26.2.2016

פרשת כי תשא מה לבש משה רבנו במעמד הסנה ? מה לבש במתן תורה ? מה לבש לדעה ששימש כהן גדול ארבעים שנה ? מה היה מיוחד במשה שלא היה בכהן גדול ? ‏י"ז/אדר א/תשע"ו


בס"ד
פרשת כי תשא   מה לבש משה רבנו  במעמד הסנה ? מה לבש במתן תורה ? מה לבש לדעה ששימש כהן גדול ארבעים שנה ? מה היה מיוחד במשה שלא היה בכהן גדול ? ‏י"ז/אדר א/תשע"ו

בפרשת תצוה ‏י'/אדר א/תשע"ו דיברתי על בגדי כהונה ועל התפקיד של בגדי הכהונה שנותנים לכהן גדול את האפשרות להיכנס לקודש ובלי בגדי כהן גדול לא היה ניתן להיכנס לקודש כי הבגדים מגנים על כהן גדול כי הבגדים מגשרים על ההפרש בן הדרגה של הכהן לדרגה של הקודש וכך כתוב בשמות רבה (וילנא) פרשת תצוה פרשה לח

כך אהרן היה נכנס בכל שעה לבית קדשי הקדשים ואלולי זכיות הרבה שהיו נכנסות עמו ומסייעות אותו לא היה יכול להכנס למה שהיו מלאכי השרת שם, מה עשה לו הקדוש ברוך הוא נתן לו מדמות לבושי הקודש שנאמר (שם /שמות/ כח) ולבני אהרן תעשה כתנות כשם שכתוב (ישעיה נט) וילבש צדקה כשרין וכובע ישועה בראשו וילבש בגדי נקם.

ונשאלת השאלה מה עם משה רבנו הם משה רבנו היה צריך בגדי כהונה כדי להיכנס לקודש ? עם מה נכנס משה רבנו לקודש עם איזה בגדים עלה משה לקבל את התורה ?

אומר התלמוד בבלי מסכת תענית דף יא עמוד ב

במה שימש משה כל שבעת ימי המלואים - בחלוק לבן. רב כהנא מתני: בחלוק לבן שאין לו אימרא

וצריך להבין את התשובה של הגמרא האם אלו בגדים מיוחדים למשה ואלו הבגדים שבו משה היה תמיד נכנס לקודש ? וצריך להגיד שלכאורה עם בגדים אלו הוא עלה משה להר סיני או זה בגדים מיוחדים  רק לשמונת ימי המילואים   . אומר התוספות הרא"ש מסכת עבודה זרה דף לד עמוד א

במה שימש משה כל ימי המילואים. פרש"י ז"ל דבגדי הכהונה דאהרן לא היה יכול להשתמש בהן דכתיב בהן לאהרן אחיך והוא היה איש זר אצלם, ותימה אמאי לא איבעי ליה כל ארבעים שנה במה שימש למאן דאמר בזבחים דכל ארבעים שנה שימש משה במדבר, וגם הוא דוחק לומר דכל ארבעים שימש בחלוק דאין בו אימרא, מיהו איכא למימר דהאי תנא לא סבירא ליה הכי דתנאי פליגי בה התם, ונראה לפרש דכיון דמשה כהן היה לא היה זר אצל בגדי כהונה אלא שבשבעת ימי המילואין לא נתקדשו עדיין דכתיב והזית על אהרן ועל בגדיו ועל בניו, וה"ר יעקב מאורלינש פירש שכל שבעת ימי המלואים שהיה משה מעמיד המשכן ומפרקו היה כמו במה ואין בגדי כהונה בבמה.

לפי התוספות זה דחוק להגיד שמשה שימש ארבעים שנה בחלוק לבן ולכן מפרש תוספות שהתנא שאמר שמשה שימש בשמונת ימי המילואים בחלוק לבן לא חושב שמשה היה זר לבגדי כהונה גדולים ולכן לדעת התוספות משה שימש ארבעים שנה בבגדי כהן גדול ולא בחלוק לבן וזה שהשתמש משה בחלוק לבן בימי המילואים כי בגדי כהן גדול לא התקדשו בימי המילואים .    

אבל אני רוצה להביא מפרשים אחרים ולהראות שאולי באמת משה היה שונה מאהרון ובגלל דרגתו של משה לא היה צריך משה בגדי כהן גדול ולכן משה היה משמש בחלוק לבן

 אומר הזוהר כרך א (בראשית) פרשת בראשית דף לו עמוד ב   

ַבִּי יְהוּדָה אָמַר כְּדֵין תְּלַת עָאלוּ בְּדִינָא וְאִתְדָּנוּ. וְעָלְמָא תַּתָּאָה אִתְלַטְיָיא. וְלָא קַיְימָא בְּקִיּוּמֵיהּ בְּגִין זוּהֲמָא דְנָחָשׁ עַד דְּקַיְימוּ יִשְׂרָאֵל בְּטוּרָא דְסִינַי. לְבָתַר אַלְבִּישׁ לוֹן קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא בִּלְבוּשִׁין דְּמִשְׁכָא אִתְהַנִּי מִנַּיְיהוּ הֲדָא הוּא דִכְתִיב כָּתְנוֹת עוֹר. בְּקַדְמִיתָא הֲווּ כָּתְנוֹת אוֹר דְּהֲווּ מִשְׁתַּמְּשִׁין בְּהוּ בְּעִלָּאִין דִּלְעֵילָא. בְּגִין דְּמַלְאֲכֵי עִלָּאִין הֲווּ אַתְיָין לְאִתְהֲנָא מֵהַהוּא נְהוֹרָא. הֲדָא הוּא דִכְתִיב, (תהלים ח) וַתְּחַסְּרֵהוּ מְעַט מֵאֱלהִים וְכָבוֹד וְהָדָר תְּעַטְּרֵהוּ. וְהַשְׁתָּא דְּחָבוּ כָּתְנוֹת עוֹר. דְּעוֹר אִתְהַנֵּי מִנַּיְיהוּ וְלָא נַפְשָׁא.   והתרגום של הזוהר :

רַבִּי יְהוּדָה אָמַר, אָז נִכְנְסוּ שְׁלֹשָׁה בַּדִּין וְנִדּוֹנוּ, וְהָעוֹלָם הַתַּחְתּוֹן הִתְקַלֵּל וְלֹא עָמַד בְּקִיּוּמוֹ בִּגְלַל זֻהֲמַת הַנָּחָשׁ, עַד שֶׁעָמְדוּ יִשְׂרָאֵל בְּהַר סִינַי. אַחַר כָּךְ הִלְבִּישׁ אוֹתָם הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בִּלְבוּשִׁים שֶׁהָעוֹר נֶהֱנֶה מֵהֶם. זֶהוּ שֶׁכָּתוּב כָּתְנוֹת עוֹר. בַּתְּחִלָּה הָיוּ כָּתְנוֹת אוֹר שֶׁהָיוּ מִשְׁתַּמְּשִׁים בָּהֶם בָּעֶלְיוֹנִים שֶׁלְּמַעְלָה, מִשּׁוּם שֶׁמַּלְאֲכֵי הַשָּׁרֵת הָיוּ בָּאִים לֵהָנוֹת מֵאוֹתוֹ הָאוֹר. זֶהוּ שֶׁכָּתוּב (שם ח) וַתְּחַסְּרֵהוּ מְּעַט מֵאֱלֹהִים וְכָבוֹד וְהָדָר תְּעַטְּרֵהוּ. וְכָעֵת שֶׁחָטְאוּ - כָּתְנוֹת עוֹר, שֶׁהָעוֹר נֶהֱנֶה מֵהֶם וְלֹא הַנֶּפֶשׁ.

לפי הזוהר האדם הראשון לפני החטא היה לבוש לכאורה בכותנות אור כי זה היה הלבוש שבו משתמשים העליונים אבל כאשר חטא האדם הראשון כתוב בבראשית פרק ג

(כא) וַיַּעַשׂ֩ יְקֹוָ֨ק אֱלֹהִ֜ים לְאָדָ֧ם וּלְאִשְׁתּ֛וֹ כָּתְנ֥וֹת ע֖וֹר וַיַּלְבִּשֵֽׁם: פ

 

כלומר לאחר שחטא האדם הראשון כותנות האור התחלפו לכותנות עור כי זוהמת הנחש  לא נתנה את האפשרות להתלבש בכותנות אור . ומשה רבנו כשנולד כבר אז דרגתו היה גבוהה שיכל להיכנס לקודש כי היה בדרגה של כותנות אור ואומר של"ה פרשת תצוה תורה אור   

ב) 'ואל יבא בכל עת אל הקדש'. ורבותינו ז"ל (ספרא אחרי א, ו) אמרו, אהרן בבל יבא בכל עת אבל משה נכנס. והענין, כי משה רבינו ע"ה לא היה זר, כי החומר שלו זך קדוש וטהור כמו כתנות אור באל"ף, על כן כשנולד נתמלא הבית אורה (סוטה יב א), אבל אהרן היה בו זרות והוצרך לתיקון שמן משחת קודש, מכל מקום לא הגיע למעלת משה רבינו ע"ה שלא היה בו זרות.

כלומר משה היה שונה מכל האחרים והיה בו כבר מלידתו דרגה שהוא יכול להיות בקודש ללא בגדים מיוחדים כמו בגדי כהן גדול ולכן היה משה יכול לעמוד במעמד  הסנה  ואומר הזוהר

כַּד אֲחִידָן בֵּיהּ תַּרְוַויְהוּ, יִתְקְיָּים (שמות ג) וַיַּרְא וְהִנֵּה הַסְּנֶה בּוֹעֵר בָּאֵשׁ וְהַסְּנֶה אֵינֶנּוּ אוּכָּל. וְסָמָאֵל וְנָחָשׁ וְכָל מְמָנָן דִּילֵיהּ, דְּאִינּוּן קוֹצִין, אִתּוֹקָדוּ. וַעֲנְפִין דִּסְנֶה, וְאִיבָּא דִּילֵיהּ, וְעָלִין דִּילֵיהּ, לָא אִתּוֹקָדוּ. דָּא אַחְזֵי לֵיהּ קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא. והתרגום :

כַּאֲשֶׁר אֲחוּזִים בּוֹ שְׁנֵיהֶם, יִתְקַיֵּם (שמות ג) וַיַּרְא וְהִנֵּה הַסְּנֶה בֹּעֵר בָּאֵשׁ וְהַסְּנֶה אֵינֶנּוּ אֻכָּל. וְסָמָאֵ''ל וְהַנָּחָשׁ וְכָל הַמְמֻנִּים שֶׁלּוֹ, שֶׁהֵם קוֹצִים, נִשְׂרְפוּ. וְהָעֲנָפִים שֶׁל הַסְּנֶה, וְהַפְּרִי שֶׁלּוֹ, וְהֶעָלִים שֶׁלּוֹ, לֹא נִשְׂרְפוּ. זֶה הֶרְאָה לוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא.

כלומר משה היה בדרגה שהבין וראה שמי שבדרגה של קודש יכול לעמוד מול אש של קודש ודרגתו של האדם היא שקובעת את היכולת שלו להיכנס לקודש ואומר על זה השל"ה שער האותיות אות עי"ן - ענוה על כן מדת הענוה תיקון לכל העבירות שבעולם, כי מאחר שנתקן חטא אדם הכולל, נתקנו כולם. זהו מה שרמז כאן, משה רבינו ע"ה היה עניו מכל האדם, הוא אדם קדמאה, על כן זכה משה רבינו ע"ה לקירון אור (שמות לד, כט), שהוא סוד כתנות אור, שהופשט מאדם וניתן למשה.

ןהחתם סופר אומר במסכת עבודה זרה דף לד עמוד א

חלוק לבן שאין לו אימרא פירש"י במס' תענית שלא נתפר בו בתי ידים ע"ש או בית הצואר וכדומה כי הי' אריג א' כמקשה א' בלי תפירה וי"ל כי הכהן בבגדי לבן הוא דומה למלאך ה' צבאות איש לבוש הבדים כ"כ הרמב"ן פ' אחרי ובפסוק ונשמע קולו בבואו אל הקדש בפ' תצוה, והנה המלאך לבוש הבדים שלו מתחלת בריתו כי כך נברא ונוצר לא נשתנה ולא ישתנה משא"כ הכהן מתקדש והולך מילדותו עד שיגיע למדריגת לבוש הבדים ע"כ חלוק לבן שלו עשוי תפירות תפירו' מחתיכות בגד כי לא נגמר בפ"א משא"כ מרע"ה בתחלת יציאתו מבטן ולידה והריון נתמלא כל הבית אורה וטרם יוצר בבטן כתי' עליו בשג"ם הוא בשר ע"כ חלוק לבן שלו אין לו אימרא כי הוא אריג א':

כלומר ניתן להבין מהחתם סופר וגם השל"ה שניתן לפרש שמשה היה בדרגה מיוחדת של כותנת אור ולכן היה יכול לשמש בקודש גם ללא בגדי כהן גדול . ומשה לא היה צריך את התיווך של בגדי כהן גדול כדי לשמש בקודש כי הגיע לדרגה של האדם הראשון לפני החטא כלומר לדרגה של כותנות אור ולא כותנות עור ולכן יכול לשמש בחלוק לבן שמסמל את צבע האור כי האור הלבן מכיל בתוכו את כל ספקטרום הצבעים ולסיכום נראה  את דברי [רבינו] בחיי בראשית פרק ג וע"ד המדרש: (ב"ר כ, כט)

כתנות עור, בתורתו של רבי מאיר היה כתוב כתנות אור. והכוונה שהלבישם הקדוש ברוך הוא מיני מעלות ומאורות מן האור העליון שהיו בגן עדן כעין משה שזכה להן בהר, וממעלת המלביש תוכל ללמוד מעלת הלבוש, כי הכוונה בהם לחיות לעולמים ולהיותם כמלאכי השרת