20.4.2018

פרשת אחרי מות קדושים מה המקום של המלאכים בבריאה 9 ? מה הקשר של קין למלאכים ? מה מהות המלחמה של הבל בקין ? מי היה ההמשך של הבל ? מי המשיך את קין אחרי המבול ? מה הקשר של סיחון למלאכים ? האם נלחמו המלאכים באברהם ? מה קשר של המלאכים ללבן ? מה קשר של עמלק למלאכים ? מה הקשר לבלעם ? למה לא הגיע גאולה בפורים ? מתי יגיעו ימות המשיח ? מה הקשר למלאכים ולעמלק ‏ה'/אייר/תשע"ח

בס"ד
פרשת אחרי מות קדושים מה המקום של המלאכים בבריאה 9   ?  מה הקשר של קין למלאכים ? מה מהות המלחמה של הבל בקין ? מי היה ההמשך של הבל ? מי המשיך את קין אחרי המבול ? מה הקשר של סיחון למלאכים ? האם נלחמו  המלאכים באברהם ? מה קשר של המלאכים ללבן ? מה קשר של עמלק למלאכים ? מה הקשר לבלעם ? למה לא הגיע גאולה בפורים ? מתי יגיעו ימות המשיח ? מה הקשר למלאכים ולעמלק  ‏ה'/אייר/תשע"ח

ננסה לסכם חלק מהמאמרים  שכתבתי על המלאכים שהתנגדו לבריאת האדם ואין זמן יותר טוב מפרשת אחרי מות לעשות זה כי היא עיקר פרשת  אחרי מות הוא על שעיר לעזאזל שמדבר על השעיר שניתן לעזאל שהוא אחד משני המלאכים שירד לארץ . 

כתוב בויקרא פרק טז

(ז) וְלָקַ֖ח אֶת־שְׁנֵ֣י הַשְּׂעִירִ֑ם וְהֶעֱמִ֤יד אֹתָם֙ לִפְנֵ֣י יְקֹוָ֔ק פֶּ֖תַח אֹ֥הֶל מוֹעֵֽד:

(ח) וְנָתַ֧ן אַהֲרֹ֛ן עַל־שְׁנֵ֥י הַשְּׂעִירִ֖ם גֹּרָל֑וֹת גּוֹרָ֤ל אֶחָד֙ לַיקֹוָ֔ק וְגוֹרָ֥ל אֶחָ֖ד לַעֲזָאזֵֽל:

(ט) וְהִקְרִ֤יב אַהֲרֹן֙ אֶת־הַשָּׂעִ֔יר אֲשֶׁ֨ר עָלָ֥ה עָלָ֛יו הַגּוֹרָ֖ל לַיקֹוָ֑ק וְעָשָׂ֖הוּ חַטָּֽאת:

(י) וְהַשָּׂעִ֗יר אֲשֶׁר֩ עָלָ֨ה עָלָ֤יו הַגּוֹרָל֙ לַעֲזָאזֵ֔ל יָֽעֳמַד־חַ֛י לִפְנֵ֥י יְקֹוָ֖ק לְכַפֵּ֣ר עָלָ֑יו לְשַׁלַּ֥ח אֹת֛וֹ לַעֲזָאזֵ֖ל הַמִּדְבָּֽרָה:

ואומר הרמב"ן ויקרא פרק טז פסוק ח

ומפורש מזה בפרקי רבי אליעזר הגדול (פרק מו), לפיכך היו נותנין לו לסמאל שוחד ביום הכפורים שלא לבטל את קרבנם, שנאמר גורל אחד לה' וגורל אחד לעזאזל, גורלו של הקדוש ברוך הוא לקרבן עולה, וגורלו של עזאזל שעיר החטאת וכל עונותיהם של ישראל עליו, שנאמר ונשא השעיר עליו.

וממשיך הרמב"ן  ויקרא פרק טז פסוק ח

והנה התורה אסרה לגמרי קבלת אלהותם וכל עבודה להם, אבל צוה הקדוש ברוך הוא ביום הכפורים שנשלח שעיר במדבר לשר המושל במקומות החרבן, והוא הראוי לו מפני שהוא בעליו ומאצילות כחו יבא חורב ושממון כי הוא העילה לכוכבי החרב והדמים והמלחמות והמריבות והפצעים והמכות והפירוד והחרבן, והכלל נפש לגלגל מאדים, וחלקו מן האומות הוא עשו שהוא עם היורש החרב והמלחמות, ומן הבהמות השעירים והעזים, ובחלקו עוד השדים הנקראים מזיקין בלשון רבותינו, ובלשון הכתוב (להלן יז ז) שעירים, כי כן יקרא הוא ואומתו שעיר. ואין הכונה בשעיר המשתלח שיהיה קרבן מאתנו אליו חלילה, אבל שתהיה כונתנו לעשות רצון בוראנו שצונו כך:

כלומר השעיר המשתלח הוא השעיר שניתן לסמאל שהוא בא מכוחו של עזאל הוא מהמלאכים שירדו לארץ . כלומר אחד העבודות המרכזיות ביום הכיפורים היא כנגד אותם מלאכים שידו לארץ והם חלק מהמלאכים שהתנגדו מתחילת בריאת העולם לבריאתו של האדם ועשיתי נסיון להבין את המהות של אותם מלאכים והסיבות שהביאו אותם להתנגד לבריאת האדם . ואולי זה הזמן המתאים לסיים את 8 המאמרים הקודמים שהתחילו בבריאת העולם עד הזמן של מגילת אסתר תוך ניסיון להבין את המקום של אותם מלאכים בהיסטוריה של העולם ובהיסטוריה של עם ישראל ולהבין שיש להם חלק מרכזי בניסיונות השונים לאורך ההיסטוריה לפגוע בעם היהודי . ויש לאותם מלאכים שהתנגדו מתחילת בריאת העולם לבריאת האדם חלק מהותי מאותם ניסיונות .

ואומר המנחם ציון דברים פרשת האזינו

שאנחנו בני ישראל עומדים עלינו מקטריגים הרבה בכל דור ודור משבעים אומות, שאם לא חטא אדה"ר לא נבראו כלל אותן השבעים אומות, שתכלית הבריאה היה רק על ישראל שעלו במחשבה תחלה.

כלומר כתוצאה מחטא האדם הראשון שבא כתוצאה מבריאת היצר הרע של הערווה שנולד עם בריאת חוה השנייה שנלקחה מתוך האדם הראשון . והקשר לאותם מלאכים אנחנו רואים שהם מנסים לפגוע בעם ישראל דרך היצר הרע של הערווה .

אומר אוצר המדרשים (אייזנשטיין) שמחזי ועזאזל עמוד 550

 אמר להם עתיד הקדוש ברוך הוא להביא מבול ולא ישייר אלא נח ובניו, כיון ששמעו כך היו צועקין ובוכין, א"ל אל תצטערו ששמותיכם לא יכלו מן הבריות שכל זמן שגוזר גזירות או מעלין אבנים או ספינות שמותיכם הם מזכירים היווא והייא. מיד נתקררה דעתן. שמחזאי חזר בתשובה ותלה עצמו בין השמים ראשו למטה ורגליו למעלה ועדיין הוא תלוי בתשובה בין ארץ לשמים. עזאל לא חזר בתשובה ועדיין הוא עומד בקלקולו להסית בני אדם לדבר עבירה במיני צבעונין של נשים. ולכך היו ישראל מקריבין קרבנות ביוה"כ איל אחד לה' שיכפר על בני ישראל ואיל אחד לעזאזל שיסבול עונותיהם של ישראל, והוא עזאזל שבתורה.

כלומר ההתנגדות של אותם מלאכים לבריאת האדם היה בריאת אדם בעל יצר נוסף הוא יצר הרע של הערווה כי דרך ההתגברות על היצר הרע הזה לאדם  יש את היכולת להגיע לדרגה גבוהה מעל המלאכים . אבל המלאכים חשבו שיש סיכון גבוה לתת לאדם את היצר רע הנוסף כי הסיכוי שהאדם יעמוד מול שני היצרים ויתגבר עליהם הוא קטן ולכן עדיף לקב"ה להסתפק בעולם רק של מלאכים שיש בהם יצר הרע של עבודה זרה בלבד .

ולכן הקריאה של התורה ביום כיפור הוא מהפרשה שלנו פרשת אחרי מות העוסקת בשעיר לעזאזל בשחרית הוא השעיר המשתלח ובמנחה את סוף הפרשה העוסקת האיסורים הקשורים ליצר הרע של ערווה . ויש כאן מעשה סמלי שמסמל שיש כאן שני קרבנות זהים שרק על ידי גורל הם מופרדים האחד לקב"ה והשני לעזאזל שמראה שאכן יש כאן שני דרכים אחד של האדם הוא עם ישראל והשני של המלאכים שהם אלטרנטיבה לאדם וכל שנה ושנה יש עדיין את הבחירה בן שני הדרכים .

כלי יקר ויקרא פרק טז פסוק ח

(ח) גורל אחד לה' וגורל אחד לעזאזל. נראין הדברים ששני שעירים אלו דומים ממש לשני גדיי עזים שעשה יעקב ליצחק ועשה את האחד מטעמים כאשר אהב החומר וזה חלקו של סמאל שניתן לו שוחד כדי שיקבל יעקב הברכות על חלקו מצד הגדי השני שעשה פסח לה' כדאיתא במדרש (פרקי דרבי אליעזר פרק לב) כי בו ביום ראשון של פסח היה אמר יצחק בני אוצרות טללים נפתחין היום וכו'. כך לדורות בשני שעירים אלו ניתן לס"מ חלקו כדי שיקבל יעקב חלקו מן הגורל אשר לה' וכן סמכם המדרש (בראשית רבה סה יד) האומר גדיי עזים טובים, טובים לך שעל ידיהם תקבל הברכות, וטובים לבניך שעל ידיהם מתכפרים ביום כיפור:

ואותו נחש הוא סמאל היה מהצד של אותם מלאכים . כלומר ההתנגדות של אותם מלאכים לבריאת האדם באה לידי ביטוי דרך הנחש . אומר הזוהר הקדוש

אָמַר רַבִּי יִצְחָק, בַּקֶּשֶׁר שֶׁל הַמַּחֲלֹקֶת הַמּוֹשֵׁל מָצוּי. רַבִּי יְהוּדָה אָמַר, וְאַתָּה תִּמְשָׁל בּוֹ - בִּתְשׁוּבָה. רַבִּי יוֹסֵי אָמַר, כְּשֶׁהָיוּ אוֹתָם דּוֹרוֹת שֶׁל קַיִן הוֹלְכִים בָּעוֹלָם, הָיוּ מְחַלְּקִים אֶת הָאָרֶץ, וְהָיוּ דוֹמִים לְעֶלְיוֹנִים וְתַחְתּוֹנִים. אָמַר רַבִּי יִצְחָק, עֲזָ''א וַעֲזָאֵ''ל, כְּשֶׁנָּפְלוּ מִמְּקוֹם קְדֻשָּׁתָם מִלְמַעְלָה, רָאוּ בְּנוֹת בְּנֵי אָדָם וְחָטְאוּ וְהוֹלִידוּ בָנִים. וְאֵלֶּה הָיוּ נְפִילִים, שֶׁכָּתוּב וְהַנְּפִלִים הָיוּ בָאָרֶץ.

רַבִּי חִיָּיא אָמַר, בְּנֵי קַיִן הָיוּ בְּנֵי אֱלֹהִים, שֶׁהֲרֵי כְּשֶׁבָּא סמא''ל עַל חַוָּה, הִטִּיל בָּהּ זֻהֲמָה וְהִתְעַבְּרָה וְהוֹלִידָה אֶת קַיִן, וְהַמַּרְאֶה שֶׁלּוֹ לֹא הָיָה דוֹמֶה לִשְׁאָר בְּנֵי אָדָם, וְכָל אוֹתָם שֶׁבָּאוּ מֵהַצַּד שֶׁלּוֹ, לֹא הָיוּ נִקְרָאִים אֶלָּא בְּנֵי הָאֱלֹהִים.

כלומר כל הענף של קין הוא אותו חלק שנובע מהנחש שהוא חלק מאותם המלאכים שהתנגדו לבריאת העולם  .ולכאורה המאבק בן הבל לקין הוא המאבק בן מי שמיצג את המלאכים הוא נחש להבל שהוא מהצד של הטהרה ולא הטומאה כמו קין . ועיקר המאבק בניהם הוא מאבק על היצר הרע של עבודה זרה

וכך כותב הכתר יונתן בראשית פרשת בראשית פרק ד פסוק ח  מביא את המשא ומתן בין הבל לקין :

(ח) ויאמר קין אל הבל אחיו בא ונצא שנינו לשדה ויהי כאשר יצאו שניהם לשדה ענה קין ואמר להבל מסתכל אני שברחמים נברא עולם אבל לא בפירות מעשים טובים הוא מונהג ומשוא פנים יש בדין מן בגלל מה התקבל קרבנך וקרבני ממני לא התקבל ברצון. ענה הבל ואמר לקין ברחמים נברא עולם ובפירות מעשים טובים הוא מונהג ומשוא פנים אין בדין ועל שהיו פרי מעשי טובים משלך וקודמים לשלך התקבל ברצון קרבני ענה קין ואמר להבל אין דין ואין דיין ואין עולם אחר ואין מתת שכר טוב לצדיקים ואין נפרעים מהרשעים, ענה הבל ואמר יש דין ויש דיין ויש עולם אחר ויש מתת שכר טוב לצדיקים ויש שנפרעים מהרשעים ועל ענין דברים האלו היו נִצים על פני השדה ויקם קין על הבל אחיו והטביע אבן במצחו והרגו:

כלומר יש כאן מאבק שעיקרו יצר הרע של עבודה זרה בהבנת מהותו של הקב"ה  אבל קין לכאורה  מנצח בו כי הבל עומד על שלו אבל נרצח על ידי קין  אבל אין כאן כניעה של הבל לקין ורק הכוח של קין מסיים את הויכוח בניהם ולכאורה קין מנצח ובעולם נשאר רק הצד של קין ולא הצד של הבל אבל קין מצד השני מקבל על עצמו את הדין ואומרת התורה בבראשית פרק ד

(יג) וַיֹּ֥אמֶר קַ֖יִן אֶל־יְקֹוָ֑ק גָּד֥וֹל עֲוֹנִ֖י מִנְּשֹֽׂא:

ואומר הרמב"ן בראשית פרק ד פסוק יג

והנכון בפשט שהוא וידוי. אמר, אמת כי עוני גדול מלסלוח, וצדיק אתה ה' וישר משפטיך, אף על פי שענשת אותי הרבה מאד. והנה גרשת אותי היום מעל פני האדמה - כי בהיותי נע ונד ולא אוכל לעמוד במקום אחד הנה אנכי מגורש מן האדמה ואין מקום למנוחתי, ומפניך אסתר - כי לא אוכל לעמוד לפניך להתפלל או להקריב קרבן ומנחה, כי בושתי וגם נכלמתי כי נשאתי חרפת נעורי. אבל מה אעשה כי כל מוצאי יהרגני - ואתה בחסדך הרבים לא חייבת אותי מיתה:

כלומר המלחמה של הנחש דרך קין דרך  יצר הרע של עבודה זרה מצד אחד הצליחה כי הבל מת ומצד שני קין מקבל עליו את העונש של הקב"ה ולכאורה חוזר בתשובה . אבל המלאכים ממשיכים דרך יצר הרע של הערווה דרך ענף של קין דרך נעמה אחות תובל קין ואומר הזהר הקדוש על נעמה

אָמַר רַבִּי חִיָּיא, מַה שֶּׁכָּתוּב וַאֲחוֹת תּוּבַל קַיִן נַעֲמָה, מַה קָּרָה כָּאן שֶׁהַכָּתוּב אָמַר שֶׁשְּׁמָהּ נַעֲמָה? אֶלָּא מִשּׁוּם שֶׁטָּעוּ בְּנֵי אָדָם אַחֲרֶיהָ וַאֲפִלּוּ רוּחוֹת וְשֵׁדִים. רַבִּי יִצְחָק אָמַר, אוֹתָם בְּנֵי הָאֱלֹהִים עֲזָא וַעֲזָאֵל טָעוּ אַחֲ רֶיהָ.

רַבִּי שִׁמְעוֹן אָמַר, אִמָּם שֶׁל הַשֵּׁדִים הָיְתָה שֶׁיָּצְאָה מִצַּד קַיִן, וְהִיא הִתְמַנְּתָה עַל הַלַּיְלָה [עם לילית] בְּאַסְכָּרָה שֶׁל תִּינוֹקוֹת. אָמַר לוֹ רַבִּי אַבָּא, וַהֲרֵי אָמַר מַר שֶׁהִיא הִתְמַנְּתָה לְצַחֵק בִּבְנֵי אָדָם? אָמַר לוֹ, כָּךְ הוּא וַדַּאי, שֶׁהֲרֵי הִיא בָּאָה וּמְצַחֶקֶת בָּהֶם בִּבְנֵי אָדָם, וְלִפְעָמִים מוֹלִידָה רוּחוֹת בָּעוֹלָם מֵהֶם, וְעַד עַכְשָׁו הִיא עוֹמֶדֶת לְצַחֵק בִּבְנֵי אָדָם.

כלומר יש כאן שני דרכים לנסות לפגוע בבני האדם האחד זה דרך קין מצד אחד דרך נחש ואחות תובל קין מצד שני . המלחמה מול קין נסתיימה בהולדתו של שת  בראשית פרק ד

(כה) וַיֵּ֨דַע אָדָ֥ם עוֹד֙ אֶת־אִשְׁתּ֔וֹ וַתֵּ֣לֶד בֵּ֔ן וַתִּקְרָ֥א אֶת־שְׁמ֖וֹ שֵׁ֑ת כִּ֣י שָֽׁת־לִ֤י אֱלֹהִים֙ זֶ֣רַע אַחֵ֔ר תַּ֣חַת הֶ֔בֶל כִּ֥י הֲרָג֖וֹ קָֽיִן:

שת הוא ההמשך של הבל שממנו בא נח . ולפני המבול נעשה שינוי אצל המלאכים

וכך כותב הזוהר הקדוש

מֶה עָשָׂה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא? רָאָה שֶׁהִטְעוּ אֶת הָעוֹלָם, קְשָׁרָם בְּשַׁלְשְׁלָאוֹת בַּרְזֶל בְּהַר הַחֹשֶׁךְ. בְּאֵיזֶה מָקוֹם יוֹשְׁבִים? בְּעֹמֶק הָהָר. הוֹשִׁיב אֶת עֲזָ''א, וְזָרַק חֹשֶׁךְ הַפָּנִים. מִשּׁוּם שֶׁבְּאוֹתָהּ שָׁעָה שֶׁקְּשָׁרָם הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, הִתְחַזֵּק וְהִרְגִּיז כְּלַפֵּי מַעְלָה, וְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא הִפִּילוֹ בְעֹמֶק עַד צַוָּארוֹ, וְזָרַק חֹשֶׁךְ בְּפָנָיו. עֲזָאֵ''ל שֶׁלֹּא הִתְחַזֵּק, הוֹשִׁיבוֹ לְפָנָיו, וְהֵאִיר לוֹ הַחֹשֶׁךְ.

כלומר לפני המבול השתנה מעמדם של אותם מלאכים שנקשרו בהררי קדם . ולכאורה המבול הכחיד אותם מהעולם כי מי שנשאר בעולם זה נח שבא מהענף של שת שהוא המחליף של הבל .

אבל סיחון ועוג הם הבנים של אותם מלאכים  בראשית רבתי פרשת בראשית עמוד 30

א"ר צדוק מהם נולדו הענקים אשר הולכים בזדון לבם [ובגובהן] ומשלחים ידיהם בכל גזל וחמס ושפיכות דמים, שנאמר ושם ראינו את הנפילים וגו' (במדבר י"ג ל"ג) ואומר הנפילים היו בארץ (ו' ד'). תני שמחזאי הוליד ב' בנים ושמותם הייא והייא ונשאו נשים והולידו סיחון ועוג.

ועוג שרד את המבול כאשר נאחז בתיבת הנוח

פרקי דרבי אליעזר פרק כג

וְנִמְחוּ כָּל הַיְקוּם שֶׁבָּאָרֶץ, שֶׁנֶּאֱמַר [שם כג] וַיִּמַח אֶת כָּל הַיְקוּם אֲשֶׁר עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה. חוּץ מִנֹּחַ וְכָל אֲשֶׁר אִתּוֹ בַּתֵּבָה, שֶׁנֶּאֱמַר [שם] וַיִּשָּׁאֶר אַךְ נֹחַ וַאֲשֶׁר אִתּוֹ בַּתֵּבָה. וְחוּץ מֵעוֹג מֶלֶךְ הַבָּשָׁן שֶׁיָּשַׁב לוֹ עַל עֵץ אֶחָד מִן הַסֻּלָּמוֹת שֶׁל הַתֵּבָה, וְנִשְׁבַּע לְנֹחַ וּלְבָנָיו שֶׁיִּהְיֶה לָהֶם עֶבֶד עוֹלָם. מֶה עָשָׂה נֹחַ, נָקַב חוֹר אֶחָד בַּתֵּבָה וְהָיָה מוֹשִׁיט לוֹ מְזוֹנוֹ בְּכָל יוֹם וָיוֹם, וְנִשְׁאַר גַּם הוּא, שֶׁנֶּאֱמַר [דברים ג, יא] כִּי רַק עוֹג מֶלֶךְ הַבָּשָׁן וְגוֹ'.

כלומר יש המשך של אותם מלאכים בעולם דרך עוג . אבל אותם מלאכים שלא יכולים לפעול בעולם המשיכו את המאמצים שלהם לפגוע בעם ישראל דרך לבן ובלעם על ידי נתינת הידע שלהם ללבן ובלעם .

בלעם ובלק הם המהות של עמלק  ואומר הזהר הקדוש

וּבְנֵי הָעוֹלָם שֶׁיּוֹדְעִים מְקוֹמָם, בָּאִים אֲלֵיהֶם וּמְלַמְּדִים אֶת בְּנֵי הָאָדָם כְּשָׁפִים וּנְחָשִׁים וּקְסָמִים. וְאוֹתָם הָרֵי הַחֹשֶׁךְ נִקְרָאִים הַרֲרֵי קֶדֶם. מָה הַטַּעַם? מִשּׁוּם שֶׁהַחֹשֶׁךְ מַקְדִּים לָאוֹר, וּמִשּׁוּם זֶה הָרֵי הַחֹשֶׁךְ נִקְרָאִים הַרֲרֵי קֶדֶם. לָבָן וּבִלְעָם לָמְדוּ מֵהֶם כְּשָׁפִים, וְהַיְנוּ מַה שֶּׁאָמַר בִּלְעָם, מִן אֲרָם יַנְחֵנִי בָלָק מֶלֶךְ מוֹאָב מֵהַרֲרֵי קֶדֶם וְגוֹ'

ומזמן אברהם דרך יציאת מצרים יש את המאבק של יש מאבק של המלאכים דרך עוג ולאחר מכן דרך עמלק לפני יציאת מצרים ולאחר יציאת מצרים .

במדבר רבה (וילנא) פרשת חקת פרשה יט

כי רק עוג מלך הבשן נשאר מיתר הרפאים והוא נשאר מן הגבורים שהרגו אמרפל וחבריו שנאמר (בראשית יד) ויכו את רפאים בעשתרות קרנים וזה הפסולת שלהם כפריצי זיתים הפלטים בתוך הגפת שנאמר (שם /בראשית י"ד/) ויבא הפליט ויגד לאברם העברי והוא שוכן באלוני ממרא האמורי אחי אשכול ואחי ענר והם בעלי ברית אברם זה עוג וכאן עושה אותו שירים שנא' מיתר הרפאים וכונתו היה שיצא אברהם ויהרג

ולפני יציאת מצרים על ידי עמלק עצמו באופן ישיר אבל לאחר מתן תורה שעמלק נחלש עמלק משנה את צורת המלחמה שלו והיא נעשית בצורה עקיפה ולא ישירה . הניסיון של בלעם לפגוע בעם ישראל באופן ישיר לא מצליח ולכן הוא מנסה צורה עקיפה דרך בנות מואב . כתוב במדבר פרק כד

(כה) וַיָּ֣קָם בִּלְעָ֔ם וַיֵּ֖לֶךְ וַיָּ֣שָׁב לִמְקֹמ֑וֹ וְגַם־בָּלָ֖ק הָלַ֥ךְ לְדַרְכּֽוֹ: פ

 (א) וַיֵּ֥שֶׁב יִשְׂרָאֵ֖ל בַּשִּׁטִּ֑ים וַיָּ֣חֶל הָעָ֔ם לִזְנ֖וֹת אֶל־בְּנ֥וֹת מוֹאָֽב:

ואומר רש"י במדבר פרשת בלק פרק כה פסוק א

לזנות אל בנות מואב - על ידי עצת בלעם כדאיתא פ בחלק:

וזה הכונה שכתוב ובהגדה בסדר רב עמרם גאון (הרפנס) סדר פסח

והיא שעמדה לאבותינו ולנו. שלא אחד בלבד עמד עלינו, אלא שבכל דור ודור עומדים עלינו לכלותנו והקב"ה מצילנו מידם. צא ולמד מה בקש לבן הארמי לעשות ליעקב אבינו. שפרעה לא גזר אלא על הזכרים ולבן בקש לעקר את הכל. שנאמר ארמי אבד אבי וירד מצרימה .

כלומר יש כאן מאבק מתמיד בדרכים שונות של המלאכים באופן ישיר או על ידי כוחות שמקבלים את הכוח שלהם מן המלאכים כמו לבן בלעם ועמלק .

במעמד הר סיני היה מאבק בן משה למלאכים שלא רצו שמשה יקבל את התורה וכתבתי על זה בפרוט במאמרים הקודמים . מעשה העגל היה ניסיון שהצליח דרך יצר הרע של עבודה זרה  

אומר הילקוט שמעוני תורה פרשת כי תשא רמז שצא

+לב+ וירא העם כי בשש משה אל תקרי בשש אלא באו שש, בשעה שעלה משה למרום אמר לישראל לסוף ארבעים יום בתחלת שש אני בא. לסוף מ' יום בא שטן וערבב את העולם א"ל משה רבכם היכן הוא א"ל עלה למרום אמר להם באו שש ולא השגיחו עליו, מת ולא השגיחו עליו, הראה להם דמות מטתו בענן והיינו דקאמרי כי זה משה האיש לא ידענו מה היה לו:

וההמשך של הניסיון הוא דרך מעשה המרגלים  במדבר פרק יג

(לב) וַיֹּצִ֜יאוּ דִּבַּ֤ת הָאָ֙רֶץ֙ אֲשֶׁ֣ר תָּר֣וּ אֹתָ֔הּ אֶל־בְּנֵ֥י יִשְׂרָאֵ֖ל לֵאמֹ֑ר הָאָ֡רֶץ אֲשֶׁר֩ עָבַ֨רְנוּ בָ֜הּ לָת֣וּר אֹתָ֗הּ אֶ֣רֶץ אֹכֶ֤לֶת יוֹשְׁבֶ֙יהָ֙ הִ֔וא וְכָל־הָעָ֛ם אֲשֶׁר־רָאִ֥ינוּ בְתוֹכָ֖הּ אַנְשֵׁ֥י מִדּֽוֹת:

(לג) וְשָׁ֣ם רָאִ֗ינוּ אֶת־הַנְּפִילִ֛ים בְּנֵ֥י עֲנָ֖ק מִן־הַנְּפִלִ֑ים וַנְּהִ֤י בְעֵינֵ֙ינוּ֙ כַּֽחֲגָבִ֔ים וְכֵ֥ן הָיִ֖ינוּ בְּעֵינֵיהֶֽם:

וכבר כתבתי בעבר שעיקר מעשה המרגלים היה בגלל מראה העניים כלומר יצר הרע של הערווה . כלומר גם מעשה העגל וגם חטא המרגלים היה מעורבות של המלאכים בניסיון לפגוע בעם ישראל דרך שני היצרים של האדם יצר הרע של עבודה זרה ויצר הרע של הערווה .

עמלק בזמן השופטים נלחם בעם ישראל לא בצורה ישירה ורק בשיתוף של עם אחר כמה וכמה פעמים עד שהנביא שמואל מת ואז הוא מופיע בתוך עם ישראל כערב רב והוא זה שהורג את שאול ודויד המלך מצוה להרוג אותו .

ואחרוני העמלקים מתים על ידי בני שמעון בימי דברי הימים א פרק ד

(מא) וַיָּבֹ֡אוּ אֵלֶּה֩ הַכְּתוּבִ֨ים בְּשֵׁמ֜וֹת בִּימֵ֣י׀ יְחִזְקִיָּ֣הוּ מֶֽלֶךְ־יְהוּדָ֗ה וַיַּכּ֨וּ אֶת־אָהֳלֵיהֶ֜ם וְאֶת־ <המעינים> הַמְּעוּנִ֨ים אֲשֶׁ֤ר נִמְצְאוּ־שָׁ֙מָּה֙ וַיַּחֲרִימֻם֙ עַד־הַיּ֣וֹם הַזֶּ֔ה וַיֵּשְׁב֖וּ תַּחְתֵּיהֶ֑ם כִּֽי־מִרְעֶ֥ה לְצֹאנָ֖ם שָֽׁם:

(מב) וּמֵהֶ֣ם׀ מִן־בְּנֵ֣י שִׁמְע֗וֹן הָלְכוּ֙ לְהַ֣ר שֵׂעִ֔יר אֲנָשִׁ֖ים חֲמֵ֣שׁ מֵא֑וֹת וּפְלַטְיָ֡ה וּ֠נְעַרְיָה וּרְפָיָ֧ה וְעֻזִּיאֵ֛ל בְּנֵ֥י יִשְׁעִ֖י בְּרֹאשָֽׁם:

(מג) וַיַּכּ֕וּ אֶת־שְׁאֵרִ֥ית הַפְּלֵטָ֖ה לַעֲמָלֵ֑ק וַיֵּ֣שְׁבוּ שָׁ֔ם עַ֖ד הַיּ֥וֹם הַזֶּֽה:

מכאן ואילך עמלק פועל מתוך העם היהודי כי כוחו של שרו של עשיו הוא הס"מ נפגע על ידי משה שקיבל את התורה ולכן הדרך היחידה של עמלק לפגוע בעם ישראל זה דרך כניסה לעם היהודי . ועמלק יודע שיש לו עדיין כוח לפגוע בעם היהודי כל עוד עם ישראל לא קיבל את התורה לא בכפיה ומתוך רצון עצמי ואת המלחה הזו עושה המן הוא עמלק . המן היה יהודי כי היה עבד או עבד משוחרר ועבד משוחרר הוא יהודי לכל דבר ועבד לא משוחרר הוא לפחות חייב מצוות כמו אישה .

המן ניסה לפגוע בעם ישראל מצד אחד ביצר הרע של ערווה דרך אסתר והשני דרך יצר הרע של עבודה זרה דרך מרדכי

ואומר האלשיך משלי פרק ל

וכן המן בגלות השני הוא נחש באמת, כי הנה נחש יקרא אשר הוא מרכבת סמאל, כמאמר פר"א על נחש שפיתה את חוה שרכב עליו סמאל כרוכב על הסוס וכו', כן עמלק הוא היה כח פנימיות חלאת עשו, הוא מרכבה עצמיית אל שרו של עשו, לכן המן נחש יקרא.


בזמן מגילת אסתר היה זמן מוכן לגאולה אבל הדבר לא נסתייע כי מרדכי בסוף המגילה אסתר פרק י פסוק ג

כִּ֣י׀ מָרְדֳּכַ֣י הַיְּהוּדִ֗י מִשְׁנֶה֙ לַמֶּ֣לֶךְ אֲחַשְׁוֵר֔וֹשׁ וְגָדוֹל֙ לַיְּהוּדִ֔ים וְרָצ֖וּי לְרֹ֣ב אֶחָ֑יו דֹּרֵ֥שׁ טוֹב֙ לְעַמּ֔וֹ וְדֹבֵ֥ר שָׁל֖וֹם לְכָל־זַרְעֽוֹ:

רש"י אסתר פרק י

(ג) לרוב אחיו - ולא לכל אחיו מלמד שפירשו ממנו מקצת סנהדרין לפי שנעשה קרוב למלכות והיה בטל מתלמודו:

כלומר נעשה קלקול במהות של קבלת התורה מרצון על ידי מרדכי ולכן לדעתי הגאולה לא הגיעה אחרי קבלת התורה מרצון על ידי כלל עם ישראל .

ומה יהיה לעתיד לבא ?

רש"י שמות פרשת בשלח פרק יז פסוק טז

כי יד על כס יה - ידו של הקדוש ברוך הוא הורמה לישבע בכסאו להיות לו מלחמה ואיבה בעמלק עולמית, ומהו כס, ולא נאמר כסא, ואף השם נחלק לחציו, נשבע הקדוש ברוך הוא שאין שמו שלם ואין כסאו שלם עד שימחה שמו של עמלק כולו, וכשימחה שמו יהיה השם שלם והכסא שלם, שנאמר (תהלים ט ז) האויב תמו חרבות לנצח, זהו עמלק שכתוב בו (עמוס א יא) ועברתו שמרה נצח, (תהלים שם) וערים נתשת אבד זכרם המה, מהו אומר אחריו (תהלים ט ח) וה' לעולם ישב, הרי השם שלם, (תהלים שם) כונן למשפט כסאו, הרי כסאו שלם:

מחית עמלק זה צריך להיות הניצחון של האדם על המלאכים שהתנגדו לבריאת האדם . רק מי שהוא גבוה מגבוה יכול לפגום בכיסא הכבוד ולכן עמלק שהוא זרוע הביצוע של המלאכים הוא מה שפוגם בכיסא הכבוד ולכן מחית עמלק מהעולם יגרום לכך שכיסא הכבוד יהיה שלם ואז נוכל להגיע לשלמות . כלומר ברגע שיוכרע המאבק של המלאכים בבריאת האדם יגיע הרגע שבו יהיה שלמות בעולם הזה . כלומר השלמות של העולם תגיע ברגע שיוכרע המאבק של המלאכים באופן סופי כאשר יתגברו עם ישראל על יצר הרע של עבודה זרה ויצר רע של הערווה יהיה הרגע שבו שלמות מעשיו של האדם יוכלו לבא לידי ביטוי בעולם הזה . והימים הללו הם הימים שאין בהם לא זכות ולא חובה

חידושי אגדות למהר"ל שבת דף קנא עמוד ב

אלו ימי המשיח שאין בהם לא זכות ולא חובה. פי' שיהיה האדם שלם, והשלם לא יקנה עוד [שלימת] ולא יקבל חסרון, לא כמו שהוא בעולם הזה שאין האדם שלם ומקבל מעלה יותר ומקבל חסרון כמו כל דבר שאינו שלם שמקבל (מעולם) [מעלה] ומקבל חסרון, אבל לימות המשיח לא יקבל האדם [מעלה] וחסרון מפני שיהיה האדם כאשר ראוי שיהיה האדם, ולא יקבל זכות ולא יקבל חובה. ומפני שיהיה האדם שלם לא יהיה כאן יצר הרע, כי יצר הרע הוא מצד החסרון ודבר זה מבואר