23.10.2015

פרשת לך לך מה התפלל אברהם על ישמעאל ? מה הזכות של ישמעאל על ארץ ישראל ? עד מתי יהיה לישמעאל זכות על ארץ ישראל ? מה סופם של ישמעאל ועשיו ? ‏י'/חשון/תשע"ו


בס"ד

פרשת לך לך  מה התפלל אברהם על ישמעאל ? מה הזכות של ישמעאל על ארץ ישראל ? עד מתי יהיה לישמעאל זכות על ארץ ישראל ? מה סופם של ישמעאל ועשיו ?  ‏י'/חשון/תשע"ו

נכתב  לעילוי נשמת אבי משה בן רוזה  ואחותי שושנה בת נעומי ת.נ.צ.ב.ה

בראשית פרק יז

(יח) וַיֹּ֥אמֶר אַבְרָהָ֖ם אֶל־הָֽאֱלֹהִ֑ים ל֥וּ יִשְׁמָעֵ֖אל יִחְיֶ֥ה לְפָנֶֽיךָ:

(יט) וַיֹּ֣אמֶר אֱלֹהִ֗ים אֲבָל֙ שָׂרָ֣ה אִשְׁתְּךָ֗ יֹלֶ֤דֶת לְךָ֙ בֵּ֔ן וְקָרָ֥אתָ אֶת־שְׁמ֖וֹ יִצְחָ֑ק וַהֲקִמֹתִ֨י אֶת־בְּרִיתִ֥י אִתּ֛וֹ לִבְרִ֥ית עוֹלָ֖ם לְזַרְע֥וֹ אַחֲרָֽיו:

(כ) וּֽלְיִשְׁמָעֵאל֘ שְׁמַעְתִּיךָ֒ הִנֵּ֣ה׀ בֵּרַ֣כְתִּי אֹת֗וֹ וְהִפְרֵיתִ֥י אֹת֛וֹ וְהִרְבֵּיתִ֥י אֹת֖וֹ בִּמְאֹ֣ד מְאֹ֑ד שְׁנֵים־עָשָׂ֤ר נְשִׂיאִם֙ יוֹלִ֔יד וּנְתַתִּ֖יו לְג֥וֹי גָּדֽוֹל:

ואומר האור החיים בראשית פרשת לך לך פרק יז פסוק יח

לפניך על דרך אומרו ואתם הדבקים בה' וגו' והוצרך לתפלה לפי שראה בו סימנים לא טובים שעל כל פנים לא תהיה רשעת הרשע נעלמת מעיני הצדיק ומה גם בנו, לזה התפלל עליו שיהיה צדיק, וגילה דעתו כי הוא זה מבוקשו וכמו שפירשתי בפסוק (ט"ו ג') הן לי. והבטיחו ה' שיהיה זרעו ככוכבים ושואל שתתקיים הבטחה זו בישמעאל:

אברהם רואה את ישמעאל חלק בלתי נפרד מהזרע שלו ורוצה שיחיה ויהיה חלק מההבטחה של הקב"ה על זרעו של אברהם ובמאמר הקודם דיברנו שהמעשה של שרה בבית פרעה היה תחילת התיקון של החטא של חוה והתוצאה של המעשה הזה שפרעה נתן את ביתו הגר לאברהם

בראשית רבה (וילנא) פרשת לך לך פרשה מה

אמר ר"ש בן יוחאי הגר בתו של פרעה היתה וכיון שראה פרעה מעשים שנעשו לשרה בביתו נטל בתו ונתנה לו, אמר מוטב שתהא בתי שפחה בבית זה, ולא גבירה בבית אחר, הה"ד (בראשית טז) ולה שפחה מצרית ושמה הגר, הא אגריך, אף אבימלך כיון שראה נסים שנעשו לשרה בביתו נטל בתו ונתנה לו אמר מוטב שתהא בתי שפחה בבית הזה ולא גבירה בבית אחרת, הה"ד (תהלים מה) בנות מלכים ביקרותיך נצבה שגל לימינך בכתם אופיר.

כלומר יש כאן מהלך של תיקון שבו פרעה נותן לאברהם את ביתו לאחר שראה את הניסים שקרו עם שרה ולכאורה התיקון של העולם צריך להיות לכל באי העולם כמו שכותב  הכתר יונתן בראשית פרשת בראשית פרק ג פסוק טו

(טו) ואיבה אשית בינך ובין האשה, בין זרע בניך ובין זרע בניה, ויהי כשיהיו בניה של האשה שומרים מצוות התורה יהיו מכוונים ומכים אותך על ראשך, וכשיעזבו את מצוות התורה תהיה מכוון ותשך אותם בעקביהם, אך להם יהיה רפואה, ולך לא יהיה רפואה, ועתידים הם לעשות שלום ופיוס בימי מלך המשיח:

כלומר לעתיד לבא יהיה תיקון גם לזרע של הנחש שיכירו במלכות של הקב"ה על העולם ולכן ישמעאל שהוא מצד אחד קשור לצד הנחש מצד פרעה ומצד שני לאברם לפני שהפך לאברהם מתפלל עליו אברהם שהוא יגיע לתיקונו בסופו של דבר .

אבל יש הבדל מהותי בן ישמעאל לבן בני ישראל כמו שכותב הזוהר כרך ב (שמות) פרשת וארא דף לב עמוד א

מה עבד קודשא בריך הוא ארחיק להו לבני ישמעאל מדבקותא דלעילא ויהב להו חולקא לתתא בארעא קדישא בגין ההוא גזירו דבהון, וזמינין בני ישמעאל למשלט בארעא קדישא כד איהי ריקניא מכלא זמנא סגי כמה דגזירו דלהון בריקניא בלא שלימו, ואינון יעכבון להון לבנ"י לאתבא לדוכתייהו עד דישתלים ההוא זכותא דבני ישמעאל

הזכות של ישמעאל שאברהם התפלל עליו וכמו כן מל אותו שיש לו חלק בארץ ישראל עד שתיגמר זכותו של ישמעאל ואז ישראל יוכלו לשלוט לבדם בארץ ישראל כי ארץ ישראל זה המקום המיוחד לעם ישראל . וזה כל כך אקטואלי היום שאנחנו רואים את הצאצאים של בני ישמעאל דבקים בארץ ישראל ולא נותנים לנו לשבת בארץ ישראל במנוחה . ולכן אין לנו ולהמתין להגדיל את זכותנו על ידי קיום המצוות ולימוד התורה עד שתיגמר הזכות של ישמעאל בארץ ישראל .

אבל בכל מקרה לישמעאל יהיה חלק בימות המשיח כמו שכתבנו כמה פעמים וכמו שכותב הכתר יונתן ואומר הנביא ישעיהו פרק יט

(כד) בַּיּ֣וֹם הַה֗וּא יִהְיֶ֤ה יִשְׂרָאֵל֙ שְׁלִ֣ישִׁיָּ֔ה לְמִצְרַ֖יִם וּלְאַשּׁ֑וּר בְּרָכָ֖ה בְּקֶ֥רֶב הָאָֽרֶץ:

והמפרשים אומרים מצרים זה ישמעאל ואשור זה עשיו ואז  יתקיים הברכה של הקב"ה לאברהם שיהיה תיקון לכל זרעו גם לישמעאל וגם לעשיו כמו שכתוב בראשית פרק יז

 

(ו) וְהִפְרֵתִ֤י אֹֽתְךָ֙ בִּמְאֹ֣ד מְאֹ֔ד וּנְתַתִּ֖יךָ לְגוֹיִ֑ם וּמְלָכִ֖ים מִמְּךָ֥ יֵצֵֽאוּ:

(ז) וַהֲקִמֹתִ֨י אֶת־בְּרִיתִ֜י בֵּינִ֣י וּבֵינֶ֗ךָ וּבֵ֨ין זַרְעֲךָ֧ אַחֲרֶ֛יךָ לְדֹרֹתָ֖ם לִבְרִ֣ית עוֹלָ֑ם לִהְי֤וֹת לְךָ֙ לֵֽאלֹהִ֔ים וּֽלְזַרְעֲךָ֖ אַחֲרֶֽיךָ:

ואומר הגור אריה בראשית פרק יז

"והקמותי את בריתי ביני ובינך ובין זרעך אחריך" וזה נאמר על ישראל, אבל "ונתתיך לגוים" יש לפרש על כל גוים שיצאו ממנו:

לסיכום לישמעאל ולעשיו יהיה חלק בזמן ביאת המשיח , באופן זמני ועד שתגמר זכותו לישמעאל יש זכות בארץ ישראל והוא גורם לנו שאנחנו לא יכולים לזכות בשלמות בארץ ישראל עד שתגמר זכותו

פרשת לך לך האם אברהם חטא ששלח את שרה לבית פרעה ? מה הייתה הכוונה של אברהם ששלח את שרה לבית פרעה ? מתי היה תחילת השינוי מסילוק השכינה להקרבת השכינה ? ‏י'/חשון/תשע"ו


בס"ד

פרשת לך לך האם אברהם חטא ששלח את שרה לבית פרעה ? מה הייתה הכוונה של אברהם ששלח את שרה לבית פרעה ? מתי היה תחילת השינוי מסילוק השכינה להקרבת השכינה ? ‏י'/חשון/תשע"ו

נכתב  לעילוי נשמת אבי משה בן רוזה  ואחותי שושנה בת נעומי ת.נ.צ.ב.ה

בראשית פרק יב

(יא) וַיְהִ֕י כַּאֲשֶׁ֥ר הִקְרִ֖יב לָב֣וֹא מִצְרָ֑יְמָה וַיֹּ֙אמֶר֙ אֶל־שָׂרַ֣י אִשְׁתּ֔וֹ הִנֵּה־נָ֣א יָדַ֔עְתִּי כִּ֛י אִשָּׁ֥ה יְפַת־מַרְאֶ֖ה אָֽתְּ:

(יב) וְהָיָ֗ה כִּֽי־יִרְא֤וּ אֹתָךְ֙ הַמִּצְרִ֔ים וְאָמְר֖וּ אִשְׁתּ֣וֹ זֹ֑את וְהָרְג֥וּ אֹתִ֖י וְאֹתָ֥ךְ יְחַיּֽוּ:

(יג) אִמְרִי־נָ֖א אֲחֹ֣תִי אָ֑תְּ לְמַ֙עַן֙ יִֽיטַב־לִ֣י בַעֲבוּרֵ֔ךְ וְחָיְתָ֥ה נַפְשִׁ֖י בִּגְלָלֵֽךְ:

ואומר רבינו בחיי בראשית פרשת לך לך פרק יב פסוק יג

אמרי נא אחותי את. הנה זה החטא שחטא אברהם בשוגג, הוא שעליו היה גלות מצרים, ובודאי היה חטא גדול שהביא אשתו הצדיקת במכשול עון מפני פחדו פן יהרגוהו, והיה לו לבטוח בהש"י שיציל אותו ואת אשתו, ועוד שחטא בצאתו מן הארץ שנצטוה עליה מתחלה ויצא משם על אודות הרעב, והיה לו לבטוח בהש"י כי יפדנו ברעב ממות, ועל החטא הזה נגזר על זרעו גלות מצרים, כי במקום החטא שמה העונש, זה לשון הרמב"ן ז"ל.

אבל הגמרא בתלמוד בבלי מסכת נדרים דף לב עמוד א

אמר רבי אבהו אמר רבי אלעזר: מפני מה נענש אברהם אבינו ונשתעבדו בניו למצרים מאתים ועשר שנים? מפני שעשה אנגרייא בת"ח, שנאמר: וירק את חניכיו ילידי ביתו, ושמואל אמר: מפני שהפריז על מדותיו של הקדוש ברוך הוא, שנא': במה אדע כי אירשנה; ורבי יוחנן אמר: שהפריש בני אדם מלהכנס תחת כנפי השכינה, שנאמר: תן לי הנפש והרכוש קח לך. וירק את חניכיו ילידי ביתו - רב אמר: שהוריקן בתורה, ושמואל אמר: שהוריקן בזהב.

ובאף אחד מן הסיבות הגמרא לא מזכירה את החטא של שליחת שרה לבית פרעה וקשה על הרמב"ן ועוד קשה שאומר המסכתות קטנות מסכת אבות דרבי נתן נוסחא ב פרק לו

עשר נסיונות נתנסה אברהם אבינו [ועמד בכולם] להודיע כמה היא גדולתו של אברהם אבינו ואלו הן [באור כשדים] לך לך מארצך וממולדתך. ביציאת חרן ויהי רעב בארץ. ושנים בשרה [אחד בפרעה ואחד באבימלך]

אם כן שני הניסיונות של שרה אצל פרעה ואבימלך היו חלק מעשר ניסיונות של אברהם  ואם כך הרי ידוע שאברהם עמד בכל הניסיונות כלומר לא חטא במעשה של שרה עם פרעה ועם אבימלך ואם כן קשה על הרמב"ן שאמר שאברהם חטא

ואני רוצה לתת הסבר אחר על מעשיו של אברהם שלפי ההיגיון הפשוט קשה להבין את ההחלטה שלו לשלוח את שרה לבית פרעה

כתוב  בראשית פרק ג

(יד) וַיֹּאמֶר֩ יְקֹוָ֨ק אֱלֹהִ֥ים׀ אֶֽל־הַנָּחָשׁ֘ כִּ֣י עָשִׂ֣יתָ זֹּאת֒ אָר֤וּר אַתָּה֙ מִכָּל־הַבְּהֵמָ֔ה וּמִכֹּ֖ל חַיַּ֣ת הַשָּׂדֶ֑ה עַל־גְּחֹנְךָ֣ תֵלֵ֔ךְ וְעָפָ֥ר תֹּאכַ֖ל כָּל־יְמֵ֥י חַיֶּֽיךָ:

(טו) וְאֵיבָ֣ה׀ אָשִׁ֗ית בֵּֽינְךָ֙ וּבֵ֣ין הָֽאִשָּׁ֔ה וּבֵ֥ין זַרְעֲךָ֖ וּבֵ֣ין זַרְעָ֑הּ ה֚וּא יְשׁוּפְךָ֣ רֹ֔אשׁ וְאַתָּ֖ה תְּשׁוּפֶ֥נּוּ עָקֵֽב: ס

ואומר רבינו בחיי בראשית פרשת בראשית פרק ג פסוק טו

(טו) ואיבה אשית. אין לנו איבה עם הנחש יותר מבשאר שרצים, אבל הכתוב ירמוז בנסתר כי גוף הנחש הערום היה כלי מוכן לפורענות לקבל כח הנקשר בו, והוא שהחטיא את חוה, וע"י כן נקנסה מיתה על כל זרעה, והוא האיבה בין הנחש ובין זרעה של חוה.

האדם הראשון חטא וכך גם חוה . החטא של האדם הראשון גרם לסילוק השכינה מהארץ עד לרקיע השביעי כמו שכתבתי שבוע שעבר בפרשת נח וכתוב בבראשית רבה (תיאודור-אלבק) פרשת בראשית פרשה יט

עיקר שכינה בתחתונים הייתה, כיון שחטא אדם הראשון ניסתלקה לרקיע הראשון, חטא קין עלה לרקיע השיני, חטא דור אנוש עלה לשלישי, חטא דור המבול לרביעי, דור הפלגה לחמישי, סדומיים לששי, מצריים בימי אברהם לשביעי, וכנגדן עמדו ז' צדיקין אברהם יצחק יעקב לוי קהת עמרם משה והורידו אותה לארץ, אברהם משביעי לשישי, יצחק הוריד משישי לחמישי, יעקב הוריד מחמישי לרביעי, לוי הוריד מרביעי לשלישי, קהת הוריד משלישי לשיני, עמרם הוריד משיני לראשון, משה הורידה למטה, אמר ר' יצחק כת' וצדיקים ירשו ארץ וישכנו לעד עליה (תהלים לז כט) ורשעים מה יעשו, פורחין באויר אתמהא, אלא שהרשעים לא השכינו שכינה לארץ.

כלומר במצרים  של אברהם השכינה הגיע לרקיע השביעי ואז אברהם מתחיל את התיקון והחזרת השכינה לארץ ואני רוצה להגיד שתחילת התיקון היה במצרים במעשה של שרה .

תחילת החטא של האדם הראשון היה שהנחש פיתה  את חוה ותחילת התיקון של החטא הזה הוא ששרה נכנסת למצב של פיתוי אצל פרעה אבל עומדת בניסיון כלומר זה תחילת התיקון של הקלקול של חוה . 

ולכאורה חוה הביאה  בחטא שלה מיתה לאדם הראשון וכאן שרה ע"י כניסתה לבית פרעה מצילה את אברהם כלומר בדיוק היפוך הקלקול של חוה ולכן אברהם אומר לשרה וְחָיְתָ֥ה נַפְשִׁ֖י בִּגְלָלֵֽךְ  כלומר את מתקנת את הקלקול של חוה ובזכותך אני אחיה בדיוק הפוך למה שגרמה חוה . וכך כותב בדיוק השם משמואל בראשית פרשת חיי שרה

ויש לומר שמה"ט הכניס אברהם את שרה לנסיון זה ולא הלך לארץ אחרת שלא יסתכן עבור שרה, שבמכוון עשה ככה לתקן חטא אדה"ר, ולעומת שחוה אתפתת ואתדבקת בחויא, בטח בשרה שלא תתפתה ולא יטיל בה זוהמא כלל, וממילא לא יהי' להנחש שום מקום להתקרב אליו, ויהי' לגמרי היפוך ענין אדה"ר וחוה ובזה יתוקן החטא.

והזוהר כרך א (בראשית) פרשת חיי שרה דף קכב עמוד ב

ת"ח אתת חוה לעלמא אתדבקת בהאי חויא ואטיל בה זוהמא וגרמא מותא לעלמא ולבעלה, אתת שרה ונחתת וסלקת ולא אתדבקת ביה כמה דאת אמר (בראשית י"ג) ויעל אברם ממצרים הוא ואשתו וכל אשר לו, אתא נח לעלמא מה כתיב (שם ט') וישת מן היין וישכר ויתגל וגו' ובגין דאברהם ושרה לא אתדבקו ביה בג"כ שרה זכתה לחיין עלאין לה ולבעלה ולבנהא בתראה הדא הוא דכתיב (ישעיה נ"א) הביטו אל צור חוצבתם ואל מקבת בור נוקרתם, ועל דא ויהיו חיי שרה דזכתה בהו בכלהו ולא כתיב בכלהו נשי ויהיו חיי חוה וכן בכלא היא אתדבקת בחיין ועל דא דילה הוו חיין:

כלומר כמעט במפורש הזוהר כותב ששרה היא ההיפך של חוה ולכן כתוב רק בה חיי שרה .

וצריך להגיד  שכתוב ויעל אברם ממצרים זה תחילת התיקון של אברהם ושינוי הכיוון מסילוק השכינה לכיוון הבאת השכינה לארץ וגם כך ניתן להבין מהאלשיך בראשית פרק יב

ונבא אל הענין, והוא, כי למען הקל ותת תקוה לישראל לצאת מהגלות ההוא בל יאבדו שמה, הכין מעתה מעין צערם, לאברם ושרה. וגם זכות שרה שגדרה עצמה מן הערוה שעל ידי כן נגאלו ישראל כמדובר.

ובשמות רבה (וילנא) פרשת שמות פרשה ג

א"ר אליעזר לכך נהפך המטה לנחש כנגד פרעה שנקרא נחש שנאמר (יחזקאל כט) התנים הגדול

וזה הקשר בן נחש לפרעה שיש בו שורש  נחש ושרה שיש בה שורש חוה

ועדיין צריך בירור והבנה על מקרים דומים למקרה שבפרשה שלנו על שרה עם אבימלך , על רבקה עם אבימלך ,על  יעל עם סיסרא , אסתר עם מרדכי ואחשורוש שהם סיפורים דומים עם מהלך  דומה ובעזרת השם בלי נדר נראה עם נוכל לתת ביאור וקשר בן הדברים