23.2.2018

פרשת תצוה מה המקום של המלאכים בבריאה 1 ? האם למלאכים יש יצר הרע? איזה סוג של יצר הרע יש למלאכים ? למה כתוב ויברא וייצר ? למה הקב"ה ברא את האדם בשני שלבים ולא בשלב אחד ? מה הקשר של בריאת האישה ליצר הרע שנברא עימה ? מה התפקיד של המלאכים בעולם שנברא לאחר המבול ? ‏ח/אדר/תשע"ח

בס"ד
פרשת תצוה מה המקום של המלאכים בבריאה 1 ? האם למלאכים יש יצר הרע? איזה סוג של יצר הרע יש למלאכים ? למה כתוב ויברא וייצר ?  למה הקב"ה ברא את האדם בשני שלבים ולא בשלב אחד ? מה הקשר של בריאת האישה ליצר הרע שנברא עימה ? מה התפקיד של המלאכים בעולם שנברא לאחר המבול ?  ‏ח/אדר/תשע"ח

אסתר פרק ד

(ז) וַיַּגֶּד־ל֣וֹ מָרְדֳּכַ֔י אֵ֖ת כָּל־אֲשֶׁ֣ר קָרָ֑הוּ וְאֵ֣ת׀ פָּרָשַׁ֣ת הַכֶּ֗סֶף אֲשֶׁ֨ר אָמַ֤ר הָמָן֙ לִ֠שְׁקוֹל עַל־גִּנְזֵ֥י הַמֶּ֛לֶךְ <ביהודיים> בַּיְּהוּדִ֖ים לְאַבְּדָֽם:

ואומר הספרי דאגדתא על אסתר - מדרש אבא גוריון (בובר) פרשה ד

[ד ז] ויגד לו מרדכי את כל אשר קרהו. ברמז דבר לה על המן שהוא מגזע עמלק, שכתוב בו אשר קרך בדרך (דברים כה יח).

בכל מגילת אסתר  יש את המאבק בן המן לעם ישראל  והמן הוא עמלק ולכן יש כאן מאבק בן עם ישראל לעמלק . ואני ינסה להתחיל ולנסות ולשרטט את כל המאבק הזה מתוך ההבנה שהמאבק של עמלק בעם ישראל היסוד והבסיס שלו הוא המאבק של המלאכים שנבראו ביום השני בבריאת האדם בהתחלה ולאורך כל ההיסטוריה של קיום העולם .

לפני בריאת האדם התייעץ הקב"ה במלאכים תלמוד בבלי מסכת סנהדרין דף לח עמוד ב

 בשעה שבקש הקדוש ברוך הוא לבראות את האדם, ברא כת אחת של מלאכי השרת, אמר להם: רצונכם, נעשה אדם בצלמנו? אמרו לפניו: רבונו של עולם, מה מעשיו? אמר להן: כך וכך מעשיו, אמרו לפניו: רבונו של עולם +תהלים ח'+ מה אנוש כי תזכרנו ובן אדם כי תפקדנו, הושיט אצבעו קטנה ביניהן ושרפם. וכן כת שניה. כת שלישית אמרו לפניו: רבונו של עולם, ראשונים שאמרו לפניך - מה הועילו? כל העולם כולו שלך הוא, כל מה שאתה רוצה לעשות בעולמך - עשה.

מלאכי השרת  מתנגדים לברית האדם אבל הכת השלישית נותנת "אישור "  לקב"ה לברוא את האדם  .

ויש לכאורה שני בריאות של האדם ויברא וייצר

בראשית פרק א

(כז) וַיִּבְרָ֨א אֱלֹהִ֤ים׀ אֶת־הָֽאָדָם֙ בְּצַלְמ֔וֹ בְּצֶ֥לֶם אֱלֹהִ֖ים בָּרָ֣א אֹת֑וֹ זָכָ֥ר וּנְקֵבָ֖ה בָּרָ֥א אֹתָֽם:

בראשית פרק ב

(ז) וַיִּיצֶר֩ יְקֹוָ֨ק אֱלֹהִ֜ים אֶת־הָֽאָדָ֗ם עָפָר֙ מִן־הָ֣אֲדָמָ֔ה וַיִּפַּ֥ח בְּאַפָּ֖יו נִשְׁמַ֣ת חַיִּ֑ים וַֽיְהִ֥י הָֽאָדָ֖ם לְנֶ֥פֶשׁ חַיָּֽה:

ואני רוצה להגיד שהקב"ה ברא את האדם כדמותו של מלאך

רשב"ם בראשית פרק א פסוק כז

(כז) בצלמו - של אדם, הוא בצלם אלהים, מלאכים. ואל תתמה אם לא נתפרש יצירת המלאכים, כי לא כתב משה כאן לא מלאכים ולא גיהנם ולא מעשה מרכבה, אלא דברים שאנו רואים בעולם הנזכרים בעשרת הדברות, כי לכך נאמר כל מעשה ששת הימים כמו שפירשתי למעלה:

וגם אומר הרד"ק בראשית פרק א פסוק כז

בצלם אלהים - מלאך, כי צלם יתברך וצלם מלאך אחד שהכל הוא שכל נפרד אלא שיש לו מעלה גדולה על כל שכל נפרד עד שאין כח בכל שכל נפרד זולתו מי שישיגהו על אמיתתו, כי הוא עילה והם עלילים הוא בורא והם נבראים לפיכך פירש אחר שאמר בצלמו ואמר בצלם אלהים שהוא בדמות מלאך (בנשמה העליונה שנתן בו):

ואומר החזקוני בראשית פרק א פסוק כז

בצלם אלהים בדמות מלאכים שהרי דיוקן מלאכים ואדם שוה וכן תפרש גבי והייתם כאלהים. וראיה לדבר שהרי בבראשית רבה מונה מבראשית עד ולאדם אמר ע"א אזכרות ואם תימצי לומר דבצלם אלהים והייתם כאלהים מנויין בסכום האזכרות הרי לך מבראשית עד ולאדם אמר שבעים ושלש אזכרות אלא ודאי לשון מלאכים הם ולכך לא שני התרגום מן המקרא לתרגמו כבמקומות אחרים

כלומר הקב"ה ברא את האדם בתחילה כהעתק של מלאך בעליונים כך בתחתונים וצריך להבין את המשמעות של הדברים

בראשית פרק ב

(יח) וַיֹּ֙אמֶר֙ יְקֹוָ֣ק אֱלֹהִ֔ים לֹא־ט֛וֹב הֱי֥וֹת הָֽאָדָ֖ם לְבַדּ֑וֹ אֶֽעֱשֶׂה־לּ֥וֹ עֵ֖זֶר כְּנֶגְדּֽוֹ:

רש"י בראשית פרשת בראשית פרק ב פסוק יח

(יח) לא טוב היות וגו' - שלא יאמרו שתי רשויות הן הקדוש ברוך הוא יחיד בעליונים ואין לו זוג, וזה יחיד בתחתונים ואין לו זוג:

וצריך להבין מי אלו שיאמרו ?  הרי בעולם אין אף אחד חוץ מהאדם שהקב"ה ברא והיה זה לפני שהוא ברא את האישה וצריך להגיד שאלו זה המלאכים . הם יכולים לטעות באדם ולהגיד שיש שני רשויות . יש יחיד בעליונים שהוא הקב"ה ויש יחיד בתחתונים שהוא דומה למלאך אבל הוא יחיד בתחתונים . כלומר צריך להגיד שהקב"ה ברא את המלאכים הוא נתן להם בחירה מצומצמת והבחירה החופשית שלהם באה לידי ביטוי ביצר רע של עבודה זרה כי אם לא היה למלאכים את יצר הרע של עבודה זרה אין משמעות לאדם כיחיד בתחתונים . כלומר בתחילת בריאת האדם בתחתונים היה רק יצר רע של עבודה זרה כלומר יצר רע מוגבל . וגם למלאכים היה יצר רע מוגבל בעליונים . נאמר על ידי  הקב"ה שלא טוב היות האדם לבדו כלומר בחירה מוגבלת של האדם והיותו יחיד היא לא מצב טוב . והתוצאה שצריך  מצד אחד  להגדיל את הבחירה של האדם ומתוך כך להגדיל את הסיכון שיש באדם אבל מצד שני  בחירה חופשית גדולה יותר  מגדילה את הסיכוי מצד שני . כי ככול שהבחירה יותר גדולה יש לאדם את היכולת להתרומם לדרגה גבוהה יותר גבוהה . ולכאורה  זה הטענה של המלאכים כלפי הקב"ה שלא צריך להגדיל את הבחירה ובכך את הסיכון כי עדיף להשאיר את העולם עם הבחירה המצומצמת כמו שיש למלאכים ולא לברוא יחיד בתחתונים וזה מספיק לעולם ולא צריך לקחת סיכון גבוה יותר . אבל בסופו של דבר לאחר שהקב"ה שרף שני כיתות של מלאכים הם "אישרו" את בריאת האדם בתחתונים . אבל הקב"ה לא הסכים איתם וברא את האדם בתחילה כמו בעליונים ולאחר מכן וברא את האישה ואת היצר הרע השני הוא יצר הרע של העריות . ואומר [רבינו] בחיי בראשית פרק ג פסוק א

(א) והנחש היה ערום. סמך הנחש אל האשה, לפי שהשטן נברא עמה והיא גוף של יצה"ר והיא קלה להתפתות, וכן חשבון "הנח"ש" כחשבון "השטן" עם המלה.

כלומר הגדלת הבחירה של האדם נעשתה  עם בריאת האישה ויחד איתה את יצר הרע של העריות שזה החידוש לעומת הבחירה של המלאכים . למלאכים יש יצר הרע של עבודה זרה אבל לאדם יש שני יצרים של עבודה זרה ושל עריות . וכדי לראות את זה ולהבין שדם מלאך נמצא בתוך אותו יצר הרע של עבודה זרה אנחנו רואים את העונש של מיטטרון שנענש על זה שגרם לאחר לחשוב על שתי רשויות ואומר ה חברותא חגיגה דף טו עמוד א

למדנו בברייתא לעיל: אחר קיצץ בנטיעות:

עליו, על אחר, הכתוב אומר: אל תתן את פיך לחטיא את בשרך! שאחר, בפיו חטא, כדמפרש ואזיל.(6)

ומפרשינן: מאי היא כיצד היה מעשה?  דחזא [ראה] אחר כשעלה לרקיע למלאך ששמו מיטטרון, דאיתיהבא ליה רשותא חדא שעתא ביומא למיתב ולמיכתב זכוותא דישראל [ניתנה לו רשות לשבת שעה אחת ביום, כדי לכתוב את זכויותיהם של ישראל]. נכנסה בו באחר רוח של כפירה, ואמר: הרי גמירא [קבלה בידינו] היא דלמעלה בשמים לא הוי: לא ישיבה, שאין מי שיושב שם מלבד הקדוש ברוך הוא, ולא תחרות, ולא "עורף" [שבכל צדדיהם של המלאכים יש להם פנים], ולא עיפוי [עיפות]. ואם כן, האיך מיטטרון יושב?! שמא, חס ושלום, שתי רשויות יש בשמים, ואין מיטטרון מלאך, אלא הוא אדנות אחרת, חס ושלום.  מיד אפקוהו למיטטרון, ומחיוהו שיתין פולסי [מכת מקל, רש"י] דנורא [הוציאוהו והיכוהו בששים מכות של אש].(7)  כי אמרו ליה למיטטרון: מאי טעמא כי חזיתיה לא קמת מקמיה [כשראית את אחר לא קמת מפניו], וגרמת לכך שיטעה לומר: שתי רשויות יש ח"ו. ואיתיהיבא ליה רשותא למימחק זכוותא דאחר [ניתנה רשות למיטטרון למחוק את זכויותיו של אחר], על שקיצץ בנטיעות.  יצתה בת קול ואמרה: שובו בנים שובבים, חוץ מאחר! שהרי ידע כבודי [שנכנס לפרדס] ובכל זאת מרד בי.(8)

ונשאלת השאלה למה הקב"ה ברא את האדם בשלבים ולא ברא אותו ישר עם שני יצרים ? וצריך להבין שהקב"ה ברא את העולם עם בחירה חופשית . עצם בריאת המלאכים שיש להם בחירה חופשית מצומצמת חייב את הקב"ה להתייעץ עם המלאכים וכדי שיהיה משמעות להתייעצות הזאת המלאכים הוא המתין לרשות שלהם והם אמרו לו כל העולם כולו שלך הוא, כל מה שאתה רוצה לעשות בעולמך – עשה . ולכאורה כל ההרשאה של המלאכים היה לעשות העתק של מי שהוא בעליונים כלומר המלאכים . אבל אחרי הבריאה של האדם שהוא העתק של מלאך הסביר הקב"ה לאותם מלאכים לא טוב היות האדם לבדו וצריך להגיד שהם הסכימו איתו ולא ראינו מדרשים שהמלאכים מתנגדים למהלך . ולכן היה זה מעשה בשני שלבים ולא בשלב אחד .  ואותם מלאכים מתערבים בשני  מקומות אחד לפני המבול והשני במעמד קבלת התורה על ידי משה  . וכך אומרים המלאכים לקב"ה בדור המבול ואומר בבראשית רבתי פרשת בראשית עמוד ו, ב

בני האלהים. ר' יוסף אמר ראו המלאכים שהיה הב"ה מתעצב על שברא בני אדם. מיד עמדו שני מלאכים לפני הב"ה ששמם שמחזאי ועזאל ואמרו לפניו רבש"ע הלא אמרנו לפניך בשעה שבראת עולמך אל תברא אדם, כענין שנאמר מה אנוש כי תזכרנו וגו' (תהלים ח' ה'). א"ל הב"ה ועולם מה תהא עליו, א"ל אנו מסתפקים בו, א"ל גלוי וידוע לפני אלו הייתם בעולמם ויצר הרע שולט בכם כשם ששלט באדם הייתם קשים מהם, א"ל תן לנו רשות ונדור עם הבריות ותראה איך אנו מקדשים שמך.

כאשר הקב"ה רוצה לגלגל את העולם לתוהו ובהו ולברוא את העולם מחדש במעשה במבול שוב חוזרים המלאכים לעמדת האופוזיציה לבריאת האדם אבל הטענה שלהם היא כזו : אנחנו מבינים שכדי להיות בעולם הזה צריך בחירה חופשית גם של יצר הרע של עבודה זרה וגם של עריות . לנו יש יצר הרע רק של עבודה זרה אבל אנחנו חושבים שאם נרד לעולם הזה ויהיה בנו יצר הרע של עריות נוכל להתמודד איתו בצורה שונה מאשר האדם . אומר להם הקב"ה גלוי וידוע לפני אלו הייתם בעולמם ויצר הרע שולט בכם כשם ששלט באדם הייתם קשים מהם   . אבל הם חושבים אחרת וזה חלק מהבחירה החופשית שלהם ובקשו רשות מהקב"ה לרדת לעולם ולנסות לקדש את שמו בעולם אמרו לו : תן לנו רשות ונדור עם הבריות ותראה איך אנו מקדשים שמך.

כלומר כאן היה צריך רשות של הקב"ה לרדת לעולם ולקבל יצר של עריות כי הבחירה של המלאכים היה מצומצם ליצר של עבודה זרה .

 וצריך להבין מה ההבדל בן מלאכים שיורדים לעולם עם יצר עבודה זרה ויצר עריות לעומת האדם שנברא כמו מלאך וקיבל גם הוא שני יצרים יצר של עבודה זרה ויצר של עריות ? וצריך להגיד שההבדל זה האישה שנוצרה מתוך האדם שירד למטה שהיא חלק מהאדם לעומת המלאכים שהנשים בעולם הזה לא נלקחו מהם כי הם נלקחו מהאדם ולכן אומר להם הקב"ה שמצבם יהיה קשה יותר כי הנשים בעולם הזה לא שיכים לעולם של המלאכים ולכאורה האדם יכול לתקן יחד עם האישה שהיא חלק ממנו ולהגיע לשלמות אבל אותם מלאכים שהנשים הוא לא חלק מתוכם לא יכולים להגיע לשלמות ולכן אומר הקב"ה להם הייתם קשים מהם   .

וזה בדיוק מה שקרה כמו שכותב הבראשית רבתי פרשת בראשית עמוד

א"ל הב"ה כבר נתתי לכם רשות. מיד ירדו והשליט בהם יצר הרע. כיון שראו בנות האדם שהם יפות תעו אחריהן ולא יכלו לכבוש ביצרן הדא ה"ד ויראו בני האלהים וגו'.

ואומר אוצר המדרשים (אייזנשטיין) שמחזי ועזאזל עמוד 550

 אמר להם עתיד הקדוש ברוך הוא להביא מבול ולא ישייר אלא נח ובניו, כיון ששמעו כך היו צועקין ובוכין, א"ל אל תצטערו ששמותיכם לא יכלו מן הבריות שכל זמן שגוזר גזירות או מעלין אבנים או ספינות שמותיכם הם מזכירים היווא והייא. מיד נתקררה דעתן. שמחזאי חזר בתשובה ותלה עצמו בין השמים ראשו למטה ורגליו למעלה ועדיין הוא תלוי בתשובה בין ארץ לשמים. עזאל לא חזר בתשובה ועדיין הוא עומד בקלקולו להסית בני אדם לדבר עבירה במיני צבעונין של נשים. ולכך היו ישראל מקריבין קרבנות ביוה"כ איל אחד לה' שיכפר על בני ישראל ואיל אחד לעזאזל שיסבול עונותיהם של ישראל, והוא עזאזל שבתורה.

והתוצאה שאחד מהמלאכים הנ"ל עזאל הוא זה שהוא חלק מיצר הרע של העריות כי הוא מנסה להסית את בני האדם לדבר עברה במיני צבעונים . כלומר אחד המלאכים חזר בתשובה ואחד המלאכים עזאל לא חזר בתשובה . ומה המהות של עזאל ?  להסית בני אדם לדבר עבירה במיני צבעונין של נשים.  כלומר עזאל הוא חלק מהיצר הרע של עריות שנשאר בעולם החדש שהקב"ה ברא לאחר המבול . המבול וזה כבר כתבתי כמה פעמים היה להביא את העולם לתוהו ובהו ולברוא אותו מחדש והעולם שנברא מחדש לאחר המבול יש לאותם מלאכים חלק בעולם הזה והוא חלק ביצר הרע של עריות שנובע מתוך ההנגדות של המלאכים לבריאת האדם .

ובעזרת השם ובלי נדר אמשיך את הנושא במאמר הבא ואת הקשר של המלאכים לעמלק והמשך המאבק שלהם בבריאת האדם וקבלת התורה על ידי עם ישראל והקשר לפורים