27.8.2021

פרשת כי תבוא האם עם ישראל " עֶלְי֗וֹן עַ֤ל כָּל־הַגּוֹיִם֙" האם עם ישראל "עם סגולה" ? האם היהדות היא דת הסותרת לחלוטין את ערך השוויון של התרבות המערבית ? האם היהדות היא דת "גזענית " ? האם הדת היהודית מפלה גויים ? למה מותר להלוות בריבית לגוי ? למה יהודי נקרא אדם ואומות העולם לא נקראים אדם ? מהו כבוד האדם ביהדות ? האם יהודי מומר גרוע מגוי ? למה מותר להלוות בריבית ליהודי מומר ? מהי הדרך ביהדות להיחשב אדם ? האם אומות העולם קיבלו את ההזדמנות להיות אדם ? אם הדת היהודית שוויונית לחלוטין מה ההבדל בינה לבין הפילוסופיה הליברלית ? האם כבוד האדם בתרבות הליברלית הוא ערך מומצא ? ‏י"ט/אלול/תשפ"א

 בס"ד

פרשת כי תבוא האם עם ישראל " עֶלְי֗וֹן עַ֤ל כָּל־הַגּוֹיִם֙" האם עם ישראל "עם סגולה" ?  האם היהדות היא דת הסותרת לחלוטין את ערך השוויון של התרבות המערבית ? האם היהדות היא דת "גזענית " ? האם הדת היהודית מפלה גויים ? למה מותר להלוות בריבית לגוי ? למה יהודי נקרא אדם ואומות העולם לא נקראים אדם ? מהו כבוד האדם ביהדות ? האם יהודי מומר גרוע מגוי ? למה מותר להלוות בריבית ליהודי מומר ? מהי הדרך ביהדות להיחשב אדם ? האם אומות העולם קיבלו את ההזדמנות להיות אדם ? אם הדת היהודית שוויונית לחלוטין מה ההבדל בינה לבין הפילוסופיה הליברלית ? האם כבוד האדם בתרבות הליברלית הוא ערך מומצא ?  ‏י"ט/אלול/תשפ"א

כתוב דברים (פרשת כי תבוא) פרק כו פסוק טז - יט

(טז) הַיּ֣וֹם הַזֶּ֗ה יְקֹוָ֨ק אֱלֹהֶ֜יךָ מְצַוְּךָ֧ לַעֲשׂ֛וֹת אֶת־הַחֻקִּ֥ים הָאֵ֖לֶּה וְאֶת־הַמִּשְׁפָּטִ֑ים וְשָׁמַרְתָּ֤ וְעָשִׂ֙יתָ֙ אוֹתָ֔ם בְּכָל־לְבָבְךָ֖ וּבְכָל־נַפְשֶֽׁךָ:

(יז) אֶת־יְקֹוָ֥ק הֶאֱמַ֖רְתָּ הַיּ֑וֹם לִהְיוֹת֩ לְךָ֨ לֵֽאלֹהִ֜ים וְלָלֶ֣כֶת בִּדְרָכָ֗יו וְלִשְׁמֹ֨ר חֻקָּ֧יו וּמִצְוֹתָ֛יו וּמִשְׁפָּטָ֖יו וְלִשְׁמֹ֥עַ בְּקֹלֽוֹ:

(יח) וַֽיקֹוָ֞ק הֶאֱמִֽירְךָ֣ הַיּ֗וֹם לִהְי֥וֹת לוֹ֙ לְעַ֣ם סְגֻלָּ֔ה כַּאֲשֶׁ֖ר דִּבֶּר־לָ֑ךְ וְלִשְׁמֹ֖ר כָּל־מִצְוֹתָֽיו:

(יט) וּֽלְתִתְּךָ֣ עֶלְי֗וֹן עַ֤ל כָּל־הַגּוֹיִם֙ אֲשֶׁ֣ר עָשָׂ֔ה לִתְהִלָּ֖ה וּלְשֵׁ֣ם וּלְתִפְאָ֑רֶת וְלִֽהְיֹתְךָ֧ עַם־קָדֹ֛שׁ לַיקֹוָ֥ק אֱלֹהֶ֖יךָ כַּאֲשֶׁ֥ר דִּבֵּֽר: ס

