18.7.2014

"ציווי אלוקי " - כיצד התורה הקדושה שלנו הקימה חומה עצומה מעין "חומה סינית" בין "הציווי האלוקי " לדיני אדם . האדם הוא בכור שטן היודע לתרץ את מעשיו ב 150 תירוצים טובים,נשאל כיצד התורה שלנו וחכמנו זיכרונם לברכה דאגו שלפחות בנושא חיי אדם , יהיה מאוד קשה וכמעט בלתי אפשרי לפגוע בחיי אדם ? ונראה את ההבדל בין עם ישראל לאומות העולם . ‏כ'/תמוז/תשע"ד


בס"ד

"ציווי אלוקי " - כיצד התורה הקדושה שלנו הקימה  חומה עצומה מעין "חומה סינית"   בין "הציווי האלוקי " לדיני אדם . האדם הוא בכור שטן היודע לתרץ את מעשיו ב 150  תירוצים טובים,נשאל  כיצד  התורה שלנו וחכמנו זיכרונם לברכה דאגו שלפחות בנושא חיי אדם , יהיה מאוד קשה וכמעט בלתי אפשרי לפגוע בחיי אדם  ? ונראה את ההבדל בין עם ישראל לאומות העולם . ‏כ'/תמוז/תשע"ד 

במאמר הקודם דיברנו על  "הצו האלוקי " הקדוש ברוך הוא נתן לנו מצוות מצות עשה ומצות לא תעשה דיברנו והוכחתי שלא יכול להיות דבר כזה מוסר אנושי רק מוסר אלוקי  . לינק לקרוא את המאמר


ובסוף המאמר נשאלה קושיה חזקה כיצד ניתן להבחין ולדעת מתי זה "צו אלוקי "  ומתי זה מניפולציה אנושית שמתרצת את מעשיה ב"צו אלוקי" . ואנחנו הרי יודעים שהשכל האנושי הוא רב עוצמה ויודע להמציא הרבה תירוצים ואומרת הגמרא תלמוד בבלי מסכת יבמות דף טז עמוד א

מר להם: אח קטן יש לי, בכור שטן הוא, ויונתן שמו, והוא מתלמידי שמאי, והזהרו שלא יקפח אתכם בהלכות, לפי שיש עמו שלש מאות תשובות בצרת הבת שהיא מותרת, אבל מעיד אני עלי שמים וארץ, שעל מדוכה זו ישב חגי הנביא, ואמר שלשה דברים: צרת הבת אסורה,

כלומר הבכור של השטן יודע למצוא 150 תירוצים טובים לדבר שהוא לא נכון .

בו ננסה להבין כיצד התורה הקדושה שלנו מטפלת בנושא הרגיש והמסוכן הזה להשתמש ב"צו אלוקי"  כתירוץ למעשה אנושי בפרט בנושא חשוב כמו חיי אדם . .

רמב"ם הלכות עדות פרק ד הלכה א

עדי נפשות צריכין שיהיו שניהם רואים את העושה עבירה כאחד, וצריכין להעיד כאחד ובבית דין אחד, אבל דיני ממונות אין צריכין לכך, כיצד היה אחד רואהו מחלון זה כשעבר העבירה והעד האחר רואהו מחלון אחר, אם היו שני העדים רואין זה את זה מצטרפין ואם לאו אין מצטרפין.

רמב"ם הלכות סנהדרין פרק יב

אחד תלמיד חכם ואחד עם הארץ צריך התראה שלא ניתנה התראה אלא להבחין בין שוגג למזיד שמא שוגג היה, וכיצד מתרין בו אומרין לו פרוש או אל תעשה שזו עבירה היא וחייב אתה עליה מיתת בית דין או מלקות, אם פירש פטור, וכן אם שתק או הרכין בראשו פטור ואפילו אמר יודע אני פטור עד שיתיר עצמו למיתה ויאמר על מנת כן אני עושה ואח"כ יהרג, וצריך שיעבור ויעשה תיכף להתראה בתוך כדי דיבור, אבל אחר כדי דבור צריך התראה אחרת,   

בו נבין את המציאות שהתורה מצוה אותנו  לדיני אדם . יש הרבה מצות שאם אדם עובר דינו מיתה בידי אדם כלומר בית דין , לכאורה  בית דין אמור להרוג הרבה  אנשים כי יש לא מעט אנשים שחוטאים . אבל התורה שלנו הבינה שצריך לעשות חומה מאוד גבוהה בדיני אדם כי כמו שאמרנו התורה יודעת שלא נכון לתת לאדם כוח יותר מידי גדול בדיני אדם ,כי יש אפשרות לנצל את הכוח שהתורה נותנת לאדם לרעה .

