5.3.2021

פרשת כי תשא מאיזה ספר רצה משה למחוק את עצמו ? האם הקב"ה מחל לעם ישראל גם לעתיד לבא ? מי זה עם מרדכי ? מה הקשר לקבלת התורה במעמד הר סיני ? למה המן לא השמיד רק את מרדכי ? האם קיומו של עם מרדכי התקבע במעמד הר סיני ? למה הקב"ה רוצה להשמיד את עם ישראל ולהשאיר את משה ? האם משה חושש לקיום עם ישראל לאחר שיעלו לארץ ישראל ? מה היה האיום של משה במידה והשכינה לא תלווה את עם ישראל לארץ ישראל ? למה רוצה משה להסתכל בכבוד הקב"ה ? מה הקשר לקיומו של עם ישראל ? עד מתי יהיה ספק בקיומם של "כל היהודים" ? מהו קשר התפילין ? מה הקשר של קשר התפילין של הקב"ה לעם מרדכי ? ‏כ"א/אדר/תשפ"א

 בס"ד

פרשת כי תשא מאיזה ספר רצה משה למחוק את עצמו ? האם הקב"ה מחל לעם ישראל גם לעתיד לבא ? מי זה עם מרדכי ? מה הקשר לקבלת התורה במעמד הר סיני ? למה המן לא השמיד רק את מרדכי ? האם קיומו של עם מרדכי התקבע במעמד הר סיני ? למה הקב"ה רוצה להשמיד את עם ישראל ולהשאיר את משה ? האם משה חושש לקיום עם ישראל לאחר שיעלו לארץ ישראל ? מה היה האיום של משה במידה והשכינה לא תלווה את עם ישראל לארץ ישראל ? למה רוצה משה להסתכל בכבוד הקב"ה ? מה הקשר לקיומו של עם ישראל ? עד מתי יהיה ספק בקיומם של "כל היהודים" ? מהו קשר התפילין ? מה הקשר של קשר התפילין של הקב"ה לעם מרדכי ?  ‏כ"א/אדר/תשפ"א

עם ישראל חטא בחטא העגל . הקב"ה רצה להשאיר את משה ולמחוק את עם ישראל

אומרת התורה בפרשת כי תשא שמות פרק לב פסוק ט - י

(ט) וַיֹּ֥אמֶר יְקֹוָ֖ק אֶל־מֹשֶׁ֑ה רָאִ֙יתִי֙ אֶת־הָעָ֣ם הַזֶּ֔ה וְהִנֵּ֥ה עַם־קְשֵׁה־עֹ֖רֶף הֽוּא:

(י) וְעַתָּה֙ הַנִּ֣יחָה לִּ֔י וְיִֽחַר־אַפִּ֥י בָהֶ֖ם וַאֲכַלֵּ֑ם וְאֶֽעֱשֶׂ֥ה אוֹתְךָ֖ לְג֥וֹי גָּדֽוֹל:

וכתוב בשמות פרשת כי תשא פרק לב פסוק לא - לד

(לא) וַיָּ֧שָׁב מֹשֶׁ֛ה אֶל־יְקֹוָ֖ק וַיֹּאמַ֑ר אָ֣נָּ֗א חָטָ֞א הָעָ֤ם הַזֶּה֙ חֲטָאָ֣ה גְדֹלָ֔ה וַיַּֽעֲשׂ֥וּ לָהֶ֖ם אֱלֹהֵ֥י זָהָֽב:

(לב) וְעַתָּ֖ה אִם־תִּשָּׂ֣א חַטָּאתָ֑ם וְאִם־אַ֕יִן מְחֵ֣נִי נָ֔א מִֽסִּפְרְךָ֖ אֲשֶׁ֥ר כָּתָֽבְתָּ:

(לג) וַיֹּ֥אמֶר יְקֹוָ֖ק אֶל־מֹשֶׁ֑ה מִ֚י אֲשֶׁ֣ר חָֽטָא־לִ֔י אֶמְחֶ֖נּוּ מִסִּפְרִֽי:

(לד) וְעַתָּ֞ה לֵ֣ךְ׀ נְחֵ֣ה אֶת־הָעָ֗ם אֶ֤ל אֲשֶׁר־דִּבַּ֙רְתִּי֙ לָ֔ךְ הִנֵּ֛ה מַלְאָכִ֖י יֵלֵ֣ךְ לְפָנֶ֑יךָ וּבְי֣וֹם פָּקְדִ֔י וּפָקַדְתִּ֥י עֲלֵהֶ֖ם חַטָּאתָֽם:

האם בזה נגמר הרצון של הקב"ה למחות את עם ישראל ועם ישראל ניצל לנצח ?

כדי להבין את זה צריך להבין מאיזה ספר רצה משה שימחקו אותו ?

אומר התלמוד ירושלמי (וילנא) מסכת פאה פרק ב

ריב"ל אמר עליהם ועליהם כל ככל דברים הדברים מקרא משנה תלמוד ואגדה אפי' מה שתלמיד ותיק עתיד להורות לפני רבו כבר נאמר למשה בסיני מה טעם [קהלת א י] יש דבר שיאמר אדם ראה זה חדש הוא וגו' משיבו חבירו ואומר לו כבר היה לעולמים

כלומר הקב"ה ברוך הוא אמר למשה במעמד הר סיני את כל התורה כולה כולל התורה שבעל פה אפילו מה שתלמיד ותיק ישאל מרבו . כלומר במעמד הר סיני התקבע ספר התורה שבכתב ובעל פה . וצריך להגיד שזה הספר שמשה ביקש למחוק אותו במידה והקב"ה ישמיד את עם ישראל וישאיר אותו ויהפוך אותו לגוי גדול .

וזה מה שנקרא לדעתי עם מרדכי שהם רבנן

אומרת הגמרא חברותא מסכת מגילה דף יג עמוד ב

דאמר ריש לקיש: אין הקדוש ברוך הוא מכה את ישראל, אלא אם כן בורא להם רפואה תחילה. שנאמר: "כרפאי לישראל ונגלה עון אפרים". והיינו, שקודם בורא הקדוש ברוך הוא רפואה לישראל, ואחר כך נגלה עון אפרים - על ידי מכה שמכה אותן.אבל אומות העולם - אינו כן. מכה אותן תחילה, ואחר כך בורא להם רפואה(539). שנאמר: "ונגף ה' את מצרים נגוף ורפוא".כתיב: "ויבז בעיניו לשלוח יד במרדכי לבדו וגו' ויבקש המן להשמיד את כל היהודים(540) וגו' עם מרדכי".אמר רבא: בתחילה - רצה לשלוח יד במרדכי לבדו. ולבסוף - בעם מרדכי, ומנו - רבנן. ולבסוף - בכל היהודים.

כלומר יש 3 סוגים בעם ישראל מרדכי עצמו ומרדכי שקול למשה , יש את עם מרדכי הם רבנן והם מה שאומר התלמוד הירושלמי כל התלמידים  הותיקים שישאלו את רבותיהם שאלה . ואת שאר עם ישראל . כלומר צריך להגיד שבמעמד הר סיני משה שניצח את מי שניסו להילחם בו שלא יקבל את התורה נקבע לדורות . גם עם מרדכי הם רבנן נקבעו לדורות , רק שאר עם ישראל לא נקבע לדורות והוא נמצא עדיין בסכנת השמדה  .

וכך כתוב אסתר פרק ג פסוק ו

(ו) וַיִּ֣בֶז בְּעֵינָ֗יו לִשְׁלֹ֤חַ יָד֙ בְּמָרְדֳּכַ֣י לְבַדּ֔וֹ כִּֽי־הִגִּ֥ידוּ ל֖וֹ אֶת־עַ֣ם מָרְדֳּכָ֑י וַיְבַקֵּ֣שׁ הָמָ֗ן לְהַשְׁמִ֧יד אֶת־כָּל־הַיְּהוּדִ֛ים אֲשֶׁ֛ר בְּכָל־מַלְכ֥וּת אֲחַשְׁוֵר֖וֹשׁ עַ֥ם מָרְדֳּכָֽי:

המן מבין שהוא אינו יכול להשמיד את מרדכי ולא את עם מרדכי הם רבנן אבל כן את שאר כל היהודים . וזה הרצון של המן לפגוע בשאר עם ישראל .

את הניצחון החלקי של משה במעמד הר סיני נכתב במדרש דברים רבה (וילנא) פרשת וזאת הברכה פרשה יא

רשע מכאן אין לך לומר כן לך ברח מלפני איני נותן נשמתי לך מיד חזר סמאל והשיב דבר לפני הגבורה א"ל הקדוש ברוך הוא לסמאל בא והבא נשמתו של משה מיד שלף חרבו מתערו ועמד על משה מיד קצף עליו משה ונטל את המטה בידו שחקוק בו שם המפורש ופגע בו בסמאל בכל כחו עד שנס מלפניו ורץ אחריו בשם המפורש ונטל קרן הודו מבין עיניו ועיור את עיניו עד כאן עלתה למשה

כלומר משה מצליח לנצח באופן חלקי את מי שנלחם בו לא לקיים את התורה .

ונשאלת השאלה האם בזה נפתרה הבעיה של קיום העם היהודי מי שהוא לא עם מרדכי ?

בהמשך הפרשה אנחנו רואים שאומנם משה עצר את הרצון של הקב"ה להשמיד את עם ישראל מיד אחרי חטא העגל אבל משה צופה לעתיד ומבין שיש כאן בעיה חמורה לעם ישראל

שמות פרשת כי תשא פרק לג פסוק יב - טו

(יב) וַיֹּ֨אמֶר מֹשֶׁ֜ה אֶל־יְקֹוָ֗ק רְ֠אֵה אַתָּ֞ה אֹמֵ֤ר אֵלַי֙ הַ֚עַל אֶת־הָעָ֣ם הַזֶּ֔ה וְאַתָּה֙ לֹ֣א הֽוֹדַעְתַּ֔נִי אֵ֥ת אֲשֶׁר־תִּשְׁלַ֖ח עִמִּ֑י וְאַתָּ֤ה אָמַ֙רְתָּ֙ יְדַעְתִּ֣יךָֽ בְשֵׁ֔ם וְגַם־מָצָ֥אתָ חֵ֖ן בְּעֵינָֽי:

(יג) וְעַתָּ֡ה אִם־נָא֩ מָצָ֨אתִי חֵ֜ן בְּעֵינֶ֗יךָ הוֹדִעֵ֤נִי נָא֙ אֶת־דְּרָכֶ֔ךָ וְאֵדָ֣עֲךָ֔ לְמַ֥עַן אֶמְצָא־חֵ֖ן בְּעֵינֶ֑יךָ וּרְאֵ֕ה כִּ֥י עַמְּךָ֖ הַגּ֥וֹי הַזֶּֽה:

(יד) וַיֹּאמַ֑ר פָּנַ֥י יֵלֵ֖כוּ וַהֲנִחֹ֥תִי לָֽךְ:

(טו) וַיֹּ֖אמֶר אֵלָ֑יו אִם־אֵ֤ין פָּנֶ֙יךָ֙ הֹלְכִ֔ים אַֽל־תַּעֲלֵ֖נוּ מִזֶּֽה:

משה מבין שיש פה בעיה מהותית . הקב"ה רוצה לשלוח את עם ישראל עם שליח לארץ ישראל ומשה כנראה מבין שאז יש ספק אם עם ישראל יצליח להתקיים ללא הקב"ה בעצמו ולא על ידי שליח .

וכך כותב המדרש תהלים (שוחר טוב; בובר) מזמור צ

[ט] [צ, א] [תפלה למשה איש האלהים]. כיון שיצאו ישראל ממצרים, עמד משה ומתפלל ואומר איני מכיר את הדרך, שנאמר הודיעני נא את דרכיך (שמות לג יג), אמר לו הקדוש ברוך הוא (הנני) [הנה אנכי] שולח מלאך לפניך (שם /שמות/ כג כ), אמר ליה משה אפילו אם אתה שולח כמה מלאכים אם אין פניך הולכים אל תעלנו מזה (שם /שמות/ לג טו), אמר לו הקדוש ברוך הוא הנה אני עושה גזירתך, שנאמר פני ילכו והניחותי לך (שם שם /שמות ל"ג/ יד).

אומר משה לקב"ה אם אתה לא עולה איתנו לארץ ישראל אל תעלה אותנו בכלל . הבין משה שבמידה והקב"ה לא יעלה עם  עם ישראל הגזירה שרצה לעשות הקב"ה מיד אחרי חטא העגל יכולה להגיע שנית . ולכן אומר משה לקב"ה עדיף שלא תעלה אותנו .  באותו דרך שהוא ביטל את העונש לאחר חטא העגל משה רוצה לדאוג לכך שהקב"ה בכבודו ובעצמו יעלה את עם ישראל לארץ ישראל ובכך יעלה ביד משה להבטיח את קיומו של עם ישראל .

ואכן הקב"ה נענה לדברי משה שמות פרשת כי תשא פרק לג פסוק יז

(יז) וַיֹּ֤אמֶר יְקֹוָק֙ אֶל־מֹשֶׁ֔ה גַּ֣ם אֶת־הַדָּבָ֥ר הַזֶּ֛ה אֲשֶׁ֥ר דִּבַּ֖רְתָּ אֶֽעֱשֶׂ֑ה כִּֽי־מָצָ֤אתָ חֵן֙ בְּעֵינַ֔י וָאֵדָעֲךָ֖ בְּשֵֽׁם:

אבל האם זה הסוף של העניין ? האם בזה בטוח משה בקיום העם היהודי באופן סופי ?

נאמר מיד ב שמות פרשת כי תשא פרק לג פסוק יח - כג

(יח) וַיֹּאמַ֑ר הַרְאֵ֥נִי נָ֖א אֶת־כְּבֹדֶֽךָ:

(יט) וַיֹּ֗אמֶר אֲנִ֨י אַעֲבִ֤יר כָּל־טוּבִי֙ עַל־פָּנֶ֔יךָ וְקָרָ֧אתִֽי בְשֵׁ֛ם יְקֹוָ֖ק לְפָנֶ֑יךָ וְחַנֹּתִי֙ אֶת־אֲשֶׁ֣ר אָחֹ֔ן וְרִחַמְתִּ֖י אֶת־אֲשֶׁ֥ר אֲרַחֵֽם:

(כ) וַיֹּ֕אמֶר לֹ֥א תוּכַ֖ל לִרְאֹ֣ת אֶת־פָּנָ֑י כִּ֛י לֹֽא־יִרְאַ֥נִי הָאָדָ֖ם וָחָֽי:

(כא) וַיֹּ֣אמֶר יְקֹוָ֔ק הִנֵּ֥ה מָק֖וֹם אִתִּ֑י וְנִצַּבְתָּ֖ עַל־הַצּֽוּר:

(כב) וְהָיָה֙ בַּעֲבֹ֣ר כְּבֹדִ֔י וְשַׂמְתִּ֖יךָ בְּנִקְרַ֣ת הַצּ֑וּר וְשַׂכֹּתִ֥י כַפִּ֛י עָלֶ֖יךָ עַד־עָבְרִֽי:

(כג) וַהֲסִרֹתִי֙ אֶת־כַּפִּ֔י וְרָאִ֖יתָ אֶת־אֲחֹרָ֑י וּפָנַ֖י לֹ֥א יֵרָאֽוּ: ס

כלומר משה מסתפק בקיום העם היהודי כי הקב"ה דיבר על משה ולא על עם ישראל בכללות . משה מצא חן בעיני הקב"ה ולא כל עם שראל ולכן משה רוצה לראות יותר לעומק מה יהיה עם עם ישראל ואז במידה והקב"ה יראה לו את כבודו הוא יקבע עכשיו את קיומו של העם היהודי לדורות . וזה המשמעות של הראני נא את כבודך . משה רוצה לפעול עכשיו כאשר יש בכוחו לשנות את העתיד כרגע

וכך אומר רבינו בחיי שמות פרשת כי תשא פרק לג פסוק יח

(יח) הראני נא את כבודך. יש כבוד למעלה מכבוד, ומה שהשיג משה במתן תורה שבע ספירות לכך בקש עתה למעלה מהם, והכבוד הנזכר בכאן הוא הכבוד הגדול העליון הנקרא כתר, אספקלריא המאירה, יהו"ה, ועל כן תמצא המלה חסרה וא"ו: "כבדך", ובמלת "את" יתכן לומר כי היא לרבות החכמה, כמו שכוונו רבותינו ז"ל במה שדרשו (פסחים כב ב): (דברים ו, יג) "את ה' אלהיך תירא", לרבות תלמידי חכמים, או יאמר "כבודך" על כבוד אחרון ואמר "הראני" כי בקש לראות בחוש העין.

ויש לדקדק אם היה זה מן הנמנע שיראה האדם "בכבוד" בעודו בחומר, איך חשב להשיגו. אבל משה, הגדול בנבואה, מפני שכבר תשש ונתדלדל חומרו בארבעים יום שהתענה, חשב בעצמו שלא יפסיד חומרו השגתו אלא שיהיה כמי שאינו ושישיג עתה מה שישיג אחר הפרדו מן החומר, והשיב לו ה' יתברך: "כי לא יראני האדם וחי", כלומר אדם שהוא מחובר מגוף ונפש אי אפשר שישיג זה בעודו בחומר אלא אחר ההפרד, וכענין שכתוב: (תהלים עג, כד) "ואחר כבוד תקחני".

משה כנראה יודע שהוא לא יכנס לארץ ישראל ועם ישראל יכנס לתוך ארץ ישראל ויעמוד מול האפשרות להכחדה . משה מנסה בכל דרך להבטיח את קיומו של כלל עם ישראל . משה יודע שעם מרדכי כלומר רבנן כל מי שהוא יהיה תלמיד ותיק יישאר לנצח אבל שאר עם ישראל נמצא בספק . מה שנמצא בסיכון זה עם ישראל או בלשון הגמרא כל היהודים . ומשה מנסה לתת מבט מעל השבע ספירות לקבע את קיומו של העם היהודי כולו ולא רק של עם מרדכי .

ואת הקשר בן עם מרדכי אלו רבנן ל"כבודו" של הקב"ה מסביר רבי עקיבא 

חברותא מסכת פסחים דף כב עמוד ב

כדתניא: שמעון העמסוני - ואמרי לה נחמיה העמסוני - היה דורש כל "אתים" שבתורה! וכל מקום שכתוב בו "את", היה מרבה ממנו דבר כלשהו.כיון שהגיע ל"את ה' אלקיך תירא",(8) פירש! משום שאמר: וכי מה אפשר לרבות ולכלול עם יראת ה'?!אמרו לו תלמידיו: רבי, כל "אתים" שדרשת, מה תהא עליהן?!אמר להם: כשם שקבלתי שכר על הדרישה, כך אני מקבל שכר על הפרישה.(9) וחזר בו מכל הריבויים שריבה מכל "את" שבתורה.עד שבא רבי עקיבא ודרש: "את ה' אלהיך תירא" - לרבות תלמידי חכמים. ללמד שיהא מורא רבך עליך כמורא שמים.

כלומר חלק מכבוד שמים אלו תלמידי חכמים .

ואז אומר  הקב"ה למשה

וַהֲסִרֹתִי֙ אֶת־כַּפִּ֔י וְרָאִ֖יתָ אֶת־אֲחֹרָ֑י וּפָנַ֖י לֹ֥א יֵרָאֽוּ:

ואומר רש"י שמות פרשת כי תשא פרק לג פסוק כג

(כג) והסרותי את כפי - ואעדי ית דברת יקרי,פ כשאסלק הנהגת כבודי מנגד פניך ללכת משם ולהלן:

וראית את אחורי - הראהו קשר של תפילין:

אומר הקב"ה למשה הרצון שלך לראות את הכול לא יכול להתקיים יש דברים שהם נמצאים בספק ובהסתר ועד סוף ההיסטוריה יישארו בספק .הדבר היחידי שהתקבע ואתה תוכל לראות זה את קשר התפילין והזוהר הקדוש כותב על קשר של תפילין

תְּפִלִּין עַל רֹאשׁוֹ כְּמוֹ שֶׁבֵּאֲרוּהוּ בַּעֲלֵי הַמִּשְׁנָה, תְּפִלִּין שֶׁל רִבּוֹן הָעוֹלָם מַה כָּתוּב בָּהֶן? וְהוּא קֶשֶׁר שֶׁל תְּפִלִּין שֶׁל יָד, שְׁכִינָה תַּחְתּוֹנָה. וְזֶה שֶׁבֵּאֲרוּ בַּעֲלֵי הַמִּשְׁנָה, הֶרְאָהוּ לְמֹשֶׁה קֶשֶׁר שֶׁל תְּפִלִּין. שׁ' שֶׁלְּךְ מֹשֶׁה, כּוֹלֵל שְׁלֹשׁ פְּנֵי הָאָבוֹת לְמַעְלָה שֶׁתִּקְּנוּ שָׁלֹשׁ תְּפִלּוֹת, שֶׁסִּימָנָם: ''שַׁחֲרִית ''מִנְחָה ''עַרְבִית. מ''ה שֶׁלְּךְ תְּפִלַּת הַשַּׁבָּת, שֶׁנֶּאֱמַר בָּהּ (בראשית א) וּרְדוּ בִּדְגַת הַיָּם וּבְעוֹף הַשָּׁמַיִם וּבַבְּהֵמָה וּבְכָל הָאָרֶץ, וְנִכְלְלָה מֶרְכָּבָה הַתַּחְתּוֹנָה שֶׁל אַהֲרֹן דָּוִד וּשְׁלֹמֹה, וְאָדָם הָרִאשׁוֹן לְמַעְלָה, וּבַת זוּגוֹ לְמַטָּה, אֵם כָּל חַי, שֵׁהוּא צַדִּיק חַי הָעוֹלָמִים.

וכפי שנראה לי זה מסתבר שקשר התפילין מרמז לכל גדולי העולם ששורשם בשלושת האבות עם מרדכי הם רבנן שנקבעו במעמד הר סיני . והשאר ? שאר עם ישראל נמצא בספק ומתי הספק הזה יהפוך לודאי ?  צריך להגיד שזה מלחמת גוג ומגוג בו יהיה ברור מי שייך לעם היהודי ומי לא . וזה היום היחידי שבו יצחק הקב"ה

וכך אומרת הגמרא בתלמוד בבלי מסכת עבודה זרה דף ג עמוד ב אומרת דבר אחר :

דתניא, רבי יוסי אומר: לעתיד לבא באין עובדי כוכבים ומתגיירין. ומי מקבלינן מינייהו? והתניא: אין מקבלין גרים לימות המשיח, כיוצא בו לא קבלו גרים לא בימי דוד ולא בימי שלמה! אלא שנעשו גרים גרורים, ומניחין תפילין בראשיהן, תפילין בזרועותיהם, ציצית בבגדיהם, מזוזה בפתחיהם כיון שרואין מלחמת גוג ומגוג, אומר להן: על מה באתם? אומרים לו: על ה' ועל משיחו, שנאמר: למה רגשו גוים ולאומים יהגו ריק [וגו'], וכל אחד מנתק מצותו והולך, שנאמר: ננתקה את מוסרותימו [וגו'], והקב"ה יושב ומשחק, שנאמר: יושב בשמים ישחק [וגו']. א"ר יצחק: אין לו להקב"ה שחוק אלא אותו היום בלבד.