12.2.2016

פרשת תרומה מה המשמעות של "ונהפוך הוא" של פורים ? מה הקשר להפיכת הר כגיגית ? מה הקשר לקבלת התורה בפורים לעומת קבלת התורה במתן תורה ? ‏ג'/אדר א/תשע"ו


בס"ד

פרשת תרומה מה המשמעות של "ונהפוך הוא"  של פורים ?  מה הקשר להפיכת הר כגיגית ? מה הקשר לקבלת התורה בפורים לעומת קבלת התורה במתן תורה ? ‏ג'/אדר א/תשע"ו

במאמר בפרשת משפטים כ"ו/שבט/תשע"ו  כתבתי כשנכנס אדר מרבים בשמחה  שכתוב בתלמוד בבלי מסכת שבת דף פח עמוד א כתוב

אמר רב אחא בר יעקב: מכאן מודעא רבה לאורייתא. אמר רבא: אף על פי כן, הדור קבלוה בימי אחשורוש. דכתיב קימו וקבלו היהודים, קיימו מה שקיבלו כבר.

כלומר המהות של פורים זה קבלת התורה מתוך אהבה ולא מתוך יראה מתוך דרגה פנימית של עם ישראל ולא מתוך זה שהקב"ה הרים את עם ישראל לדרגה שיוכלו לקבל את התורה לדרגת "נעשה ונשמע" שזה דרגה של מלאכי השרת וזה המשמעות של כפה עליהם הר כגיגית שכתוב בתלמוד בבלי מסכת עבודה זרה דף ב עמוד ב

דכתיב: ויתיצבו בתחתית ההר, ואמר רב דימי בר חמא: מלמד שכפה הקדוש ברוך הוא הר כגיגית על ישראל, ואמר להם: אם אתם מקבלין את התורה - מוטב, ואם לאו - שם תהא קבורתכם!

ואני רוצה להרחיב את הנושא ולהראות ולהוכיח שזה באמת המהות של פורים

כתוב באסתר פרק ט

(א) וּבִשְׁנֵים֩ עָשָׂ֨ר חֹ֜דֶשׁ הוּא־חֹ֣דֶשׁ אֲדָ֗ר בִּשְׁלוֹשָׁ֨ה עָשָׂ֥ר יוֹם֙ בּ֔וֹ אֲשֶׁ֨ר הִגִּ֧יעַ דְּבַר־הַמֶּ֛לֶךְ וְדָת֖וֹ לְהֵעָשׂ֑וֹת בַּיּ֗וֹם אֲשֶׁ֨ר שִׂבְּר֜וּ אֹיְבֵ֤י הַיְּהוּדִים֙ לִשְׁל֣וֹט בָּהֶ֔ם וְנַהֲפ֣וֹךְ ה֔וּא אֲשֶׁ֨ר יִשְׁלְט֧וּ הַיְּהוּדִ֛ים הֵ֖מָּה בְּשֹׂנְאֵיהֶֽם:

וכאן יש את הביטוי שמסמל את פורים "וְנַהֲפ֣וֹךְ ה֔וּא"  כלומר פורים זה הזמן שבו מתהפכים דברים ואם במתן תורה הקב"ה הפך עליהם הר כגיגית כלומר רומם את עם ישראל לדרגה בו יוכלו לקבל את התורה בפורים עם ישראל "הופך" את הדברים  חזרה כלומר הקב"ה הפך עליהם את ההר כגיגית ועכשיו בפורים עם ישראל הפך חזרה את ההר למצבו הרגיל כלומר קיבל את התורה מתוך דרגתו הפנימית ללא כל נוכחות של הקב"ה שהתוספות במסכת שבת כותב "אומר רבנו תם  דע"פ הדיבור היה והרי כבעל כרחם" כלומר עצם הנוכחות של הקב"ה מעלה את דרגתם של עם ישראל לדרגה של נעשה ונשמע ובפורים לא היה שום נוכחות של הקב"ה ולכן לא היה זה בעל כורחם והיה זה לפי דרגתם האמיתית

וכדי להראות את ההבדל בן מתן תורה לפורים וכך סדר הדברים במתן תורה בשמות פרק יט

(יז) וַיּוֹצֵ֨א מֹשֶׁ֧ה אֶת־הָעָ֛ם לִקְרַ֥את הָֽאֱלֹהִ֖ים מִן־הַֽמַּחֲנֶ֑ה וַיִּֽתְיַצְּב֖וּ בְּתַחְתִּ֥ית הָהָֽר:

כלומר העם למטה

(כג) וַיֹּ֤אמֶר מֹשֶׁה֙ אֶל־יְקֹוָ֔ק לֹא־יוּכַ֣ל הָעָ֔ם לַעֲלֹ֖ת אֶל־הַ֣ר סִינָ֑י כִּֽי־אַתָּ֞ה הַעֵדֹ֤תָה בָּ֙נוּ֙ לֵאמֹ֔ר הַגְבֵּ֥ל אֶת־הָהָ֖ר וְקִדַּשְׁתּֽוֹ:

ובאמצע אהרון והכוהנים

(כד) וַיֹּ֨אמֶר אֵלָ֤יו יְקֹוָק֙ לֶךְ־רֵ֔ד וְעָלִ֥יתָ אַתָּ֖ה וְאַהֲרֹ֣ן עִמָּ֑ךְ וְהַכֹּהֲנִ֣ים וְהָעָ֗ם אַל־יֶֽהֶרְס֛וּ לַעֲלֹ֥ת אֶל־יְקֹוָ֖ק פֶּן־יִפְרָץ־בָּֽם:

ולמעלה משה כמו שכתוב שמות פרק כ

(יח) וַיַּעֲמֹ֥ד הָעָ֖ם מֵרָחֹ֑ק וּמֹשֶׁה֙ נִגַּ֣שׁ אֶל־הָֽעֲרָפֶ֔ל אֲשֶׁר־שָׁ֖ם הָאֱלֹהִֽים: פ

רואים את סדר קבלת התורה לפי דרגתם של העם . משה ראשון אהרון והכוהנים שניים והעם אחרון . אבל בפורים זה ונהפוך הוא קודם כול רוב העם כתוב באסתר פרק ט

(א) וּבִשְׁנֵים֩ עָשָׂ֨ר חֹ֜דֶשׁ הוּא־חֹ֣דֶשׁ אֲדָ֗ר בִּשְׁלוֹשָׁ֨ה עָשָׂ֥ר יוֹם֙ בּ֔וֹ אֲשֶׁ֨ר הִגִּ֧יעַ דְּבַר־הַמֶּ֛לֶךְ וְדָת֖וֹ לְהֵעָשׂ֑וֹת בַּיּ֗וֹם אֲשֶׁ֨ר שִׂבְּר֜וּ אֹיְבֵ֤י הַיְּהוּדִים֙ לִשְׁל֣וֹט בָּהֶ֔ם וְנַהֲפ֣וֹךְ ה֔וּא אֲשֶׁ֨ר יִשְׁלְט֧וּ הַיְּהוּדִ֛ים הֵ֖מָּה בְּשֹׂנְאֵיהֶֽם:

ורק אחר כך אותם מנהיגים שהיו בשושן הבירה שם היה מרכז השלטון של אחשורוש  אסתר פרק ט

(טו) וַיִּֽקָּהֲל֞וּ היהודיים הַיְּהוּדִ֣ים אֲשֶׁר־בְּשׁוּשָׁ֗ן גַּ֠ם בְּי֣וֹם אַרְבָּעָ֤ה עָשָׂר֙ לְחֹ֣דֶשׁ אֲדָ֔ר וַיַּֽהַרְג֣וּ בְשׁוּשָׁ֔ן שְׁלֹ֥שׁ מֵא֖וֹת אִ֑ישׁ וּבַ֨בִּזָּ֔ה לֹ֥א שָׁלְח֖וּ אֶת־יָדָֽם

ואז כתוב לאחר המלחמה בעמלק כתוב באסתר פרק ט

(כז) קִיְּמ֣וּ וקבל וְקִבְּל֣וּ הַיְּהוּדִים׀ עֲלֵיהֶ֨ם׀ וְעַל־זַרְעָ֜ם וְעַ֨ל כָּל־הַנִּלְוִ֤ים עֲלֵיהֶם֙ וְלֹ֣א יַעֲב֔וֹר לִהְי֣וֹת עֹשִׂ֗ים אֵ֣ת שְׁנֵ֤י הַיָּמִים֙ הָאֵ֔לֶּה כִּכְתָבָ֖ם וְכִזְמַנָּ֑ם בְּכָל־שָׁנָ֖ה וְשָׁנָֽה:

כלומר אנחנו רואים את הנהפוך הוא במגילת אסתר בשונה ממתן תורה שסדר קבלת התורה הפוך וזה מוכיח את ההבנה שבפורים הפכו עם ישראל חזרה את מה שהפך עליהם הקב"ה הר כגיגית ולכן נמחק מה שאמר רב אחא בר יעקב  בתלמוד בבלי מסכת שבת דף פח עמוד א כתוב

אמר רב אחא בר יעקב: מכאן מודעא רבה לאורייתא. אמר רבא: אף על פי כן, הדור קבלוה בימי אחשורוש. דכתיב קימו וקבלו היהודים, קיימו מה שקיבלו כבר.

במתן תורה היה זה קבלת התורה מלמעלה ללמטה  מהשמים לארץ אבל בפורים היה קבלת התורה מלמטה ללמעלה ולכן כל מה שקורה במגילת אסתר זה ונהפוך הוא

 

אסתר פרק ט

(כט) וַ֠תִּכְתֹּב אֶסְתֵּ֨ר הַמַּלְכָּ֧ה בַת־אֲבִיחַ֛יִל וּמָרְדֳּכַ֥י הַיְּהוּדִ֖י אֶת־כָּל־תֹּ֑קֶף לְקַיֵּ֗ם אֵ֣ת אִגֶּ֧רֶת הַפּוּרִ֛ים הַזֹּ֖את הַשֵּׁנִֽית:

אסתר המלכה כותבת לפני מרדכי וגם זה נהפוך הוא וכתוב אסתר פרק ט

(כד) כִּי֩ הָמָ֨ן בֶּֽן־הַמְּדָ֜תָא הָֽאֲגָגִ֗י צֹרֵר֙ כָּל־הַיְּהוּדִ֔ים חָשַׁ֥ב עַל־הַיְּהוּדִ֖ים לְאַבְּדָ֑ם וְהִפִּ֥יל פּוּר֙ ה֣וּא הַגּוֹרָ֔ל לְהֻמָּ֖ם וּֽלְאַבְּדָֽם:

(כה) וּבְבֹאָהּ֘ לִפְנֵ֣י הַמֶּלֶךְ֒ אָמַ֣ר עִם־הַסֵּ֔פֶר יָשׁ֞וּב מַחֲשַׁבְתּ֧וֹ הָרָעָ֛ה אֲשֶׁר־חָשַׁ֥ב עַל־הַיְּהוּדִ֖ים עַל־ רֹאשׁ֑וֹ וְתָל֥וּ אֹת֛וֹ וְאֶת־בָּנָ֖יו עַל־הָעֵֽץ:

ומה שהמן רצה להרוג את כל היהודים ובסופו תלו אותו ואת בניו על העץ שהכין למרדכי כלומר ונהפוך הוא . ומה שרצו להרוג את אחשורוש ונהרגו

כתוב באסתר פרק ב

(כב) וַיִּוָּדַ֤ע הַדָּבָר֙ לְמָרְדֳּכַ֔י וַיַּגֵּ֖ד לְאֶסְתֵּ֣ר הַמַּלְכָּ֑ה וַתֹּ֧אמֶר אֶסְתֵּ֛ר לַמֶּ֖לֶךְ בְּשֵׁ֥ם מָרְדֳּכָֽי:

(כג) וַיְבֻקַּ֤שׁ הַדָּבָר֙ וַיִּמָּצֵ֔א וַיִּתָּל֥וּ שְׁנֵיהֶ֖ם עַל־עֵ֑ץ וַיִּכָּתֵ֗ב בְּסֵ֛פֶר דִּבְרֵ֥י הַיָּמִ֖ים לִפְנֵ֥י הַמֶּֽלֶךְ

ועוד מאורעות היו במגילה של "ונהפוך הוא"  כי המהות של פורים היה הפיכת חזרה של הר כגיגית שהיה במתן תורה  .

לסיכום המהות של פורים זה ונהפוך הוא הפיכה חזרה של ההר שהקב"ה הפך עליהם לפני מתן תורה . פורים זה קבלת התורה מלמטה למעלה ולא כמו במתן תורה מלמעלה למטה