3.1.2020

פרשת ויגש האם ידע יעקב האם יוסף חי ? מה המשמעות של טרף טרף שאמר יעקב ? למה השכינה הסתלקה מיעקב ? למה יצחק לא אמר ליעקב את האמת על יוסף ? למה יוסף עצמו לא אמר לאביו כאשר התמנה למשנה למלך על מצרים ? למה מכר יהודה את יוסף למדיינים ? האם ראובן ידע ממכירת יוסף ? מי הצטרף לחרם של יהודה על הסתרת מכירת יוסף ? האם החלומות של יוסף היו דברי נבואה ? מתי הגיע הרגע שבו הבין יוסף שהחרם על סיפור מכירת יוסף נגמר ? למה שאל יוסף הַע֥וֹד אָבִ֖י חָ֑י ? למה יהודה לא יכול היה לענות על השאלה ? למה בנימין לא ענה לשאלה ? למה אחרי שראה יעקב את 10 העגלות חזרה ליעקב רוח הקודש ? ‏ו'/טבת/תש"פ

בס"ד
פרשת ויגש  האם ידע יעקב האם יוסף חי ? מה המשמעות של טרף טרף שאמר יעקב ? למה השכינה הסתלקה מיעקב ? למה יצחק לא אמר ליעקב את האמת על יוסף ? למה יוסף עצמו לא אמר לאביו כאשר התמנה למשנה למלך על מצרים ? למה מכר יהודה את יוסף למדיינים ? האם ראובן ידע ממכירת יוסף ? מי הצטרף לחרם של יהודה על הסתרת מכירת יוסף ? האם החלומות של יוסף היו דברי נבואה ? מתי הגיע הרגע שבו הבין יוסף שהחרם על סיפור מכירת יוסף נגמר ? למה שאל יוסף הַע֥וֹד אָבִ֖י חָ֑י  ?   למה יהודה לא יכול היה לענות על השאלה ? למה בנימין לא ענה לשאלה ? למה אחרי שראה יעקב את 10 העגלות חזרה ליעקב רוח הקודש ? ‏ו'/טבת/תש"פ

כתוב בראשית פרק מה

(ג) וַיֹּ֨אמֶר יוֹסֵ֤ף אֶל־אֶחָיו֙ אֲנִ֣י יוֹסֵ֔ף הַע֥וֹד אָבִ֖י חָ֑י וְלֹֽא־יָכְל֤וּ אֶחָיו֙ לַעֲנ֣וֹת אֹת֔וֹ כִּ֥י נִבְהֲל֖וּ מִפָּנָֽיו:

וכולם שואלים מה פתאום שואל יוסף את אחיו הַע֥וֹד אָבִ֖י חָ֑י  ?   הרי כתוב כמה פסוקים לפני  שיהודה אומר ליוסף בראשית פרק מד

(לד) כִּי־אֵיךְ֙ אֶֽעֱלֶ֣ה אֶל־אָבִ֔י וְהַנַּ֖עַר אֵינֶנּ֣וּ אִתִּ֑י פֶּ֚ן אֶרְאֶ֣ה בָרָ֔ע אֲשֶׁ֥ר יִמְצָ֖א אֶת־אָבִֽי:

הרי ברור ליוסף שאביו חי ולכן צריך להבין את השאלה של יוסף . ויש עוד קושיה ששאל אותי שלמה זלכה למה יוסף לא יצר קשר עם אביו כאשר פרעה מינה אותו משנה למלך פרעה ונתן לאביו לסבול סבל רב בחוסר הודאות על גורלו של בנו .

וכדי להבין את זה אנחנו צריכים להבין את מהות מכירת יוסף למצרים

בראשית פרק לז

(ה) וַיַּחֲלֹ֤ם יוֹסֵף֙ חֲל֔וֹם וַיַּגֵּ֖ד לְאֶחָ֑יו וַיּוֹסִ֥פוּ ע֖וֹד שְׂנֹ֥א אֹתֽוֹ:

(ו) וַיֹּ֖אמֶר אֲלֵיהֶ֑ם שִׁמְעוּ־נָ֕א הַחֲל֥וֹם הַזֶּ֖ה אֲשֶׁ֥ר חָלָֽמְתִּי:

(ז) וְ֠הִנֵּה אֲנַ֜חְנוּ מְאַלְּמִ֤ים אֲלֻמִּים֙ בְּת֣וֹךְ הַשָּׂדֶ֔ה וְהִנֵּ֛ה קָ֥מָה אֲלֻמָּתִ֖י וְגַם־נִצָּ֑בָה וְהִנֵּ֤ה תְסֻבֶּ֙ינָה֙ אֲלֻמֹּ֣תֵיכֶ֔ם וַתִּֽשְׁתַּחֲוֶ֖יןָ לַאֲלֻמָּתִֽי:

(ח) וַיֹּ֤אמְרוּ לוֹ֙ אֶחָ֔יו הֲמָלֹ֤ךְ תִּמְלֹךְ֙ עָלֵ֔ינוּ אִם־מָשׁ֥וֹל תִּמְשֹׁ֖ל בָּ֑נוּ וַיּוֹסִ֤פוּ עוֹד֙ שְׂנֹ֣א אֹת֔וֹ עַל־ חֲלֹמֹתָ֖יו וְעַל־דְּבָרָֽיו:

(ט) וַיַּחֲלֹ֥ם עוֹד֙ חֲל֣וֹם אַחֵ֔ר וַיְסַפֵּ֥ר אֹת֖וֹ לְאֶחָ֑יו וַיֹּ֗אמֶר הִנֵּ֨ה חָלַ֤מְתִּֽי חֲלוֹם֙ ע֔וֹד וְהִנֵּ֧ה הַשֶּׁ֣מֶשׁ וְהַיָּרֵ֗חַ וְאַחַ֤ד עָשָׂר֙ כּֽוֹכָבִ֔ים מִֽשְׁתַּחֲוִ֖ים לִֽי:

 יוסף חולם שהוא ישלוט בכל  השבטים ואפילו אביו ואימו ישתחוו לו . אומנם אביו גוער בו אבל מצד שני אומרת התורה בבראשית פרק לז

(יא) וַיְקַנְאוּ־ב֖וֹ אֶחָ֑יו וְאָבִ֖יו שָׁמַ֥ר אֶת־הַדָּבָֽר:

ואומר המלבי"ם בראשית פרק לז פסוק יא

אביו שמר את הדבר, כי הבין שהוא חלום נבואיי מגיד עתידות:

ואומר השכל טוב (בובר) בראשית פרשת וישב פרק לז סימן יא

ואביו שמר את הדבר. א"ר לוי היה יעקב רואה את הדברים ממשמשין ובאין, אמר אם נתבקרה פנקסו מה אני יכול לעשות, נטל קולמוס וכתב באיזה יום ובאיזה שעה ואיזה מקום, א"ר חייא ראה רוח הקודש אומרת ליעקב, שמור את הדבר, עתידין הדברים להיות:

כלומר יעקב הבין שמה שחלם יוסף אלו דברי נבואה שעתידין להתקיים ולא היה איזה חלום שווא .

וכאשר מביאים ליעקב את הכתנת של יוסף הוא אומר בבראשית פרק לז

(לג) וַיַּכִּירָ֤הּ וַיֹּ֙אמֶר֙ כְּתֹ֣נֶת בְּנִ֔י חַיָּ֥ה רָעָ֖ה אֲכָלָ֑תְהוּ טָרֹ֥ף טֹרַ֖ף יוֹסֵֽף:

ואומר רש"י בראשית פרשת וישב פרק לז פסוק לג

חיה רעה אכלתהו - נצנצה בו רוח הקדש, סופו שתתגרה בו אשת פוטיפר.א ולמה לא גלה לו הקדוש ברוך הוא, לפי שהחרימו וקללו את כל מי שיגלה, ושתפו להקב"ה עמהם, אבל יצחק היה יודע שהוא חי, אמר היאך אגלה והקב"ה אינו רוצה לגלות לו:

כלומר שמה שאומר יעקב טרף טרף יוסף מוסב על אשת פוטיפר ולא על זה שיוסף מת על ידי חיה רעה .

וכך מפרש הכתר יונתן בראשית פרק לז פסוק לג

(לג) ויכירה ויאמר כותונת של בני היא לא חיית שדה אכלתו ולא על ידי בני אדם נהרג אלא רואה אנוכי ברוח הקודש שׁאִשׁה רעה עומדת לנגדו:

כלומר יש כאן מצב שיעקב ידע שמצד אחד חלומותיו של יוסף הם דברי נבואה ומצד שני הוא מבין שיוסף נכנס לניסיון קשה של טרף טרף שזה דבר הרבה יותר קשה ממות . כי אם באמת חיה היית טורפת אותו היה מספיק טרף אחד . כאן שיש שני טרף זה מצב הרבה יותר מסוכן ממיתה . כמו שאומר המדרש תנחומא (בובר) פרשת פינחס

[ר' שמעון אומר] שכל המחטיא את האדם יותר מן ההורגו, שההורגו הורגו בעולם הזה, ויש לו חלק לעולם הבא, והמחטיאו הורגו בעולם הזה ולעולם הבא.

וכדי להבין מה היה במכירת יוסף ולמה נעלם מיעקב גורלו של יוסף כדאי לקרוא את 

את פרקי דרבי אליעזר פרק לח

וְשָׁמְעוּ לוֹ אֶחָיו, וְלָקְחוּ אֶת יוֹסֵף וְהִשְׁלִיכוּ אוֹתוֹ אֶל הַבּוֹר, שֶׁנֶּאֱמַר [שם כד] וַיִּקָּחֻהוּ וַיַּשְׁלִכוּ אֹתוֹ הַבֹּרָה. מֶה עָשָׂה רְאוּבֵן, הָלַךְ וְיָשַׁב לוֹ בְּאֶחָד מִן הֶהָרִים לֵירֵד בַּלַּיְלָה וּלְהַעֲלוֹת אֶת יוֹסֵף מִן הַבּוֹר, וְתִשְׁעָה אֶחָיו הָיוּ יוֹשְׁבִים בְּמָקוֹם אֶחָד בְּלֵב אֶחָד וְעֵצָה אֶחָת. וְעָבְרוּ עֲלֵיהֶם יִשְׁמְעֵאלִים, וְאָמְרוּ לְכוּ וְנִמְכְּרֶנוּ לַיִשְׁמְעֵאלִים [שם כז]. וְהָיוּ מוֹלִיכִין אוֹתוֹ לִקְצֵה הַמִּדְבָּר, וְאֵין יַעֲקֹב אָבִיו שׁוֹמֵעַ אֶת שָׁמְעוֹ עוֹד. וּמָכְרוּ אוֹתוֹ לַיִשְׁמְעֵאלִים בְּעֶשְׂרִים כָּסֶף, וְכָל אֶחָד וְאֶחָד נָטַל שְׁנֵי כְסָפִים לִקְנוֹת מִנְעָלִים בְּרַגְלֵיהֶם, שֶׁנֶּאֱמַר [עמוס ב, ו] עַל מִכְרָם בַּכֶּסֶף צַדִּיק וְאֶבְיוֹן בַּעֲבוּר נַעֲלָיִם. אָמְרוּ נַחֲרִים בֵּינֵינוּ שֶׁאֵין אֶחָד מִמֶּנוּ מַגִּיד הַדָּבָר לְיַעֲקֹב אָבִינוּ עַד שֶׁיִּהְיֶה בִּרְשׁוּת כֻּלָּנוּ. אָמַר לָהֶם יְהוּדָה, רְאוּבֵן אֵינוֹ כָּאן וְאֵין הַחֵרֶם מִתְקַיֵּם אֶלָּא בַּעֲשָׂרָה. מֶה עָשׂוּ, שִׁתְּפוּ לַמָּקוֹם עִמָּהֶם וְהֶחֱרִימוּ. וְיָרַד רְאוּבֵן בַּלַּיְלָה לְהַעֲלוֹת אֶת יוֹסֵף מִן הַבּוֹר וְלֹא מָצָא אוֹתוֹ שָׁם, אָמַר לָהֶם הֲרַגְתֶּם אֶת יוֹסֵף וַאֲנִי אָנָה אֲנִי בָא [בראשית לז, ל]. וְהִגִּידוּ לוֹ אֶת הַדָּבָר שֶׁעָשׂוּ וְאֶת הַחֵרֶם שֶׁהֶחֱרִימוּ, וְשָׁמַע רְאוּבֵן אֶת הַחֵרֶם וְשָׁתַק. וְגַם הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא שָׁתַק, וּמִפְּנֵי הַחֵרֶם לֹא הִגִּיד הַדָּבָר לְיַעֲקֹב, וּכְתִיב בּוֹ [תהלים קמז, יט] מַגִּיד דְּבָרָיו לְיַעֲקֹב וְגוֹ', וְאֶת הַדָּבָר הַזֶּה לֹא הִגִּיד לְיַעֲקֹב. לְפִיכָךְ לֹא יָדַע יַעֲקֹב אֶת הַדָּבָר שֶׁנַּעֲשָׂה לְיוֹסֵף, וְאָמַר טָרֹף טֹרַף יוֹסֵף

צריך להבין היטב את המדרש הזה . בזמן מכירת יוסף יש רק תשע שבטים יוסף בנימין וראובן לא נמצאים בזמן המכירה . יהודה רוצה לעשות חרם על פרסום מכירת יוסף . יהודה חושב שצריך 10 כדי לעשות חרם אבל יש רק 9 שבטים . מה הפתרון של יהודה ? יהודה עושה דבר מדהים ומצרף את השכינה כעשירי לחרם . והשכינה מצטרפת לחרם ונוצר חרם על פרסום מכירת יוסף .

ואומר הזוהר הקדוש

וַיֵּלְכוּ אֶחָיו לִרְעוֹת אֶת צֹאן אֲבִיהֶם בִּשְׁכֶם. רַבִּי שִׁמְעוֹן אָמַר, לִרְעוֹת צֹאן אֲבִיהֶם הָיָה צָרִיךְ לִהְיוֹת! מַה זֶּה אֶ''ת נָקוּד מֵעָלָיו? לְרַבּוֹת שְׁכִינָה עִמָּהֶם, שֶׁהִיא שְׁרוּיָה עִמָּהֶם, מִשּׁוּם שֶׁהֵם הָיוּ עֲשָׂרָה, שֶׁהֲרֵי יוֹסֵף לֹא הָיָה עִמָּהֶם, וּבִנְיָמִין הוּא קָטָן בַּבַּיִת, וּמִשּׁוּם כָּךְ הֵם הָיוּ עֲשָׂרָה, וּכְשֶׁהָלְכוּ, הַשְּׁכִינָה הָיְתָה בֵינֵיהֶם, וְעַל כֵּן נָקוּד מִלְמַעְלָה.

וּמִשּׁוּם כָּךְ, בִּזְמַן שֶׁמָּכְרוּ אֶת יוֹסֵף, הִשְׁתַּתְּפוּ כֻלָּם עִם הַשְּׁכִינָה, וְשִׁתְּפוּ אוֹתָהּ עִמָּהֶם כְּשֶׁעָשׂוּ שְׁבוּעָה, וְעַד שֶׁהִתְגַּלָּה דְּבַר יוֹסֵף, לֹא שָׁרְתָה שְׁכִינָה עַל יַעֲקֹב.

ולמה יהודה מוכר את יוסף ?

אומר הזוהר הקדוש

מָצָאנוּ בְּסִפְרֵי הַקַּדְמוֹנִים, שֶׁצְּרִיכִים בְּנֵי יַעֲקֹב הַלָּלוּ לִשְׁלֹט עָלָיו בְּטֶרֶם יֵרֵד לְמִצְרַיִם, שֶׁאִלּוּ הוּה יָרַד לְמִצְרַיִם וְהֵם לֹא הָיוּ שׁוֹלְטִים בּוֹ בָּרִאשׁוֹנָה, יָכְלוּ הַמִּצְרִים לִשְׁלֹט עַל יִשְׂרָאֵל לְעוֹלָמִים, וְהִתְקַיֵּם בְּיוֹסֵף שֶׁנִּמְכַּר לְעֶבֶד, וְהֵם שָׁלְטוּ עָלָיו, וְאַף עַל גַּב שֶׁיּוֹסֵף הָיָה אַחַר כָּךְ מֶלֶךְ וְהַמִּצְרִים הָיוּ עֲבָדִים שֶׁלּוֹ, נִמְצְאוּ יִשְׂרָאֵל שֶׁשָּׁלְטוּ עַל כֻּלָּם.

כלומר גם יהודה פועל או שהשכינה מכוונת  אותו  בצורה לא מודעת תחת גזירת הכתוב שיוסף צריך להיות נשלט על ידי השבטים לפני שהוא עצמו ישלוט על השבטים  

בראשית פרק לז

(ז) וְ֠הִנֵּה אֲנַ֜חְנוּ מְאַלְּמִ֤ים אֲלֻמִּים֙ בְּת֣וֹךְ הַשָּׂדֶ֔ה וְהִנֵּ֛ה קָ֥מָה אֲלֻמָּתִ֖י וְגַם־נִצָּ֑בָה וְהִנֵּ֤ה תְסֻבֶּ֙ינָה֙ אֲלֻמֹּ֣תֵיכֶ֔ם וַתִּֽשְׁתַּחֲוֶ֖יןָ לַאֲלֻמָּתִֽי:

ואולי צריך להגיד שהתחלת החלום של יוסף מרמז לשליטה של השבטים על יוסף בהתחלה לפני שהאלומה שלו קמה וניצבה מכלל שלפני כן היא ישבה  כלומר תחת שליטה של מישהו אחר כלומר השבטים . ויהודה מבין שהרצון שלו לבטל את חלום יוסף לא מצריך ממנו להרוג את יוסף כי הדרך הזאת לא תועיל לו . וכך מפרש השכל טוב (בובר) בראשית פרשת וישב פרק לז סימן כו

מה בצע כי נהרוג את אחינו. כלומר מה ממון אנו מרויחין בכך, שאנו עוברים על מה שהזהיר הקדוש ברוך הוא שופך דם האדם (בראשית ט ו), ואם בשביל חלומותיו שלא ימשול בנו, הרי כבר נאמר באדם דמו ישפך (שם ט ו), ואם תאמרו וכסינו את דמו, הרי כבר נאמר קול דמי אחיך צועקים אלי מן האדמה (שם ד י):

כלומר יהודה הבין שאין טעם להרוג את יוסף אבל הוא עושה ניסיון לדחות את מימוש החלום על יד המכירה של יוסף  וכך כותב הזוהר הקדוש

בֹּא רְאֵה שֶׁיּוֹסֵף אָמַר אֶת הַחֲלוֹם לְאֶחָיו, וְעַל כֵּן גָּרְמוּ לוֹ לְסַלֵּק אֶת חֲלוֹמוֹ עֶשְׂרִים וּשְׁתַּיִם שָׁנִים שֶׁהִתְעַכֵּב. רַבִּי יוֹסֵי אָמַר, מִנַּיִן לָנוּ? שֶׁכָּתוּב וַיּוֹסִפוּ עוֹד שְׂנֹא אֹתוֹ. מַה זֶה שְׂנֹא אֹתוֹ? שֶׁגָּרְמוּ לוֹ בָּזֶה קִטְרוּגִים.

דף קפג ע''ב

מַה כָּתוּב? וַיֹּאמֶר אֲלֵיהֶם שִׁמְעוּ נָא הַחֲלוֹם הַזֶּה אֲשֶׁר חָלָמְתִּי. שֶׁרָצָה מֵהֶם שֶׁיִּשְׁמְעוּ לוֹ, וְהוּא הוֹדִיעַ לָהֶם אוֹתוֹ הַחֲלוֹם, שֶׁאִלְמָלֵא הֵם שֶׁהָפְכוּ אוֹתוֹ לְגָוֶן אַחֵר - כָּךְ הִתְקַיֵּם, וְהֵם הֵשִׁיבוּ וְאָמְרוּ, הֲמָלֹךְ תִּמְלֹךְ עָלֵינוּ אִם מָשׁוֹל תִּמְשֹׁל בָּנוּ!? מִיָּד אָמְרוּ לוֹ אֶת פֵּשֶׁר הַחֲלוֹם וְגָזְרוּ גְזֵרָה, וּמִשּׁוּם כָּךְ וַיּוֹסִפוּ עוֹד שְׂנֹא אֹתוֹ.

ואם כך כאשר יש לנו כאן חרם שנעשה על ידי 9 שבטים והשכינה ואפילו יצחק שהבין את זה והיה לו רוח הקודש לא סיפר ליעקב אז קל וחומר יוסף שהבין שיש כאן גזירה שבו במכירת יוסף נגזרה על יעקב סילוק השכינה כלומר השכינה מסתלקת מיעקב לאחר שיעקב מבין באופן עקרוני את הנסיון של יוסף . ויוסף עצמו ממתין לראות מתי יתקיימו התנאים בו החרם הזה יתבטל ואז הוא יוכל להתגלות גם לאחיו וגם לאביו כי כתוב בזוהר הקדוש שראובן עצמו לא ידע  ממכירת יוסף ורק במעמד שבו יוסף גילה לאחים שהוא יוסף הוא הבין מה קרה עם יוסף .  זה היה הרגע שבו הבין יוסף שזה בדיוק הזמן שבו החרם כבר לא קיים .

אומר הזוהר הקדוש

וַאֲפִלּוּ רְאוּבֵן לֹא יָדַע מֵאוֹתָהּ הַמְּכִירָה שֶׁל יוֹסֵף. וַהֲרֵי בֵּאֲרוּהוּ שֶׁהַשְּׁכִינָה הִשְׁתַּתְּפָה עִמָּהֶם, וְעַל כֵּן לֹא יָדַע רְאוּבֵן מֵהַמְּכִירָה הַהִיא שֶׁל יוֹסֵף, וְלֹא הִתְגַּלְּתָה לוֹ עַד אוֹתוֹ הַזְּמַן שֶׁיּוֹסֵף הִתְגַּלָּה לְאֶחָיו.

פירוש הסולם לזוהר - בראשית פרשת וישב מאמר והבור רק אין בו מים אות קלח

ואפילו ראובן וכו': ואפילו ראובן לא היה יודע ממכירה זו של יוסף, ובארוה, שנשתתפה עמהם השכינה, בהחרם שעשו שלא לגלות מכירת יוסף, וע"כ לא ידע ראובן ממכירה זו של יוסף, ולא נתגלה לו עד אותו זמן שנתגלה יוסף לאחיו.

ומה בדיוק הרגע שהבין יוסף שהחרם התבטל ?

אומרת התורה בבראשית פרק מד

(לג) וְעַתָּ֗ה יֵֽשֶׁב־נָ֤א עַבְדְּךָ֙ תַּ֣חַת הַנַּ֔עַר עֶ֖בֶד לַֽאדֹנִ֑י וְהַנַּ֖עַר יַ֥עַל עִם־אֶחָֽיו:

זה הרגע המדויק שבו יהודה שמכר את יוסף כדי להרחיק את קיום החלום של יוסף מודה בנכונות החלום ויוסף שולט בכל השבטים בפועל  . אומר יהודה ליוסף יֵֽשֶׁב־נָ֤א עַבְדְּךָ֙  . יהודה מודה שהוא עכשיו עבד של יוסף . זה בדיוק הזמן שמבין יוסף שהחרם שיהודה קיים עם השכינה מתבטל וזה בדיוק הזמן שהוא יכול לגלות את עצמו מול כל השבטים ומול אביו . השאלה של יוסף העוד אבי חי היא שאלה שזורק יוסף לחלל האוויר  . ההבנה היא שברגע שהחרם מוסר השכינה שהתרחקה מיעקב וגם מהשבטים תחזור גם ליעקב וגם לשבטים או לפחות על ראובן ובנימין שנמצאים במעמד הזה ואז הם אמורים לדעת ברוח הקודש האם השכינה חזרה ליעקב אביהם . והשאלה האם הַע֥וֹד אָבִ֖י חָ֑י  ? האם השכינה חזרה לאבי יעקב עכשיו שהחרם נגמר ואני מתגלה לכם כיוסף בעל החלומות שחלומותיו התקיימו לאחר 22 שנה לאחר כל המאמצים שלכם לנסות למנוע את  קיום  החלומות .

ולמה לא הצליחו השבטים לענות ליוסף  ?

על יהודה ברור שהיה צריך לעבור תהליך ארוך של הזדכות בגלל מכירת יוסף ולכן אולי לא יכול לתת ליוסף תשובה ברוח הקודש אומרת הגמרא חברותא מכות דף יא עמוד ב

ואמר רבי שמואל בר נחמני אמר רבי יונתן:מאי דכתיב בפרשת "וזאת הברכה", בברכות שבירך משה את בני ישראל לפני מותו, "יחי ראובן ואל ימות", ואחר כך אמר הכתוב "וזאת ליהודה" - מדוע הסמיך הכתוב את הברכה של יהודה לברכה של ראובן?ללמדך, מכך שנסמכה ברכת יהודה לברכת ראובן, והתחיל ביהודה בלשון "וזאת", שיש קשר בין הברכה שניתנה ליהודה ובין הברכה שנאמרה לראובן.

כי כל אותן ארבעים שנה שהיו ישראל במדבר, הם היו נושאים את ארונות השבטים לקבורה בארץ ישראל, והיה שלדם קיים כשהוא שלם, ואילו עצמותיו של יהודה - היו מפורקות, ומגולגלין בארון בשעה שהיו נושאים אותו, מחמת הנידוי שקיבל יהודה על עצמו להיות מנודה גם אחר מותו, לעולם הבא.

עד שעמד משה, ובקש עליו רחמים.אמר משה לפניו של הקדוש ברוך הוא: רבונו של עולם! יחי ראובן, יהי רצון שיהיה שלדו קיים, כאילו הוא חי.שהרי מי גרם לו לראובן שיודה ברבים על שבלבל יצועי אביו, במעשה בלהה? - יהודה גרם זאת, כאשר הודה במעשה תמר.[לפי שכך דרש רבי תנחומא: כאשר הודה יהודה במעשה תמר, ואמר "צדקה ממני", אז נעמד ראובן, והודה שבלבל יצועי אביו].(128)

ואם כן, למה וזאת תהיה ליהודה, שתהיינה עצמותיו מתגלגלין בארון?ובקש משה: שמע ה', קול יהודה!

ומיד, עאל איבריה לשפא. נכנסו אבריו למקום חיבורם, ששפו [יצאו] ממנו.ועדיין לא הוה קא מעיילי ליה, לא העלוהו ליהודה למתיבתא דרקיע, מפני הנידוי.עד שהוסיף משה, ואמר: "ואל עמו תביאנו".

ועדיין לא הוה יהודה קא ידע למישקל ומיטרא בשמעתא בהדי רבנן, לשאת ולתת במלחמתה של תורה(129) בישיבה של מעלה.עד שאמר משה: ידיו רב לו, שיהיה בו כח לריב ריבו בשקלא וטריא עם חביריו.ועדיין לא ידע לפרוקי קושיא [בסוטה ז ב, ובבא קמא צב א, הגירסא היא: לא הוה קא סלקא ליה שמעתא אליבא דהלכתא].עד שאמר משה: ועזר מצריו תהיה.

ולגבי בנימין צריך להגיד שאכן השכינה שרתה עליו אבל מה שהוא ראה הפחיד אותו ולא נתן לו את האפשרות לענות ליוסף . כתוב בבראשית פרק מה

(יד) וַיִּפֹּ֛ל עַל־צַוְּארֵ֥י בִנְיָמִֽן־אָחִ֖יו וַיֵּ֑בְךְּ וּבִנְיָמִ֔ן בָּכָ֖ה עַל־צַוָּארָֽיו:

מדרש אגדה (בובר) בראשית פרשת ויגש פרק מה סימן יד

[יד] ויפול על צוארי בנימין אחיו. וכי שני צוארים היה לו לבנימין, אלא ראה ברוח הקודש ששני מקדשות עתידים ליחרב בחלקו של בנימין: ובנימין בכה על צואריו. על משכן שילה שעתיד להיות בחלקו של יוסף ועתיד ליחרב:

ולגבי השאלה האם השכינה חזרה ליעקב אומרת התורה בבראשית פרק מה

(כז) וַיְדַבְּר֣וּ אֵלָ֗יו אֵ֣ת כָּל־דִּבְרֵ֤י יוֹסֵף֙ אֲשֶׁ֣ר דִּבֶּ֣ר אֲלֵהֶ֔ם וַיַּרְא֙ אֶת־הָ֣עֲגָל֔וֹת אֲשֶׁר־שָׁלַ֥ח יוֹסֵ֖ף לָשֵׂ֣את אֹת֑וֹ וַתְּחִ֕י ר֖וּחַ יַעֲקֹ֥ב אֲבִיהֶֽם:

רש"י בראשית פרשת ויגש פרק מה פסוק כז

ותחי רוח יעקב - שרתה עליו שכינה שפירשה ממנו:

וכך כותב הזוהר הקדוש על הסיבה שרוח הקודש חזרה ליעקב

בֹּא רְאֵה, כְּשֶׁנִּפְרַד יוֹסֵף מֵאָבִיו, בְּלִי לְוָיָה וּבְלִי אֲכִילָה נִשְׁלַח, וְהָיָה מַה שֶּׁהָיָה, וּכְשֶׁאָמַר יַעֲקֹב (בראשית לז) טָרֹף טֹרַף יוֹסֵף, אָמַר כִּי אֵרֵד אֶל בְּנִי אָבֵל שְׁאֹלָה, שֶׁאֲנִי גָרַמְתִּי לוֹ, וְעוֹד - שֶׁהָיִיתִי יוֹדֵעַ שֶׁאֶחָיו שׂוֹנְאִים אוֹתוֹ וְשָׁלַחְתִּי אוֹתוֹ, וְרֶמֶז הוּא רָמַז לוֹ.

אָמַר לוֹ רַבִּי יְהוּדָה, אֶת אוֹתָם הָעֲגָלוֹת שָׁלַח אוֹתָם עַל פִּי פַרְעֹה, שֶׁכָּתוּב וַיִּתֵּן לָהֶם יוֹסֵף עֲגָלוֹת עַל פִּי פַרְעֹה. אָמַר לוֹ, דִּיּוּקוֹ שֶׁל דָּבָר, שֶׁכָּתוּב וְאַתָּה צֻוֵּיתָה זאת עֲשׂוּ. וְאַתָּה צֻוֵּיתָה דַּוְקָא, וּמִשּׁוּם כָּךְ כָּתוּב בְּהֵ''א, מַשְׁמָע שֶׁיּוֹסֵף בִּקֵּשׁ אוֹתָם, וּמִשּׁוּם כָּךְ וַיִּתֵּן לָהֶם יוֹסֵף עֲגָלוֹת עַל פִּי פַרְעֹה, וְיַעֲקֹב לֹא עָמַד בַּדָּבָר עַד שֶׁרָאָה אוֹתָם, שֶׁכָּתוּב וַיַּרְא אֶת הָעֲגָלוֹת אֲשֶׁר שָׁלַח יוֹסֵף לָשֵׂאת אֹתוֹ וַתְּחִי רוּחַ יַעֲקֹב אֲבִיהֶם.

יעקב פחד שיוסף נשלח ללא כלים להתמודד עם מצבים מורכבים של התמודדות עם יצר הרע אבל יוסף שלח לו את 10 העגלות כדי להגיד ליעקב אני קבלתי ממך את יסודות התורה כמו שלמדתי איתך על עגלה ערופה ונתת לי את כל הכלים להתמודד מול המצבים הכי מורכבים אמנם הייתי בתוך מצבים של טרף טרף עם אשת פוטיפר אבל ברוך השם התורה שלמדתי ממך נתנה לי את הכוח לעמוד בכל הניסיונות.

ומיד  וַתְּחִ֕י ר֖וּחַ יַעֲקֹ֥ב אֲבִיהֶֽם .