4.8.2017

פרשת ואתחנן מה המשמעות של הביטוי "עם מרדכי " ? כיצד זה קשור למלחמה של המלאכים בעם ישראל ? מי הודיע להמן שמרדכי הוא הניצוץ של משה ? מה הקשר לפיצול של פורים לשני ימים שונים י"ד ו ט"ו ? למה "עם מרדכי" זה רבנן ? ‏י"ב/אב/תשע"ז

בס"ד
פרשת ואתחנן מה המשמעות של הביטוי "עם מרדכי " ? כיצד זה קשור למלחמה של המלאכים בעם ישראל ? מי הודיע להמן שמרדכי הוא הניצוץ של משה ? מה הקשר לפיצול של פורים לשני ימים שונים י"ד ו ט"ו ? למה "עם מרדכי" זה רבנן  ? ‏י"ב/אב/תשע"ז

בפרשת פינחס ובפרשת מטות מסעי ניסיתי להבין ולהסביר את ההבנה של הקשר של המלאכים שנפלו לעולם הם בני הענקים ללבן ולבלעם ולבלעם ובלק ומשם לעמלק ולהבין מה מניע אותם מה המטרה שלהם וכיצד הם קשורים לקבלת התורה ולאחרית הימים .

הרב הרשלר הפנה את תשומת ליבי שאולי המהלך הזה יכול להסביר את המושג שמופיע במגילת אסתר עם מרדכי אסתר פרק ג

(ו) וַיִּ֣בֶז בְּעֵינָ֗יו לִשְׁלֹ֤חַ יָד֙ בְּמָרְדֳּכַ֣י לְבַדּ֔וֹ כִּֽי־הִגִּ֥ידוּ ל֖וֹ אֶת־עַ֣ם מָרְדֳּכָ֑י וַיְבַקֵּ֣שׁ הָמָ֗ן לְהַשְׁמִ֧יד אֶת־כָּל־ הַיְּהוּדִ֛ים אֲשֶׁ֛ר בְּכָל־מַלְכ֥וּת אֲחַשְׁוֵר֖וֹשׁ עַ֥ם מָרְדֳּכָֽי:

וכתבתי שהמן ניסה להשמיד את מרדכי בהתחלה וזאת מחוסר ההבנה שלו מי זה מרדכי אבל אשתו זרש אומרת באסתר פרק ו

(יג) וַיְסַפֵּ֨ר הָמָ֜ן לְזֶ֤רֶשׁ אִשְׁתּוֹ֙ וּלְכָל־אֹ֣הֲבָ֔יו אֵ֖ת כָּל־אֲשֶׁ֣ר קָרָ֑הוּ וַיֹּ֠אמְרוּ֩ ל֨וֹ חֲכָמָ֜יו וְזֶ֣רֶשׁ אִשְׁתּ֗וֹ אִ֣ם מִזֶּ֣רַע הַיְּהוּדִ֡ים מָרְדֳּכַ֞י אֲשֶׁר֩ הַחִלּ֨וֹתָ לִנְפֹּ֤ל לְפָנָיו֙ לֹא־תוּכַ֣ל ל֔וֹ כִּֽי־נָפ֥וֹל תִּפּ֖וֹל לְפָנָֽיו:

כלומר אומרת לו זרש אם מרדכי הוא מזרע היהודים אתה לא תוכל לו כי אתה הַחִלּ֨וֹתָ לִנְפֹּ֤ל לְפָנָיו֙ ולפי ההבנה שלי זה הנפילה של המלאכים מול משה במעמד הר סיני בו משה מנצח את המלכים שמנסים למנוע ממנו את קבלת התורה בפסיקתא רבתי (איש שלום) פיסקא כ - פ' מתן תורה

באותה שעה נתגלגלו רחמיו של הקדוש ברוך הוא (ועלה) ויצתה בת קול ואמרה לו להדרניאל, דעו שמימיכם אנשי מריבה אתם, כשביקשתי לבראות את אדם הראשון עשיתם לפני קטיגור ואמרתם מה אנוש כי תזכרנו (תהלים ח' ה') ולא עזבתם אותי עד ששרפתי מכם כתות באש, ועכשיו אתם עומדים (במדינה) [במריבה] ואין אתם מניחים אותו ליתן תורה לישראל, שאילמלא אין ישראל מקבלין את התורה אין דירה לא לי ולא לכם, כיון ששמע הדרניאל כך אמר לפניו, גלוי וידוע לפניך שלא ידעתי שברשותך בא עכשיו אני אעשה לו שליח ומהלך לפניו כתלמיד לפני רבו, והיה מהלך לפניו עד שהגיעו לאשו של סנדלפון,

וכתוב במדרש דברים רבה (וילנא) פרשת וזאת הברכה פרשה יא את הניצחון החלקי של משה על המלאכים כאשר משה הצליח לעוור את עינו

רשע מכאן אין לך לומר כן לך ברח מלפני איני נותן נשמתי לך מיד חזר סמאל והשיב דבר לפני הגבורה א"ל הקדוש ברוך הוא לסמאל בא והבא נשמתו של משה מיד שלף חרבו מתערו ועמד על משה מיד קצף עליו משה ונטל את המטה בידו שחקוק בו שם המפורש ופגע בו בסמאל בכל כחו עד שנס מלפניו ורץ אחריו בשם המפורש ונטל קרן הודו מבין עיניו ועיור את עיניו עד כאן עלתה למשה

כלומר המן שהוא מזרע עמלק ועמלק הוא ההמשך של בלעם ובלק שקבלו את כל הידע שלהם מהמלאכים שנפלו יש לו קשר לנפילה של אותם מלאכים ולכן אומרת לו זרש אם מרדכי הוא זה שנפלת מולו כלומר מניצוץ של משה גם אתה תיפול  לפניו . ולכן המן שמבין שאין לו יכולת להתמודד מול מרדכי ממשיך בלנסות להשמיד את עם ישראל וכמו שאמרתי לנסות את המסלול שהקב"ה העלה כאפשרות לאחר חטא העגל  בשמות פרק לב

(ט) וַיֹּ֥אמֶר יְקֹוָ֖ק אֶל־מֹשֶׁ֑ה רָאִ֙יתִי֙ אֶת־הָעָ֣ם הַזֶּ֔ה וְהִנֵּ֥ה עַם־קְשֵׁה־עֹ֖רֶף הֽוּא:

(י) וְעַתָּה֙ הַנִּ֣יחָה לִּ֔י וְיִֽחַר־אַפִּ֥י בָהֶ֖ם וַאֲכַלֵּ֑ם וְאֶֽעֱשֶׂ֥ה אוֹתְךָ֖ לְג֥וֹי גָּדֽוֹל:

עד כאן סיכום הדברים שכתבתי בפרשת פינחס ומטות מסעי . וכאן הפנה אותי הרב נתי כהן לגמרא במסכת מגילה ולראות האם זה מסתדר עם המהלך שלי אומר התלמוד בבלי מסכת מגילה דף יג עמוד ב

 ויבז בעיניו לשלח יד במרדכי לבדו אמר רבא בתחילה במרדכי לבדו, ולבסוף בעם מרדכי, ומנו - רבנן, ולבסוף בכל היהודים. הפיל פור הוא הגורל, תנא: כיון שנפל פור בחדש אדר שמח שמחה גדולה, אמר: נפל לי פור בירח שמת בו משה. ולא היה יודע שבשבעה באדר מת ובשבעה באדר נולד.

דבר ראשון אנחנו רואים שלהמן היה חסר מידע על משה ואני רוצה להגיד שחוסר המידע הזה הוא שגרם לו לא לראות את הקשר בן מרדכי למשה ורק אשתו זרש לאחר שראתה את מרדכי עם בגדי המלכות ולפי מספר  מאמרים שכתבתי בעבר שמרדכי היה כהן היו אלה בגדי כהן גדול  ובהם יש לי ראיות שמרדכי היה כהן או לפחות ספק כהן כמו שהיה משה ספק כהן שהגמרא בתלמוד בבלי מסכת זבחים דף קא עמוד ב

מסתפקת אם היה כהן גדול או לא .

והגמרא במגילה מדברת על שלוש שלבים שתוכנית של המן שלב ראשון מרדכי שלב שני "עם מרדכי " ושלב שלישי כל היהודים .

לגבי מרדכי העניין מובן כי מרדכי הוא ניצוץ של משה ומשה ניצח את המלאכים כשעלה לקבל את התורה ולכן המן לא יכול לנצח את מרדכי וזה בדיוק כמו שכתבתי  מה שאומרת זרש להמן . וצריך להבין מי זה עם מרדכי ? אם ההשוואה שלי נכונה הרי לפי התוכנית של הקב"ה כפי שהציע למשה עם מרדכי זה אותו גוי שהקב"ה יעשה ממשה כמו שאמר לו (י) וְעַתָּה֙ הַנִּ֣יחָה לִּ֔י וְיִֽחַר־אַפִּ֥י בָהֶ֖ם וַאֲכַלֵּ֑ם וְאֶֽעֱשֶׂ֥ה אוֹתְךָ֖ לְג֥וֹי גָּדֽוֹל:

אבל הגמרא מפרשת מי זה עם מרדכי ? זה רבנן "ולבסוף בעם מרדכי, ומנו – רבנן" 

וצריך להבין כיצד זה מסתדר עם המהלך שלי כי יש לכאורה הבדל בן הרצון של הקב"ה לעשות את משה גוי גדול לבן ההבנה שעם מרדכי זה רבנן כי גוי גדול זה רק צאצאים ישירים של משה אבל עם מרדכי שזה רבנן זה יכול להיות גם לא צאצאים ישירים .

אומר התלמוד ירושלמי (וילנא) מסכת פאה פרק ב

ריב"ל אמר עליהם ועליהם כל ככל דברים הדברים מקרא משנה תלמוד ואגדה אפי' מה שתלמיד ותיק עתיד להורות לפני רבו כבר נאמר למשה בסיני מה טעם [קהלת א י] יש דבר שיאמר אדם ראה זה חדש הוא וגו' משיבו חבירו ואומר לו כבר היה לעולמים

ואומר המדרש תנחומא (בובר) פרשת כי תשא

[יז] ויאמר ה' אל משה כתב לך את הדברים האלה (שמות לד כז). זש"ה אכתוב לו רובי תורתי (הושע ח יב), כשבא הקדוש ברוך הוא ליתן את התורה, אמרה למשה על סדר, המקרא והמשנה והאגדה והתלמוד, שנאמר וידבר אלהים את כל הדברים האלה (שם /שמות/ כ א), אפילו מה שישאל תלמיד ותיק לרבו,

כלומר משה קיבל מהקב"ה כאשר עלה לקבל את התורה את כל מה שיגיד או ישאל תלמיד ותיק את רבו או מה שיורה ואומר הילקוט שמעוני תורה פרשת ואתחנן רמז תתכג

עלה ראש הפסגה וראה בעיניך [ג, כז], מגיד הכתוב שהראהו את הרחוק כקרוב, ואת שאין גלוי כגלוי, ואת כל הקרוי ארץ ישראל, שנאמר ויראהו ה' את כל הארץ ואת ארץ נפתלי ואת הנגב ואת הככר, ויאמר ה' אל משה זאת הארץ, רבי עקיבא אומר מגיד הכתוב שהראה לו הקדוש ברוך הוא למשה את כל חדרי ארץ ישראל כשלחן ערוך, שנאמר ויראהו ה' את כל הארץ, רבי אליעזר אומר נתן כח בעיניו של משה וראה מסוף העולם ועד סופו

כלומר הקב"ה הראה למשה מסוף העולם עד סופו כלומר יש להגיד שהשילוב של הראיה של משה מסוף העולם עד סופו וכמו כן את כל מה שיגיד או ישאל תלמיד ותיק וצריך להגיד שהקב"ה אמר למשה שהוא יכלה את עם ישראל וישאיר אותו גוי גדול הכוונה היא שקב"ה חייב להשאיר לפחות אל כל מי שיגיד דברי תורה כלומר מה שהתלמוד הירושלמי קורא תלמיד ותיק  כי את זה לא ניתן לשנות כי זה מציאות שהקב"ה הראה למשה  ורק  מי שהוא לא תלמיד ותיק והוא מישראל הקב"ה יכול לכלות אותו  . ולכן הגמרא שאומרת עם מרדכי זה רבנן לשיטתי ולפי ההבנה שלי זה אלו שנקראים בתלמוד הירושלמי תלמיד ותיק ואת אלו ראה משה כאשר הקב"ה נתן לו את כוח הראיה לראות מסוף העולם עד סופו כולל דברי התורה שלהם ולכן המן ניסה את התוכנית שלו מהכבד לקל תחילה את מרדכי עצמו שהוא המקביל של משה וכאשר הבין שהוא לא מצליח הוא ממשיך  לעם מרדכי זה רבנן שהם אלו שנכללים שדברי התורה שמשה ראה כאשר עלה לקבל את התורה והשלב השלישי הוא עם ישראל .

וכדי להבין את מה שכתוב במגילת אסתר משוה הספרי דאגדתא על אסתר - מדרש פנים אחרים (בובר) נוסח ב פרשה ג את המן ליערק

[ג, ו] ויבז בעיניו לשלוח יד במרדכי לבדו, א"ל הקדוש ברוך הוא בוזה בן בוזה, כתיב ויבז עשו את הבכורה (בראשית כה לד), וכתיב הכא ויבז בעיניו.

כלומר כל המהלך של המן כנגד מרדכי ועם מרדכי ועם ישראל נובעת מתוך פרוש המציאות השונה של המן . הוא בא עם ראיה שהוא המן אלטרנטיבה יותר נכונה מעם ישראל כמו דעתם של המלאכים וכמו עשיו שביזה את הבכורה כלומר ראית העולם שלו גרמה לו לחשוב שאין חשיבות בבכורה  ולכן הוא "ביזה" אותה ולכן המן  מתחיל את התוכנית שלו במרדכי שהוא הראש של עם ישראל שאמור לקבל את התורה מאהבה כמו משה שקיבל את התורה ולאחר מכן בסדר חשיבות יורד זה עם מרדכי הם  רבנן ולפי הפרוש שלי הם מה שהתלמוד הירושלמי קוראת תלמיד ותיק ולאחר מכן ממשיך בעם ישראל .   

ואת החלוקה הזאת בן משה לזקני עם ישראל ולעם ישראל אנחנו רואים במעמד שקדם לעלייתו של משה לקבל את התורה  . שמות פרק כד

(ט) וַיַּ֥עַל מֹשֶׁ֖ה וְאַהֲרֹ֑ן נָדָב֙ וַאֲבִיה֔וּא וְשִׁבְעִ֖ים מִזִּקְנֵ֥י יִשְׂרָאֵֽל:

(י) וַיִּרְא֕וּ אֵ֖ת אֱלֹהֵ֣י יִשְׂרָאֵ֑ל וְתַ֣חַת רַגְלָ֗יו כְּמַעֲשֵׂה֙ לִבְנַ֣ת הַסַּפִּ֔יר וּכְעֶ֥צֶם הַשָּׁמַ֖יִם לָטֹֽהַר:

ואומר המכילתא דרבי שמעון בר יוחאי פרק כד פסוק ט

(ט). ויעל משה משה מחצה בפני עצמו. ואהרן אהרן מחצה בפני עצמו. נדב ואביהוא ושבעים מזקני ישראל כל אחד מחצה בפני עצמו.

לסיכום אנחנו רואים שהמעשה של המן במגילת אסתר נובע מתוך  תהליך שהתחיל במלאכים הועבר ללבן ולבלעם ומשם לבלעם ובלק ומשם לעמלק וזהו הניסיון להחליף את עם ישראל באומות העולם . הניסיון של לבן היה לאבד את הכול אבל לאחר מתן תורה ולאחר שמשה הצליח לנצח במידה מסוימת את המלאכים מה שנותר לעמלק זה להילחם בעם ישראל . מרדכי הוא המקביל למשה ו,עם מרדכי"  זה רבנן שהוא מה שהקב"ה אומר למשה אני אכלה את  עם ישראל ויעשה אותך גוי גדול שהם  רבנן מה שנקרא בתלמוד הירושלמי תלמיד ותיק שהקב"ה הראה למשה את כל דברי התורה שלהם שיגידו מסוף העולם עד סופו . ולכן המן מנסה להשמיד את מרדכי עד שהוא מבין שלא יוכל לו וממשיך בעם מרדכי וגם מבין שהוא לא יכול להם ובסוף בכל עם ישראל .

ואולי זה הסיבה שפורים מחולק לשני חלקים כנגד מרדכי ועם מרדכי  חלק אחד ועם ישראל חלק שני

וכמו כן זה כנגד זה 3 מלחמות שונות בימי אסתר מלחמה בשושן הבירה מלחמה בשושן ומלחמה בשאר הארצות כאשר שושן הבירה ושושן זה כנגד מרדכי ועם מרדכי ושאר הארצות זה כנגד עם ישראל .