ובו נבחן את התמונה שעולה מדיני התורה   עומד אדם והולך לעבור עבירה חמורה שדינה מות בידי בית דין . כדי שנוכל להעמיד אותו לדין חייבים להיות 2 עדים הרואים אחד את השני ואת עובר העברה ,במידה והעדים לא רואים אחד את השני אין כאן 2 עדים והעדות פסולה. אותם 2 עדים צריכים לתת התראה לאותו אדם ללא התראה לא ניתן להעמיד אותו לדין הוא פטור . כיצד ניתנת ההתראה ? העדים צריכים להודיע לעובר העברה את סוג העברה המדויק שהוא עובר ומה העונש עליה במידה וטעו ולא פרטו את העברה הנכונה  או את העונש אותו אדם פטור . לאחר שאותם עדים התריעו עובר העברה חייב להגיד בפרוש "על מנת אני עושה" ורק אז הוא  חייב . יש לו כ 5 שניות להגיד את זה מזמן גמר ההתראה ואם עבר אותם 5 שניות פטור כי התורה הקדושה שלנו אומרת אולי שכח את ההתראה . אפילו אמר אני יודע הוא פטור כי לא אמר "על מנת אני עושה". אם נראה את התמונה בגדול הסיכוי להעמיד אדם לדין מוות בידי אדם הוא קלוש ביותר להגיע לכזה מצב שיש 2 עדים כשרים , התראה אמיתית , מענה של עובר העברה תוך כ 5 שניות , מענה נכון ולא שגוי על ידי עובר העברה זה מצב כמעט בלתי אפשרי . כלומר התורה נתנה כוח מאוד מוגבל לאדם להרוג אדם אחר .  ואפילו ניתן להגיד מנדט כמעט בלתי אפשרי להעמיד אדם אחר לדין מוות .

להעמיד לדין מוות אדם זה רק ע"י סנהדרין כתוב באבן האזל הלכות סנהדרין פרק יד

[יא] אין דנין דיני נפשות אלא בפני הבית, והוא שיהיה בית דין הגדול שם בלשכה שבמקדש שנאמר בזקן ממרא לבלתי שמוע אל הכהן וגו' ומפי השמועה למדו שבזמן שיש כהן מקריב על גבי המזבח יש דיני נפשות והוא שיהיה בית דין הגדול במקומו.

התורה הקדושה שלנו מרשה לדון דיני נפשות רק על ידי סנהדרין שיושבת בלשכה בבית המקדש . ברגע שסנהדרין לא יושבת בלשכה בבית המקדש לא ניתן לדון דיני נפשות כלומר רק כשהשכינה נמצאת בקודש הקודשים ורק שבית המקדש קיים יש לסנהדרין כוח לדון דיני נפשות כי כולם מבינים ורואים את הקשר בין הדין ובין הקדוש ברוך הוא אבל ברגע שסנהדרין לא יושבת בבית המקדש בלשכה  יש סיכוי שאנשים ינתקו את עצמם מדין תורה וידונו לפי שכלם האנושי ויתנתק הקשר בן הציווי האלוקי  לבן הדין בידי אדם ולכן אין לסנהדרין כוח לדון דיני אדם מחוץ ללשכה  .

כלומר התורה שלנו צמצמה את היכולת האנושית לדון בדיני אדם בצורה המכסימלית  האפשרית עם מגבלות חמורות על דיני הראיות וכל זאת להרחיק את האדם מהיכולת שלו להשתמש ב"ציווי האלוקי " לא כדין .

ולא רק זאת חכמנו שהבינו את ההרחקה הדרושה בין דיני אדם לדיני האלוקים גזרו על עצמם טווח ביטחון נוסף רמב"ם הלכות סנהדרין פרק יד

ארבעים שנה קודם חרבן בית שני בטלו דיני נפשות מישראל אף על פי שהיה המקדש קיים, מפני שגלו הסנהדרין ולא היו שם במקומן במקדש.

ובתלמוד בבלי מסכת ראש השנה דף לא עמוד ב

ותניא: ארבעים שנה קודם שנחרב הבית לא היה לשון של זהורית מלבין, אלא מאדים.

כלומר חכמים ראו את המצב של עם ישראל והחליטו שלא ניתן יותר לדון דיני נפשות כי הסיכון לדון דין אמת גדול גם אם הסנהדרין יושבת בבית המקדש והגבילו את היכולת שלהם לדון דיני נפשות .

והקדוש ברוך הוא דאג שבמצב של הסתר פנים לא נוכל לקיים את מחיית עמלק שקשור לחיי אדם

תלמוד בבלי מסכת ברכות דף כח עמוד א

כבר עלה סנחריב מלך אשור ובלבל את כל האומות, שנאמר: +ישעיהו י'+ ואסיר גבלות עמים ועתודותיהם שושתי ואוריד כאביר יושבים, וכל דפריש - מרובא פריש.

כלומר היום אין לנו בפועל מצוות מחיית עמלק כי אנחנו לא יודעים מי זה עמלק . אנחנו רואים כשהאדם מתרחק מהאמת , מתרחק ממצב שהשכינה מצויה בבית המקדש , וכשיש הסתר פנים דאג הקדוש ברוך הוא לצמצם כמעט לחלוטין  את היכולת שלנו כיהודים להשתמש  ב"צו האלוקי"  בחיי אדם  בצורה פסולה .

ועוד יותר  תלמוד בבלי מסכת כתובות דף קיא עמוד א מלמד את עם ישראל את מצבו בזמן גלות בזמן שהשכינה בהסתר פנים :

לכדרבי יוסי ברבי חנינא, דאמר: ג' שבועות הללו למה? אחת, שלא יעלו ישראל בחומה; ואחת, שהשביע הקדוש ברוך הוא את ישראל שלא ימרדו באומות העולם; ואחת, שהשביע הקדוש ברוך הוא את העובדי כוכבים שלא ישתעבדו בהן בישראל יותר מדאי.

תלמוד בבלי מסכת כתובות דף קיא עמוד א

אמר רבי אלעזר, אמר להם הקדוש ברוך הוא לישראל: אם אתם מקיימין את השבועה מוטב, ואם לאו - אני מתיר את בשרכם כצבאות וכאילות השדה.

הקדוש ברוך הוא שהבטיח את כל הארץ לעם ישראל השביע את עם ישראל הנמצא בגלות  על 2 דברים

שלא יעלו ישראל החומה  , ושלא ימרדו באומות העולם .

רש"י מסכת כתובות דף קיא עמוד א

שלא יעלו בחומה - יחד ביד חזקה. ובשו"ת משנה הלכות חלק טו סימן ריג

ר"ל "ודאי דרשות לכל אחד מישראל לעלות לא"י אלא שלא יעלו ביחד ביד חזקה ולבנות להם חומות ירושלים"

כלומר הקדוש ברוך הוא השביע אותנו להתנהג בצורה זהירה מאוד עד שיבוא משיח צדקנו , אנחנו צריכים להבין שאנחנו  בגלות בארצנו ,אנחנו לא אריה אנחנו כבשה . צריך להתנהג מאוד בזהירות עם אומות העולם לא למרוד בהם ,לא לעלות החומה כי אין לנו את הכוח כמו בפרשה שלנו לנקום את נקמת הקב"ה  במדין  במדבר פרק לא

(ג) וַיְדַבֵּר מֹשֶׁה אֶל הָעָם לֵאמֹר הֵחָלְצוּ מֵאִתְּכֶם אֲנָשִׁים לַצָּבָא וְיִהְיוּ עַל מִדְיָן לָתֵת נִקְמַת יְקֹוָק בְּמִדְיָן:

כי שהשכינה נמצאת אנחנו יודעים שהציווי של הקדוש ברוך הוא מתקיים אבל היום שיש הסתר פנים שכוח התורה שלנו נחלש , אנחנו לא יכולים להתנהג כאילו יש לנו מלך ,יש לנו כהן משיח, יש לנו אורים ותומים יש לנו את כוח השכינה ולכן השביע אותנו הקדוש ברוך הוא להתנהג ככבשה. ואם לא נתנהג בצורה כזו נתנהג כאילו משה רבנו נמצא לצידנו אומר לנו הקדוש ברוך הוא ומזהיר אותנו "אני מתיר את בשרכם כצבאות וכאילות השדה"  ואומר רש"י מסכת כתובות דף קיא עמוד א

מתיר את בשרכם - לשון הפקר.

אבל מצד שני משביע הקב"ה את אומות העולם  לא לנצל את המצב ולא לשעבד יותר מידי את ישראל . כלומר אנחנו אומנם כבשה אבל לא כבשה שהולכת לטבח . כלומר צריך לשמור על איזון בין לא למרוד באומות העולם לבין שלא ישעבדו אותנו יותר מידי .

למסקנה אנחנו רואים שהקב"ה וחכמנו הקימו "חומה סינית " בין הצו האלוקי לבין דיני אדם . ולכן אנחנו עם סגולה עם היחיד בעולם שיש כזאת הפרדה בין דיני אדם לבין דיני שמים . הקב"ה הטיל על עם ישראל מגבלות מאוד גבוהות שנראה לי ששום עם לא היה מקבל על עצמו . מצד אחד להיות העם הנבחר מצד שני עם שמתנהג כמו  כבשה ולא כמו אריה בזמן הסתר פנים . עם המושבע לא למרוד בגויים בזמן שהוא משועבד אליו , וגם אם לכאורה יש לו את הכוח למרוד בגויים הוא שם על עצמו מגבלות מאוד גבוהות , וממתין בסבלנות למשיח צדקנו . ויש חומות גבוהות מאוד שלא נתבלבל בין ציווי אלוקי למעשים הנובעים מהשכל האנושי חומה שלפעמים קשה לעמוד בה אבל אנחנו יודעים שזה רצון הבורא .

כי אם נגיד לעצמו הרי יש לנו 2 עדים שראו את הרוצח  ואפילו התריעו בפניו והוא ענה להם "על מנת אני עושה" אבל החסרון היחידי שהם לא ראו אחד את השני  והרוצח פטור  זה לא הגיוני זה לא מתקבל על הדעת . אבל אנחנו יודעים שכך רוצה בורא עולם ואנחנו יודעים שהרוצח הזה לא יקבל את עונשו בידי אדם אבל ברור לנו שיקבל את עונשו מידי בורא עולם

ואומר ירמיהו פרק יא

(כ) וַיקֹוָק צְבָאוֹת שֹׁפֵט צֶדֶק בֹּחֵן כְּלָיוֹת וָלֵב אֶרְאֶה נִקְמָתְךָ מֵהֶם כִּי אֵלֶיךָ גִּלִּיתִי אֶת רִיבִי: ס

 

 

וְעַתָּה הִרְגוּ כָל זָכָר בַּטָּף זה במבט ראשון נשמע אכזרי ולא מוסרי ולא ניתן להבנה בשכל שלנו . האם קיים מוסר אנושי בעולם (חס וחלילה ) ללא אלוקים ? למה יכול להיות רק מוסר אלוקי ? והבעיה כיצד נדע שזה המוסר האלוקי ? עוזי ‏כ'/תמוז/תשע"ד


בס"ד

וְעַתָּה הִרְגוּ כָל זָכָר בַּטָּף זה במבט ראשון נשמע אכזרי ולא מוסרי ולא ניתן להבנה בשכל שלנו . האם קיים מוסר אנושי בעולם (חס וחלילה ) ללא אלוקים ? למה יכול להיות רק מוסר אלוקי ? והבעיה כיצד נדע שזה  המוסר האלוקי ?  עוזי  ‏כ'/תמוז/תשע"ד

במדבר פרק לא

 (יז) וְעַתָּה הִרְגוּ כָל זָכָר בַּטָּף וְכָל אִשָּׁה יֹדַעַת אִישׁ לְמִשְׁכַּב זָכָר הֲרֹגוּ:

ואמר תולדות יצחק במדבר פרק לא

 והתשובה אם היה אומר כן היה במשמע שלא יהרגו הזכרים בטף, אלא מבן ט' שנים הראוי לביאה דומה דאשה יודעת איש, לזה אמר הרגו כל זכר אפילו תינוק בן יומו.

פרוש משה מצווה את בני ישראל להרוג כל זכר בטף כלומר כל זכר אפילו הוא בו יומו וכאן נשאלת שאלה  (כמו בעוד כמה מצות כמו מחיית עמלק ) : קשה לנו לקבל את זה שיש להעניש ולהרוג תינוק בן יומו . זה לא מסתדר עם ההרגשה שלנו של צדק כפי שמוקבל היום . וגם בפרשה שלנו אנו רואים שמשה שולח את הצבא ואת פינחס לנקום במדיינים והם לא הורגים את הטף ואת הנשים ולכן משה קוצף עליהם כלומר גם להם היה  קשה לנקום ולהשמיד את כולם כי קשה  לאדם להיות טוטלי אפילו ברע.

ונשאלת השאלה מה זה מוסר ?  האם יש מוסר אנושי ?  אם יש מוסר בעולם ללא אלוקים וללא  תורה ? ומה המשמעות של מוסר אלוקי ?

בו נבחן את שני המצבים האפשרים

מצב ראשון :  נניח לרגע שאין חס וחלילה אלוקים ובעצם תמונת העולם   זה תמונת עולם חילונית שאומרת אין דבר כזה אלוקים יש חוקי טבע והאדם פועל תחת חוקי הטבע , ואנחנו בשכל האנושי שלנו ובהגיון שלנו נמציא  חוקי מוסר או כללי אתיקה מסוימים ונגדיר אותם בתור מוסר אנושי . "נמשפט"  את הכללים הללו לחוקי משפט את מה שאנחנו יכולים ואת מה שאנחנו מוכנים בתור חברה לקבל ,וזה יקבע את חוקי המשחק.  חוקי המדינה בתוך המדינה  , וחוקים בינלאומיים  בתור כללי המשחק בן מדינות .

ולמשל נקבע שהריגת מכוונת של ילדים ע"י מדינה או קבוצת אזרחים נחשב לפשע מלחמה  ובמידת היכולת הבינלאומית נתפוס את האשמים נעמיד אותם למשפט,  גם אם באותה מדינה זה מותר על פי החוק המקומי , כי כך נקבעו חוקי אותה מדינה כמו למשל בגרמניה הנצית .  האם באמת בקביעת כללים כאלו נוכל להגיד שהריגת  תינוק זה לא מוסרי . כדי שנוכל להגדיר מה זה מוסרי ומה זה לא מוסרי צריך להגדיר את הטוב ואת הרע . ולכן השאלה המרכזית האם בעולם חילוני ניתן להגדיר את הטוב ואת הרע ? והתשובה שלי זה שבתמונת עולם חילוני לא ניתן להגדיר את הטוב והרע כי בתמונת עולם כזו זה בלתי אפשרי . בעולם אתיאיסטי  יש רק מצב > חוקי פיזיקה >תוצאה , מצב > חוקי פיזיקה >תוצאה , מצב > חוקי פיזיקה >תוצאה  כלומר כל מה שקורה זה תוצאה חד חד ערכית למצב הקודם ולכן בעולם כזה אין טוב ואין רע יש רק  מצב > חוקי פיזיקה >תוצאה     אין שום דבר אחר ולכן לא ניתן להגיד בעולם כזה זה טוב וזה רע . לעיון יותר מפורט נא לעיין במאמר שלי


כלומר בעולם אתיאיסטי  לא ניתן  להגיד זה לא מוסרי זה רע .

אם כך נשאר לנו תמונת מצב שנייה שיש בורא לעולם ויש קדוש ברוך הוא שברא את העולם

מצב שני : תמונת עולם שאלוקים  ברא את העולם .  בורא עולם  חייב להיות לא מוגבל לא בזמן ולא במקום ולא בכל דבר שנעלה על הדעת . כי אם בורא עולם מוגבל בזמן אז נקשה מיד  מי ברא אותו ? ובריאה של בורא זה סותר קיומו  של הבורא כי הוא לא בורא הוא נברא . ואם בורא עולם מוגבל במקום נשאל מה יש במקום האחר שהוא לא נמצא בו ומי ברא את אותו המקום ? ועוד פעם זה סתירה לקיומו של בורא עולם . ולכן אומר ה רמב"ם סדר תפילות כל השנה

אתה הוא קודם שנברא העולם אתה הוא אחר שנברא העולם אתה הוא בעולם הזה ואתה הוא לעולם הבא אתה הוא ראשון ואתה הוא אחרון קדש שמך הגדול והקדוש בעולמך ובישועתך תרום ותגביה קרננו ברוך המקדש שמו ברבים, אתה הוא יי' אלהינו בשמים ממעל ועל הארץ מתחת ובשמי השמים העליונים, אתה הוא ראשון ואתה הוא אחרון ומבלעדיך אין אלהים קבץ קויך מארבע כנפות הארץ יכירו וידעו כל באי עולם כי אתה הוא האלהים לבדך לכל ממלכות הארץ אתה עשית את השמים ואת הארץ ומי בכל מעשה ידיך בעליונים או בתחתונים מי שיאמר לך מה תעשה.

הקדוש ברוך הוא בהגדרה חייב להיות ללא מוגבל בזמן ולכן כשהוא ברא את העולם וברא את הזמן מנקודת מבט  של העולם יש עבר הווה ועתיד אבל מנקודת ראית האלוקים העבר העתיד וההווה זה דבר אחד .  ולכן שהקדוש ברוך הוא אומר לנו להרוג תינוק עמלקי אנחנו מנקודת המבט שלנו לא מבינים את זה כי אנחנו רואים את ההווה ורואים תינוק יצור אנושי מדהים ללא עבר עם עתיד . אין דבר בעבר שלו שיכול לגרום לנו להרוג אותו ולכן זה לא מובן לנו למה להרוג אותו . אבל אצל הקדוש ברוך הוא העבר הווה ועתיד זה דבר אחד ואם הוא מצווה אותנו להרוג  אותו אנחנו מבינים בשכל האנושי שאנחנו לא מבינים למה לעשות את זה אבל הקדוש ברוך הוא בעל הראיה האין סופית על העולם מבין למה צריך לעשות את זה . ולעשות את זה נחשב לעשיית הטוב  . כי לעשות מה שבורא עולם אומר זה חייב להיות טוב .

להבנת העניין ניתן דוגמה של זווית הראיה האנושית . ככול שהזוית יותר רחבה יש לנו יותר ידע להבין את התמונה וככול שהזוית שלנו יותר מצומצמת אנחנו  פחות מבינים את התמונה . לקדוש ברוך הוא יש זווית אין סופית על המציאות  ולכל אחד מאיתנו יש זווית מאוד מצומצמת בהתאם להבנה שלנו את העולם . בו ניקח לדוגמה חיל אמריקאי מהקומנדו הימי המתאמן בניווט באחת המדבריות  בארצות הברית  החייל מנווט בלילה ותוך כדי הליכה באחת הואדיות  מגיחים  מאחורי סלע גדול 5  אנשים ותופסים את אותו חייל . הוא נאזק ואותם חמישה אנשים מעלים אותו על רכב שטח משוכלל שנוסע ללא אורות ומגיע  לאחר שעתיים נסיעה לחווה מבודדת  החייל מוכנס לחדר קטן ללא חלונות ומתחילה חקירה מאומצת של החייל. החוקרים מנסים להוציא מהחייל  ידע על הקומנדו הימי של ארצות הברית . החקירה  מתבצעת תוך עינויים פיזיים ופסיכולוגים קשים במשך כארבעה ימים . עכשיו בו ננסה להבין האם המעשה של אותם חוטפים הוא  מעשה רע או מעשה טוב מנקודת המבט של החייל  . וכאן זווית הראיה של התמונה משנה את טיב המעשה . אם נגדיל את הזום של התמונה אז נבין את המעשה עצמו . אם בהגדלת הזום נראה מסביב לבנין רכבים ממשלתיים של צבא ארה"ב נבין שהתבצעה פה  סידרת אימונים  שנקראת סידרת שבי שבו החייל עובר עינויים ע"י חוקרים מיומנים כדי לתת לחייל את המיומנות של נפילה בשבי . ואם נגדיל את הזום ונראה 2 רכבים מושכרים שנשכרו ע"י 2  תיירים בעלי דרכון קנדי מזויף נבין שאלו סוכנים רוסיים שרוצים להוציא מידע על  מבצעים של ארה"ב באזורים שונים בעולם . כלומר  זווית הראיה שלנו  האנושית משנה את הבנת התמונה של העולם והתג שאנו שמים על אירוע כרע או טוב יכול להשתנות מקצה לקצה בעקבות הגדלת הזום על האירוע . כל אדם  מוגבל מאוד בהבנת המציאות . לאדם אין יכולת לראות את העתיד ,וגם  היכולת לראות את ההווה ואת העבר מוגבלת מאוד .

גם  בלעם שכתוב עליו "וידע דעת עליון" כתוב  עליו במדבר פרק כב

(לא) וַיְגַל יְקֹוָק אֶת עֵינֵי בִלְעָם וַיַּרְא אֶת מַלְאַךְ יְקֹוָק נִצָּב בַּדֶּרֶךְ וְחַרְבּוֹ שְׁלֻפָה בְּיָדוֹ וַיִּקֹּד וַיִּשְׁתַּחוּ לְאַפָּיו:

כלומר בני אדם לא רואים את המציאות כמו שהיא אנו רואים  מציאות מוגבלת מאוד ולכן  אין ביכולת האדם להעריך או לתת "ציון "  טוב או רע ומידה והוא נותן ציון טוב או רע הסיכוי שזה יהיה "נכון " הוא אפסי בגלל המוגבלות של ההבנה האנושית  . טוב או רע יכול לבוא רק מבורא עולם שיש לו  זום אין סופי ,ידע אין סופי , והעבר הווה ועתיד אצלו זה דבר אחד . ולכן טוב  זה מה שהקדוש ברוך הוא אומר שזה טוב ורע זה מה שהקדוש ברוך הוא אומר שזה רע . ולנו כבני אדם אין יכולת לשנות את זה או לתת לזה תג של מוסרי או לא מוסרי  אנחנו יכולים להגיד את זה אבל איין לזה שום ערך ממשי במציאות  . וכל ניסיון אנושי ליצר טוב או רע וירטואלי סופו לקרוס לתוהו . זה מה גם מה שמלמדת אותנו  ההיסטוריה ,  ראה דור  המבול ,דור הפלגה , קומוניזם , נציזים , ועכשיו אנו באמצע הניסוי הקפיטליסטי .

הכול נשמע עד כאן מתקבל על הדעת ונכון לוגית אבל יש לנו בעיה חמורה אנו רואים לאורך כל ההיסטוריה דתות שבשם הקדוש ברוך הוא הורגים ורוצחים ללא הבחנה ,בעבר היה זו דת הנצרות וכיום זה בא לידי ביטוי בעיקר בדת האיסלם כשהם משתמשים "בצו האלוקי " והורגים בשם הקדוש ברוך הוא  עשרות אלפים כל שנה .  הם משתמשים בהגיון הזה שמובא במאמר לעשות את "הצו האלוקי "  . איך אפשר לדעת האם זה באמת "הצו האלוקי " או מניפולציה שכלית של האדם ?  ואנו יודעים שהמוח האנושי גמיש כל כך והגמרא אומרת תלמוד בבלי מסכת עירובין דף יג עמוד ב

תנא: תלמיד ותיק היה ביבנה שהיה מטהר את השרץ במאה וחמשים טעמים.

תלמוד בבלי מסכת יבמות דף טז עמוד א

מר להם: אח קטן יש לי, בכור שטן הוא, ויונתן שמו, והוא מתלמידי שמאי, והזהרו שלא יקפח אתכם בהלכות, לפי שיש עמו שלש מאות תשובות בצרת הבת שהיא מותרת, אבל מעיד אני עלי שמים וארץ, שעל מדוכה זו ישב חגי הנביא, ואמר שלשה דברים: צרת הבת אסורה,

אכן זה בעיה חמורה ביותר שאין לה פתרון פשוט . אבל במאמר הבא נדון כיצד התורה הקדושה שלנו מטפלת בנושא כיצד היא עושה הבחנה ברורה וגבול ברור בן מוסר אנושי לבין מוסר אלוקי . וגם כאן נוכל להבין ולחוש את הייחוד של תורת ישראל תורת חיים ואת עומק המחשבה וראית העתיד של תורת ישראל .