10.4.2017

פסח כמה עולמות יש בעולם ? האם ניתן להוכיח לפי הזוהר שיציאת מצרים היא בריאת העולם מחדש ? מה המשמעות שהקב"ה בורא ומחריב עולמות ? מה המשמעות של 250 מכות שלקו על הים וכיצד קשור לעולמות שברא הקב"ה ? מה ההבדל בן 250 עולמות ל 70000 עולמות ? ‏יום שני י"ד ניסן תשע"ז


בס"ד

פסח כמה עולמות יש בעולם ? האם ניתן להוכיח לפי הזוהר שיציאת מצרים היא בריאת העולם מחדש ? מה המשמעות שהקב"ה בורא ומחריב עולמות ? מה המשמעות של 250 מכות שלקו על הים וכיצד קשור לעולמות שברא הקב"ה ? מה ההבדל בן 250 עולמות ל 70000 עולמות ? ‏יום שני י"ד ניסן תשע"ז

כך כתבתי בפסח  ‏י"ד/ניסן/תשע"ה

"ואני רוצה להסביר את מהות היום הזה ולהבין את המהות של המצוות של ליל הסדר  .

לפי ההבנה שלי ודברים שכתבתי במאמרים קודמים  כל יציאת מצרים זה גלגול העולם חזרה למצב של תוהו ובהו ובריאת העולם מחדש ב 51 יום עם תנאי שהתקבל ע"י עם ישראל שאם יש תורה יש עולם אין תורה אין עולם . איך מחשבים את ה 51 יום ?   כל המכות שניתנו למצרים זה המהלך של הקב"ה לגלגל את העולם למצב של תוהו ובהו . הקרבת קרבן הפסח זה סמל להחזרת העולם לתוהו ובוהו ולכן הקרבן נשחט לאחר חצות לפני כניסה ליום טוב של פסח . אבל האכילה היא בערב בליל פסח שזה תחילת בריאת העולם מחדש ובעצם היום הראשון של פסח הוא מעין הפרדה בין מצב של תוהו ובוהו לתחילת הבריאה מחדש  . ואני אומר שזה בעצם השער החמישים של הטומאה . יום מתן תורה זה השער ה50 של טהרה . ובאמצע יש 49 יום של ספירת העומר שזה בריאת העולם מחדש בשבע ימים ארוכים בשיתוף עם עם ישראל וזה המשמעות של ספירת העומר בריאת העולם בשיתוף עם ישראל . כל יום הוא שבע ימים . לפי ההבנה שלי גם שער ה 50 של טומאה וגם שער ה 50 של טהרה זה ימים שלא בשליטת האדם זה אך ורק בשליטתו של הקב"ה . ולכן משה לא מופיע בהגדה כי אף אדם לא שייך להגדה , ולכן לא שייך גם גויים בלילה הזה ולכן זה יום שמרים יום ששיך אך ורק לקדוש ברוך הוא .

אנסה להביא כמה ראיות נוספת לרעיון שלי על פסח כבריאה חדשה של העולם  

אומר הזוהר הקדוש (תרגום )

וְאָנוּ מַקְרִיבִים בְּיוֹם הַחֲמִשִּׁים שֶׁנִּתְּנָה בּוֹ תּוֹרָה שְׁתֵּי הַלֶּחֶם, תּוֹרָה שֶׁבִּכְתָב וְתוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה, וְיוֹרֵד חֶסֶד שֶׁל הָעַתִּיק הַקָּדוֹשׁ שֶׁל הָאֵם הָעֶלְיוֹנָה (בינה) בְּאוֹתָם שִׁבְעָה שָׁבוּעוֹת שְׁלֵמִים בַּכֹּל, וְכָל אַחַת מֵאוֹתָן שֶׁבַע דְּרָגוֹת כְּלוּלָה בְּשִׁבְעָה, כְּפִי שֶׁבֵּאַרְנוּ בְּסוֹד הָאֱמוּנָה. לָכֵן שָׁמוֹר אֶת חֹדֶשׁ הָאָבִיב וְעָשִׂיתָ פֶּסַח לַה'. הַקְרֵב אוֹתָם בְּיִחוּד, שֶׁהֲרֵי בּוֹ הוֹצִיאֲךְ מִמִּצְרַיִם לַיְלָה, וְתַשְׁלִים אֶת הַדַּרְגָּה הַזּוֹ שֶׁנִּקְרֵאת לֵיל שִׁמּוּרִים, וְתַקְרִיב זָכָר אֵלֶיהָ וְתִקָּרֵא לַיְלָה שָׁלֵם.

ניתן להבין מהזוהר הקדוש מה שניסיתי להראות שה 50 יום מסע אל קבלת תורה הוא 7 ימים שבהם 7 דרגות כלומר ה 49 הם  7 ימים אבל בתוך כל יום יש שבע דרגות ולכן בריאת העולם ביציאת מיצרים הוא 7 ימים ארוכים שתוך יום יש 7 דרגות ובלשון הזוהר שֶׁבַע דְּרָגוֹת כְּלוּלָה בְּשִׁבְעָה  .

ואומר הזהר  הקדוש בראשית

שִׁבְעָה כְּבָשִׂים תְּמִימִים - כְּנֶגֶד כָּל הַדְּרָגוֹת שֶׁיִּשְׁתַּלְּמוּ בוֹ. וְכֵן בְּכָל יוֹם וָיוֹם שִׁבְעָה כְבָשִׂים, בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן שֶׁל כָּל שִׁבְעַת הַיָּמִים הָעֶלְיוֹנִים, כָּל אֶחָד נִתְקָן בְּסוֹד שֶׁל שֶׁבַע, וְיִהְיוּ שֶׁבַע שַׁבָּתוֹת תְּמִימוֹת לְקַבֵּל אֶת הָאוֹר הָעֶלְיוֹן שֶׁל הַתּוֹרָה. שְׂעִיר חַטָּאת לְכַפֵּר עַל טֻמְאַת הַמִּקְדָּשׁ, וְלֹא תִהְיֶה רְשׁוּת לְאוֹתוֹ שָׂעִיר לְעַרְבֵּב וְלֹא לְהַסְטִין עַל יִשְׂרָאֵל. (במדבר כח) וּבְיוֹם הַבִּכּוּרִים בְּהַקְרִיבְכֶם מִנְחָה חֲדָשָׁה - כְּנֶגֶד דַּרְגַּת יַעֲקֹב, שֶׁהֲרֵי אָז נִתְקַן הָעוֹלָם וְהִתְחַדֵּשׁ, וְאָנוּ מוֹנִים שִׁבְעָה שָׁבוּעוֹת כְּדֵי לְחַבֵּר הַכֹּל בַּיּוֹבֵל הָעֶלְיוֹן, שֶׁנּוֹתֶנֶת לַבֵּן הַבְּכוֹר הַזֶּה עֲטָרָה שֶׁל תּוֹרָה שֶׁנִּכְלֶלֶת בְּאַרְבָּעִים וְתִשְׁעָה פָנִים, וְיָצְאָה מֵחָכְמָה הָעֶלְיוֹנָה בְּאוֹתָם חֲמִשִּׁים שַׁעֲרֵי בִינָה, וְנִתְּנָה לַבֵּן הַבְּכוֹר הַזֶּה עַל יְדֵי מֹשֶׁה שֶׁאָחוּז גַּם בְּדַרְגָּה זוֹ. זֶהוּ שֶׁכָּתוּב (שיר ג) צְאֶינָה וּרְאֶינָה בְּנוֹת צִיּוֹן בַּמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה, בַּמֶּלֶךְ שֶׁהַשָּׁלוֹם כֻּלּוֹ שֶׁלּוֹ. [והרי] שֶׁהֲרֵי בֵּאַרְנוּ שֶׁדַּרְגָּה זוֹ שְׁלֵמָה מִכָּל הַצְּדָדִים, וְשָׁלֵם נִקְרָא בְּסוֹד הָאֱמוּנָה, שֶׁכָּתוּב (בראשית כה) וְיַעֲקֹב אִישׁ תָּם. בְּיוֹם חֲתֻנָּתוֹ - זֶה כְּשֶׁנִּתְּנָה [תורה]. וּבְיוֹם שִׂמְחַת לִבּוֹ - כְּשֶׁנִּבְנָה בֵּית הַמִּקְדָּשׁ.

גם כאן מדברי הזהר על פסח שבכל יום מקריבים שבעה כבשים תמימים כאשר בכל יום יש שבע דרגות ומיד עובר הזהר לדבר על שבועות ויש הקבלה לכאורה בן כל יום לשבוע . כאשר כמו שכתבתי יש את ה 49 יום שזה שיתוף עם ישראל בבריאת העולם  אבל השער החמישים זה דרגה עליונה שרק הקב"ה יכול לתת אותה ובלשון הזוהר שֶׁנּוֹתֶנֶת לַבֵּן הַבְּכוֹר הַזֶּה עֲטָרָה שֶׁל תּוֹרָה שֶׁנִּכְלֶלֶת בְּאַרְבָּעִים וְתִשְׁעָה פָנִים, וְיָצְאָה מֵחָכְמָה הָעֶלְיוֹנָה בְּאוֹתָם חֲמִשִּׁים שַׁעֲרֵי בִינָה, וְנִתְּנָה לַבֵּן הַבְּכוֹר הַזֶּה עַל יְדֵי מֹשֶׁה שֶׁאָחוּז גַּם בְּדַרְגָּה זוֹ. אומנם קשה להבין את הדברים ואני לא כותב מתוך הבנה פנימית של הזוהר כי ההבנה שלי זה הפשט של הזוהר ואני מפרש  מתוך הבנה כללית של פשט הזוהר . כלומר ניתן להבין בכלליות שאכן יש בדברי הזוהר סמך לדברי שהעולם שנברא ביציאת מצרים היה בריאה של 7 ימים ארוכים .

וכך כתוב בזהר

וְהַחֲמִשִּׁים הַלָּלוּ הֵם אַרְבָּעִים וָתֵשַׁע, כְּלַל הַפָּנִים שֶׁל הַתּוֹרָה, שֶׁהֲרֵי בְּיוֹם הַחֲמִשִּׁים הוּא סוֹד תּוֹרָה מַמָּשׁ. וְאֵלּוּ הֵם חֲמִשִּׁים יָמִים שֶׁבּוֹ שְׁמִטָּה וְיוֹבֵל. וְאִם תֹּאמַר, חֲמִשִּׁים? הֲרֵי הֵם אַרְבָּעִים וָתֵשַׁע! אֶחָד הוּא טָמִיר, וְהָעוֹלָם נִסְמָךְ עָלָיו. וּבְאוֹתוֹ יוֹם הַחֲמִשִּׁים הִתְגַּלָּה הַטָּמִיר וְהִתְכַּסָּה (ונמצא) בּוֹ, כְּמוֹ מֶלֶךְ שֶׁבָּא לְבֵית שׁוֹשְׁבִינוֹ וְנִמְצָא שָׁם, אַף כָּאן יוֹם הַחֲמִשִּׁים, וַהֲרֵי בֵּאַרְנוּ אֶת הַסּוֹד הַזֶּה.

כלומר יש ה 49 והחמישים זה דרגה נפרדת לגמרי .

ולעצם העניין של החרבת עולמות ובנית עולמות מלמד אותנו הזוהר שאכן זה  המציאות  ובו נראה מה כותב על הזהר  בבראשית

אֵלֶּה תּ'וֹלְדוֹת הַ'שָּׁמַיִם וְ'הָאָרֶץ (ר''ת תה''ו), הֲרֵי פֵּרְשׁוּהָ, כָּל מָקוֹם שֶׁכָּתוּב אֵלֶּה - פָּסַל אֶת הָרִאשׁוֹנִים. וְאֵלֶּה תּוֹלָדוֹת שֶׁל תֹּהוּ שֶׁנִּרְמְזוּ בַּפָּסוּק הַשֵּׁנִי וְהָאָרֶץ הָיְתָה תֹהוּ, וְאֵלֶּה הֵם שֶׁנִּתְבָּאֵר שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בּוֹרֵא עוֹלָמוֹת וּמַחֲרִיבָן. וְלָכֵן הָאָרֶץ הָיְתָה תוֹהָה וּבוֹהָה, אֵיךְ בּוֹרֵא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא עוֹלָמוֹת לְהַחֲרִיבָם? יָפֶה הָיָה שֶׁלֹּא לִבְרֹא אוֹתָם! אֶלָּא וַדַּאי כָּאן יֵשׁ סוֹד. מַה זֶּה וּמַחֲרִיבָן?

שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לֹא יַשְׁמִיד אֶת מַעֲשֵׂי יָדָיו, וְלֹא עוֹד, אֶלָּא זֶה הַשָּׁמַיִם שֶׁנֶּאֱמַר בָּהֶם (ישעיה נא) כִּי שָׁמַיִם כֶּעָשָׁן נִמְלָחוּ וְגוֹ'. אִם כֵּן, הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא עוֹשֶׂה וּמַכֶּה?!

אומר הזוהר שהקב"ה בורא עולמות ומחריבם ומקשה הזוהר מה פתאום הקב"ה בורא ומחריב את עולמו אשר ברא אם כן היה צריך לא לברוא את העולם ? ממשיך הזוהר ואומר

אֶלָּא סוֹד הַדָּבָר, כָּךְ הוּא שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בָּרָא אֶת הָעוֹלָם וּבָרָא אוֹתוֹ בַּתּוֹרָה, כְּמוֹ שֶׁבֵּאֲרוּהָ בְּרֵאשִׁית, שֶׁנֶּאֱמַר בָּהּ (משלי ח) ה' קָנָנִי רֵאשִׁית דַּרְכּוֹ. וּבָרֵאשִׁית הַזּוֹ בָּרָא אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ, וְהוּא סָמַךְ אוֹתָם בָּהּ, בִּגְלַל שֶׁבְּרִית כְּתוּבָה בּוֹ בִּבְ'רֵ'אשִׁי'ת', וְנֶאֱמַר בָּהּ (ירמיה לג) אִם לֹא בְרִיתִי יוֹמָם וָלָיְלָה וְגוֹ'. וְאֵלּוּ הֵם שֶׁנֶּאֱמַר בָּהֶם (תהלים קטו) הַשָּׁמַיִם שָׁמַיִם לַה' וְגוֹ'. וְאֶרֶץ הַחַיִּים הִיא כְּלוּלָה מִשֶּׁבַע אֲרָצוֹת, שֶׁעֲלֵיהֶם אָמַר דָּוִד הַמֶּלֶךְ (שם קיו) אֶתְהַלֵּךְ לִפְנֵי ה' בְּאַרְצוֹת הַחַיִּים.

וּבָרָא שָׁמַיִם וָאָרֶץ אַחַר כָּךְ עַל תֹּהוּ, וְאֵין שָׁם יְסוֹד שֶׁהוּא בְּרִי''ת שֶׁסּוֹמֵךְ אוֹתָם, לָכֵן רָצָה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לָתֵת תּוֹרָה לְאֻמּוֹת הָעוֹלָם עוֹבְדֵי עַכּוּ''ם, שֶׁהוּא בְּרִית מִילָה מַמָּשׁ, וְלֹא רָצוּ לְקַבְּלָהּ, וְנִשְׁאֲרָה הָאָרֶץ חֲרֵבָה וִיבֵשָׁה.

וְזְהִוּ יִקָּווּ הַמַּיִם מִתַּחַת הַשָּׁמַיִם אֶל מָקוֹם אֶחָד וְתֵרָאֶה הַיַּבָּשָׁה. יִקָּווּ הַמַּיִם - זוֹ הַתּוֹרָה. אֶל מָקוֹם אֶחָד - אֵלּוּ יִשְׂרָאֵל, מִשּׁוּם שֶׁנִּשְׁמוֹתֵיהֶם תְּלוּיוֹת מֵאוֹתוֹ מָקוֹם שֶׁנֶּאֱמַר בּוֹ בָּרוּךְ כְּבוֹד ה' מִמְּקוֹמוֹ. כְּבוֹד ה' - שְׁכִינָה תַחְתּוֹנָה. מִמְּקוֹמוֹ - שְׁכִינָה עֶלְיוֹנָה. וְכֵיוָן שֶׁאוֹתָם נִשְׁמוֹתֵיהֶם מִשָּׁם, שׁוֹרָה עֲלֵיהֶם בְּוַדַּאי יהו''ה, וְנֶאֱמַר בָּהֶם (דברים לב) כִּי חֵלֶק ה' עַמּוֹ. וְזֶהוּ יִקָּווּ הַמַּיִם אֶל מָקוֹם אֶחָד.

וְהַתּוֹרָה הִיא יִשּׁוּב הָעוֹלָם. וְאֻמּוֹת הָעוֹלָם, שֶׁהֵם עוֹבְדֵי עַכּוּ''ם, שֶׁלֹּא קִבְּלוּ אוֹתָהּ, נִשְׁאֲרוּ חֲרֵבִים וִיבֵשִׁים, וְזֶהוּ שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בּוֹרֵא עוֹלָמוֹת וּמַחֲרִיבָן, אֵלֶּה שֶׁלֹּא שׁוֹמְרִים מִצְווֹת הַתּוֹרָה. לֹא שֶׁיַּשְׁמִיד הוּא מַעֲשָׂיו כְּמוֹ שֶׁחוֹשְׁבִים בְּנֵי אָדָם. וְלָמָּה יַשְׁמִיד אוֹתָם אֶת בָּנָיו, שֶׁנֶּאֱמַר בָּהֶם בְּהִבָּרְאָם, בְּה' בְּרָאָם? וְאֵלֶּה אוֹתָם שֶׁמִּתְגַּיְּרִים מֵאֻמּוֹת הָעוֹלָם, בִּגְלָלָם נָפְלָה ה' קְטַנָּה שֶׁל אַבְרָהָם בָּאֶלֶף הַחֲמִישִׁי שֶׁהוּא ה', שֶׁהוּא חָרֵב וְיָבֵשׁ. חָרֵב בְּבַיִת רִאשׁוֹן, וְיָבֵשׁ בְּבַיִת שֵׁנִי.

אומר הזוהר הקדוש שהקב"ה ברא את העולם בתורה והכוונה לפי הבנתי שהקב"ה כשברא את העולם עשה תנאי בעולם יש תורה יש עולם אין תורה אין עולם . מי שמקבל את התורה חי ומי שלא מקבל את התורה הוא חרב ויבש . ומי שמקבל את התורה חי וקיים ובלשון הזוהר יִקָּווּ הַמַּיִם - זוֹ הַתּוֹרָה. אֶל מָקוֹם אֶחָד - אֵלּוּ יִשְׂרָאֵל, מִשּׁוּם שֶׁנִּשְׁמוֹתֵיהֶם תְּלוּיוֹת מֵאוֹתוֹ מָקוֹם שֶׁנֶּאֱמַר בּוֹ בָּרוּךְ כְּבוֹד ה' מִמְּקוֹמוֹ . מים זה חיים ומים זה תורה מי שאין בו תורה אין בו חיים וזה המשמעות של בריאה והחרבת העולם מי שהתורה זה העיקר שלו הוא חי ומי שלא הוא מת = חרב ובלשון הזהר וְאֻמּוֹת הָעוֹלָם, שֶׁהֵם עוֹבְדֵי עַכּוּ''ם, שֶׁלֹּא קִבְּלוּ אוֹתָהּ, נִשְׁאֲרוּ חֲרֵבִים וִיבֵשִׁים  ולכן אם עם ישראל לא היה מקבל את התורה ביציאת מצרים לא היה עולם . עשר המכות היה החרבת מי שהוא נגד התורה ולאחר מכן בריאה של העולם מחדש עם קבלת התנאי על ידי עם ישראל יש תורה יש עולם אין תורה אין עולם . ומי שמקבל על עצמו את התורה נקרא האדם וכך אומר הזוהר  בספרא תנינא

הָאָדָ''ם חֶשְׁבּוֹנוֹ חֲמִשִּׁים. רוּחַ הַקֹּדֶשׁ שֶׁנֶּאֱמַר בָּהּ וְרוּחַ אֱלֹהִים מְרַחֶפֶת עַל פְּנֵי הַמָּיִם. שֶׁאוֹתָם בְּנֵי תוֹרָה, הַמַּיִם שֶׁל הַתּוֹרָה, נִטְלָה מֵהָעַמּוּד הָאֶמְצָעִי, זוֹ עוֹלָה בְּכָל לַיְלָה בְּאַרְבַּע חַיּוֹת שֶׁלְּכָל אַחַת אַרְבַּע כְּנָפַיִם, וּבָהֶם פּוֹרְחִים לְמַעְלָה לָעַמּוּד הָאֶמְצָעִי שֶׁכּוֹלֵל יאהדונהי.

וכדי להבין את הצד של מכות מצרים יש את הויכוח בהגדה כמה מכות לקו המצרים


הגדה של פסח לריטב"א

רבי עקיבא אומר מנין שכל מכה ומכה שהביא הקדוש ברוך הוא על המצריים במצרים היתה של חמש מכות שנאמר ישלח בם חרון אפו עברה וזעם וצרה משלחת מלאכי רעים. חרון אפו אחת. עברה שתים. זעם שלש. צרה ארבע. משלחת מלאכי רעים חמש. אמור מעתה במצרים לקו חמשים מכות. ועל הים לקו מאתים וחמשים מכות.

אומר רבי עקיבא שבמצרים לקו 50 מכות ועל הים 250 מכות . וברור לפי הזוהר שהמכות שייכות להחרבת העולם כי החרבת  העולם שייך רק במי שלא מקבל את התורה ועוד יותר  שהכוח של התורה גורם מצד אחד לחיים ומצד לשני למוות כמו שאומר הזוהר

זוהר  תרגום

קוּם אַתָּה הָרוֹעֶה הַנֶּאֱמָן, שֶׁבִּגְלָלְךְ נֶאֱמַר (שמות ב) וַיִּפֶן כֹּה וָכֹה וַיַּךְ אֶת הַמִּצְרִי. שֶׁבְּשֵּׁם הָאֵם הָעֶלְיוֹנָה, שֶׁהִיא חֲמִשִּׁים שְׁעָרִים, הִכִּיתָ אוֹתוֹ, שֶׁנִּרְמְזוּ בְּכֹ''ה. וָכֹ''ה, הָאוֹתִיּוֹת שֶׁמְּיַחֲדִים בָּהֶם אֶת הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא פַּעֲמַיִם בְּכָל יוֹם שְׁמַע יִשְׂרָאֵל ה' אֱלֹהֵינוּ ה' אֶחָד, שֶׁיֵּשׁ בְּשֵׁשׁ הַתֵּבוֹת עֶשְׂרִים וְחָמֵשׁ אוֹתִיּוֹת, וּפַעֲמַיִם הֵם ן'. בְּאֵלּוּ הַחֲמִשִּׁים הִכָּה אֶת פַּרְעֹה וִאֶת כָּל עֲבָדָיו חֲמִשִּׁים מַכּוֹת.

אותו כוח של התורה שניתן למשה הוא אותו כוח שגורם להחרבת  העולם שלא מקבל את התורה כי כך ברא הקב"ה את העולם . ואני רוצה לפרש את רבי עקיבא לגבי 250 מכות שמדובר עד היכן מגיע כוח התורה לקיים או להחריב את העולמות

אומר הזוהר ויחי

לָמַדְנוּ, וַיִּקְרְבוּ יְמֵי יִשְׂרָאֵל לָמוּת. אָמַר רַבִּי יְהוּדָה, אוֹי לָעוֹלָם, שֶׁהֲרֵי בְּנֵי אָדָם לֹא רוֹאִים וְלֹא שׁוֹמְעִים וְלֹא יוֹדְעִים, שֶׁהֲרֵי כָּל יוֹם וָיוֹם קוֹל הַכָּרוֹז נִשְׁמָע בְּמָאתַיִם חֲמִשִּׁים עוֹלָמוֹת.

ואומר הזוהר שמות

בָּא אוֹתוֹ הַגָּן, שֶׁהָיְתָה (שהיא) שְׁמוּרָה בְּמָאתַיִם וַחֲמִשִּׁים עוֹלָמוֹת, הִיא שְׁכִינָה נִכְבָּדָה בְּזִיוָהּ, שֶׁיּוֹצֵאת מִזִּיו לְזִיו, וְזִיוָהּ שׁוֹפֵעַ מִמֶּנָּה לְאַרְבָּעָה צְדָדִים רָאשִׁיִּים לָרִאשׁוֹנִים (לקיום). מֵאוֹתוֹ זִיו יוֹצֵא (נמשך) לְכָל אוֹתָם לְמַטָּה, וְהִיא נִקְרֵאת גַּן עֵדֶן.

כלומר רבי עקיבא בא להסביר שאותו כוח של תורה מגיע ל 250 עולמות ואותו כוח מגיע ומחריב 250 עולמות זה כנגד זה . וזה מה שרוצה להסביר לנו רבי עקיבא שאותו כוח טומאה נמצא ב 250 עולמות ולכן צריך 250 מכות כדי להביא אותם למצב של תוהו . אבל כוח התורה מגיע ל 70000 עולמות כמו שאומר הזוהר

שָׁנִינוּ, בַּשָּׁעָה הַהִיא שֶׁדְּבַר תּוֹרָה מִתְחַדֵּשׁ מִפִּי אָדָם, הַדָּבָר הַהוּא עוֹלֶה וּמִזְדַּמֵּן לִפְנֵי הַקָּדוֹשׁ- בָּרוּךְ-הוּא, וְהַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא נוֹטֵל אֶת אוֹתוֹ הַדָּבָר [תורה] וּמְנַשֵּׁק אוֹתוֹ, וּמְעַטֵּר אוֹתוֹ בְּשִׁבְעִים עֲטָרוֹת גְּלוּפוֹת וּמְחֻקָּקוֹת. וּדְבַר חָכְמָה שֶׁהִתְחַדֵּשׁ, עוֹלֶה וְיוֹשֵׁב עַל רֹאשׁ הַצַּדִּיק חַי הָעוֹלָמִים, וְטָס מִשָּׁם וּמְשׁוֹטֵט בְּשִׁבְעִים אֶלֶף עוֹלָמוֹת וְעוֹלֶה אֶל עַתִּיק הַיָּמִים. וְכָל הַדְּבָרִים שֶׁל עַתִּיק הַיָּמִים, דִּבְרֵי חָכְמָה הֵם בְּסוֹדוֹת נִסְתָּרִים עֶלְיוֹנִים.

לסיכום יש לנו ראיות מהזוהר למהלך של בריאת העולם מחדש ביציאת מצרים ב 7 ימים ארוכים של 7 ימים כל אחד . החרבת עולמות ובניתם נובע מקבלת התורה או אי קבלת התורה על ידי עם ישראל ואומות העולם . רבי עקיבא הסביר ש 250 מכות שהיה על הים הגיעו ל 250 עולמות . אבל התורה מגיעה ל 70000 עולמות . ומי שיכול לברוא את העולם ולהחריבם זה רק כוח התורה שהעולם נברא כאשר הקב"ה ראה את התורה וברא את העולם .