13.6.2014

מה היה חטא המרגלים ? מה המשמעות של אַל תִּירְאוּ ? ו אַל תִּירָאֻם ? וכיצד זה קשור לאיוב שמת כשהמרגלים תרו את הארץ והאם מה שרואים זה המציאות או יש מציאות אחרת ? ‏ט"ו/סיון/תשע"ד


בס"ד
מה היה חטא המרגלים ? מה המשמעות של אַל תִּירְאוּ ?  ו אַל תִּירָאֻם  ? וכיצד זה קשור לאיוב שמת כשהמרגלים תרו את הארץ והאם מה שרואים זה המציאות או יש מציאות אחרת ?  ‏ט"ו/סיון/תשע"ד

במדבר פרק יד

(ט) אַךְ בַּיקֹוָק אַל תִּמְרֹדוּ וְאַתֶּם אַל תִּירְאוּ אֶת עַם הָאָרֶץ כִּי לַחְמֵנוּ הֵם סָר צִלָּם מֵעֲלֵיהֶם וַיקֹוָק אִתָּנוּ אַל תִּירָאֻם:

בו נבין את מה שאומרים יהושע בן נון וכלב בן יפונה לעם ישראל . "אל תראו את עם הארץ" ו "אל תיראם "

למלה תראו או תיראם יכול להיות שני משמעויות אחד מהשורש יראה כלומר פחד ואחד מהשורש ראה לשון ראיה ,להסתכל .

בו נבין את סיפור במרגלים .משה שולח 12 אנשים  במדבר פרק יג

(ג) וַיִּשְׁלַח אֹתָם מֹשֶׁה מִמִּדְבַּר פָּארָן עַל פִּי יְקֹוָק כֻּלָּם אֲנָשִׁים רָאשֵׁי בְנֵי יִשְׂרָאֵל הֵמָּה:

ואומר החזקוני במדבר פרשת שלח פרק יג פסוק ג

(ג) כלם אנשים פירש"י אותה שעה כשרים היו כלומר בשעה שנבחרו אבל מכאן ואילך החמיצו כמו שפירש"י וילכו ויבואו

12 נשיאים כולם מהעידית של עם ישראל אותם לבדוק את ארץ ישראל והמציאות שהם רואים היא קשה במדבר פרק יג

(כח) אֶפֶס כִּי עַז הָעָם הַיֹּשֵׁב בָּאָרֶץ וְהֶעָרִים בְּצֻרוֹת גְּדֹלֹת מְאֹד וְגַם יְלִדֵי הָעֲנָק רָאִינוּ שָׁם:

ואומר צרור המור דברים פרשת עקב

כי יש לך לדעת שאתה עובר את הירדן לרשת גוים גדולים ועצומים אשר אי אפשר בחיל ובכח להורישם. וזה שאמר אשר אתה ידעת מי יתיצב לפני בני ענק.

ואומר האברבנאל במדבר פרק יג

השאלה הח' מה היה חטאת המרגלים כי יראה שהם לא אמרו רק האמת באמרם שעז העם והערים בצורות. שכן אמרו מרע"ה לפניהם שמע ישראל אתה עובר היום לרשת גוים גדולים ועצומים ממך ערים גדולות ובצורות בשמים עם גדול ורם בני ענקים אשר אתה ידעת ואתה שמעת מי יתיצב לפני בני ענק. וא"כ לא חטאו ולא כזבו המרגלים במה שאמרו

כלומר באמת מצד ההיגיון והמציאות "הריאלית " לא ניתן היה לכבוש את ארץ ישראל כי עמד מולם כוח גדול ועדיף ואם כן מה התביעה על המרגלים?  ועוד 10 מתוך 12 אנשים  חטאו בחטא המרגלים וגם יהושע הצליח לעמוד בניסיון רק הודות לתפילה של משה רבנו והוספת ה י'   לשמו כלומר שהנסיון היה גדול מאוד. ובאמת לדוגמה אם הינו שולחים מרגלים לארצות הברית ורואים את כל הטילים הגרעינים שלהם את המטוסים ,נושאות המטוסים והיו אומרים לנו לכבוש אותה זה היה נראה לנו לא מציאותי .

אם כן בו נבין מה אמרו יהושע וכלב לבני ישראל הם אמרו להם אל תסתכלו על המציאות שאתם רואים בעיניים תסתכלו על המציאות האמיתית וזה מה שנאמר אַל תִּירְאוּ אֶת עַם הָאָרֶץ , אל תיראם .

באמת מה שאתם רואים זה לא האמת ,האמת נמצאת אצל מי ששלח אותכם לנחול את הארץ וזה הקדוש ברוך הוא ,המציאות האמיתית של אותם נפילים זה סָר צִלָּם מֵעֲלֵיהֶם  ואומר רש"י במדבר פרשת שלח פרק יד פסוק ט

כי לחמנו הם - נאכלם כלחם:

סר צלם - מגינם וחזקם. כשרים שבהם מתו, איוב שהיה מגין עליהם. דבר אחר צלו של המקום סר מעליהם:

הצל שלהם סר מעליהם כלומר הם כאילו אינם, כי למשהו ממשי חייב להיות צל ודבר שאין לו צל הוא דבר לא ממשי . כלומר התביעה על המרגלים היה שהם רואים את העולם הפיזי ולא את הרובד הרוחני .

הרובד הפיזי זה עולם השקר מה שאתה רואה פיזית זה לא המציאות ,המציאות האמיתית נמצאת בעולם הרוחני ובעולם הרוחני אותם נפילים כבר לא קימים  כי אפילו צל אין להם.

פסיקתא זוטרתא (לקח טוב) במדבר פרשת שלח לך דף קז עמוד א

 ד"א סר צלם מעליהם. זה מלאך הממונה עליהם שהוא מגין עליהם שאין הקדוש ברוך הוא נפרע מן האומה עד שמפיל שריה מן השמים שנאמר (ישעיה כד) יפקד ה' על צבא המרום במרום וגו'. וה' אתנו אל תיראום.

ועוד אנו רואים שבאותו זמן איוב מת ונקבר ואיוב היה לכאורה מנהיג שלהם ונאמר באיוב פרק ט

(כב) אַחַת הִיא עַל כֵּן אָמַרְתִּי תָּם וְרָשָׁע הוּא מְכַלֶּה:

 

ואומר המלבי"ם איוב פרק ט פסוק כב

(כב) אחת היא, לכן שב שנית להחליט שאין השגחה פרטית אשר תדין את האדם לפי מעשהו, כי האדם מוכרח במעשיו, רק הנהגה אחת היא בעולם היא ההנהגה הכללית הקצובה כפי המערכה וכפי צורך ההנהגה הכללית, והנהגה זאת אחר שהיא מוכרחת לפי הסבות הקיימות הבלתי משתנות אינה מבחנת בין טוב לרע, רק תם ורשע הוא מכלה, שההפסד הכללי המוטבע בחומר לא יבחין בין תם לרשע:

כלומר הראיה של העולם  ללא הסתכלות על  העולם הרוחני יכולה להוביל למסקנה שהכול זה חומר והעולם מתנהל לפי עולם החומר ולכן אם אתה נראה יותר חזק כמו הנפילים אין לאף אחד סיכוי לגבור עליו . אבל בעולם האמת העולם הרוחני הכוח שלך תלוי אך ורק בכוח הרוחני שלך ואם סר צלך גם אתה אם אתה נראה חזק אתה בעצם כלום .

וזה כל עניין המרגלים שנפלו במלכודת ראית העולם הפיזי ולא הרוחני וזה מה שאומרים להם יהושע וכלב אל תסתכלו כי המראה הוא טעות זה אשליה . אתם צריכים להבין את העולם הרוחני כדי להבין את המציאות ולכן אַל תִּירְאוּ אֶת עַם , אַל תִּירָאֻם:

ואולי ניתן לפרש את מה שאמרו  במדבר פרק יד

(ז) וַיֹּאמְרוּ אֶל כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר הָאָרֶץ אֲשֶׁר עָבַרְנוּ בָהּ לָתוּר אֹתָהּ טוֹבָה הָאָרֶץ מְאֹד מְאֹד:

הארץ טובה מאד מאד . מאד אחד לעולם הפיזי ,ומאד אחד לעולם הרוחני ואתם ראיתם רק מאד אחד וזה גרם לכם לחטא .

ואולי ההבדל בין יהושע וכלב לאחרים זה שיהושע וכלב עשו מה שמשה אמר להם "עָבַרְנוּ בָהּ לָתוּר אֹתָהּ" כי משה שלח אותם לתור במדבר פרק יג

(יז) וַיִּשְׁלַח אֹתָם מֹשֶׁה לָתוּר אֶת אֶרֶץ כְּנָעַן וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם עֲלוּ זֶה בַּנֶּגֶב וַעֲלִיתֶם אֶת הָהָר: 

והם באמת תרו אבל שאר המרגלים במדבר פרק יג

(כו) וַיֵּלְכוּ וַיָּבֹאוּ אֶל מֹשֶׁה וְאֶל אַהֲרֹן וְאֶל כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אֶל מִדְבַּר פָּארָן קָדֵשָׁה וַיָּשִׁיבוּ אֹתָם דָּבָר וְאֶת כָּל הָעֵדָה וַיַּרְאוּם אֶת פְּרִי הָאָרֶץ:

שאר המרגלים ויראום את פרי הארץ ראיה לא של האמת אלה את הראיה החיצונית והמטעה והם באמת לא תרו רק ראו .

ולכן אומר להם יהושע וכלב אַל תִּירְאוּ אֶת עַם , אַל תִּירָאֻם   .

וזה מה שכתוב מלכים ב פרק ו

(טו) וַיַּשְׁכֵּם מְשָׁרֵת אִישׁ הָאֱלֹהִים לָקוּם וַיֵּצֵא וְהִנֵּה חַיִל סוֹבֵב אֶת הָעִיר וְסוּס וָרָכֶב וַיֹּאמֶר נַעֲרוֹ אֵלָיו אֲהָהּ אֲדֹנִי אֵיכָה נַעֲשֶׂה:

(טז) וַיֹּאמֶר אַל תִּירָא כִּי רַבִּים אֲשֶׁר אִתָּנוּ מֵאֲשֶׁר אוֹתָם:

(יז) וַיִּתְפַּלֵּל אֱלִישָׁע וַיֹּאמַר יְקֹוָק פְּקַח נָא אֶת עֵינָיו וְיִרְאֶה וַיִּפְקַח יְקֹוָק אֶת עֵינֵי הַנַּעַר וַיַּרְא וְהִנֵּה הָהָר מָלֵא סוּסִים וְרֶכֶב אֵשׁ סְבִיבֹת אֱלִישָׁע:

יש מציאות שאנו רואים וזה באמת לא המציאות האמיתית ויש את המציאות האמיתית שרואים לאחר שפקח את עיניו .

וזה מה שאנחנו מתפללים בראש השנה ויום הכיפורים  סדר רב עמרם גאון (הרפנס) סדר ראש השנה

וכל הרשעה כלה כעשן תכלה כי תעביר ממשלת זדון מן הארץ.

הרשעה זה עשן זה לא מציאות ,היא רק מפריעה לנו לראות את האמת וכשהיא תעבור מן הארץ נבין שזה היה כלום רק עשן לא מציאות .

האם ניתן להגיד אני מאמין בתאוריה של דרוין ? האם ניתן להגיד אני חוקר את התיאוריה של דרוין ? אני לומד את התאוריה של דרוין ? המסקנה שלי לא ניתן לומר זאת כי יש סתירה פנימית במשפטים האלו ולכן לא ניתן לומר זאת ‏ט"ו/סיון/תשע"ד


בס"ד

האם ניתן  להגיד אני מאמין בתאוריה   של דרוין ? האם ניתן להגיד אני חוקר את  התיאוריה  של דרוין ? אני לומד את התאוריה  של דרוין ? המסקנה שלי  לא ניתן לומר זאת כי יש סתירה פנימית במשפטים האלו ולכן לא ניתן לומר זאת ‏ט"ו/סיון/תשע"ד

בו נבין את התיאוריה של דרוין ומה המשמעות שלה :

בנקודה מסוימת יש התחלה של העולם ולא נכנס לשאלה מי ברא או הביא  את העולם לנקודה זו . יכול להיות שתחילת העלום זה המפץ הגדול שהתחיל בנקודה אחת או כל הסבר אחר של תחילת העולם וזה לא כל כך משנה לעניין שלנו .

בו נגיד שהעולם או נברא או היה לו נקודת התחלה לפי מיליארדי שנים . לא נכנס מאיפה זה הגיע מי ברא אותו  וכד' .

התיאוריה של דרוין מניחה שמה שפועל בעולם זה חוקי הפיזיקה ורק חוקי הפיזיקה .

אם נקבל זאת אז על נקודת ההתחלה של העולם מופעל חוקי הפיזיקה ואז יש לנו תוצאה . כלומר מה שמניע את העולם זה מצב > חוקי פיזקה > תוצאה , מצב > חוקי פיזיקה > תוצאה ,מצב > חוקי פיזיקה > תוצאה . לכל מצב שמופעל עליו חוקי הפיזיקה יש רק תוצאה אחת לא יכול להיות 2 תוצאות כי אם יש למצב אחד 2 תוצאות או יותר (או הוא פועל באופן אקראי) המשמעות שאין חוקי פיזיקה ואם אין חוקי פיזיקה לא ניתן ללמוד על העולם דבר . וזה עולם ללא משמעות ,עולם אקראי ,ואין שום משמעות למדע או לתיאוריה של דרוין . ולכן נניח שלכל מצב שמופעל עליו חוקי הפיזיקה יש תוצאה אחת בלבד .

אם באמת לכל מצב שמופעל עליו חוקי הפיזיקה יש רק תוצאה אחת אז מובן מאליו שאם היה לנו מחשב ענק עם מצב התחלתי ועם הבנה מלאה של חוקי הפיזיקה ניתן היה לחשב כל מצב ומצב וניתן לדעת כל רגע ורגע מה יהיה המצב העולם. כי אין אפשרות אחרת כי מצב > חוקי פיזיקה > תוצאה זה הדבר היחיד הקים בעולם ניתן לחשב אותו ולדעת אותו . אם כן ניתן היה לחשב שהיום ‏‏ט"ו/סיון/תשע"ד בשעה 0924 אני ישב ליד המחשב ויכתוב את המאמר הזה  . אין אפשרות אחרת כי ניתן להגיע למצב הזה זה רק על ידי מצב > חוקי פיזיקה> תוצאה וזה תוצאה חד חד ערכית כלומר לא יכולתי "להחליט" שאני רוצה ללמוד עכשיו דף יומי כי לפי המחשב "הגדול " בשעה זו אני חייב לשבת ליד המחשב ולכתוב את המאמר הזה ואם באמת יש לי יכולת להחליט אז זה בניגוד לחוקי הפיזיקה שחישב שאני צריך להיות מול המחשב ולהקיש את המילה מחשב ולא דבר אחר . זה מעט מבלבל אבל אם תחשבו טוב זה יהיה יותר מובן .

כלומר לפי התיאוריה של דרוין כל העולם כולו זה זרם של אירועים שהתחיל עם תחילת העולם ותלוי לחלוטין רק בחוקי הפיזיקה אין דבר אחר שזה תלוי בו .

אם כך שאנחנו זרם של אירועים שתלוי ב מצב > חוקי פיזיקה >תוצאה מצב > חוקי פיזיקה >תוצאה. אין דבר כזה לחשוב כי אנחנו רק זרם אירועים שתלוי בחוקי הפיזיקה אז תהליך של מצב>חוקי פיזיקה >תוצאה זה זרם  של אירועים זה לא חשיבה . אין דבר כזה להאמין כי עוד פעם אנחנו זרם אירועים של מצב>חוקי פיזיקה >תוצאה . אין דבר כזה ללמוד כי עוד פעם אנחנו זרם של אירועים של מצב > חוקי פיזיקה >תוצאה .

בעצם אין שום משמעות לחיים ,אין שום דבר שיש לו משמעות כי מצב> חוקי פיזיקה > תוצאה זה תהליך אין סופי שלא מוביל לשום מקום שיש לו משמעות ,הוא מוביל לתוצאה חד חד ערכית בכל נקודת זמן אבל זה רק תהליך ללא משמעות.. אין משמעות לאדם הערך של האדם שווה לחלוטין לצואה של חתול כי זה תהליך וזה תהליך ידוע מראש ללא שום משמעות חוץ מתהליך  של הפעלת חוקי הפיזיקה על מצב התחלתי .

ולכן מי שאומר אני מאמין בתיאוריה של דרוין באמת לא יכול להגיד דבר כזה כי בעולם דרוניסטי אין דבר כזה אני , אין דבר כזה הבנה ,למידה ,מודעות ,רצון וכדומה .

אבל זה קשה להבנה כי אני מרגיש שאני מחליט ,אני מרגיש ,אני מבין . נכון והרגשה זו סותרת את התורה של דרוין , אז כיצד יתרץ דרוין את הענין ? הוא לא יכול לתרץ כי כל מה שקורה בעולם כולל ההרגשה של אני מחליט אני מאמין , אני חוקר, זה זרם אירועים שמושפע אך ורק ממצב התחלתי שמופעל עליו חוקי הפיזיקה . אז מה זה כל האירועים השונים שקורים בעולם מחקר פיזיקה ,כימיה, חקר המוח ?

לפי ההבנה של תורה דרוין זה לא אפשרי .

ולכן לא ניתן להגיד אני מאמין ,אני חושב, אני חוקר את תורת דרוין כי אם באמת תורת דרוין תקפה אין משמעות לדיבור הזה .

אבל אני בכל מקרה אומר את זה ?  נו זה חלק מרצף האירועים של מצב >חוקי פיזיקה >תוצאה.

ומכאן הדרך הקצרה להבין כי אם אני אומר אני מאמין אני חושב אתה צריך להגיד אני מאמין באלוקים כי כל משהו אחר יוצר סתירה פנימית . אבל זה נושא אחר שאולי נדבר עליו בעתיד.   

9.6.2014

ארך אפים : כתבתי שבוע שעבר שארך אפים זה "הארכת האף" כדי שהאש או ההבל של מידת הדין (חרון האף) יצא מהאף מאוחר יותר האם יש לזה מקור ? האם ארך אפים זה השהית הדין כלומר רק שינוי בממד הזמן ? האם יש נפקא מינה בין 2 השיטות ? ‏י"א/סיון/תשע"ד


 

בס"ד

ארך אפים : כתבתי שבוע שעבר שארך אפים זה "הארכת האף" כדי שהאש או ההבל של מידת הדין (חרון האף) יצא מהאף מאוחר יותר האם יש לזה מקור ? האם ארך אפים זה השהית הדין כלומר רק שינוי בממד הזמן ? האם יש נפקא מינה בין 2 השיטות ?  ‏י"א/סיון/תשע"ד

המלה ארך מופיעה בתורה כמידת אורך

בראשית פרק ו :שְׁלֹשׁ מֵאוֹת אַמָּה אֹרֶךְ הַתֵּבָה 

שמות פרק כו : עֶשֶׂר אַמּוֹת אֹרֶךְ הַקָּרֶשׁ

ועוד הרבה מקומות .

מצד שני יש הבנה שונה לארך אפים וזה קשור לזמן ארוך או קצר

משלי פרק יד

(כט) אֶרֶךְ אַפַּיִם רַב תְּבוּנָה וּקְצַר רוּחַ מֵרִים אִוֶּלֶת:

ואומר המצודת דוד משלי פרק יד

(כט) ארך אפים - מי שאינו ממהר לכעוס הוא רב תבונה אבל קצר רוח הממהר לכעוס הוא מרים האולת על התבונה כי ע"י הכעס החכמה מסתלקת ובוחר הוא א"כ באולת יותר מן החכמה:

פרוש ארך אפים זה מי שלא ממהר לכעוס וקצר רוח זה מי שממהר לכעוס. כלומר ארך אפים זה מידה של זמן בלבד . בהבנה הראשונה שלי ארך זה מידה של אורך שגורמת באמת לאורך של  זמן ,שהכעס יבוא לידי ביטוי בפועל יותר מאוחר אבל הסיבה זה מידת האורך . בהבנה השניה יש כאן רק מימד של זמן ואין קישר למידת אורך .

הנפקא מינה בין שני ההבנות בהבנה הראשונה הכעס יוצא מידי עם החטא זה תוצאה ישירה מהחטא אבל כדי שהכעס או חרון יבוא מאוחר יותר יש צורך להאריך את האף זה האפשרות היחידה כדי שיהיה ארך אפים אבל בהבנה השניה יש צורך להתאפק , חרון האף לא יוצא וזה ארך אפים ורק שיבוא הזמן הראוי חרון האף יצא .

ההבנה השניה היא יותר הגיונית יותר מובנת . אבל בו נראה מה שכותב התלמוד הירושלמי  (וילנא) מסכת תענית פרק ב

אמר רבי חנינה מאן דאמר דרחמנא וותרן יתוותרון בני מעוי אלא מאריך רוחיה וגבי דידיה. אמר רבי לוי מהו ארך אפים רחיק רגיז למלך שהיו לו שני ליגיונות קשים אמר המלך אם דרים הן עמי במדינה עכשיו בני המדינה מכעיסין אותי והן עומדין אותן אלא הריני משלחן לדרך רחוקה שאם הכעיסו אותי בני המדינה עד שאני משלח אחריהם בני המדינה מפייסים אותי ואני מקבל פיוסן כך אמר הקדוש ברוך הוא אף וחמה מלאכי חבלה הן הרי אני משלחן לדרך רחוקה שאם מכעיסין אותי ישראל עד שאני משלח אצלן ומביאין ישראל עושין תשובה ואני מקבל תשובתם הה"ד [ישעי' יג ה] באים מארץ מרחק מקצה השמים וגו'.

אנחנו רואים שהקדוש ברוך הוא שולח את חרון האף למקום רחוק כדי שייקח להם זמן להגיע ולבצע את מה שצריכים לעשות . מובן בזה שבאמת חרון האף יוצא וחייב לצאת כי אם אפשר היה לעצור אותו למה צריך לשלוח אותו למקום רחוק . ומובן שכדי להפעיל  את ארך אפים זה לשלוח אותו למקום רחוק כדי שיקח לו זמן לבוא לידי ביטוי .

ואכן יש מפרשים שיש שני ארך אפים . ארך אפים שרק תלוי בזמן וזה ארך אפים שלא חייב לבוא לידי ביטוי ויכול להתבטל ויש ארך אפים שיוצא לפועל מיד אבל כדי שיופעל ארך אפים צריך להרחיק אותו במידת אורך כדי שיקח לו זמן לבא לידי ביטוי .

ואומר ר' צדוק הכהן מלובלין - פרי צדיק בראשית פרשת נח

וזה שפירש רש"י עד אברם חרון אף של מקום. דכיון שבא אברהם אבינו ע"ה לא היה עוד חרון אף. שזכה ונטל שכר כולם ונכתב אחר נסיון הראשון וזה שאמרו להודיע כמה ארך אפים לפניו וכו' ובתוס' יום טוב (אבות ה', ב') כתב שיש שני מיני אף. יש שמאריך ולבסוף משחית הכל כמו במבול. ויש שמאריך שאינו יוצא לפועל לכליון חרוץ וכו'

וזה מה שכותב תוספות יום טוב מסכת אבות פרק ה משנה ב

להודיע כמה ארך אפים וכו' - ומודיע בזה דבר גדול יותר מן הקודם שהקב"ה מאריך אף ולא גבי דיליה בהשחתה וכליון גמור כמו בדור המבול. ונראה לי דהיינו דכתיב ארך אפים ולא ארך אף דתרי אף הוו. חדא שיוצא לפועל ולבסוף משחית הכל. ואחד. שאינו יוצא לפועל לכליון חרוץ שוטף כי צדיק מושל ביראת אלהים:

 

 

 

ובתלמוד בבלי מסכת יבמות דף קכא עמוד ב אנו יכולים להבין שקרובים יותר לקדוש ברוך הוא מידת הדין קרובה יותר ולכן יש פחות ארך אפים לצדיקים . כלומר יש יתרון לקרבה ויש חסרון לקרבה . אבל באמת אין חיסרון לקרבה כי צדיקים רוצים לקבל את עונשם בעולם הזה

אמר רבי אבא: אף על פי כן מת בנו בצמא, שנאמר: +תהלים נ'+ וסביביו נשערה מאד, מלמד, שהקדוש ברוך הוא מדקדק עם סביביו כחוט השערה. ר' חנינא אמר, מהכא: +תהלים פ"ט+ אל נערץ בסוד קדושים רבה ונורא על כל סביביו.

מידת הדין קרובה יותר לצדיקים כי הם קרובים לקדוש ברוך הוא ובגלל הקרבה הזו מידת הדין באה לביטוי מהר יותר לצדיקים כי הם קרובים לקדוש ברוך הוא תהלים פרק פט

(ח) אֵל נַעֲרָץ בְּסוֹד קְדֹשִׁים רַבָּה וְנוֹרָא עַל כָּל סְבִיבָיו:

וצריך להדגיש את ההבנה של התוספות יום טוב שארך אפים שתלוי בממד הזמן ולא מופיע מיד יש אפשרות לבטל אותו  ע"י צדיק כי הוא לא בא לידי מימוש בעולם