21.1.2022

פרשת יתרו האם הר סיני הוא המקום היחידי שיכול להיות עליו מתן תורה ? כאשר אמר הקב"ה למשה ההר הזה לאיזה הר התכוון ? האם כל הפרטים של מעמד הר סיני היו ברורים ? האם ההר הזה יכול להיות חברון ? האם חברון שייכת לאחד השבטים ומה הקשר לאפשרות למתן תורה בחברון ? למה חברון מתאימה למעמד מתן תורה ? האם אברהם עשה הסכם עם אבימלך בכוונה כדי שעם ישראל לא יכנס דרך פלשתים ? מה הקשר לתפקידו של אברהם בכניסה של מערכת המכפלה למנוע כניסה לגן עדן ? האם מתן תורה מתאים למקומו של האדם הראשון במערת המכפלה ? למה הענקים היו בחברון ומה הקשר למתן תורה אפשרי בחברון ? האם יש קשר להר הטוב הזה הר המוריה למתן תורה ? ‏י"ט/שבט/תשפ"ב

 בס"ד

פרשת יתרו האם הר סיני הוא המקום היחידי שיכול להיות עליו מתן תורה ? כאשר אמר הקב"ה למשה ההר הזה לאיזה הר התכוון  ? האם כל הפרטים של מעמד הר סיני היו ברורים ? האם ההר הזה יכול להיות חברון ? האם חברון שייכת לאחד השבטים ומה הקשר לאפשרות למתן תורה בחברון ? למה חברון מתאימה למעמד מתן תורה  ? האם אברהם עשה הסכם עם אבימלך בכוונה כדי שעם ישראל לא יכנס דרך פלשתים ? מה הקשר לתפקידו של אברהם בכניסה של מערכת המכפלה למנוע כניסה לגן עדן ? האם מתן תורה מתאים למקומו של  האדם הראשון במערת המכפלה ? למה הענקים היו בחברון ומה הקשר למתן תורה אפשרי בחברון ? האם יש קשר להר הטוב הזה הר המוריה למתן תורה ? ‏י"ט/שבט/תשפ"ב

בשבוע שעבר פרשת בשלח דנתי בנושא יציאת מצרים דרך ארץ פלשתים שהיה מסלול אפשרי ובגלל כמה סיבות לא בוצע בפועל ושאלתי את השאלה אם עם ישראל היה נכנס לארץ פלשתים היכן היה מעמד מתן תורה ? במסלול הצפוני לא היה מתן תורה מתרחש על הר סיני וכל הנושא נשאר בצריך עיון .

השבת פרשת יתרו עם ישראל מקבל את התורה על הר סיני ואני רוצה לעיין האם זה באמת המקום היחידי שיכול היה להיות עליו מתן תורה או יש הר חילופי למעמד הר סיני במסלול דרך ארץ פלשתים?

כתוב בפרשה שלנו שמות (פרשת יתרו) פרק יט פסוק ב

(ב) וַיִּסְע֣וּ מֵרְפִידִ֗ים וַיָּבֹ֙אוּ֙ מִדְבַּ֣ר סִינַ֔י וַֽיַּחֲנ֖וּ בַּמִּדְבָּ֑ר וַיִּֽחַן־שָׁ֥ם יִשְׂרָאֵ֖ל נֶ֥גֶד הָהָֽר:

והבשורה על מעמד מתן תורה היה במעמד הסנה

שמות (פרשת שמות) פרק ג פסוק י - יב

(י) וְעַתָּ֣ה לְכָ֔ה וְאֶֽשְׁלָחֲךָ֖ אֶל־פַּרְעֹ֑ה וְהוֹצֵ֛א אֶת־עַמִּ֥י בְנֵֽי־יִשְׂרָאֵ֖ל מִמִּצְרָֽיִם:

(יא) וַיֹּ֤אמֶר מֹשֶׁה֙ אֶל־הָ֣אֱלֹהִ֔ים מִ֣י אָנֹ֔כִי כִּ֥י אֵלֵ֖ךְ אֶל־פַּרְעֹ֑ה וְכִ֥י אוֹצִ֛יא אֶת־בְּנֵ֥י יִשְׂרָאֵ֖ל מִמִּצְרָֽיִם:

(יב) וַיֹּ֙אמֶר֙ כִּֽי־אֶֽהְיֶ֣ה עִמָּ֔ךְ וְזֶה־לְּךָ֣ הָא֔וֹת כִּ֥י אָנֹכִ֖י שְׁלַחְתִּ֑יךָ בְּהוֹצִֽיאֲךָ֤ אֶת־הָעָם֙ מִמִּצְרַ֔יִם תַּֽעַבְדוּן֙ אֶת־הָ֣אֱלֹהִ֔ים עַ֖ל הָהָ֥ר הַזֶּֽה:

לכאורה מה שאומר הקב"ה במעמד הסנה שעל ההר הזה תעבדון את האלוקים ומכאן שהשאלה שלי לא קיימת . או שאפשר להגיד שהראה לו בנבואה ואמר לו על ההר הזה ולא על ההר שהוא נמצא בו או אפשרות שהראה לו כמה אפשרויות . חוסר הבהירות של מעמד מתן תורה מופיע במפורש בדברי משה לפרעה שמות (פרשת בא) פרק י פסוק כו

(כו) וְגַם־מִקְנֵ֜נוּ יֵלֵ֣ךְ עִמָּ֗נוּ לֹ֤א תִשָּׁאֵר֙ פַּרְסָ֔ה כִּ֚י מִמֶּ֣נּוּ נִקַּ֔ח לַעֲבֹ֖ד אֶת־יְקֹוָ֣ק אֱלֹהֵ֑ינוּ וַאֲנַ֣חְנוּ לֹֽא־נֵדַ֗ע מַֽה־נַּעֲבֹד֙ אֶת־יְקֹוָ֔ק עַד־בֹּאֵ֖נוּ שָֽׁמָּה:

כלום לא כל הפרטים על מתן תורה בהירים למשה וצריך לשים לב לדברים שיש בהם ספק כאשר משה אומר עַד־בֹּאֵ֖נוּ שָֽׁמָּה כלומר מקום שהוא לא כל כך ברור .

וכך כתוב בשמות (פרשת בשלח) פרק יג פסוק יח

(יח) וַיַּסֵּ֨ב אֱלֹהִ֧ים׀ אֶת־הָעָ֛ם דֶּ֥רֶךְ הַמִּדְבָּ֖ר יַם־ס֑וּף וַחֲמֻשִׁ֛ים עָל֥וּ בְנֵי־יִשְׂרָאֵ֖ל מֵאֶ֥רֶץ מִצְרָֽיִם:

אומר רבי אברהם בן הרמב"ם שמות (פרשת בשלח) פרק יג פסוק יח

(יח) ויסב. מורה שהתחילו בתחילת הדרך הישר ושוב נסבו ממנה:

כלומר הקב"ה הנהיג אותם במדבר על ידי עמוד האש . התחיל בדרך הישר דרך ארץ פלשתים ומתי שהו סובב אותם לדרך ארוכה מהסיבות שדברנו עליהם שבוע שעבר בפרשת בשלח כלומר אין מסלול ברור מלכתחילה .

ולכן אני חושב שניתן להגיד מתוך הסברא שיש כמה אפשריות של ההר בו יינתן מתן תורה וצריך למצוא לזה אסמכתא היכן זה רמוז בתורה ? ואכן מצאתי את הביטוי ההר הזה בספר יהושע פרק יד פסוק י - יג

(י) וְעַתָּ֗ה הִנֵּה֩ הֶחֱיָ֨ה יְקֹוָ֣ק׀ אוֹתִי֘ כַּאֲשֶׁ֣ר דִּבֵּר֒ זֶה֩ אַרְבָּעִ֨ים וְחָמֵ֜שׁ שָׁנָ֗ה מֵ֠אָז דִּבֶּ֨ר יְקֹוָ֜ק אֶת־ הַדָּבָ֤ר הַזֶּה֙ אֶל־מֹשֶׁ֔ה אֲשֶׁר־הָלַ֥ךְ יִשְׂרָאֵ֖ל בַּמִּדְבָּ֑ר וְעַתָּה֙ הִנֵּ֣ה אָנֹכִ֣י הַיּ֔וֹם בֶּן־חָמֵ֥שׁ וּשְׁמוֹנִ֖ים שָׁנָֽה:

(יא) עוֹדֶ֨נִּי הַיּ֜וֹם חָזָ֗ק כַּֽאֲשֶׁר֙ בְּי֨וֹם שְׁלֹ֤חַ אוֹתִי֙ מֹשֶׁ֔ה כְּכֹ֥חִי אָ֖ז וּכְכֹ֣חִי עָ֑תָּה לַמִּלְחָמָ֖ה וְלָצֵ֥את וְלָבֽוֹא:

