3.5.2019

פרשת קדושים חוכמה בגויים תאמין 21 איפה נמצא אמצע העולם ? מה המשמעות של אמצע העולם ? למה רבי יהושע לא אמר שקודש הקודשים הוא אמצע העולם ? איזה שינוי התרחש לאחר חורבן בית המקדש ? למה כל יהודי צריך להגיד בשבילי נברא העולם ? מה הקשר ל 4 אמות של הלכה ? מה השינוי שנעשה כדי שמרכז העולם יעבור מבית המקדש ל 4 אמות של הלכה ? ‏כח'/ניסן/תשע"ט

בס"ד
פרשת קדושים חוכמה בגויים תאמין 21 איפה נמצא אמצע העולם ? מה המשמעות של אמצע העולם ? למה רבי יהושע לא אמר שקודש הקודשים הוא אמצע העולם ? איזה שינוי התרחש לאחר חורבן בית המקדש ? למה כל יהודי צריך להגיד בשבילי נברא העולם ? מה הקשר ל 4 אמות של הלכה ? מה השינוי שנעשה כדי שמרכז העולם יעבור מבית המקדש ל 4 אמות של הלכה ? ‏כח'/ניסן/תשע"ט

השאלה השישית ואמצעית מתוך 12 שאלות שאלות היא על אמצע העולם

בבלי חברותא בכורות דף ח עמוד ב

עוד שאלוהו: מציעתיה דעלמא היכא? זקפה לאצבעתיה, ואמר להו: הכא! אמרו ליה: ומי יימר!? אמר להו: אייתו אשלי ומשחו.

[עוד שאלוהו: אמצע העולם היכן הוא? הניף את אצבעו ואמר: כאן הוא אמצע העולם! שאלוהו: ומנין לנו שכן הוא? אמר להם הביאו חבלים ומדדו].

השאלה של חכמי אתונה היכן הוא אמצע העולם ?  וההבנה שלי לפי דברי המהרש"א אמצע העולם שלכם הוא ירושלים וקודש הקודשים ועכשיו שיצאתם לגלות איפה מרכז העולם שלכם ?  

וכך אומר מהרש"א חידושי אגדות מסכת בכורות דף ח עמוד ב

וא"ל עוד מציעותיה דעלמא כו' שא"ל שאף שכן היא שדבקותכם באויר רוחני בלא בית היינו במקום הקדוש בירושלים שהוא במציעות העולם וכמ"ש וזה שער השמים שמשם שפע החכמה ירדה לכם אבל אתם שאינכם שם במקום ירושלים אין עמכם שפע החכמה והשיב וזקפה לאצבעותיה הכא ר"ל כי אין עולם מקומו אבל הוא מקומו של עולם ואין לו גדר במקום כי הוא אינו גשם ובכל מקום שכינתו שרויה כמו במציעותה של עולם אבל הכופרים אלו האמינו בגשם ולכך לא הבינו דבריו וא"ל ומי יימר והשיב להם אייתו כו' כיון שאתם מאמינים בגשמות וכדברי הקיסר פ' א"ט לריב"ח הנה אייתו לכם אשלי למדוד עד מקום שכינתו במציעותיה דעלמא אבל אנו מאמינים שאינו גוף וכל העולם במקומו ואין כאן מקום מציעות לשכינתו