כתוב בפרשה  ) וּֽלְתִתְּךָ֣ עֶלְי֗וֹן עַ֤ל כָּל־הַגּוֹיִם֙   ועוד כתוב לִהְי֥וֹת לוֹ֙ לְעַ֣ם סְגֻלָּ֔ה   ועוד כתוב וְלִֽהְיֹתְךָ֧ עַם־קָדֹ֛שׁ    . יש כאן הבדלה מהותית של עם ישראל כנגד כל אומות העולם . הקב"ה מרים אותנו מעל כל אומות העולם למקום שעם ישראל מובדל מכל העמים . העניין הזה שעם ישראל עליון על כל האומות מנוגד לחלוטין לכאורה לכל התפיסה המודרנית שהבסיס שלה שכל בני האדם שווים . פתאום יש כאן דת שמרימה ועושה הפרדה מוחלטת בן כל אומות העולם לעם ישראל . התפיסה האוניברסאלית המודרנית שכל בני האדם נולדו שווים וכך כתוב בויקיפדיה על כבוד האדם :

" מקורו ההיסטורי  של ערך כבוד האדם בתפיסה שהאדם נברא בצלם אלוהים, ולכן הוא בעל ערך מיוחד: כבודו של האל מצוי גם בו. לפי גישה זו, מה שמייחד את האדם ומעניק לו את ערכו המוסרי הוא צלם אלוהים שבו. כל בני האדם נבראו בצלם אלוהים, ולכן כולם חולקים את כבוד האל באותה מידה.

אחד ההוגים שהשפיעו באופן העמוק ביותר על התפתחות תפיסת כבוד האדם הוא הפילוסוף הגרמני עמנואל קאנט. קאנט קבע כי תמיד יש לראות בכל אדם לא רק אמצעי לקידום צרכיו של אדם אחר, אלא גם מטרה עצמאית בעלת ערך מוחלט העומדת בפני עצמה. כלומר: לעולם אין להתייחס לאדם כאילו היה חפץ, אלא תמיד יש לזכור גם את המתחייב מאנושיותו. ציווי זה נתפס עד היום כמבטא באופן הבהיר ביותר את משמעות כבוד האדם"

האם הפסוקים בפרשה שלנו אכן מנוגדים לתפיסה המודרנית של כבוד האדם ? האם העליונות של עם היהודי מנוגד לתפיסה הזאת ? האם קיומו של העם היהודי כעליון על כל אומות העולם "שובר " את כבוד האדם האוניברסאלי ואת התפיסה שכולם שווים ? ויש כאן דת המתנשאת על אומות העולם תוך ניסיון להפריד את עצמה מכל העולם ? ואולי נחריף את השאלה ונשאל האם הדת היהודית גזענית ?

קושי לכאורה גדול כאשר בתוך הדת היהודי בתוך ההלכה יש לכאורה הפרדה בהלכה בן יהודי לגוי למשל הלכות ריבית שולחן ערוך יורה דעה הלכות ריבית סימן קנט סעיף א

סעיף א

דבר תורה, (א) מותר להלוות לעובד כוכבים בריבית. וחכמים אסרוהו, אם לא כדי חייו, או לת"ח, או בריבית דרבנן. והאידנא, מותר בכל עניין

וכך כותב הלבוש יורה דעה סימן קנט סעיף א

סעיף א

דבר תורה מותר להלוות לגוי בריבית, וטעמא לא מדכתיב [דברים כג, כא] לנכרי תשיך ילפינן לה, דא"כ לנכרי תשוך מבעי ליה, דאז הוה משמע תשיך אותו, כלומר תקח ממנו ריבית. אבל מדכתיב תשיך, לשון מפעיל הוא, ומשמעו תגרום לו שישיך אותך, כלומר יכול אתה ליתן לו ריבית ולא שתקח ממנו ריבית. אלא כיון שנתנה התורה הטעם גבי ריבית [ויקרא כה, לו] וחי אחיך עמך, וגוי אין מצווין להחיותו דאחיך כתיב, שמעינן מיניה שמותר להלוות לגוי בריבית.

כלומר כיהודי אין אתה חייב להחיות גוי ולכן אסור לך להלוות בריבית ליהודי כי הריבית גורמת לו למיעוט חייו אבל מותר להלוות לגוי בריבית כי אתה לא חייב להחיותו . אומנם חכמים אסרו לא בגלל הגוי יותר בגלל היהודי וכך כותב הלבוש יורה דעה סימן קנט סעיף א

אבל חכמים אסרוהו [ב"מ עא ע"א] גזירה שמא ילמד ממעשיו, כלומר שמתוך שילוהו ויהיה לו משא ומתן עמו תמיד ילמד ממעשיו.

אבל היום חכמים התירו . כלומר הדת היהודית לכאורה לא שוויונית  לחלוטין שעושה "אפליה " גמורה  בן יהודי לגוי בדברים הכי בסיסים ומנוגדת לאותו ערך שהוא כבוד האדם שנובע לפי חלק מהפרשנים בגלל "צלם אלוקים "  הנמצא בתוכו ולחלק מהפרשנים שאומרים שלכל אדם יש ערך בפני עצמו (כפי שכתבתי שבוע שעבר הם משתייכים לאסכולה של פרעה אני בראתי את עצמי וממשיכו הוא הפילוסוף עמנואל קאנט ) האם באמת זה המצב ? האם אפילו נוכל להגיד על הדת היהודית שהיא "גזענית " ?  יש את היהודי עליון על כל אומות העולם ויש את אומות העולם שנמצאים מתחת לעם היהודי ?

התשובה לשאלה הזאת נמצאת באותם פסוקים בפרשה שלנו בצורה ברורה ושוללת לחלוטין את התפיסה הזאת שיש ביהדות חוסר שיווין או זלזול כלשהו בערך כבוד האדם . אבל צריך להבין מהו כבוד האדם ביהדות ומתי האדם מאבד את כבוד האדם והוא כבר לא חלק ממי שנקראים אדם .

התשובה נמצאת בפסוק : (יז) אֶת־יְקֹוָ֥ק הֶאֱמַ֖רְתָּ הַיּ֑וֹם לִהְיוֹת֩ לְךָ֨ לֵֽאלֹהִ֜ים וְלָלֶ֣כֶת בִּדְרָכָ֗יו וְלִשְׁמֹ֨ר חֻקָּ֧יו וּמִצְוֹתָ֛יו וּמִשְׁפָּטָ֖יו וְלִשְׁמֹ֥עַ בְּקֹלֽוֹ:

הקב"ה בפסוק הקודם כותב (טז) הַיּ֣וֹם הַזֶּ֗ה יְקֹוָ֨ק אֱלֹהֶ֜יךָ מְצַוְּךָ֧ לַעֲשׂ֛וֹת אֶת־הַחֻקִּ֥ים הָאֵ֖לֶּה וְאֶת־הַמִּשְׁפָּטִ֑ים וְשָׁמַרְתָּ֤ וְעָשִׂ֙יתָ֙ אוֹתָ֔ם בְּכָל־לְבָבְךָ֖ וּבְכָל־נַפְשֶֽׁךָ:

כלומר הקב"ה שברא את העולם נתן חוקים ומשפטים שמי שמקבל אותם נקרא אדם זה המגדיר של האדם אותם חוקים ומשפטים הם הם המגדירים את כבוד האדם מי שמקבל אותם על עצמו ועושה אותם נקרא עַם־קָדֹ֛שׁ   ובורא עולם נתן את אותם חוקים כדי שאותם בני אדם יהיו "לִתְהִלָּ֖ה וּלְשֵׁ֣ם וּלְתִפְאָ֑רֶת " זה ורק זה הוא כבוד האדם . ועם ישראל שקיבל על עצמו את אותם חוקים ומשפטים מבחינת הֶאֱמַ֖רְתָּ הַיּ֑וֹם לִהְיוֹת֩ לְךָ֨ לֵֽאלֹהִ֜ים וְלָלֶ֣כֶת בִּדְרָכָ֗יו וְלִשְׁמֹ֨ר חֻקָּ֧יו וּמִצְוֹתָ֛יו וּמִשְׁפָּטָ֖יו וְלִשְׁמֹ֥עַ בְּקֹלֽוֹ:

 הוא זה שיהיה עליון על כל הגויים והוא זה שיהיה עם סגולה ורק קבלת אותם חוקים הם הם שהופכים את עם ישראל לעם קדוש ולעם עליון על כל הגויים . ומה קורה אם יהודי שהחליט שהוא לא חלק מהעם שבחר להיות עם קדוש ולהקדיש את עצמו לאותם חוקים שנתן לו הקב"ה והוא כופר באותם חוקים ומשפטים ?

