31.5.2019

פרשת במדבר חוכמה בגויים תאמין 25 כיצד השאלה העשירית קשורה לשאלה התשיעית ?מי הם הערב רב שנכנסו לתוך עם ישראל ? מה הקשר של עם ישראל לצאצאי עשו ? מהו תהליך הברור שנעשה בעולם כדי שמשיח צדקנו יגיע ? מה ההבדל בן יהודי לגר ? איך מעשי הצדיקים באים לידי ביטוי בגרים ? האם עז לבנה זה ישראל ועד שחורה זה הגרים ? כמה זמן לוקח לגר תהליך ההזדכות ? מה קשר בן ישראל וגרים לגבינה ? מה הקשר של גבינה קפואה לתחיית המתים ? למה הקב"ה יצחק בסוף מלחמת גוג ומגוג וביציאת מצרים מנע מהמלאכים להגיד שירה על חיל פרעה ? ‏כו'/אייר/תשע"ט

בס"ד
פרשת במדבר חוכמה בגויים תאמין 25 כיצד השאלה העשירית קשורה לשאלה התשיעית  ?מי הם הערב רב שנכנסו לתוך עם ישראל ? מה הקשר של עם ישראל לצאצאי עשו ? מהו תהליך הברור שנעשה בעולם כדי שמשיח צדקנו יגיע ? מה ההבדל בן יהודי לגר ? איך מעשי הצדיקים באים לידי ביטוי בגרים ? האם עז לבנה זה ישראל ועד שחורה זה הגרים ? כמה זמן לוקח לגר תהליך ההזדכות ? מה קשר בן ישראל וגרים לגבינה ? מה הקשר של גבינה קפואה לתחיית המתים   ? למה הקב"ה יצחק בסוף מלחמת גוג ומגוג וביציאת מצרים מנע מהמלאכים להגיד שירה על חיל פרעה ? ‏כו'/אייר/תשע"ט

השאלה העשירית של חכמי אתונא לרבי יהושע  חברותא בכורות דף ח עמוד ב

תו אייתו ליה תרי ביעי, אמרו ליה: הי דזגתא אוכמתי, והי דזגתא חיוורתי? אייתי להו איהו תרי גביני, ואמר להו: הי דעיזא אוכמתי, והי דעיזא חיוורתי.[עוד הביאו לו שני ביצים, ושאלוהו: איזו של תרנגולת שחורה, ואיזו של תרנגולת לבנה? בתגובה הביא להם הוא שתי גבינות, ושאלם: איזו של עז שחורה ואיזו של עז לבנה?].

כיצד השאלה העשירית קשורה לשאלה העשירית ? השאלה התשיעית עסקה כיצד עם ישראל יוכל ל"לקצור " את ערוגת הסכינים . כלומר איך עם ישראל שכוחו בפה ובעמל התורה יוכל להתמודד עם החרב והסכין של עשו . התשובה של רבי יהושע היית שהמשיח הוא זה שיתמודד מול החרב של עשו . שני הסמלים של משיח שזה חמור וקרן הם שיוכלו להתמודד מול עשו וכוחו . ובסופו של דבר יתברר שכל הכוח של עשו הוא רק אשליה . הוא עשן בלבד וזה בדיוק המשמעות של התפילה בראש השנה ויום הכיפורים . כתוב בתפילה בראש השנה ויום הכיפורים סדר רב עמרם גאון (הרפנס) סדר ראש השנה

ובכן צדיקים יראו וישמחו, וישרים יעלוזו, וחסידים ברינה יגילו, ועולתה תקפץ פיה. וכל הרשעה כלה כעשן תכלה כי תעביר ממשלת זדון מן הארץ.

כמו ששאל יהושע את חכמי אתונא ומי איכא מישרא דסכיני!? החרב שלכם  זה רק אשליה . והאשליה תתפזר כעשן .

אם כך מה השאלה של חכמי אתונא על שני הביצים ?

ההבנה שלי שאומרים חכמי אתונא לרבי יהושע הבנו את התשובה שמשיח יבוא וילחם מול החרב של עשו ויוכל "לקצור", את ערוגת הסכינים של עשו . אבל מה תעשו מול אלו שלא ילחמו איתכם והם יכנסו לתוך עם ישראל ויהיו יהודים ויקימו מצות אבל בתוכם הם יהיו חלק מעשו כיצד תוכלו למצוא אותם ? כיצד תוכלו להבחין מי שייך למי . מי שייך לעם ישראל ומי נכנס לתוך עם ישראל כדי להתחבא בתוך עם ישראל ? הרי אם אתה רואה 2 ביצים זהים אין לך מושג מי יצא תרנגול לבן ומי יצא תרנגול שחור . ולכן אין לך סיכוי לעשות הפרדה ובתוך העולם ישאר חלק מאדום ולא תוכלו להיות בעולם ללא חלק בתוככם שיהיו מזרע אדום.

ואלו שיכנסו לתוך עם ישראל הם הערב רב כמו שאומר הזוהר הקדוש

וַהֲרֵי כַּמָּה הֵם עֵרֶב רַב רָעִים בְּהֵמוֹת וְחַיּוֹת, אֲבָל יֵשׁ עֵרֶב רַב מִצַּד שֶׁל הַנָּחָשׁ, וְיֵשׁ עֵרֶב רַב מִצַּד שֶׁל אֻמּוֹת עַכּוּ''ם שֶׁדּוֹמִים לְחַיּוֹת וּבַהֲמוֹת הַשָּׂדֶה, וְיֵשׁ עֵרֶב רַב מִצַּד שֶׁל מַזִּיקִים, שֶׁנִּשְׁמָתָם שֶׁל רְשָׁעִים הֵם מַזִּיקִים שֶׁל הָעוֹלָם מַמָּשׁ, וְיֵשׁ עֵרֶב רַב שֶׁל שֵׁדִים וְרוּחוֹת וְלִילִין, וְהַכֹּל מְעֻרְבָּבִים בְּיִשְׂרָאֵל, וְאֵין בְּכֻלָּם מְקֻלָּל כַּעֲמָלֵק, שֶׁהוּא נָחָשׁ רַע אֵל אַחֵר. הוּא גִלּוּי לְכָל הָעֲרָיוֹת שֶׁל הָעוֹלָם, רוֹצֵחַ הוּא, וּבַת זוּגוֹ סַם מָוֶת עֲבוֹדָה זָרָה, וְהַכֹּל סמא''ל. וְיֵשׁ סמא''ל וְיֵשׁ סמא''ל, וְלֹא הַכֹּל שָׁוִים. אֲבָל אוֹתוֹ צַד שֶׁל הַנָּחָשׁ הוּא מְקֵלָּל עַל הַכֹּל.

ובדיוק על זה שואלים חכמי אתונא איך תוכלו לברור אותנו מתוך עם ישראל כאשר אנחנו נכנס לתוך עם ישראל כערב רב . התשובה של רבי יהושוע היא פשוטה

אייתי להו איהו תרי גביני, ואמר להו: הי דעיזא אוכמתי, והי דעיזא חיוורתי. בתגובה הביא להם הוא שתי גבינות, ושאלם: איזו של עז שחורה ואיזו של עז לבנה?

וצריך להבין את התשובה . אומר להם רבי יהושע אם יש גבינה כלומר ידוע שזה בא ממקום טהור כי יש לנו את הכלל שאומר  הרמב"ם בהלכות מאכלות אסורות פרק ג

חלב בהמה טמאה אינו נקפה ועומד כחלב הטהורה, ואם נתערב חלב טמאה בחלב בהמה טהורה כשתעמיד אותו יעמוד חלב הטהורה ויצא חלב הטמאה עם הקום של גבינה.

חלב בהמה טהורה לא נקפה כלומר לעולם הוא לא יוכל להיות גבינה . חלב בהמה טהורה נקפה ויכול להיות גבינה . ואם אתה מערבב חלב בהמה טהורה עם חלב בהמה טמאה אומר הרמב"ם הגבינה נעשית מהחלב של הטהורה וחלב הטמאה יוצא עם הקום של הגבינה .

כלומר בסופו של דבר הברור הסופי של מי ששיך לעם ישראל למי שהוא לא שייך לעם ישראל זה מי שיישאר לעתיד לבא בו יהיה הברור הסופי . כי מי שלא שייך לעם ישראל לא יכול להיעשות "גבינה "  והכוונה להעשות דבר ממשי  ולעמוד כדבר בפני עצמו . וכך כותב הזוהר על הברור הסופי

וַיִּקְרָא ה' אֱלֹהִים אֶל הָאָדָם וַיֹּאמֶר לוֹ אַיֶּכָּה. כָּאן רָמַז לוֹ שֶׁעָתִיד לְהַחֲרִיב בֵּית הַמִּקְדָּשׁ וְלִבְכּוֹת בּוֹ אֵיכָה. זֶהוּ שֶׁכָּתוּב (איוב א) אֵיכָה יָשְׁבָה בָדָד. אֵ''י כָ''ה. וְלֶעָתִיד לָבא עָתִיד הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְבַעֵר כָּל הַמִּינִים הָרָעִים מֵהָעוֹלָם, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (ישעיה כה) בִּלַּע הַמָּוֶת לָנֶצַח. וְאָז שָׁב הַכֹּל לִמְקוֹמוֹ, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (זכריה יד) בַּיּוֹם הַהוּא יִהְיֶה ה' אֶחָד וּשְׁמוֹ אֶחָד.

וכמו שכתבתי יש בעולם 3 סוגים של אנשים כאלו שהם נשמות של עם ישראל שהיו במעמד הר סיני כאלו שיהיו גרים שהמזל שלהם היה במעמד הר סיני ואומות העולם שלא היו במעמד הר סיני .

ואת ההבדל של מי שהנשמה שלו היית במעמד הר סיני לבן מי שהמזל שלו היה במעמד הר סיני אומר הזוהר הקדוש

אִי רַבִּי, אִי רַבִּי, אִלְמָלֵא בַּר יוֹחַאי י אַתָּה, לֹא נִמְסַר לְגַלּוֹת. זִוּוּג אוֹתוֹ עוֹלָם נַעֲשֶׂה פְרִי יוֹתֵר מִפְּרִי שֶׁנַּעֲשֶׂה בָּעוֹלָם הַזֶּה. בַּזִּוּוּג שֶׁלָּהֶם, בְּזִוּוּג אוֹתוֹ עוֹלָם, בָּעֶרְגָּה שֶׁלָּהֶם כְּאֶחָד, כְּשֶׁהַנְּשָׁמוֹת נִדְבָּקוֹת זוֹ בָּזוֹ, עוֹשׂוֹת פֵּרוֹת, וְיוֹצְאִים אוֹרוֹת מֵהֶם וְנַעֲשִׂים נֵרוֹת. וְהֵם הַנְּשָׁמוֹת לַגֵּרִים הַמִּתְגַּיְּרִים, וְכָל אֵלֶּה עוֹלִים לְהֵיכָל אֶחָד.

וּכְשֶׁמִּתְגַּיֵּר גֵּר אֶחָד, פּוֹרַחַת מֵאוֹתוֹ הֵיכָל נְשָׁמָה, וְנִכְנֶסֶת תַּחַת כַּנְפֵי הַשְּׁכִינָה, וְנוֹשֶׁקֶת אוֹתָהּ, מִשּׁוּם שֶׁהִיא פְּרִי הַצַּדִּיקִים, וְשׁוֹלַחַת אוֹתָהּ לְתוֹךְ אוֹתוֹ גֵּר וְשׁוֹרָה בּוֹ, וּמֵאוֹתוֹ זְמַן נִקְרָא גֵר צֶדֶק. וְזֶהוּ סוֹד הַכָּתוּב, (משלי יא) פְּרִי צַדִּיק עֵץ חַיִּים. מָה עֵץ הַחַיִּים מוֹצִיא נְשָׁמוֹת, גַּם צַדִּיק פִּרְיוֹ עוֹשֶׂה נְשָׁמוֹת.

אותם גרים שהמזל שלהם היה במעמד הר סיני נכנסים לתוך עם ישראל והם  הפרות של הצדיקים שנקראים נרות שהם הנשמות שנכנסות לתוך מי שנעשה גר .

ואולי זה מסביר טוב יותר מאין החוכמה של הגויים ששייכת לעם ישראל מגיעה . היא מגיעה מתוך הפרות של הצדיקים . כלומר אותו השבר שנעשה בחטא העגל גרם לשבר של התורה . העבודה של הצדיקים תוך עמל התורה להחזיר לעם ישראל את מה שנאבד ממנה בא לידי ביטוי באותם גרים שאותם הנרות שהם הפרות של עבודת הצדיקים נכנסים לתוכם והופכים אותם לגר צדק . וצריך לומר שאותו גר צריך להיות ראוי לקבל את הנר הזה ומי שהמזל שלו היה במעמד הר סיני יש לו סוג של חוכמה שהיא לא התורה שהיא הבסיס לקבלת הנר שהיא הפרי של עבודת הצדיקים .

ורק יהודי עם נשמה שהיית במעמד הר סיני וגר שהמזל שלו היה במעמד הר סיני וראוי לקבל את הנר של הצדיקים הם מה שרבי יהושע אומר עז לבנה ועז שחורה . עז לבנה זה מי שהנשמה שלו היית במעמד הר סיני וקבלת התורה הפכה אותה ללבנה ואלו שהמזל שלהם היה במעמד הר סיני עדיין חלק  מהזוהמה לא עברה מהם וזה נקרא עז שחורה . והנר של הצדיקים הופך אותם לטהורים

וכך אומר הזוהר הקדוש

וּמִשּׁוּם כָּךְ, יִשְׂרָאֵל קְדוֹשִׁים זֶרַע שֶׁל אֱמֶת, גֶּזַע שֶׁהִתְבַּשְּׂמוּ בְּהַר סִינַי וּפָסְקָה מֵהֶם כָּל הַזֻּהֲמָה, כֻּלָּם מִתְבַּשְּׂמִים, וְכֻלָּם נִכְנָסִים בַּבְּרִית הַקְּדוֹשָׁה שֶׁל יוֹמָם וָלָיְלָה לִהְיוֹת שְׁלֵמִים בַּכֹּל. אֲבָל בְּאֻמּוֹת עוֹבְדֵי עֲבוֹדָה זָרָה קָשֶׁה לְהַעֲבִיר מֵהֶם אֶת הַזֻּהֲמָה, וַאֲפִלּוּ עַד שְׁלֹשָׁה דוֹרוֹת. וּמִשּׁוּם כָּךְ שָׁנִינוּ, טוֹב שֶׁבְּעוֹבְדֵי כוֹכָבִים וּמַזָּלוֹת וְכוּ', וּמִשּׁוּם כָּךְ גֵּר צֶדֶק וַדַּאי.

אבל שני הסוגים הם סוגים שעושים גבינה . ולכן הם היחידים שיוכלו להישאר לעתיד לבו והשאר לא יהיו מסוגלים לעשות גבינה

אָמַר רַבִּי שִׁמְעוֹן, בָּזֶה הִתְקַשּׁוּ הָאַחֲרוֹנִים, אֲבָל עֲצָמוֹת אֵלֶּה שֶׁהֶחֱיָה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, נִסִּים וְאוֹתוֹת מְשֻׁנִּים עָשָׂה בָהֶם הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא. בֹּא וּרְאֵה מַה כָּתוּב, (איוב י) זְכָר נָא כִּי כַחֹמֶר עֲשִׂיתָנִי וְאֶל עָפָר תְּשִׁיבֵנִי. מַה כָּתוּב אַחֲרָיו? הֲלֹא כֶחָלָב תַּתִּיכֵנִי וְכַגְּבִינָה תַּקְפִּיאֵנִי. עוֹר וּבָשָׂר תַּלְבִּישֵׁנִי וּבַעֲצָמוֹת וְגִידִים תְּשּכְכֵנִי. עָתִיד הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, לְאַחַר שֶׁיִּבְלֶה הָאָדָם בֶּעָפָר וְיַגִּיעַ זְמַן שֶׁל תְּחִיַּת הַמֵּתִים, שֶׁאוֹתָהּ עֶצֶם שֶׁתִּשָּׁאֵר, לַעֲשׂוֹת אוֹתָהּ כְּמוֹ עִסָּה זוֹ, וּכְמוֹ גְּבִינָה שֶׁל חָלָב וּנְבִיעַת הֶחָלָב, שֶׁאוֹתָהּ נְבִיעָה נְקִיָּה וּמְצֻחְצַחַת בְּצַחוּת אוֹתָהּ עֶצֶם. תִּתְעָרֵב אוֹתָהּ הָעֶצֶם וְתִמָּחֶה כְּמוֹ חָלָב, וְאַחַר כָּךְ יַקְפִּיא אוֹתָהּ, וְתִצְטַיֵּר בְּצִיּוּר כְּמוֹ גְּבִינָה בְּקִפָּאוֹן, וְאַחַר כָּךְ יִמָּשֵׁךְ עָלֶיהָ עוֹר וּבָשָׂר וַעֲצָמוֹת וְגִידִים.

מי שיכול להיעשות גבינה הוא זה שיקום בתחיית המתים . ומי שלא יכול להיעשות גבינה לא יכול לקום בתחיית המתים . וזה בדיוק מה שאומר להם רבי יהושע מי שהוא טהור הוא יישאר ומי שאינו טהור לא יוכל לקום בתחיית המתים . ולכן לא יעזור לאומות העולם להתחבא בתוך עם ישראל . כי הברור הסופי והנכון יעשה לעתיד לבא על ידי המהות הפנימית של כל אדם .

וזה המקור של הזוהר באיוב פרק י

(י) הֲלֹ֣א כֶ֭חָלָב תַּתִּיכֵ֑נִי וְ֝כַגְּבִנָּ֗ה תַּקְפִּיאֵֽנִי:

 

וכך נראה התהליך הזה בגמרא בחברותא עבודה זרה דף ג עמוד ב

והא תניא הרי שנינו: אין מקבלים גרים לימות המשיח [ונדרש ממה שאמר הנביא ישעיה [נד]: "מי גר אתך עליך יפול". כלומר, רק מי שגר עם בני ישראל בעת גלותם, הוא זה שיפול ויצטרף אליהם בעת גאולתם ופדות נפשם. כי שאר הגרים, אינם מתגיירים מתוך הכרת דעת האמת, אלא מפני רצונם לקבל שכר בתוך בני ישראל].כיוצא בו מצאנו, שלא קבלו גרים לא בימי דוד ולא בימי שלמה, בעת שבית ישראל היו שלווים על אדמתם, איש תחת גפנו ואיש תחת תאנתו.ומתרצינן: אכן, אנו אין מקבלים אותם - אלא שנעשו גרים גרורים, שהם מתגיירים מאליהן, ובאים להתגייר בראותם גדלותם של ישראל(14).וממשיך רבי יוסי מאמרו: לעתיד לבוא באין עובדי כוכבים ומתגיירין, ומניחין תפילין בראשיהן, תפילין בזרועותיהם, ציצית בבגדיהם, מזוזה בפתחיהם.כיון שרואים מלחמת גוג ומגוג שניבא עליה הנביא יחזקאל [פרק לח] שיבואו לארץ ישראל לכבשה לעתיד לבוא אחרי שיתיישבו ישראל על אדמתם(15) -אומר [גירסת הרש"ש: אומרים, כלומר הגרים הגרורים] להם, לגוג ומגוג: על מה באתם?אומרים לו [גירסת הרש"ש: להם] גוג ומגוג: על ה' ועל משיחו, ללחום נגדם! שנאמר [שם]: "למה רגשו גוים, ולאומים יהגו ריק, יתיצבו מלכי ארץ, ורוזנים נוסדו יחד, על ה' ועל משיחו".וכשהגרים הגרורים רואים זאת, חושבים שגוג ומגוג ינצחו את בני ישראל, עוזבים את עם ישראל, ומתחרטים על גירותם, וכל אחד מנתק מצוותו, והולך.שנאמר [שם]: "ננתקה את מוסרותימו, ונשליכה ממנו עבותימו" - והם המצוות, שרק זה עתה התחילו לקיים.(16)והקדוש ברוך הוא יושב ומשחק על שטותם, שנאמר [שם] "יושב בשמים ישחק, ה' ילעג למו".ועל מאמר זה של רבי יוסי, אמר רבי יצחק: אין לו להקדוש ברוך הוא שחוק, אלא אותו היום בלבד.

ונשאלת השאלה למה כאן צחק הקב"ה על אלו שאבדו וביציאת מצרים אמר למלאכים בילקוט שמעוני תורה פרשת בשלח רמז רלג

אמר רבי שמואל בר נחמני מאי דכתיב ולא קרב זה אל זה כל הלילה [י"ד, כ] בקשו מלאכי השרת לומר שירה לפני הקדוש ברוך הוא אמר להם הקדוש ברוך הוא מעשה ידי טובעים בים ואתם אומרים שירה לפני:

וצריך לומר שיש הבדל בן לפני מתן תורה שעדיין היה ביכולת אומות העולם לקבל את התורה ונתן להם הקב"ה הזדמנות עד כניסת עם ישראל לארץ ישראל אבל כאן לאחר שדחו את קבלת התורה במעמד הר סיני ולאחר מכן כאשר יהושע כתב את התורה בשבעים לשון ודחו את קבלת התורה הם כבר לא שיכים לעולם והיום שבו הברואים שנמצאים בעולם הם הברואים שקיבלו את התורה זה היום שבו הבריאה הגיע לאחדותה כמו שכותב הזוהר הקדוש

וְלֶעָתִיד לָבא עָתִיד הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְבַעֵר כָּל הַמִּינִים הָרָעִים מֵהָעוֹלָם, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (ישעיה כה) בִּלַּע הַמָּוֶת לָנֶצַח. וְאָז שָׁב הַכֹּל לִמְקוֹמוֹ, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (זכריה יד) בַּיּוֹם הַהוּא יִהְיֶה ה' אֶחָד וּשְׁמוֹ אֶחָד.