וכך כותב הזוהר הקדוש על אמצע העולם

מִשּׁוּם שֶׁהוּא סוֹד עָמֹק, נִסְתַּר כָּל הַנִּסְתָּרִים, וְהָעוֹלָם לֹא נִבְרָא עַד שֶׁנָּטַל אֶבֶן אַחַת, וְהִיא אֶבֶן שֶׁנִּקְרֵאת אֶבֶן שְׁתִיָּה, וְלָקַח אוֹתָהּ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא וְזָרַק אוֹתָהּ לְתוֹךְ הַתְּהוֹם, וְנִנְעֲצָה מִלְמַעְלָה לְמַטָּה, וּמִמֶּנָּה נִשְׁתַּל הָעוֹלָם, וְהִיא נְקֻדָּה בְּאֶמְצַע הָעוֹלָם, וּבִנְקֻדָּה זוֹ עוֹמֵד קֹדֶשׁ הַקְּדָשִׁים. זֶהוּ שֶׁכָּתוּב (איוב לח) אוֹ מִי יָרָה אֶבֶן פִּנָּתָהּ, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר (ישעיה כח) אֶבֶן בּחַן פִּנַּת יִקְרַת, וְכָתוּב (תהלים קיח) אֶבֶן מָאֲסוּ הַבּוֹנִים הָיְתָה לְרֹאשׁ פִּנָּה.

וממשיך הזוהר הקדוש

פָּתַח רַבִּי יוֹסֵי וְאָמַר, (דברים ח) וְאָכַלְתָּ וְשָׂבָעְתָּ וּבֵרַכְתָּ אֶת ה' אֱלֹהֶיךְ עַל הָאָרֶץ הַ בָה אֲשֶׁר נָתַן לָךְ. אִם בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל מְבָרְכִים, בְּחוּץ לָאָרֶץ מִנַּיִן לָנוּ, שֶׁהֲרֵי בְּגָוֶן זֶה לֹא צָרִיךְ? אֶלָּא, כְּשֶׁבָּרָא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֶת הָעוֹלָם, חִלֵּק אֶת הָאָרֶץ. הַיִּשּׁוּב הוּא לְצַד אֶחָד, וְהֶחָרָבָה הִיא לְצַד אַחֵר. חִלֵּק אֶת הַיִּשּׁוּב וְהִקִּיף אֶת הָעוֹלָם סְבִיב נְקֻדָּה אַחַת, וּמִי הִיא? הָאָרֶץ הַקְּדוֹשָׁה. הָאָרֶץ הַקְּדוֹשָׁה הִיא מֶרְכַּז הָעוֹלָם, וּבְאֶמְצַע הָאָרֶץ הַקְּדוֹשָׁה הִיא יְרוּשָׁלַיִם. אֶמְצַע יְרוּשָׁלַיִם הוּא בֵּית קֹדֶשׁ הַקְּדָשִׁים. וְכָל הַטּוּב וְכָל הַמָּזוֹן שֶׁל כָּל הַיִּשּׁוּב יוֹרֵד לְשָׁם מִלְמַעְלָה, וְאֵין לְךְ מָקוֹם בְּכָל הַיִּשּׁוּב שֶׁלֹּא נִזּוֹן מִשָּׁם.

והקושיה של חכמי אתונא היא כך : השפע של העולם לשיטתכם מגיע מהקב"ה שברא את העולם מנקודת האמצע שהיא אבן השתייה שזה מקום קודש הקודשים שנמצא בתוך ירושלים . אבל עכשיו הכול חרב ומקור השפע שלכם לכאורה נגמר ומה הוא אמצע העולם בעולם של גלות וחורבן ? מאין מגיעה החיות שלכם ?

אומרת הגמרא חברותא ברכות דף ח עמוד א

אמר ליה רבא לרפרם בר פפא: לימא לן מר מהני מילי מעלייתא דאמרת משמיה דרב חסדא במילי דבי כנישתא, מאותם דברים מעולים שאמרת בשם רב חסדא בעניני בית הכנסת. אמר ליה רפרם בר פפא לרבא: הכי אמר רב חסדא: מאי דכתיב, מהו פירוש הכתוב [תהילים פז ב]: "אוהב ה' שערי ציון מכל משכנות יעקב"? - אוהב ה' שערים המצוינים בהלכה, מקומות שתלמידי חכמים מתאספים ובאים שם ללמוד בתלמוד המביא לידי הכרעת הלכה,(38) יותר מבתי כנסיות ובתי מדרשות, והיינו וזה מה דאמר רבי חייא בר אמי משמיה דעולא: מיום שחרב בית המקדש, אין לו להקדוש ברוך הוא בעולמו, אלא ארבע אמות של הלכה בלבד.(39)ואמר אביי: מריש הוה גריסנא בגו ביתא, בתחילה הייתי לומד בתוך ביתי ומצילנא בבי כנישתא, ומתפלל בבית הכנסת, כיון דשמענא להא מאמר זה דאמר רבי חייא בר אמי משמיה דעולא: "מיום שחרב בית המקדש אין לו להקדוש ברוך הוא בעולמו אלא ארבע אמות(40) של הלכה בלבד", לא הוה מצילנא אלא היכי דגריסנא, לא הייתי מתפלל אלא במקום שאני לומד,(41) כלומר בביתי.(42)

