7.9.2018

פרשת נצבים מה הכונה לבחור בחיים ? מה הכוונה לבחור במות? למה התורה כותבת לנו לבחור בחיים ולא במוות ? מי בחר המוות ? מי הראשון שבחר בחיים לאחר חטא האדם הראשון ? מהו עץ החיים ? ומאין יש לאדם רצון לבחור במוות ? ‏כ"ז/אלול/תשע"ח

 בס"ד
פרשת נצבים מה הכונה לבחור בחיים ? מה הכוונה לבחור במות? למה התורה  כותבת לנו לבחור בחיים ולא במוות ? מי בחר המוות ? מי הראשון שבחר בחיים לאחר חטא האדם הראשון ? מהו עץ החיים ? ומאין יש לאדם רצון לבחור במוות ? ‏כ"ז/אלול/תשע"ח

‏ דברים פרק ל

(טו) רְאֵ֨ה נָתַ֤תִּי לְפָנֶ֙יךָ֙ הַיּ֔וֹם אֶת־הַֽחַיִּ֖ים וְאֶת־הַטּ֑וֹב וְאֶת־הַמָּ֖וֶת וְאֶת־הָרָֽע:

דברים פרק ל

(יט) הַעִדֹ֨תִי בָכֶ֣ם הַיּוֹם֘ אֶת־הַשָּׁמַ֣יִם וְאֶת־הָאָרֶץ֒ הַחַיִּ֤ים וְהַמָּ֙וֶת֙ נָתַ֣תִּי לְפָנֶ֔יךָ הַבְּרָכָ֖ה וְהַקְּלָלָ֑ה וּבָֽחַרְתָּ֙ בַּֽחַיִּ֔ים לְמַ֥עַן תִּחְיֶ֖ה אַתָּ֥ה וְזַרְעֶֽךָ:

וצריך להבין מה הכוונה חיים ולמה התורה אומרת ובחרת בחיים ? הרי ברור שאדם שעומד לפניו חיים וטוב מוות ורע יבחר בחיים ולא במוות .

אומר המלבי"ם דברים פרק ל

(טו) ראה נתתי לפניך היום את החיים. הוא קיום התורה: ואת הטוב. הוא הגמול: ואת המות הוא בטול התורה: ואת הרע. ענשה:

כלומר החיים זה התורה . בחירה בחיים זה בחירה בתורה . מי שבוחר בחיים חייב לבחור בתורה .

אבל אתה רואה את אומות העולם שלא בחרו בחיים כי הקב"ה נתן להם חוקים והם בחרו במוות וברע

יחזקאל פרק כ פסוק כה

וְגַם־אֲנִי֙ נָתַ֣תִּי לָהֶ֔ם חֻקִּ֖ים לֹ֣א טוֹבִ֑ים וּמִ֨שְׁפָּטִ֔ים לֹ֥א יִֽחְי֖וּ בָּהֶֽם:

וכך כותב הרד"ק יחזקאל פרק כ

(כה) וגם אני נתתי להם חקים לא טובים - כיון שהם מאסו בחקותי מסרתים אותה ביד אויביהם שישימו עליהם חקים שלא יהיו טובים להם כמו חקי שהיו טובים להם אם היו הולכים בהם והחקים שהיו משימים עליהם האויבים הם המסים שהיו משימים עליהם לחק בכל שנה ושנה ועבודות אחרות: משפטים לא יחיו בהם - שישימו אויביהם משפטים וגזירות עליהם שלא יחיו בהם אלא ימותו בהם ואם היו עושים משפטים היו חיים בהם כמו שכתוב אשר יעשה אותם האדם וחי בהם:

וצריך להבין למה אדם יבחר במוות וברע ולא בחיים

וכך כותב המדרש תנחומא (ורשא) פרשת ראה

אף משה סדר לפניהם שני דרכים הטובה והרעה דרך חיים ודרך מות ברכה וקללה שלא יהיו הרשעים אומרים ברא את העולם סתם ולא פירש לנו איזה דרך רעה שנפרוש ממנה ונבא לטובה, לכך אמר להם משה והברכה אם תשמעו והקללה אם לא תשמעו, משל לזקן שהיה יושב על הדרך והיו לפניו שתי דרכים אחת תחלתה קוצים וסופה מישור ואחת תחלתה מישור וסופה קוצים והיה יושב בראש שתיהן ומזהיר העוברים ואומר להם אף על פי שאתם רואים תחלתה של זו קוצים לכו בה שסופה מישור וכל מי שהיה חכם שומע לו והיה מהלך בה ומתיגע קמעא הלך בשלום ובא בשלום, אבל אותן שלא היו שומעין לו היו הולכים ונכשלין בסוף כך היה משה פירש לבני ישראל ואמר להם הרי דרך החיים ודרך המות ברכה וקללה ובחרת בחיים למען תחיה אתה וזרעך.

