4.9.2015

פרשת כי תבוא מה המשמעות של דרגת "זבול" ? מה המשמעות של דרגת " אספקלריא המאירה " ?לאיזה דרגה צריך להגיע כדי לדעת את המקום המדויק של בית המקדש ? ומה הקשר לחורבן בית המקדש הראשון והשני ? ‏כ'/אלול/תשע"ה


בס"ד

פרשת כי תבוא מה המשמעות של דרגת "זבול"   ? מה המשמעות של דרגת " אספקלריא המאירה "  ?
לאיזה דרגה צריך להגיע כדי לדעת את המקום המדויק של בית המקדש ? ומה הקשר לחורבן  בית המקדש הראשון והשני  ? ‏כ'/אלול/תשע"ה

נכתב  לעילוי נשמת אבי משה בן רוזה  ואחותי שושנה בת נעומי ת.נ.צ.ב.ה

דברים פרק כו

(ב) וְלָקַחְתָּ֞ מֵרֵאשִׁ֣ית׀ כָּל־פְּרִ֣י הָאֲדָמָ֗ה אֲשֶׁ֨ר תָּבִ֧יא מֵֽאַרְצְךָ֛ אֲשֶׁ֨ר יְקֹוָ֧ק אֱלֹהֶ֛יךָ נֹתֵ֥ן לָ֖ךְ וְשַׂמְתָּ֣ בַטֶּ֑נֶא וְהָֽלַכְתָּ֙ אֶל־הַמָּק֔וֹם אֲשֶׁ֤ר יִבְחַר֙ יְקֹוָ֣ק אֱלֹהֶ֔יךָ לְשַׁכֵּ֥ן שְׁמ֖וֹ שָֽׁם:

ובמאמר הקודם בפרשת כי תבוא ‏כ'/אלול/תשע"ה הבאתי מהלך שמנסה להסביר מדוע הקב"ה לא הראה את מקום המקדש כי בית  המקדש מכוון כנגד קודש הקודשים וזה כנגד הארון שבו נמצא התורה שהקב"ה הסתכל עליה וברא את העולם והיות והארון לא היה מן המידה לא ניתן להראות את המקום המדויק של קודש הקודשים  . ונשארה קושיה מדוע הקב"ה כותב בתורה  "המקום אשר אבחר" אם לא ניתן להראות את המקום הזה ?

ובעזרת השם ננסה לתת תרוץ לקושיה

זוהר חדש כרך א (תורה) פרשת נח דף לה עמוד ב

א"ר יהודה עשה הקדוש ברוך הוא ירושלים למעלה כנגד ירושלים של מטה ונשבע שלא יבא שם עד שיבואו ישראל בירושלים של מטה שנאמר [הושע יא] בקרבך קדוש ולא אבא בעיר. ושבע כתות של מלאכי השרת שומרים אותה סביב ועל כל פתח ופתח כתות של מלאכי השרת והם הפתחים הנקראים שערי צדק ואלו הם הפתחים המכוונים להכנס שם נפשות הצדיקים. .....הפתח ראשון נכנסת הנשמה במערת המכפלה שהיא סמוכה לג"ע ואדה"ר שומר עליו זכתה הוא מכריז ואומר פנו מקום שלום בואך ויצאה מפתח הראשון. הפתח השני בשערי ג"ע ומוצאה את הכרובים ואת להט החרב המתהפכת זכתה נכנסת בשלום ואם לאו שם תקבל עונשה (ותשפט) [ותשרף] בלהב הכרובים. וכנגדם היו הכרובים במקדש בשעה שהכהן נכנס ביום הכפורים זכה נכנס בשלום לא זכה מבין שני הכרובים יוצא להב ונשרף מבפנים ומת. והיו מכוונים כנגד אלו אשר בשער ג"ע לצרף הנשמות. ...... זכתה לעלות עולה באותו עמוד עד שמגעת עד הפתח השלישי והוא נגד הרקיע הנקרא זבול ומגעת עד ירושלים אשר שם ושם השומרים. זכתה פותחין לה הפתחים ונכנסת. לא זכתה נועלים השערים ודוחים אותה לחוץ ונוטלים פינקסה ממנה והנשמה אומרת מצאוני השומרים הסובבים בעיר. אלו מלאכי השרת השומרים ביהמ"ק וירושלים אשר למעלה. ...   ומיכאל הולך עמה עד הפתח הרביעי והחמישי והששי אומר לפני הקדוש ברוך הוא רבש"ע אשרי בניך בני אוהביך אברהם יצחק ויעקב אשריהם הצדיקים הטובים הזוכים לזה. עד שמגיעים לשער השביעי שהוא ערבות וגנזי חיים טובים מצויין שם וכל נשמותיהם של צדיקים כלם שם ונעשים מלאכי השרת ומקלסין לפני הקדוש ברוך הוא ונזונין מזיו השכינה אספקלריא המאירה ושם המנוחה והנחלה ונוח חיי העוה"ב אשר עין לא ראתה אלהים זולתך. וזהו אלה תולדות נח נח איש צדיק תמים. מי ראוי להיות בזו ההנאה והמנוחה והמרגוע מי שהוא איש צדיק תמים. אמר רב פפי זאת המנוחה למעלה היא את האלהים התהלך נח למעלה ולא למטה:

מלמד אותנו הזוהר שירושלים של מעלה זה 7 מדרגות שונות

מדרגה ראשונה מערת המכפלה  דרגה שניה הכרובים וחרב מתהפכת  דרגה שלישית זבול ומשם מלוה מיכאל את הנשמה עד לדרגה השביעית שזה ערבות ששם כל הצדיקים ניזונים מן השכינה באספקלריא המאירה  .

יוצא לנו שני דברים ששלמה הגיע עם בית המקדש שבנה לדרגה של זבול כתוב במלכים א פרק ח

(יב) אָ֖ז אָמַ֣ר שְׁלֹמֹ֑ה יְקֹוָ֣ק אָמַ֔ר לִשְׁכֹּ֖ן בָּעֲרָפֶֽל:

(יג) בָּנֹ֥ה בָנִ֛יתִי בֵּ֥ית זְבֻ֖ל לָ֑ךְ מָכ֥וֹן לְשִׁבְתְּךָ֖ עוֹלָמִֽים:

שלמה ודויד לא הגיעו לדרגה של אספקלריא המאירה שאני רוצה להגיד שזה הדרגה הגבוה ביותר שניתן להגיע ורק מי שהגיע לדרגה של  אספקלריא המאירה  יכול לדעת את מקום בית המקדש המדויק ולכן גם דויד וגם שלמה לא יכלו להגיע לדרגה שהקב"ה ימסור להם את המקום המדויק של בית המקדש כי צריך להיות בדרגת אספקלריא המאירה  ולכן הם בנו את בית המקדש בדרגת זבול .

משה רבנו שהגיע לדרגת נבואה של אספקלריא המאירה הוא היחידי שיכול לדעת את המקום המדויק של בית המקדש כי משה היה היחידי שקיבל את התורה כולה וידע אותה בדרגת אספקלריא המאירה  ומי שיודע את התורה בדרגת אספקלריא המאירה  בשבילו הארון הוא מן המידה ויכול לדעת בדיוק היכן הוא מקום בית המקדש . 

 

 

 

 וכך כתוב ב ילקוט שמעוני תורה פרשת ואתחנן רמז תתכג

עלה ראש הפסגה וראה בעיניך [ג, כז], מגיד הכתוב שהראהו את הרחוק כקרוב, ואת שאין גלוי כגלוי, ואת כל הקרוי ארץ ישראל, שנאמר ויראהו ה' את כל הארץ ואת ארץ נפתלי ואת הנגב ואת הככר, ויאמר ה' אל משה זאת הארץ, רבי עקיבא אומר מגיד הכתוב שהראה לו הקדוש ברוך הוא למשה את כל חדרי ארץ ישראל כשלחן ערוך, שנאמר ויראהו ה' את כל הארץ, רבי אליעזר אומר נתן כח בעיניו של משה וראה מסוף העולם ועד סופו

וכתוב בילקוט שמעוני תורה פרשת ואתחנן רמז תתכג

ומנין לכל הבקשות שבקש משה לראות הראהו, שנאמר ויראהו ה' את כל הארץ, זה ארץ ישראל, בקש משה לראות בית המקדש והראהו שנאמר ואת הגלעד, ואין גלעד אלא בית המקדש שנאמר גלעד אתה לי ראש הלבנון,

כלומר משה הגיע לדרגה של אספקלריא המאירה  ולכן הקב"ה יכול להראות לו את המקום של בית המקדש כי מי שלא היה בדרגה כזו לא יכול לדעת את המקום המדויק של בית המקדש ובשבילו הארון לא היה מן המידה וכך כתוב כמעט במפורש במדרש תנאים לדברים פרק לב פסוק נב

באותה שעה אמ' משה רבונו של עולם הניח לי שאתן לישראל מתנה אחת עד שלא תקח את נשמתי אמ' לו ומה היא אמ' לפניו ברכות אני נותן להם לכך סמוך לו וזאת הברכה: ואף על פי כן הראהו הקדוש ברוך הוא את ארץ ישראל כולה מה שלא נעשה כן לכל בריה ולא עוד אלא שהראהו משנברא העולם ועד שיחיו המתים:

לסיכום יוצא לנו שהקב"ה לא הראה את מקום בית המקדש כי כדי לדעת את המקום המדויק של בית המקדש צריך להגיע לדרגה של אספקלריא המאירה והיחיד שהגיע לדרגה זו היה משה ולכן משה היה היחידי שהקב"ה הראה לו את מקום המקדש אבל השאיר אותו מחוץ לארץ כי לא הגיע הזמן של אחרית הימים שאז יגיעו הרבים לדרגה של אספקלריא המאירה  ואז יוכל עם ישראל להקים את בית המקדש במקום המדויק שלו ואז הוא יהיה בית העולמים ולא יחרב לעולם כי הוא נבנה בדיוק "במקום אשר יבחר" מה שלא היה בבית המקדש הראשון והשני שלא יכול להבנות במדויק כי עם ישראל לא הגיע לדרגה של אספקלריא המאירה והגיע רק לדרגה של זבול

 

 .

 

 .

 

 

 

 

 

 

 

פרשת כי תבא למה כתוב "אל המקום אשר יבחר " ולא מיקום מדויק ? האם הקב"ה מסר למלך שלמה או לדויד המלך את מקום לבנית בית המקדש ? ולמה לא ניתן לדעת את מקום המדויק של בית המקדש ? ‏כ'/אלול/תשע"ה


בס"ד

פרשת כי תבוא למה כתוב "אל המקום אשר יבחר "  ולא מיקום מדויק  ?  האם הקב"ה מסר למלך שלמה או לדויד  המלך את מקום לבנית בית המקדש ? ולמה לא ניתן לדעת את מקום המדויק של בית המקדש ? ‏כ'/אלול/תשע"ה

נכתב  לעילוי נשמת אבי משה בן רוזה  ואחותי שושנה בת נעומי ת.נ.צ.ב.ה

דברים פרק כו

 (א) וְהָיָה֙ כִּֽי־תָב֣וֹא אֶל־הָאָ֔רֶץ אֲשֶׁר֙ יְקֹוָ֣ק אֱלֹהֶ֔יךָ נֹתֵ֥ן לְךָ֖ נַחֲלָ֑ה וִֽירִשְׁתָּ֖הּ וְיָשַׁ֥בְתָּ בָּֽהּ:

(ב) וְלָקַחְתָּ֞ מֵרֵאשִׁ֣ית׀ כָּל־פְּרִ֣י הָאֲדָמָ֗ה אֲשֶׁ֨ר תָּבִ֧יא מֵֽאַרְצְךָ֛ אֲשֶׁ֨ר יְקֹוָ֧ק אֱלֹהֶ֛יךָ נֹתֵ֥ן לָ֖ךְ וְשַׂמְתָּ֣ בַטֶּ֑נֶא וְהָֽלַכְתָּ֙ אֶל־הַמָּק֔וֹם אֲשֶׁ֤ר יִבְחַר֙ יְקֹוָ֣ק אֱלֹהֶ֔יךָ לְשַׁכֵּ֥ן שְׁמ֖וֹ שָֽׁם:

וצריך להבין למה אין מיקום מדויק של בית המקדש והנוסח שמופיע בתורה הוא "המקום אשר יבחר "

לחזקוני דברים פרק יב  יש פתרון לשאלה

(ה) כי אם אל המקום אשר יבחר לא פי' המקום לפי שהשכינה שרתה בכמה מקומות כמו גלגל שילה נוב וגבעון ובית עולמים וחייב אדם לשנות לתלמידו דרך קצרה.

לרבינו בחיי דברים פרק יב   יש עוד כמה פתרונות לקושיה

(ה) כי אם אל המקום אשר יבחר ה' אלהיכם מכל שבטיכם. המקום הזה הר המוריה הוא, והיה נודע ומפורסם באומות כי ידעו מעלתו בקבלה, אין צריך לומר ישראל במדבר שהיו יודעין זה מן האבות בהיות שם עקדת יצחק. ומה שסתם הכתוב המקום הזה ולא אמר בפירוש שהוא הר המוריה הנודע והמפורסם לכל, כתב הרמב"ם ז"ל בספר המורה (ג, מה) כי העלמת המקום לשלשה ענינים: האחד, אילו ידעו האומות כי שם התפלה מקובלת והקרבנות שם לרצון ירצו כל אומה ואומה להחזיק בו ותרבה המריבה וההריגה בין האומות, והשני, כי הכנעניים יושבי הארץ אלו היו יודעין כי ישראל עתידין לירש את ארצם ולעבוד הש"י ולהקריב קרבנותיהם באותו מקום היו משחיתים אותו בכל מה שהם יכולין, והשלישי, כי היו השבטים מריבים זה עם זה, כל אחד ואחד מבקש שיהיה המקום ההוא בנחלתו ותפול המריבה והמחלוקת ביניהם כמו שנפלה בבקשת הכהונה, ולכך העלים וסתם הכתוב המקום הזה ולא פרסמו, ואין צריך לומר האומות כי אפילו ישראל לא ידעוהו, כי אף על פי שידעו הכל מעלתו של הר המוריה לא היו יודעין כי הוא המקום אשר יבחר ה':

ואני רוצה לנסות לתת תשובה נוספת למה לא כתוב בתורה את המקום המדויק של בית המקדש

כתוב דברי הימים ב פרק ג

(א) וַיָּ֣חֶל שְׁלֹמֹ֗ה לִבְנ֤וֹת אֶת־בֵּית־יְקֹוָק֙ בִּיר֣וּשָׁלִַ֔ם בְּהַר֙ הַמּ֣וֹרִיָּ֔ה אֲשֶׁ֥ר נִרְאָ֖ה לְדָוִ֣יד אָבִ֑יהוּ אֲשֶׁ֤ר הֵכִין֙ בִּמְק֣וֹם דָּוִ֔יד בְּגֹ֖רֶן אָרְנָ֥ן הַיְבוּסִֽי:

כותב במצודת דוד דברי הימים ב פרק ג פסוק א

(א) אשר נראה - אשר שם נראה המקום ב"ה לדוד אביו ויאמר על ירידת האש שעל המזבח כמ"ש ויענהו באש מן השמים (ד"ה =דברי הימים= א' כ"א):

כאשר שלמה הקים את בית המקדש הוא הקים אותו לפי מה שנראה לאביו דויד המלך . הוא לא קיבל הוראה מהקב"ה . ודויד המלך גם הוא לא קיבל הוראה מהקב"ה היכן לבנות את בית המקדש

דברי הימים א פרק כא פסוק כו

וַיִּבֶן֩ שָׁ֨ם דָּוִ֤יד מִזְבֵּ֙חַ֙ לַיקֹוָ֔ק וַיַּ֥עַל עֹל֖וֹת וּשְׁלָמִ֑ים וַיִּקְרָא֙ אֶל־יְקֹוָ֔ק וַיַּֽעֲנֵ֤הוּ בָאֵשׁ֙ מִן־הַשָּׁמַ֔יִם עַ֖ל מִזְבַּ֥ח הָעֹלָֽה: פ

כלומר דויד הבין שכאן המקום של בית המקדש אבל הוא לא קיבל הוראה מפורשת מהקב"ה שזה המקום אבל לפי האש שירדה מן השמים הבין דויד שזה המקום  ושלמה הקים על סמך זה את בית המקדש .