אומרת הגמרא עכשיו שבית המקדש חרב הקב"ה הפך כל מקום שיש בו הלכה ותורה לאמצע העולם . כלומר יש את אמצע העולם כאשר יש את בית המקדש והוא קודש הקודשים שנמצא בתוך ירושלים אבל כאשר בית המקדש חרב העולם משנה את המהות שלו וכל מקום של ארבע אמות של הלכה הופך לאמצע העולם ולכן אומר להם רבי יהושע כאן זה אמצע העולם . אני תלמיד חכם המהות שלי זה התורה ולכן 4 אמות שלי נחשבות לארבע אמות של הלכה ולכן זה עכשיו מרכז העולם . וכל יהודי צריך להגיד בשבילי נברא העולם וכך כתוב בבבלי  חברותא סנהדרין דף לז עמוד א

ולהגיד בזה גדולתו של הקדוש ברוך הוא, שאילו אדם כאשר הוא טובע כמה מטבעות בחותם אחד שהצורה חקוקה בו, הרי כולן דומין זה לזה, כי הרי מצורה אחת נחקקו כולם.

ואילו מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא טבע כל אדם בחותמו [בצורתו] של אדם הראשון, ומכל מקום אין אחד מהן דומה לחבירו.

לפיכך כל אחד ואחד חייב לומר "בשבילי נברא העולם", כלומר: חשוב אני כעולם מלא, לא אטריד את עצמי מן העולם בעבירה אחת וימשוך ממנה.(19)

כלומר האדם שנברא על ידי הקב"ה מצד אחד דומה לאדם הראשון ומצד שני יש בו משהו ייחודי כי כל אחד יש לו את החלק הייחודי שלו בבנין העולם ולכן כל אדם יכול להגיד בשבילי נברא העולם יש בי חלק ששייך לכלל העולם שהוא ייחודי רק לי .

ולאחר מתן תורה מי שנשאר בעולם זה העם היהודי ואותם אלו שהמזל שלהם היה במעמד הר סיני . כל השאר בזה שלא קבלו את התורה הוציאו את עצמם מהעולם והקב"ה גזר עליהם מיתה . וכלל עם ישראל כולל הגרים לעתיד מהווים ביחד את השלמות של התורה .  לכל אחד ואחד יש את החלק הייחודי שלו בעולם שהוא יכול להגיד בשבילי נברא העולם וכאן זה אמצע העולם .

מי שהוא חלק מכלל ישראל יש בתוכו את אותו חלק שהקב"ה שם בו ולכן כל אדם כזה בעל צלם אלוקי יודע בתוכו פנימה מה תפקידו בעולם ולכן אין הוא צריך אמצעים חיצונים כדי לדעת היכן זה אמצע העולם כי הוא עצמו אמצע העולם בגלל תפקידו הייחודי . בנוסף לכך כל יהודי לומד בתוך מעי אימו את התורה כולה ורואה מסוף העולם עד סופו שם הוא מבין את היעוד שלו . אבל חכמי אתונא שאיבדו את מקומם בעולם והם לא חלק מכלל עם ישראל צריכים כלים חיצונים כדי להבין היכן נמצא מרכז העולם . ולכן אומר להם רבי יהושע אמר להו: אייתו אשלי ומשחו  כלומר אמר להם הביאו חבלים ומדדו . אתם צריכים למדוד את העולם כדי להבין שזה בעצם מרכז העולם . אתם חייבים כלים חיצונים כדי להבין היכן אתם חיים .

וכדי שנבין את השינוי בעולם בזמן חורבן בית המקדש אומר השפתי כהן במדבר פרשת במדבר

ואמר וסביב למשכן יחנו כמו שהם היו אכסניא להקב"ה במצרים שהם קבעו מדרש שם שלא היה להקב"ה אלא ארבע אמות של הלכה ובזמן הזה שבית המקדש חרב אין לו אלא ארבע אמות של הלכה, שאין הקדוש ברוך הוא כביכול נכנס בבית המקדש של מעלה עד שיבנה בית המקדש של מטה לזה אמר בלשון שלילה אין לו:

השינוי בעולם כדי שכל מקום יהיה באמצע של העולם נעשה על ידי כך שהקב"ה לא נכנס לתוך בית מקדש של מעלה ואז ירושלים וקודש הקודשים מאבד זמנית את ההשפעה שלו כמרכז העולם וכל מקום שיש בו ארבע אמות של הלכה הופך למרכז העולם וזה בדיוק מה שאומרת הגמרא

חברותא סנהדרין דף צו עמוד ב

הוה קטיל ואזל - עד דמטא להיכלא [היה נבוזרדן הורג והולך, עד שהגיע להיכל].

אדליק ביה נורא [הצית נבוזרדן אש בהיכל].גבה היכלא וביקש לעלות לרקיע!(328)דרכו ביה מן שמיא [דרכו עליו מן השמים, והשפילוהו]. שנאמר: "גת דרך ה' לבתולת בת יהודה".קא זיחא דעתיה [היה נבוזרדן מתגאה] על הצלחתו(329).נפקא בת קלא [יצאה בת קול] ואמרה ליה: עמא קטילא קטלת [עם הרוג הרגת], שכבר נגזר עליהם שיהרגו.וכן היכלא קליא קלית [היכל שרוף שרפת], שכבר נגזר עליו שישרף.והרי זה כאילו קימחא טחינא טחינת [קמח טחון טחנת].שנאמר: "קחי רחים וטחני קמח גלי צמתך חשפי שבל גלי שוק עברי נהרות". "טחני חטים" לא נאמר, אלא "טחני קמח". ופורענות היא שאמר נביא לישראל, שאף שטחונים אתם כבר לקמח, תיטחנו שוב, ותגלו קלעי ראשיכם ושוקכם, ותלכו בגלות.

כלומר הקב"ה בזמן הגלות שינה את מהות העולם שבכל מקום שבו יש ארבע אמות של הלכה  הוא אמצע העולם והעביר את משקל הכובד לכל אחד ואחד על ידי יציאה מבית מקדש של מעלה . ולכן כל אחד יכול להגיד בשבילי נברא העולם וכל אחד ואחד צריך להשלים את ייעודו ואת החלק שיחודי שלו בתורה .

ומה הקשר לפרשת השבוע פרשת קדושים ?

ויקרא פרק יט

(א) וַיְדַבֵּ֥ר יְקֹוָ֖ק אֶל־מֹשֶׁ֥ה לֵּאמֹֽר:

(ב) דַּבֵּ֞ר אֶל־כָּל־עֲדַ֧ת בְּנֵי־יִשְׂרָאֵ֛ל וְאָמַרְתָּ֥ אֲלֵהֶ֖ם קְדֹשִׁ֣ים תִּהְי֑וּ כִּ֣י קָד֔וֹשׁ אֲנִ֖י יְקֹוָ֥ק אֱלֹהֵיכֶֽם:

יש לכל אחד ואחד מישראל את הקדושה שבאה מהקב"ה עצמו . וזה נותן לו את היכולת להיות אמצע העולם כי כל מקום שיש בו 4 אמות של הלכה הוא אמצע העולם