6.11.2015

פרשת חיי שרה מה גרם לנתק בין חברון לירושלים ? למה הומלך דויד בחברון ? כיצד ניסה המלך דויד לחבר בין קריית ארבע לירושלים ? למה קנה המלך דויד את גורן אורנן מהיבוסי ? מתי יהיה תיקון להסכם בין אברהם לאבימלך ? ‏כ"ד/חשון/תשע"ו


בס"ד

פרשת חיי שרה  מה גרם לנתק בין חברון לירושלים ? למה הומלך דויד בחברון ? כיצד ניסה המלך דויד לחבר בין קריית ארבע לירושלים ? למה קנה המלך דויד את גורן אורנן מהיבוסי ? מתי יהיה תיקון להסכם בין אברהם לאבימלך ?   ‏כ"ד/חשון/תשע"ו

נכתב  לעילוי נשמת אבי משה בן רוזה  ואחותי שושנה בת נעומי ת.נ.צ.ב.ה

במאמר הקודם הבאנו את הזוהר שכותב

בזוהר כרך א (בראשית) פרשת חיי שרה דף קכה עמוד א

בקרית ארבע היא חברון דאתחבר דוד מלכא באבהן

וכתוב על הקשר בין האדם הראשון למלך דויד בזוהר כרך א (בראשית) פרשת ויחי דף רמח עמוד ב

בגין דאיהו מלך קדמאה הוה ואתעבר מניה מלכו ואתיהב לדוד מלכא ומיומוי דאדם אתקיים דוד מלכא דאדם אלף שנין אתגזר עלוי ואתעברו מניה שבעין שנין יומוי דדוד מלכא והוא יהיב לון ואבהן היך יקומון עד דייתי דוד מלכא

ואני רוצה לעמוד על ההבנה איזה חיבור היה בין דויד לאבות והקשר שלו לחברון .

כתבתי ב‏כ"ג/אייר/תשע"ד על מצודת דויד ראה שם ואביא בקצרה את הנידון כתוב בבראשית רבה (וילנא) פרשת וירא פרשה נד

ד ויקח אברהם צאן ובקר ויתן לאבימלך ויאמר אבימלך לאברהם מה הנה שבע כבשות, אמר לו הקדוש ברוך הוא אתה נתת שבע כבשות בלי רצוני, חייך שאני משהה בשמחת בניך ז' דורות, אתה נתת לו ז' כבשות בלי רצוני חייך כנגד כן הורגים מבניך שבעה צדיקים ואלו הן, חפני, ופנחס, ושמשון, ושאול וג' בניו, אתה נתת לו ז' כבשות בלי רצוני, כנגד כן בניו מחריבין מבניך ז' משכנות ואלו הן, אוהל מועד וגלגל, נוב, וגבעון, ושילה, ובית עולמים תרין,

כלומר אברהם נותן לאבימלך נקודת אחיזה בארץ ישראל ללא הסכמה של הקב"ה בבאר שבע וכמו כן נותן להם נקודת אחיזה בירושלים

ילקוט שמעוני תורה פרשת וירא רמז פב

חמד מערת המכפלה אמר לבני יבוס (והלא חתיים היו אלא על שם העיר יבוס נקראו יבוסים) לקנות מהם בממכר זהב ובכתב עולם לאחוזת קבר ולא קבלו עליהם התחיל כורע ומשתחוה להם שנא' וישתחו אברהם לפני עם הארץ [כ"ג, י"ב] אמרו לו כרות עמנו ברית ושבועה שאין זרעך יורש את עיר יבוסי ואנו מוכרין לך כרת עמהם ברית ושבועה מה עשו אנשי יבוס עשו להם צלמי נחשת והעמידו אותן ברחוב העיר וכתבו עליהם ברית שבועת אברהם וכשבאו ישראל לארץ כתיב ואת היבוסי יושב ירושלים וגו'

כלומר אברהם כדי לקנות את מערכת המכפלה נותן ליבוסי שהם צאצאי אבימלך נקודת אחיזה נוספת בירושלים ועל שני נקודות לדעתי הם הנקודות שעליו עומד סולם יעקב שעליו עלו אומות העולם לשעבד את עם ישראל ויקרא רבה (וילנא) פרשת אמור פרשה כט

ב ר' נחמן פתח (ירמיה ל) ואתה אל תירא עבדי יעקב מדבר ביעקב דכתיב (בראשית כח) ויחלום והנה סולם מוצב ארצה אמר ר' שמואל בר נחמן אלו שרי אומות העולם דאמר ר' שמואל בר נחמן מלמד שהראה הקדוש ברוך הוא ליעקב אבינו שרה של בבל עולה שבעים עווקים ושל מדי נ"ב ושל יון ק"פ ושל אדום עולה ולא יודע כמה באותה שעה נתיירא יעקב אבינו אמר אפשר שאין לזה ירידה אמר לו הקדוש ברוך הוא ואתה אל תירא עבדי יעקב אפילו הוא עולה ויושב אצלי משם אני מורידו 

ואני רוצה להסביר שיש לכאורה איזה נתק בין חברון שבו יש את האבות ובין ירושלים ששם יש את בית המקדש והנתק הזה הוא בגלל החיבור שיש ליורשי אבימלך בין באר שבע ובין ירושלים בגלל ההסכם בן אבימלך לאברהם וכאן נכנס לפעולה  החיבור שנעשה על ידי דויד

דברי הימים א פרק יא

(ג) וַ֠יָּבֹאוּ כָּל־זִקְנֵ֨י יִשְׂרָאֵ֤ל אֶל־הַמֶּ֙לֶךְ֙ חֶבְר֔וֹנָה וַיִּכְרֹת֩ לָהֶ֨ם דָּוִ֥יד בְּרִ֛ית בְּחֶבְר֖וֹן לִפְנֵ֣י יְקֹוָ֑ק וַיִּמְשְׁח֨וּ אֶת־דָּוִ֤יד לְמֶ֙לֶךְ֙ עַל־יִשְׂרָאֵ֔ל כִּדְבַ֥ר יְקֹוָ֖ק בְּיַד־שְׁמוּאֵֽל: ס

דויד הומלך בחברון שזה תחילת החיבור ומיד לאחר שדויד נהיה מלך כתוב בדברי הימים א פרק יא מיד הוא

(ד) וַיֵּ֨לֶךְ דָּוִ֧יד וְכָל־יִשְׂרָאֵ֛ל יְרוּשָׁלִַ֖ם הִ֣יא יְב֑וּס וְשָׁם֙ הַיְבוּסִ֔י יֹשְׁבֵ֖י הָאָֽרֶץ:

(ה) וַיֹּ֨אמְר֜וּ יֹשְׁבֵ֤י יְבוּס֙ לְדָוִ֔יד לֹ֥א תָב֖וֹא הֵ֑נָּה וַיִּלְכֹּ֤ד דָּוִיד֙ אֶת־מְצֻדַ֣ת צִיּ֔וֹן הִ֖יא עִ֥יר דָּוִֽיד:

כלומר הדבר הראשון שדויד עושה זה לנתק את החיבור בין באר שבע לבין ירושלים של צאצאי אבימל והוא לוכד את מצודת דויד שניתנה ליבוסי וכך מסביר הרד"ק יהושע פרק טו

 

(סג) לא יכלו בני יהודה להורישם - כתיב יוכלו כי אף בזמן העתיד לא יוכלו עד שיבא דוד וקרי יכלו כי לא יכלו אז להורישם בעת כבוש הארץ ואמרו רז"ל יכולין היו אלא שלא היו רשאים מפני השבוע' שנשבע אברהם לאבימלך והיבוסי הזה לא היה היבוסי משבעה גוים אלא אדם אחד שהיה שמו יבוס והיה מפלשתים מזרע אבימלך ונקרא המקום על שמו יבוס ואנשי המשפחה ההיא יושבי ירושלם היה שמם יבוסי מתיחסים אל יבוס וכן ארונה היבוסי שהיה מלך המקו' ההוא ומבצר המקום הזה הוא ציון שהיא בירושלם ועד דוד לא היה נכבש המקום הזה ולדעת רז"ל לא כבשוהו מפני השבועה ודוד הסיר העורים והפסחים שהיו צלמי נחשת והיה כתוב בהם דבר השבועה ואחר כך כבש המגדל ההוא ואחר כך קנה דוד את עיר היבוסי לישראל בממכר זהב בכתב לאחוזת עולם שנאמר ויתן דוד לארונה במקום וגו', ועוד אמרו כי השבועה היתה לי ולניני ולנכדי וכשכבשו בני יהודה את ירושלם היה נכד אבימלך חי עדיין ולא יכלו לכבוש המצודה עדיין מפני השבועה ובימי דוד לא היה עוד הנכד חי

אבל פעולה זו לכידה עדיין לא הספיקה,   אומנם דויד הרס את העבודה הזרה אבל עדיין היה ליבוסי קשר למקום ודויד המלך הבין אחרי 70000  הרוגים שזה לא מספיק כמו שכתוב בדברי הימים א פרק כא

(יד) וַיִּתֵּ֧ן יְקֹוָ֛ק דֶּ֖בֶר בְּיִשְׂרָאֵ֑ל וַיִּפֹּל֙ מִיִּשְׂרָאֵ֔ל שִׁבְעִ֥ים אֶ֖לֶף אִֽישׁ:

 ולכן מיד קנה בכסף מלא את המקום  דברי הימים א פרק כא

(כה) וַיִּתֵּ֥ן דָּוִ֛יד לְאָרְנָ֖ן בַּמָּק֑וֹם שִׁקְלֵ֣י זָהָ֔ב מִשְׁקָ֖ל שֵׁ֥שׁ מֵאֽוֹת:

(כו) וַיִּבֶן֩ שָׁ֨ם דָּוִ֤יד מִזְבֵּ֙חַ֙ לַיקֹוָ֔ק וַיַּ֥עַל עֹל֖וֹת וּשְׁלָמִ֑ים וַיִּקְרָא֙ אֶל־יְקֹוָ֔ק וַיַּֽעֲנֵ֤הוּ בָאֵשׁ֙ מִן־הַשָּׁמַ֔יִם עַ֖ל מִזְבַּ֥ח הָעֹלָֽה: פ

ומיד לאחר שקנה את המקום עלה אש מן השמים על מזבח העולה וזה היה סימן שזה מקום בית המקדש ועל פי המיקום הזה בנה שלמה המלך את בית המקדש הראשון בירושלים ולדעתי זה הרגע בו היה חיבור של חברון במערת המכפלה מקום קבורת האבות לירושלים וזה נתן למלך דויד את היכולת להיות רגל רביעית במרכבה של הקב"ה וכדי להבין את החיבור זה יש את הזוהר חדש כרך א (תורה) פרשת נח דף לה עמוד ב

א"ר יהודה עשה הקדוש ברוך הוא ירושלים למעלה כנגד ירושלים של מטה ונשבע שלא יבא שם עד שיבואו ישראל בירושלים של מטה שנאמר [הושע יא] בקרבך קדוש ולא אבא בעיר. ושבע כתות של מלאכי השרת שומרים אותה סביב ועל כל פתח ופתח כתות של מלאכי השרת והם הפתחים הנקראים שערי צדק ואלו הם הפתחים המכוונים להכנס שם נפשות הצדיקים. .....הפתח ראשון נכנסת הנשמה במערת המכפלה שהיא סמוכה לג"ע ואדה"ר שומר עליו זכתה הוא מכריז ואומר פנו מקום שלום בואך ויצאה מפתח הראשון. הפתח השני בשערי ג"ע ומוצאה את הכרובים ואת להט החרב המתהפכת זכתה נכנסת בשלום ואם לאו שם תקבל עונשה (ותשפט) [ותשרף] בלהב הכרובים. וכנגדם היו הכרובים במקדש בשעה שהכהן נכנס ביום הכפורים זכה נכנס בשלום לא זכה מבין שני הכרובים יוצא להב ונשרף מבפנים ומת. והיו מכוונים כנגד אלו אשר בשער ג"ע לצרף הנשמות. ...... זכתה לעלות עולה באותו עמוד עד שמגעת עד הפתח השלישי והוא נגד הרקיע הנקרא זבול ומגעת עד ירושלים אשר שם ושם השומרים.

יוצא לנו שאכן יש דרך לנשמות שמתחילה במערכת הכפלה ומגיעה עד ירושלים אבל לפני שדויד קנה את גורן ארנן לא היה חיבור בן חברון וירושלים ודויד המלך במעשיו הצליח לחבר את האבות לירושלים וכך נהפך לרגל הרביעית של המרכבה וזה היה התיקון להסכם עם היבוסי בירושלים אבל התיקון של האחיזה שנתן אברהם לאבימלך ניתן יהיה לתיקון רק בבניית בית המקדש השלישי כמו שניתן להבין מהמדרש

 

פרשת חיי שרה למה כתוב וְלִבְכֹּתָֽהּ בכף זעירא ? האם בגלל חסרון של שרה ? או אולי בגלל המעלה של שרה ? בגלל מה המתה שרה? מי היה הרגל הרביעית של המרכבה ? ‏כ"ד/חשון/תשע"ו


בס"ד

פרשת חיי שרה למה כתוב וְלִבְכֹּתָֽהּ בכף זעירא ?  האם בגלל חסרון של שרה ? או אולי בגלל המעלה של שרה ? בגלל מה המתה שרה? מי היה הרגל הרביעית של המרכבה ? ‏כ"ד/חשון/תשע"ו

בראשית פרק כג

(א) וַיִּהְיוּ֙ חַיֵּ֣י שָׂרָ֔ה מֵאָ֥ה שָׁנָ֛ה וְעֶשְׂרִ֥ים שָׁנָ֖ה וְשֶׁ֣בַע שָׁנִ֑ים שְׁנֵי֖ חַיֵּ֥י שָׂרָֽה:

(ב) וַתָּ֣מָת שָׂרָ֗ה בְּקִרְיַ֥ת אַרְבַּ֛ע הִ֥וא חֶבְר֖וֹן בְּאֶ֣רֶץ כְּנָ֑עַן וַיָּבֹא֙ אַבְרָהָ֔ם לִסְפֹּ֥ד לְשָׂרָ֖ה וְלִבְכֹּתָֽהּ:

וכתוב כף זעירא ונשאלת השאלה למה כף זעירא ויש מספר פרושים

החזקוני בראשית פרשת חיי שרה פרק כג פסוק ב

לספד לשרה ולבכתה לפי שלא היה לו מקום מוכן לקבורה.

ההדר זקנים על התורה כותב בבראשית פרשת חיי שרה פרק כג פסוק ב

ועשה אברהם הספד עמהם ואח"כ בכה עליה ולכך כ"פ דלבכתה קטנה לומר לך דאינו חייב לבכות אשתו אלא מעט מעט: פי' אחר. לפי' כ"ף דלבכתה קטנה לפי שחסרו מימיה כ' שנה ממה שחי בן בנה שהוא חיה קמ"ז והיא חיתה קכ"ז חסרו כ' מימיה לפי שמסרה דין על אברהם נענשה:

פירוש הרא"ש על התורה בראשית פרשת חיי שרה פרק כג פסוק ב

(ב) ויבא אברהם לספוד לשרה ולבכותה. כא"ף קטנה לפי הפשט זקנה היתה ולא בכו אותה כל כך:

תולדות יצחק בראשית פרשת חיי שרה פרק כג פסוק ב

בזה הותר הספק שהיה ראוי שיאמר ויבא אברהם לבכות לשרה ולסופדה, ששמחת אברהם היתה כל כך גדולה בבואו מארץ המוריה עם בנו עם יצחק חי, ושלא העלהו לעולה ועבד את השם בהביאו אותו חי כאלו העלהו לעולה, שאף על פי שמתה שרה, לא היתה בידו יכולת לבכות לשרה עד שהספיד אותה וספר שבחיה, ומצד השבחים בכה אותה. ולזה כ"ף של ולבכותה קטנה, לומר שעם כל זה לא בכה אותה אלא מעט, לסבת שמחתו בהביאו ליצחק חי.

והכלי יקר בראשית פרשת חיי שרה פרק כג פסוק ב

כל מי שמתה אשתו ראשונה כאילו חרב בית המקדש בימיו וכו'.

 ועל כן הפסיק במלת לשרה לפי שהבכי היה על שנדמה לו כאילו נחרב המקדש בימיו אשר היה גבהו מאה אמה, על כן בא הרמז בכ"ף קטנה כי כ"ף עולה מאה, ורצה לומר כאילו נתמעטו אותן מאה אמה ונעשו קטנים. וזה רמז יקר:

אבל אני רוצה לתת בסבר שונה לכף הזעירא  

בזוהר כרך א (בראשית) פרשת חיי שרה דף קכה עמוד א

תא חזי ותמת שרה בקרית ארבע, רזא איהו בגין דלא הוה מיתתה על ידא דההוא נחש עקימאה ולא שלט בה כשאר בני עלמא דאיהו שליט בהו, ועל ידיה מתו בני עלמא מיומא דגרים לון אדם בר מש"ה ואהר"ן ומרי"ם דכתיב בהו ע"פ יי', ובגין יקרא דשכינתא לא כתיב במרים על פי יי', אבל בשרה כתיב בקרית ארבע רזא דקרית ארבע ברזא עלאה ולא על ידא אחרא, בקרית ארבע ולא בנחש, בקרית ארבע היא חברון דאתחבר דוד מלכא באבהן ועל דא לא הוה מיתתה בידא אחרא אלא בקרית ארבע

מפורש בזוהר ששרה לא מתה בגלל זוהמת נחש והנחש לא שלט בה כמו ששלט בכל בני האדם חוץ ממשה אהרון ומרים . ושרה מתה בגלל קרית ארבע ולא בגלל דבר אחר . ומפרש הזהר שקרית ארבע היא חברון וחברון משמעותו שדויד המלך התחבר לאבות . ומה המשמעות של התחברות של דויד לאבות

זוהר כרך א (בראשית) פרשת ויחי דף רמח עמוד ב

ת"ח ההוא אתר אקרי קרית ארבע מ"ט בגין דתמן אתקברו ארבע זוגות, אדם וחוה, אברהם ושרה, יצחק ורבקה, יעקב ולאה, הא קושיא הכא דתנינן, אבהן אינון רתיכא קדישא ורתיכא לאו פחות מארבע ותנינן קודשא בריך הוא אחבר למלכא דוד בהדייהו ואתעבידו רתיכא שלימתא, הדא הוא דכתיב (תהלים קי"ח) אבן מאסו הבונים וגו', דדוד מלכא אתחבר למהוי רתיכא שלימתא בהדייהו, אי הכי דוד בעיא (נ"א לאתקשרא) לאתקברא בגו אבהן ויהוי קרית ארבע בהדיה, מ"ט לא אתקבר בהדייהו, אלא דוד מלכא אתר מתתקן הוה ליה

כתוב כאן בזוהר הקדוש שדויד המלך השלים את המרכבה של הקב"ה מרכבה שעשויה מארבע רגלים . אבל לכאורה יש כאן ארבע רגלים אדם אברהם יצחק ויעקב אבל ראיתי מפרשים שהאדם הראשון הוא לא חלק מהמרכבה ולכן יש כאן 3 רגלים אברהם יצחק ויעקב ודויד המלך השלים את הרגל הרביעית

וצריך להגיד שדויד הוא שמשלים את האדם הראשון והרגל הרביעית זה הצרוף של אדם ראשון ודויד

 

 

 

 

זוהר כרך א (בראשית) פרשת ויחי דף רמח עמוד ב

בגין דאיהו מלך קדמאה הוה ואתעבר מניה מלכו ואתיהב לדוד מלכא ומיומוי דאדם אתקיים דוד מלכא דאדם אלף שנין אתגזר עלוי ואתעברו מניה שבעין שנין יומוי דדוד מלכא והוא יהיב לון ואבהן היך יקומון עד דייתי דוד מלכא

האדם הראשון היה צריך לחיות 1000 שנה אבל הוא חי 970 שנה ואת ה 70 שנה נתן לדויד כלומר דויד הוא השלמות של האדם הראשון והוא הרגל הרביעית של המרכבה או ההשלמה של הרגל בצירוף האדם הראשון

אם כך עכשיו ניתן לתרץ מדוע ולבכתה הוא בכף זעירא  כי שרה הגיעה לשלמות עד כדי כך שהיא לא מתה בגלל נחש קדמוני אלה בגלל קרית ארבע שזה מסמל את המרכבה של הקב"ה כלומר יש לה חלק בשלמות של המרכבה ששלושה  האבות ודויד המלך מרכיבים את המרכבה ועל אחת כזאת לא ניתן לבכות בכי רגיל כי אם בכי קטן כלומר לא בגלל חטא או חסרון של שרה אלה בגלל הדרגה הגבוהה ששרה הגיע במותה . וכדי להבין את דרגתה של שרה

כתוב באסתר רבה (וילנא) פרשה א

ר' עקיבא היה יושב ודורש ונתנמנמו התלמידים בעא לערערה יתהון אמר מה זכתה אסתר למלוך על שבע ועשרים ומאה מדינה, אלא כך אמר הקדוש ברוך הוא תבא אסתר בתה של שרה שחיתה שבע ועשרים ומאה שנה ותמלוך על שבע ועשרים ומאה מדינה

כלומר יש קשר ישיר בין שרה לבין אסתר שמלכה על 127 מדינות כשנות חייה של שרה וכאן  אולי רואים את הקשר בן "אסתהר" שאסתר באה ממנה שהקב"ה שם אותה בן 7 כוכבים בשמים של כימה כי לא התפתתה לעוזא ועזאל המלאכים לאסתר והקשר של אסתר לשרה שעמדה בשני ניסיונות מול פרעה ומול אבימלך וכן את סגירת המעגל בין תחילת הקמת העם היהודי עד קבלת התורה מרצון בזמן מגילת אסתר והתפקיד הגדול של שרה ואסתר במאורעות הללו .

ונשאר לנו להבין מה התפקיד של המלך דויד בהשלמה של הרגל הרביעית של המרכבה וזה נכתוב בעזרת השם בלי נדר בשיעור הבא