ואומר הרמב"ם הלכות בית הבחירה פרק ב

ומסורת ביד הכל שהמקום שבנה בו דוד ושלמה המזבח בגורן ארונה הוא המקום שבנה בו אברהם המזבח ועקד עליו יצחק, והוא המקום שבנה בו נח כשיצא מן התיבה, והוא המזבח שהקריב עליו קין והבל, ובו הקריב אדם הראשון קרבן כשנברא ומשם נברא, אמרו חכמים אדם ממקום כפרתו נברא.

יוצא לנו שמקום בית המקדש זה מסורת ולא הוראה מפורשת של הקב"ה ואם כך הקושיה גדלה למה לא מורה הקב"ה לדויד או לשלמה ואומר לו מפורשות זה מקום בית המקדש ?  

אומר [רבינו] בחיי דברים פרק לא

וכן אמרו חכמי האמת: היה הקדוש ברוך הוא מביט בתורה ובונה עולמו. ועוד קריאת התורה להורות כי היא קיום העולם וא"א לו להברא זולתה, והיה ההקהל: במקום אשר יבחר, כי תחלת הבריאה משם, שנאמר: (תהלים נ, ב) "מציון מכלל יופי", מציון נשתכלל העולם, וזה מבואר.

אנחנו רואים שהעולם נברא מהסתכלות בתורה ואכן ארון הקודש הוא המרכז של קודש הקודשים שבנוי כנגד אבן השתיה וכך כתוב בזוהר כרך א (בראשית) פרשת ויחי דף רלא עמוד א

עד דנטל אבנא חדא ואיהו אבנא דאתקרי אבן שתיה ונטל לה קודשא בריך הוא וזרק לה לגו תהומא ואתנעיץ מעילא לתתא ומניה אשתיל עלמא ואיהי נקודה אמצעיתא דעלמא ובהאי נקודה קיימא קדש הקדשים

כלומר הקב"ה לקח את אבן השתיה ושם אותה בתהום וממנה נברא העולם שהיא הנקודה האמצעית של העולם והיא כנגד קודש הקודשים . כלומר העולם הזה נברא כנגד קודש הקודשים שבו נמצא ארון הקודש . ובתוך ארון הקודש נמצאים שני לוחות הברית הראשונים והשניים שממנו ברא הקב"ה את העולם .

ובראשית פרק א

(ב) וְהָאָ֗רֶץ הָיְתָ֥ה תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ וְחֹ֖שֶׁךְ עַל־פְּנֵי֣ תְה֑וֹם וְר֣וּחַ אֱלֹהִ֔ים מְרַחֶ֖פֶת עַל־פְּנֵ֥י הַמָּֽיִם:

כלומר התהום זה המצב הראשוני של העולם ובנית העולם נעשתה כנגד הנקודה של קודש הקודשים .

ונאמר בתלמוד בבלי מסכת מגילה דף י עמוד ב

ואמר רבי לוי: דבר זה מסורת בידינו מאבותינו: מקום ארון אינו מן המדה. תניא נמי הכי: ארון שעשה משה יש לו עשר אמות לכל רוח, וכתיב ולפני הדביר עשרים אמה ארך, וכתיב כנף הכרוב האחד עשר אמות וכנף הכרוב האחד עשר אמות, ארון גופיה היכא הוה קאי? אלא לאו שמע מינה: בנס היה עומד.

יוצא לנו שבאמת לא ניתן להורות על מקום בית המקדש במדויק כי הקב"ה ברא את העולם כנגד קודש הקודשים וזה כנגד ארון הקודש שבתוכו התורה שממנו ברא הקב"ה את העולם אבל אינו מן המידה כלומר אומנם ניתן לראות אותו אבל אם מודדים משני הצדדים רואים שבאמת אין מידה לארון ואם אין מידה לארון באמת לא ניתן להורות על המיקום המדויק של בית המקדש  אם כן נשאלת השאלה למה נכתב בתורה אל "המקום אשר יבחר"  ? ולא מצאנו שהקב"ה מסר את המקום המיוחד של בית המקדש ?

ובעניין צריך עיון ובעזרת השם ננסה בעתיד לעיין בנושא