(יב) וְעַתָּ֗ה תְּנָה־לִּי֙ אֶת־הָהָ֣ר הַזֶּ֔ה אֲשֶׁר־דִּבֶּ֥ר יְקֹוָ֖ק בַּיּ֣וֹם הַה֑וּא כִּ֣י אַתָּֽה־שָׁמַעְתָּ֩ בַיּ֨וֹם הַה֜וּא כִּֽי־עֲנָקִ֣ים שָׁ֗ם וְעָרִים֙ גְּדֹל֣וֹת בְּצֻר֔וֹת אוּלַ֨י יְקֹוָ֤ק אוֹתִי֙ וְה֣וֹרַשְׁתִּ֔ים כַּאֲשֶׁ֖ר דִּבֶּ֥ר יְקֹוָֽק:

(יג) וַֽיְבָרְכֵ֖הוּ יְהוֹשֻׁ֑עַ וַיִּתֵּ֧ן אֶת־חֶבְר֛וֹן לְכָלֵ֥ב בֶּן־יְפֻנֶּ֖ה לְנַחֲלָֽה:

ומתברר שיהושע וכלב קבלו נחלה שלא בגורל וחברון נקראת ההר הזה  ונאמר אֲשֶׁר־דִּבֶּ֥ר יְקֹוָ֖ק בַּיּ֣וֹם הַה֑וּא  אולי מוסב על ההבטחה למשה לקבל את התורה על ההר ההוא במעמד הסנה , ואולי נגיד שההר הזה זה חברון  כלומר אם עם ישראל היה עולה דרך פלשתים היה מתן תורה נעשה על ההר הזה כלומר חברון . ועוד צריך להגיד שחברון שייכת לכל עם ישראל כי חברון היא עיר מקלט כלומר אינה נחלה של אף שבט ולכן מעמד מתן תורה היה יכול להיות בחברון

חברותא מסכת בבא בתרא דף קכב עמוד א

אלא, שלא נטלו את חלקם בגורל, אלא על פי ה'....ומנלן שלא נטלו בגורל?יהושע, דכתיב, "על פי ה' נתנו לו את העיר אשר שאל את תמנת סרח בהר אפרים".ומנלן שכלב נטל את חלקו בלא גורל?דכתיב, "ויתנו לכלב את חברון כאשר דבר משה(205), ויורש משם את שלשה בני הענק".ומקשה הגמרא: כיצד נתנו לו את חברון, והלא חברון עיר מקלט הואי?אמר אביי: כלב קיבל את פרוורהא. [פרברי, וסביבות העיר].דכתיב, "ואת שדה העיר ואת חצריה נתנו לכלב בן יפונה באחוזתו".ואכן, חברון עצמה לא נתנה לו אלא היתה עיר מקלט.

ואומר הכלי יקר על חברון בראשית (פרשת וישב) פרק לז פסוק יד

(יד) וישלחהו מעמק חברון. פירש רש"י מעצה עמוקה של אותו צדיק הקבור בחברון. לשון עצה ולשון עמוקה צריכין ביאור כי מי יעץ זאת העצה ומה עומק יש בה. והקרוב אלי לומר בזה לפי שאמרו חז"ל (בראשית רבה מד כא) אמר הקדוש ברוך הוא לאברהם במה תרצה וידונו בניך בגיהנום או בגלויות, ואברהם בירר לו הגלויות אם כן זאת העצה היעוצה אשר יעץ אברהם לברר הגלויות במקום הגיהנום הנקרא שאול עמוקה, כי בזה מתורץ כשישראל חוטאים למה אין הקדוש ברוך הוא דן אותם על ארצם ולמה יגלם לארצות העמים, אלא לפי שהגלויות במקום הגיהנום העמוק על כן הדין להגלותם מאיגרא רמא לבירא עמיקתא, כי ארץ ישראל גבוה מכל הארצות ובערכו כל הארצות עמוקים, זה שנאמר (בראשית מה ט) רדה אלי אל תעמוד, כי בלכתם למצרים הלכו דרך ירידה כיורד לשאול עמוק, וזה עומד להם במקום שאול עמוקה, זהו שאמר מעצה עמוקה של אותו צדיק, כי הוא יעץ לבחור בעמק ארצות העמים כאמור:

אברהם בחר בגלות ולא בגיהינום לבניו ולכן חלק מהסיבה לאי כניסה דרך ארץ פלשתים היה אברהם שעשה הסכם עם אבימלך ולכן עם ישראל לא יכול היה להיכנס דרך ארץ פלשתים ונראה מכאן שזה חלק מהבחירה של אברהם בגלות ולא בגיהינום ולכן מתן תורה היה במדבר המסמל גלות ולא בארץ ישראל לפי הבחירה של אברהם .

ומה הקשר של גיהינום לבחירה של אברהם שלא יכנסו דרך פלשתים?

