30.3.2018

חג פסח מה המקום של המלאכים בבריאה 6 ? מה הקשר לפסח ? למה כל תחילת נס פורים מתרחש בפסח ? מה הקשר של נס פורים למנחת העומר ? למה נגזר על המן למות בט"ו? למה המן ניסה לפגוע דווקא באסתר ? כיצד זה קשור לאסתהר ? ‏י"ד/ניסן/תשע"ח

בס"ד
חג פסח   מה המקום של המלאכים בבריאה 6   ? מה הקשר לפסח ? למה כל תחילת נס פורים מתרחש בפסח ? מה הקשר של נס פורים למנחת העומר ?  למה נגזר על המן למות בט"ו? למה  המן ניסה לפגוע דווקא באסתר ? כיצד זה קשור לאסתהר ? ‏י"ד/ניסן/תשע"ח

שבוע שעבר בפרשת צו דיברנו על הניסיון של אחשורוש שמלך על כל העולם כולו לשנות את התוצאה של קבלת התורה על ידי עם ישראל . עם ישראל לא קיבל את התורה ברצון כי אם בכפיה כאשר הקב"ה כפה עליו הר כגיגית ולכן היה לאחשורוש עדיין את היכולת לשנות את התוצאה של קבלת התורה על ידי עם ישראל אבל הניסיון של האחשורוש לשנות את זה נכשל כי ושתי היא לילית לא הסכימה לבוא לסעודה של המלך אחשורוש . מכן התחיל המן שהוא מזרע עמלק שנכנס לתוך  העם היהודי דרך היותו עבד של מרדכי ויש אומרים עבד משוחרר שהוא יהודי גמור לנסות דרך אחרת לשנות את המשמעות של קבלת התורה על ידי עם ישראל . נראה שהמן שהוא מזרע עמלק שהוא זרוע ביצוע של אותם מלאכים שהתנגדו לבריאת האדם הבין שקבלת תורה מרצון על ידי עם ישראל היא דרך  אהבת נס פורים של עם ישראל ושלמות הנס היא דרך אסתר  האישה היחידה שנמצאת במצב של שלמות של יצר הרע של ערווה היא אותה אסתהר שאותם מלאכים לא הצליחו לפתות אותו כנגד  זאת  את נעמה שאותה הצליחו המלאכים לפתות ויש את אסתהר שהצליחה להימלט מפניהם

אומר הזהר הקדוש על נעמה

אָמַר רַבִּי חִיָּיא, מַה שֶּׁכָּתוּב וַאֲחוֹת תּוּבַל קַיִן נַעֲמָה, מַה קָּרָה כָּאן שֶׁהַכָּתוּב אָמַר שֶׁשְּׁמָהּ נַעֲמָה? אֶלָּא מִשּׁוּם שֶׁטָּעוּ בְּנֵי אָדָם אַחֲרֶיהָ וַאֲפִלּוּ רוּחוֹת וְשֵׁדִים. רַבִּי יִצְחָק אָמַר, אוֹתָם בְּנֵי הָאֱלֹהִים עֲזָא וַעֲזָאֵל טָעוּ אַחֲ רֶיהָ.

רַבִּי שִׁמְעוֹן אָמַר, אִמָּם שֶׁל הַשֵּׁדִים הָיְתָה שֶׁיָּצְאָה מִצַּד קַיִן, וְהִיא הִתְמַנְּתָה עַל הַלַּיְלָה [עם לילית] בְּאַסְכָּרָה שֶׁל תִּינוֹקוֹת. אָמַר לוֹ רַבִּי אַבָּא, וַהֲרֵי אָמַר מַר שֶׁהִיא הִתְמַנְּתָה לְצַחֵק בִּבְנֵי אָדָם? אָמַר לוֹ, כָּךְ הוּא וַדַּאי, שֶׁהֲרֵי הִיא בָּאָה וּמְצַחֶקֶת בָּהֶם בִּבְנֵי אָדָם, וְלִפְעָמִים מוֹלִידָה רוּחוֹת בָּעוֹלָם מֵהֶם, וְעַד עַכְשָׁו הִיא עוֹמֶדֶת לְצַחֵק בִּבְנֵי אָדָם.

ויש את הצד השני ילקוט שמעוני תורה פרשת בראשית רמז מד

א"ל רדו ותדורו עמהן מיד קלקלו עם בנות האדם שהיו יפות ולא יכלו לכבוש את יצרן מיד ראה שמחזאי ריבה אחת ושמה איסטהר נתן עיניו בה אמר השמעי לי א"ל איני שומעת לך עד שתלמדני שם המפורש שאתה עולה בו לרקיע בשעה שאתה זוכרהו למדה אותו שם הזכירה אותו ועלתה לרקיע ולא קלקלה אמר הקדוש ברוך הוא הואיל ופרשה עצמה מן העבירה לכו וקבעוה בין שבעה כוכבים הללו כדי שתזכו בהן לעולם ונקבעה בכימה

ואומר החברותא ברכות דף נח עמוד ב על כימה

אלמא, "עש" חסרה שנים מכוכביה, שניטלו כטרפא דטריף [כמוכה בהכאות], כלומר,

ממנה וניתנו ל"כימה". ומתחזיא כימה כדבר שנחסר וסתמו הנקב שבו מגופו עצמו, על ידי שהכוהו במכות קורנס עד שנתמלא חללו, והאי דאזלא "עש" בתרה אחר "כימה", הוא משום דאמרה לה, "הב לי בני" [את הכוכבים שניטלו ממני ונתנו לך]. שבשעה שהקדוש ברוך הוא בקש להביא מבול לעולם, נטל שני כוכבים מ"כימה", ובכך פתח את ארובות השמים והביא מבול לעולם. וכשבקש לסתמה - לעצור את המבול, נטל שני כוכבים מ"עיש"וסתמה, וסתם בהם את חסרון "כימה".

ואומר חברותא - הערות ברכות דף נט עמוד א הערה

(3). אחר המבול שלח נח את היונה, ושבה אליו עם "עלה זית טרף בפיה", וציין בעל הטורים שלשון "טרף" נזכר שוב רק בפסוק "הוא טרף וירפאנו", ויתכן שהכוונה לאמור כאן, כי אחר המבול כימה נראית כ"טרף" עקב מלויה בשני כוכבי עיש, אך עתיד הקדוש ברוך הוא להחזירם ולרפאות את כימה.

כלומר המבול נעשה על ידי חסרון של 2 כוכבים ו 2 הכוכבים נלקחו מעיש ולעתיד לבא הקב"ה צריך להחזיר לכימה את הכוכבים ולהחזיר את היציבות לעולם . ואולי אסתהר על ידי הפעולה שלה שהתחמקה מעוזא ועזיאל היא אותו חלק מהפתרון הזה לעולם וליציבות שלו . כלומר אסתהר לא יכולה בפני עצמה לתקן את החיסרון של כימה אבל צריך עוד אחד כדי שהשלמות של אסתהר ומי שהוא הזיווג שלה יתנו פתרון לכימה לעתיד לבא ופתרון כזה הוא הגעת העולם לשלמות על ידי קבלת התורה מרצון וכל עוד אין קבלת תורה מרצון לא יכול העולם להגיע ליציבות שבאה לידי ביטוי בחסרון של כימה . ולפי ההבנה שלי המן הבין את זה וניסה על ידי הפלת אסתהר היא אסתר לקעקע את האפשרות לתת פיתרון לכימה ובכך ליציבות של העולם וזה ניתן לעשות רק דרך פגיעה בעם ישראל . כי חוסר פתרון כזה יכול להביא להחרבת העולם וזה מסתדר עם הרצון של המלאכים לקעקע את בריאת האדם . ולכן להמן יש שני אויבים אחד זה אחשורוש והשני זה העם היהודי כי אחשורוש מסמל את הרצון של אומות העולם להביא לתיקון העולם למצב לפני בריאת חוה השניה שהיא עזר כנגדו  שנלקחה מהאדם עצמו ולאסתר יש חלק מהמהות של חוה כי היא גלגול של חוה . ולכן אנחנו רואים שהמן גם רצה להרוג את אחשורוש קהלת רבה (וילנא) פרשה ה

וכן את מוצא באחשורוש א"ר יהודה בר' סימון כל הלילה היה אחשורוש רואה המן על גביו עומד וחרבו שלופה בידו ומעביר פורפרין מעליו וכתרו מעל ראשו ומבקש להרגו

וכל המהלך של המן היה מצד אחד נגד אחשורוש ומצד שני נגד העם היהודי וכל זה כדי לקעקע את הבריאה של האדם ואת זה ניתן לראות בעץ שזרש מייעצת להמן להקים כדי לתלות את מרדכי

פרקי דרבי אליעזר פרק נ

מִיָּד צִוָּה הַמֶּלֶךְ לִתְלוֹתוֹ שֶׁנֶּאֱמַר [שם ט] וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ תְּלֻהוּ עָלָיו. בְּאוֹתָהּ שָׁעָה מֶה עָשָׂה אֵלִיָּהוּ זָכוּר לְטוֹב, נִדְמָה כְּחַרְבוֹנָה אֶחָד מִסָּרִיסֵי הַמֶּלֶךְ, אָמַר לוֹ יֵשׁ עֵץ בְּבֵיתוֹ שֶׁל הָמָן מִבֵּית קָדְשֵׁי הַקֳּדָשִׁים גָּבוֹהַּ חֲמִשִּׁים אַמָּה, שֶׁנֶּאֱמַר [מ"א ז, ו] וְאֶת אוּלָם הָעַמּוּדִים עָשָׂה חֲמִשִּׁים אַמָּה אָרְכּוֹ. מִיָּד צִוָּה הַמֶּלֶךְ לִתְלוֹתוֹ עָלָיו, שֶׁנֶּאֱמַר [אסתר ז, ט] וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ תְּלֻהוּ עָלָיו. לְקַיֵּם מַה שֶׁנֶּאֱמַר [עזרא ו, יא] יִתְנְסַח אָע מִן בַּיְתֵהּ. וְאוֹמֵר וַיִתְלוּ אֶת הָמָן עַל הָעֵץ אֲשֶׁר הֵכִין לְמָרְדְּכָי [אסתר ז, י]. וְלָקַח הַמֶּלֶךְ אֶת כֹּל אֲשֶׁר לְהָמָן וְנָתַן לְמָרְדְּכַי וּלְאֶסְתֵּר, לְקַיֵּם מַה שֶׁנֶּאֱמַר [עזרא ו, יא] וּבַיְתֵהּ נְוָלוּ יִתְעֲבֵד עַל דְּנָה.

היא לוקחת את העצים של בית המקדש שהיו לרוחב ושמה אותן לגובה כלומר שינוי בעצם תכלית העולם שינוי של  90 מעלות .

ואני רוצה לעשות פסק זמן קצר כי אנחנו בפסח ואני מדבר על פורים ולכאורה זה לא מתאים אבל יש קשר שלא ניתן לניתוק בן פסח לפורים וחלק עקרי מההתרחשות של המאבק של המן באחשורוש ובעם היהודי נעשה בעיצומו של פסח ואני רוצה להסביר את ההקשר

אומר רש"י מסכת מגילה דף טו עמוד א

יום טוב ראשון של פסח - שהרי בשלשה עשר בניסן נכתבו האגרות וניתן הדת בשושן, וארבעה עשר וחמשה עשר וששה עשר התענו, ובששה עשר נתלה המן בערב.

המן כתב את האגרות של השמדת העם היהודי ב י"ג ניסן . אסתר קבעה צום ל י"ד ט"ו ו ט"ז ניסן . וביום ט"ו נכנסה אסתר המלכה למלך אחשורוש כלומר בעיצומו של יום הפסח . ומפרש רש"י שהיום השלישי זה היום השלישי למשלוח הרצים ויום שני לצום .

אומר רש"י מסכת מגילה דף טז עמוד א

ולתעניתו - יום שלישי לתענית היה, שהתחילו להתענות בארבעה עשר בניסן, ומה שאמר המקרא ליום אתמול שלישי ויהי ביום השלישי ותלבש אסתר מלכות - יום שלישי לשילוח הרצים היה.

והיום שבו המן לוקח את מרדכי על סוס זה אותו היום של מנחת העומר והיום בו מתחילים לספור את העומר עד ליום מתן תורה

אסתר רבה (וילנא) פרשה י סימן ד

ד מהר קח את הלבוש ואת הסוס ויקח המן את הלבוש ואת הסוס, הלך לו אצל מרדכי כיון שהגידו למרדכי שהוא בא נתיירא עד מאד והיה יושב ותלמידיו לפניו, אמר להם לתלמידיו בני רוצו והבדלו מכאן שלא תכוו בגחלתי שהרי המן הרשע בא להרגני אמרו אם תמות נמות עמך, אמר להם א"כ נעמוד בתפלה ונפטר מתוך התפלה וחסלון צלותהון יתבון ועסקין בהלכות מצות העומר שהרי אותו היום ט"ז בניסן היה ובאותו היום היו מקריבין עומר בזמן שבית המקדש קיים, אתא המן לגביהון אמר לון במה אתון עסקין אמרו לו במצות העומר,

וכאן צריך להבין את המשמעות של יום הפסח הראשון כמו שכתבתי כמה וכמה פעמים . 10 מכות מצרים היה גלגול של העולם על ידי הקב"ה למצב של תוהו ובהו כדי לברוא את העולם מחדש . נקודת המעבר בן התוהו ובהו לבריאת העולם מחדש הוא יום ט"ו ניסן .תחילת בריאת העולם היא ט"ז ניסן שהוא יום תחילת ספירת העומר שהוא חלק מבריאת העולם בשיתוף עם ישראל שקיבל על עצמו את התנאי יש תורה יש עולם אין תורה אין עולם . כלומר יום ט"ו הוא היום השייך רק לקב"ה ואין לשום אדם יכולת להתערב בו . המן חשב שהוא יכול לגרום לאסתהר היא אסתר לחטא ולשנות את עמה ובכך אולי לקעקע את היכולת של עם ישראל להגיע לשלמות ולקבלת התורה ברצון . המן הבין שאם עם ישראל לא יקבל את התורה מרצון לא יהיה תקומה לעם ישראל והמשימה שלו להחריב את אותו חלק שלא קשור למשה רבנו כי משה רבנו עצמו הגיע לשלמות שלא ניתנת לשינוי . אותו שינוי יכול להתרחש בימים שבהם ניתן לשנות את העולם וזה פסח שהוא תחילת המסע לבריאת העולם מחדש בשיתוף עם ישראל עד מתן תורה ולכן הוא בחר בימים לפני פסח כדי לגזור מיתה על כל עם ישראל .  עם ישראל הצליח להרוג את המן רק ביום ט"ז הוא היום שבו עם ישראל מתחיל לברוא את העולם מחדש . המן עצמו נתלה ב י"ז . כלומר תחילת בריאת העולם על ידי עם ישראל היה היום שבו המן נהרג . ולכן מרדכי הבין שהכוח שלו הוא התעסקות עם מנחת העומר על אף שבית המקדש חרב . מרדכי הבין שזה מה שיכול לשנות את הגזירה על עם ישראל .

ולכן אסתר ביום הפסח לובשת מלכות והכוונה לרוח הקודש

אסתר פרק ה

(א) וַיְהִ֣י׀ בַּיּ֣וֹם הַשְּׁלִישִׁ֗י וַתִּלְבַּ֤שׁ אֶסְתֵּר֙ מַלְכ֔וּת וַֽתַּעֲמֹ֞ד בַּחֲצַ֤ר בֵּית־הַמֶּ֙לֶךְ֙ הַפְּנִימִ֔ית נֹ֖כַח בֵּ֣ית הַמֶּ֑לֶךְ וְ֠הַמֶּלֶךְ יוֹשֵׁ֞ב עַל־כִּסֵּ֤א מַלְכוּתוֹ֙ בְּבֵ֣ית הַמַּלְכ֔וּת נֹ֖כַח פֶּ֥תַח הַבָּֽיִת:

פסיקתא זוטרתא (לקח טוב) אסתר פרק ה סימן א

ותלבש אסתר מלכות. בגדי מלכות מבעיא ליה, א"ר אלעזר א"ר חנינא שלבשתה רוח הקודש, כתיב הכא ותלבש, וכתיב התם ורוח לבשה את עמשי (דה"א יב, יט):

כלומר המן ניסה לגרום לאסתר לאבד את הייחודיות שלה ולעבור על דתה אבל אסתר התגברה ולבשה לבוש מלכות ורוח החודש . אסתר פרק ב

(כ) אֵ֣ין אֶסְתֵּ֗ר מַגֶּ֤דֶת מֽוֹלַדְתָּהּ֙ וְאֶת־עַמָּ֔הּ כַּאֲשֶׁ֛ר צִוָּ֥ה עָלֶ֖יהָ מָרְדֳּכָ֑י וְאֶת־מַאֲמַ֤ר מָרְדֳּכַי֙ אֶסְתֵּ֣ר עֹשָׂ֔ה כַּאֲשֶׁ֛ר הָיְתָ֥ה בְאָמְנָ֖ה אִתּֽוֹ: ס

כלומר הניסיון של המן לגרום לאסתהר לשנות את המהות שלה לא הצליח ולכן אסתר ששמרה על מהותה והתמודדה מול אחשורוש הצליחה לשנות את המציאות של גזירת המן ביום הפסח עצמו. ואז מנסה המן עצמו לגרום לאסתר לשנות את המהות שלה אסתר פרק ז

(ח) וְהַמֶּ֡לֶךְ שָׁב֩ מִגִּנַּ֨ת הַבִּיתָ֜ן אֶל־בֵּ֣ית׀ מִשְׁתֵּ֣ה הַיַּ֗יִן וְהָמָן֙ נֹפֵ֔ל עַל־הַמִּטָּה֙ אֲשֶׁ֣ר אֶסְתֵּ֣ר עָלֶ֔יהָ וַיֹּ֣אמֶר הַמֶּ֔לֶךְ הֲ֠גַם לִכְבּ֧וֹשׁ אֶת־הַמַּלְכָּ֛ה עִמִּ֖י בַּבָּ֑יִת הַדָּבָ֗ר יָצָא֙ מִפִּ֣י הַמֶּ֔לֶךְ וּפְנֵ֥י הָמָ֖ן חָפֽוּ: ס

ואומר החברותא סנהדרין דף קה עמוד א

בלעם - קוסם באמתו [כמו המעלה באוב בזכורו] היה. שהרי כתיב הכא, גבי בלעם: "נפל וגלוי עינים", וכתיב התם, במגילת אסתר: "והמן נפל על המטה וגו'", וכשראה זאת אחשורוש אמר: "הגם לכבוש את המלכה עמי בבית", והיינו ענין בעילה. משמע שגם בלעם עשה את קסמיו באמתו.

הגמרא משוה את המן לבלעם שהיה קוסם באמתו ולכן נראה שהיה ניסיון של המן לשנות את המהות של אסתהר היא אסתר כדי לפגוע בקבלת התורה מרצון של עם ישראל דרך פגיעה ביצר הרע של ערווה כמו שבלעם ניסה לעשות לעם ישראל דרך בנות מדיין . אבל אסתהר שעמדה שאותו יצר הרע של ערווה  מול המלאכים אבל נמלטה על ידי שם השם המפורש הגיעה להתמודד בעולם עם היצר הזה והצליחה לעמוד בכך וכך היא חלק מהותי מקבלת התורה ברצון כי אסתר הוכיחה שהיא מסוגלת לעמוד מול יצר הרע של הערווה בכוחות עצמה מול אחשורוש והמן ללא עזרה של שם השם המפורש ולכן הראתה שאכן היא יכולה לקבל על עצמה את התורה ובכך הראתה  לעם ישראל את גודל הנס ועם ישראל מגודל הנס קבלו על עצמם את התורה ברצון .כמו שכותב  התוספות מסכת שבת דף פח עמוד א

מודעא רבה לאורייתא - והא דאמר בנדרים (דף כה.) שכרת משה ברית עם ישראל על התורה והמצות והשביעם על כך ובפ' אלו נאמרין (סוטה לז:) שקבלו את כל התורה בהר גרזים ובהר עיבל אור"ת דע"פ הדיבור היה והרי כבעל כרחם אבל בימי אחשורוש קבלו מדעתם מאהבת הנס ומה שכרת עמהן ברית יהושע לעבוד את ה' התם לא קבלו אלא שלא לעבוד ע"ז כדכתיב (יהושע כד) חלילה לנו מעזוב את ה' וכן משמע כוליה עניינא.

ואת כל המהלך הזה ניתן היה לעשות רק באותו היום שהוא המעבר בן תוהו ובהו לבן בריאה מחדש של העולם הוא יום הפסח 

ובלי נדר נמשיך בנושא שבוע הבא