28.9.2018

שבת חול המועד סוכות מדוע הנביא יונה לא רצה להתנבא על נינוה? מה הקשר של פרעה לנינוה ? איך יצא פרעה משער החמישים של טומאה ? למה לא ניתן לצאת מי שנכנס לשער החמישים של טומאה ? למה אומות העולם עדיין חיים לאחר שנגזר דינם למיתה ? מה הוא פתחון הפה שיש להם ? מה הקשר של פתחון הפה לפרעה ? מה הקשר בן פתחון הפה של אומות העולם לחרון האף על עם ישראל ? ‏י"ט/תשרי/תשע"ט

בס"ד
שבת  חול המועד סוכות מדוע הנביא יונה לא רצה להתנבא על נינוה? מה הקשר של פרעה לנינוה ? איך יצא פרעה משער החמישים של טומאה ? למה לא ניתן לצאת מי שנכנס לשער החמישים של טומאה ? למה אומות העולם עדיין חיים לאחר שנגזר דינם למיתה ? מה הוא פתחון הפה שיש להם ? מה הקשר של פתחון הפה לפרעה ? מה הקשר בן פתחון הפה של אומות העולם לחרון האף על עם ישראל ? ‏י"ט/תשרי/תשע"ט

כתוב ביונה פרק א

(א) וַֽיְהִי֙ דְּבַר־יְקֹוָ֔ק אֶל־יוֹנָ֥ה בֶן־אֲמִתַּ֖י לֵאמֹֽר:

(ב) ק֠וּם לֵ֧ךְ אֶל־נִֽינְוֵ֛ה הָעִ֥יר הַגְּדוֹלָ֖ה וּקְרָ֣א עָלֶ֑יהָ כִּֽי־עָלְתָ֥ה רָעָתָ֖ם לְפָנָֽי:

וצריך להבין את הקושיה שיש על המעשה של הנביא יונה  וכך כותב את הקושיות  המלבי"ם יונה פרק א פסוק ב

(ב) השאלות (ב) לא מצאנו בשום מקום שישלח ה' נביא מבני ישראל בפרטות שילך אל מדינה מן האומות להחזיר אותם בתשובה, כי זה רק מיוחד לישראל שחלה בם השגחה האלהית כמ"ש חז"ל. ומקרא מפורש כי העמים אשר אתה יורש אותם אל מעוננים וכו' ישמעו, ואתה לא כן וכו' נביא וכו' ומה נשתנה ענין נינוה ששלח אליהם את יונה?, ומדוע לא שמע יונה בקול ה' והיה לו לרוץ בשמחה להשיב בני אדם מדרכם הרעה, ומה בכך שאינם מבני ישראל?, ואיך עבר יונה על דברי ה' לכבוש נבואתו ונביא הכובש נבואתו חייב מיתה?, מדוע אמר וקרא עליה ולא פירש לו מה יקרא, ובפעם השני אמר וקרא עליה את הקריאה אשר אנכי דבר אליך?

וכדי להבין את הדבר צריך להבין את המהות של נינוה וכך כותב הפרקי דרבי אליעזר פרק מג

בֹּא וּרְאֵה מִפַּרְעֹה מֶלֶךְ מִצְרַיִם, שֶׁמָּרַד בְּצוּר עֶלְיוֹן הַרְבֵּה מְאֹד, שֶׁנֶּאֱמַר [שמות ה, ב] מִי ה' אֲשֶׁר אֶשְׁמַע בְּקֹלוֹ. וּבְאוֹתוֹ לָשׁוֹן שֶׁחָטָא, בּוֹ בַּלָּשׁוֹן עָשָׂה תְשׁוּבָה, שֶׁנֶּאֱמַר [שם טו, יא] מִי כָמֹכָה בָּאֵלִם ה'. וְהִצִּילוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מִבֵּין הַמֵּתִים. וּמִנַּיִן שֶׁלֹּא מֵת, שֶׁנֶּאֱמַר [שם ט, טו] כִּי עַתָּה שָׁלַחְתִּי אֶת יָדִי וָאַךְ אוֹתְךָ. וְהֶעֱמִידוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מִבֵּין הַמֵּתִים לְסַפֵּר כֹּחוֹ וּגְבוּרָתוֹ. וּמִנַּיִן שֶׁהֶעֱמִידוֹ, שֶׁנֶּאֱמַר [שם טז] וְאוּלָם בַּעֲבוּר זֹאת הֶעֱמַדְתִּיךָ. וְהָלַךְ וּמָלַךְ בְּנִינְוֵה.

וכך אומר האוצר המדרשים (אייזנשטיין) ויושע עמוד 154

מי כמוך, אמרו חז"ל בשעה שאמרו ישראל זאת השירה לפני הקדוש ברוך הוא שמע אותה פרעה כשהיה מטורף בים ונשא אצבעו לשמים ואמר מאמין אני בך שאתה הצדיק ואני ועמי הרשעים ואין אלוה בעולם אלא אתה. באותה שעה ירד גבריאל והטיל על צוארו שלשלת של ברזל ואמר לו רשע! אתמול אמרת מי ה' אשר אשמע בקולו ועכשיו אתה אומר ה' הצדיק. מיד הורידו למצולות ים ועכבו שם חמשים יום וציער אותו כדי שיכיר נפלאותיו של הקדוש ברוך הוא, ולאחר כן העלו מן הים והמליכו על נינוה, וכשבא יונה לנינוה ואמר עוד ארבעים יום ונינוה נהפכת מיד אחזו אימה ורעדה וקם מכסאו ויכס שק וישב על האפר והוא בעצמו זעק ואמר האדם והבהמה הבקר והצאן אל יטעמו מאומה אל ירעו ומים אל ישתו, כי יודע אני שאין אלוה אחר בכל העולם כמוהו, וכל דבריו אמת וכל משפטיו באמת ובאמונה. ועדיין פרעה חי ועומד בפתחו של גיהנם, וכשנכנסין מלכי או"ה מיד הוא מודיע להם גבורותיו של הקדוש ברוך הוא, ואומר להם שוטים שבעולם מפני מה לא למדתם ממני דעת, שהרי אני כפרתי בהקב"ה לכן שלח בי עשר מכות, ואף טבעני בים ועכבני שם חמשים יום, ולאחר כן העלני מן הים, ולבסוף האמנתי בו בעל כרחי, לכך שררו ישראל זאת השירה ואמרו כולם יחד מי כמוכה באלים ה' מי כמוכה נאדר בקדש נורא תהלות עושה פל

כומר פרעה שהיה בשער החמישים של הטומאה בעל כורחו לקח אותו המלאך גבריאל והעלה אותו חמישים דרגות עד שראה את האמת בעל כורחו ונאלץ להגיד "כי יודע אני שאין אלוה אחר בכל העולם כמוהו, וכל דבריו אמת וכל משפטיו באמת ובאמונה"

וכבר כתבתי 50 הדרגות של הטומאה אינם נמצאים מול 50 שערי בינה . יש הפרש של מדרגה אחד ביניהם . כתוב בתלמוד בבלי מסכת נדרים דף לח עמוד א

רב ושמואל דאמרי תרוייהו: חמשים שערי בינה נבראו בעולם, וכולם נתנו למשה חסר אחת, שנאמר: +תהלים ח+ ותחסרהו מעט מאלהים

וכתוב בפסיקתא רבתי (איש שלום) פיסקא כא - י' הדברות פ' קמייתא

אמר ר' ינאי תורה שנתן הקדוש ברוך הוא למשה ניתנה לו ארבעים ותשע פנים טהור וארבעים ותשע פנים טמא

וכך כתבתי פרשת מצורע ‏ד'/ניסן/תשע"ד :

"כלומר התורה ניתנה למשה עם ארבעים ותשע פנים של טומאה וארבעים ותשע פנים (דרגות ) של טהרה וזה ניתן בארבעים ותשע ימי ספירת העומר .

היום החמישים זה מתן תורה זה סוף בריאת העולם מחדש אבל דרגה זו לא ניתנה למשה כמו שאומר התלמוד הבבלי .

 

ארבעים ותשע דרגות או סולמות או פנים ניתן לנו לעבוד בו לקבל את התורה ולכן אנחנו סופרים ארבעים ותשע ימים בספירת העומר ספירה לכל יום אבל ביום מתן תורה אנחנו לא סופרים את היום החמישים כי זה לא ניתן למשה וקל וחומר לנו .

ומצד שני יש יום נוסף שאנחנו לא סופרים וזה היום הראשון של פסח שהוא מחוץ לספירה .

ויש כאן סימטריה יום ראשון מחוץ לספירה 49 יום ספירה ויום חמישים (מתן תורה ) מחוץ לספירה . כלומר יום ראשון ואחרון מחוץ לספירה ובאמצע 49 ימי ספירה .

מובן שהיום החמישים שזה יום מתן תורה זה השלמות הגדולה ביותר וזה לא ניתן למשה . 49 ימים של ספירה זה 49 פנים של טומאה וטהרה וזה בידי אדם לעשותו יום החמישים זה רק בידי הקב"ה להכניס את האדם אבל זה לא  קנין של האדם ולא בתחום השתדלותו  .

ואומר  האור החיים שמות פרק ג

ואלו לא הוציא הקדוש ברוך הוא את אבותינו ממצרים עדיין וגו' כי אם היו מתעכבים שם עוד היו נכנסים בנ' שערי טומאה ולא היתה תקומה לזה  .

ולמה מהשער החמישים לטומאה לא ניתן להינצל ?  כי אין כנגדו שום שער של טהרה ואם אין כנגדו שער של טהרה או בינה לא ניתן לצאת ממנו . ושער החמישים זה השער של ההכחשה לחלוטין של הקב"ה כמו פרעה שאמר שהוא ברא את עצמו כלומר הוא האלוקים . "

עד כאן ההבנה שלי על יציאת מצרים . ואם כן פרעה שהיה בשער בחמישים של טומאה שממנו לא ניתן לצאת אבל אנחנו רואים שפרעה יצא על ידי המלאך גבריאל בעל כורחו מהשער החמישים של הטומאה ומלך על נינוה . וכל העניין הזה צריך באור . ביציאת מצרים הקב"ה הביא את עולם על ידי 10 המכות למצב של תוהו ובהו והעולם בשיתוף של עם ישראל נברא מחדש החל מיום הבאת קורבן העומר הוא יום תחילת  ספירת העומר שהוא ביטוי לשיתוף של עם ישראל בבריאת העולם מחדש תוך קבלת התנאי על ידי עם ישראל יש תורה יש עולם אין תורה אין עולם . אבל לכאורה יום קבלת התורה על ידי עם ישראל הוא היום שבו הוכרעה המלחמה של עם ישראל בפרעה שמיצג את השער החמישים של הטומאה כי בשער החמישים של הטומאה נמצא פרעה שאמר אני בראתי את עצמי ואת העולם . והסמל לניצחון הזה של יציאת מצרים הוא פרעה שאומר "כי יודע אני שאין אלוה אחר בכל העולם כמוהו, וכל דבריו אמת וכל משפטיו באמת ובאמונה" .

ולכן הבקשה של הקב"ה את הנביא יונה נותנת את הדעת שיש אפשרות שהמלחמה הזאת לא נגמרה ועדיין יש פתח שחס וחלילה הגלגל יחזור אחורה וזה בדיוק מה שהבין  הנביא יונה ולכן הוא החליט לחמוק מהתפקיד שלו . הוא הבין שהוא מחזק את פתחון הפה של אומות העולם שנחתם גזר דינם למיתה בידי שמים וכך כותבת הגמרא חברותא סוטה דף לה עמוד ב

אמר לו רבי יהודה לרבי שמעון:בינה יתירה נתן בהם הקדוש ברוך הוא באומות העולם, ושיגרו נוטירין [סופרים] שלהם, וקילפו את הסיד כדי לקרוא מה שכתוב על האבנים, והשיאוה [העתיקוה], כלומר: נטלוה משם על ידי העתקה.ועל דבר זה נתחתם גזר דינם של אומות העולם לבאר שחת [גיהינום], שהיה להן ללמוד אחר שהעתיקו ולא למדו.(13)

ואומר התוספות מסכת סוטה דף לה עמוד ב

ועל דבר זה נתחתם גזר דינם לבאר שחת - ואם תאמר תיפוק ליה דבשעת מתן תורה החזירה הקדוש ברוך הוא על כל אומה ולשון ולא קבלוה וי"ל דעונש זה גדול הוא שלאחר שהיתה כתובה בידם ולא רצו ללמוד ומיהו תימה והאמר בפ"ק דמסכת ע"ז (דף ב:) דעדיין יש להן פתחון פה שיאמרו כלום כפית עלינו הר כגיגית כישראל וכל זמן שיש להן פתחון פה איך נתחתם גזר דינם.

אומר התוספות למה לא נחתם דינם באמת ? הרי אנחנו רואים את אומות העולם קיימים בעולם . מתרץ התוספות שעדיין יש לאומות העולם פתחון פה כי יש להם טענה נגד הקב"ה למה לא כפית עלינו הר


כגיגית כמו שאומרת הגמרא חברותא עבודה זרה דף ב עמוד ב

לכן מעמידה הגמרא את טענתם באופן אחר:אלא, כך אומרים לפניו: רבונו של עולם! כלום האם כפית עלינו הר כגיגית של שכר - ולא קבלנוה?! כמו שעשית לישראל! ואם היית כופה עלינו את התורה, היינו מקבלים אותה! ומנין אנו דורשים שכפה הקדוש ברוך הוא על בני ישראל את התורה? דכתיב [שמות יט] במעמד הר סיני "ויתיצבו [בני ישראל] בתחתית ההר", ודרשינן "בתחתית" ממש, כפשוטו -אמר רב דימי בר חמא: מלמד שעקר הקדוש ברוך הוא את ההר, וכפה הקדוש ברוך הוא עליהם את הר סיני כגיגית, ואמר להם לבני ישראל: אם אתם מקבלין את התורה - מוטב, ואם לאו - שם, מתחת להר תהא קבורתכם!(24)

ולכאורה פרעה כפו עליו הר כגיגית והמלאך גבריאל הכריח אותו לראות את האמת עובדה שהיה עומד בפתחו של גיהינום ואומר להם גבורותיו של הקדוש ברוך הוא . ומה שחסר לכאורה כדי שהקב"ה ייתן להם את שכרם זה תשובה וקבלת עול מלכות שמים .

וכך כותבת הגמרא בתלמוד בבלי מסכת עבודה זרה דף ב עמוד א

דרש ר' חנינא בר פפא, ואיתימא ר' שמלאי: לעתיד לבא מביא הקדוש ברוך הוא ס"ת [ומניחו] בחיקו, ואומר: למי שעסק בה יבא ויטול שכרו.

והבין הנביא יונה שאולי יש כאן פתח לאומות העולם לקבל את שכרן והבין הנביא יונה שיהיה זה על חשבון עם ישראל וכך אומר רש"י יונה פרק א פסוק ג

ומה ראה יונה שלא רצה לילך אל נינוה אמר העכו"ם קרובי תשובה הם אם אומר להם ויעשו תשובה נמצאתי מחייב את ישראל שאין שומעים לדברי הנביאים:

וכך כתוב בשמות פרק לג

(ה) וַיֹּ֨אמֶר יְקֹוָ֜ק אֶל־מֹשֶׁ֗ה אֱמֹ֤ר אֶל־בְּנֵֽי־יִשְׂרָאֵל֙ אַתֶּ֣ם עַם־קְשֵׁה־עֹ֔רֶף רֶ֧גַע אֶחָ֛ד אֶֽעֱלֶ֥ה בְקִרְבְּךָ֖ וְכִלִּיתִ֑יךָ וְעַתָּ֗ה הוֹרֵ֤ד עֶדְיְךָ֙ מֵֽעָלֶ֔יךָ וְאֵדְעָ֖ה מָ֥ה אֶֽעֱשֶׂה־לָּֽךְ:

רש"י שמות פרשת כי תשא פרק לג פסוק ה

(ה) רגע אחד אעלה בקרבך וכליתיך - אם אעלה בקרבך, ואתם ממרים בי בקשיות ערפכם, אזעום עליכם רגע אחד, שהוא שיעור זעמו, שנאמר (ישעיה כו כ) חבי כמעט רגע עד יעבור זעם, ואכלה אתכם, לפיכך טוב לכם שאשלח מלאך:

כלומר יש מצב של חרון אף של הקב"ה שיכול לכלות את עם ישראל ומצד שני תשובה של אומות העולם תביא למצב שיחריף את חרון האף ולמצב כזה הנביא יונה לא רצה להיכנס ולכן הוא ניסה לברוח מהתפקיד שלו .

ובלי נדר נמשיך את ההבנה שלי בספר יונה בשיעור הבא

23.9.2018

חג סוכות משמעות התפילה אֲגֻדָּה אֶחָת חיבור של כל העולם כולל אומות העולם לשלמות אחת לאיזה נבואה זה מתאים ? איך זה מסתדר עם נבואת יחזקאל ? הגמרא בעבודה זרה ג א לאיזה נבואה מתאימה ? האם יהיו שתי מלחמות גוג ומגוג ? איך זה מסתדר עם נבואת דניאל על ביאת משיח בשני פעמים בהפרש של 45 יום ? מה הקשר לשני הישחק של הקב"ה בתהילים ? מה היום היחידי שהקב"ה ישחק ? איך ניתן לפרש את התפילה ביום ראש השנה ויום הכיפורים שתתאים לשני הנבואות והגמרא בעבודה זרה ? ‏י"ד/תשרי/תשע"ט

בס"ד
חג סוכות משמעות התפילה אֲגֻדָּה אֶחָת  חיבור של כל העולם כולל אומות העולם לשלמות אחת לאיזה נבואה זה מתאים ? איך זה מסתדר עם נבואת יחזקאל  ? הגמרא בעבודה זרה ג א לאיזה נבואה מתאימה ? האם יהיו  שתי מלחמות גוג ומגוג ? איך זה מסתדר עם נבואת דניאל על ביאת משיח בשני פעמים בהפרש של 45 יום ? מה הקשר לשני הישחק של הקב"ה בתהילים ? מה היום היחידי שהקב"ה ישחק ? איך ניתן לפרש את התפילה ביום ראש השנה ויום הכיפורים שתתאים לשני הנבואות והגמרא בעבודה זרה ? ‏י"ד/תשרי/תשע"ט

בתפילת ראש השנה ויום הכיפורים אנחנו מתפללים

וּבְכֵן תֵּן פַּחְדְּךָ ה' אֱלהֵינוּ עַל כָּל מַעֲשֶׂיךָוְאֵימָתְךָ עַל כָּל מַה שֶּׁבָּרָאתָ. וְיִירָאוּךָ כָּל הַמַּעֲשִׂים וְיִשְׁתַּחֲווּ לְפָנֶיךָ כָּל הַבְּרוּאִים. וְיֵעָשׂוּ כֻלָּם אֲגֻדָּה אֶחָת, לַעֲשׂות רְצונְךָ בְּלֵבָב שָׁלֵם. שֶׁיָּדַעְנוּ ה' אֱלהֵינוּ שֶׁהַשָּׁלְטָן לְפָנֶיךָ. עז בְּיָדְךָ וּגְבוּרָה בִּימִינֶךָ. וְשִׁמְךָ נורָא עַל כָּל מַה שֶּׁבָּרָאתָ

מַעֲשֶׂיךָ  מפרש העץ יוסף הם עם ישראל כָּל מַה שֶּׁבָּרָאתָ  מפרש אומות העולם .

וְיֵעָשׂוּ כֻלָּם אֲגֻדָּה אֶחָת מפרש הרינת חיים "יתחברו כולם לקבוצה אחת ששאיפתה היא לַעֲשׂות רְצונְךָ

התפילה הזאת מתאימה מאוד להפטרה של היום ראשון לחג הסוכות

כתוב בהפטרה זכריה פרק יד על אחרית הימים ומלחמת גוג ומגוג

(ו) וְהָיָ֖ה בַּיּ֣וֹם הַה֑וּא לֹֽא־יִהְיֶ֣ה א֔וֹר יְקָר֖וֹת יקפאון וְקִפָּאֽוֹן:

(ז) וְהָיָ֣ה יוֹם־אֶחָ֗ד ה֛וּא יִוָּדַ֥ע לַיקֹוָ֖ק לֹא־י֣וֹם וְלֹא־לָ֑יְלָה וְהָיָ֥ה לְעֵֽת־עֶ֖רֶב יִֽהְיֶה־אֽוֹר:

(ח) וְהָיָ֣ה׀ בַּיּ֣וֹם הַה֗וּא יֵצְא֤וּ מַֽיִם־חַיִּים֙ מִיר֣וּשָׁלִַ֔ם חֶצְיָ֗ם אֶל־הַיָּם֙ הַקַּדְמוֹנִ֔י וְחֶצְיָ֖ם אֶל־הַיָּ֣ם הָאַחֲר֑וֹן בַּקַּ֥יִץ וּבָחֹ֖רֶף יִֽהְיֶֽה:

(ט) וְהָיָ֧ה יְקֹוָ֛ק לְמֶ֖לֶךְ עַל־כָּל־הָאָ֑רֶץ בַּיּ֣וֹם הַה֗וּא יִהְיֶ֧ה יְקֹוָ֛ק אֶחָ֖ד וּשְׁמ֥וֹ אֶחָֽד:

וממשיך והנביא וכותב זכריה פרק יד

(טז) וְהָיָ֗ה כָּל־הַנּוֹתָר֙ מִכָּל־הַגּוֹיִ֔ם הַבָּאִ֖ים עַל־יְרֽוּשָׁלִָ֑ם וְעָל֞וּ מִדֵּ֧י שָׁנָ֣ה בְשָׁנָ֗ה לְהִֽשְׁתַּחֲוֹת֙ לְמֶ֙לֶךְ֙ יְקֹוָ֣ק צְבָא֔וֹת וְלָחֹ֖ג אֶת־חַ֥ג הַסֻּכּֽוֹת:

כלומר לפי נבואת הנביא זכריה באמת יהיה אגודה אחת שתבוא לידי ביטוי ביום הסוכות לאחר מלחמת גוג ומגוג

אומר  המלבי"ם זכריה פרק יד

(טז) והיה כל הנותר. יעלו תמיד בחג הסוכות לירושלים, כי מפלת גוג תהיה בחג הסכות ויעלו לחוג החג לזכרון הנס שנעשה ביום ההוא:

אבל הגמרא לתלמוד בבלי מסכת עבודה זרה דף ג עמוד ב אומרת דבר אחר :

דתניא, רבי יוסי אומר: לעתיד לבא באין עובדי כוכבים ומתגיירין. ומי מקבלינן מינייהו? והתניא: אין מקבלין גרים לימות המשיח, כיוצא בו לא קבלו גרים לא בימי דוד ולא בימי שלמה! אלא שנעשו גרים גרורים, ומניחין תפילין בראשיהן, תפילין בזרועותיהם, ציצית בבגדיהם, מזוזה בפתחיהם כיון שרואין מלחמת גוג ומגוג, אומר להן: על מה באתם? אומרים לו: על ה' ועל משיחו, שנאמר: למה רגשו גוים ולאומים יהגו ריק [וגו'], וכל אחד מנתק מצותו והולך, שנאמר: ננתקה את מוסרותימו [וגו'], והקב"ה יושב ומשחק, שנאמר: יושב בשמים ישחק [וגו']. א"ר יצחק: אין לו להקב"ה שחוק אלא אותו היום בלבד.

כלומר אומות העולם לפי הגמרא מתגיירים ולאחר מכן מנתקים את עצמם מעם ישראל במלחמת גוג ומגוג וגם בועטים בסוכה שהקב"ה נתן להם כמו שכתוב בתלמוד בבלי מסכת עבודה זרה דף ג עמוד א

מיד כל אחד [ואחד] נוטל והולך ועושה סוכה בראש גגו, והקדוש ברוך הוא מקדיר עליהם חמה בתקופת תמוז, וכל אחד ואחד מבעט בסוכתו ויוצא, שנאמר: ננתקה את מוסרותימו ונשליכה ממנו עבותימו.

כלומר מה שכתוב בגמרא במסכת עבודה זרה גף ג לא מתאים לתיאור של הנביא זכריה . וכבר כתבתי על הדבר ותירצתי שהגמרא במסכת עבודה זרה דף ג מתאימה לנבואה של הנביא יחזקאל שלכאורה סותרת את הנבואה של זכריה . ואנחנו מפטירים בשבת חול המועד את ההפטרה של יחזקאל ונאמר בהפטרה שבת חול המועד סוכות יחזקאל פרק לח

(יח) וְהָיָ֣ה׀ בַּיּ֣וֹם הַה֗וּא בְּי֨וֹם בּ֥וֹא גוֹג֙ עַל־אַדְמַ֣ת יִשְׂרָאֵ֔ל נְאֻ֖ם אֲדֹנָ֣י יְקֹוִ֑ק תַּעֲלֶ֥ה חֲמָתִ֖י בְּאַפִּֽי:

וממשיך הנביא יחזקאל פרק לט

(יא) וְהָיָ֣ה בַיּ֣וֹם הַה֡וּא אֶתֵּ֣ן לְגוֹג֩׀ מְקֽוֹם־שָׁ֨ם קֶ֜בֶר בְּיִשְׂרָאֵ֗ל גֵּ֤י הָעֹֽבְרִים֙ קִדְמַ֣ת הַיָּ֔ם וְחֹסֶ֥מֶת הִ֖יא אֶת־הָעֹֽבְרִ֑ים וְקָ֣בְרוּ שָׁ֗ם אֶת־גּוֹג֙ וְאֶת־כָּל־המונה הֲמוֹנ֔וֹ וְקָ֣רְא֔וּ גֵּ֖יא הֲמ֥וֹן גּֽוֹג:

(יב) וּקְבָרוּם֙ בֵּ֣ית יִשְׂרָאֵ֔ל לְמַ֖עַן טַהֵ֣ר אֶת־הָאָ֑רֶץ שִׁבְעָ֖ה חֳדָשִֽׁים:

(יג) וְקָֽבְרוּ֙ כָּל־עַ֣ם הָאָ֔רֶץ וְהָיָ֥ה לָהֶ֖ם לְשֵׁ֑ם י֚וֹם הִכָּ֣בְדִ֔י נְאֻ֖ם אֲדֹנָ֥י יְקֹוִֽק:

וממשיך הנביא יחזקאל פרק לט

(כב) וְיָֽדְעוּ֙ בֵּ֣ית יִשְׂרָאֵ֔ל כִּ֛י אֲנִ֥י יְקֹוָ֖ק אֱלֹֽהֵיהֶ֑ם מִן־הַיּ֥וֹם הַה֖וּא וָהָֽלְאָה:

(כג) וְיָדְע֣וּ הַ֠גּוֹיִם כִּ֣י בַעֲוֹנָ֞ם גָּל֣וּ בֵֽית־יִשְׂרָאֵ֗ל עַ֚ל אֲשֶׁ֣ר מָֽעֲלוּ־בִ֔י וָאַסְתִּ֥ר פָּנַ֖י מֵהֶ֑ם וָֽאֶתְּנֵם֙ בְּיַ֣ד צָרֵיהֶ֔ם וַיִּפְּל֥וּ בַחֶ֖רֶב כֻּלָּֽם:

ולפי ההבנה שלי את הנביא יחזקאל כל הגויים ימותו בחרב במלחמת גוג ומגוג

(כג) וְיָדְע֣וּ הַ֠גּוֹיִם כִּ֣י בַעֲוֹנָ֞ם גָּל֣וּ בֵֽית־יִשְׂרָאֵ֗ל עַ֚ל אֲשֶׁ֣ר מָֽעֲלוּ־בִ֔י וָאַסְתִּ֥ר פָּנַ֖י מֵהֶ֑ם וָֽאֶתְּנֵם֙ בְּיַ֣ד צָרֵיהֶ֔ם וַיִּפְּל֥וּ בַחֶ֖רֶב כֻּלָּֽם:

כלומר כולם יפלו בחרב כל הגויים . וזה מתאים לתיאור של הגמרא במסכת עבודה זרה דף ג . ותירצתי שצריך לומר שיהיה שני מלחמות גוג ומגוג הראשונה התוצאה תהיה כמו הנביא זכריה והשנייה כמו הנביא יחזקאל . וזה מתאים לנבואה של הנביא דניאל כתוב בדניאל פרק יב

(ח) וַאֲנִ֥י שָׁמַ֖עְתִּי וְלֹ֣א אָבִ֑ין וָאֹ֣מְרָ֔ה אֲדֹנִ֕י מָ֥ה אַחֲרִ֖ית אֵֽלֶּה: פ

(ט) וַיֹּ֖אמֶר לֵ֣ךְ דָּנִיֵּ֑אל כִּֽי־סְתֻמִ֧ים וַחֲתֻמִ֛ים הַדְּבָרִ֖ים עַד־עֵ֥ת קֵֽץ:

(י) יִ֠תְבָּֽרֲרוּ וְיִֽתְלַבְּנ֤וּ וְיִצָּֽרְפוּ֙ רַבִּ֔ים וְהִרְשִׁ֣יעוּ רְשָׁעִ֔ים וְלֹ֥א יָבִ֖ינוּ כָּל־רְשָׁעִ֑ים וְהַמַּשְׂכִּלִ֖ים יָבִֽינוּ:

(יא) וּמֵעֵת֙ הוּסַ֣ר הַתָּמִ֔יד וְלָתֵ֖ת שִׁקּ֣וּץ שֹׁמֵ֑ם יָמִ֕ים אֶ֖לֶף מָאתַ֥יִם וְתִשְׁעִֽים:

(יב) אַשְׁרֵ֥י הַֽמְחַכֶּ֖ה וְיַגִּ֑יעַ לְיָמִ֕ים אֶ֕לֶף שְׁלֹ֥שׁ מֵא֖וֹת שְׁלֹשִׁ֥ים וַחֲמִשָּֽׁה:

(יג) וְאַתָּ֖ה לֵ֣ךְ לַקֵּ֑ץ וְתָנ֛וּחַ וְתַעֲמֹ֥ד לְגֹרָלְךָ֖ לְקֵ֥ץ הַיָּמִֽין:

ואומר רש"י דניאל פרק יב

(יב) אשרי המחכה וגו' - ארבעים וחמש שנים נוספים על חשבון העליון שעתיד משיחנו להתכסות אחר שנגלה וישוב ויתגלה וכן מצינו במדרש רות וכן יסד ר' אליעזר הקליר (בסילוק יוצר פרשת החדש) ויתכסה מהם שבועים ששה:

ואומר הפסיקתא רבתי (איש שלום) פיסקא טו - החודש

ר' ברכיה בשם ר' לוי אומר כגואל הראשון כך גואל האחרון (נגלה להם וחוזר ונכסה) מה ראשון נגלה להם וחוזר ונכסה מהם כך גואל האחרון נגלה להם וחוזר ונכסה מהם, וכמה הוא נכסה מהם, רבי תנחומא בשם רבי חמא בשם רבי יהושע ר' מנחמא בשם ר' חמא בר חנינא ארבעים וחמשה יום הה"ד מעת הוסר התמיד [וגו'] ימים אלף ומאתים ותשעים (דניאל י"ב י"א) ואומר אשרי המחכה ויגיע לימים אלף ושלש מאות ושלשים וחמשה (שם שם /דניאל י"ב/ יב), אילין מותרייא דהכא מה אינון, אילו ארבעים וחמשה יום שהמשיח נגלה להם וחזר ונכסה מהם, להיכן הוא מוליכם, אית דאמרין למדבר יהודה, ואית דאמרי למדבר סיחון ועוג, הדא הוא דכתב לכן הנה אנכי מפתיה והולכתיה המדבר (הושע ב' ט"ז), מי שהוא מאמין בו אוכל מלוחין ושרשי רתומים הדא הוא דכתיב הקוטפים מלוח עלי שיח ושורש רתמים לחמם (איוב ל' ד'), ומי שאינו מאמין בו הולך אצל אומות עכו"ם והורגים אותו, אמר רבי יצחק ברבי מוריון לסוף ארבעים וחמשה הקדוש ברוך הוא נגלה להם ומוריד להם את המן,

כלומר לפי הנביא דניאל יתגלה המשיח יתכסה ויתגלה שוב כלומר התגלות המשיח יהיה בשני פעמים אחד ב 1290 והשני 1335  כלומר הפרש של 45 ולכן צריך להגיד שהמלחמה שמדבר עליה זכריה היא המלחמה ראשונה והמלחמה שמדבר עליה יחזקאל היה המלחמה השנייה . במלחמה הראשונה אומות העולם יקבלו הזדמנות להיכלל בקץ הימין כלומר בעולם הבא לאחר תחיית המתים אבל כמו שאנחנו רואים הם אומות העולם יבעטו בסוכה ויצאו לאחר שהקב"ה יוציא חמה מנרתיקה ולאחר שיתגיירו יגיע הרגע שהם יזרקו את בכל את הציציות ואת התפילין  ורמז לכך מופיע  בנביא יחזקאל פרק לח

ולכןצריך להגיד שיש 2 פסוקים שמדברים על ה"שחוק" של הקב"ה  

תהלים פרק לז

(יג) אֲדֹנָ֥י יִשְׂחַק־ל֑וֹ כִּֽי־רָ֝אָ֗ה כִּֽי־יָבֹ֥א יוֹמֽוֹ:

תהלים פרק ב

(ד) יוֹשֵׁ֣ב בַּשָּׁמַ֣יִם יִשְׂחָ֑ק אֲ֝דֹנָ֗י יִלְעַג־לָֽמוֹ:

ועל הפסוק יִשְׂחָ֑ק אֲ֝דֹנָ֗י יִלְעַג־לָֽמוֹ אומרת הגמרא חברותא עבודה זרה דף ג עמוד ב

"ומתרצינן: חילוק גדול יש בין בני ישראל לאומות העולם. כי אדם מישראל, נהי על אף דפטור המצטער מן הסוכה, ויוצא ממנה, אבל בעוטי מי מבעטי, האם בועטים ישראל ומזלזלים ורוצים להשליך ולהתנתק מהמצוות?! אדרבה, הם יוצאים בצער(13) ואילו אומות העולם בועטים במצוה היחידה שניתנה להם, ואינם עומדים בנסיון אפילו שעה אחת. מיד שעושים כן אומות העולם - הקדוש ברוך הוא יושב ומשחק עליהם, כביכול -שנאמר [שם] במזמור ההוא, "יושב בשמים ישחק ה' ילעג למו", על זכיית בני ישראל בדין.אמר רבי יצחק: אין שחוק לפני הקדוש ברוך הוא - אלא אותו היום בלבד.

עד כאן מאמרו של רבי חנינא בר פפא ואיתימא רבי שמלאי, בתאור יום הדין לעתיד לבוא."כלומר זה השחוק של מלחמת גוג ומגוג  השנייה לפי נבואת יחזקאל אבל השחוק יִשְׂחַק־ל֑וֹ  זה לא ממש שחוק וזה רק הסתכלות על העתיד וקשור לנבואת זכריה כמו שאומר הרד"ק תהלים פרק לז פסוק יג

אדני ישחק לו, כי הוא יודע מה סופו. כי ראה כי יבא יומו, כי בהתגאות הרשע על הצדיק אז יבוא לו שכרו ושברו:

כלומר יש את ישחק של נבואת זכריה והיא תוצאה של הסתכלות לעתיד ויש את הישחק  של נבואת יחזקאל שהוא היום היחידי שישחק הקב"ה

וצריך לשים לב שבשני הפסוקים של ישחק כתוב אֲדנָי . וזה בדיוק מה שאנחנו מתחילים בפתיחת כל 18

אֲדנָי, שְׂפָתַי תִּפְתָּח. וּפִי יַגִּיד תְּהִלָּתֶךָ

ומפרש השולחן ערוך אורח חיים ה  - אדון הכל  ומפרש האבודרהם  - אדון שלי . כלומר אֲדנָי מצד אחד הוא אדון הכל ומצד שני הוא האדון שלי . את זה הבינו עם ישראל ואת זה לא הבינו אומות העולם . ולכן סוף מי שמבין את זה להגיע לקץ הימים לשלמות של העולם ומי שלא מבין את זה מגיע לדראון עולם

דניאל פרק יב

(ב) וְרַבִּ֕ים מִיְּשֵׁנֵ֥י אַדְמַת־עָפָ֖ר יָקִ֑יצוּ אֵ֚לֶּה לְחַיֵּ֣י עוֹלָ֔ם וְאֵ֥לֶּה לַחֲרָפ֖וֹת לְדִרְא֥וֹן עוֹלָֽם: ס

וצריך להבין איך זה מסתדר עם התפילות שלנו בראש השנה ויום הכיפורים האם התפילות האלו מגיעות רק עד מלחמת גוג ומגוג הראשונה לפי נבואת זכריה ? 

וצריך להגיד שהמשך התפילה מזכיר את עם ישראל בלבד כלומר את נבואת יחזקאל  

וּבְכֵן תֵּן כָּבוד לְעַמֶּךָ, תְּהִלָּה לִירֵאֶיךָוְתִקְוָה טובָה לְדורְשֶׁיךָ. וּפִתְחון פֶּה לַמְיַחֲלִים לָךְ. שִׂמְחָה לְאַרְצָךְ. שָׂשׂון לְעִירָךְ. וּצְמִיחַת קֶרֶן לְדָוִד עַבְדָּךְ. וַעֲרִיכַת נֵר לְבֶן יִשַׁי מְשִׁיחֶךָ, בִּמְהֵרָה בְיָמֵינוּ:
וּבְכֵן צַדִּיקִים יִרְאוּ וְיִשְׂמָחוּוִישָׁרִים יַעֲלזוּ. וַחֲסִידִים בְּרִנָּה יָגִילוּ. וְעולָתָה תִקְפּץ פִּיהָ. וְהָרִשְׁעָה כֻלָּהּ בֶּעָשָׁן תִּכְלֶה. כִּי תַעֲבִיר מֶמְשֶׁלֶת זָדון מִן הָאָרֶץ

ולאחר העברת ממשלת זדון מן הארץ כלומר מי שלא עשה את הקב"ה אדון העולם והוא גם האדון שלו יעלם מן העולם . כי בעולם כזה יכול להישאר רק מי שמקבל על עצמו את הקב"ה בשלמות וזה המשמעות של וְהָרִשְׁעָה כֻלָּהּ בֶּעָשָׁן תִּכְלֶה  כי מול האמת הרשעה לא יכולה לעמוד . והזמן הזה של מלחמת גוג ומגוג השנייה הוא היום היחידי שהקב"ה ישחק שמשמעותו האמיתית הוא שלמות האמת ומתוך שלמות האמת העלמות של הרישעה . ואז לאחר העלמות הרשעה
וְתִמְלךְ אַתָּה הוּא ה' אֱלהֵינוּ מְהֵרָה עַל כָּל מַעֲשֶׂיךָ. בְּהַר צִיּון מִשְׁכַּן כְּבודֶךָ. וּבִירוּשָׁלַיִם עִיר מִקְדָּשֶׁךָ. כַּכָּתוּב בְּדִבְרֵי קָדְשֶׁךָ יִמְלךְ ה' לְעולָם אֱלהַיִךְ צִיּון לְדר וָדר הַלְלוּיָהּ:
קָדושׁ אַתָּה וְנורָא שְׁמֶךָ. וְאֵין אֱלוהַּ מִבַּלְעֲדֶיךָ. כַּכָּתוּב:
וַיִּגְבַּהּ ה' צְבָאות בַּמִּשְׁפָּט וְהָאֵל הַקָּדושׁ נִקְדָּשׁ בִּצְדָקָהבָּרוּךְ אַתָּה ה' , הַמֶּלֶךְ הַקָּדושׁ

עַל כָּל מַעֲשֶׂיךָ  - זה עם ישראל שקיבל על עצמו את הקב"ה כאדון שלו שהוא אדון העולם .