27.11.2015

פרשת וישלח מתי עזב הקב"ה את יעקב ? מתי קיבל יעקב את ארץ ישראל מידי הקב"ה ? מה היה התהליך של קבלת הארץ ? מתי הסתיים התהליך של קבלת הארץ ע"י יעקב ‏ט"ו/כסלו/תשע"ו


בס"ד

פרשת וישלח   מתי עזב הקב"ה את יעקב ? מתי קיבל יעקב את ארץ ישראל מידי הקב"ה ? מה היה התהליך של קבלת הארץ ? מתי הסתיים התהליך של קבלת הארץ ע"י יעקב ‏ט"ו/כסלו/תשע"ו

בראשית פרק לד

(ב) וַיַּ֨רְא אֹתָ֜הּ שְׁכֶ֧ם בֶּן־חֲמ֛וֹר הַֽחִוִּ֖י נְשִׂ֣יא הָאָ֑רֶץ וַיִּקַּ֥ח אֹתָ֛הּ וַיִּשְׁכַּ֥ב אֹתָ֖הּ וַיְעַנֶּֽהָ:

ואני רוצה להקשות הרי הקב"ה הבטיח ליעקב שלא יעזבנו ואיך קורה ליעקב מקרה כזה עם הבת שלו ?

הרי כתוב בבראשית פרק כח פסוק טו

וְהִנֵּ֨ה אָנֹכִ֜י עִמָּ֗ךְ וּשְׁמַרְתִּ֙יךָ֙ בְּכֹ֣ל אֲשֶׁר־תֵּלֵ֔ךְ וַהֲשִׁ֣בֹתִ֔יךָ אֶל־הָאֲדָמָ֖ה הַזֹּ֑את כִּ֚י לֹ֣א אֶֽעֱזָבְךָ֔ עַ֚ד אֲשֶׁ֣ר אִם־עָשִׂ֔יתִי אֵ֥ת אֲשֶׁר־דִּבַּ֖רְתִּי לָֽךְ:

וכדי להבין את התמונה צריך להבין מה הכונה של הפסוק  שאומר: אשר  דיברתי לך ?   ובו נראה מה אמר הקב"ה ליעקב בבראשית פרק כח

(יג) וְהִנֵּ֨ה יְקֹוָ֜ק נִצָּ֣ב עָלָיו֘ וַיֹּאמַר֒ אֲנִ֣י יְקֹוָ֗ק אֱלֹהֵי֙ אַבְרָהָ֣ם אָבִ֔יךָ וֵאלֹהֵ֖י יִצְחָ֑ק הָאָ֗רֶץ אֲשֶׁ֤ר אַתָּה֙ שֹׁכֵ֣ב עָלֶ֔יהָ לְךָ֥ אֶתְּנֶ֖נָּה וּלְזַרְעֶֽךָ:

כלומר הבטיח הקב"ה ליעקב שייתן לו את הארץ  ואם כן המשמעות של הבטחת הקב"ה שלא יעזוב אותו עד אשר ייתן לו את הארץ . ומתי הקב"ה נתן ליעקב  את הארץ ?

אומר השכל טוב (בובר) בראשית פרשת ויצא פרק כח סימן טו

עד אשר אם עשיתי את אשר דברתי לך. להשיבך כאן, וכן קיים לו, וכיון שחזר וחנה לפני שכם לא נהיה עמו דבר הקודש, לפיכך נלקחה דינה לשכם בן חמור, כיון שנסעו משם נדבר עמו פעמיים, כיון שנתיישב בארץ מגורי אביו לא נהיה עמו דבר הקודש, לפיכך נמכר יוסף ולא נדבר הקדוש ברוך הוא י"ב שנה:

מהשכל טוב מובן שהוא נתן לו את הארץ בטווח הזמן שבין חלום יעקב לזמן שהגיע לשכם כי ברגע שהגיע לשכם לפי השכל טוב הקב"ה עוזב את יעקב  והתוצאה של העזיבה של הקב"ה את יעקב זה המקרה של  דינה . אם כן מובן מה שקרה עם דינה כי הקב"ה עזב את יעקב אבל אז יש קושיה לא פחות גדולה ואם כן מתי נתן הקב"ה ליעקב את הארץ ? מתי ראינו  שהקב"ה  נותן לו את הארץ בין הזמן של חלום יעקב לבין הזמן שהגיע לשכם ונלקחה דינה ?

באמת קשה לראות מצב של נתינה של הארץ ליעקב אבל אנחנו רואים תהליך אחר וזה הבדלה בן הארץ לחוצה לארץ ובו נראה את התהליך

כתוב בראשית פרק לא

(נב) עֵ֚ד הַגַּ֣ל הַזֶּ֔ה וְעֵדָ֖ה הַמַּצֵּבָ֑ה אִם־אָ֗נִי לֹֽא־אֶעֱבֹ֤ר אֵלֶ֙יךָ֙ אֶת־הַגַּ֣ל הַזֶּ֔ה וְאִם־אַ֠תָּה לֹא־תַעֲבֹ֨ר אֵלַ֜י אֶת־הַגַּ֥ל הַזֶּ֛ה וְאֶת־הַמַּצֵּבָ֥ה הַזֹּ֖את לְרָעָֽה:

(נג) אֱלֹהֵ֨י אַבְרָהָ֜ם וֵֽאלֹהֵ֤י נָחוֹר֙ יִשְׁפְּט֣וּ בֵינֵ֔ינוּ אֱלֹהֵ֖י אֲבִיהֶ֑ם וַיִּשָּׁבַ֣ע יַעֲקֹ֔ב בְּפַ֖חַד אָבִ֥יו יִצְחָֽק:

הגל הזה שהקים יעקב הוא קו ההפרדה בן לבן לבין יעקב כלומר מה שמזרח לגל הזה זה התחום של לבן ומה שמעכת לנקודה הזו זה שייך ליעקב .

וכתוב בבראשית פרק לב

(ב) וְיַעֲקֹ֖ב הָלַ֣ךְ לְדַרְכּ֑וֹ וַיִּפְגְּעוּ־ב֖וֹ מַלְאֲכֵ֥י אֱלֹהִֽים:

(ג) וַיֹּ֤אמֶר יַעֲקֹב֙ כַּאֲשֶׁ֣ר רָאָ֔ם מַחֲנֵ֥ה אֱלֹהִ֖ים זֶ֑ה וַיִּקְרָ֛א שֵֽׁם־הַמָּק֥וֹם הַה֖וּא מַֽחֲנָֽיִם: פ

ואומר מדרש אגדה (בובר) בראשית פרשת ויצא פרק לב סימן ב

[ב] ויפגעו בו מלאכי אלהים. פירשו המלאכים שלוהו מחוצה לארץ ונלוו עמו המלאכים להכניסו לארץ:

כלומר עד הגל הזה זה חוצה לארץ ומכאן והילך זה ארץ ישראל כלומר יש לנו תהליך שעושה יעקב וזה תהליך של הבדלה בין ארץ ישראל לבין חוצה לארץ .

אבל התחום הזה שבו נפגש יעקב עם עשיו הוא תחום מעורב כמו שאומר המדרש

מדרש תנחומא (ורשא) פרשת וישלח סימן ג

כיון שחזר מן לבן היו אותן מלאכים שנמסרו לו מלוין אותו עד ארץ ישראל, כשהרגישו מלאכי ארץ ישראל שיעקב בא יצאו לקראתו להתלוות לו שנאמר ויפגעו בו מלאכי אלהים, התחילו שתי מחנות עומדין אצל יעקב שנאמר מחנים, מה עשה שלח מהן בשליחותו, מיד הלכו וקדמו לעשו ועשו עצמן כשני ראשי גייסות

כלומר עד הגל זה חוצה לארץ ועכשיו במקום  הזה שנקרא מחנים יש עירוב של ארץ ישראל וחוצה לארץ .ועכשיו מגיע השלב הבא והוא המאבק של יעקב עם שרו של עשיו

בראשית פרק לב

(כט) וַיֹּ֗אמֶר לֹ֤א יַעֲקֹב֙ יֵאָמֵ֥ר עוֹד֙ שִׁמְךָ֔ כִּ֖י אִם־יִשְׂרָאֵ֑ל כִּֽי־שָׂרִ֧יתָ עִם־אֱלֹהִ֛ים וְעִם־אֲנָשִׁ֖ים וַתּוּכָֽל:

שכל טוב (בובר) בראשית פרשת וישלח פרק לב סימן כט

 

ועם אנשים. אלו עשו ולבן, שהם אנשים גדולים שבדור: ותוכל. כשם שנתגששתה עמי ונצחת, כך תנצח ויכולת לעשו שלקחת הבכורה והברכה ממנו, ואת לבן שנצלתו ממקנו ובאתה:

כלומר יעקב מצליח לנצח את לבן וגם את עשיו ואחר שמצליח לנצח את עשיו הוא מגיע להבדלה בן הר שעיר מקומו של עשיו לסוכות שנמצא ממש על הגבול של ארץ ישראל ושעיר וממנו  מגיע לתוך ארץ ישראל

בראשית פרק לג

(יח) וַיָּבֹא֩ יַעֲקֹ֨ב שָׁלֵ֜ם עִ֣יר שְׁכֶ֗ם אֲשֶׁר֙ בְּאֶ֣רֶץ כְּנַ֔עַן בְּבֹא֖וֹ מִפַּדַּ֣ן אֲרָ֑ם וַיִּ֖חַן אֶת־פְּנֵ֥י הָעִֽיר:

ואומר השכל טוב (בובר) בראשית פרשת וישלח פרק לג סימן יח

יח) ויבא יעקב שלם. משום שכבר נאמר והוא צולע על ירכו (שם לב לב), הוצרך לומר שלם, ובא שלם בגופו, שנתרפא מצלעתו, שלם בבניו, שכבר נאמר אם יבא עשו אל המחנה האחת והכהו (שם שם ט), הוצרך לכתוב שלם, שלא ניזק אחד מהם. שלם בממונו, שכבר נאמר מנחה לעשו אחיו (שם שם יד), ושילם לו הקדוש ברוך הוא הכל, וכשבא לשכם לא נמצא חסר כלום:

כלומר יעקב הגיע לארץ ישראל שלם בגופו בניו וממונו ובתורתו ולא היה חסר כלום . כלומר עד בסוכות לא היה שלם אבל שנכנס לארץ ישראל היה שלם כלומר יש כאן את ההבדלה בן שלוש מקומות ממזרח לגל של לבן זה חוצה לארץ בין הגל של לבן לסוכות זה חצי חצי כלומר עירוב של חוצה לארץ וארץ ישראל וזה מקומו של עשיו וממערב לסוכות זה ארץ ישראל וכאשר נכנס לארץ ישראל היה שלם  וזה היה התהליך של ההבדלה של ארץ ישראל למקום של מחניים שזה מקום של שני מחנות למקום של חוצה לאץ שזה ממזרח לגל של לבן כלומר יש כאן תהליך של לְךָ֥ אֶתְּנֶ֖נָּה  ליעקב שלאחריו הקב"ה עוזב אותו כמו שאמר השכל טוב .

ובסיום התהליך של קבלת ארץ ישראל מהקב"ה ע"י יעקב ,יעקב קונה חלקת השדה 

בראשית פרק לג

(יט) וַיִּ֜קֶן אֶת־חֶלְקַ֣ת הַשָּׂדֶ֗ה אֲשֶׁ֤ר נָֽטָה־שָׁם֙ אָהֳל֔וֹ מִיַּ֥ד בְּנֵֽי־חֲמ֖וֹר אֲבִ֣י שְׁכֶ֑ם בְּמֵאָ֖ה קְשִׂיטָֽה:

וכדי להוכיח את המהלך נביא את המדרש תנחומא (ורשא) פרשת וארא סימן א שאומר במפורש

אמרתי ליעקב הארץ אשר אתה שוכב עליה לך אתננה (שם /בראשית/ כח) בקש מקום לנטוע אהלו ולא מצא עד שקנה במאה קשיטה ולא הרהר אחר מדותי

לסיכום קבלת הארץ על ידי יעקב היה בהתחלה תהליך של בידול מחוצה לארץ ע"י הגל של לבן , בידול מהר שעיר ע"י המאבק עם עשיו ושרו של עשיו וסופו של תהליך קבלת הארץ היה הקניה של  שדה במאה קשיטה זהו מקומו של קבר יוסף

 

פרשת וישלח למה מביא יעקב שור חמור צאן עבד ושפחה לעשיו ? מה הויכוח העקרוני בין יעקב לעשיו ? איך משכנע יעקב את עשיו לקבל ממנו את הברכות ? האם עשיו בסופו של דבר מסכים עם הברכות של יצחק ליעקב ? ‏ט"ו/כסלו/תשע"ו


בס"ד

פרשת וישלח למה מביא יעקב שור חמור צאן עבד ושפחה לעשיו ? מה הויכוח העקרוני בין יעקב לעשיו ?  איך משכנע יעקב את עשיו לקבל ממנו את הברכות ? האם עשיו בסופו של דבר מסכים עם הברכות של יצחק ליעקב ? ‏ט"ו/כסלו/תשע"ו

בראשית פרק לב

(ו) וַֽיְהִי־לִי֙ שׁ֣וֹר וַחֲמ֔וֹר צֹ֖אן וְעֶ֣בֶד וְשִׁפְחָ֑ה וָֽאֶשְׁלְחָה֙ לְהַגִּ֣יד לַֽאדֹנִ֔י לִמְצֹא־חֵ֖ן בְּעֵינֶֽיךָ:

ואומר על זה רש"י בראשית פרשת וישלח פרק לב פסוק ו

(ו) ויהי לי שור וחמור - אבא אמר לי (כז כח) מטל השמים ומשמני הארץ, זו אינה לא מן השמים ולא מן הארץ:

וצריך להבין מדוע רש"י אומר שהמתנות שהביא יעקב לעשיו הוא לא מהשמים ולא מן הארץ מדוע זה כל כך חשוב וכדי להבין את זה מביא הפסיקתא זוטרתא (לקח טוב) בראשית פרשת וישלח פרק לב סימן ו

ואשלחה להגיד לאדוני למצוא חן בעיניך. שלח לו דע כי כל הברכות שברכני אבא, לא לקחתי כלום יותר ממך, ברכני מטל השמים ומשמני הארץ, כשם שירד על ארצי כן ירד על ארצך, ולא בא לידי אלא בהמות ועבדים ושפחות, מה שלא ברכני אבא, לכך נאמר ואשלחה להגיד לאדוני:

יעקב אומר לעשיו אני מביא לך מנחה מהעושר שיש לי והעושר הזה לא קשור לברכות שאבא שלנו  יצחק בירך אותי כי הוא בירך אותי מן השמים והארץ ומה שאני מביא לך זה לא מזה ולא מזה .

ולמה חשוב ליעקב להסביר את זה לעשיו ? לכאורה מובן שעשיו הבין שהברכה שבירך יצחק כוללת את כל מה שישנו בעולם ולכאורה אחרי הברכה הזאת לא נשאר לעשיו שום דבר בעולם

וזה ניתן להבין מהריקאנטי בראשית פרק כז

(כח) ויתן לך האלהים מטל השמים ומשמני הארץ ורוב דגן ותירוש [שם כח]. בפרקי ר' אליעזר הגדול זכרונו לברכה [פל"ב] ר' יהודה אומר ברך יצחק את יעקב עשר ברכות כנגד עשרה מאמרות שבהן נברא העולם.

כלומר  לכאורה הברכות הללו כוללות את כל העולם

ולכן אומר לו יעקב בו תבין שהעולם זה לא רק שמים וארץ יש גם דבר מעבר לכך שהוא לא שמים ולא ארץ ואת זה המלבי"ם מסביר בבראשית פרשת וישלח פרק לב פסוק ו

(ו) ויהי. ועוד שהברכה הוא שיהיה שפע והצלחה למעלה מדרך הטבע, ואני המעט אשר יש לי בא ברוב עמל ויגיעה. וז"ש ואחר עד עתה ויהי לי שור וחמור, לא קודם לכן, רק אחר עבודה של עשרים שנה, וגם לא ברכה רבה רק שור וחמור, מעט מכל מין, וגם שעקר הברכה היה בקרקעות, משמני הארץ ורוב דגן ותירוש, ומזה אין לי מאומה, ואני צריך לבקש מקום לשבת בארצך

כלומר יש את הברכה שברך אבי אותי אבל יש דבר נוסף שזה יגיעה וע"י יגיעה אתה יכול להשיג דברים שהם לא מהשמים ולא מהארץ ולכאורה אומר יעקב לעשיו  מה שהתלמוד הבבלי מסכת ברכות דף לג עמוד ב

ואמר רבי חנינא: הכל בידי שמים - חוץ מיראת שמים, שנאמר : ועתה ישראל מה ה' אלהיך שואל מעמך כי אם ליראה.

ולכאורה יש ויכוח בן יעקב לעשיו האם הכול בידי שמים או יש דבר שהוא בידי האדם לעשות ולעמול יעקב אומר שיש מקום לאדם לעמול בעולם ולהשיג דברים וזה בזכות עמלו שבא מתוך יראת שמים והשמים שברך יצחק את יעקב זה לא הכול ואומר יעקב לעשיו וגם אתה יכול לעמול ולזכות אם תעמול ביראת שמים אומנם יצחק אבינו נתן לי את הברכה אבל אתה רואה שגם ללא ברכה של אבא ניתן להשיג דברים בעולם הזה ובעולם הבא וכדי שלא נפקפק ונחשוב שמדובר רק בהישג חומרי  אומר המדרש אגדה (בובר) בראשית פרשת וישלח פרק לב סימן ו

[ו] ויהי לי שור וחמור. שור זה יוסף, שנאמר בכור שורו וגו' (דברים לג יז). חמור זה יששכר, שנאמר יששכר חמר גרם (בראשית מט יד): צאן. זה ישראל, שנאמר ואתנה צאני צאן מרעיתי וגו' (יחזקאל לד לא): עבד. זה דוד, שנאמר אנא ה' כי אני עבדך (תהלים קיו טז) ושפחה. זו אביגיל, שנאמר הנה אמתך לשפחה (ש"א כה מא):

ואחר שמסביר יעקב לעשיו את היכולת של האדם לעמול בעולם ולהשיג הישגים ללא ברכה  הבין עשיו ומקבל את הטיעון של יעקב בראשית פרק לג

(ט) וַיֹּ֥אמֶר עֵשָׂ֖ו יֶשׁ־לִ֣י רָ֑ב אָחִ֕י יְהִ֥י לְךָ֖ אֲשֶׁר־לָֽךְ:

וכאשר הבין עשיו את הטיעון הודה ליעקב על הברכות

רש"י בראשית פרק לג

(ט) יהי לך אשר לך - כאן הודה לו על הברכות:

 

 

ואז מגיע השלב השני של ההסבר של יעקב לעשיו בראשית פרק לג

(יא) קַח־נָ֤א אֶת־בִּרְכָתִי֙ אֲשֶׁ֣ר הֻבָ֣את לָ֔ךְ כִּֽי־חַנַּ֥נִי אֱלֹהִ֖ים וְכִ֣י יֶשׁ־לִי־כֹ֑ל וַיִּפְצַר־בּ֖וֹ וַיִּקָּֽח:

וכאן אומר יעקב לעשיו אתה יכול לקחת מה שהבאתי לך כי לי יש עוד דבר שחנני הקב"ה וכאן לדעתי רומז יעקב לברכות שברך אותו יצחק בראשית פרק כז

(כח) וְיִֽתֶּן־לְךָ֙ הָאֱלֹהִ֔ים מִטַּל֙ הַשָּׁמַ֔יִם וּמִשְׁמַנֵּ֖י הָאָ֑רֶץ וְרֹ֥ב דָּגָ֖ן וְתִירֹֽשׁ:

(כט) יַֽעַבְד֣וּךָ עַמִּ֗ים וישתחו וְיִֽשְׁתַּחֲו֤וּ לְךָ֙ לְאֻמִּ֔ים הֱוֵ֤ה גְבִיר֙ לְאַחֶ֔יךָ וְיִשְׁתַּחֲו֥וּ לְךָ֖ בְּנֵ֣י אִמֶּ֑ךָ אֹרְרֶ֣יךָ אָר֔וּר וּֽמְבָרֲכֶ֖יךָ בָּרֽוּךְ:

וכאן הברכה קשורה לשמים והארץ ולדעתי הכונה לברכה שתלויה בארץ ישראל

אומר החזקוני בראשית פרק כז

(לט) הנה משמני הארץ מקצת ארץ ישראל שהיא שמני הארץ. יהיה מושבך זה הר שעיר הסמוך לא"י בחלקו של יהודה והיא ארץ שמנה ונשקית מטל השמים כא"י. ומנין שהסכים הקדוש ברוך הוא על ידו שנאמר ואתן לעשו את הר שעיר. יהיה מושבך בין תזכה בין לא תזכה דאי בזכותא תליא מילתא לא אתיא לעולם, אבל בישראל כתיב מדת הדין ללמדך אם יזכו.

כלומר טל השמים זה ארץ ישראל  שמני הארץ סמוך לארץ ישראל שזה הר שעיר שמקבלת את הברכה מארץ ישראל .

ובעצם אומר יעקב לעשיו קודם כל תהנה לא מהברכות שברך אותי אבי יצחק תקבל ממני את מה שהצלחתי להשיג מתוך יגיעה עצמית וגם אתה יכול לעשות את זה ולעתיד לבא תהנה מהברכה שברך אותי אבי ברכה שנובעת מטל השמים כלומר בזכות שאני יהיה בארץ ישראל ארץ המיוחדת לקב"ה ואתה שוכן צמוד אלי בהר שעיר תוכל לקבל את התוצאות של הברכה הזאת אומנם יש הבדל בינינו אבל אתה יודע ומבין את ההבדל . וכאן הסכים עשיו עם יעקב וכתוב וַיִּפְצַר־בּ֖וֹ וַיִּקָּֽח  כלומר הסכים עימו

ואומר רבינו בחיי בראשית פרשת וישלח פרק לג פסוק ט

אחי יהי לך אשר לך. דרשו בב"ר: (ב"ר עח, יד) עד עכשו היו הברכות מפוקפקות בידו, ועכשו נתאוששו בידו, שנאמר: "אחי יהי לך אשר לך". ויש כאן עשר אותיות כמנין עשר ברכות שבברכת ויתן לך, וא"כ הרי שנתקיימו לו הברכות מפי אביו ומפי עשו, וגם מן המלאך שלו.

כלומר גם עשיו וגם המלאך שלו הסכים עם הברכות שקיבל יעקב מיצחק וכל הטענות  ומראית העין שיש איזה טענה נגד יעקב נסתתמו   . ועשיו מבין את היכולת שלו לעמול ולקבל מה שמגיע לו וגם מקבל את זה שהוא יהנה מן הברכה של יעקב כי הוא  שוכן סמוך לארץ ישראל  .