3.12.2021

פרשת מקץ ממתי נקבעה השנאה בין אומות העולם לעם ישראל ? האם יש 7 מצוות בני נח לאחר מתן תורה ? האם 7 מצוות בני נח חזרו ונאמרו במתן תורה ? איך בן נח חייב ב 7 מצוות בני נח כאשר הקב"ה "ויתר" להם על המצוות ? איך החיוב של 7 מצוות בני נח מסתדר עם מה שדן אותם הקב"ה לבאר שחת ? האם לאומות העולם יש עולם הבא ? מה התנאים של הרמב"ם שבן נח יהיה מחסידי אומות העולם ? האם ניתן להגיע לעולם הבא כאשר אתה לא מצווה ועושה ? האם 7 מצוות בני נח שניתנו במעמד הר סיני שייך רק לאותם אלו שהמזל שלהם היה במעמד הר סיני ? האם רק אלו שהמזל שלהם היה במעמד הר סיני יכולים להגיד "והודיענו על ידי משה רבינו" ? האם יש גלגול לבן נח ? האם הם חלק מאוצר הנשמות ? מה הקשר לגלות ? ‏כ"ט/כסלו/תשפ"ב

 בס"ד

פרשת מקץ ממתי נקבעה השנאה בין אומות העולם לעם ישראל ? האם יש 7 מצוות בני נח לאחר מתן תורה ? האם 7 מצוות בני נח חזרו ונאמרו במתן תורה ? איך בן נח חייב ב 7 מצוות בני נח כאשר הקב"ה "ויתר" להם על המצוות ? איך החיוב של 7 מצוות בני נח מסתדר עם מה שדן אותם הקב"ה לבאר שחת ? האם לאומות העולם יש עולם הבא ? מה התנאים של הרמב"ם שבן נח יהיה מחסידי אומות העולם ? האם ניתן להגיע לעולם הבא כאשר אתה לא מצווה ועושה ? האם 7 מצוות בני נח שניתנו במעמד הר סיני שייך רק לאותם אלו שהמזל שלהם היה במעמד הר סיני ? האם רק אלו שהמזל שלהם היה במעמד הר סיני יכולים להגיד "והודיענו על ידי משה רבינו" ? האם יש גלגול לבן נח ? האם הם חלק מאוצר הנשמות ? מה הקשר לגלות ?  ‏כ"ט/כסלו/תשפ"ב

בהמשך למאמרים על מיפוי של אויבי עם ישראל דברתי על אומות העולם ונעשה ניסיון קצר להבין מה עומד מולנו

אומר תלמוד בבלי מסכת שבת דף פט עמוד א

אמר ליה ההוא מרבנן לרב כהנא: מי שמיע לך מאי הר סיני? - אמר ליה: הר שנעשו בו נסים לישראל. - הר ניסאי מיבעי ליה! - אלא: הר שנעשה סימן טוב לישראל. - הר סימנאי מיבעי ליה! - אמר ליה: מאי טעמא לא שכיחת קמיה דרב פפא ורב הונא בריה דרב יהושע, דמעייני באגדתא דרב חסדא ורבה בריה דרב הונא דאמרי תרווייהו: מאי הר סיני - הר שירדה שנאה לאמות העולם עליו. והיינו דאמר רבי יוסי ברבי חנינא: חמשה שמות יש לו: מדבר צין - שנצטוו ישראל עליו, מדבר קדש - שנתקדשו ישראל עליו, מדבר קדמות - שנתנה קדומה עליו, מדבר פארן שפרו ורבו עליה ישראל, מדבר סיני - שירדה שנאה לאמות העולם עליו, ומה שמו - חורב שמו. ופליגא דרבי אבהו, דאמר רבי אבהו: הר סיני שמו, ולמה נקרא הר חורב - שירדה חורבה לאמות העולם עליו.

ואומר  רש"י מסכת שבת דף פט עמוד א

שנאה לאומות העולם - שלא קבלו בו תורה

כלומר בן אומות העולם לעם ישראל יש שנאה מזמן מעמד הר סיני . אומות העולם דחו את התורה במעמד הר סיני וצריך להבין מה מעמדם של אומות העולם כפי דברי הגמרא מצד אחד יש חיוב 7 מצוות בני נח שנצטוו לפני מתן תורה והתורה חזרה על אותם מצוות במעמד הר סיני   דבר המחייב את אומות העולם  

חברותא מסכת סנהדרין דף נט עמוד א

דאמר רבי יוסי ברבי חנינא:כל מצוה שנאמרה בתחילה לבני נח, ונשנית לישראל בסיני, כי אז: לזה ולזה נאמרה, כלומר: מעתה חייבים בה הן בני נח והן בני ישראל.וכל מצוה שנאמרה בתחילה לבני נח ושוב לא נשנית בסיני, כי אז: לישראל נאמרה ולא לבני נח, כלומר, נעתקה המצוה החל ממעמד הר סיני מבני נח, ושוב אין מצווין בה אלא ישראל מחמת המצוה שנאמרה בסיני.(10)

ןמסקנת הגמרא לגבי אומות העולם ו 7 מצוות בני נח חברותא מסכת סנהדרין דף נט עמוד א

ומקשינן עלה: אדרבה, הרי להיפך יש לנו לומר: מדנשנית בסיני - בהכרח שלישראל נאמרה, ולא לבני נח, שהרי אם לשניהם נאמרה, היה לו לכתוב לשתוק, וממילא היו מתחייבים ישראל במצוה, מכח המצוה הראשונה שנאמרה לכולם ובכללם ישראל!?(12)ומשנינן: מדאיתני [מדנשנית] איסור עבודת כוכבים בסיני, ואשכחן דענש גויים עילווה [ומצאנו שענש הקדוש ברוך הוא את הגויים - אף לאחר מעמד הר סיני],(13) אם כן מוזהרים הם על עבודת הכוכבים, הרי שמע מינה: אף כל המצוות שנאמרו ונשנו לזה ולזה נאמרה.

כלומר מסקנת הגמרא שבמתן תורה הקב"ה חזר על 7 מצוות בני נח ולכן הם מחויבים בהם כי אנחנו רואים שהם נענשם עליהם ולכן הכלל שכל מה שנאמר לפני מתן תורה וחזר ונאמר לאחר מתן תורה נשנו גם לבני נח וגם לעם ישראל ואומות העולם מחויבים ב 7 מצוות בני נח . .

אבל יש כאן קושי גדול להבין את הדברים כי הגמרא אומרת שהקב"ה ויתר לאומות העולם  על 7 מצוות בני נח .

תלמוד בבלי מסכת עבודה זרה דף ב עמוד ב

מיד אומר להם הקדוש ברוך הוא: הראשונות ישמיעונו, שנא': +ישעיהו מג+ וראשונות ישמיענו, שבע מצות שקיבלתם היכן קיימתם! ומנלן דלא קיימום? דתני רב יוסף: +חבקוק ג+ עמד וימודד ארץ ראה ויתר גוים, מאי ראה? ראה ז' מצות שקבלו עליהן בני נח ולא קיימום, כיון שלא קיימום עמד והתירן להן.

ואומרת הגמרא  בבא קמא עמוד לח' עמוד א'

"אמר רב יוסף: עמד וימודד ארץ ראה ויתר גוים (חבקוק ג,ו ) מה ראה ?   ראה שבע מצוות שקבלו עליהם בני נח ולא קיימום  עמד והתירן להם (ויתר להם על המצוות )  . (שואלת הגמרא) איתגורי אתגר ? (האם יכול להיות שיקבלו שכר על שלא עשו את המצוות ?  ) אם כן מצינו חוטא נשכר (וזה לא יכול להיות כלומר הקב"ה לא ויתר להם על העונש ) (שאל )  אמר מר בריה דרבנא : לומר שאפילו מקימין אותן אין מקבלים שכר ? (וזה לא יכול להיות שאדם יעשה מצוה ולא יקבל שכר כלשהוא  )

ובהמשך המסקנה " אמרי אין מקבלים עליהן שכר כמצווה ועושה אלה כמי שאינו מצווה ועושה דאמר רבי חנניה גדול המצווה ועושה יותר ממי שאינו מצווה ועושה "

פירוש : הקב"ה נתן לבני נח 7 מצוות והם לא עשו אותם "ויתר"  להם הקב"ה על המצוות.  כיצד הוא "ויתר" על המצוות  ? : את העונש על אי קיום המצוות לא ויתר להם אבל השכר שהם מקבלים על המצוות שעושים יקבלו לפי "תעריף" של לא מצווה ועושה כלומר שכר קטן בהרבה . 

כלומר ניתן לומר שבמתן תורה הקב"ה חזר על 7 מצוות בני נח כדי לא לתת שכר לרשעים ולחייב אותם ב 7 מצוות בני נח ועדיין יהיו מחויבים בעונש אבל מבחינת שכר יקבלו כלא מצווה ועושה . כלומר אומות העולם שדחו את התורה שהיא מהות העולם והוציאו את עצמם מהעולם עדיין יענשו על 7 מצוות בני נח גם לאחר מתן תורה ויקבלו שכר של לא מצווה ועושה .

ועוד יותר קשה שהקב"ה דן את אומות העולם לבאר של שחת

והגמרא בתלמוד בבלי מסכת סוטה דף לה עמוד ב

ת"ר: כיצד כתבו ישראל את התורה? רבי יהודה אומר: על גבי אבנים כתבוה, שנאמר: +דברים כז+ וכתבת על האבנים את כל דברי התורה הזאת וגו', ואחר כך סדו אותן בסיד; אמר לו רבי שמעון: לדבריך, היאך למדו אומות של אותו הזמן תורה? אמר לו: בינה יתירה נתן בהם הקדוש ברוך הוא, ושיגרו נוטירין שלהן וקילפו את הסיד והשיאוה, ועל דבר זה נתחתם גזר דינם לבאר שחת, שהיה להן ללמד ולא למדו;

כלומר הקב"ה נתן לאומות העולם חלון הזדמנויות נוסף ממתן תורה עד הכניסה לארץ ישראל אבל אומות העולם דחו אותם . וכיצד זה מסתדר עם ההבנה שגם היום בני נח מחויבים ב 7 מצוות בני נח הרי הקב"ה ויתר להם ודן אותם לבאר שחת  ?

ויש קושיה גדולה על ההבנה הזאת מדברי הרמב"ם הלכות מלכים פרק ח הלכה יא כמו שהקשה עלי הרב הרשלר מהלכה יא

כל המקבל שבע מצות ונזהר לעשותן הרי זה מחסידי אומות העולם, ויש לו חלק לעולם הבא, והוא שיקבל אותן ויעשה אותן מפני שצוה בהן הקדוש ברוך הוא בתורה והודיענו על ידי משה רבינו שבני נח מקודם נצטוו בהן, אבל אם עשאן מפני הכרע הדעת אין זה גר תושב ואינו מחסידי אומות העולם ולא מחכמיהם.

נשאלת השאלה כיצד מי שלא מצווה ועושה יכול לקבל חלק מהעולם הבא ?

וכך כותב לחם יהודה הלכות מלכים פרק ח הלכה יא

[יא] כל המקבל ז' מצות וכו' אבל אם עשה מפני הכרע הדעת. וכתב מרן כ"מ דרבינו אומר כך מסברא דנפשיה ונכונה היא ע"כ. ולענ"ד נראה דהוכרח רבינו לומר חילוק זה משום דקשיא ליה הא דיש להם חלק לעולם הבא אהך דאיתא בב"ק ראה ויתר עכו"ם ראה שאין מקיימין ז' מצות בני נח עמד והתירן להם ומסיק בגמרא לומר אף על פי שהן מקיימין אין מקבלין עליהן שכר אלא כמי שאינו מצווה ועושה ופירש רש"י ז"ל ובפ"ק דע"ז דכשאינן מקיימין הם נענשין. א"כ כיון דאין להם שכר היאך יהיה להם חלק לעוה"ב דאין סברא לומר מחמת השכר דנוטל מי שאינו מצוה ועושה יהיה להם חלק ונחלה בעוה"ב אם לא שיטול שכרן בדין כדין המצוה ועושה. אלא מוכרח לומר דהך דהתירן להם מיירי במה שמקיים בעצמו מחמת הכרע דעת ולא מחמת צווי אבל אם מקיימין מחמת צווי שנאמר למשה רבינו ע"ה הרי זה מחסידי העכו"ם.

הלחם יהודה מתרץ את הקושיה שכל מה שהקב"ה ויתר להם על המצוות כאשר הם עושים את המצוות מתוך סברא ולא מתוך ציווי וקצת קשה לי התירוץ כי כל מהות ה"ויתור " לתת להם שכר כלא מצווה ועושה על פעולה שהם עושים שללא הויתור היו מקבלים שכר מלא .

הקרבן חגיגה הלכות מלכים פרק ח הלכה יא מקשה גם על הרמב"ם

[יא] כל המקבל שבע מצות ונזהר לעשותן הרי זה מחסידי אומות העולם ויש לו חלק לעולם הבא והוא שיקבל אותם ויעשה אותם מפני שצוה בהן הקדוש ברוך הוא בתורה והודיענו על ידי משה רבינו ע"ה שבני נח מקודם שנצטוו בהם וכו'. עי"ש וכל ימינו אנחנו בעניותנו וכת הקדמונים הוקשה להם מאין הוליד רבינו האי חידושא דצריך שבן נח ידע שה' צוה הז' מצוות בתורה ע"י משה ועתה הוספנו להפלא שלא דיי שהצריך שידע זה אלא שעוד ידע שהודיענו ע"י משה שבני נח נצטוו בהן מקודם וזו קשה מן הראשונה ידיעה זו למה ומנין לו ורבינו כתב בכסף משנה שסברא נכונה היא ואנו לא מצאנו סברא לזה לידיעות אלו אם ידיעה שנצטוו בתורה ואם ידיעה שבני נח נצטוו בהן.

ואני רוצה לתרץ את קושיה של הקרבן חגיגה על הרמב"ם ומתוך כך לתת לתרץ את הגמרות הקשות על הרמב"ם .

אומרת הגמרא חברותא מסכת שבת דף קמה עמוד ב

ועוד שאלוהו: מפני מה עובדי כוכבים מזוהמין?אמר להם: מפני שלא עמדו על הר סיני.ומפרשינן: שהרי בשעה שבא נחש על חוה [שבשעה שהשיאה לאכול מעץ הדעת, בא עליה. דכתיב "הנחש השיאני" והוא לשון "נשואין"], הטיל בה זוהמא.ישראל שעמדו על הר סיני, פסקה זוהמתן. שכל אלו שעמדו שם נתקדשו ונטהרו ונרפאו מכל מום. אבל עובדי כוכבים, שלא עמדו על הר סיני, לא פסקה זוהמתן. ומשום כך הם מזוהמין עד היום.אמר ליה רב אחא בריה דרבא לרב אשי: גרים, שאף הם לא היו בהר סיני, מאי? מהיכן פסקה זוהמתן?אמר ליה: אף על גב דאינהו לא הוו בהר סיני, מזלייהו הוו התם. ומשום כן פסקה זוהמתן. וכדכתיב "כי את אשר ישנו פה עמנו עומד היום לפני ה' אלהינו, ואת אשר איננו פה עמנו היום". כלומר אף אלו שעתידים להסתפח לישראל, הרי הם בכלל הברית. והא דאמרן דלא פסקה זוהמת הנחש עד סיני

כלומר יש כאלו מתוך אומות העולם שהמזל שלהם היה במעמד הר סיני והם לעתיד לבא יכנסו לתוך עם ישראל וזה חלק מהמאמץ של הגלות להגיע לשלמות של עם ישראל

ועוד יותר כתוב בתלמוד בבלי מסכת פסחים דף פז עמוד ב

רבי יוסי בר רבי חנינא אמר מהכא כי נשא אשא להם. ואמר רבי אלעזר: לא הגלה הקדוש ברוך הוא את ישראל לבין האומות אלא כדי שיתוספו עליהם גרים, שנאמר +הושע ב+ וזרעתיה לי בארץ. כלום אדם זורע סאה - אלא להכניס כמה כורין.

כלומר אותם גויים שהמזל שלהם היה במעמד הר סיני זה חלק מהותי  מעם ישראל עד כדי כך שעם ישראל נמצא בגלות כדי למשוך את אותם גויים לעם ישראל.אותם אלו שהמזל שלהם היה במעמד הר סיני ושמעו דרך המזל שלהם את קבלת התורה וניתן להגיד שזה בדיוק מה שמתכון הרמב"ם

"ויש לו חלק לעולם הבא, והוא שיקבל אותן ויעשה אותן מפני שצוה בהן הקדוש ברוך הוא בתורה והודיענו על ידי משה רבינו שבני נח מקודם נצטוו בהן"

כלומר כמעט כתוב מפורש "והודיענו" את זה יכול להגיד מי שהיה במעמד הר סיני או המזל שלו היה במעמד הר סיני . ומי שלא היה במעמד הר סיני הוא זה שכותב הרמב"ם

"אבל אם עשאן מפני הכרע הדעת אין זה גר תושב ואינו מחסידי אומות העולם ולא מחכמיהם."

וזה ממש ניתן לראות מהגמרא  חברותא מסכת יבמות דף מח עמוד ב

תניא, רבי חנניא בנו של רבן גמליאל אומר: מפני מה גרים בזמן הזה מעונין, ויסורין באין עליהן?

מפני שלא קיימו שבע מצות בני נח בגיותן. וכשהיו גויים לא נפרעו מהם מיד, אלא עונשם היה גנוז לעתיד, שבעתיד יהיה העונש גדול יותר. אבל משהתגיירו נפרעים מהם מיד, כדי שתמחק כעת חובתם, ולא תשאר לעתיד.רבי יוסי אומר: אין מענישים את הגרים על עבירות שעשו בגיותם, כי גר שנתגייר - כקטן שנולד דמי!אלא, מפני מה מעונין? - לפי שאין הגרים בקיאין בדקדוקי מצות כישראל, ונכשלים בהם.אבא חנן אומר משום רבי אלעזר: לפי שאין עושין את המצות מאהבה של הקדוש ברוך הוא אלא מיראה של העונש הגיהנם והפורענות.אחרים אומרים: מפני ששהו עצמם להכנס תחת כנפי השכינה.אמר רבי אבהו, ואיתימא רבי חנינא: מאי קראה, שנענשים על שהייתם מלהתגייר?שנאמר במגילת רות [פרק ב] "ישלם ה' פעלך, ותהי משכורתך שלמה מעם ה' אלהי ישראל, אשר באת לחסות", וגומר. על שמיהרת ולא איחרת להתגייר.

כלומר מי שהמזל שלו היה במעמד הר סיני נענש על זה שאיחר להגיע לתוך עם ישראל ומתוך ההבנה הזאת ניתן להגיד שיש כאלו שהמזל שלהם היה במעמד הר סיני והם מאחרים להתגייר ולפעמים לא מספיקים לעשות זאת עד מותם ועדיין הם שייכים לעם ישראל הסברא אומרת שהם אלו שהם חסידי אומות העולם ש"חונים " בעולם הבא עד לגלגול הבא שינתן להם הזדמנות  להיכנס לתוך העם היהודי וכנראה המצב הזמני שלהם היה בעולם במינימום של 7  מצוות בני נח ולעתיד לבא יכנסו תחת כנפי השכינה לתוך 613 מצוות ואלו הם חסידי אומות העולם שיש להם חלק מהעולם הבא . ויש עוד אפשרות של אומות העולם להיות חלק מהעולם הבא והוא שממעמד מתן תורה עד לפני הכניסה לתוך ארץ ישראל ששם הקב"ה דן אותם לבאר של שחת חזר ונתן הקב"ה את 7 מצוות בני נח מחדש ונתן לאומות העולם  הזדמנות נוספת לקבל את התורה עד כתיבת התורה ב 70 שפות .

וזה הסיבה שבלעם שהיה ממעמד הר סיני לכניסה לארץ ישראל כותבת עליו הגמרא שאין לו חלק לעולם הבא . ואם נגיד שמרגע שויתר הקב"ה לאומות העולם על 7 מצוות בני נח הם לא יכולים להיכנס לעולם הבא אז למה הגמרא כותבת את זה ? מסקנה היה לו אפשרות לבלעם להיכנס לעולם הבא כי היה ממעמד הר סיני עד לפני הכניסה לארץ .

וכך כותבת הגמרא תלמוד בבלי מסכת סנהדרין דף צ עמוד א

שלשה מלכים וארבעה הדיוטות אין להן חלק לעולם הבא. שלשה מלכים: ירבעם, אחאב, ומנשה. רבי יהודה אומר: מנשה יש לו חלק לעולם הבא, שנאמר ויתפלל אליו וישמע תחנתו וישיבהו ירושלים למלכותו. אמרו לו: למלכותו השיבו, ולא לחיי העולם הבא השיבו. ארבעה הדיוטות - בלעם, ודואג, ואחיתופל, וגחזי.

ונראה שתהליך ביאת המשיח תלוי באותם נשמות שצריכות להגיע לעולם כמו שכותב ספר ישועות משיחו חלק שני העיון הראשון - פרק ה' וגם אותם אלו שהמזל שלהם היה במעמד הר סיני הם חלק מכל הנשמות שברא הקב"ה ונכללות בעם ישראל

ובעל הערוך פירש ג"כ ז"ל

פרגוד הוא שם הגוף, וגויות פרגוד מצוירין כל הנשמות מיום שברא הקדוש ברוך הוא עולמו עד שיחרב שנאמר (ישעיה נז, טז) "כי רוח מלפני יעטוף ונשמות אני עשיתי". והכי משתמע מהאי קרא כי רוח פירוש רצון, ויעטוף הוא מענין עיכוב כמו "ובהעטיף הצאן" (בראשית ל, מב), והכי קאמר רצון הוא מלפני לעכב המשיח מלבא עד שיכלו כל הנשמות שעשיתי ושעתידים להולד, ע"כ.