23.4.2021

פרשת אחרי מות קדושים האם הדת היהודית היא דת של לאום ? מה הקשר של עם ישראל לארץ ישראל ? האם לאומיות נוגדת את השקפת התורה ? האם מגילת העצמאות מתאימה להשקפה ביהודית ? האם עם ישראל הוא ככול העמים ? למה עם ישראל הוא עם לבדד ישכון ? האם יהודים יכולים להיות נאמנים לעקרונות של מגילת האומות המאוחדות ? האם אחאב היה מלך לאומי ומה היה הויכוח העקרוני עם אליהו הנביא ? מה מבדיל בן עם ישראל לאומות העולם ? ‏י"א/אייר/תשפ"א

 בס"ד

פרשת אחרי מות קדושים האם הדת היהודית היא דת של לאום ? מה הקשר של עם ישראל לארץ ישראל ? האם לאומיות נוגדת את השקפת התורה ? האם מגילת העצמאות מתאימה להשקפה ביהודית ? האם עם ישראל הוא ככול העמים ? למה עם ישראל הוא עם לבדד ישכון ? האם יהודים יכולים להיות נאמנים לעקרונות של מגילת האומות המאוחדות ? האם אחאב היה מלך לאומי ומה היה הויכוח העקרוני עם אליהו הנביא ? מה מבדיל בן עם ישראל לאומות העולם ?  ‏י"א/אייר/תשפ"א

ויקרא (פרשת אחרי מות) פרק יח פסוק כה - ל

(כה) וַתִּטְמָ֣א הָאָ֔רֶץ וָאֶפְקֹ֥ד עֲוֹנָ֖הּ עָלֶ֑יהָ וַתָּקִ֥א הָאָ֖רֶץ אֶת־יֹשְׁבֶֽיהָ:

(כו) וּשְׁמַרְתֶּ֣ם אַתֶּ֗ם אֶת־חֻקֹּתַי֙ וְאֶת־מִשְׁפָּטַ֔י וְלֹ֣א תַעֲשׂ֔וּ מִכֹּ֥ל הַתּוֹעֵבֹ֖ת הָאֵ֑לֶּה הָֽאֶזְרָ֔ח וְהַגֵּ֖ר הַגָּ֥ר בְּתוֹכְכֶֽם:

(כז) כִּ֚י אֶת־כָּל־הַתּוֹעֵבֹ֣ת הָאֵ֔ל עָשׂ֥וּ אַנְשֵֽׁי־הָאָ֖רֶץ אֲשֶׁ֣ר לִפְנֵיכֶ֑ם וַתִּטְמָ֖א הָאָֽרֶץ:

 (כח) וְלֹֽא־תָקִ֤יא הָאָ֙רֶץ֙ אֶתְכֶ֔ם בְּטַֽמַּאֲכֶ֖ם אֹתָ֑הּ כַּאֲשֶׁ֥ר קָאָ֛ה אֶת־הַגּ֖וֹי אֲשֶׁ֥ר לִפְנֵיכֶֽם:

(כט) כִּ֚י כָּל־אֲשֶׁ֣ר יַעֲשֶׂ֔ה מִכֹּ֥ל הַתּוֹעֵבֹ֖ת הָאֵ֑לֶּה וְנִכְרְת֛וּ הַנְּפָשׁ֥וֹת הָעֹשֹׂ֖ת מִקֶּ֥רֶב עַמָּֽם:

(ל) וּשְׁמַרְתֶּ֣ם אֶת־מִשְׁמַרְתִּ֗י לְבִלְתִּ֨י עֲשׂ֜וֹת מֵחֻקּ֤וֹת הַתּֽוֹעֵבֹת֙ אֲשֶׁ֣ר נַעֲשׂ֣וּ לִפְנֵיכֶ֔ם וְלֹ֥א תִֽטַּמְּא֖וּ בָּהֶ֑ם אֲנִ֖י יְקֹוָ֥ק אֱלֹהֵיכֶֽם: פ

צריך להבין את היחס של עם ישראל לארץ ישראל . האם היהדות היא דת לאומית שמגבשת את עם ישראל תחת לאומיות אחת מדינת הלאום היהודית או היהדות ולאומיות מנוגדות אחד לשנייה .

כדי לענות על השאלה צריך להבין מהי לאומיות

כך כתוב בויקיפדיה :

לאומיות היא תופעה חברתית אידאולוגית שלפיה לכל עם זכות לקיים ממשל עצמי. גישה זו קשורה קשר הדוק למדינת הלאום ושאיפתה העליונה היא, בדרך-כלל קיומה של מדינה כהגשמתו של עיקרון זה שהיא זכות להגדרה עצמית. הלאומיות בעיקרה מובילה להתגבשות של קהילה סביב צביון וערכים חברתיים משותפים, עם זאת היא עלולה להוביל לשנאה ולגזענות כלפי מי שאינו חלק מן הקהילה, דוגמה לכך בהיסטוריה ניתן לראות בימי המפלגה הנאצית שדגלה בלאומיות גרמנית.

וכך כתוב במגילת העצמאות :

זוהי זכותו הטבעית של העם היהודי להיות ככל עם ועם עומד ברשות עצמו במדינתו הריבונית.

לפיכך נתכנסנו, אנו חברי מועצת העם, נציגי הישוב העברי והתנועה הציונית, ביום סיום המנדט הבריטי על ארץ-ישראל, ובתוקף זכותנו הטבעית וההיסטורית ועל יסוד החלטת עצרת האומות המאוחדות אנו מכריזים בזאת על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל, היא מדינת ישראל.

ועוד יסוד מתו מגילת העצמאות :

תקיים שויון זכויו​ת חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין;  תבטיח חופש דת, מצפון, לשון, חינוך ותרבות; תשמור על המקומות הקדושים של כל הדתות; ותהיה   נאמנה לעקרונותיה של מגילת האומות המאוחדות.

וכך כותב הרמב"ן ויקרא (פרשת אחרי מות) פרק יח פסוק כה

והנה השם הנכבד הוא אלהי האלהים ואדוני האדונים לכל העולם, אבל ארץ ישראל אמצעות הישוב היא נחלת ה' מיוחדת לשמו, לא נתן עליה מן המלאכים קצין שוטר ומושל בהנחילו אותה לעמו המיחד שמו זרע אוהביו, וזהו שאמר (שמות יט ה) והייתם לי סגולה מכל העמים כי לי כל הארץ, וכתיב (ירמיה יא ד) והייתם לי לעם ואנכי אהיה לכם לאלהים, לא שתהיו אתם אל אלהים אחרים כלל. והנה קידש העם היושב בארצו בקדושת העריות וברובי המצות להיותם לשמו, ולכך אמר (להלן כ כב) ושמרתם את כל חוקותי ואת כל משפטי ועשיתם אותם ולא תקיא אתכם הארץ, וכתיב (שם פסוק כד) ואמר לכם אתם תירשו את אדמתם ואני אתננה לכם לרשת אותה אני ה' אלהיכם אשר הבדלתי אתכם מן העמים, יאמר כי הבדיל אותנו מכל העמים אשר נתן עליהם שרים ואלהים אחרים, בתתו לנו את הארץ שיהיה הוא יתברך לנו לאלהים ונהיה מיוחדים לשמו. והנה הארץ שהיא נחלת השם הנכבד תקיא כל מטמא אותה ולא תסבול עובדי ע"ז ומגלים עריות:

הקב"ה חילק את כל העולם לאומות העולם חוץ מארץ ישראל . ארץ ישראל היא המקום ששייך לקב"ה והוא ניתן כנחלה למי שמקבל על עצמו את התורה . שאר העולם ניתן לשרי אומות העולם מבלי ההתניה של קבלת התורה כי אומות העולם לא קיבלו עליהם את התורה . אומות העולם היו בארץ ישראל והארץ הקיאה אותם כי לא קיבלו עליהם את התורה  כמו שכתוב :(כח) וְלֹֽא־תָקִ֤יא הָאָ֙רֶץ֙ אֶתְכֶ֔ם בְּטַֽמַּאֲכֶ֖ם אֹתָ֑הּ כַּאֲשֶׁ֥ר קָאָ֛ה אֶת־הַגּ֖וֹי אֲשֶׁ֥ר לִפְנֵיכֶֽם:

ולכן הקשר היחידי של אדם לארץ ישראל הוא התורה . בלי התורה אין לאדם קשר לארץ ישראל ואדם כזה סופו שהארץ תקיא אותו . 7 העמים שהיו בארץ ישראל לפני שעם ישראל נכנסו הוקאו על ידי הארץ כמו שכתוב בשמות (פרשת כי תשא) פרק לד פסוק יא - יג

(יא) שְׁמָ֨ר־לְךָ֔ אֵ֛ת אֲשֶׁ֥ר אָנֹכִ֖י מְצַוְּךָ֣ הַיּ֑וֹם הִנְנִ֧י גֹרֵ֣שׁ מִפָּנֶ֗יךָ אֶת־הָאֱמֹרִי֙ וְהַֽכְּנַעֲנִ֔י וְהַחִתִּי֙ וְהַפְּרִזִּ֔י וְהַחִוִּ֖י וְהַיְבוּסִֽי:

(יב) הִשָּׁ֣מֶר לְךָ֗ פֶּן־תִּכְרֹ֤ת בְּרִית֙ לְיוֹשֵׁ֣ב הָאָ֔רֶץ אֲשֶׁ֥ר אַתָּ֖ה בָּ֣א עָלֶ֑יהָ פֶּן־יִהְיֶ֥ה לְמוֹקֵ֖שׁ בְּקִרְבֶּֽךָ:

(יג) כִּ֤י אֶת־מִזְבְּחֹתָם֙ תִּתֹּצ֔וּן וְאֶת־מַצֵּבֹתָ֖ם תְּשַׁבֵּר֑וּן וְאֶת־אֲשֵׁרָ֖יו תִּכְרֹתֽוּן:

כלומר ארץ ישראל שייכת רק למי שקיבל על עצמו את התורה ומי ששייך לתורה שייך לארץ ישראל ומי שלא שייך לתורה הוא לפי דברי התורה  "פֶּן־יִהְיֶ֥ה לְמוֹקֵ֖שׁ בְּקִרְבֶּֽךָ".

וכך כתוב בספרי דברים פרשת האזינו פיסקא שיא

דבר אחר בהנחל עליון גוים, כשהנחיל הקדוש ברוך הוא עולם לאומות פירש תחומה של כל אומה ואומה כדי שלא יהו מעורבים שילח בני גומר לגומר בני מגוג למגוג בני מדי למדי בני יון ליון בני תובל לתובל פירש תחומן של אומות כדי שלא יכנסו לארץ ישראל יצב גבולות עמים.

ארץ ישראל היא לא מקום של אומה כלשהיא היא מקומו של מי שמקבל על עצמו את התורה . מי שמקבל על עצמו את התורה מקומו בארץ ישראל ומי שלא מקבל על עצמו את התורה לא שייך לעם ישראל . אין קשר לא לגזע לא ללאום לא לשום דבר חוץ מקבלת התורה .

ולכן הדבר הראשון שעשה יהושע שנכנס לארץ ישראל נתן אפשרות לאומות העולם לקבל את התורה

חברותא מסכת סוטה דף לה עמוד ב

אמר לו רבי יהודה לרבי שמעון:בינה יתירה נתן בהם הקדוש ברוך הוא באומות העולם, ושיגרו נוטירין [סופרים] שלהם, וקילפו את הסיד כדי לקרוא מה שכתוב על האבנים, והשיאוה [העתיקוה], כלומר: נטלוה משם על ידי העתקה.ועל דבר זה נתחתם גזר דינם של אומות העולם לבאר שחת [גיהינום], שהיה להן ללמוד אחר שהעתיקו ולא למדו.(13)

וכך כותב רש"י בראשית (פרשת בראשית) פרק א פסוק א

בראשית - אמר רבי יצחק לא היה צריך להתחילא [את] התורה אלא (שמות יב ב) מהחודש הזה לכם, שהיא מצוה ראשונה שנצטווב [בה] ישראל, ומה טעם פתחג בבראשית, משום (תהלים קיא ו) כח מעשיו הגיד לעמו לתת להם נחלת גוים, שאם יאמרו אומות העולם לישראל לסטים אתם,ד שכבשתם ארצות שבעה גוים, הם אומרים להם כל הארץ של הקדוש ברוך הוא היא, הוא בראה ונתנה לאשר ישר בעיניו, ברצונו נתנה להם וברצונו נטלה מהם ונתנה לנו:

ולכן ברור שההגדרה של עם ישראל כפי שמופיע במגילת העצמאות מנוגדת לחלוטין למהותו של עם ישראל ולכן מה שכתוב במגילת העצמאות מתארת עם לאומי ולא את עם ישראל

זוהי זכותו הטבעית של העם היהודי להיות ככל עם ועם עומד ברשות עצמו במדינתו הריבונית

עם ישראל אינו לחלוטין עם ככל עם . עם ישראל הוא עם סגולה והסגולה קשורה אך ורק לקבלת התורה על ידי עם ישראל . זה מהותו של עם ישראל וזה הקשר היחידי שלו לארץ ישראל מקומו של הקב"ה

וכך אומר צרור המור שמות פרשת יתרו

הנה אם כן בכל מקום שתמצא בתורה עם סגולה. או והייתם לי סגולה. זהו פירושו לפי שישראל יצאו מאברהם שנמצא טמון בצורים כמו המטמון והסגולה. לפיכך אמר והייתם לי סגולה מכל העמים. וא"ת היאך לקחם הש"י שהרי כבר חלק העולם לשבעים שרים. ותרח היה לאחד מהם. לזה אמר אינו כן כי לי כל הארץ. ואף על פי שחלקתי הארץ לאלופים ושרים. מחוקי המלכות הוא שהמטמון שימצא תחת הארץ שהוא של המלך. וא"כ אחר שאתם באתם מכח סגולה של אברהם שנמצא תחת הארץ. א"כ אתם שלי. אחר שהארץ שלי. וזהו והייתם לי סגולה מכל העמים וכו':

כל מי שמקבל על עצמו את התורה שנמסרה על ידי בורא עולם שייך לעם היהודי ומקומו באופן עקרוני בארץ ישראל . השהות של חלק מיהודים שקבלו על עצמם את התורה בגלות הוא  חלק מהותי מהתהליך של עם ישראל להגיע בסופו של דבר לגאולה בארץ ישראל וגם לגלות תפקיד בגאולה של עם ישראל שיתממש בארץ ישראל בסופו של דבר .

וכך כתוב בתלמוד בבלי מסכת פסחים דף פז עמוד ב

רבי יוסי בר רבי חנינא אמר מהכא כי נשא אשא להם. ואמר רבי אלעזר: לא הגלה הקדוש ברוך הוא את ישראל לבין האומות אלא כדי שיתוספו עליהם גרים, שנאמר +הושע ב+ וזרעתיה לי בארץ. כלום אדם זורע סאה - אלא להכניס כמה כורין.

וזה בדיוק הויכוח בן אחאב לאליהו הנביא ויכוח האם היהדות זה דת לאומית

 

מלכים א פרק יח פסוק יז - יח

(יז) וַיְהִ֛י כִּרְא֥וֹת אַחְאָ֖ב אֶת־אֵלִיָּ֑הוּ וַיֹּ֤אמֶר אַחְאָב֙ אֵלָ֔יו הַאַתָּ֥ה זֶ֖ה עֹכֵ֥ר יִשְׂרָאֵֽל:

(יח) וַיֹּ֗אמֶר לֹ֤א עָכַ֙רְתִּי֙ אֶת־יִשְׂרָאֵ֔ל כִּ֥י אִם־אַתָּ֖ה וּבֵ֣ית אָבִ֑יךָ בַּֽעֲזָבְכֶם֙ אֶת־מִצְוֹ֣ת יְקֹוָ֔ק וַתֵּ֖לֶךְ אַחֲרֵ֛י הַבְּעָלִֽים:

אומר המלבי"ם מלכים א פרק יח פסוק יח

(יח) לא עכרתי. כי בעברם על מצות ה' לעבוד אלהים אחרים אינם ישראל רק כגויי הארצות, ולא עכרתי את ישראל. אבל אתה ובית אביך בעזבכם את מצות ה', עכרתם את ישראל, כי בזה היו כגוים, וכן הפסקת הטל ומטר גזרתי בחטאם כי כן ראוי להם, ואתה הגורם:

אחאב היה מלך לאומי שהאשים את אליהו הנביא שהוא עוכר ישראל כי הוא פוגע במי שנמצא בארץ ישראל אחאב רוצה לנתק את הקשר בן המצוות לישיבה בארץ ישראל . אומר לו אליהו הנביא אתה טועה לחלוטין מי שלא מקיים מצוות התורה בארץ ישראל הוא כמו גוי והשפע של ארץ ישראל לא שייך לגויים כי אם ליהודים המקימים את מצוות התורה .

עם ישראל עתידו  נמצא אך ורק בקיום המצוות שלו לא בדבר אחר . לא בהשקפה לאומית כזו או אחרת אך ורק בקיום המצוות התורה .

הכנסת הלאומיות לתוך הדת היהודית גורמת נזק עצום ליהדות והתרחקות של הרבה יהודים מהדת כאשר חלקם  עוברים לאט לאט לאנשים בעלי זהות לאומית יהודית ולא יהודית . כובד המשקל עובר ללאומיות ,גאווה לאומית , הערצת כוח צבאי , והיפוך סדרי עדיפויות של התורה לכיוון לאומיות .

ומהות העניין הוא מה שכתוב בסוף פרשת קדושים

ויקרא (פרשת קדושים) פרק כ פסוק כו

(כו) וִהְיִ֤יתֶם לִי֙ קְדֹשִׁ֔ים כִּ֥י קָד֖וֹשׁ אֲנִ֣י יְקֹוָ֑ק וָאַבְדִּ֥ל אֶתְכֶ֛ם מִן־הָֽעַמִּ֖ים לִהְי֥וֹת לִֽי:

ואומר רש"י ויקרא (פרשת קדושים) פרק כ פסוק כו

(כו) ואבדל אתכם מן העמים להיות לי - אם אתם מובדלים מהם הרי אתם שלי, ואם לאו הרי אתם של נבוכדנצר וחביריו.

מהות היהדות זה בידול מהעמים כי עם ישראל בחר בתורה ואומות העולם דחו את התורה ולכן עם ישראל שונה מכל העמים בגלל בחירתו בתורה ולכן מהותו של עם ישראל הוא

במדבר (פרשת בלק) פרק כג פסוק ט

(ט) כִּֽי־מֵרֹ֤אשׁ צֻרִים֙ אֶרְאֶ֔נּוּ וּמִגְּבָע֖וֹת אֲשׁוּרֶ֑נּוּ הֶן־עָם֙ לְבָדָ֣ד יִשְׁכֹּ֔ן וּבַגּוֹיִ֖ם לֹ֥א יִתְחַשָּֽׁב:

הכנסת הלאומיות לתוך היהדות הוא בדיוק מה שאומרת מגילת העצמאות וזה היפך ממהותו של עם ישראל

זוהי זכותו הטבעית של העם היהודי להיות ככל עם ועם עומד ברשות עצמו במדינתו הריבונית

עם ישראל אינו ככול העמים והשאיפה שלו אינו מדינה ריבונית ככול העמים . השאיפה שלו הוא קיום התורה בארץ ישראל .

אין הכוונה לצאת כנגד קיומה של מדינת ישראל אלה להבין מה צריך להיות השאיפה של עם ישראל ואין השאיפה שלנו להיות ככל הגויים ובטח לא להיות מדינה "נאמנה לעקרונותיה של מגילת האומות המאוחדות." כי אומות העולם מרדו ולא קבלו על עצמם את התורה וזה היפך הגמור מהשאיפה של העם היהודי .