14.10.2022

סוכות חול המועד כמה הזדמנויות נתן הקב"ה לאומות העולם ? האם הקב"ה סתם את פתחון הפה של אומות העולם כי לא כפה עליהם הר כגיגית ? מה ההבדל בן שדן אותם הקב"ה לבאר שחת בכניסה לארץ ישראל לכך שדן אותם אחרי מעשה נינווה לשאול תחתיות ? האם ניתן לצאת מבאר שחת ? האם ניתן לצאת משאול תחתיות ? למה שינה הקב"ה את העולם הבא כדי לתת לאומות העולם הזדמנות נוספת ? האם זה קשור למה שאנחנו מתפללים בימים הנוראים וַיִּגְבַּ֛הּ יְקֹוָ֥ק צְבָא֖וֹת בַּמִּשְׁפָּ֑ט וְהָאֵל֙ הַקָּד֔וֹשׁ נִקְדָּ֖שׁ בִּצְדָקָֽה ? איפה מוזכר הסוכות והוצאת החמה ממקומה בנבואת יחזקאל ? ‏י"ט/תשרי/תשפ"ג

 בס"ד

סוכות חול המועד כמה הזדמנויות נתן הקב"ה לאומות העולם ? האם הקב"ה סתם את פתחון הפה של אומות העולם כי  לא כפה עליהם הר כגיגית ? מה ההבדל בן שדן אותם הקב"ה לבאר שחת בכניסה לארץ ישראל לכך שדן אותם אחרי מעשה נינווה לשאול תחתיות ? האם ניתן לצאת מבאר שחת ? האם ניתן לצאת משאול תחתיות ? למה שינה הקב"ה את העולם הבא כדי לתת לאומות העולם הזדמנות נוספת ? האם זה קשור למה שאנחנו מתפללים בימים הנוראים וַיִּגְבַּ֛הּ יְקֹוָ֥ק צְבָא֖וֹת בַּמִּשְׁפָּ֑ט וְהָאֵל֙ הַקָּד֔וֹשׁ נִקְדָּ֖שׁ בִּצְדָקָֽה ? איפה מוזכר הסוכות והוצאת החמה ממקומה בנבואת יחזקאל ?  ‏י"ט/תשרי/תשפ"ג

לפני שנה כתבתי על תלמוד בבלי מסכת עבודה זרה דף ג עמוד א

היום לעשותם - ולא למחר לעשותם, היום לעשותם - ולא היום ליטול שכר!

שהקב"ה שינה לגמרי את העולם הבא כי  : שאין הקדוש ברוך הוא בא בטרוניא, בעלילה ובכח, עם בריותיו [כלומר, אף על פי שהקב"ה ניצחם, ואין להם זכות לקבל שכר, בכל זאת, כדי שלא יאמרו שנעשה להם עוול, הוא מנסה אותם].

וכך אומרת הגמרא חברותא מסכת עבודה זרה דף ג עמוד א

אמרו אומות העולם לפניו: רבונו של עולם! תנה לנו את התורה מראש עכשיו - ונעשנה.

אמר להם הקדוש ברוך הוא: שוטים שבעולם! מי שטרח בערב שבת יאכל בשבת. משל הוא, מי שקיים תורה ומצוות בעולם הזה, אוכל שכרו בעולם הבא. אבל מי שלא טרח בערב שבת, מהיכן יאכל בשבת?! -אלא, אף על פי כן שלא מגיע לכם שכר, מצוה קלה יש לי, וסוכה שמה,(8) [בהמשך יבואר למה נקראת "מצוה קלה"] לכו ועשו אותה, ונראה אם אתם מקיימים אותה.ומקשינן: ומי מצית אמרת הכי, איך יכול אתה לומר כן, שבעולם הבא ישנה אפשרות לקיים מצוות? -והא, הרי אמר רבי יהושע בן לוי: נאמר בתורה [דברים ז]: "וידעת כי ה' אלהיך הוא האלהים, האל הנאמן, שומר הברית והחסד לאוהביו ולשומרי מצוותיו לאלף דור. ומשלם לשונאיו אל פניו להאבידו, לא יאחר לשונאו אל פניו ישלם לו. ושמרת את המצוה ואת החוקים ואת המשפטים אשר אנכי מצוך היום לעשותם ".ודרשינן: "היום", בעולם הזה, הוא המקום והזמן לעשותם, לעשיית המצוות, שעבורם מקבלים שכר. ולא למחר, בעולם הבא, לעשותם.(9)"היום" לעשותם - ולא היום לקבל שכרם. שכר המצוות ניתן בעולם הבא, ולא כאן.

וקשה, אם כן, איך ניתנת להם מצות סוכה בעולם הבא?(10)ומתרצינן: אלא, למרות שבעולם הבא אי אפשר לקיים מצוות, בכל זאת מנסה אותם ה' במצות סוכה, משום שאין הקדוש ברוך הוא בא בטרוניא, בעלילה ובכח, עם בריותיו [כלומר, אף על פי שהקב"ה ניצחם, ואין להם זכות לקבל שכר, בכל זאת, כדי שלא יאמרו שנעשה להם עוול, הוא מנסה אותם].ואמאי קרי ליה למצות סוכה "מצוה קלה"? -משום דלית שאין בה חסרון כיס, אין הוצאה כספית בקיומה.(11)מיד כשאומר להם הקדוש ברוך הוא כן, כל אחד ואחד מבני האומות נוטל עצים, והולך ועושה סוכה בראש גגו שכך היה מנהגם.והקב"ה ברוך הוא מקדיר עליהם את החמה, כלומר, בכח חום גדול, כמו חום השמש בתקופת תמוז, שהיא תקופת החום. וכל אחד ואחד מבעט בסוכתו, ויוצא ממנה.ונדרש ממה שנאמר [תהלים ב], "למה רגשו גוים ולאומים יהגו ריק. יתיצבו מלכי ארץ ורוזנים נוסדו יחד על ה' ועל משיחו". ומזמור זה נאמר על יום הדין לעתיד לבוא.ונאמר שם שהגוים והלאומים אומרים, "ננתקה את מוסרותימו, ונשליכה ממנו עבותימו" - ה"מוסרות" וה"עבות" שהגוים מנתקים ומשליכים, הם מצות סוכה(12) שבועטים ויוצאים ביום הדין.

וצריך לשאול האם זה בגלל מה שנשאר להם פתחון פה ? וכך כותבים התוספות מסכת סוטה דף לה עמוד ב

ועל דבר זה נתחתם גזר דינם לבאר שחת - ואם תאמר תיפוק ליה דבשעת מתן תורה החזירה הקדוש ברוך הוא על כל אומה ולשון ולא קבלוה וי"ל דעונש זה גדול הוא שלאחר שהיתה כתובה בידם ולא רצו ללמוד ומיהו תימה והאמר בפ"ק דמסכת ע"ז (דף ב:) דעדיין יש להן פתחון פה שיאמרו כלום כפית עלינו הר כגיגית כישראל וכל זמן שיש להן פתחון פה איך נתחתם גזר דינם.

כלומר האם הקב"ה נתן להם הזדמנות גם בעולם הזה וגם בעולם הבא בגלל פתחון הפה  . וגודל ההזדמנות בעולם הבא הוא שינוי מהותי של העולם הבא כי יש את הכלל "היום לעשותם ולא למחר לעשותם" .

ונשאלת השאלה מדוע ? כי אנחנו רואים שלאורך זמן נסתתם פתחון הפה

1. נתן להם 7 מצוות בני נח והם לא קיבלו את זה ולכן הקב"ה ויתר להם על המצוות לפני מעמד הר סיני

2. חיזר אחרי אומות העולם לפני מתן תורה ולא רצו לקבל כלומר הזדמנות נוספת

3.נתן עוד פעם את 7 מצוות בני נח במעמד הר סיני ויש לנו את הכלל שכל מה שחזר ואמר במעמד הר סיני היה גם בשביל ישראל וגם בשביל  אומות העולם כלומר הזדמנות לקבל עליהם את המצוות במעמד הר סיני

4. נתן להם הזדמנות נוספת בכניסה לארץ ישראל

תלמוד בבלי מסכת סוטה דף לה עמוד ב

אמר לו רבי שמעון: לדבריך, היאך למדו אומות של אותו הזמן תורה? אמר לו: בינה יתירה נתן בהם הקדוש ברוך הוא, ושיגרו נוטירין שלהן וקילפו את הסיד והשיאוה, ועל דבר זה נתחתם גזר דינם לבאר שחת, שהיה להן ללמד ולא למדו;

5. כפה על פרעה הר כגיגית על פרעה נתן לו להיות מלך של נינווה ונתן להם אפשרות לחזור בתשובה עף על פי שזה לא שייך באומות העולם  

וכך אומר האוצר המדרשים (אייזנשטיין) ויושע עמוד 154

מי כמוך, אמרו חז"ל בשעה שאמרו ישראל זאת השירה לפני הקדוש ברוך הוא שמע אותה פרעה כשהיה מטורף בים ונשא אצבעו לשמים ואמר מאמין אני בך שאתה הצדיק ואני ועמי הרשעים ואין אלוה בעולם אלא אתה. באותה שעה ירד גבריאל והטיל על צוארו שלשלת של ברזל ואמר לו רשע! אתמול אמרת מי ה' אשר אשמע בקולו ועכשיו אתה אומר ה' הצדיק. מיד הורידו למצולות ים ועכבו שם חמשים יום וציער אותו כדי שיכיר נפלאותיו של הקדוש ברוך הוא, ולאחר כן העלו מן הים והמליכו על נינוה, וכשבא יונה לנינוה ואמר עוד ארבעים יום ונינוה נהפכת מיד אחזו אימה ורעדה וקם מכסאו ויכס שק וישב על האפר והוא בעצמו זעק ואמר האדם והבהמה הבקר והצאן אל יטעמו מאומה אל ירעו ומים אל ישתו, כי יודע אני שאין אלוה אחר בכל העולם כמוהו, וכל דבריו אמת וכל משפטיו באמת ובאמונה. ועדיין פרעה חי ועומד בפתחו של גיהנם, וכשנכנסין מלכי או"ה מיד הוא מודיע להם גבורותיו של הקדוש ברוך הוא, ואומר להם שוטים שבעולם מפני מה לא למדתם ממני דעת, שהרי אני כפרתי בהקב"ה לכן שלח בי עשר מכות, ואף טבעני בים ועכבני שם חמשים יום, ולאחר כן העלני מן הים, ולבסוף האמנתי בו בעל כרחי, לכך שררו ישראל זאת השירה ואמרו כולם יחד מי כמוכה באלים ה' מי כמוכה נאדר בקדש נורא תהלות עושה פל

וכך נאמר בפרקי דרבי אליעזר פרק מג

וְהָיוּ אַנְשֵׁי נִינְוֵה כּוֹתְבִים כִּתְבֵי עָמָל, וְגוֹזְלִים אִישׁ לְרֵעֵהוּ, וּבָאִים אִישׁ אֶל רֵעֵהוּ בְּמִשְׁכַּב זָכוּר [נ"א: ועשו מעשי זמה], וְכָאֵלּוּ מַעֲשִׂים רָעִים. וּכְשֶׁשָּׁלַח הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְיוֹנָה לְהִנָּבֵא עָלֶיהָ לְהַחֲרִיבָהּ, שָׁמַע פַּרְעֹה וְעָמַד מִכִּסְאוֹ וְקָרַע אֶת בְּגָדָיו וְלָבַשׁ שַׂק וָאֵפֶר, וְהִכְרִיז בְּכָל עַמּוֹ שֶׁיָצוּמוּ כָּל עַמּוֹ שְׁלֹשֶׁת יָמִים, וְכָל מִי שֶׁאֵינוֹ עוֹשֶׂה הַדְּבָרִים הָאֵלּוּ יִשָׂרֵף בָּאֵשׁ. מֶה עָשָׂה, הֶעֱמִיד הָאֲנָשִׁים מִצַּד אֶחָד וְהַנָּשִׁים מִצַּד אֶחָד, וְכָל בְּהֵמָה טְהוֹרָה מִצַּד אֶחָד וְכָל בְּהֵמָה טְמֵאָה מִצַּד אֶחָד, וּבְנֵיהֶם מִצַּד אֶחָד. וְהַיְלָדִים רוֹאִים אֶת שְׁדֵי אִמּוֹתָם וְרוֹצִים לִינֹק, וְהָאִמָּהוֹת רוֹאִין אֶת בְּנֵיהֶן וְרוֹצוֹת לְהָנִיק אוֹתָם וּבוֹכוֹת. וְהָיוּ יוֹתֵר מִשְּׁתֵּים עֶשְׂרֵה רִבּוֹא אָדָם, שֶׁנֶּאֱמַר [יונה ד, יא] וַאֲנִי לֹא אָחוּס עַל נִינְוֵה הָעִיר הַגְּדוֹלָה. וַיִּנָּחֶם הָאֱלֹהִים עַל הָרָעָה אֲשֶׁר דִּבֶּר [שם ג, י]. אַרְבָּעִים שָׁנָה הֶאֱרִיךְ לָהֶם אַפּוֹ, כְּנֶגֶד אַרְבָּעִים יוֹם שֶׁשָּׁלַח אֶת יוֹנָה לְנִינְוֵה. וּלְאַחַר אַרְבָּעִים שָׁנָה שָׁבוּ לְמַעֲשֵׂיהֶם הָרִאשׁוֹנִים הַרְבֵּה עַד מְאֹד, וְנִבְלְעוּ כַּמֵּתִים בִּשְׁאוֹל תַּחְתִּיוֹת, שֶׁנֶּאֱמַר [איוב כד, יב] מֵעִיר מְתִים יִנְאָקוּ:

וצריך לשים לב שאחרי הכניסה לארץ ישראל דן אותם לבאר שחת שזה עדיין מקום שניתן לצאת ממנו אבל אחרי מעשה נינווה דן אותם וְנִבְלְעוּ כַּמֵּתִים בִּשְׁאוֹל תַּחְתִּיוֹת, ומשם לא ניתן לצאת

אומר הזוהר חדש כרך ב (מגילות) מגילת רות דף לג עמוד ב

במדור השביעי נקרא ארץ תחתית היורד לשם שוב אינו עולה ועליהם נאמר ועסותם רשעים וגו' [מלאכי ג] וכל אלו המדורות אש אוכלה דולקת לילה ויום לנפשותם של רשעים. יש מי שנקרא רשע ונידון בגיהנם י"ב חדש. רשע גמו' שאין לו [הרהור] תשוב' אין לו תקנה ונידון לעולם בגיהנם.

ואם כך מדוע הקב"ה צריך לתת לאומות העולם שוב הזדמנות נוספת בעולם הבא ולשנות לגמרי את כל הבריאה הרי אין להם כבר פתחון פה אחרי מעשה נינווה והם הגיעו למקום שאין להם תקומה ואני חושב לתרץ שהיה זה בשביל עם ישראל שיראה באחרית הימים את עומק הצדקה של הקב"ה

כתוב בישעיהו פרק ה פסוק טז

(טז) וַיִּגְבַּ֛הּ יְקֹוָ֥ק צְבָא֖וֹת בַּמִּשְׁפָּ֑ט וְהָאֵל֙ הַקָּד֔וֹשׁ נִקְדָּ֖שׁ בִּצְדָקָֽה:

ואומר הרד"ק ישעיהו פרק ה פסוק טז

(טז) ויגבה - באותו משפט שיעשה ברשעי ישראל יהיה הוא גבוה במשפטו, ויאמרו כי הוא רם ונשא ושופט העולם כרצונו והאל הקדוש בעשותו בהם המשפט יהיה נקדש בהם, כמו שאמר בקרובי אקדש, ונאמר ונקדשתי בם, ופירוש בצדקה ביושר כמו משפט:

כלומר עם ישראל באחרית הימים יראה את עומק הדין שנעשה על ידי הקב"ה בצדקה ויבין את גודל האמת שדרך המשפט של הקב"ה .

וכבר כתבתי שאת נתינת הסוכה יהיה בזמן הנבואה של זכריה

וכותב  הנביא וכותב זכריה פרק יד

(טז) וְהָיָ֗ה כָּל־הַנּוֹתָר֙ מִכָּל־הַגּוֹיִ֔ם הַבָּאִ֖ים עַל־יְרֽוּשָׁלִָ֑ם וְעָל֞וּ מִדֵּ֧י שָׁנָ֣ה בְשָׁנָ֗ה לְהִֽשְׁתַּחֲוֹת֙ לְמֶ֙לֶךְ֙ יְקֹוָ֣ק צְבָא֔וֹת וְלָחֹ֖ג אֶת־חַ֥ג הַסֻּכּֽוֹת:

ואת זמן הוצאת השמש יהיה בזמן נבואת יחזקאל

ורמז לכך מופיע  ביחזקאל פרק לח

(יט) וּבְקִנְאָתִ֥י בְאֵשׁ־עֶבְרָתִ֖י דִּבַּ֑רְתִּי אִם־לֹ֣א׀ בַּיּ֣וֹם הַה֗וּא יִֽהְיֶה֙ רַ֣עַשׁ גָּד֔וֹל עַ֖ל אַדְמַ֥ת יִשְׂרָאֵֽל:

ואומר הרד"ק יחזקאל פרק כא על אש עברתי בפרק אחר

באש עברתי ר"ל אבעיר אש עברתי עליך כמו שנופחים באש להבעירו וכן תירגם יונתן באשתא פורענותי אתקיף עלך:

כלומר ניתן להבין שיחזקאל מדבר על השלב השני שבו הקב"ה מוציא חמה מנרתיקה ואז אומות העולם מבעטים ויוצאים מהסוכה .

ועוד רמז לדבר נאמר ביחזקאל פרק לט

(ז) וְאֶת־שֵׁ֨ם קָדְשִׁ֜י אוֹדִ֗יעַ בְּתוֹךְ֙ עַמִּ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל וְלֹֽא־אַחֵ֥ל אֶת־שֵׁם־קָדְשִׁ֖י ע֑וֹד וְיָדְע֤וּ הַגּוֹיִם֙ כִּי־ אֲנִ֣י יְקֹוָ֔ק קָד֖וֹשׁ בְּיִשְׂרָאֵֽל:

ואומר בעל הטורים דברים פרק ב

ולא אחל את שם קדשי עוד (יחזקאל לט ז). זהו שדרשו (ע"ז כה א) שעמדה חמה למשה כמו שעמדה ליהושע. ומנלן דאיירי בעמידת חמה, דכתיב ואת שם קדשי אודיע ולא אחל את שם קדשי עוד, ובעמידת חמה נודע שם קדשו בכל הארץ (שם):

עמידת החמה היא הסימן לשם קודשו של הקב"ה והעמדת החמה  עשתה  את הברור מי הוא הקשור לשם קודשו של הקב"ה ומי לא .כלומר אותם אומות העולם שקבלו הזדמנות נוספת לקיים מצווה קלה ללא חסרון כיס בעטו בסוכה ברגע שהקב"ה הוציא  חמה מנרתיקה שהוא הסמל של מלכותו של הקב"ה בעולם

והיכן מוזכר הסוכות בנבואת יחזקאל ?

כתוב ביחזקאל פרק לח פסוק ט

(ט) וְעָלִ֙יתָ֙ כַּשֹּׁאָ֣ה תָב֔וֹא כֶּעָנָ֛ן לְכַסּ֥וֹת הָאָ֖רֶץ תִּֽהְיֶ֑ה אַתָּה֙ וְכָל־אֲגַפֶּ֔יךָ וְעַמִּ֥ים רַבִּ֖ים אוֹתָֽךְ: ס

ואומר הראש דוד ויקרא פרשת אמור

ולכן בחר ה' לעשות סוכה דרך עראי, וזכר לענני כבוד כי אשר יהיה בעיניו כעננים כבוד יהיה לו לעוה"ב, והוא רמז הסוכה כי העוה"ז עראי כענן, ולכן כל עניני האדם יהיו בעוה"ז דרך עראי וסוף הכבוד לבא לעוה"ב,

כלומר הם יבואו כענן לכסות את הארץ כלומר ישבו בסוכות כאשר יבואו כולם לארץ ישראל

וממשיך הנביא יחזקאל פרק לח פסוק טז

(טז) וְעָלִ֙יתָ֙ עַל־עַמִּ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל כֶּֽעָנָ֖ן לְכַסּ֣וֹת הָאָ֑רֶץ בְּאַחֲרִ֨ית הַיָּמִ֜ים תִּֽהְיֶ֗ה וַהֲבִאוֹתִ֙יךָ֙ עַל־אַרְצִ֔י לְמַעַן֩ דַּ֨עַת הַגּוֹיִ֜ם אֹתִ֗י בְּהִקָּדְשִׁ֥י בְךָ֛ לְעֵינֵיהֶ֖ם גּֽוֹג: ס

ואז יוציא הקב"ה את השמש כמו הפסוק למעלה

ומכאן רמז למה שתירצתי בְּהִקָּדְשִׁ֥י בְךָ֛ לְעֵינֵיהֶ֖ם גּֽוֹג