6.11.2015

פרשת חיי שרה למה כתוב וְלִבְכֹּתָֽהּ בכף זעירא ? האם בגלל חסרון של שרה ? או אולי בגלל המעלה של שרה ? בגלל מה המתה שרה? מי היה הרגל הרביעית של המרכבה ? ‏כ"ד/חשון/תשע"ו


בס"ד

פרשת חיי שרה למה כתוב וְלִבְכֹּתָֽהּ בכף זעירא ?  האם בגלל חסרון של שרה ? או אולי בגלל המעלה של שרה ? בגלל מה המתה שרה? מי היה הרגל הרביעית של המרכבה ? ‏כ"ד/חשון/תשע"ו

בראשית פרק כג

(א) וַיִּהְיוּ֙ חַיֵּ֣י שָׂרָ֔ה מֵאָ֥ה שָׁנָ֛ה וְעֶשְׂרִ֥ים שָׁנָ֖ה וְשֶׁ֣בַע שָׁנִ֑ים שְׁנֵי֖ חַיֵּ֥י שָׂרָֽה:

(ב) וַתָּ֣מָת שָׂרָ֗ה בְּקִרְיַ֥ת אַרְבַּ֛ע הִ֥וא חֶבְר֖וֹן בְּאֶ֣רֶץ כְּנָ֑עַן וַיָּבֹא֙ אַבְרָהָ֔ם לִסְפֹּ֥ד לְשָׂרָ֖ה וְלִבְכֹּתָֽהּ:

וכתוב כף זעירא ונשאלת השאלה למה כף זעירא ויש מספר פרושים

החזקוני בראשית פרשת חיי שרה פרק כג פסוק ב

לספד לשרה ולבכתה לפי שלא היה לו מקום מוכן לקבורה.

ההדר זקנים על התורה כותב בבראשית פרשת חיי שרה פרק כג פסוק ב

ועשה אברהם הספד עמהם ואח"כ בכה עליה ולכך כ"פ דלבכתה קטנה לומר לך דאינו חייב לבכות אשתו אלא מעט מעט: פי' אחר. לפי' כ"ף דלבכתה קטנה לפי שחסרו מימיה כ' שנה ממה שחי בן בנה שהוא חיה קמ"ז והיא חיתה קכ"ז חסרו כ' מימיה לפי שמסרה דין על אברהם נענשה:

פירוש הרא"ש על התורה בראשית פרשת חיי שרה פרק כג פסוק ב

(ב) ויבא אברהם לספוד לשרה ולבכותה. כא"ף קטנה לפי הפשט זקנה היתה ולא בכו אותה כל כך:

תולדות יצחק בראשית פרשת חיי שרה פרק כג פסוק ב

בזה הותר הספק שהיה ראוי שיאמר ויבא אברהם לבכות לשרה ולסופדה, ששמחת אברהם היתה כל כך גדולה בבואו מארץ המוריה עם בנו עם יצחק חי, ושלא העלהו לעולה ועבד את השם בהביאו אותו חי כאלו העלהו לעולה, שאף על פי שמתה שרה, לא היתה בידו יכולת לבכות לשרה עד שהספיד אותה וספר שבחיה, ומצד השבחים בכה אותה. ולזה כ"ף של ולבכותה קטנה, לומר שעם כל זה לא בכה אותה אלא מעט, לסבת שמחתו בהביאו ליצחק חי.

והכלי יקר בראשית פרשת חיי שרה פרק כג פסוק ב

כל מי שמתה אשתו ראשונה כאילו חרב בית המקדש בימיו וכו'.

 ועל כן הפסיק במלת לשרה לפי שהבכי היה על שנדמה לו כאילו נחרב המקדש בימיו אשר היה גבהו מאה אמה, על כן בא הרמז בכ"ף קטנה כי כ"ף עולה מאה, ורצה לומר כאילו נתמעטו אותן מאה אמה ונעשו קטנים. וזה רמז יקר:

אבל אני רוצה לתת בסבר שונה לכף הזעירא  

בזוהר כרך א (בראשית) פרשת חיי שרה דף קכה עמוד א

תא חזי ותמת שרה בקרית ארבע, רזא איהו בגין דלא הוה מיתתה על ידא דההוא נחש עקימאה ולא שלט בה כשאר בני עלמא דאיהו שליט בהו, ועל ידיה מתו בני עלמא מיומא דגרים לון אדם בר מש"ה ואהר"ן ומרי"ם דכתיב בהו ע"פ יי', ובגין יקרא דשכינתא לא כתיב במרים על פי יי', אבל בשרה כתיב בקרית ארבע רזא דקרית ארבע ברזא עלאה ולא על ידא אחרא, בקרית ארבע ולא בנחש, בקרית ארבע היא חברון דאתחבר דוד מלכא באבהן ועל דא לא הוה מיתתה בידא אחרא אלא בקרית ארבע

מפורש בזוהר ששרה לא מתה בגלל זוהמת נחש והנחש לא שלט בה כמו ששלט בכל בני האדם חוץ ממשה אהרון ומרים . ושרה מתה בגלל קרית ארבע ולא בגלל דבר אחר . ומפרש הזהר שקרית ארבע היא חברון וחברון משמעותו שדויד המלך התחבר לאבות . ומה המשמעות של התחברות של דויד לאבות

זוהר כרך א (בראשית) פרשת ויחי דף רמח עמוד ב

ת"ח ההוא אתר אקרי קרית ארבע מ"ט בגין דתמן אתקברו ארבע זוגות, אדם וחוה, אברהם ושרה, יצחק ורבקה, יעקב ולאה, הא קושיא הכא דתנינן, אבהן אינון רתיכא קדישא ורתיכא לאו פחות מארבע ותנינן קודשא בריך הוא אחבר למלכא דוד בהדייהו ואתעבידו רתיכא שלימתא, הדא הוא דכתיב (תהלים קי"ח) אבן מאסו הבונים וגו', דדוד מלכא אתחבר למהוי רתיכא שלימתא בהדייהו, אי הכי דוד בעיא (נ"א לאתקשרא) לאתקברא בגו אבהן ויהוי קרית ארבע בהדיה, מ"ט לא אתקבר בהדייהו, אלא דוד מלכא אתר מתתקן הוה ליה

כתוב כאן בזוהר הקדוש שדויד המלך השלים את המרכבה של הקב"ה מרכבה שעשויה מארבע רגלים . אבל לכאורה יש כאן ארבע רגלים אדם אברהם יצחק ויעקב אבל ראיתי מפרשים שהאדם הראשון הוא לא חלק מהמרכבה ולכן יש כאן 3 רגלים אברהם יצחק ויעקב ודויד המלך השלים את הרגל הרביעית

וצריך להגיד שדויד הוא שמשלים את האדם הראשון והרגל הרביעית זה הצרוף של אדם ראשון ודויד

 

 

 

 

זוהר כרך א (בראשית) פרשת ויחי דף רמח עמוד ב

בגין דאיהו מלך קדמאה הוה ואתעבר מניה מלכו ואתיהב לדוד מלכא ומיומוי דאדם אתקיים דוד מלכא דאדם אלף שנין אתגזר עלוי ואתעברו מניה שבעין שנין יומוי דדוד מלכא והוא יהיב לון ואבהן היך יקומון עד דייתי דוד מלכא

האדם הראשון היה צריך לחיות 1000 שנה אבל הוא חי 970 שנה ואת ה 70 שנה נתן לדויד כלומר דויד הוא השלמות של האדם הראשון והוא הרגל הרביעית של המרכבה או ההשלמה של הרגל בצירוף האדם הראשון

אם כך עכשיו ניתן לתרץ מדוע ולבכתה הוא בכף זעירא  כי שרה הגיעה לשלמות עד כדי כך שהיא לא מתה בגלל נחש קדמוני אלה בגלל קרית ארבע שזה מסמל את המרכבה של הקב"ה כלומר יש לה חלק בשלמות של המרכבה ששלושה  האבות ודויד המלך מרכיבים את המרכבה ועל אחת כזאת לא ניתן לבכות בכי רגיל כי אם בכי קטן כלומר לא בגלל חטא או חסרון של שרה אלה בגלל הדרגה הגבוהה ששרה הגיע במותה . וכדי להבין את דרגתה של שרה

כתוב באסתר רבה (וילנא) פרשה א

ר' עקיבא היה יושב ודורש ונתנמנמו התלמידים בעא לערערה יתהון אמר מה זכתה אסתר למלוך על שבע ועשרים ומאה מדינה, אלא כך אמר הקדוש ברוך הוא תבא אסתר בתה של שרה שחיתה שבע ועשרים ומאה שנה ותמלוך על שבע ועשרים ומאה מדינה

כלומר יש קשר ישיר בין שרה לבין אסתר שמלכה על 127 מדינות כשנות חייה של שרה וכאן  אולי רואים את הקשר בן "אסתהר" שאסתר באה ממנה שהקב"ה שם אותה בן 7 כוכבים בשמים של כימה כי לא התפתתה לעוזא ועזאל המלאכים לאסתר והקשר של אסתר לשרה שעמדה בשני ניסיונות מול פרעה ומול אבימלך וכן את סגירת המעגל בין תחילת הקמת העם היהודי עד קבלת התורה מרצון בזמן מגילת אסתר והתפקיד הגדול של שרה ואסתר במאורעות הללו .

ונשאר לנו להבין מה התפקיד של המלך דויד בהשלמה של הרגל הרביעית של המרכבה וזה נכתוב בעזרת השם בלי נדר בשיעור הבא

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה