וברא אותו מחדש וזאת כדי להכרית את זרעו של קין שרצה להיות הקב"ה בעצמו .

ומיד לאחר המבול הדבר הראשון שעושה נח זה להקריב קרבן לקב"ה   בראשית פרק ח

(כ) וַיִּ֥בֶן נֹ֛חַ מִזְבֵּ֖חַ לַֽיקֹוָ֑ק וַיִּקַּ֞ח מִכֹּ֣ל׀ הַבְּהֵמָ֣ה הַטְּהֹרָ֗ה וּמִכֹּל֙ הָע֣וֹף הַטָּה֔וֹר וַיַּ֥עַל עֹלֹ֖ת בַּמִּזְבֵּֽחַ:

(כא) וַיָּ֣רַח יְקֹוָק֘ אֶת־רֵ֣יחַ הַנִּיחֹחַ֒ וַיֹּ֨אמֶר יְקֹוָ֜ק אֶל־לִבּ֗וֹ לֹֽא־אֹ֠סִף לְקַלֵּ֨ל ע֤וֹד אֶת־הָֽאֲדָמָה֙ בַּעֲב֣וּר הָֽאָדָ֔ם כִּ֠י יֵ֣צֶר לֵ֧ב הָאָדָ֛ם רַ֖ע מִנְּעֻרָ֑יו וְלֹֽא־אֹסִ֥ף ע֛וֹד לְהַכּ֥וֹת אֶת־כָּל־חַ֖י כַּֽאֲשֶׁ֥ר עָשִֽׂיתִי:

כלומר לאחר הבריאה של העולם מחדש מראה נח שלכאורה העולם תוקן ובניגוד לקין שלא רצה להקריב קרבן בהמה וזלזל בבכורות כי הוא חשב את עצמו כקב"ה הקריב נח קרבנות לקב"ה

אבל העולם שתוקן מיד לאחר המבול נשבר שוב בדומה לחטא האדם הראשון גם כאן לאחר תיקון העולם הגיע שבר וכך כתוב בראשית פרק ט

(כא) וַיֵּ֥שְׁתְּ מִן־הַיַּ֖יִן וַיִּשְׁכָּ֑ר וַיִּתְגַּ֖ל בְּת֥וֹךְ אָהֳלֹֽה:

ואת הקשר לחטא האדם הראשון למעשה של נח מגלה הזהר הקדוש פרשת נח

רַבִּי שִׁמְעוֹן אָמַר, סוֹד הַחָכְמָה הוּא כָּאן בַּפָּסוּק הַזֶּה. כְּשֶׁרָצָה נֹחַ לִבְדֹּק בְּאוֹתוֹ חֵטְא שֶׁבָּדַק אָדָם הָרִאשׁוֹן - לֹא כְּדֵי לְהִתְדַּבֵּק בּוֹ, אֶלָּא לָדַעַת וּלְתַקֵּן הָעוֹלָם, וְלֹא יָכֹל. סָחַט עֲנָבִים לִבְדֹּק בְּאוֹתוֹ כֶּרֶם. כֵּיוָן שֶׁהִגִּיעַ לָזֶה, [אז] וַיִּשְׁכָּר וַיִּתְגַּל, וְלֹא הָיָה לוֹ כֹּחַ לַעֲמֹד. וְלָכֵן וַיִּתְגַּל, גִּלָּה פִּרְצָה שֶׁל הָעוֹלָם שֶׁהָיְתָה נִסְתֶּרֶת. בְּתוֹךְ אָהֳלֹה, כָּתוּב בְּהֵ''א. וְעַל זֶה כָּתוּב וְאַל תִּקְרַב אֶל פֶּתַח בֵּיתָהּ. בְּתוֹךְ אָהֳלָהּ שֶׁל אוֹתָהּ כֶּרֶם.

והשבר הזה הביא את דור הפלגה שבא מכוש דברי הימים א פרק א

(י) וְכ֖וּשׁ יָלַ֣ד אֶת־נִמְר֑וֹד ה֣וּא הֵחֵ֔ל לִהְי֥וֹת גִּבּ֖וֹר בָּאָֽרֶץ: ס

ונמרוד מרד בקב"ה כמו שאומר  התלמוד בבלי מסכת עירובין דף נג עמוד א

ולמה נקרא שמו נמרוד שהמריד את כל העולם כולו עליו במלכותו.

ואומר האלשיך בראשית פרק יד

או יאמר מעין האמור, והוא במה שכתבנו למעלה כי נמרוד המולך בדור הפלגה שבנו מגדל להשליט החצונים בעולם, ולסלק הקדושה עד נסתלקה שכינה עד רקיע שביעי, ובא אברהם על ידי הקריא שמו יתברך בכל העולם, חזר וקנה העולם בזכותו.

וצריך להגיד כי גם נמרוד היה בכור והראיה שלי שהוא לבש את הבגדים של האדם הראשון ובגדים אלו היו בדרגה של בגדי כהונה שאז היו לבכורים

ואומר ההדר זקנים בראשית פרק כז

(טו) בגדי בנה החמודות. והם הבגדים שהלביש הקדוש ברוך הוא לאדם הראשון כדכתיב ויעש ה' אלהים לאדם ולאשתו כתנות עור וילבישם ובגדי כהונה הלבישו לפי שהיה בכורו של עולם ועבודה בבכורות ובאו ליד עשו מיד נמרוד. וקשה דלחוה נמי עשה בגדים כדכתיב לאדם ולאשתו כתנות עור. א"כ משמע שמלבושיהם שוים.

וההמשך של נמרוד היה עשיו ואנחנו רואים את בגדי האדם הראשון שעברו לנמרוד ולאחר מכן לעשיו שגם הוא היה בכור .

כלמור אנחנו רואים שיש כאן רצף של בכורים שמורדים בקב"ה קין נמרוד ועשיו . ובעזרת השם נמשיך את הדברים במאמר הבא

פרשת וארא מה מיוחד במכת הברד ? האם מכת הברד זה אֶת־כָּל־מַגֵּפֹתַי֙ אֶֽל־לִבְּךָ֔ ? האם הצליחה מכת הברד לחדור לליבו של פרעה ? מה היה העיקר במכת הברד ששינה את דעתו של פרעה ? כיצד זה קשור לבריאת העולם ? כ"ט/טבת/תשע"ז

בס"ד
פרשת וארא מה מיוחד במכת הברד ? האם מכת הברד זה אֶת־כָּל־מַגֵּפֹתַי֙ אֶֽל־לִבְּךָ֔ ? האם הצליחה מכת הברד לחדור לליבו של פרעה ? מה היה העיקר במכת הברד ששינה את דעתו של פרעה ? כיצד זה קשור לבריאת העולם ?  כ"ט/טבת/תשע"ז

כתוב בשמות פרק ט

(יד) כִּ֣י׀ בַּפַּ֣עַם הַזֹּ֗את אֲנִ֨י שֹׁלֵ֜חַ אֶת־כָּל־מַגֵּפֹתַי֙ אֶֽל־לִבְּךָ֔ וּבַעֲבָדֶ֖יךָ וּבְעַמֶּ֑ךָ בַּעֲב֣וּר תֵּדַ֔ע כִּ֛י אֵ֥ין כָּמֹ֖נִי בְּכָל־הָאָֽרֶץ:

(טו) כִּ֤י עַתָּה֙ שָׁלַ֣חְתִּי אֶת־יָדִ֔י וָאַ֥ךְ אוֹתְךָ֛ וְאֶֽת־עַמְּךָ֖ בַּדָּ֑בֶר וַתִּכָּחֵ֖ד מִן־הָאָֽרֶץ:

(טז) וְאוּלָ֗ם בַּעֲב֥וּר זֹאת֙ הֶעֱמַדְתִּ֔יךָ בַּעֲב֖וּר הַרְאֹתְךָ֣ אֶת־כֹּחִ֑י וּלְמַ֛עַן סַפֵּ֥ר שְׁמִ֖י בְּכָל־הָאָֽרֶץ:

(יז) עוֹדְךָ֖ מִסְתּוֹלֵ֣ל בְּעַמִּ֑י לְבִלְתִּ֖י שַׁלְּחָֽם:

(יח) הִנְנִ֤י מַמְטִיר֙ כָּעֵ֣ת מָחָ֔ר בָּרָ֖ד כָּבֵ֣ד מְאֹ֑ד אֲשֶׁ֨ר לֹא־הָיָ֤ה כָמֹ֙הוּ֙ בְּמִצְרַ֔יִם לְמִן־הַיּ֥וֹם הִוָּסְדָ֖ה וְעַד־עָֽתָּה:

אומרת התורה שהפעם המכה הזאת תגרום לפרעה להכיר את הקב"ה והמכה הזאת תכנס לתוך ליבו של פרעה . ואומנם פרעה תוך כדי מכת ברד אומר בשמות פרק ט

(כז) וַיִּשְׁלַ֣ח פַּרְעֹ֗ה וַיִּקְרָא֙ לְמֹשֶׁ֣ה וּֽלְאַהֲרֹ֔ן וַיֹּ֥אמֶר אֲלֵהֶ֖ם חָטָ֣אתִי הַפָּ֑עַם יְקֹוָק֙ הַצַּדִּ֔יק וַאֲנִ֥י וְעַמִּ֖י הָרְשָׁעִֽים:

(כח) הַעְתִּ֙ירוּ֙ אֶל־יְקֹוָ֔ק וְרַ֕ב מִֽהְיֹ֛ת קֹלֹ֥ת אֱלֹהִ֖ים וּבָרָ֑ד וַאֲשַׁלְּחָ֣ה אֶתְכֶ֔ם וְלֹ֥א תֹסִפ֖וּן לַעֲמֹֽד:

אבל רש"י מייחס את הפרוש של כל מגפתי אל לבך על מכת בכורות ולא על מכת הברד אומר רש"י שמות פרשת וארא פרק ט פסוק יד

(יד) את כל מגפתי - למדנו מכאן שמכת בכורותו שקולה כנגד כל המכות:

והאבן עזרא שמות (הפירוש הארוך) פרשת וארא פרק ט פסוק יד חולק על רש"י

(יד) כי הזכיר מגפותי בעבור הקולות והברד והמטר והאש שהתחברו. ולא ראינו שפחד פרעה בכל המכות העוברות כאשר פחד מזאת, ואמר ד' הצדיק.

והר' חיים פלטיאל שמות פרשת וארא פרק ט פסוק יד מנסה להגות את פרוש רש"י

(יד) כי בפעם הזאת וגו'. פרש"י זה מכת בכורות ששקולה כנגד כל המכות. וקשה שהרי הוא מדבר ממכת ברד, על כן יש שמגיהין זה מכת בכירות, פי' פירות שבהן שהיו בכירות והתבואה שביכרה (בכל לזה הברד) [הכל לקה בברד] ושנת בצורת היה קשה מכל.

ופירוש הרא"ש על התורה שמות פרשת וארא פרק ט פסוק יד מפרש את רש"י ואומר שאין צורך בתיקון פרוש רש"י

(יד) על מכת ברד נאמר אני שולח את כל מגפותי. פירש"י למדנו מכאן שמכת בצורת שקולה כנגד כל המכות. ויש פירושים שכתוב בהם מכת בכורות ודוחקים עצמם בקריאת התיבה לקרות בכורות לשון ביכורים ובחנם דחקו כי כך הלשון בצורת. אי נמי יש לישב מכת בכורות ממש ששלח להם בסוף וה"פ נכון היה דבר מלפני בעצת פמלייא שלי לשלוח את כל מגפותי אל לבך דהיינו מכת בכורות שתבא עכשיו ולא אניחה לבסוף כמו שהניחה בעבור תדע כי אין כמוני. ואך אותך ואת עמך בדבר כלומר להמית אותך ואת עמך. ואולם בעבור זאת העמדתיך ומשכתי את ידי מאותה מכה גדולה והנני ממטיר כעת מחר אם עודך מסתולל בעמי. כך פי' מורי ז"ל:

ואני ינסה להסביר מה מיוחד במכת ברד שפרעה הבין שהוא טעה והקב"ה צדיק

הזוהר הקדוש מסביר את המהות של העולם שנברא מתהו ובהו

אָמַר רַבִּי בְּרַכְיָה, מַה זֶּה שֶׁכָּתוּב וְהָאָרֶץ הָיְתָה תֹהוּ? מַה מַּשְׁמִיעַ הָיְתָה? שֶׁכְּבָר הָיְתָה, וּמַה זֶּה תֹּהוּ? דָּבָר הַמַּתְהֶה אֶת בְּנֵי אָדָם. וּמַה זֶּה בֹּהוּ? דָּבָר שֶׁיֵּשׁ בּוֹ מַמָּשׁ, שֶׁכָּתוּב בּהוּ - בּוֹ הוּא, עַל שֵׁם מַה שֶּׁכָּתוּב (קהלת ז) גַּם אֶת זֶה לְעֻמּת זֶה עָשָׂה הָאֱלֹהִים. בָּרָא בהוּ וְשָׂם מְקוֹמוֹ בְּשָׁלוֹם. בָּרָא תֹהוּ וְשָׂם מְקוֹמוֹ בְּרָע. בֹהוּ בְּשָׁלוֹם, שֶׁכָּתוּב (איוב כה) עֹשֶׂה שָׁלוֹם בִּמְרוֹמָיו. מְלַמֵּד שֶׁמִּיכָאֵל שַׂר יְמִינוֹ שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא - מַיִם וּבָרָד, וְגַבְרִיאֵל שַׂר שְׂמֹאלוֹ - אֵשׁ. וְשָׂם שָׁלוֹם בֵּינֵיהֶם מַכְרִיעַ, וְהַיְנוּ שֶׁכָּתוּב עֹשֶׂה שָׁלוֹם בִּמְרוֹמָיו. וּמִנַּיִן לָנוּ שֶׁבּהוּ שָׁלוֹם? שֶׁכָּתוּב (ישעיה מה) עֹשֶׂה שָׁלוֹם וּבוֹרֵא רָע, הָא כֵיצַד? רָע מִתֹּהוּ, וְשָׁלוֹם מִבֹּהוּ. בָּרָא תֹהוּ וְשָׂם מְקוֹמוֹ בְּרָע, שֶׁנֶּאֱמַר עֹשֶׂה שָׁלוֹם וּבוֹרֵא רָע. בָּרָא בהוּ וְשָׂם מְקוֹמוֹ בְּשָׁלוֹם, שֶׁנֶּאֱמַר עֹשֶׂה שָׁלוֹם בִּמְרוֹמָיו:

מסביר הזוהר שמיכאל הוא שר מצד הטוב וגבריאל הוא שר מצד הרע ביחד עם שלום בניהם זה עושה שלום במרומיו ושני מלאכים אלו הם היסוד שממנו נברא העולם  והשילוב בניהם עם שר השלום בתור רע בתוך טוב זה היסוד של העולם
וכך כותב ספר הבהיר

קח. ומי הם אלה השרים, מלמד ששלשה הם, שהגבורה שר על כל הצורות הקדושות מצד שמאל של הקב"ה והוא גבריאל, ומימיני שר על כל הצורות הקדושות והוא מיכאל, ובאמצע הוא האמת והוא אוריאל שר על כל הצורות הקדושות, וכל שר כ"ד צורות ואין חקר לגדודיו דכתיב (איוב כ"ה ג) היש מספר לגדודיו, אם כן הרי ע"ב וע"ב, א"ל לא, דבשעה שישראל מקריביו קרבן לפני אביהם שבשמים מתיחדים יחד והיינו יחידו של אלהינו:

וכך מתאר האלשיך על שמות פרשת וארא פרק ט פסוק כג את מכת הברד

ויהי ברד ואש מתלקחת בתוך הברד, שהוא כמאמרם ז"ל ברש"י הוא בשם תנחומא (וארא טז). (שמות רבה יב ו) כי היה בתוך כדור האבן ברד חלול ובו אש, ובהשבר האבן ברד היתה האש מתגלה בתוכה. ומעתה אין דרך לנטות כי מה' היה הדבר, כי האש אשר בתוך הכדור לא הספיק להתיך הברד, ולא מי הברד לכבות האש:

אבל זה עדיין לא מסביר כיצד מכה זאת שינתה מקצה לקצה את פרעה

ואומר הזהר בפרשת וישב

מִמַּעִִלָה לְמַעְלָה יוֹצֵא קוֹל שֶׁנִּשְׁמָע. לְאַחַר שֶׁאוֹתוֹ הַקּוֹל יוֹצֵא וְנִשְׁמָע, אָז יוֹצְאִים הַדִּינִים וְדַרְכֵי הַדִּין, וְהָרַחֲמִים יוֹצְאִים וְנִפְרָדִים מִשָּׁם. וַיַּרְעֵם בַּשָּׁמַיִם ה', זֶה בֵּית הַדִּין בְּרַחֲמִים. וְעֶלְיוֹן, אַף עַל גַּב שֶׁאֵינוֹ נִמְצָא וְאֵינוֹ נוֹדָע, כֵּיוָן שֶׁהַקּוֹל הַהוּא יוֹצֵא, אָז נִמְצָא הַכֹּל, דִּין וְרַחֲמִים. זֶהוּ שֶׁכָּתוּב וְעֶלְיוֹן יִתֵּן קוֹלוֹ. כֵּיוָן שֶׁיִּתֵּן קוֹלוֹ, אָז בָּרָד וְגַחֲלֵי אֵשׁ, מַיִם וְאֵשׁ.

אומר הזהר הקדוש שכאשר יש את בשילוב של מים ואש וזה  השילוב של מיכאל וגבריאל מים ואש אז יוצא קול משמים מבית הדין של השמים קול שיש בו את השילוב של דין ורחמים וזה כנראה בקולות שנשמעו עם מכת הברד וכך כתוב בשמות פרק ט

(כג) וַיֵּ֨ט מֹשֶׁ֣ה אֶת־מַטֵּהוּ֘ עַל־הַשָּׁמַיִם֒ וַֽיקֹוָ֗ק נָתַ֤ן קֹלֹת֙ וּבָרָ֔ד וַתִּ֥הֲלַךְ אֵ֖שׁ אָ֑רְצָה וַיַּמְטֵ֧ר יְקֹוָ֛ק בָּרָ֖ד עַל־אֶ֥רֶץ מִצְרָֽיִם:

כלומר יש קולות וברד ולי נראה לפרש שאותם קולות שיצאו משמים זה הקולות ששמע פרעה ישירות מבית דין של מעלה דרך המלאכים של עם ישראל מיכאל וגבריאל והשילוב הזה זה מה שגרם לפרעה להודות שהקב"ה צדיק זה מה שנכנס לתוך ליבו ועשה את השינוי  אצל  פרעה

ופרעה מבקש להפסיק את הקולות ואת הברד וכך כתוב בשמות פרק ט

(כח) הַעְתִּ֙ירוּ֙ אֶל־יְקֹוָ֔ק וְרַ֕ב מִֽהְיֹ֛ת קֹלֹ֥ת אֱלֹהִ֖ים וּבָרָ֑ד וַאֲשַׁלְּחָ֣ה אֶתְכֶ֔ם וְלֹ֥א תֹסִפ֖וּן לַעֲמֹֽד:

וברגע שנפסקים הקולות והברד פרעה חוזר למקומו הטבעי

וכך כתוב בשמות פרק ט

(לד) וַיַּ֣רְא פַּרְעֹ֗ה כִּֽי־חָדַ֨ל הַמָּטָ֧ר וְהַבָּרָ֛ד וְהַקֹּלֹ֖ת וַיֹּ֣סֶף לַחֲטֹ֑א וַיַּכְבֵּ֥ד לִבּ֖וֹ ה֥וּא וַעֲבָדָֽיו:

כלומר ניתן להגיד שהמהות של מכת הברד שזה שילוב של אש ומים שילוב של מיכאל וגבריאל שגרם לירידת הקולות מצד הדין והרחמים מבית דין של עלה וזה גרם לשינוי אצל פרעה

וזה מה שהביא את פרעה שלא הכיר את הקב"ה בשמות פרק ה

(ב) וַיֹּ֣אמֶר פַּרְעֹ֔ה מִ֤י יְקֹוָק֙ אֲשֶׁ֣ר אֶשְׁמַ֣ע בְּקֹל֔וֹ לְשַׁלַּ֖ח אֶת־יִשְׂרָאֵ֑ל לֹ֤א יָדַ֙עְתִּי֙ אֶת־יְקֹוָ֔ק וְגַ֥ם אֶת־ יִשְׂרָאֵ֖ל לֹ֥א אֲשַׁלֵּֽחַ:

להגיד שהקב"ה צדיק והוא רשע כלומר להכיר במציאות

(כז) וַיִּשְׁלַ֣ח פַּרְעֹ֗ה וַיִּקְרָא֙ לְמֹשֶׁ֣ה וּֽלְאַהֲרֹ֔ן וַיֹּ֥אמֶר אֲלֵהֶ֖ם חָטָ֣אתִי הַפָּ֑עַם יְקֹוָק֙ הַצַּדִּ֔יק וַאֲנִ֥י וְעַמִּ֖י הָרְשָׁעִֽים: