12.11.2021

פרשת ויצא מה הקשר של חלום יעקב לאומות העולם ? מי הם 70 אומות העולם ? מה הקשר שלהם לזרע אברהם ישמעאל ועשו ? כמה מתוך אומות העולם הם ישמעאל וכמה עשו ? מי קשה יותר עשו או ישמעאל ? היכן מצרים בתמונה של אויביי ישראל ? איך נכנסה מצרים לתוך ישמעאל ולתוך עשו ? מי הם האויבים הנוספים של עם ישראל ? איך עמלק קשור למלאכים שירדו לארץ ? האם עמלק הוא השליח של המלאכים ? ‏ח'/כסלו/תשפ"ב

 בס"ד

פרשת ויצא מה הקשר של חלום יעקב לאומות העולם ? מי הם 70 אומות העולם ? מה הקשר שלהם לזרע אברהם ישמעאל ועשו ? כמה מתוך אומות העולם הם ישמעאל וכמה עשו ? מי קשה יותר עשו או ישמעאל ? היכן מצרים בתמונה של אויביי ישראל ? איך נכנסה מצרים לתוך ישמעאל ולתוך עשו ? מי הם האויבים הנוספים של עם ישראל ? איך עמלק קשור למלאכים שירדו לארץ ? האם עמלק הוא השליח של המלאכים ?  ‏ח'/כסלו/תשפ"ב

כתוב בבראשית (פרשת ויצא) פרק כח פסוק יב

(יב) וַֽיַּחֲלֹ֗ם וְהִנֵּ֤ה סֻלָּם֙ מֻצָּ֣ב אַ֔רְצָה וְרֹאשׁ֖וֹ מַגִּ֣יעַ הַשָּׁמָ֑יְמָה וְהִנֵּה֙ מַלְאֲכֵ֣י אֱלֹהִ֔ים עֹלִ֥ים וְיֹרְדִ֖ים בּֽוֹ:

ואומר המדרש ויקרא רבה (וילנא) פרשת אמור פרשה כט

ב ר' נחמן פתח (ירמיה ל) ואתה אל תירא עבדי יעקב מדבר ביעקב דכתיב (בראשית כח) ויחלום והנה סולם מוצב ארצה אמר ר' שמואל בר נחמן אלו שרי אומות העולם דאמר ר' שמואל בר נחמן מלמד שהראה הקדוש ברוך הוא ליעקב אבינו שרה של בבל עולה שבעים עווקים ושל מדי נ"ב ושל יון ק"פ ושל אדום עולה ולא יודע כמה באותה שעה נתיירא יעקב אבינו אמר אפשר שאין לזה ירידה אמר לו הקדוש ברוך הוא ואתה אל תירא עבדי יעקב אפילו הוא עולה ויושב אצלי משם אני מורידו  

כלומר החלום של יעקב מלמד על כל הגלויות של עם ישראל ועל המלחמה של אומות העולם בעם ישראל לאורך כל ההיסטוריה בעבר ובעתיד . ואני רוצה לנסות למפות את אותם אלו שמנסים לקעקע את העם היהודי לאורך כל הדורות ולהבין את מהותם  .

אומר ר' צדוק הכהן מלובלין – פרי צדיק בראשית פרשת וישלח

אבל עשו וישמעאל שהם שניהם נגד יעקב אבינו ע"ה והם כוללים כל שבעים. זה שלושים וחמש מימין וזה שלושים וחמש משמאל כידוע הם בנין שורש הנשאר משבירת עולם התוהו לצורך הבחירה דעולם הזה שניתן לישראל על ידי מציאות הרע דיצר הרע ועכו"ם.

ואומר במקום אחר ר' צדוק הכהן מלובלין - פרי צדיק ויקרא פרשת ויקרא

ואחר כך בזוה"ק (ד' ב) רבי שמעון פתח הנצנים נראו בארץ עת הזמיר הגיע הגיע עידן לאעקרא שולטנותא דרברבי עמין דלא ישלטו בהו וכו' והיינו כל קליפות השבעים אומות שכלולים בקליפת אדום וישמעאל שלושים וחמש מימינא ושלושים וחמש משמאלא וכשהוקם המשכן עת הזמיר הגיע לזמר ולעקר ולבטל כל הקליפות והם אחד עם שיעבוד מלכויות ויתבטלו כל כוחות האומות גם כן.

כלומר 70 אומות העולם שעומדים מול עם ישראל כולם מגיעים מזרע אברהם הראשון הוא ישמעאל והשני הוא עשו בנו של יצחק . ההבדל בניהם שישמעאל נולד לפני שאברהם מל את עצמו כאשר היה אברם ועשיו נולד מזרעו של יצחק . הגמרא אומרת על עשו שהוא יהודי מומר כלומר עשו קרוב יותר לעם היהודי מישמעאל .

אומרת הגמרא חברותא מסכת קידושין דף יח עמוד א

רב חייא בר אבין אמר בשם רבי יוחנן: עובד כוכבים יורש את אביו דבר תורה.

דכתיב [דברים ב]: "כי ירושה לעשו נתתי את הר שעיר". כלומר, נתתי את הר שעיר לעשו, להורישו לבניו.(762)ומכאן אתה למד, שבני עשו מורישים את הר שעיר לבניהם, למרות שהם עובדי כוכבים.

ומקשינן על דברי רבי חייא בר אבין:ודלמא, שמא דין בני עשו שונה מדין שאר עובדי כוכבים, שהרי עשו היה בנו של יצחק, ויתכן שדינו הוא כישראל מומר. והרי דין ישראל מומר שאני, שונה הוא מדין הגוי. ולעולם גוי גמור אינו יורש את אביו!(763)

וככה מתאר הבני יששכר מאמרי השבתות מאמר א - שם שבת את הלפיתה של עשו וישמעאל בעם היהודי

י) שבת. זרזי"ר עור"ב בגימטריא שב"ת בקדושתו, אמרו רז"ל [שבת קיח ב] אלמלי שמרו ישראל שבת ראשונה אין כל אומה ולשון יכולה לשלוט בהם, מובן הדבר עפ"י מה שכתב הקדוש בעל מגלה עמוקות [פרשת לך לך] בענין אברהם אבינו בברית בין הבתרים, נאמר שם ויקח לו את כל אלה ויבתר אותם בתוך [בראשית טו י], להיות ע' אומות הם אלה מול אלה, כי ל"ה שרים הם אחוזים בצד ימין דקדושה וישמעאל על גביהם הרי אל"ה, ול"ה שרים משמאל ועשו הוא אדום על גביהם הרי הם אל"ה מול אל"ה, וישראל פנימיים שרשם בקודש, על כן קליפת ישמעאל יום אידם הוא בערב שבת מימין הקודש, וקליפת עשו יום אידם הוא יום א' היינו משמאל הקודש, וישראל בַּתָוֶך, להם ניתן למורשה יום השבת קודש, והנה קליפת עשו נקרא עורב (עיין בקרנים בתחילתו) וקליפת ישמעאל נקרא זרזיר (רמזו רז"ל בפסוק וילך עשו אל ישמעאל, לא לחנם הלך הזרזיר אצל עורב וכו' [ב"ק צב ב]), והנה כשמשמרין ישראל את השבת מבטלין את הב' קליפות עורב זרזיר אשר הם ראשים לכל האומות, ממילא אין שום אומה ולשון יכולה לשלום בהם, על כן תמצא שב"ת בקדושה בגימ' זרזי"ר עור"ב בקליפה, שעל ידי השבת מבטלין אותם, על כן אלמלי שמרו בני ישראל שבת ראשונה לא היתה אומה ולשון יכולה לשלוט בהם כי לא היו נותנים להם מקום לשלוט.

וממשיך ר' צדוק הכהן מלובלין - פרי צדיק דברים להושענא רבה

וגלות אדום הוא נגד בחינת יסוד שבקדושה המקשר כל המדות וכן הוא בחינת אדום וישמעאל המקשרים כללות השבעים אומות כידוע ששלושים וחמש שרים מימין וישמעאל מקשרם ושלושים וחמש משמאל ואדום מקשרם.

וכן הוא גלות שלנו משניהם כי אדום החריב את בית המקדש וישמעאל יש לו שליטה בארץ ישראל כדאיתא בזוה"ק (ח"ב ל"ב א) ושליטת שתי האמונות המה בכל העולם. ועל זה מרמז הפסוק (ישעיה נ"ב, א') כי לא יוסיף יבוא בך עוד ערל וטמא, ערל מרמז על עשו שאינו מחזיק במילה וגם אינו מאמין שיש בזה קדושה וטמא הוא, ישמעאל הגם שהוא מהול הוא מטמא את בריתו כידוע ובששה ימי החג פועלים להכניע כל הששה אומות להקדושה.

כלומר אומות העולם מהותם קשר ישיר לעם היהודי האחד מזרע אברהם כאשר היה אברם והשני בנו של יצחק בנו של אברהם . מה שהופך אותם לאויבים זה הקרבה לעם היהודי ולא הריחוק מהעם היהודי .

וכך אומר הפנים יפות ויקרא (פרשת בחקותי) פרק כו פסוק ח

וכי כך הוא החשבון, ומה הפרש בין אויב אחד לשנים, אך הענין הוא משום דכתיב [ישעיהו נ, א] הן בעונותיכם נמכרתם וגו', כי אין כח בשום אומה ולשון להיות מושלים על ישראל כ"א מצד ישראל עצמם, כדכתיב [שם מט, יז] מהרסיך ומחרביך ממך יצאו וכתיב [ירמיה יג, כא] ואת למדת אותם עליך אלופים לראש וגו', כי בעונות ישראל נותנים כח לאומות ע"י נצוצות הקדושה שנפלו בקליפה כמו שיבואר בפרשת בלק, ובכח הנצוץ הקדוש הזה יש כח לשלוט על ישראל, והיינו דכתיב [תהלים יז, ז] הפלא חסדיך מושיע חוסים ממתקוממים בימינך, מדלא הקדים מושיע חוסים בימינך ממתקוממים, אלא הכוונה הוא דהמתקוממים עצמם הם באים בכח ניצוץ הקדוש שנפל לתוכם, הפליא ה' חסדו לחוסים בו והתגבר על השונא להוציא ממנו ניצוץ הקדוש, כמו שמצינו בגאולת מצרים שהיה כח במצרים מכח ניצוצות הקדושות שהיה בתוכם, והפליא ה' חסדו להתגבר עליהם והוציאם מחמישים שערי טומאה ולהעלותם לשערי הקדושה עד שעלו במ"ט יום לשער החמישים לקבל את התורה

כלומר הכוח של אומות העולם לשלוט בעם ישראל מגיע מתוך הכוח של עם ישראל וכך ניתן לפרש את דברי הנביא ישעיהו פרק מט פסוק יז

(יז) מִֽהֲר֖וּ בָּנָ֑יִךְ מְהָֽרְסַ֥יִךְ וּמַחֲרִבַ֖יִךְ מִמֵּ֥ךְ יֵצֵֽאוּ:

וגם לפרוש שלעתיד לבא יצאו אלו שהם מהרסיך ומחריביך עדיין אנחנו לומדים שעד ימות המשיח נמצאים קרוב אלנו אותם הם שמנסים לקעקע את העם היהודי . וככל שהם קרובים אלנו הם מסוכנים יותר כי הם בעלי עוצמה יותר גדולים .

וצריך להבין איך מצרים משתלבת בתוך המארג של אוייבי ישראל ? היה לעם ישראל גלות של מאות שנים במצרים ויציאת מצרים היא דבר יסודי בתורה .  מצרים מייצגת את  הכחשת קיומו של הקב"ה בבחינת מה שאמר פרעה ביחזקאל פרק כט פסוק ג

(ג) דַּבֵּ֨ר וְאָמַרְתָּ֜ כֹּֽה־אָמַ֣ר׀ אֲדֹנָ֣י יְקֹוִ֗ק הִנְנִ֤י עָלֶ֙יךָ֙ פַּרְעֹ֣ה מֶֽלֶךְ־מִצְרַ֔יִם הַתַּנִּים֙ הַגָּד֔וֹל הָרֹבֵ֖ץ בְּת֣וֹךְ יְאֹרָ֑יו אֲשֶׁ֥ר אָמַ֛ר לִ֥י יְאֹרִ֖י וַאֲנִ֥י עֲשִׂיתִֽנִי:

ואומר המלבי"ם באור המילות יחזקאל פרק כט פסוק ג

(ג) עשיתני. עשיתי את עצמי:

וצריך להגיד שבתוך אומות העולם כלול ומעורבב  המהות של מצרים

בראשית (פרשת חיי שרה) פרק כה פסוק יב

(יב) וְאֵ֛לֶּה תֹּלְדֹ֥ת יִשְׁמָעֵ֖אל בֶּן־אַבְרָהָ֑ם אֲשֶׁ֨ר יָלְדָ֜ה הָגָ֧ר הַמִּצְרִ֛ית שִׁפְחַ֥ת שָׂרָ֖ה לְאַבְרָהָֽם:

כלומר בצאצאי ישמעאל יש חלק מהמהות של מצרים כי הגר מקורה ממצרים .

וכתוב בבראשית (פרשת תולדות) פרק כח פסוק ח - ט

(ח) וַיַּ֣רְא עֵשָׂ֔ו כִּ֥י רָע֖וֹת בְּנ֣וֹת כְּנָ֑עַן בְּעֵינֵ֖י יִצְחָ֥ק אָבִֽיו:

(ט) וַיֵּ֥לֶךְ עֵשָׂ֖ו אֶל־יִשְׁמָעֵ֑אל וַיִּקַּ֡ח אֶֽת־מָחֲלַ֣ת׀ בַּת־יִשְׁמָעֵ֨אל בֶּן־אַבְרָהָ֜ם אֲח֧וֹת נְבָי֛וֹת עַל־ נָשָׁ֖יו ל֥וֹ לְאִשָּֽׁה: ס

כלומר הקשר של עשו למצרים הוא דרך הבת של ישמעאל מהגר המצרית . כלומר מהות מצרים נמצאת  בתוך אומות העולם שבאים מתוך זרע אברהם והם ישמעאל ועשו .כלומר המהות של מצרים התפזרה בתוך אומות העולם ולא נמצאת כישות נפרדת . וכך נוכל לראות את האידיאולוגיה של מצרים בחלקים שונים באומות העולם גם אצל אלו שקרובים לישמעאל וגם אלו הקרובים לעשו.  

צריך להבין גם שעשו קשה מישמעאל כי הוא קרוב יותר לעם ישראל כי הוא יהודי מומר .

וכך כותב השם משמואל שמות פרשת יתרו שנה תרעו

ישמעאל הוא פסולת החסד, והוא כח התאוה שבלב כסיל, ובמדרש (אסתר רבה ס"פ א') עשרה חלקים של טפשות בעולם תשעה בישמעאלים ואחד בכל העולם, ועשו הוא קליפה יותר קשה הימנה הנוגעת אף להשכל ונקרא איש יודע ציד, פירש"י לצוד ולרמות.

אויבים  נוספים של עם ישראל הוא עמלק והוא לא חלק מ 70 אומות העולם והמלאכים שירדו לארץ  שלא רצו בבריאת האדם ולאחר מתן תורה בו התקבע השייכות הבלעדית של עם ישראל לעולם בעצם קבלת התורה ואי השייכות של אומות העולם לעולם כי הם דחו את קבלת התורה בבחינת יש תורה יש עולם אין תורה אין עולם ומי שלא קבל על עצמו את התורה לא שייך לעולם .  אותם מלאכים התנגדו לבריאת העולם ומנסים לקעקע מהיסוד את העולם . לאחר מתן תורה שני האויבים הללו הפכו לאחד כי הקב"ה מצד אחד הגביל את אותם מלאכים והם היו צריכים שליחים לביצוע של המטרה שלהם והשליח שנמצא בעולם היה עמלק

וכך כותב הזוהר הקדוש

בֹּא וּרְאֵה, הַמָּן שֶׁהָיָה יוֹרֵד לְיִשְׂרָאֵל בַּמִּדְבָּר, אוֹתוֹ מָן הָיָה מִטַּל שֶׁלְּמַעְלָה, שֶׁהָיָה יוֹרֵד מֵהָעַתִּיק הַנִּסְתָּר שֶׁל כָּל הַנִּסְתָּרִים. וּכְשֶׁהָיָה נוֹחֵת, הָיָה אוֹרוֹ מֵאִיר בְּכָל הָעוֹלָמוֹת, וּמִמֶּנּוּ נִזּוֹן שְׂדֵה הַתַּפּוּחִים וּמַלְאָכִים עֶלְיוֹנִים. וּכְשֶׁהָיָה יוֹרֵד לְמַטָּה וְשׁוֹלֵט בּוֹ אֲוִיר הָעוֹלָם, הָיָה מַגְלִיד נִקְפָּא, וּמִשְׁתַּנֶּה זִיווֹ, וְלֹא הָיָה זִיווֹ אֶלָּא כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (במדבר יא) וְהַמָּן כִּזְרַע גַּד הוּא וְגוֹ', וְלֹא יוֹתֵר. וְכָל שֶׁכֵּן הַמַּלְאָכִים, כֵּיוָן שֶׁיָּרְדוּ וְשָׁלַט בָּהֶם אֲוִיר, הִשְׁתַּנּוּ מֵאוֹתָהּ דַּרְגָּה רִאשׁוֹנָה שֶׁהָיוּ בָהּ.

מֶה עָשָׂה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא? רָאָה שֶׁהִטְעוּ אֶת הָעוֹלָם, קְשָׁרָם בְּשַׁלְשְׁלָאוֹת בַּרְזֶל בְּהַר הַחֹשֶׁךְ. בְּאֵיזֶה מָקוֹם יוֹשְׁבִים? בְּעֹמֶק הָהָר. הוֹשִׁיב אֶת עֲזָ''א, וְזָרַק חֹשֶׁךְ הַפָּנִים. מִשּׁוּם שֶׁבְּאוֹתָהּ שָׁעָה שֶׁקְּשָׁרָם הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, הִתְחַזֵּק וְהִרְגִּיז כְּלַפֵּי מַעְלָה, וְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא הִפִּילוֹ בְעֹמֶק עַד צַוָּארוֹ, וְזָרַק חֹשֶׁךְ בְּפָנָיו. עֲזָאֵ''ל שֶׁלֹּא הִתְחַזֵּק, הוֹשִׁיבוֹ לְפָנָיו, וְהֵאִיר לוֹ הַחֹשֶׁךְ.

וּבְנֵי הָעוֹלָם שֶׁיּוֹדְעִים מְקוֹמָם, בָּאִים אֲלֵיהֶם וּמְלַמְּדִים אֶת בְּנֵי הָאָדָם כְּשָׁפִים וּנְחָשִׁים וּקְסָמִים. וְאוֹתָם הָרֵי הַחֹשֶׁךְ נִקְרָאִים הַרֲרֵי קֶדֶם. מָה הַטַּעַם? מִשּׁוּם שֶׁהַחֹשֶׁךְ מַקְדִּים לָאוֹר, וּמִשּׁוּם זֶה הָרֵי הַחֹשֶׁךְ נִקְרָאִים הַרֲרֵי קֶדֶם. לָבָן וּבִלְעָם לָמְדוּ מֵהֶם כְּשָׁפִים, וְהַיְנוּ מַה שֶּׁאָמַר בִּלְעָם, מִן אֲרָם יַנְחֵנִי בָלָק מֶלֶךְ מוֹאָב מֵהַרֲרֵי קֶדֶם וְגוֹ'.

וכך אומר הזוהר הקדוש על בלעם ובלק שהפכו לאחר מתן תורה למהות של עמלק

אָמַר לוֹ, כָּל הַמַּעֲשִׂים הַלָּלוּ וְכָל מַה שֶּׁיָּדַע בִּלְעָם, מֵאֵיזֶה מָקוֹם לָמַד אוֹתָם? אָמַר לוֹ, מֵאָבִיו. אֲבָל בְּאוֹתָם הַרֲרֵי קֶדֶם, שֶׁהִיא אֶרֶץ קֶדֶם, לָמַד כָּל הַכְּשָׁפִים וְכָל מִינֵי קְסָמִים, מִשּׁוּם שֶׁבְּאוֹתָם הֶהָרִים הֵם הַמַּלְאָכִים עֲזָ''א וַעֲזָאֵ''ל שֶׁהִפִּיל אוֹתָם הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מִן הַשָּׁמַיִם, וְהֵם קְשׁוּרִים בְּשַׁלְשְׁלָאוֹת שֶׁל בַּרְזֶל, וּמוֹדִיעִים כְּשָׁפִים לִבְנֵי אָדָם. וּמִשָּׁם הָיָה יוֹדֵעַ בִּלְעָם, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר מִן אֲרָם יַנְחֵנִי בָלָק מֶלֶךְ מוֹאָב מֵהַרֲרֵי קֶדֶם.

וכך בלעם ובלק הם חלק מהותי מעמלק פירוש הסולם לזוהר - בראשית פרשת בראשית א מאמר ה' מינים דערב רב אות רכד

בלעם ובלק מסטרא דעמלק הוו, טול ע"ם מן בלעם, ל"ק מן בלק אשתאר בבל, כי שם בלל וגו': בלעם ובלק היו מבחינת עמלק, כי תקח את האותיות ע"ם מן השם בלעם, ואותיות ל"ק מן השם בלק, תשארנה האותיות בב"ל. דהיינו ב"ל מן בלעם, ב' מן בלק. ונמצא אשר ב' הקליפות עמלק ובבל מרומזות בשמות בלעם ובלק. ומשמיענו בזה, אשר עמלק היא בחינת רישא דקליפות וכתר, כמו קליפת בב"ל, שנאמר עליה (דניאל ב) ראשה די דהב טב. כי לולא היו שתיהן מבחינות שוות, לא היו יכולות להתדבק בחיבור אחד בבלעם ובלק.

ואת מה שכתבתי לתרגם למציאות המודרנית ואת הקשר של עמלק לאותם מלאכים בלי נדר ארחיב במאמר הבא