וכך אומר הזהר הקשור (תרגום )

וּכְשֶׁהַנְּשָׁמָה יוֹצֵאת מִן הָעוֹלָם הַזֶּה, נִכְנֶסֶת לִמְעָרַת הַמַּכְפֵּלָה שֶׁשָּׁם הוּא פֶּתַח גַּן הָעֵדֶן. פּוֹגֶשֶׁת בְּאָדָם הָרִאשׁוֹן וּבְאוֹתָם הָאָבוֹת שֶׁשָּׁם. אִם הִיא זוֹכָה - שְׂמֵחִים בָּהּ וּפוֹתְחִים לָהּ פְּתָחִים וְנִכְנֶסֶת, וְאִם לֹא - דּוֹחִים אוֹתָהּ הַחוּצָה [ומה היא אומרת כשדוחים אותה החוצה? (שיר ג) מצאוני השומרים וגו', והולכת, אחר שהולכת שם מלפני שבאה לעולם הזה ונתון נר על ראשו, שנאמר (איוב כט) בהלו נרו עלי ראשי, כל מי שרואים אותה מזדעזעים ואומרים הזאת נעמי?]

ולכאורה בחברון במערכת המכפלה יש מעין בית דין שנותן או לא נותן לנשמה לעבור לגן עדן ובית דין הזה מורכב משלשת האבות והאדם הראשון ואברהם היה צריך למנוע מעם ישראל להיכנס לגן עדן במידה והיה בוחר לא בעונש גלות כי אברהם נמצא בפתח של גן עדן שהיא בחברון ולכן אברהם העדיף את עונש הגלות וכן מסברא שייך להיות מעמד הר סיני בחברון במקום שהוא הכניסה לגן עדן ששם נמצא האדם הראשון שיכל לקבל את התורה בקלות לפני חטא האדם  הראשון אבל הוגלה מחוץ לעדן לאחר החטא ומקומו בחברון במערכת המכפלה והתיקון של חטא האדם הראשון צריך להיות במקום בו נמצא האדם הראשון כדי שמשם ימשיכו לכיוון עדן בו נמצא עץ החיים היא התורה .

לאחר התיקון של חטא האדם הראשון יגיע הרגע להגיע לעץ החיים היא התורה הנמצאת בעדן והמעבר לעדן  צריך להיות מחברון לעדן

פרקי דרבי אליעזר פרק יב

שֶׁמָּא תֹאמַר יֵשׁ מְלָאכָה בְּגַן עֵדֶן לְהַשְׁקוֹת אֶת הַגָּן, וַהֲלֹא נָהָר מוֹשֵׁךְ וְיוֹצֵא מֵעֵדֶן, שֶׁנֶּאֱמַר [שם י] וְנָהָר יֹצֵא מֵעֵדֶן. וּמַהוּ לְעָבְדָהּ וּלְשָׁמְרָהּ,(י) אֶלָּא לַעֲסֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה וְלִשְׁמֹר אֶת דֶּרֶךְ עֵץ הַחַיִּים. וְאֵין עֵץ הַחַיִּים אֶלָא תּוֹרָה, שֶׁנֶּאֱמַר [משלי ג, יח] עֵץ חַיִּים הִיא לַמַּחֲזִיקִים בָּהּ.(יא)

ועץ החיים כלומר התורה נמצא על ההר הטוב הזה

נאמר בדברים (פרשת ואתחנן) פרק ג פסוק כג - כה

(כג) וָאֶתְחַנַּ֖ן אֶל־יְקֹוָ֑ק בָּעֵ֥ת הַהִ֖וא לֵאמֹֽר:

(כד) אֲדֹנָ֣י יְקֹוִ֗ק אַתָּ֤ה הַֽחִלּ֙וֹתָ֙ לְהַרְא֣וֹת אֶֽת־עַבְדְּךָ֔ אֶ֨ת־גָּדְלְךָ֔ וְאֶת־יָדְךָ֖ הַחֲזָקָ֑ה אֲשֶׁ֤ר מִי־אֵל֙ בַּשָּׁמַ֣יִם וּבָאָ֔רֶץ אֲשֶׁר־יַעֲשֶׂ֥ה כְמַעֲשֶׂ֖יךָ וְכִגְבוּרֹתֶֽךָ:

(כה) אֶעְבְּרָה־נָּ֗א וְאֶרְאֶה֙ אֶת־הָאָ֣רֶץ הַטּוֹבָ֔ה אֲשֶׁ֖ר בְּעֵ֣בֶר הַיַּרְדֵּ֑ן הָהָ֥ר הַטּ֛וֹב הַזֶּ֖ה וְהַלְּבָנֹֽן:

כלומר יש לנו מסע מההר = הר סיני

שמות (פרשת יתרו) פרק יט פסוק ב

(ב) וַיִּסְע֣וּ מֵרְפִידִ֗ים וַיָּבֹ֙אוּ֙ מִדְבַּ֣ר סִינַ֔י וַֽיַּחֲנ֖וּ בַּמִּדְבָּ֑ר וַיִּֽחַן־שָׁ֥ם יִשְׂרָאֵ֖ל נֶ֥גֶד הָהָֽר:

ממשיכים להר הזה שהוא חברון ומשם יגיעו להר הטוב הזה הוא הר המוריה ששם נמצא עדן

רש"י דברים (פרשת ואתחנן) פרק ג פסוק כה

ההר הטוב הזה - זו ירושלים:

והלבנון - זה בית המקדש:

ומתוך כך מובן למה בחברון נמצאים בני הענקים

(יב) וְעַתָּ֗ה תְּנָה־לִּי֙ אֶת־הָהָ֣ר הַזֶּ֔ה אֲשֶׁר־דִּבֶּ֥ר יְקֹוָ֖ק בַּיּ֣וֹם הַה֑וּא כִּ֣י אַתָּֽה־שָׁמַעְתָּ֩ בַיּ֨וֹם הַה֜וּא כִּֽי־עֲנָקִ֣ים שָׁ֗ם וְעָרִים֙ גְּדֹל֣וֹת בְּצֻר֔וֹת אוּלַ֨י יְקֹוָ֤ק אוֹתִי֙ וְה֣וֹרַשְׁתִּ֔ים כַּאֲשֶׁ֖ר דִּבֶּ֥ר יְקֹוָֽק

כי הענקים הם הצאצאים של המלאכים שהתנגדו לבריאת האדם והתנגדו לקבלת התורה על ידי עם ישראל ולכן הם נמצאים במקום בו היה אמור היה להיות מעמד מתן תורה בחברון כי שם נמצא האדם הראשון והאבות בכניסה לגן עדן וזה המקום להלחם באדם . כלב בן יפונה שהצליח לעמוד מולם קיבל את אותו חלק שיהיה הנחלה שלו ואולי מכאן אפשר להבין את המרכזיות של שבט יהודה . ומשם זה נמשך לדוד המלך

שמואל ב פרק ב פסוק א - ד

(א) וַיְהִ֣י אַֽחֲרֵי־כֵ֗ן וַיִּשְׁאַל֩ דָּוִ֨ד בַּֽיקֹוָ֤ק׀ לֵאמֹר֙ הַאֶעֱלֶ֗ה בְּאַחַת֙ עָרֵ֣י יְהוּדָ֔ה וַיֹּ֧אמֶר יְקֹוָ֛ק אֵלָ֖יו עֲלֵ֑ה וַיֹּ֧אמֶר דָּוִ֛ד אָ֥נָה אֶעֱלֶ֖ה וַיֹּ֥אמֶר חֶבְרֹֽנָה:

(ב) וַיַּ֤עַל שָׁם֙ דָּוִ֔ד וְגַ֖ם שְׁתֵּ֣י נָשָׁ֑יו אֲחִינֹ֙עַם֙ הַיִּזְרְעֵלִ֔ית וַאֲבִיגַ֕יִל אֵ֖שֶׁת נָבָ֥ל הַֽכַּרְמְלִֽי:

(ג) וַאֲנָשָׁ֧יו אֲשֶׁר־עִמּ֛וֹ הֶעֱלָ֥ה דָוִ֖ד אִ֣ישׁ וּבֵית֑וֹ וַיֵּשְׁב֖וּ בְּעָרֵ֥י חֶבְרֽוֹן:

(ד) וַיָּבֹ֙אוּ֙ אַנְשֵׁ֣י יְהוּדָ֔ה וַיִּמְשְׁחוּ־שָׁ֧ם אֶת־דָּוִ֛ד לְמֶ֖לֶךְ עַל־בֵּ֣ית יְהוּדָ֑ה וַיַּגִּ֤דוּ לְדָוִד֙ לֵאמֹ֔ר אַנְשֵׁי֙ יָבֵ֣ישׁ גִּלְעָ֔ד אֲשֶׁ֥ר קָבְר֖וּ אֶת־שָׁאֽוּל: ס

ואומר החומת אנך שמואל ב פרק ב

ויאמר חברונה. אפשר כי אדה"ר במערת המכפלה והוא בעצם אד"ם ובזהר הקדוש פירשו להתחבר עם האבות על פי מדת"ם ואהניא ליה זכותם לכונן כסא דוד: