24.3.2017

פרשת ויקהל פקודי מי היחידים שיש בתוכם רוח אלוהים ? היכן נמצא רוח האלוהים במקומות אחרים בתורה ובכתובים ? מדוע שרתה שכינה בחלקו של בנימין ? היכן חלקו של יוסף בבית המקדש בירושלים ? מי טפל למי יוסף לבנימין או הפוך ? ‏כ"ו אדר תשע"ז

בס"ד
פרשת ויקהל פקודי מי היחידים שיש בתוכם רוח אלוהים ? היכן נמצא רוח האלוהים במקומות אחרים בתורה ובכתובים ? מדוע שרתה שכינה בחלקו של בנימין ? היכן חלקו  של יוסף בבית המקדש בירושלים ? מי טפל למי יוסף לבנימין או הפוך ? ‏כ"ו אדר תשע"ז

כתוב בשמות פרק לא

(א) וַיְדַבֵּ֥ר יְקֹוָ֖ק אֶל־מֹשֶׁ֥ה לֵּאמֹֽר:

(ב) רְאֵ֖ה קָרָ֣אתִֽי בְשֵׁ֑ם בְּצַלְאֵ֛ל בֶּן־אוּרִ֥י בֶן־ח֖וּר לְמַטֵּ֥ה יְהוּדָֽה:

(ג) וָאֲמַלֵּ֥א אֹת֖וֹ ר֣וּחַ אֱלֹהִ֑ים בְּחָכְמָ֛ה וּבִתְבוּנָ֥ה וּבְדַ֖עַת וּבְכָל־מְלָאכָֽה:

(ד) לַחְשֹׁ֖ב מַחֲשָׁבֹ֑ת לַעֲשׂ֛וֹת בַּזָּהָ֥ב וּבַכֶּ֖סֶף וּבַנְּחֹֽשֶׁת:

(ה) וּבַחֲרֹ֥שֶׁת אֶ֛בֶן לְמַלֹּ֖את וּבַחֲרֹ֣שֶׁת עֵ֑ץ לַעֲשׂ֖וֹת בְּכָל־מְלָאכָֽה:

כתוב כאן רוח אלוהים ואני רוצה לברר מה המשמעות של רוח אלוהים

כתוב בבראשית פרק מא

(לח) וַיֹּ֥אמֶר פַּרְעֹ֖ה אֶל־עֲבָדָ֑יו הֲנִמְצָ֣א כָזֶ֔ה אִ֕ישׁ אֲשֶׁ֛ר ר֥וּחַ אֱלֹהִ֖ים בּֽוֹ:

כתוב במדבר פרק כד

(ב) וַיִּשָּׂ֨א בִלְעָ֜ם אֶת־עֵינָ֗יו וַיַּרְא֙ אֶת־יִשְׂרָאֵ֔ל שֹׁכֵ֖ן לִשְׁבָטָ֑יו וַתְּהִ֥י עָלָ֖יו ר֥וּחַ אֱלֹהִֽים:

כתוב בשמואל א פרק י

(י) וַיָּבֹ֤אוּ שָׁם֙ הַגִּבְעָ֔תָה וְהִנֵּ֥ה חֶֽבֶל־נְבִאִ֖ים לִקְרָאת֑וֹ וַתִּצְלַ֤ח עָלָיו֙ ר֣וּחַ אֱלֹהִ֔ים וַיִּתְנַבֵּ֖א בְּתוֹכָֽם:

ויש עוד מקומות בנביא עם רוח אלהים אבל רק ביוסף ובבצלאל מדובר על רוח אלוהים "בו" בשאר המקומות זה "עליו "  או בשמואל א פרק יט

וַתְּהִ֞י עַֽל־מַלְאֲכֵ֤י שָׁאוּל֙ ר֣וּחַ אֱלֹהִ֔ים וַיִּֽתְנַבְּא֖וּ גַּם־הֵֽמָּה

כלומר רק ביוסף ובצלאל מדובר על רוח אלוהים בתול האדם ולא עליו . ואני רוצה להבין את המשמעות  של העניין . נאמר בתלמוד בבלי מסכת זבחים דף קיח עמוד ב

כי אתא רב דימי אמר רבי, בשלשה מקומות שרתה שכינה על ישראל: בשילה, ונוב וגבעון, ובית עולמים, ובכולן לא שרתה אלא בחלק בנימין, שנאמר: חופף עליו כל היום, כל חפיפות לא יהו אלא בחלקו של בנימין.

ובהמשך הגמרא  כתוב

כדאמר רבי חמא בר' חנינא: רצועה היתה יוצאת מחלקו של יהודה ונכנסת לחלקו של בנימין ובה היה מזבח בנוי, והיה בנימין הצדיק מצטער עליה לבלעה, ה"נ רצועה היתה יוצאת מחלקו של יוסף לחלקו של בנימין, והיינו דכתיב: תאנת שילה.

כל המקומות בו היה בתי מקדש הם תחת שלושה שבטים יהודה יוסף ובנימין . על יוסף ויהודה  כתוב שרוח אלוהים היית בתוכם. מצד יהודה הייתה בבצלאל ויוסף זה יוסף עצמו . ולכן מובן שבית המקדש היה בתוך החלק שלהם  כי היה בתוכם רוח אלוהים כמו שכותב הזוהר על בצלאל משבט יהודה

בַּמִּשְׁכָּן נֶחְקְקוּ וְהִצְטַיְּרוּ הָאוֹתִיּוֹת כָּרָאוּי, שֶׁהֲרֵי בְּצַלְאֵל הָיָה יוֹדֵעַ אֶת הַחָכְמָה לְצָרֵף אוֹתִיּוֹת שֶׁבָּהֶן נִבְרְאוּ שָׁמַיִם וָאָרֶץ, וְעַל חָכְמָתוֹ (זו) נִבְנָה הַמִּשְׁכָּן עַל יָדוֹ וְנִבְחַר מִכָּל עַם יִשְׂרָאֵל. וּכְמוֹ שֶׁהוּא נִבְחָר לְמַעְלָה, כָּךְ רָצָה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא שֶׁיִּבָּחֵר לְמַטָּה. לְמַעִִלָה כָּתוּב (שמות לא) רְאֵה קָרָאתִי בְשֵׁם בְּצַלְאֵל. לְמַטָּה - (שם לה) רְאוּ קָרָא ה' בְּשֵׁם בְּצַלְאֵל. וּשְׁמוֹ בְּסוֹד עֶלְיוֹן נִקְרָא כָּךְ בְּצַלְאֵל - בְּצֵל אֵל. וּמִיהוּ? זֶה צַדִּיק, שֶׁהוּא יוֹשֵׁב בְּצֵל אֵל, אוֹתוֹ שֶׁנִּקְרָא אֵל עֶלְיוֹן, וְהוּא יוֹשֵׁב כְּמוֹ שֶׁאוֹתוֹ אֵל. אוֹתוֹ אֵל נוֹטֵל שִׁשָּׁה צְדָדִים, אוֹתוֹ צַדִּיק נוֹטֵל אוֹתָם. אַף כָּךְ אוֹתוֹ אֵל מֵאִיר לְמַעְלָה, וְהַצַּדִּיק הַזֶּה מֵאִיר לְמַטָּה. אוֹתוֹ הָאֵל כְּלָל שֶׁל כָּל שֵׁשֶׁת הַצְּדָדִים. וְאוֹתוֹ צַדִּיק הוּא כְּלָל שֶׁל כָּל שֵׁשֶׁת הַצְּדָדִים. בֶּן אוּרִי - בֶּן הָאוֹר הָרִאשׁוֹן שֶׁבָּרָא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בְּמַעֲשֵׂה בְרֵאשִׁית. בֶּן חוּר - הַבֵּן שֶׁל חֵרוּת הַכֹּל. דָּבָר אַחֵר בֶּן חוּר - בֵּן חִוֵּר מִכָּל הַגְּוָנִים. וְזֶה הִתְמַנָּה לְמַטֵּה יְהוּדָה, הַכֹּל כָּרָאוּי.

כלומר בצלאל היה הנציג  של שבט יהודה בעל אותו כוח של חכמה שנבע מרוח האלוהים שהקב"ה  מלא אותו .  אבל הקושיה היא על בנימין לבנימין לא היה רוח אלוהים אבל בכל זאת השכינה שרתה רק בחלקו ונשאלת השאלה למה דווקא בנימין ? ויש לעניין הזה כמה וכמה תשובות

תלמוד בבלי מסכת שבת דף נה עמוד ב

מיתיבי: ארבעה מתו בעטיו של נחש, ואלו הן: בנימין בן יעקב, ועמרם אבי משה, וישי אבי דוד, וכלאב בן דוד.

ואומר האלשיך על דברים פרשת וזאת הברכה פרק לג פסוק יב

לבנימין אמר בלבד ידיד ה' וכו' מה שאין כן לשאר. והוא כי בנימין לא טעם טעם חטא מעולם שהוא מארבעה שמתו בעטיו של נחש (בבא בתרא יז א). ועל כן ישכון לבטח בהיותו משוכני עפר יהיה לבטח שלא יצטרך להתגלגל כי לא חטא, וכל שכן שלא תשלוט בו רמה כי יהיה לבטח ינוח, עד יעמוד לגורלו לקץ הימין. ולא עוד כי אם השם הגדול הנזכר שהוא עליו למה שהוא ידידו יהיה חופף עליו כל היום, שהוא עד עת קץ שהוא בגמר היום.

יש בבנימין צדיקות שאין באחרים ולכן הוא שרוח אלוהים לא נמצאת בו בכל מקרה שורה השכינה בחלק שלו . והזהר הקדוש מסביר את העניין ביותר פרוט

בֹּא רְאֵה, כָּתוּב בִּיהוּדָה (בראשית לז) לְכוּ וְנִמְכְּרֶנּוּ לַיִּשְׁמְעֵאלִים. וּבִגְלַל שֶׁהוּא חָטָא אֶל אוֹתוֹ הַיְסוֹד וְהִפְרִידוֹ מֵאוֹתָהּ אֶרֶץ עֶלְיוֹנָה וְנָתַן עֵצָה לִמְכֹּר אוֹתוֹ, מִשּׁוּם כָּךְ בְּאוֹתוֹ חֵלֶק שֶׁלּוֹ לֹא הָיָה לוֹ יְסוֹד. וְכָךְ שָׁנִינוּ, מֶה הָיָה חֶלְקוֹ שֶׁל יְהוּדָה? הַר הַבַּיִת וּלְשָׁכוֹת וַעֲזָרוֹת. וּמֶה הָיָה בְּחֶלְקוֹ שֶׁל בִּנְיָמִין, שֶׁהוּא צַדִּיק לְמַטָּה? אוּלָם וְהֵיכָל וּבֵית קֹדֶשׁ הַקְּדָשִׁים. וּרְצוּעָה יוֹצֵאת מֵחֶלְקוֹ שֶׁל יְהוּדָה שֶׁהִיא כְּלַפֵּי מִזְרָח, שֶׁהֲרֵי גַּם דִּגְלוֹ הָיָה מִמִּזְרָח, וְנִכְנְסָה לְחֶלְקוֹ שֶׁל בִּנְיָמִין, וְעָלֶיהָ נִבְנָה הַמִּזְבֵּחַ, שֶׁהֲרֵי הַמִּזְבֵּחַ חֶלְקוֹ שֶׁל יְהוּדָה הָיָה, כְּפִי שֶׁבֵּאַרְנוּ (בראשית כט) וַתַּעֲמֹד מִלֶּדֶת, שֶׁעָמַד הַכִּסֵּא עַל עַמּוּדָיו, וְהוּא תּוֹמֵךְ הָרְבִיעִי (מלכות), כְּנֶגֶד כְּנֶסֶת יִשְׂרָאֵל שֶׁהִיא רְבִיעִית, וְכָתוּב בָּהּ (תהלים קיח) אֶבֶן מָאֲסוּ הַבּוֹנִים הָיְתָה לְרֹאשׁ פִּנָּה.

וְדָוִד, בְּנוֹ אָחַז בְּאוֹתוֹ מִזְבֵּחַ, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ בְּסוֹד הָאֱמוּנָה, וּבִנְיָמִין הַצַּדִּיק מִצְטַעֵר עָלָיו לְקָרֵב אוֹתָהּ אֵלָיו. זֶהוּ שֶׁכָּתוּב (דברים לג) חוֹפֵף עָלָיו כָּל הַיּוֹם. מִשּׁוּם כָּךְ זָכָה בִּנְיָמִין הַצַּדִּיק לְמַטָּה, וְנַעֲשָׂה מְאָרֵחַ לַגְּבוּרָה, זֶהוּ שֶׁכָּתוּב וּבֵּין כְּתֵפָיו שָׁכֵן, שֶׁהוּא חֶלְקוֹ בַּמַּעֲרָב, וְעַכְשָׁו שְׁכִינָה בֵּין שְׁנֵי צַדִּיקִים. צַדִּיק לְמַעְלָה - יוֹסֵף הַצַּדִּיק, לְמַטָּה - בִּנְיָמִין. זֶהוּ בַּעַל הַגְּבִירָה, וְזֶה הַמְאָרֵחַ. לָכֵן כָּתוּב (תהלים קיג) מוֹשִׁיבִי עֲקֶרֶת הַבַּיִת, זֶה עוֹלָם שֶׁמִּתְכַּלֶּה [ס''א שמתגלה], זוֹ שְׁכִינָה תַּחְתּוֹנָה שֶׁהִיא עֲקֶרֶת הַבַּיִת. עִקַּר הָעוֹלָם הַזֶּה רָחֵל בֵּין שִׁנֵי צַדִּיקִים לְמַעְלָה וּלְמַטָּה.

בנימין מקבל את השכינה בחלק שלו כי הוא הבן  של רחל ורחל היא העיקר של עם ישראל כאשר יש הבדל בן יוסף לבנימין יוסף הוא צדיק למעלה ובנימין הוא צדיק למטה  . יוסף שהוא צדיק למעלה צריך רוח אלוהים אבל בנימין שהוא צדיק למטה לא צריך רוח אלוהים . הוא צריך להיות חף מכל עברה אבל לא צריך שרוח האלוהים תהיה בתוכו כי זה תפקידו של יוסף או בלשון הזוהר יוסף הוא בעל הגבירה ובנימין הוא המארח

והילקוט שמעוני תורה פרשת יתרו רמז רפד מוסיף

ומפני מה שרתה שכינה בחלקו של בנימין שכל השבטים היו במכירתו של יוסף ובנימין לא היה שותף עמהן וכל השבטים נולדו בחוצה לארץ ובנימין נולד בארץ ישראל ואעפ"כ ההר חמד אלהים.

בנימין לא היה במכירת יוסף ולכן יש לו חלק בבית המקדש והשכינה שורה בחלקה שלו . בנימין הוא האח של יוסף הוא בצד של יוסף שאר השבטים היא בצד ההפוך ליוסף ולכן הוא ויוסף הם חלק מבית המקדש בשילה ובנימין הוא חלק מבית המקדש בירושלים . והחלק של יוסף בבית המקדש בירושלים בא דרך אחיו בנימין כמו שאומר הזוהר יוסף צדיק למעלה ובנימין צדיק למטה . כלומר השילוב של יוסף ובנימין יש להם חלק בכל בית מקדש . גם לחלק של לאה שהנציג שלהם הוא יהודה יש חלק בבית המקדש . ויש לכאורה מאבק תמידי בן בני לאה לבני רחל מאבק שבא לידי ביטוי בקריעת ים סוף ואחר כך במאבק על בית המקדש אומר דף על הדף יומא דף יב עמוד א

בגמ' סוטה (לז א) איתא טעם אחר למה שהשרה הקדוש ברוך הוא שכינתו בחלקו של בנימין, שבשעה שעמדו ישראל על ים סוף היו השבטים מנצחים זה עם זה מי ירד לים תחלה, קפץ שבטו של בנימין לירד לים תחלה כו', לפיכך זכה בנימין הצדיק ונעשה אושפזיכן לשכינה וע"ע בשלה"ק (תורה שבכתב פ' ויגש) שכתב הטעם שנבנה ביהמ"ק בחלקו של בנימין כיון שלא השתחוה לעשיו. וראה ברבינו בחיי (סו"פ מקץ) שכשנמצא הגביע באמתחתו של בנימין היו מביישין אותו וקורין לו גנב בר גנבתא, והכו אותו על כתפיו. ולפי שחשדוהו ואין בו, זכה ששרתה שכינה בחלקו וכמוש"נ בין כתפיו שכן.

וכך הזוהר הקדוש מתאר את תחיית המתים

וּבְכָל הַזּוּגוֹת הַלָּלוּ, כְּמוֹ שֶׁנִּקְבְּרוּ - כָּךְ יָקוּמוּ וְכָךְ יִמָּצְאוּ. לֵאָה תִּשְׂמַח עִם מָשִׁיחַ בֶּן דָּוִד שֶׁיֵּצֵא מִמֶּנָּה לִפְנִים. רָחֵל תִּשְׂמַח בְּמָשִׁיחַ בֶּן יוֹסֵף שֶׁיֵּצֵא מִמֶּנָּה מִחוּץ לִירוּשָׁלַיִם, וְהַכֹּל לִמְקוֹמוֹתֵיהֶ ם.

לסיכום יש שני שבטים שיש בתוכם רוח אלוהים שבט יוסף ויהודה דרך בצלאל ולכן יש להם חלק בבית המקדש . בנימין הוא חלק מבני רחל שהמעלה שלו שהוא ללא חטא ולא היה במכירת יוסף ונולד בישראל  מעלה זו נותנת לו את הזכות להיות השבט שבחלקו ששרתה שכינה אבל עדיין בנימין הוא החלק הטפל ליוסף מה שמגדיר הזוהר צדיק למעלה זה יוסף וצדיק למטה זה בנימין  שנותן ליוסף את האחיזה בבית המקדש למטה