6.2.2015

ט"ו בשבט פרשת יתרו מה המהות של ט"ו בשבט ? האם ט"ו בשבט זה בעצם סיום השנה הקודמת ? למה חשש רב לעזר על כל מה שראת עינו ולא אכל ? וכיצד זה קשור לתיקון של חטא האדם הראשון ? ‏י"ז/שבט/תשע"ה


 

בס"ד

ט"ו בשבט פרשת יתרו

מה המהות של ט"ו בשבט ? האם ט"ו בשבט זה בעצם סיום השנה הקודמת ? למה חשש רב לעזר על כל מה שראת עינו ולא אכל ? וכיצד זה קשור לתיקון של חטא האדם הראשון ? ‏י"ז/שבט/תשע"ה

תלמוד ירושלמי (וילנא) מסכת קידושין פרק ד

רבי חזקיה ר' כהן בשם רב עתיד אדם ליתן דין וחשבון על כל שראת עינו ולא אכל. ר' לעזר חשש להדא שמועתא ומצמיח ליה פריטין ואכיל בהון מכל מילה חדא בשתא

אנחנו רואים שרב לעזר חשש לזה שצריך לאכל מה שראתה עינו ואם לא אכל יתן דין וחשבון על שלא אכל ואומר האנציקלופדיה תלמודית הערות כרך טז, [חמשה עשר בשבט] טור קסא

 מג"א קלא ס"ק טז בשם תיקון יששכר, שכן נוהגים האשכנזים. ובכף החיים שם אות צז שכן יש נוהגים בספרד. ויש מציינים לירושלמי סוף קדושין עתיד אדם ליתן דין וחשבון על כל שראת עינו ולא אכל ר' לעזר חשש להדא שמועתא ומצמית ליה פריטין ואכיל בהון מכל מלה חדא בשתא. והובא בט"ז סוס"י רכז.

כלומר יש הקושרים את המנהג לאכול פרות לחשש של רב לעזר שעל אף שהיה עני חסך את כל הפרוטות ואכל פעם בשנה את הפרות הללו . ויש להגיד שרב לעזר עשה זאת בט"ו בשבט  .

ואני רוצה להבין למה חשש   רב לעזר

בראשית פרק ב

 (טז) וַיְצַו יְקֹוָק אֱלֹהִים עַל הָאָדָם לֵאמֹר מִכֹּל עֵץ הַגָּן אָכֹל תֹּאכֵל

ואומר המשך חכמה בראשית פרשת בראשית פרק ב פסוק טז

מכל עץ הגן אכול תאכל. פירוש הוא מצוה להחיות נפשו וליהנות מפרי הגן, וכמו דאמר סוף ירושלמי דקידושין (ד, יב): עתיד אדם ליתן דין וחשבון (על כל שראה עיניו) ולא אכל. ואם אמר האדם לאשתו כי השם יתברך צוה לאכול מן הגן, אף שלא כיוונה למצוה מכל מקום היה קיומה מגין שלא לאכול מעץ הדעת. אבל כיון שלא אמר לה במצות השם יתברך לאכול, ולא קיימה המצוה, וכדברי הרא"ה באוכל מצה וסבר שהוא חול, לא יצא. וכמו שלא זכרה חוה הציווי רק בלא תעשה, לכן לא הגין עליה, ועברה הלא תעשה, ודו"ק.

המשך חוכמה מפרש את אכל תאכל כמצות עשה  שציוה הקב"ה את האדם הראשון ובעצם ביטול מצות עשה זה ע"י שהאדם הראשון שלא לימד מצווה זו את חוה גרם לה לחטא ואחר כך לאדם הראשון ובכך נכנסה זוהמה של נחש לתוך האדם וגרמה למות בעולם .

אם כן מובן החשש של רב לעזר לסיבה שהביאה על העולם מות ולכן  בעצם רוצה רב לעזר לתקן את החטא הזה ע"י שאסף פרוטות ואכל כל  שנה את מה שראתה עינו .

וצריך להבין אם כן מדוע החליט רב לעזר דווקא לאכול בט"ו בשבט אולי היה אוכל בראש השנה  ?

ראיתי מפרשים שמקשרים את הסימנים שנאכלים בראש השנה לחשש של רב לעזר אבל אני חושב שבאמת  ט"ו בשבת זה הזמן הטוב ביותר . אם ניקח את גלגל השנה כפי שהבאתי במאמרים קודמים פסח זה התחלת בריאת העולם מחדש  שתהליך הבריאה נעשה בשיתוף עם ישראל (ספירת העומר ) עד יום מתן תורה . ראש השנה עד סוכות זה השלמת בריאת העולם בשיתוף אומות העולם כאשר יום הושענא רבה זמן של מלחמת גוג ומגוג יום הבירור שנעשה באומות העולם . שמיני עצרת זה השלמת הבריאה אבל בראיה של  יחוד עם ישראל שקיבל עליו את התורה שהיא סיבת בריאת העולם . ושמיני עצרת היה צריך להיות ביום החמישים של סוכות כמו שמתן תורה זה היום החמישים של תחילת פסח . אבל זמן זה הפך בפועל ל  70 יום בגלל חשבונות כפי שהביא המלבי"ם (ראה מאמר פרשת ויחי ) . סיום הבריאה בעצם היה צריך להיות בחנוכה אבל בעצם ט"ו בשבת הוא המפריד בין השנים . כל הפרות שחנטו לפני ט"ו בשבט שיכים לשנה הקודמת .

תלמוד בבלי מסכת ראש השנה דף ב עמוד א

באחד בשבט - ראש השנה לאילן, כדברי בית שמאי, בית הלל אומרים: בחמשה עשר בו.

ונשאלת השאלה למה נקבע ראש השנה לאילן בט"ו בשבט ומתרצת הגמרא בתלמוד בבלי מסכת ראש השנה דף יד עמוד א

 

באחד בשבט ראש השנה לאילן. מאי טעמא? אמר רבי אלעזר אמר רבי אושעיא: הואיל ויצאו רוב גשמי שנה, ועדיין רוב תקופה מבחוץ. - מאי קאמר? - הכי קאמר: אף על פי שרוב תקופה מבחוץ, הואיל ויצאו רוב גשמי שנה.

כלומר יש קשר ישיר בין סוכות ששם נידונים על המים כל אומות העולם ועם ישראל והעבודה הייחודית של עם ישראל בסוכות זה כפרה על אומות העולם  כי הגשם הוא  אוניברסאלי . הגשמים עד  ט"ו בשבט קשורים לשנה הקודמת והגשמים אחר כך קשורים לשנה הבאה . ולכן בעצם השנה מסתימת לא בהושענא רבה כמו שכולם חושבים אלה הסיום הוא בט"ו בשבט ולכן לדעתי רב לעזר מסיים את השנה באכילת מה שראה עינו ולא אכל כי אם היה עושה זאת בראש השנה עדיין יש פרות שהיה רואה אותם אחרי ראש השנה ולא היה אוכל אם כן בסיום השנה לאילן הוא עושה את החשבון מה ראה ומה לא אכל ואוכל כדי לתקן את השנה הקודמת . כלומר יש הבדל בן העבודה שלנו בראש השנה שעיקרה השנה הבאה וכאן העיקר זה חשבון של השנה שעברה . וחשש זה של רב לעזר מתקן את  חטא האדם הראשון שפגם בזה שלא הקפיד על אשתו  שתדע את מצות עשה לאכול כל פרי אילן .

ואולי צריך להגיד שיש 50 יום מחנוכה לט"ו בשבט שלאחר שעברו 70 יום מסוכות לחנוכה שזה הזמן לחנוכת הבית כלומר ה 50 יום הללו הם השלמות של העולם בפועל כולל תיקון העבר שלא נעשה כנדרש  כפי שהביא המלבי"ם . ונשאר תהליך של 50 יום מחנוכה עד ט"ו בשבט שזה גמר הבריאה מחדש של השנה שהתחילה בפסח הקודם  . ומט"ו בשבט אנחנו בעצם עוזבים לגמרי את השנה הקודמת ופונים לשנה החדשה .  

ועדיין צריך להבין האם פורים שזה קבלת התורה מרצון שייך לסיום השנה הקודמת או זה בעצם תהליך לקראת  השנה החדשה שמתחילה בניסן או אולי ניתן להסתכל על פורים גם כחלק מהשנה הקודמת וגם כחלק מהשנה הבאה כלומר פורים מקשר בן השנה הקודמת לשנה הבאה כלומר עולה לכאן ולכאן.  וצריך עיון

פרשת יתרו איך נעשה שינוי שם לפני המבול ? למה יתר הפך ליתרו ? האם יש שינוי שם לאחר מתן תורה ? מה ההבדל בין שינוי שם של יתרו לזה של אברהם ויעקב ? ‏י"ז/שבט/תשע"ה


בס"ד

פרשת יתרו  איך נעשה שינוי שם לפני המבול ? למה יתר הפך ליתרו ? האם יש שינוי שם לאחר מתן תורה ? מה ההבדל בין שינוי שם של יתרו לזה של אברהם ויעקב ? ‏י"ז/שבט/תשע"ה

שמות פרק ד

 

(יח) וַיֵּלֶךְ מֹשֶׁה וַיָּשָׁב אֶל יֶתֶר חֹתְנוֹ וַיֹּאמֶר לוֹ אֵלֲכָה נָּא וְאָשׁוּבָה אֶל אַחַי אֲשֶׁר בְּמִצְרַיִם וְאֶרְאֶה הַעוֹדָם חַיִּים וַיֹּאמֶר יִתְרוֹ לְמֹשֶׁה לֵךְ לְשָׁלוֹם:

ובשמות פרק יח

(א) וַיִּשְׁמַע יִתְרוֹ כֹהֵן מִדְיָן חֹתֵן מֹשֶׁה אֵת כָּל אֲשֶׁר עָשָׂה אֱלֹהִים לְמֹשֶׁה וּלְיִשְׂרָאֵל עַמּוֹ כִּי הוֹצִיא יְקֹוָק אֶת יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם:

אנחנו רואים שיתרו מכונה גם יתר ואומר רש"י שמות פרק יח פסוק א

וישמע יתרו - מה שמועה שמע ובא, קריעת ים סוף ומלחמת עמלק:

יתרו - שבע שמות נקראו לו רעואל, יתר, יתרו, חובב, חבר, קיני, פוטיאל. יתר, על שם שיתר פרשה אחת בתורה (להלן פסוק כא) ואתה תחזה. יתרו לכשנתגייר וקיים המצות הוסיפו לו אות אחת על שמו. חובב שחבב את התורה. וחובב הוא יתרו

כלומר אנחנו רואים שינוי השם של יתר ליתרו לאחר שקבל עליו עול  מצוות כיהודי יש בתורה  שינוי שמות אבל כל שינוי השמות נעשו לפני מתן תורה שרי – שרה אברם אברהם  יעקב ישראל

כלומר לא ראינו שינוי שמות לאחר מתן תורה . חוץ משינוי שמו של יהושע אבל שמו שונה ע"י משה לא ע"י הקב"ה .

לפני המבול גם ראינו מעין שינוי שם אבל בצורה שונה

בראשית פרק ד

(טו) וַיֹּאמֶר לוֹ יְקֹוָק לָכֵן כָּל הֹרֵג קַיִן שִׁבְעָתַיִם יֻקָּם וַיָּשֶׂם יְקֹוָק לְקַיִן אוֹת לְבִלְתִּי הַכּוֹת אֹתוֹ כָּל מֹצְאוֹ:

אנחנו  רואים שלפני המבול  הקב"ה לא שינה את שמו של קין אלה שם לו אות עליו ולכאורה האות הזאת שינתה את מהותו

מדרש אגדה (בובר) בראשית פרשת בראשית פרק ד סימן טו

וישם ה' לקין אות. שיכירנו כל מוצאו ולא יהרגנו, וידע כי ה' מחל לו עד ז' דורות: ומה היה האות, יש אומרים קרן עלה במצחו. ויש אומרים זכות שבה עמדה לו, שנאמר בה אות הוא (שמות לא יג). ויש אומרים אות אחת משמו של הקדוש ברוך הוא חקק לו במצחו:

כלומר אפשר להגיד שמבריאת העולם עד המבול שינוי שם נעשה ע"י אות אבל האות היית חיצונית לאדם . לאחר המבול עד מתן תורה שינוי המהות של האדם נעשית ע"י שינוי השם שלו ולאחר מתן תורה לא ניתן לשנות את מהות האדם ע"י שינוי שם ואומר תיקוני זוהר תקונא שתין ותשע דף קיח עמוד ב

ויאמר קין אל י"י גדול עוני מנשוא הכא תב בתיובתא ואתחרט בגין דא וישם י"י לקין אות הכא רמז אות ברית מילה דקביל יתרו דאתמר ביה ובני קני חותן משה שנפרד מקין וביתרו אתתקן קין מחוביה ועוד בההוא זמנא קביל ליה בגין דאחזי ליה בנוי דקני חותן משה דהוו עתידין למהוי בלשכת הגזית אמר וכי לחייבא קביל קודשא בריך הוא בתשובה על אחת כמה וכמה לצדיקייא מיד ויצא קין מלפני י"י בהאי נפק מן דינא וקביל עליה כל מה דאתגזר ביה דכתיב וישב בארץ נוד מה דאמר ליה נד שוי עליה ו' ואתעביד נוד ודא איהו דאתמר ביה וישם י"י לקין אות לבלתי הכות אותו דאם הוה נד אתמר ביה והיה כל מוצאי יהרגני ובגין דתב בתיובתא לקביל עליה אות ברית שוי עליה אות ו' לשזבא ליה ולא עוד אלא דשוי ליה קדמת עדן דבגיניה זכה לגן עדן

כלומר קין עבר עברה  והקב"ה שם אות אחת משמו  על מצחו (יש כאלו אומרים על ידו ) וכאשר יתרו שהזוהר אומר שהוא גלגול של קין ומשה הוא גלגול של הבל תיקן את מעשיו נוסף לו אות ו על שמו כלומר יתר נהפך ליתרו .

וצריך להבין מדוע לאחר מתן תורה שינוי שם לא נצרך ולמה דווקא יתרו היה צריך שינוי שם

בבבלי במסכת שבת דף קמו עמוד א

שבא נחש על חוה הטיל בה זוהמא. ישראל שעמדו על הר סיני - פסקה זוהמתן, עובדי כוכבים שלא עמדו על הר סיני - לא פסקה זוהמתן. אמר ליה רב אחא בריה דרבא לרב אשי: גרים מאי? - אמר ליה: אף על גב דאינהו לא הוו, מזלייהו הוו, דכתיב +דברים כט+ את אשר ישנו פה עמנו עמד היום לפני ה' אלהינו ואת אשר איננו פה וגו'.

החטא של האדם הראשון גרם לזוהמה בעולם ורק במתן תורה שהוא סיום של בריאת העולם מחדש וקבלת התורה ע"י עם ישראל נהיה שינוי מהותי בעולם בו עם  ישראל כולל כל הנשמות הכלולות בו קיבל עליו את התנאי  שהקב"ה קבע לפני שברא את העולם כלומר עם ישראל קיבל עליו את התנאי שאם יש תורה יש עולם אין תורה אין עולם קבלת התנאי הזה הוא בעצם הגעת העולם לתכליתו . המהות של העולם החדש שנברא בתהליך של 50 יום הוא קבלת התנאי הזה ע"י הברואים . וזה תיקון של חטא האדם הראשון שעל ידי מעשיו פגם בהבנה שהעולם כולו נברא בגלל התורה כי הוא פעל בעצם כנגד הקב"ה  . קבלת התנאי הזה  גרם לכך שהזוהמה של הנחש פסקה מעם ישראל . שלושת האבות שקיימו את התורה כולה קיבלו על עצמם את התנאי הזה שבא לידי ביטוי בשינוי השמות שהקב"ה שינה לאברהם שרה ויעקב. כלומר לפני מתן תורה רק יחידים יכלו שזוהמה של נחש תפסק מהם והפסקה של הזוהמה באה לידי ביטוי בשינוי השם .אבל כלל עם ישראל לא יכול שהזוהמה תפסק ממנו  ורק נעשה ונשמע שאמרו עם ישראל וכפית הר כגיגית "עשה את העבודה " .

גם יתרו ע"י השמועה ששמע על מלחמת עמלק ועל יציאת מצרים קיבל על עצמו את התנאי הזה . מלחמת עמלק זה המלחמה  נגד הזוהמה שנכנסה לעולם ופוגמת את העולם שפוגמת בכסא הכבוד שמכישה את הייחוד של הקב"ה ולכן רק באחרית הימים ניתן יהיה להכרית את עמלק מפני האדמה שבו הזוהמה של נחש תפסק גם מכל הגויים .ליחידים לפני מתן תורה היה את הכוח לשנות את מהותם ולקבל עליהם את התנאי של יש תורה יש עולם  אין תורה אין עולם . וזה בדיוק מה שעשה יתרו . הוא הבין את המהות של התורה בקיום העולם שבאה לידי ביטוי במלחמת עמלק וביציאת מצרים את המהות של עשרת המכות שזה גלגול של העולם למצב תוהו ובהו ולכן הבין את מהות העולם . אבל במתן תורה העולם השתנה ורק  גויים שהמזל שלהם היה במעמד הר סיני יוכלו להתגייר ולקבל על עצמם תורה ומצוות . אבל גויים שהמזל שלהם לא היו במעמד הר סיני רק לעתיד לבא  יוכל שזוהמה של נחש תפסק מהם כמו שנאמר בישעיהו פרק יט

 (כד) בַּיּוֹם הַהוּא יִהְיֶה יִשְׂרָאֵל שְׁלִישִׁיָּה לְמִצְרַיִם וּלְאַשּׁוּר בְּרָכָה בְּקֶרֶב הָאָרֶץ:

לסיכום  עד המבול שינוי מהות האדם היה חיצוני ע"י  אות ,לאחר המבול שינוי המהות ע"י שינוי שם אבל זה היה רק ליחידים כלומר שלושת האבות ויתרו , במתן תורה כל הנשמות של עם ישראל קבל עליו את התנאי של הקב"ה בקשר בין תורה לקיום העולם , גויים שהמזל שלהם  היה במתן תורה יוכלו להתגייר ושהזוהמה של נחש תפסק מהם אבל שאר הגויים יגיעו למצב הזה רק באחרית הימים .

ויש הבדל מהותי בן שלושת האבות ליתרו אברהם הגיע לקב"ה בתוך הכרה פנימית שזה המעלה הגדולה ביותר . יתרו הגיע להכרה זאת ע"י אירוע חיצוני .