16.6.2017

פרשת בשלח האם משה ידע האם שליחת המרגלים תצליח או לא ? ואם ידע למה שלח אותם ? מה הקשר של חטא המרגלים לחטא האדם הראשון ? מה הקשר של חטא המרגלים ליצר עריות ? מה ההבדל בן חטא האדם הראשון לחטא של חוה ? לאיזה יצר שייך שמיעה ולאיזה יצר שייך ראיה ? למה בסוף הפרשה מופיע פרשת ציצית ? ‏כ"ב/סיון/תשע"ז

בס"ד
פרשת בשלח האם משה ידע האם שליחת המרגלים תצליח או לא ? ואם ידע למה שלח אותם ? מה הקשר של חטא המרגלים לחטא האדם הראשון ? מה הקשר של חטא המרגלים ליצר עריות ? מה ההבדל בן חטא האדם הראשון לחטא של חוה ? לאיזה יצר שייך שמיעה ולאיזה יצר שייך ראיה ? למה בסוף הפרשה מופיע פרשת ציצית  ? ‏כ"ב/סיון/תשע"ז

במדבר פרק יג

(ב) שְׁלַח־לְךָ֣ אֲנָשִׁ֗ים וְיָתֻ֙רוּ֙ אֶת־אֶ֣רֶץ כְּנַ֔עַן אֲשֶׁר־אֲנִ֥י נֹתֵ֖ן לִבְנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֑ל אִ֣ישׁ אֶחָד֩ אִ֨ישׁ אֶחָ֜ד לְמַטֵּ֤ה אֲבֹתָיו֙ תִּשְׁלָ֔חוּ כֹּ֖ל נָשִׂ֥יא בָהֶֽם:

סיפור חטא המרגלים הוא סיפור קשה עם תוצאות קשות אבל הוא מאוד לא מובן ואני רוצה לחקור ולהבין את  העניין של סיפור המרגלים

אומר המדרש אגדה (בובר) במדבר פרשת שלח פרק יג סימן ב

[ב] שלח לך אנשים. למה נסמכה פרשת שלח לך לפרשת מרים, לפי שצפה הקדוש ברוך הוא על המרגלים שיהיו עתידים להוציא דבה על הארץ, נכתבה פרשת מרים סמוך לה, שלקתה על ידי לשון הרע, שגם המרגלים היו צריכין שילמדו ממנה ולא יוציאו דבה, כדי שלא ילקו ולא חששו:

כלומר יודע הקב"ה שהמרגלים לא יעמדו במשימה ובכל זאת הוא שולח ואומר למשה שלח לך אנשים . ולא רק זאת אומר הזוהר הקדוש פרשת שלח לך

אֵלֶּה שְׁמוֹת הָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר שָׁלַח מֹשֶׁה וְגוֹ'. אָמַר רַבִּי יִצְחָק, מֹשֶׁה הִסְתַּכֵּל וְיָדַע שֶׁלֹּא יַצְלִיחוּ בְדַרְכֵיהֶם, וְאָז הִתְפַּלֵּל עַל יְהוֹשֻׁעַ. וְאָז כָּלֵב הָיָה בְדחַק, וְאָמַר מָה אֶעֱשֶׂה? הֲרֵי יְהוֹשֻׁעַ הוֹלֵךְ בְּסִיּוּעַ עֶלְיוֹן שֶׁל מֹשֶׁה, שֶׁשָּׁלַח בּוֹ אוֹר הַלְּבָנָה, וְהוּא הֵאִיר עָלָיו בִּתְפִלָּתוֹ מִשּׁוּם שֶׁהוּא שֶׁמֶשׁ. מֶה עָשָׂה כָּלֵב? נִשְׁמַט מֵהֶם וְהָלַךְ לְקִבְרֵי הָאָבוֹת, וְהִתְפַּלֵּל שָׁם תְּפִלָּתוֹ.

כלומר משה יודע מראש גם הוא שהמרגלים לא יצליחו במעשיהם ולכן הוא מוסיף ליהושע את ה י' כדי שלפחות הוא יעמוד במשימה הזאת

במדבר פרק יג

(טז) אֵ֚לֶּה שְׁמ֣וֹת הָֽאֲנָשִׁ֔ים אֲשֶׁר־שָׁלַ֥ח מֹשֶׁ֖ה לָת֣וּר אֶת־הָאָ֑רֶץ וַיִּקְרָ֥א מֹשֶׁ֛ה לְהוֹשֵׁ֥עַ בִּן־נ֖וּן יְהוֹשֻֽׁעַ:

ואומר המדרש אגדה (בובר) במדבר פרשת שלח פרק יג סימן טז

[טז] להושע בן נון יהושע. מלמד שנתפלל עליו משה רבינו, והוסיף לו אות אחת משמו של הקדוש ברוך הוא, ואמר יה יושיעך מעצת מרגלים:

ולא רק זאת משה אומר לשני עשר הנשיאים לפני ששלח אותם במדבר פרק יג

(יט) וּמָ֣ה הָאָ֗רֶץ אֲשֶׁר־הוּא֙ יֹשֵׁ֣ב בָּ֔הּ הֲטוֹבָ֥ה הִ֖וא אִם־רָעָ֑ה וּמָ֣ה הֶֽעָרִ֗ים אֲשֶׁר־הוּא֙ יוֹשֵׁ֣ב בָּהֵ֔נָּה הַבְּמַֽחֲנִ֖ים אִ֥ם בְּמִבְצָרִֽים:

הרי הקב"ה אומר למשה במעמד הסנה בשמות פרק ג

(ח) וָאֵרֵ֞ד לְהַצִּיל֣וֹ׀ מִיַּ֣ד מִצְרַ֗יִם וּֽלְהַעֲלֹתוֹ֘ מִן־הָאָ֣רֶץ הַהִוא֒ אֶל־אֶ֤רֶץ טוֹבָה֙ וּרְחָבָ֔ה אֶל־אֶ֛רֶץ זָבַ֥ת חָלָ֖ב וּדְבָ֑שׁ אֶל־מְק֤וֹם הַֽכְּנַעֲנִי֙ וְהַ֣חִתִּ֔י וְהָֽאֱמֹרִי֙ וְהַפְּרִזִּ֔י וְהַחִוִּ֖י וְהַיְבוּסִֽי:

כלומר כיצד משה מבקש מהמרגלים לבחון אם הארץ טובה או רעה כאשר הקב"ה אומר לו בפרוש שהיא ארץ זבת חלב ודבש לעומת זאת במקרה של המעפילים משה מתנהג הפוך הוא יודע שהם לא יצליחו אבל אומר להם את זה בניגוד למעשה המרגלים כתוב במדבר פרק יד

(מ) וַיַּשְׁכִּ֣מוּ בַבֹּ֔קֶר וַיַּֽעֲל֥וּ אֶל־רֹאשׁ־הָהָ֖ר לֵאמֹ֑ר הִנֶּ֗נּוּ וְעָלִ֛ינוּ אֶל־הַמָּק֛וֹם אֲשֶׁר־אָמַ֥ר יְקֹוָ֖ק כִּ֥י חָטָֽאנוּ:

(מא) וַיֹּ֣אמֶר מֹשֶׁ֔ה לָ֥מָּה זֶּ֛ה אַתֶּ֥ם עֹבְרִ֖ים אֶת־פִּ֣י יְקֹוָ֑ק וְהִ֖וא לֹ֥א תִצְלָֽח:

(מב) אַֽל־תַּעֲל֔וּ כִּ֛י אֵ֥ין יְקֹוָ֖ק בְּקִרְבְּכֶ֑ם וְלֹא֙ תִּנָּ֣גְפ֔וּ לִפְנֵ֖י אֹיְבֵיכֶֽם:

(מג) כִּי֩ הָעֲמָלֵקִ֨י וְהַכְּנַעֲנִ֥י שָׁם֙ לִפְנֵיכֶ֔ם וּנְפַלְתֶּ֖ם בֶּחָ֑רֶב כִּֽי־עַל־כֵּ֤ן שַׁבְתֶּם֙ מֵאַחֲרֵ֣י יְקֹוָ֔ק וְלֹא־ יִהְיֶ֥ה יְקֹוָ֖ק עִמָּכֶֽם:

(מד) וַיַּעְפִּ֕לוּ לַעֲל֖וֹת אֶל־רֹ֣אשׁ הָהָ֑ר וַאֲר֤וֹן בְּרִית־יְקֹוָק֙ וּמֹשֶׁ֔ה לֹא־מָ֖שׁוּ מִקֶּ֥רֶב הַֽמַּחֲנֶֽה:

(מה) וַיֵּ֤רֶד הָעֲמָלֵקִי֙ וְהַֽכְּנַעֲנִ֔י הַיֹּשֵׁ֖ב בָּהָ֣ר הַה֑וּא וַיַּכּ֥וּם וַֽיַּכְּת֖וּם עַד־הַֽחָרְמָֽה: פ

ועוד דבר אחד שמגדיל את התמיה על סיפור המרגלים זה שסיפור המרגלים מתרכז בענקים שנמצאים בחברון כתוב בבמדבר פרק יג

(כב) וַיַּעֲל֣וּ בַנֶּגֶב֘ וַיָּבֹ֣א עַד־חֶבְרוֹן֒ וְשָׁ֤ם אֲחִימַן֙ שֵׁשַׁ֣י וְתַלְמַ֔י יְלִידֵ֖י הָעֲנָ֑ק וְחֶבְר֗וֹן שֶׁ֤בַע שָׁנִים֙ נִבְנְתָ֔ה לִפְנֵ֖י צֹ֥עַן מִצְרָֽיִם:

ועוד כתוב במדבר פרק יג

(כח) אֶ֚פֶס כִּֽי־עַ֣ז הָעָ֔ם הַיֹּשֵׁ֖ב בָּאָ֑רֶץ וְהֶֽעָרִ֗ים בְּצֻר֤וֹת גְּדֹלֹת֙ מְאֹ֔ד וְגַם־יְלִדֵ֥י הָֽעֲנָ֖ק רָאִ֥ינוּ שָֽׁם:

וממשיך הכתוב במדבר פרק יג

(לב) וַיֹּצִ֜יאוּ דִּבַּ֤ת הָאָ֙רֶץ֙ אֲשֶׁ֣ר תָּר֣וּ אֹתָ֔הּ אֶל־בְּנֵ֥י יִשְׂרָאֵ֖ל לֵאמֹ֑ר הָאָ֡רֶץ אֲשֶׁר֩ עָבַ֨רְנוּ בָ֜הּ לָת֣וּר אֹתָ֗הּ אֶ֣רֶץ אֹכֶ֤לֶת יוֹשְׁבֶ֙יהָ֙ הִ֔וא וְכָל־הָעָ֛ם אֲשֶׁר־רָאִ֥ינוּ בְתוֹכָ֖הּ אַנְשֵׁ֥י מִדּֽוֹת:

(לג) וְשָׁ֣ם רָאִ֗ינוּ אֶת־הַנְּפִילִ֛ים בְּנֵ֥י עֲנָ֖ק מִן־הַנְּפִלִ֑ים וַנְּהִ֤י בְעֵינֵ֙ינוּ֙ כַּֽחֲגָבִ֔ים וְכֵ֥ן הָיִ֖ינוּ בְּעֵינֵיהֶֽם:

ועוד שהתורה מדברת ומדגישה שזה הימים של ימי ביכורי ענבים במדבר פרק יג

(כ) וּמָ֣ה הָ֠אָרֶץ הַשְּׁמֵנָ֨ה הִ֜וא אִם־רָזָ֗ה הֲיֵֽשׁ־בָּ֥הּ עֵץ֙ אִם־אַ֔יִן וְהִ֨תְחַזַּקְתֶּ֔ם וּלְקַחְתֶּ֖ם מִפְּרִ֣י הָאָ֑רֶץ וְהַ֨יָּמִ֔ים יְמֵ֖י בִּכּוּרֵ֥י עֲנָבִֽים:

מה העניין של הנפילים לסיפור המרגלים ? ומה הקשר לימי ביכורים ?

ואני רוצה לנסות לבאר את העניין ,  יש לאדם שני יצר הרע יצר של עבודה זרה ויצר של גילוי עריות וכנגדם יש את שני הניסיונות שהם חטא העגל וחטא המרגלים וכך אומר הגור אריה בראשית פרק ו

מפני שיצר הרע המסית האדם לרע אינו אלא בשביל אלו, דיש יצר הרע לעריות ויש יצר הרע לעבודה זרה כדאיתא במסכת יומא (סט ע"ב) ובפרק חלק. ובכמה דוכתיה אמרו תרי יצרא הוי - יצרא דעבודה זרה ויצרא דעריות, ומפני שהיצר הרע הוא לאלו שנים דווקא נקראו 'השחתה', כי מאחר שהוא נסת אל הדבר שהוא רע - הוא נשחת, כי דבר שהוא רע הוא נשחת, לכך נאמר (דברים ד, טז) "פן תשחיתון" על עבודה זרה, ועל עריות "כי השחית כל בשר", ורוצה לומר שהלך אחר יצר הרע ונעשה רע, וזהו השחתה. ועוד כי המשחית הוא יצר הרע, עולה ומשטין ויורד ומקטרג, ולפיכך אלו שנים שהיצר הרע יש בהם שהוא השטן המשחית - נקראו 'השחתה':

ולהבנה שלי חטא עבודה זרה עיקרו בשמיעה וחטא עריות עיקרו בראיה בעינים

וכך כתוב בשמות פרק לב

(יז) וַיִּשְׁמַ֧ע יְהוֹשֻׁ֛עַ אֶת־ק֥וֹל הָעָ֖ם בְּרֵעֹ֑ה וַיֹּ֙אמֶר֙ אֶל־מֹשֶׁ֔ה ק֥וֹל מִלְחָמָ֖ה בַּֽמַּחֲנֶֽה:

(יח) וַיֹּ֗אמֶר אֵ֥ין קוֹל֙ עֲנ֣וֹת גְּבוּרָ֔ה וְאֵ֥ין ק֖וֹל עֲנ֣וֹת חֲלוּשָׁ֑ה ק֣וֹל עַנּ֔וֹת אָנֹכִ֖י שֹׁמֵֽעַ:

כלומר עבודה זרה זה כנגד מה שאמר בדברים פרק ו

(ד) שְׁמַ֖ע יִשְׂרָאֵ֑ל יְקֹוָ֥ק אֱלֹהֵ֖ינוּ יְקֹוָ֥ק׀ אֶחָֽד:

כלומר הייחוד של הקב"ה הוא כנגד שמיעה ולא ראיה ולכן כתוב שמע ישראל ולכן עיקר עבודה זרה הוא כנגד השמיעה וזה היה הניסיון של עם ישראל בחטא העגל אבל אצל המרגלים עיקר הניסיון היה כנגד הראיה כלומר יצר הרע של עריות שכתוב במדבר פרק טו

(לט) וְהָיָ֣ה לָכֶם֘ לְצִיצִת֒ וּרְאִיתֶ֣ם אֹת֗וֹ וּזְכַרְתֶּם֙ אֶת־כָּל־מִצְוֹ֣ת יְקֹוָ֔ק וַעֲשִׂיתֶ֖ם אֹתָ֑ם וְלֹֽא־תָת֜וּרוּ אַחֲרֵ֤י לְבַבְכֶם֙ וְאַחֲרֵ֣י עֵֽינֵיכֶ֔ם אֲשֶׁר־אַתֶּ֥ם זֹנִ֖ים אַחֲרֵיהֶֽם:

(מ) לְמַ֣עַן תִּזְכְּר֔וּ וַעֲשִׂיתֶ֖ם אֶת־כָּל־מִצְוֹתָ֑י וִהְיִיתֶ֥ם קְדֹשִׁ֖ים לֵֽאלֹהֵיכֶֽם:

כלומר ולא תתורו אחרי עיניכם זה כנגד יצר הרע של עריות וכך מודגש בחטא המרגלים במדבר פרק יג

(ב) שְׁלַח־לְךָ֣ אֲנָשִׁ֗ים וְיָתֻ֙רוּ֙ אֶת־אֶ֣רֶץ כְּנַ֔עַן אֲשֶׁר־אֲנִ֥י נֹתֵ֖ן לִבְנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֑ל אִ֣ישׁ אֶחָד֩ אִ֨ישׁ אֶחָ֜ד לְמַטֵּ֤ה אֲבֹתָיו֙ תִּשְׁלָ֔חוּ כֹּ֖ל נָשִׂ֥יא בָהֶֽם:

וכתוב במדבר פרק יג

(כא) וַֽיַּעֲל֖וּ וַיָּתֻ֣רוּ אֶת־הָאָ֑רֶץ מִמִּדְבַּר־צִ֥ן עַד־רְחֹ֖ב לְבֹ֥א חֲמָֽת:

ואת הקשר בן ציצית  לאשכול ענבים אומר הזוהר הקדוש פרשת במדבר

מִתְעַטֵּף בְּעִטּוּף שֶׁל מִצְוָה בְּאַרְבַּע זָוִיּוֹת כְּסוּתוֹ, אַרְבָּעָה מְלָכִים יוֹצְאִים לִכְנֶגֶד אַרְבָּעָה. אַרְבָּעָה עֵדֵי אֱמֶת שֶׁל הַמֶּלֶךְ, תְּלוּיִים מֵאַרְבַּע זָוִיּוֹת, וּתְלוּיִים בָּהֶם כַּעֲנָבִים בָּאֶשְׁכּוֹל.

ואת ההבדל הזה אנחנו רואים בחטא האדם הראשון כתוב בבראשית פרק ג

(ו) וַתֵּ֣רֶא הָֽאִשָּׁ֡ה כִּ֣י טוֹב֩ הָעֵ֨ץ לְמַאֲכָ֜ל וְכִ֧י תַֽאֲוָה־ה֣וּא לָעֵינַ֗יִם וְנֶחְמָ֤ד הָעֵץ֙ לְהַשְׂכִּ֔יל וַתִּקַּ֥ח מִפִּרְי֖וֹ וַתֹּאכַ֑ל וַתִּתֵּ֧ן גַּם־לְאִישָׁ֛הּ עִמָּ֖הּ וַיֹּאכַֽל:

כלומר עיקר החטא של חוה היה מתוך יצר הרע של עריות שהוא במראה העיניים ועיקר החטא של האדם הראשון היה יצר הרע של עבודה זרה שהוא מתוך שמיעה כתוב בראשית פרק ג

(יז) וּלְאָדָ֣ם אָמַ֗ר כִּֽי־שָׁמַעְתָּ֘ לְק֣וֹל אִשְׁתֶּךָ֒ וַתֹּ֙אכַל֙ מִן־הָעֵ֔ץ אֲשֶׁ֤ר צִוִּיתִ֙יךָ֙ לֵאמֹ֔ר לֹ֥א תֹאכַ֖ל מִמֶּ֑נּוּ אֲרוּרָ֤ה הָֽאֲדָמָה֙ בַּֽעֲבוּרֶ֔ךָ בְּעִצָּבוֹן֙ תֹּֽאכֲלֶ֔נָּה כֹּ֖ל יְמֵ֥י חַיֶּֽיךָ:

ואומר התלמוד בבלי מסכת סנהדרין דף לח עמוד ב

ואמר רב יהודה אמר רב: אדם הראשון מין היה, שנאמר ויקרא ה' אלהים אל האדם ויאמר לו איכה - אן נטה לבך.

כלומר חטא חוה בראיה ועיקרה יצר עריות וחטא האדם הראשון שמיעה וזה יצר עבודה זרה

ואת הקשר לחטא האדם הראשון והחטא של חוה לחטא המרגלים אומר הזוהר הקדוש פרשת שלח לך

וְהַיָּמִים יְמֵי בִּכּוּרֵי עֲנָבִים. וְהַיָּמִים, מַה בָּא לוֹמַר, שֶׁהֲרֵי וְאָז בִּכּוּרֵי עֲנָבִים מַסְפִּיק לוֹ? אֶלָּא וְהַיָּמִים - אוֹתָם הַנּוֹדָעִים, כֻּלָּם הָיוּ מְחֻבָּרִים בְּאוֹתוֹ זְמַן בְּאוֹתוֹ עֵץ שֶׁחָטָא בּוֹ אָדָם הָרִאשׁוֹן, כְּמוֹ שֶׁשָּׁנִינוּ עֲנָבִים הָיוּ, וְעַל זֶה וְהַיָּמִים - אוֹתָם הַיְדוּעִים - יְמֵי בִּכּוּרֵי עֲנָבִים דַּוְקָא. וַיַּעָלוּ בַנֶּגֶב וַיָּבא עַד חֶבְרוֹן. וַיָּבאוּ צָרִיךְ לִהְיוֹת! אֶלָּא אָמַר רַבִּי יוֹסֵי, כָּלֵב הוּא שֶׁבָּא לְהִתְפַּלֵּל עַל קִבְרֵי הָאָבוֹת. אָמַר כָּלֵב, יְהוֹשֻׁעַ הֲרֵי בֵּרְכוֹ מֹשֶׁה בְּסִיּוּעַ עֶלְיוֹן קָדוֹשׁ וְיָכוֹל לְהִנָּצֵל מֵהֶם, וַאֲנִי מָה אֶעֱשֶׂה? נִמְלַךְ לְבַקֵּשׁ בַּקָּשָׁה עַל קִבְרֵי הָאָבוֹת כְּדֵי שֶׁיִּנָּצֵל מִסּוֹדוֹתֵיהֶם (מעצה רעה) שֶׁל שְׁאָר מְרַגְּלִים.

ומכאן מובן הקשר לענקים שהם הצאצאים של עוזא ועזאל שחטאו בחטא יצר הרע של עריות

וכך כותב הזוהר הקדוש פרשת בראשית

אָדָם שִׁמֵּשׁ מֵאָה וּשְׁלֹשִׁים שָׁנִים עִם רוּחוֹת נְקֵבוֹת, עַד שֶׁבָּאָה נַעֲמָה, וּמִתּוֹךְ יָפְיָהּ טָּעוּ אַחֲרֶיהָ בְּנֵי הָאֱלֹהִים עֲזָ''א וַעֲזָאֵ''ל, וְהוֹלִידָה מֵהֶם

וכך כותב רש"י מסכת יומא דף סז עמוד ב

עוזא ועזאל - מלאכי חבלה שירדו לארץ בימי נעמה אחות תובל קין ועליהם נאמר ויראו בני האלהים את בנות האדם (בראשית ו) כלומר, על העריות מכפר.

אומר רש"י שהשעיר לעזאזל מכפר על עריות כי החטא של עוזא ועזאל היו בעריות ולכן מובן מה עושים הנפילים בסיפור חטא המרגלים כי העיקר של חטא המרגלים היה חטא בעינים שנובע מתוך יצר הרע של עריות ובתלמוד בבלי מסכת סנהדרין דף ע עמוד א

דתניא, רבי מאיר אומר: אותו אילן שאכל אדם הראשון ממנו גפן היה, שאין לך דבר שמביא יללה לאדם אלא יין. רבי יהודה אומר: חטה היה, שאין התינוק יודע לקרוא אבא ואימא עד שיטעום טעם דגן. רבי נחמיה אומר: תאנה היה, שבדבר שקלקלו בו נתקנו, שנאמר ויתפרו עלה תאנה.

והמרגלים הביאו גם ענבים וגם תאנים כלומר קשר ישיר לחטא האדם הראשון אומנם לא הביאו חיטה אבל הביאו רימונים וצריך עיון בהבדל .  

ולפי המהלך הזה אני רוצה לפרש שחטא המרגלים היה ידוע מראש על ידי משה כמו שאומר הזהר הקדוש אבל זה שמשה שלח את המרגלים על אך שידע שהם לא יוכלו לעמוד בניסיון כדי שכל העם ידע מה מצבו הרוחני . היה זה כדי להראות לעם ישראל שהם עדיין לא ראויים להיכנס לתוך ארץ ישראל והם צריכים את ה 40 שנה במדבר כדי להכין את עצמם להיכנס לארץ ישראל . בחטא  העגל עדיין היו ראויים להיכנס לארץ אבל חטא המרגלים הראה לעם ישראל את מצבם שיש להם דרך ארוכה להכין את עצמם כדי להיות ראויים להיכנס לארץ   . וכתוב בויקרא פרק יח

(כז) כִּ֚י אֶת־כָּל־הַתּוֹעֵבֹ֣ת הָאֵ֔ל עָשׂ֥וּ אַנְשֵֽׁי־הָאָ֖רֶץ אֲשֶׁ֣ר לִפְנֵיכֶ֑ם וַתִּטְמָ֖א הָאָֽרֶץ:

(כח) וְלֹֽא־תָקִ֤יא הָאָ֙רֶץ֙ אֶתְכֶ֔ם בְּטַֽמַּאֲכֶ֖ם אֹתָ֑הּ כַּאֲשֶׁ֥ר קָאָ֛ה אֶת־הַגּ֖וֹי אֲשֶׁ֥ר לִפְנֵיכֶֽם:

(כט) כִּ֚י כָּל־אֲשֶׁ֣ר יַעֲשֶׂ֔ה מִכֹּ֥ל הַתּוֹעֵבֹ֖ת הָאֵ֑לֶּה וְנִכְרְת֛וּ הַנְּפָשׁ֥וֹת הָעֹשֹׂ֖ת מִקֶּ֥רֶב עַמָּֽם:

כלומר ארץ ישראל מקיאה את מי שעושה תועבות ותועבות זה בעיקר יצר עריות דווקא  ולא יצר עבודה זרה ולכן על אך שידע משה שלא יעמדו בניסיון היה זה חיוני שיעברו את הניסיון הזה כדי לתת לעם ישראל את ההבנה האמיתית על מצבם .

ועדיין צריך ביאור מדוע אין אפילו רמז על נושא של עריות בסיפור המרגלים ולכאורה זה נמצא רק ברמז כמו שניסיתי להראות וצריך לומר שבמעמד הר סיני עם ישראל הגיע לדרגה של האדם הראשון לפני  החטא ובחטא העגל שחטא בעבודה זרה חזרו עם ישראל לדרגה נמוכה יותר אבל זה בבחינת יצר עבודה זרה אבל מבחינת יצר עריות היו בדרגה כמו לפני החטא וכמו שבסיפור של חוה לא מוזכר יצר הרע של עריות במפורש ורק ברמז כך בחטא המרגלים העניין זהה ומופיע רק ברמז ולא בפרוש ולכן בסוף הפרשה כדי שנבין את העניין לאשורו מופיע פרשת ציצית שמדברת בפרוש על העניין של יצר הרע של עריות

במדבר פרק טו

(לט) וְהָיָ֣ה לָכֶם֘ לְצִיצִת֒ וּרְאִיתֶ֣ם אֹת֗וֹ וּזְכַרְתֶּם֙ אֶת־כָּל־מִצְוֹ֣ת יְקֹוָ֔ק וַעֲשִׂיתֶ֖ם אֹתָ֑ם וְלֹֽא־תָת֜וּרוּ אַחֲרֵ֤י לְבַבְכֶם֙ וְאַחֲרֵ֣י עֵֽינֵיכֶ֔ם אֲשֶׁר־אַתֶּ֥ם זֹנִ֖ים אַחֲרֵיהֶֽם:

ועדיין צריך ברור העניין של יהושע וכלב כיצד זה מסתדר עם כל המהלך ובלי נדר אשתדל לברר את העניין