13.3.2015

פרשת ויקהל פקודי מה ההבדל בן "ויעש" לבן "ויעשו" וכיצד זה קשור לכותנות עור שעשה הקב"ה לאדם הראשון וכיצד זה קשור ל"ויעשו" חגורות ע"י האדם הראשון ? ‏כ"ב/אדר/תשע"ה


בס"ד

פרשת ויקהל פקודי  מה ההבדל בן  "ויעש" לבן "ויעשו"  וכיצד זה קשור לכותנות עור שעשה הקב"ה לאדם הראשון וכיצד זה קשור ל"ויעשו" חגורות ע"י האדם הראשון   ?  ‏כ"ב/אדר/תשע"ה

נכתב  לעילוי נשמת אבי משה בן רוזה  ואחותי שושנה בת נעומי ת.נ.צ.ב.ה

 

בפרשה שלנו מתואר בנית בית המקדש יש פעלים שחוזרים על עצמם ויעש ויעשו  האחד בלשון יחיד והאחד בלשון רבים

 שמות פרק לו

(יא) וַיַּעַשׂ לֻלְאֹת תְּכֵלֶת עַל שְׂפַת הַיְרִיעָה הָאֶחָת מִקָּצָה בַּמַּחְבָּרֶת כֵּן עָשָׂה בִּשְׂפַת הַיְרִיעָה הַקִּיצוֹנָה בַּמַּחְבֶּרֶת הַשֵּׁנִית:

שמות פרק לו

(יג) וַיַּעַשׂ חֲמִשִּׁים קַרְסֵי זָהָב וַיְחַבֵּר אֶת הַיְרִיעֹת אַחַת אֶל אַחַת בַּקְּרָסִים וַיְהִי הַמִּשְׁכָּן אֶחָד: ס

וכד'

שמות פרק לו

(ח) וַיַּעֲשׂוּ כָל חֲכַם לֵב בְּעֹשֵׂי הַמְּלָאכָה אֶת הַמִּשְׁכָּן עֶשֶׂר יְרִיעֹת שֵׁשׁ מָשְׁזָר וּתְכֵלֶת וְאַרְגָּמָן וְתוֹלַעַת שָׁנִי כְּרֻבִים מַעֲשֵׂה חֹשֵׁב עָשָׂה אֹתָם:

שמות פרק לט

(א) וּמִן הַתְּכֵלֶת וְהָאַרְגָּמָן וְתוֹלַעַת הַשָּׁנִי עָשׂוּ בִגְדֵי שְׂרָד לְשָׁרֵת בַּקֹּדֶשׁ וַיַּעֲשׂוּ אֶת בִּגְדֵי הַקֹּדֶשׁ אֲשֶׁר לְאַהֲרֹן כַּאֲשֶׁר צִוָּה יְקֹוָק אֶת מֹשֶׁה: פ

שמות פרק לט

(ו) וַיַּעֲשׂוּ אֶת אַבְנֵי הַשֹּׁהַם מֻסַבֹּת מִשְׁבְּצֹת זָהָב מְפֻתָּחֹת פִּתּוּחֵי חוֹתָם עַל שְׁמוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל:

שמות פרק לט

(טו) וַיַּעֲשׂוּ עַל הַחֹשֶׁן שַׁרְשְׁרֹת גַּבְלֻת מַעֲשֵׂה עֲבֹת זָהָב טָהוֹר:

שמות פרק לט

(טז) וַיַּעֲשׂוּ שְׁתֵּי מִשְׁבְּצֹת זָהָב וּשְׁתֵּי טַבְּעֹת זָהָב וַיִּתְּנוּ אֶת שְׁתֵּי הַטַּבָּעֹת עַל שְׁנֵי קְצוֹת הַחֹשֶׁן:

שמות פרק לט

(יט) וַיַּעֲשׂוּ שְׁתֵּי טַבְּעֹת זָהָב וַיָּשִׂימוּ עַל שְׁנֵי קְצוֹת הַחֹשֶׁן עַל שְׂפָתוֹ אֲשֶׁר אֶל עֵבֶר הָאֵפֹד בָּיְתָה:

(כ) וַיַּעֲשׂוּ שְׁתֵּי טַבְּעֹת זָהָב וַיִּתְּנֻם עַל שְׁתֵּי כִתְפֹת הָאֵפֹד מִלְּמַטָּה מִמּוּל פָּנָיו לְעֻמַּת מַחְבַּרְתּוֹ מִמַּעַל לְחֵשֶׁב הָאֵפֹד:

ויש עוד "ויעשו" אבל המשותף לכל "ויעשו"  בלשון רבים זה שמדובר בבגדי הכהן הגדול ויריעות המשכן  . שאר הכלים כתובים בלשון "ויעש" ויש לברר מה ההבדל בין "ויעש" לבין "ויעשו" .

