19.11.2021

פרשת וישלח מתי עמלק שינה את האסטרטגיה שלו מול עם ישראל ? מה הקשר לבלק ובלעם ? האם האסטרטגיה של בלעם לתקוף את עם ישראל מבפנים כמעט הצליחה ? מתי נעלם עמלק מהעולם באופן גלוי ? מה הקשר של תמנע לנעמה אחות קין ? מה הקשר של תמנע למלאכים שהתנגדו לבריאת האדם ? למה הגמרא מבקרת את אברהם יצחק ויעקב על שלא הכניסו את תמנע לעם היהודי ? כיצד זה קשור ליחס שלנו לגרים ? האם רבי עקיבא היה צאצא של המן ? מה הקשר לבני המן שלמדו תורה להבנה שלנו על תהליך הברור בתוך עם ישראל ועל הגלות ? ‏ט"ו/כסלו/תשפ"ב

 בס"ד

פרשת וישלח מתי עמלק שינה את האסטרטגיה שלו מול עם ישראל ? מה הקשר לבלק ובלעם ? האם האסטרטגיה של בלעם לתקוף את עם ישראל מבפנים כמעט הצליחה ? מתי נעלם עמלק מהעולם באופן גלוי ? מה הקשר של תמנע לנעמה אחות קין ? מה הקשר של תמנע למלאכים שהתנגדו לבריאת האדם ? למה הגמרא מבקרת את אברהם יצחק ויעקב על שלא הכניסו את תמנע לעם היהודי ? כיצד זה קשור ליחס שלנו לגרים ? האם רבי עקיבא היה צאצא של המן ? מה הקשר לבני המן שלמדו תורה להבנה שלנו על תהליך הברור בתוך עם ישראל ועל הגלות ?  ‏ט"ו/כסלו/תשפ"ב

בהמשך למאמר בפרשת ויצא במיפוי  אויבי עם ישראל  שעומדים  מצד אחד 70 אומות העולם שחצי מהם באים מענף ישמעאל וחצי מענף עשו כאשר המהות של מצרים נמצאת גם בענף ישמעאל וגם בענף עשו . יש שני אויבים נוספים לעם ישראל  שהם לא חלק מאומות העולם והם אותם נפילים שמקורם מאותם מלאכים שהתנגדו לבריאת האדם ועמלק שמופיע לראשונה כמו שכתבתי במלחמת חמש המלכים נגד ארבע המלאכים בפרשת לך לך באופן לא ישיר ולפני מעמד הר סיני ביציאת מצרים באופן ישיר מול עם ישראל וכמו שכתבתי בפרשת ויצא עמלק הפך להיות השליח של אותם מלאכים שהקב"ה הגביל אותם בהררי קדם וכך כותב הזוהר הקדוש

וְכָל שֶׁכֵּן הַמַּלְאָכִים, כֵּיוָן שֶׁיָּרְדוּ וְשָׁלַט בָּהֶם אֲוִיר, הִשְׁתַּנּוּ מֵאוֹתָהּ דַּרְגָּה רִאשׁוֹנָה שֶׁהָיוּ בָהּ.

מֶה עָשָׂה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא? רָאָה שֶׁהִטְעוּ אֶת הָעוֹלָם, קְשָׁרָם בְּשַׁלְשְׁלָאוֹת בַּרְזֶל בְּהַר הַחֹשֶׁךְ. בְּאֵיזֶה מָקוֹם יוֹשְׁבִים? בְּעֹמֶק הָהָר. הוֹשִׁיב אֶת עֲזָ''א, וְזָרַק חֹשֶׁךְ הַפָּנִים. מִשּׁוּם שֶׁבְּאוֹתָהּ שָׁעָה שֶׁקְּשָׁרָם הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, הִתְחַזֵּק וְהִרְגִּיז כְּלַפֵּי מַעְלָה, וְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא הִפִּילוֹ בְעֹמֶק עַד צַוָּארוֹ, וְזָרַק חֹשֶׁךְ בְּפָנָיו. עֲזָאֵ''ל שֶׁלֹּא הִתְחַזֵּק, הוֹשִׁיבוֹ לְפָנָיו, וְהֵאִיר לוֹ הַחֹשֶׁךְ.

וּבְנֵי הָעוֹלָם שֶׁיּוֹדְעִים מְקוֹמָם, בָּאִים אֲלֵיהֶם וּמְלַמְּדִים אֶת בְּנֵי הָאָדָם כְּשָׁפִים וּנְחָשִׁים וּקְסָמִים. וְאוֹתָם הָרֵי הַחֹשֶׁךְ נִקְרָאִים הַרֲרֵי קֶדֶם. מָה הַטַּעַם? מִשּׁוּם שֶׁהַחֹשֶׁךְ מַקְדִּים לָאוֹר, וּמִשּׁוּם זֶה הָרֵי הַחֹשֶׁךְ נִקְרָאִים הַרֲרֵי קֶדֶם. לָבָן וּבִלְעָם לָמְדוּ מֵהֶם כְּשָׁפִים, וְהַיְנוּ מַה שֶּׁאָמַר בִּלְעָם, מִן אֲרָם יַנְחֵנִי בָלָק מֶלֶךְ מוֹאָב מֵהַרֲרֵי קֶדֶם וְגוֹ'.

וידוע שהמהות של עמלק לאחר מתן תורה זה בלק ובלעם

וכך בלעם ובלק הם חלק מהותי מעמלק כמו שכותב הזוהר ומפרש הסולם לזוהר - בראשית פרשת בראשית א מאמר ה' מינים דערב רב אות רכד

בלעם ובלק מסטרא דעמלק הוו, טול ע"ם מן בלעם, ל"ק מן בלק אשתאר בבל, כי שם בלל וגו': בלעם ובלק היו מבחינת עמלק, כי תקח את האותיות ע"ם מן השם בלעם, ואותיות ל"ק מן השם בלק, תשארנה האותיות בב"ל. דהיינו ב"ל מן בלעם, ב' מן בלק. ונמצא אשר ב' הקליפות עמלק ובבל מרומזות בשמות בלעם ובלק. ומשמיענו בזה, אשר עמלק היא בחינת רישא דקליפות וכתר, כמו קליפת בב"ל, שנאמר עליה (דניאל ב) ראשה די דהב טב. כי לולא היו שתיהן מבחינות שוות, לא היו יכולות להתדבק בחיבור אחד בבלעם ובלק.

בלעם ובלק ניסו בכל דרך לפגוע מבחוץ בעם ישראל ללא הצלחה עד שיתייאשו לפגוע בו מבחוץ

כמו שכתוב במדבר (פרשת בלק) פרק כד פסוק כה

(כה) וַיָּ֣קָם בִּלְעָ֔ם וַיֵּ֖לֶךְ וַיָּ֣שָׁב לִמְקֹמ֑וֹ וְגַם־בָּלָ֖ק הָלַ֥ךְ לְדַרְכּֽוֹ: פ

וכך כותב השם משמואל במדבר פרשת בלק שנה תרעג

ובזה יש לפרש הכתוב שאחר שראו שלא פעלו כלום בכישופם כתיב ויקם בלעם וילך וישב למקומו וגם בלק הלך לדרכו, שלכאורה אינו מובן מה השמיענו שבלק הלך לדרכו שמעצמו מובן שלא נשאר לעולם עומד על ראש ההר. דבשלמא בלעם צריך לומר ששב למקומו בבושת פנים יחידי כאחד ההדיוטות ולא עמד עוד עם בלק לכבדהו, אבל מה השמיענו שבלק הלך לדרכו. ולהנ"ל יש לומר, היינו שהלך לדרכו הקדום לחפש עצות איך להכניס בישראל כחות רעים לקלקל אגודתם והיא שליחת הנשים במחנה ישראל, ואף שבלעם השיאם עצה זו נמי יצדק לומר שהוא הלך לדרכו להוציאה לפועל:

כלומר בלעם ובלק שהם המהות של עמלק לאחר מתן תורה לא הצליחו להתמודד מול עם ישראל מבחוץ הם עשו 7 ניסיונות שכולם נכשלו והם הבינו שהדרך לפגוע בעם ישראל זה להיכנס לתוך עם ישראל ולקעקע את עם ישראל מבפנים . וזה האסטרטגיה של עמלק מהרגע הזה והלאה .

האמת שהאסטרטגיה הזאת כמעט והצליחה לבלעם במקרה של פינחס

כתוב במדבר (פרשת בלק) פרק כה פסוק ו

(ו) וְהִנֵּ֡ה אִישׁ֩ מִבְּנֵ֨י יִשְׂרָאֵ֜ל בָּ֗א וַיַּקְרֵ֤ב אֶל־אֶחָיו֙ אֶת־הַמִּדְיָנִ֔ית לְעֵינֵ֣י מֹשֶׁ֔ה וּלְעֵינֵ֖י כָּל־עֲדַ֣ת בְּנֵי־יִשְׂרָאֵ֑ל וְהֵ֣מָּה בֹכִ֔ים פֶּ֖תַח אֹ֥הֶל מוֹעֵֽד

זמרי בן סלוא רצה להכניס  את כזבי בת צור לתוך עם ישראל . המשא ומתן מול משה היה הלכתי וזה היה התוצאה של ההחלטה של בלעם ובלק לא לנסות לתקוף את עם ישראל מבחוץ כי אם מבפנים

אומר הילקוט שמעוני תורה פרשת בלק רמז תשעא

הלך שבטו של שמעון אצל זמרי בן סלוא אמרו לו הן נידונין דיני נפשות ואתה יושב ושותק, מה עשה הלך וקבץ כ"ד אלף מישראל והלך אצל כזבי בת צור, א"ל השמעי לי, אמרה לו בת מלך אני וכן צוני לי אבי לא תשמעי אלא לגדול שבהן, אמר לה אף אני נשיא שבט, ולא עוד אלא שאני גדול ממנו שאני הוא שני לבטן והוא שלישי לבטן, תפשה בבלוריתא והביאה לפני משה, אמר לו בן עמרם זו מותרת או אסורה, ואם תאמר אסורה, בת יתרו מי התירה לך, נתעלמה הלכה ממנו, געו כולם בבכיה, והיינו דכתיב והמה בוכים פתח אהל מועד:

וזה כמעט חס וחלילה הצליח לבלעם ובלק ניסיון המלחמה של עמלק מתוך עם ישראל ולא מבחוץ

במדבר (פרשת פינחס) פרק כה פסוק יא

(יא) פִּֽינְחָ֨ס בֶּן־אֶלְעָזָ֜ר בֶּן־אַהֲרֹ֣ן הַכֹּהֵ֗ן הֵשִׁ֤יב אֶת־חֲמָתִי֙ מֵעַ֣ל בְּנֵֽי־יִשְׂרָאֵ֔ל בְּקַנְא֥וֹ אֶת־קִנְאָתִ֖י בְּתוֹכָ֑ם וְלֹא־כִלִּ֥יתִי אֶת־בְּנֵֽי־יִשְׂרָאֵ֖ל בְּקִנְאָתִֽי:

ואומר האלשיך פרשת ואתחנן שכולם כלומר כל עם ישראל חס וחלילה היה חייב כליה כלומר היה שבריר שניות בן כליה מוחלטת לעם ישראל לבן הצלה של עם ישראל על ידי פינחס משמעות הדברים שזה כמעט הצליח לבלעם & בלק = עמלק וכך כותב האלשיך 

ולא כליתי את בני ישראל בקנאתי, נראה שאלמלא כן כולם היו חייבים כליה. ואמר שעל ידי שמוע לעשות, תמשך עוד זה שתחיו בזכותכם ולא על צד החסד, וזהו אומרו למען תחיו:

וכנראה מאותו הרגע האסטרטגיה של עמלק זה להלחם מתוך עם ישראל ולא מחוץ לעם ישראל בעם ישראל  .

וכך כתוב בדברי הימים א פרק ד

 (מא) וַיָּבֹ֡אוּ אֵלֶּה֩ הַכְּתוּבִ֨ים בְּשֵׁמ֜וֹת בִּימֵ֣י׀ יְחִזְקִיָּ֣הוּ מֶֽלֶךְ־יְהוּדָ֗ה וַיַּכּ֨וּ אֶת־אָהֳלֵיהֶ֜ם וְאֶת־ <המעינים> הַמְּעוּנִ֨ים אֲשֶׁ֤ר נִמְצְאוּ־שָׁ֙מָּה֙ וַיַּחֲרִימֻם֙ עַד־הַיּ֣וֹם הַזֶּ֔ה וַיֵּשְׁב֖וּ תַּחְתֵּיהֶ֑ם כִּֽי־מִרְעֶ֥ה לְצֹאנָ֖ם שָֽׁם:

 (מב) וּמֵהֶ֣ם׀ מִן־בְּנֵ֣י שִׁמְע֗וֹן הָלְכוּ֙ לְהַ֣ר שֵׂעִ֔יר אֲנָשִׁ֖ים חֲמֵ֣שׁ מֵא֑וֹת וּפְלַטְיָ֡ה וּ֠נְעַרְיָה וּרְפָיָ֧ה וְעֻזִּיאֵ֛ל בְּנֵ֥י יִשְׁעִ֖י בְּרֹאשָֽׁם:

 (מג) וַיַּכּ֕וּ אֶת־שְׁאֵרִ֥ית הַפְּלֵטָ֖ה לַעֲמָלֵ֑ק וַיֵּ֣שְׁבוּ שָׁ֔ם עַ֖ד הַיּ֥וֹם הַזֶּֽה:

כלומר עמלק נמחה באופן גלוי מהעולם והוא נמצא באופן סמוי בתוך עם ישראל זה ההבנה שלי על האויב של עם ישראל שהוא עמלק שהוא שליח של אותם מלאכים שהתנגדו לבריאת האדם .

עוד סימן לדבר נמצא בפרשה שלנו כתוב בבראשית (פרשת וישלח) פרק לו פסוק יב

(יב) וְתִמְנַ֣ע׀ הָיְתָ֣ה פִילֶ֗גֶשׁ לֶֽאֱלִיפַז֙ בֶּן־עֵשָׂ֔ו וַתֵּ֥לֶד לֶאֱלִיפַ֖ז אֶת־עֲמָלֵ֑ק אֵ֕לֶּה בְּנֵ֥י עָדָ֖ה אֵ֥שֶׁת עֵשָֽׂו:

את הקשר של תמנע לאותם מלאכים ניתן לראות בברור באופן שתמנע מוזכרת בתורה בדיוק כמו נעמה

בראשית (פרשת וישלח) פרק לו פסוק כב

וַאֲח֥וֹת לוֹטָ֖ן תִּמְנָֽע

בראשית (פרשת בראשית) פרק ד פסוק כב

וַֽאֲח֥וֹת תּֽוּבַל־קַ֖יִן נַֽעֲמָֽה:

ונעמה היא אותה אחת שהמלאכים שירדו מהשמים באו עליה והולידו את הנפילים

המלאכים ממשיכים דרך יצר הרע של הערווה דרך ענף של קין דרך נעמה אחות תובל קין ואומר הזהר הקדוש על נעמה

אָמַר רַבִּי חִיָּיא, מַה שֶּׁכָּתוּב וַאֲחוֹת תּוּבַל קַיִן נַעֲמָה, מַה קָּרָה כָּאן שֶׁהַכָּתוּב אָמַר שֶׁשְּׁמָהּ נַעֲמָה? אֶלָּא מִשּׁוּם שֶׁטָּעוּ בְּנֵי אָדָם אַחֲרֶיהָ וַאֲפִלּוּ רוּחוֹת וְשֵׁדִים. רַבִּי יִצְחָק אָמַר, אוֹתָם בְּנֵי הָאֱלֹהִים עֲזָא וַעֲזָאֵל טָעוּ אַחֲ רֶיהָ.רַבִּי שִׁמְעוֹן אָמַר, אִמָּם שֶׁל הַשֵּׁדִים הָיְתָה שֶׁיָּצְאָה מִצַּד קַיִן, וְהִיא הִתְמַנְּתָה עַל הַלַּיְלָה [עם לילית] בְּאַסְכָּרָה שֶׁל תִּינוֹקוֹת.

כלומר יש לנו רמז שיש איזה שהוא קשר בן נעמה לתמנע . והשם משמואל שמות פרשת יתרו שנה תרעג

כותב על הקשר בן קין ועמלק  

אבל חלקי הנפש שנדבקו בהן מדות הרעות שהן תולדות המעשים שהם רע בעצם להן לא הי' מועיל שום מירוק ושום כיבוס היהפוך כושי עורו, והם חלקי הרע שבקין. ונראה שהם נתגלגלו בעשו, וברח"ו שעמלק ירש אות ק' שבקין, הרי שחלקי הרע שבקין נתגלגלו בעשו, ועל כן הוא ברשעו מתחילתו ועד סופו, ואינו דומה לכל המדות הרעות שהן בתולדה:

כלומר יש חוט מקשר בן המהות של המלאכים לעמלק שלכאורה עברו דרך תמנע . ואת הקשר של תמנע לעם היהודי על אף שבאה משעיר מסבירה הגמרא

חברותא מסכת סנהדרין דף צט עמוד ב

[והיות דאתן עלה [שהבאנו כבר מקרא זה] מיהת, "אחות לוטן תמנע" - מאי היא? מה נתכוין הכתוב לומר בזה?תמנע - בת מלכים הואי [היתה]. דכתיב: "אלוף לוטן אלוף תמנע". וכל אלוף - מלכותא בלא תאגא [שר גדול, אבל בלי כתר] היא. וכיון שתמנע היתה אחות לוטן, שהיה אלוף, ודאי היתה גם היא בת מלך.בעיא תמנע לאיגיורי [רצתה להתגייר].באתה אצל אברהם יצחק ויעקב - ולא קבלוה(484).

הלכה והיתה פילגש לאליפז בן עשו, שהיה מזרע יצחק.משום שאמרה בלבה: מוטב תהא שפחה לאומה זו, לבני אברהם יצחק ויעקב, שהם יראי שמים, ולא תהא גבירה לאומה אחרת.נפק מינה [יצא ממנה] עמלק, דצערינהו לישראל.מאי טעמא? למה נענשו ישראל בכך שיצא ממנה עמלק?משום דלא איבעי להו לרחקה [שלא היו צריכים אברהם יצחק ויעקב לרחק אותה מתחת כנפי השכינה], אלא היו צריכים לקבלה ולגיירה.

למה הגמרא מבקרת את אברהם יצחק ויעקב הרי תמנע היית לפחות לפי דעה אחת היית ביתו של אליפז מאשתו של שעיר

מדרש תנחומא (ורשא) פרשת וישב סימן א

ותמנע היתה פלגש לאליפז (בראשית לו) מלמד שנשא את בתו, כיצד היה בא אל אשתו של שעיר ועברה וילדה ממנו תמנע ונשאה כנושא בתו של שעיר והיתה בתו,

האם ראוי שתמנע תינשא לאברהם או ליצחק או ליעקב ? הרי ברור שלא . אז למה יש ביקורת של הגמרא עליהם שלא קבלו אותה ? וההסבר שלי שאכן היא לא היית ראויה להיכנס לעם ישראל ולהתחתן עם אברהם יצחק ויעקב כי הם היו אנשים מכובדים לא פחות ממלכים גויים אחרים ואין לנו שום ראיה שיש בתמנע את אותו מזל שקשור לתורה ולעם ישראל אבל כאשר היא היית מוכנה להיכנס לתוך העם היהודי כפילגש של אליפז היו צריכים אברהם יצחק ויעקב להבין שיש לתמנע איזה ניצוץ יהודי בבחינת שהמזל שלה היה קשור לעם ישראל כמו שכתוב בגמרא שהגרים המזל שלהם היה במעמד הר סיני ועל זה יצאה הביקורת כי כאשר הם ראו שהיא בכל מקרה רוצה להדבק בעם ישראל היו צריכים לקבל אותה כי הרצון שלה להכנס לעם ישראל לא נובע מתוך אינטרס אישי ולכן  יש לה חלק מעם ישראל ועד שהיא לא תחזור לתוך עם ישראל לא תהיה שלמות לעם ישראל אבל הברור לאחר שהיא התערבה בגויים גורם לנו להארכת הגלות ולייסורים  .

זה מסביר את זה שכתוב בגמרא  חברותא מסכת סנהדרין דף צו עמוד ב

מבני בניו של סיסרא למדו תורה בירושלים.מבני בניו של סנחריב לימדו תורה ברבים. ומאן נינהו [ומיהם אותם בני בניו] - שמעיה ואבטליון.מבני בניו של המן למדו תורה בבני ברק(330).ואף מבני בניו של אותו רשע, נבוכדנאצר, ביקש הקדוש ברוך הוא להכניסן תחת כנפי השכינה.אמרו מלאכי השרת לפני הקדוש ברוך הוא: רבונו של עולם! מי שהחריב את ביתך, ושרף את היכלך, תכניס תחת כנפי השכינה?היינו דכתיב: "רפינו את בבל ולא נרפתה". עולא אמר: זה נבוכדנצר, שהיה הקדוש ברוך הוא מבקש לרפאו, ולהכניס בניו תחת כנפי השכינה, ולבסוף לא נרפא.

כלומר הערבוב של הטוב והרע גורם לכך שכדי לעשות ברור בין הטוב לרע עולה לעם ישראל בייסורים עדי כדי כך שגם המן שהוא מזרע עמלק מוציא מתוכו ניצוצות יהודיים כמו רבי עקיבא

דף על הדף מסכת גיטין דף נז עמוד ב

בגמ': מבני בניו של המן למדו תורה בבני ברק כו'.

וכתב רבינו נסים גאון (בגליון הגמרא ברכות כ"ז ע"ב) דהיינו רבי עקיבא שהי' בן גרים והי' בבני ברק.

וידוע דעתו של החתם סופר שהמן היה יהודי . לסיכום אנחנו רואים את שינוי האסטרטגיה של עמלק אצל בלעם ובלק לא לתקוף את עם ישראל מבחוץ אלה מבפנים ולכן עמלק נכנס לתוך העם היהודי כדי להלחם בו מבפנים . הערבוב הזה בן הטוב לרע מאריך את הגלות והייסורים של עם ישראל

כתוב בתלמוד בבלי מסכת פסחים דף פז עמוד ב

רבי יוסי בר רבי חנינא אמר מהכא כי נשא אשא להם. ואמר רבי אלעזר: לא הגלה הקדוש ברוך הוא את ישראל לבין האומות אלא כדי שיתוספו עליהם גרים, שנאמר +הושע ב+ וזרעתיה לי בארץ. כלום אדם זורע סאה - אלא להכניס כמה כורין.

ובלי נדר נמשיך שבוע הבא את המיפוי של אויבי עם ישראל