11.5.2018

פרשת במדבר מלאכים 11 איך היה מסוגל בלעם להשמיד את עם ישראל כאשר אנחנו לומדים בפרשה שלנו את השכר ועונש ? האם לבלעם היה כוח ללא קשר למעשיו של עם ישראל ? למה גנז הקב"ה את האור ביום הראשון ? מי אותם רשעים שבגללם הוא גנז את האור ? מה הקשר למלאכים ? איך ניתן להשתמש באור הגנוז ? האם האור הגנוז מופעל בכל יום ? מה עשה בלעם כדי לנסות להשמיד את עם ישראל ? ומה הקשר לרחמים ודין ? ‏כ"ו/אייר/תשע"ח

בס"ד
פרשת במדבר מלאכים 11 איך היה מסוגל בלעם להשמיד את עם ישראל כאשר אנחנו לומדים בפרשה שלנו את השכר ועונש ? האם לבלעם היה כוח ללא קשר למעשיו של עם ישראל ? למה גנז הקב"ה את האור ביום הראשון ? מי אותם רשעים שבגללם הוא גנז את האור  ? מה הקשר למלאכים ? איך ניתן להשתמש באור הגנוז ? האם האור הגנוז מופעל בכל יום ? מה עשה בלעם כדי לנסות להשמיד את עם ישראל ? ומה הקשר לרחמים ודין  ? ‏כ"ו/אייר/תשע"ח

כתוב בויקרא פרק כו

(ג) אִם־בְּחֻקֹּתַ֖י תֵּלֵ֑כוּ וְאֶת־מִצְוֹתַ֣י תִּשְׁמְר֔וּ וַעֲשִׂיתֶ֖ם אֹתָֽם:

(ד) וְנָתַתִּ֥י גִשְׁמֵיכֶ֖ם בְּעִתָּ֑ם וְנָתְנָ֤ה הָאָ֙רֶץ֙ יְבוּלָ֔הּ וְעֵ֥ץ הַשָּׂדֶ֖ה יִתֵּ֥ן פִּרְיֽוֹ:

זה הצד של השכר אם נלך בדרך התורה ונעשה מצוות נקבל שכר ואם לא ?

ויקרא פרק כו

(יד) וְאִם־לֹ֥א תִשְׁמְע֖וּ לִ֑י וְלֹ֣א תַעֲשׂ֔וּ אֵ֥ת כָּל־הַמִּצְוֹ֖ת הָאֵֽלֶּה:

(טו) וְאִם־בְּחֻקֹּתַ֣י תִּמְאָ֔סוּ וְאִ֥ם אֶת־מִשְׁפָּטַ֖י תִּגְעַ֣ל נַפְשְׁכֶ֑ם לְבִלְתִּ֤י עֲשׂוֹת֙ אֶת־כָּל־מִצְוֹתַ֔י לְהַפְרְכֶ֖ם אֶת־בְּרִיתִֽי:

(טז) אַף־אֲנִ֞י אֶֽעֱשֶׂה־זֹּ֣את לָכֶ֗ם וְהִפְקַדְתִּ֨י עֲלֵיכֶ֤ם בֶּֽהָלָה֙ אֶת־הַשַּׁחֶ֣פֶת וְאֶת־הַקַּדַּ֔חַת מְכַלּ֥וֹת עֵינַ֖יִם וּמְדִיבֹ֣ת נָ֑פֶשׁ וּזְרַעְתֶּ֤ם לָרִיק֙ זַרְעֲכֶ֔ם וַאֲכָלֻ֖הוּ אֹיְבֵיכֶֽם:

כלומר הפרשה שלנו מדברת על שכר ועונש מה קורה אם נעשה את המצוות ומה קורה  אם לא נעשה את המצוות

אבל אצל בלעם אומרת הגמרא תלמוד בבלי מסכת ברכות דף ז עמוד א

ומי איכא רתחא קמיה דקודשא בריך הוא? - אין, דתניא: ואל זועם בכל יום. וכמה זעמו? - רגע. וכמה רגע? - אחד מחמשת רבוא ושמונת אלפים ושמנה מאות ושמנים ושמנה בשעה, וזו היא רגע, ואין כל בריה יכולה לכוין אותה שעה, חוץ מבלעם הרשע, דכתיב ביה: ויודע דעת עליון. השתא דעת בהמתו לא הוה ידע - דעת עליון הוה ידע? אלא: מלמד, שהיה יודע לכוין אותה שעה שהקדוש ברוך הוא כועס בה, והיינו דאמר להו נביא לישראל: עמי זכר נא מה יעץ בלק מלך מואב וגו'. מאי למען דעת צדקות ה'? אמר רבי אלעזר: אמר להם הקדוש ברוך הוא לישראל: דעו כמה צדקות עשיתי עמכם שלא כעסתי בימי בלעם הרשע, שאלמלי כעסתי - לא נשתייר משונאיהם של ישראל שריד ופליט; והיינו דקאמר ליה בלעם לבלק: מה אקב לא קבה אל ומה אזעם לא זעם ה', מלמד, שכל אותן הימים לא זעם.

כלומר בלעם יכול היה לדעת מתי הקב"ה כועס ואז לגרום לכך על ידי הקסמים שבידיו לגרום להכחדת עם ישראל . אם כן מה הקשר למעשי עם ישראל הרי הרצון של בלעם לא היה קשור למעשי עם ישראל אז יכול להיות שאין דין חס וחלילה ובלעם יכול להשמיד את עם ישראל ללא קשר למעשים של עם ישראל ?

ואני ינסה להסביר את הדברים  כתוב בראשית פרק א

(ד) וַיַּ֧רְא אֱלֹהִ֛ים אֶת־הָא֖וֹר כִּי־ט֑וֹב וַיַּבְדֵּ֣ל אֱלֹהִ֔ים בֵּ֥ין הָא֖וֹר וּבֵ֥ין הַחֹֽשֶׁךְ:

ואומר רש"י בראשית פרשת בראשית פרק א פסוק ד

(ד) וירא אלהים את האור כי טוב ויבדל - אף בזה אנו צריכים לדברי אגדהר ראהו שאינו כדאי להשתמש בו רשעים והבדילו לצדיקיםש לעתיד לבא. ולפי פשוטו כך פרשהו ראהו כי טוב ואין נאה לו ולחשך שיהיו משתמשין בערבוביא,ת וקבע לזה תחומו ביום ולזה תחומו בלילה:

ואני רוצה לשאול מי הם אותם רשעים שישתמשו באור שהקב"ה היה צריך לגנוז אותם  ?

כתוב בבראשית רבה (וילנא) פרשת בראשית פרשה ג

ויבדל אלהים בין האור ובין החושך בין מעשיהן של צדיקים למעשיהן של רשעים, ויקרא אלהים לאור יום אלו מעשיהן של צדיקים, ולחושך קרא לילה אלו מעשיהן של רשעים, ויהי ערב אלו מעשיהן של רשעים, ויהי בקר אלו מעשיהן של צדיקים, יום אחד, שנתן להם הקדוש ברוך הוא יום אחד ואיזה זה יום הכפורים, א"ר תנחום בר ירמיה שבו נבראו ארבעה דברים, הרים שמים וארץ ואורה, א"ר יודן שבו היה הקדוש ברוך הוא יחידי בעולמו, שלא היה בעולמו אלא הוא, אתיא כר' יוחנן ולא אתיא כרבי חנינא, רבי יוחנן אמר בשני נבראו המלאכים הה"ד (תהלים קד) המקרה במים עליותיו השם עבים רכובו המהלך על כנפי רוח, וכתיב (שם /תהלים ק"ד/) עושה מלאכיו רוחות, רבי חנינא אמר בחמישי נבראו מלאכים שנאמר ועוף יעופף על הארץ, וכתיב (ישעיה ו) ובשתים יעופף, רבי לוליאני בר טבראי בשם ר' יצחק אמר בין על דעתיה דר"ח בין על דעתיה דר"י הכל מודים שלא נברא ביום הראשון כלום שלא תאמר מיכאל היה מותח בדרומו של רקיע, וגבריאל בצפונו, והקב"ה ממדד באמצעיתו אלא (שם /ישעיהו/ מד) אנכי ה' עושה כל נוטה שמים לבדי רוקע הארץ מאתי, מי אתי כתיב, מי היה שותף עמי בברייתו של עולם.

מהמדרש יש סמיכות של הבדלת האור לבריאת המלאכים האור הובדל ביום הראשון והמלאכים נבראו ביום השני . המלאכים נבראו ביום השני לפי דעה אחת או ביום החמישי לדעה אחרת בכל מקרה לא נבראו ביום הראשון כי ביום הראשון הקב"ה היה יחיד בעולמו כדי שלא חס וחלילה יהיה הבנה שאותם מלאכים שווים לקב"ה .  וצריך להבין האם אותם רשעים שהקב"ה ברא אותם ביום השני לאחר שהחליט לגנוז את האור זה המלאכים ?  ראינו שאכן מי שטעה באדם הראשון ורצה לקרוא לו קדוש היו המלאכים  שכבר בעבר דיברתי עליהם שניסיתי להוכיח שיש למאכים יצר רע של עבודה זרה.

נאמר בבראשית רבה (וילנא) פרשת בראשית פרשה ח

י אמר רבי הושעיא בשעה שברא הקדוש ברוך הוא אדם הראשון טעו מלאכי השרת ובקשו לומר לפניו קדוש, משל למלך ואפרכוס שהיו בקרוכין והיו בני המדינה מבקשין לומר למלך דומינו ולא היו יודעין איזהו, מה עשה המלך דחפו והוציאו חוץ לקרוכין, וידעו הכל שהוא איפרכוס, כך בשעה שברא הקדוש ברוך הוא את אדם הראשון, טעו בו מלאכי השרת ובקשו לומר לפניו קדוש, מה עשה הקדוש ב"ה הפיל עליו תרדמה וידעו הכל שהוא אדם, הדא הוא דכתיב (ישעיה ב) חדלו לכם מן האדם אשר נשמה באפו כי במה נחשב הוא.

אם כן אולי האור שגנז הקב"ה היה בגלל המלאכים ? אולי הם ישתמשו בו לרעה ?

ואומר התלמוד בבלי מסכת חגיגה דף יב עמוד א

כדרבי אלעזר. דאמר רבי אלעזר: אור שברא הקדוש ברוך הוא ביום ראשון - אדם צופה בו מסוף העולם ועד סופו, כיון שנסתכל הקדוש ברוך הוא בדור המבול ובדור הפלגה וראה שמעשיהם מקולקלים - עמד וגנזו מהן, שנאמר וימנע מרשעים אורם. ולמי גנזו - לצדיקים לעתיד לבא

וידעו שמלאכים שירדן לארץ עוזא ועזאל היו בדור המבול ובדור הפלגה אומר הזוהר שדור הפלגה השתמש בממונה בשמים להלחם בקב"ה  וכך כותב הזוהר הקדוש  .

מְמֻנֶּה אֶחָד יֵשׁ בָּרָקִיעַ, וּבוֹ קַיָּמִים כָּל [ד''א אותם] מַפְתְּחוֹת שֶׁל מַעֲשֵׂי הָעוֹלָם, וְהוּא קַיָּם וְזָמִין בְּכָל הַשָּׁעוֹת וְרִגְעֵי הַיּוֹם. וְהֵם הָיוּ יוֹדְעִים בְּסוֹד הַחָכְמָה, הַגְּנוּזָה שֶׁל הַמְמֻנֶּה הַזֶּה, וְהָיוּ פוֹתְחִים וְסוֹגְרִים וּמַצְלִיחִים בְּמַעֲשֵׂיהֶם בְּמַאֲמַר פִּיהֶם. כֵּיוָן [שהסתכלו] שֶׁהִתְבַּלְבֵּל הַמַּאֲמָר שֶׁלָּהֶם, הַכֹּל נִמְנַע מֵהֶם, וּמָקוֹם מְתֻקָּן מָצְאוּ בְּאוֹתָהּ בִּקְעָה. צַד הַצְּדָדִים. וַיִּמְצְאוּ בִקְעָה, מָקוֹם מְתֻקָּן לְזֶה [אותו] הַצַּד הָרָע, שֶׁרָצוּ הֵם לְחַזֵּק וְנִמְנְעוּ. תֹּקֶף [שלו] שֶׁל אוֹתוֹ הַצַּד הָיָה תָלוּי לְהִפָּרַע בְּאוֹתָהּ בִּקְעָה, עַד שֶׁנָּטְלָה מִשָּׁם צְבָאוֹת וּמַחֲנוֹת, כְּמוֹ שֶׁהֵם בָּנוּ עִיר וּמִגְדָּל וְנִתְּנוּ [הכל] כֻלָּם בְּיָדֶיהָ. וְנֶהֶרְגוּ שָׁם אוֹתָם שֶׁלֹּא רָצוּ לָצֵאת בְּקֵ''ץ הַיָּמִי''ן.

ומה הבעיה באור הגנוז שהקב"ה היה צריך לגנוז אותו ?  אומר הילקוט שמעוני תורה פרשת בראשית [המתחיל ברמז א]

זה ספר תולדות אדם [ה, א] העביר לפניו כל הדורות הראהו דוד חיים חקוקין לו ג' שעות אמר לפניו רבש"ע לא תהא תקנה לזה אמר כך עלתה במחשבה לפני א"ל כמה שני חיי א"ל אלף שנים א"ל יש מתנה ברקיע א"ל הן א"ל ע' שנים משנותי יהיו למזל זה מה עשה אדם הביא את השטר וכתב עליו שטר מתנה וחתם עליו הקדוש ברוך הוא ומטטרון ואדם, אמר אדם רבש"ע יפיות זו מלכות וזמירות הללו נתונות לו במתנה ע' שנה שיחיה ויהא מזמר לפניך וזש"ה הנה באתי במגלת ספר כתוב עלי ד"א זה ספר הקדוש ברוך הוא עיבר את השנה ואח"כ מסר לאדם הראשון שנאמר זה ספר תולדות אדם 

כלומר מי שיש לו גישה לאור הגנוז יכול להסתכל על העולם מתחילתו ועד סופו ולהשפיע על העולם לחיוב או שלילה כמו שהאדם הראשון השפיע שנתן לדוד המלך 70 שנה כדי שיוכל לחיות . כלומר היכולת לראות את העולם על ידי האור הגנוז יכול להשפיע על מהות העולם . וראינו שדוד המלך היה יכול לחיות רק 3 שעות והאדם הראשון הפך את הדין לרחמים והוסיף לו 70 שנה . כך גם הרשעים יכולים להפוך רחמים לדין ואז לגרום לעם ישראל נזק והיכולת שלהם להסתכל מסוף העולם עד סופו יכול לשנות את המעשים שלהם לרעה בדיוק כמו שהאדם שינה לטובה . וכך ואומר הזוהר הקדוש ומקשר בן החושך לבן סמא''ל וְנָחָשׁ  וכבר דיברתי בעבר על  הקשר שלהם למלאכים

וּמִי הֵם הֶחֳשָׁכִים הַלָּלוּ? אֵלּוּ סמא''ל וְנָחָשׁ, וּמִי גָרַם לָהֶם לִשְׁלֹט עֲלֵיהֶם? אֶלָּא סוֹד הַכָּתוּב מְלַמֵּד, כִּי אִם עֲונֹתֵיכֶם הָיוּ מַבְדִּלִים בֵּינֵיכֶם לְבֵין אֱלֹהֵיכֶ''ם, וְדָוִד אָמַר בִּשְׁבִילָם, גַּל עֵינַי וְאַבִּיטָה נִפְלָאוֹת מִתּוֹרָתֶךְ, וּבְאוֹתוֹ זְמַן, מַה שֶּׁהָיוּ שׁוֹלְטִים הֶחֳשָׁכִים עַל אוֹרוֹת הָעֵינַיִם, מִתְהַפְּכִים הָאוֹרוֹת וְשׁוֹלְטִים עַל הַחֲשֵׁכוֹת, וְסוֹד הַדָּבָר - שׁוֹפָ''ר מְהֻפָּ''ךְ קַדְמָ''א זָקֵ''ף קָטָ''ן. אוֹתוֹ שֶׁנֶּאֱמַר בּוֹ קָ נְתִּי מִכֹּל הַחֲסָדִים וּמִכָּל הָאֱמֶת, הִזְדַּקֵּף וְנִקְרָא זָקֵף גָּדוֹל, וְאֵין אֱמֶת אֶלָּא תוֹרָה. זֶהוּ שֶׁכָּתוּב תּוֹרַת אֱמֶת הָיְתָה בְּפִיהוּ. וּבְאוֹתוֹ זְמַן מִתְהַפֵּךְ הַכִּסֵּא מִדִּין לְרַחֲמִים, וְזֶהוּ הַסּוֹד שֶׁבֵּאֲרוּהוּ בַּעֲלֵי הַמִּשְׁנָה, צַדִּיקִים מְהַפְּכִים מִדַּת הַדִּין לְמִדַּת הָרַחֲמִים.

ואת המעבר של רחמים לדין אומר הזוהר הקדוש

אֶלָּא כָּךְ שָׁמַעְנוּ, הָרְשָׁעִים מְהַפְּכִים רַחֲמִים לְדִין. שֶׁאֵין לְךְ בְּכָל אֵלּוּ כְּתָרִים עֶלְיוֹנִים שֶׁל הַמֶּלֶךְ הַקָּדוֹשׁ שֶׁלֹּא כְלוּלִים רַחֲמִים בְּדִין, וְדִין בְּרַחֲמִים. וְרְשָׁעִים מְהַפְּכִים רַחֲמִים לְדִין.

ומי היה לו את היכולת לראות מסוף העולם עד סופו היה זה האדם הראשון ומשה רבנו . כלומר אותם אלו שהגיעו לדרגה של אספקלריה המאירה ומי מהרשעים שיכלו לראות מסוף העולם עד סופו ?  וצריך להגיד שהם המלאכים אם הקב"ה לא היה גונז את האור של היום הראשון היה להם את היכולת לראות מסוף העולם עד סופו ואז להפוך את מידת הרחמים לדין . ולכן אנחנו רואים שבכל הויכוחים של המלאכים עם הקב"ה על בריאת האדם וגם על מתן תורה לעם ישראל אין למלאכים מידע על העתיד . והקב"ה צריך להסביר להם את זה להם כמו שכתוב בפסיקתא רבתי (איש שלום) פיסקא כ - פ' מתן תורה

באותה שעה נתגלגלו רחמיו של הקדוש ברוך הוא (ועלה) ויצתה בת קול ואמרה לו להדרניאל, דעו שמימיכם אנשי מריבה אתם, כשביקשתי לבראות את אדם הראשון עשיתם לפני קטיגור ואמרתם מה אנוש כי תזכרנו (תהלים ח' ה') ולא עזבתם אותי עד ששרפתי מכם כתות באש, ועכשיו אתם עומדים (במדינה) [במריבה] ואין אתם מניחים אותו ליתן תורה לישראל, שאילמלא אין ישראל מקבלין את התורה אין דירה לא לי ולא לכם, כיון ששמע הדרניאל כך אמר לפניו, גלוי וידוע לפניך שלא ידעתי שברשותך בא עכשיו אני אעשה לו שליח ומהלך לפניו כתלמיד לפני רבו

כלומר עד שהקב"ה לא הסביר להם את המציאות הם לא ידעו . וכדי להבין כיצד זה קשור לבלעם שקיבל את כל הידע שלו מהמלאכים

אֱמֹר אֶל הַכֹּהֲנִים בְּנֵי אַהֲרֹן וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם. רַבִּי יְהוּדָה פָּתַח, (תהלים לא) מָה רַב טוּבְךְ אֲשֶׁר צָפַנְתָּ לִּירֵאֶיךְ וְגוֹ'. מָה רַב טוּבְךְ, כַּמָּה עֶלְיוֹן וְנִכְבָּד אוֹתוֹ הָאוֹר הָעֶלְיוֹן שֶׁנִּקְרָא טוֹב, שֶׁכָּתוּב וַיַּרְא אֱלֹהִים אֶת הָאוֹר כִּי טוֹב, וְזֶה הוּא הָאוֹר הַגָּנוּז, שֶׁבּוֹ עוֹשֶׂה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא טוֹב בָּעוֹלָם, וְלֹא מוֹנֵעַ אוֹתוֹ בְּכָל יוֹם, מִכֵּיוָן שֶׁבּוֹ מִתְקַיֵּם הָעוֹלָם וְעוֹמֵד עָלָיו. אֲשֶׁר צָפַנְתָּ לִּירֵאֶיךְ, שֶׁשָּׁנִינוּ, אוֹר עֶלְיוֹן עָשָׂה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא כְּשֶׁבָּרָא אֶת הָעוֹלָם, וְגָנַז אוֹתוֹ לַצַּדִּיקִים לֶעָתִיד לָבֹא. זֶהוּ שֶׁכָּתוּב אֲשֶׁר צָפַנְתָּ לִּירֵאֶיךְ

כלומר בכל יום יש כנראה רגעים שהקב"ה לא מונע את האור הגנוז וכנראה בלעם ידע את זה ויכול להפוך את הרחמים לדין ואז בשילוב עם הכעס של הקב"ה היה באותו רגע רק דין בעולם ולכן עם ישראל לא יכול היה לשרוד כאשר רק דין יש  בעולם . וכאשר האור הגנוז שיש לו עוצמה כזו שניתן לראות מסוף העולם עד סופו הפיכתו מרחמים לדין זה מצב שעם ישראל לא היה יכול לשרוד .

ולכן זה לא בלעם שהיה גורם לכך שעם ישראל חס וחלילה לא היה קיים  זה מידת הדין שהייתה גורמת לזה ולבלעם היה את הידע מהמלאכים כיצד  לעשות שימוש בידע הזה ולהפוך את הרחמים לדין .

ומכאן ברור שאותם מלאכים שהתנגדו לבריאת האדם ואחר כך לקבלת התורה ובהמשך ניסו דרך עמלק לפגוע בעם ישראל הם אותם רשעים שהקב"ה מנע מהם את האור הגנוז כי יכלו להפוך אותו מרחמים לדין .