לכאורה צריך להגיד שלשון היחיד מדובר בבצלאל שקיבל מהקב"ה רוח אלוקים וכתבתי במאמר הקודם שהוא קיבל יכולת לברוא עולם צל לבריאה וזה מהות השם שלו .

שמות פרק לא  

(ב) רְאֵה קָרָאתִי בְשֵׁם בְּצַלְאֵל בֶּן אוּרִי בֶן חוּר לְמַטֵּה יְהוּדָה:

(ג) וָאֲמַלֵּא אֹתוֹ רוּחַ אֱלֹהִים בְּחָכְמָה וּבִתְבוּנָה וּבְדַעַת וּבְכָל מְלָאכָה:

(ד) לַחְשֹׁב מַחֲשָׁבֹת לַעֲשׂוֹת בַּזָּהָב וּבַכֶּסֶף וּבַנְּחֹשֶׁת:

(ה) וּבַחֲרֹשֶׁת אֶבֶן לְמַלֹּאת וּבַחֲרֹשֶׁת עֵץ לַעֲשׂוֹת בְּכָל מְלָאכָה:

ולשאר האנשים נתן להם רק רוח חוכמה

שמות פרק כח

(ב) וְעָשִׂיתָ בִגְדֵי קֹדֶשׁ לְאַהֲרֹן אָחִיךָ לְכָבוֹד וּלְתִפְאָרֶת:

(ג) וְאַתָּה תְּדַבֵּר אֶל כָּל חַכְמֵי לֵב אֲשֶׁר מִלֵּאתִיו רוּחַ חָכְמָה וְעָשׂוּ אֶת בִּגְדֵי אַהֲרֹן לְקַדְּשׁוֹ לְכַהֲנוֹ לִי:

וצריך בירור מה מקור ההבדל כתוב בראשית פרק ג

(כא) וַיַּעַשׂ יְקֹוָק אֱלֹהִים לְאָדָם וּלְאִשְׁתּוֹ כָּתְנוֹת עוֹר וַיַּלְבִּשֵׁם: פ

ואומר  רבינו בחיי בראשית פרשת בראשית פרק ג פסוק כא

וע"ד המדרש: (ב"ר כ, כט) כתנות עור, בתורתו של רבי מאיר היה כתוב כתנות אור. והכוונה שהלבישם הקדוש ברוך הוא מיני מעלות ומאורות מן האור העליון שהיו בגן עדן כעין משה שזכה להן בהר, וממעלת המלביש תוכל ללמוד מעלת הלבוש, כי הכוונה בהם לחיות לעולמים ולהיותם כמלאכי השרת:

כלומר מדובר בדבר שנעשה ע"י הקב"ה ללמד על המעלה הגבוהה של האדם הראשון ממנו בא אבל בגלל חטא האדם הראשון ירד מדרגה של אור לעור  וכך כותב בפירוש האלשיך על בראשית פרשת בראשית פרק ג פסוק כא

ויעש ה' אלהים לאדם ולאשתו כתנות אור רוחניים כדי להתלבש גופם בגן עדן גם כן בחלוקא דרבנן, ועתה וילבישם שהקנה בהם הלבשה, ויחלף מאור לעור. ושיעור הכתוב ויעש מתחלה כתנות אור, ומה שכתב עור, הוא על מה שאחר כך וילבישם את הכתנות, כלומר ומזה תבין כי בתחלה היו אור, כי האותיות מתחלפות כי כן תהיה כוונת רבי מאיר ולא להגיה התיבה:

כלומר  הקב"ה  נתן  כותנות של אור שנהפך לעור ותפקיד האדם לחזור ולהפוך את זה מעור לאור . וזה הכוונה של "ויעש" מלמעלה למטה מהקב"ה לאדם ותפקיד זה בא לידי ביטוי בבניית המשכן ולכן זה יכול להיות רק בידי יחיד שקיבל את הכוח הראוי מהקב"ה . הקב"ה נתן לנו את המקדש שמהותו אור ועכשיו הוא עור ותפקידנו להשתמש בו ולהפוך אותו חזרה לאור

עד כאן ההבנה של "ויעש"  ועכשיו נבין מה ההבנה ב  "ויעשו"

בראשית פרק ג

(ז) וַתִּפָּקַחְנָה עֵינֵי שְׁנֵיהֶם וַיֵּדְעוּ כִּי עֵירֻמִּם הֵם וַיִּתְפְּרוּ עֲלֵה תְאֵנָה וַיַּעֲשׂוּ לָהֶם חֲגֹרֹת:

בראשית רבה (וילנא) פרשת בראשית פרשה יט

וא"ר יצחק קלקלת עובדך סב חוט וחייט, ויעשו להם חגורות, א"ר אבא בר כהנא חגורה אין כתיב כאן, אלא חגורות חגורי חגורות, אסטכיוין, גליון, סדינים, כשם שעושים לאיש, כך עושין לאשה, צילצלין, קולסין, סכנין.

העבודה שבאה מלמטה למעלה זה "ויעשו " פעולת האדם מלמטה ללמעלה זה הכוונה ב "ויעשו" לתקן את מה שהתקלקל . כמו שאומר רבי יצחק קח חוט ותתחיל לתפור ולתקן מה שקלקלת ותיקון זה בא לידי ביטוי בעבודה על בגדי כהן גדול ויריעות המשכן שזה הפעולה של "ויעשו" זה התיקון שצריך לעשות מלמטה למעלה וזה לרוב בני אדם ,אבל ליחידים כמו בצלאל שנתן לו הקב"ה רוח אלוקים או  כמו כהן גדול הוא בבחינת "ויעש" שזה עבודה מלמעלה למטה .

וזה הכונה בתלמוד בבלי מסכת ערכין דף טז עמוד א

למה נסמכה פרשת בגדי כהונה לפרשת קרבנות? לומר לך: מה קרבנות מכפרין, אף בגדי כהונה מכפרין; כתונת מכפרת על שפיכות דמים, דכתיב: +בראשית ל"ז+ ויטבלו את הכתנת בדם; מכנסים מכפרים על גילוי עריות, דכתיב: +שמות כ"ח+ ועשה להם מכנסי בד לכסות בשר ערוה; מצנפת מכפרת על גסי הרוח, כדרבי חנינא, דא"ר חנינא: יבא דבר שבגובה ויכפר על מעשה גובה; אבנט מכפרת על הרהור הלב, אהיכא דאיתיה, (דכתיב: +שמות כ"ח+ והיה על לב אהרן); חושן מכפר על הדינין, דכתיב: +שמות כ"ח+ ועשית חושן משפט; אפוד מכפר על עבודה זרה, דכתיב: +הושע ג'+ אין אפוד ותרפים; מעיל מכפר על לשון הרע, אמר הקדוש ברוך הוא: יבא דבר שבקול ויכפר על מעשה הקול; ציץ מכפר על מעשה עזי פנים, כתיב הכא: +שמות כ"ח+ והיה על מצח אהרן, וכתיב התם: +ירמיהו ג'+ ומצח אשה זונה היה לך! לא קשיא: הא דאהנו מעשיו, הא דלא אהנו מעשיו, אי אהנו מעשיו - אתו נגעים עליה, אי לא אהנו מעשיו - מעיל מכפר.

כלומר עבודת הכהן הגדול שבגדיו נתפרו ע"י חכמי לב מבחינת "ויעשו" מכפרים על העם כולו ע"י עבודת הכהן הגדול בבחינת "ויעש" כלומר פעולת כהן גדול המכפרת על העם ע"י  הבגדים זה פעולה מלמעלה למטה וזה פעולת "ויעש" אבל הכנת אותם בגדים ע"י חכמי לב זה הפעולה מלמטה למעלה וזה "ויעשו" .

ואת השילוב הזה והקשר בן בגדי כהן גדול לבין כתנת וחגורות כתוב כמעט במפורש ויקרא פרק ח

(יג) וַיַּקְרֵב מֹשֶׁה אֶת בְּנֵי אַהֲרֹן וַיַּלְבִּשֵׁם כֻּתֳּנֹת וַיַּחְגֹּר אֹתָם אַבְנֵט וַיַּחֲבֹשׁ לָהֶם מִגְבָּעוֹת כַּאֲשֶׁר צִוָּה יְקֹוָק אֶת מֹשֶׁה:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

פרשת ויקהל . שני אומנים יאיר גרבוז ויהושע סובול נאמו השבוע . כיצד זה קשור למאמר על אומנים שכתבתי בפרשת תצוה ועל חוסר ההיגיון המוחלט בגישה החילונית ? ‏כ"ב/אדר/תשע"ה






בס"ד


פרשת ויקהל . שני אומנים יאיר גרבוז ויהושע סובול נאמו השבוע . כיצד זה קשור למאמר על אומנים שכתבתי בפרשת תצוה ועל חוסר ההיגיון המוחלט בגישה החילונית  ? נכתב ע"י עוזי אלמגור ‏כ"ב/אדר/תשע"ה


 


יאיר גרבוז  "אומן"  


"ואמרו שהגנבים לוקחי השוחד רק קומץ, והמושחתים הנהנתנים החזירים לא יותר מקומץ. ומחריבי הדמוקרטיה קומץ, והחושבים שדמוקרטיה פירושה עריצות של הרוב - קומץ. מנשקי הקמעות, עובדי האלילים והמשתחווים ומשתטחים על קברי קדושים, רק קומץ."


יהושע סובול  "אומן" 


"מי שמנשק מזוזות זו בעיה שלו ושל משפחתו", אמר סובול בריאיון. "זו לא בעיה של ימין או של שמאל. יש אנשים טיפשים בכל מיני מגזרים"


 


כתבתי על אומן ואומנות בפרשת  תצוה ולא ידעתי כי תוך כמה ימים זה יהיה אקטואלי מתמיד




 


וכתבתי "ובעצם מכאן אתה מבין את "ההיגיון" העומד מאחורי האומנות ללא קשר לקב"ה , או הרצון ליצור יצירה ללא שייכות לתורה או לקב"ה .   אותו אומן אומר בעצם "אני הקב"ה" אני יוצר אני מעצב את העולם אני בורא את היצירה שהיא העולם שלי , ואתה שרוצה לראות את היצירה שלי בעצם מסתכל על יצירה של "הקב"ה"  שזה אני . אתה צריך לרדת לעומק הכוונות שלי  כי אני בורא  את העולם הזה אם תצליח תגיע לעמקות הכוונה שלי ובעצם תוכל לזכות ולהבין את " הקב"ה " שזה אני .  וזה תופעה מוכרת שבו אנשים חושבים את עצמם אלוקים ואפילו מאמינים שהם בראו את עצמם כמו פרעה "


ואכן שני הדוברים הקוראים לעצמם "אומנים"   בעצם אומרים  : אני המוחלט אני יודע מה חכם ומה טיפש מה נכון ומה לא כי בעצם אני הוא הקב"ה אני בראתי את עצמי . אומנם אין הגיון מאחורי מה שאני מאמין כי אני לא יכול להניח באמת  שום בסיס לוגי הגיוני למה שאני מאמין בו .


(ראה מאמר שלי  על היכולת של חילוני להגיד אני חושב, אני מאמין )




אבל היות ואני הקב"ה אני בראתי את העולם  אתם לא יכולים לדרוש ממני להסביר את דברי ולכן אתם שלא חושבים כמוני אתם טיפשים אתם עובדי אלילים . אתם לא מקבלים את זה שאני הקב"ה ולכן אני יכול להוקיע אתכם להשפיל אתכם ולבזות אתכם .


אני החכם אני המבין ,ונכון אני לא חייב להסביר למה אני החכם כי את הקב"ה לא שואלים שאלות . ולכן נותר לכם להעריץ אותי להבין שאני "הקב"ה" . בהתחלה הייתי הרוב אז לא כל כך הפריע לי שאתם קיימים כי "הדמוקרטיה "    שהפכתי אותה לקב"ה כמוני (נכון שזה עבודה זרה בשיתוף ) לאט לאט הופכת לאיום עלי כי אתם כבר לא קומץ אלה מתחילים להיות רוב אז יש לי "קב"ה"  חדש שנקרא "עריצות הרוב"  כי "הקב"ה" "הדמוקרטיה " כבר לא כל כך מתאימה לי ולכן חייבים להיות "ערכי יסוד " שאני יחליט מה הם  ושאותם אתם "צריכים לעבוד "  גם אם הרוב קובע אחרת כי אותם "ערכי יסוד"  זה עשרת הדיברות שנתתי לכם הרי אני "הקב"ה בכבודו ובעצמו "


והמכה בפטיש להבין שבאמת זה מה שעומד מאחורי התשתית הרעיונית  של אמירות אלו  אומר יאיר גרבוז היום ‏כ"ט/אדר/תשע"ה  :


"אף אחד לא יכול לדרוש ממני להתנצל", אומר יאיר גרבוז לנחום ברנע.


 ונפרש את הדברים ברחל בתך הקטנה  : אני הקב"ה ולכן אף אחד לא יכול לדרוש ממני להתנצל


 


 


 




 

מה הקשר בין בנית המשכן לבריאת העולם ? מה נתן הקב"ה לבצלאל כדי שיוכל להקים את המשכן וכיצד זה קשור לבריאת העולם ?


בס"ד

מה הקשר בין בנית המשכן לבריאת העולם ? מה נתן הקב"ה לבצלאל כדי שיוכל להקים את המשכן וכיצד זה קשור לבריאת העולם  ?  ‏כ"ב/אדר/תשע"ה

נכתב  לעילוי נשמת אבי משה בן רוזה  ואחותי שושנה בת נעומי ת.נ.צ.ב.ה

 

בראשית פרק א

(א) בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ:

(ב) וְהָאָרֶץ הָיְתָה תֹהוּ וָבֹהוּ וְחֹשֶׁךְ עַל פְּנֵי תְהוֹם וְרוּחַ אֱלֹהִים מְרַחֶפֶת עַל פְּנֵי הַמָּיִם:

(ג) וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים יְהִי אוֹר וַיְהִי אוֹר:

(ד) וַיַּרְא אֱלֹהִים אֶת הָאוֹר כִּי טוֹב וַיַּבְדֵּל אֱלֹהִים בֵּין הָאוֹר וּבֵין הַחֹשֶׁךְ:

(ה) וַיִּקְרָא אֱלֹהִים לָאוֹר יוֹם וְלַחֹשֶׁךְ קָרָא לָיְלָה וַיְהִי עֶרֶב וַיְהִי בֹקֶר יוֹם אֶחָד: פ

(ו) וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים יְהִי רָקִיעַ בְּתוֹךְ הַמָּיִם וִיהִי מַבְדִּיל בֵּין מַיִם לָמָיִם:

(ז) וַיַּעַשׂ אֱלֹהִים אֶת הָרָקִיעַ וַיַּבְדֵּל בֵּין הַמַּיִם אֲשֶׁר מִתַּחַת לָרָקִיעַ וּבֵין הַמַּיִם אֲשֶׁר מֵעַל לָרָקִיעַ וַיְהִי כֵן:

יש מספר שלבים בבריאת העולם 

שלב ראשון ברא ,שלב שני רוח אלוקים מרחפת , שלב שלישי אמירה ויהי אור , שלב רביעי הבדלה ויבדל אלוקים בין אור לחושך ,שלב חמישי קריאה קרא  לאור יום וללילה חושך , שלב שישי אמירה  ויאמר אלוקים יהי רקיע , שלב שביעי זה ויעש   , ויעש אלקים את הרקיע .

כלומר יש שבע שלבים עד שמגיעים למצב של עשיה שמסמל את העולם הזה ע"י הבדלה בין מים שמתחת לרקיע ומים מעל הרקיע כלומר הרגע בו יש בריאה של העולם מתחת לרקיע וזה העולם שלנו  . 

גם בבנין המשכן ע"י בצלאל יש שבעה שלבים

שמות פרק לא

(ב) רְאֵה קָרָאתִי בְשֵׁם בְּצַלְאֵל בֶּן אוּרִי בֶן חוּר לְמַטֵּה יְהוּדָה:

(ג) וָאֲמַלֵּא אֹתוֹ רוּחַ אֱלֹהִים בְּחָכְמָה וּבִתְבוּנָה וּבְדַעַת וּבְכָל מְלָאכָה:

(ד) לַחְשֹׁב מַחֲשָׁבֹת לַעֲשׂוֹת בַּזָּהָב וּבַכֶּסֶף וּבַנְּחֹשֶׁת:

(ה) וּבַחֲרֹשֶׁת אֶבֶן לְמַלֹּאת וּבַחֲרֹשֶׁת עֵץ לַעֲשׂוֹת בְּכָל מְלָאכָה:

(ו) וַאֲנִי הִנֵּה נָתַתִּי אִתּוֹ אֵת אָהֳלִיאָב בֶּן אֲחִיסָמָךְ לְמַטֵּה דָן וּבְלֵב כָּל חֲכַם לֵב נָתַתִּי חָכְמָה וְעָשׂוּ אֵת כָּל אֲשֶׁר צִוִּיתִךָ:

בו נבחן את הכתוב

1  - רוח אלוקים   2 -  חכמה 3- תבונה 4- דעת  5 – לחשב מחשבות 6- חרשת אבן למלאת 7- חרשת עץ לעשות  

כלומר בצלאל מקבל מהקב"ה את היכולת לבנות את המשכן שהוא סמל לבריאת  העולם  

וכתוב בשמות פרק לז

(א) וַיַּעַשׂ בְּצַלְאֵל אֶת הָאָרֹן עֲצֵי שִׁטִּים אַמָּתַיִם וָחֵצִי אָרְכּוֹ וְאַמָּה וָחֵצִי רָחְבּוֹ וְאַמָּה וָחֵצִי קֹמָתוֹ:

 

פירוש הרא"ש על התורה שמות פרשת ויקהל פרק לז פסוק א

(א) ויעש בצלאל את הארון. הוא היה ראשון לכל כלי המשכן לפי שאמר הכתוב פתח דבריך יאיר שהאור נברא תחילה בעולם לכך הארון שבו ניתנה תורה שנק' אור שנאמ' כי נר מצוה ותורה אור נעשה תחלה ואי אתה מוצא שמו של בצלאל נזכר על שום כלי המשכן אלא על הארון לפי ששם שורה צל אל וזהו נוטרי' של בצלאל וז"ש חז"ל שמדעתו היתה העשיה שאמר ליה משה בצלאל עשית ארון:

כלומר בנין המשכן זה צל של העולם כולו ולכן נקרא שמו של בונה המשכן בצלאל   בצל אל

וכך מפורש תלמוד בבלי מסכת ברכות דף נה עמוד א

אמר רב יהודה אמר רב: יודע היה בצלאל לצרף אותיות שנבראו בהן שמים וארץ. כתיב הכא +שמות ל"ה+ וימלא אתו רוח אלהים בחכמה ובתבונה ובדעת, וכתיב התם +משלי ג'+ ה' בחכמה יסד ארץ כונן שמים בתבונה וכתיב +משלי ג'+ בדעתו תהומות נבקעו.

 

 

 

 

וכן מפורש במדרש שיש קשר בין בריאת העולם והמשכן  במדבר רבה (וילנא) פרשת נשא פרשה יב יג

 

ד"א את המשכן שהוא שקול כנגד העולם שקרוי אוהל כשם שמשכן קרוי אוהל כיצד כתיב בראשית ברא אלהים וגו' וכתיב (תהלים ק"ד) נוטה שמים כיריעה ובמשכן כתיב ועשית יריעות עזים לאוהל על המשכן וגו' כתיב בשני (בראשית א) יהי רקיע ויהי מבדיל וגו' ובמשכן כתיב והבדילה הפרוכת לכם בשלישי יקוו המים מתחת השמים ובמשכן ועשית כיור נחושת וכנו נחושת לרחצה וגו' ברביעי יהי מאורות ברקיע השמים ובמשכן ועשית מנורת זהב טהור וגו' בחמישי ועוף יעופף על הארץ וגו' ובמשכן והיו הכרובים פורשי כנפים בששי נברא אדם ובמשכן ואתה הקרב אליך את אהרן אחיך בשביעי כתיב (שם /בראשית/ ב) ויכולו השמים וגו' ובמשכן ותכל כל עבודת משכן וגו', בבריאת עולם כתיב ויברך אלהים, ובמשכן ויברך אותם, בשביעי ויכל אלהים, ובמשכן ויהי ביום כלות משה, בשביעי ויקדש אותו ובמשכן ויקדש אותו הוי את המשכן.

וכן ב מדרש תנחומא (ורשא) פרשת נשא סימן יט

משל למה היה העולם דומה באותה שעה לטרסקל של שתי רגלים שאינו יכול לעמוד, כיון שעמד המשכן עמד העולם ונתבסס שנא' ויהי ביום כלות משה להקים את המשכן להקים משכן אין כתיב כאן אלא את המשכן לרבות בריאת העולם שכתוב בו את השמים ואת הארץ.

 

לסיכום בצלאל מקבל מהקב"ה  את הכוח לבנות את המשכן שהוא צל של הקב"ה ולכן של כלהבריאה כולה ובעצם בונה אותו כהעתק ראי כצל של העולם כולו . בנית המשכן זה  ביסוס  בריאת העולם והמקום שבו הקב"ה שצמצם את עצמו מופיע בעולם הזה וכך נותן את היסוד לקיום העולם כי ללא קשר זה העולם לא קיים . וקשר זה מתחיל בקודש הקדשים ששם יש את ארון הקודש שבו נמצאת התורה כי מהות העולם כולו זה התורה וללא קשר זה אין באמת כל יסוד לקיום העולם   .