שולחן ערוך יורה דעה הלכות ריבית סימן קנט סעיף ב

מומר מותר להלוותו ברבית, ואסור ללוות ממנו ברבית. הגה: ויש מחמירין אף במומר להלוותו. (המרדכי והגהות מיימוני בשם ראבי"ה ורש"י וסמ"ג ומהרי"ל). וטוב להחמיר אם אפשר להשמט ממנו.

באר הגולה על שולחן ערוך יורה דעה הלכות ריבית סימן קנט סעיף ב

ה. תוס' בעבודת כוכבים דף כ"ו כיון שאין מצוה להחיותו וכו' דלא קרינא ביה ביה וחי אחיך עמך וכ"כ הרא"ש שם בפ"ה דמציעא ובנימוקי יוסף בשם ר"ת והרמב"ן והר"ן והגהות מיימוני והמרדכי בשם ר"י:

כלומר יהודי שהוציא את עצמו מהחוקים והמשפטים הוא אפילו לכאורה גרוע מ גוי והוא לא נקרא : "וחי אחיך עמך" . כלומר כל ההגדרה של יהודי שהוא בבחינת עם סגולה ובבחינת עליון על כל הגויים הוא רק מי שמקבל על עצמו את החוקים והמשפטים שהופכים אותו לאדם ואז לאדם כזה מגיע את מה שהגדיר בורא עולם מהו כבוד האדם . יהודי שהוציא את עצמו מהתורה מותר להלוות לו בריבית מה שבתחילה נאשר לגוי .

וכך הגמרא נותנת את הגדרים למי שהוא מומר לכל התורה חברותא מסכת עירובין דף סט עמוד ב

כדתניא דאיכא תנא דסבר הכי:כתיב: דבר אל בני ישראל ואמרת אליהם אדם כי יקריב מכם קרבן לד' מן הבהמה מן הבקר ומן הצאן תקריבו את קרבנכם.ודרשינן: מכם [מקצתכם] ולא כולכם מקריבים קרבן - פרט למומר.וכיון דכתיב דבר אל "בני ישראל - מכם", למדנו:בכם - בבני ישראל - חלקתי בין מומר לשאינו מומר, ולא באומות. ומקבלין קרבן מכולן ואפילו מן המומרין.(52)"מן הבהמה" - להביא בני אדם רשעים הדומין לבהמה, שאינה מכרת את בוראה.מכאן אמרו: מקבלין קרבנות של נדבה מפושעי ישראל [מפרש לה לקמן] כדי שיחזרו בתשובה, שאם לא נקבל מהם ודחינן להו בידים, שוב אינם חוזרים בתשובה. חוץ מן המומר, והמנסך יין לעבודה זרה, והמחלל שבתות בפרהסיא.ומפרשינן תחילה לברייתא, והדר מייתינן מינה סייעתא:הא גופא קשיא.אמרת: מכם ולא כולכם - להוציא את המומר.

והדר תני: מקבלין קרבנות מפושעי ישראל, והרי מומר הוא?!הא לא קשיא.רישא - דממעטינן מומר - מיירי במומר לכל התורה כולה.מציעתא - דקתני דמקבלין קרבנות מפושעי ישראל - במומר לדבר אחד.

והשתא מייתינן מהאי ברייתא דמומר לשבת כמומר לעבודה זרה.דהא אכתי תיקשי ברייתא. אימא סיפא:

חוץ מן המומר והמנסך יין.והאי מומר דסיפא - היכי דמי?אי מומר לכל התורה - היינו רישא דברייתא. דקתני שאין מקבלין מן המומר, ולמה לי תרתי?ואי מיירי סיפא במומר לדבר אחד - קשיא מציעתא, דקתני בה: מקבלין נדבות מפושעי ישראל.אלא לאו, הכי קאמר: חוץ מן המומר לנסך יין לעבודה זרה, דהיינו מומר לעבודה זרה, ולחלל [או מומר לחלל] שבתות בפרהסיא, דהני תרי, כמומרים לכל התורה דמו.אלמא, חזינן דהאי תנא דברייתא סבירא ליה: עבודה זרה ושבת כי הדדי נינהו. והמומר להם כמומר לכל התורה כולה.ומסקינן: שמע מינה!