כלומר בחירה בדרך של החיים זה בחירה בדרך ארוכה ולא קלה בדרך שיש בה הרבה ניסיונות ומאמץ שהאדם צריך לעשות . כמו שאומר המדרש דרך שיש בה הרבה קוצים וניראת דרך ארוכה ומפרכת לעומת הדרך הקלה יותר של מי שלא רוצה לבחור בתורה שתחילת הדרך היא קלה ומאוד קל ללכת בה אבל בסוף הדרך יש את הקוצים והמוות  ולפעמים אדם בוחר בדרך הקלה עכשיו . כי אדם בוחר לפי מה שעיניו רואות עכשיו ומה שהוא רואה זה קוצים ומבטיחים לו בסוף דרך ישרה שמגיעה לאמת לעומת הדרך שניראת עכשיו קלה ובטוחה אבל אומרים לו שבסוף יש קוצים והיא מגיעה למוות . ולכן זה היה בחירה של אומות העולם שבחרו במוות ולא בחיים . בחרו ברע ולא בטוב . ולכן הקב"ה נתן להם

וְגַם־אֲנִי֙ נָתַ֣תִּי לָהֶ֔ם חֻקִּ֖ים לֹ֣א טוֹבִ֑ים וּמִ֨שְׁפָּטִ֔ים לֹ֥א יִֽחְי֖וּ בָּהֶֽם:

הקב"ה נתן לאדם את הבחירה וחלק מהבחירה של האדם שיכול לבחור גם ברע , כי אם היו אומות העולם בוחרים במוות ומיד היו מתים בעצם לא היה להם בחירה כי המציאות לא היית נותנת להם את האפשרות לבחור . ולכן הקב"ה כחלק מבחירת האדם נותן לו את האפרות לטעות כדי שבאמת יהיה לאדם בחירה חופשית ולכן כחלק מהבחירה שלהם נתן להם אפשרות לעשות חוקים שהתוצאה האמיתית שלהם זה מוות כלומר חוקים לֹ֥א יִֽחְי֖וּ בָּהֶֽם:  ולכן מזהיר אותנו הקב"ה שלא נטעה ונחשוב שאם הם בחרו בחוקים לא טובים והם עדיין חיים המסקנה שזה חוקים טובים . רק חוקי התורה הם חוקים טובים והדרך היחידה לבחור בחיים זה לבחור בתורה .

וכך כותב המדרש תנחומא (ורשא) פרשת משפטים

תלמוד לומר אשר תשים לפניהם לפני ישראל ולא לפני כותים שכל מי שמניח דייני ישראל והולך לפני עכו"ם כפר בהקדוש ברוך הוא תחלה ואחרי כן כפר בתורה שנא' (דברים לב) כי לא כצורנו צורם ואויבינו פלילים, מלה"ד =משל למה הדבר דומה= לחולה שנכנס הרופא לבקרו אמר לבני ביתו האכילוהו והשקוהו כל מה שרוצה אל תמנעו ממנו כלום נכנס אל אחר אמר לבני ביתו הזהרו שאל יאכל דבר פלוני ואל ישתה דבר פלוני, אמרו לו לזה אמרת לאכול כל מה שהוא רוצה ולזה את אומר אל יאכל, אמר להן החולה הראשון אינו של חיים לפיכך אמרתי להם אל תמנעו לו כלומר בין יאכל ובין לא יאכל ימות, אבל זה שהוא של חיים אמרתי אל יאכל דבר פלוני שלא יכביד את חוליו, וכן חוקות עכו"ם שנא' (ירמיה י) כי חוקות העמים הבל הוא וכתיב וגם אני נתתי להם חוקים לא טובים ומשפטים לא יחיו בהם (יחזקאל כ) אבל לישראל נתתי להם מצות וחוקים טובים שנא' (ויקרא יח) ושמרתם את חקתי ואת משפטי אשר יעשה אותם האדם וחי בהם, ואלה המשפטים אמר הקדוש ברוך הוא לישראל אם עשיתם את הדין ואין אתם מזדקקין לפני עו"ג אבנה לכם בהמ"ק =בית המקדש= וישבו בה סנהדרין שנאמר (ישעיה א) ואשיבה שופטיך כבראשונה וגו' וכתיב (שם /ישעיהו א'/) ציון במשפט תפדה וגו', וכתיב (שם /ישעיהו/ נו) כה אמר ה' שמרו משפט ועשו צדקה כי קרובה ישועתי לבא וגו'.

וכדי שנבין שהחים זה התורה אומר התנא דבי אליהו אליהו רבה (איש שלום) פרשה א

ויגרש את האדם (בראשית ג' כ"ד), מלמד שנתן לו הקדוש ברוך הוא גירושין כאשה. וישכן מקדם לגן עדן את הכרובים (שם שם /בראשית ג'/), מלמד שהכרובין קודמין למעשה בראשית. ואת להט החרב המתהפכת (שם /בראשית ג'/), זו גהינם. לשמור את דרך (שם /בראשית ג'/), זו דרך ארץ, מלמד שדרך ארץ קדמה לכל. עץ החיים (שם /בראשית ג'/), אין עץ חיים אלא תורה, שנאמר עץ חיים היא למחזיקים בה וגו' (משלי ג' י"ח).

כלומר עץ החיים זה התורה . כדי לחיות צריך לקיים את התורה . והדרך היחידה לחיים זה בחירה בתורה ולא בשום דבר אחר .

וכך  ממשיך הזוהר הקדוש ואומר

פָּתַח רַבִּי שִׁמְעוֹן וְאָמַר, מַהוּ שֶּׁכָּתוּב (ישעיה לח) וַיָּסֵב חִזְקִיָּהוּ פָּנָיו אֶל הַקִּיר וַיִּתְפַּלֵּל אֶל ה' - בֹּא תִרְאֶה כַּמָּה הוּא הַכֹּחַ הֶחָזָק שֶׁל הַתּוֹרָה וְכַמָּה הוּא עֶלְיוֹן עַל הַכֹּל. שֶׁכָּל מִי שֶׁמִּשְׁתַּדֵּל בַּתּוֹרָה, לֹא פוֹחֵד מֵעֶלְיוֹנִים וְתַחְתּוֹנִים, וְלֹא פוֹחֵד מֵחֳלָאִים רָעִים שֶׁל הָעוֹלָם, מִשּׁוּם שֶׁהוּא אָחוּז בְּעֵץ הַחַיִּים וְלוֹמֵד מִמֶּנּוּ בְּכָל יוֹם.

שֶׁהֲרֵי הַתּוֹרָה מְלַמֶּדֶת אָדָם לָלֶכֶת בְּדֶרֶךְ אֱמֶת, תְּלַמֵּד אוֹתוֹ עֵצָה אֵיךְ יָשׁוּב לִפְנֵי רִבּוֹנוֹ לְבַטֵּל אֶת אוֹתָהּ הַגְּזֵרָה. שֶׁאֲפִלּוּ אִם נִגְזָר עָלָיו שֶׁלֹּא תִתְבַּטֵּל הַגְּזֵרָה הַזּוֹ - מִיָּד מִתְבַּטֶּלֶת וּמִסְתַּלֶּקֶת מִמֶּנּוּ וְלֹא שׁוֹרָה עַל הָאָדָם בָּעוֹלָם הַזֶּה. וּמִשּׁוּם כָּךְ צָרִיךְ הָאָדָם לְהִשְׁתַּדֵּל בַּתּוֹרָה יָמִים וְלֵילוֹת וְלֹא יָסוּר מִמֶּנָּה. זֶהוּ שֶׁכָּתוּב (יהושע א) וְהָגִיתָ בּוֹ יוֹמָם וָלַיְלָה. וְאִם סָר מִן הַתּוֹרָה אוֹ נִפְרָד מִמֶּנָּה, כְּאִלּוּ נִפְרָד מֵעֵץ הַחַיִּים.

ועוד אומר הזוהר הקדוש

וּבִגְלַל זֶה וְאֵת לַהַט הַחֶרֶב הַמִּתְהַפֶּכֶת, וְהַכֹּל כְּדֵי לִשְׁמֹר אֶת דֶּרֶךְ עֵץ הַחַיִּים, שֶׁהִיא תּוֹרָה, שֶׁנֶּאֱמַר בָּהּ (משלי ג) עֵץ חַיִּים הִיא, וְהִיא תּוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה. אִם זָכָה אָדָם - הִיא סַם חַיִּים שֶׁלּוֹ, וְאִם לָאו - הִיא מִתְהַפֶּכֶת לוֹ לְסַם הַמָּוֶת.

ומאיפה לאדם יש את הרצון לבחור ברע ? האכילה מעץ הדעת גרמה לו לאדם שיכנס בו הטוב והרע ולכן קל לו לבחור ברע

וכך כותב הזוהר הקדוש

וּבֹא וּרְאֵה, כְּשֶׁחָטָא אָדָם, הוּא חָטָא בְּעֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע, שֶׁכָּתוּב וּמֵעֵץ הַדַּעַת וְגוֹ', וְהוּא חָטָא בּוֹ וְגָרַם מָוֶת לָעוֹלָם. מַה כָּתוּב? וְעַתָּה פֶּן יִשְׁלַח יָדוֹ וְלָקַח גַּם מֵעֵץ הַחַיִּים וְגוֹ' [וגרם מות לכל בני העולם]; וּכְשֶׁבָּא אַבְרָהָם, הִתְקִין אֶת הָעוֹלָם עִם אִילָן אַחֵר, שֶׁהוּא עֵץ הַחַיִּים, וְהוֹדִיעַ אֶת הָאֱמוּנָה לְכָל בְּנֵי הָעוֹלָם.

כלומר האדם אכל מעץ הדעת ונכנס בו הטוב והרע . אומות העולם בחרו במוות ולא קיבלו על עצמם את התורה שהקב"ה נתן להם וגם לא 7 מצוות בני נח והאדם הראשון שקיבל על עצמו את התורה לאחר חטא האדם הראשון היה אברהם אבינו שבחר בעץ החיים הוא התורה וממנו יצא העם היהודי שקיבל את התורה במעמד הר סיני . כלומר אברהם אבינו היה זה שהחזיר לעולם את הבחירה בעץ החיים .


וכך כותב וכך כותב מעשי ה' מעשי בראשית פרק יג (פרשת בראשית)

אם כן הוכרח להיות לצדיק דבקות בשכינה, ואחר זה נתקיימה השביתה שלא יברא עוד עולמות ומחריבן ונתקשרו הצינורות, שקודם שנולד אברהם לא היה אפשר לעולם שנברא למשוך מן הקדש, כי היה העולם פועל בלתי שלם לא הגיע אליו התכלית, עד שנולד אברהם וניתנה נפש יתרה לכל מעשה בראשית, לפי שמשך מן השפע לקיום העולם והעמדתו זו היא נפש יתירה, כי הראשונה היא אותה שנאמר ויפח באפיו נשמת חיים. והיה סיפור הברכה הזאת אחרי שנולד אברהם, כי משה יספר זה ולא היתה הברכה הזאת שנאמר ויברך אותו בעת הבריאה, ולכן אמר כי בו שבת מכל מלאכתו אשר ברא אלהים לעשות, ר"ל שהיה בונה עולמות כדי שיעשו פרי, וכאשר לא היו עושים פרי היה מחריבן, אבל בשבת אחר שנולד אברהם שעשה פרי, שבת מלברא עולמות:

אברהם הוא הראשון אחרי חטא האדם הראשון שבחר בחיים ובחר בטוב ולפניו כל אומות העולם בחרו במוות וברע .

וזה באמת הבחירה שעומדת לפנינו כל רגע ורגע לבחור בחיים ולא במוות . אמנם זה דרך קשה אבל סופה ישרה וחיים  . קל לבחור בדרך הקלה וזה לבחור במוות וברע אבל סופה קוצים כלומר מוות .