כלומר ההגדרה של אדם ויהודי שהוא בבחינת עליון על כל גויים ועם סגולה הוא אותו אחד שמקיים את תנאי הבורא להגדרת האדם . ומי שמקבל עליו את תנאי בורא עולם רק הוא נחשב בבחינת אֲשֶׁ֣ר עָשָׂ֔ה לִתְהִלָּ֖ה וּלְשֵׁ֣ם וּלְתִפְאָ֑רֶת וְלִֽהְיֹתְךָ֧ עַם־קָדֹ֛שׁ 

ועדיין אתה יכול להגיד יש אי שיווין ביהדות כי יש כאלו שנולדו כוהנים וכאלו נביאים אומר המדרש ספרי במדבר פרשת קרח פיסקא קיט

נמצאת אומר שלשה כתרים הם כתר תורה וכתר כהונה וכתר מלכות כתר כהונה זכה בו אהרן ונטלו כתר מלכות זכה בו דוד ונטלו הרי כתר תורה מונח כדי שלא ליתן פתחון פה לבאי העולם לומר אלו היה כתר כהונה וכתר מלכות מונחים הייתי זוכה בהן ונוטלן הרי כתר תורה [תוכחה] לכל באי העולם שכל מי שזוכה בו מעלה אני עליו כאלו שלשתם מונחים וזכה בכולם וכל מי שאין זוכה בו מעלה אני עליו כאלו שלשתם מונחים ולא זכה באחד מהם ואם תאמר מי גדול משניהם היה ר' שמעון בן אלעזר או' [מי] גדול הממליך או המולך הוי אומר הממליך העושה שרים או העושה שררה הוי אומר העושה שרים כל עצמן של שני כתרים הללו אין באים אלא מכחה של תורה

כלומר כתר תורה שהוא מעל הכל ניתן לכל אדם באופן שיווני לחלוטין וכל אחד יכול לקבל אותו .

ולגבי אומות העולם הם קבלו כמה וכמה פעמים את האפשרות לקבל את התורה והם דחו אותה בשני ידיים והגמרא בתלמוד בבלי מסכת סוטה דף לה עמוד ב

ת"ר: כיצד כתבו ישראל את התורה? רבי יהודה אומר: על גבי אבנים כתבוה, שנאמר: +דברים כז+ וכתבת על האבנים את כל דברי התורה הזאת וגו', ואחר כך סדו אותן בסיד; אמר לו רבי שמעון: לדבריך, היאך למדו אומות של אותו הזמן תורה? אמר לו: בינה יתירה נתן בהם הקדוש ברוך הוא, ושיגרו נוטירין שלהן וקילפו את הסיד והשיאוה, ועל דבר זה נתחתם גזר דינם לבאר שחת, שהיה להן ללמד ולא למדו;

ואומר רש"י מסכת סוטה דף לה עמוד ב

היאך למדו אומות העולם - העתיקות תורה הלא לא נצטוו לכותבה בשבעים לשון אלא לבא וללמדה כל הרוצה שלא יהא פתחון פה לאותם האומות לומר לא היה לנו מהיכן ללומדה.

והתוצאה ברורה חברותא מסכת יבמות דף סא עמוד א

קברי עובדי כוכבים אינן מטמאין באוהל [את המאהיל עליהם],(1) כיון שהם אינם נכללים בכלל מה שאמרה תורה "אדם כי ימות באוהל, כל הבא אל האוהל וכל אשר באוהל יטמא שבעת ימים".

כיון שנאמר: "ואתן [בפתח וצירי, כמו "ואתם"] צאני, צאן מרעיתי - אדם אתם! "

מלמד הכתוב כי רק אתם, ישראל, קרויים "אדם", ואין העובדי כוכבים קרויין "אדם".(2)

כלומר גם לפי הסטנדרטים של המוסר של העולם המודרני הליברלי בעת הזאת היהדות עומדת בערך השוויון (לפי שיטתם ) של בני האדם השוני העיקרי בן המוסר הליברלי למוסר של העם היהודי הוא מה משמעותו של  ערך כבוד האדם . לנו בדת היהודי יש הגדרה רציונאלית מהו כבוד האדם  ואילו התרבות המערבית המציאה לה ערכים שאין להם שום בסיס רציונאלי ובאים מהאסכולא של פרעה אני בראתי את עצמי (ראה מאמר שבוע שעבר ) .