8.6.2018

פרשת שלח לך המשך מאמר בפרשת בהעלותך איך ניתן לתרץ מהו לימוד "חלש" לדעתו של רבי אלעזר בן עזריה ? מה הקשר לכוח הפלפול שניתן במתנה למשה ? מה הקשר ללימוד תורה לגויים ? האם נשים קבלו במתנה את כוח הפלפול ? האם לימוד נשים ללא כוח הפלפול ראוי ? איך ניתן לתרץ את דברי הרמב"ם שנשים מוציאות דברי תורה לדברי הבאי ? מי הם מיעוט נשים שלא מוציאות דברי תורה לדברי הבאי ? מה קשר לדבורה הנביאה ? ‏כ"ה/סיון/תשע"ח

בס"ד
פרשת שלח לך המשך מאמר בפרשת בהעלותך איך ניתן לתרץ מהו לימוד "חלש" לדעתו של רבי אלעזר בן עזריה ? מה הקשר לכוח הפלפול שניתן במתנה למשה ? מה הקשר ללימוד תורה לגויים ? האם נשים קבלו במתנה את כוח הפלפול ? האם לימוד נשים ללא כוח הפלפול ראוי ? איך ניתן לתרץ את דברי הרמב"ם שנשים מוציאות דברי תורה לדברי הבאי ? מי הם מיעוט נשים שלא מוציאות דברי תורה לדברי הבאי ? מה קשר לדבורה הנביאה ? ‏כ"ה/סיון/תשע"ח

שאלתי בסוף המאמר בפרשת בהעלותך   

"וכדי להבין באמת את כל הדעות הללו אנחנו צריכים להבין מה המקור של רבי אלעזר בו עזריה להבדל בן "אנשים באו ללמוד נשים לשמוע"  האם יש מקור להבדל הזה שיש לכאורה בלימוד של גברים ללימוד ה"מוחלש" של נשים ? "

ואני רוצה לתרץ את ההבדל בן לימוד גברים ללימוד "חלש" של נשים כמו שאומר רבי אלעזר בן עזריה בסוגיה של המתנה שנתן הקב"ה למשה "אנשים באו ללמוד נשים לשמוע" 

אומר תלמוד בבלי מסכת חברותא נדרים דף לח עמוד א

אמר רבי יוסי ברבי חנינא: לא ניתנה תורה - אלא למשה ולזרעו.שנאמר: "כתב לך", "פסל לך". מה פסולתן - שלך, אף כתבן - שלך.אבל משה נהג בה בתורה טובת עין - ונתנה לישראל.

ועליו הכתוב אומר: "טוב עין הוא יבורך וגו'".מתיב רב חסדא: הרי כתוב "ואותי צוה ה' בעת ההיא ללמד אתכם", רואים שהקדוש ברוך הוא ציוה את משה ליתן את התורה לישראל!ומבארינן: כך אמר משה: ואותי צוה הקדוש ברוך הוא, ואני נתתי את לבי ללמדה לכם.עוד מקשינן, הא כתיב: "ראה למדתי אתכם חוקים ומשפטים כאשר צוני ה' אלהי", משמע, שהקדוש ברוך הוא ציוה את משה ללמד את ישראל!ומבארינן, שאף כאן הכוונה היא שאותי צוה, ואני נתתי אל לבי ללמדה לכם.

עוד מקשינן: הא כתיב: "ועתה כתבו לכם את השירה הזאת!"ואמרינן: את השירה לחודה [לבדה] ציוה הקדוש ברוך הוא שמשה ילמד את בני ישראל. אבל שאר התורה ניתנה למשה לבדו, והוא נתנה לישראל.

ומקשינן, הא כתיב: "למען תהיה לי השירה הזאת לעד בבני ישראל", ואם מדובר על השירה בלבד, איזו עדות יש בה?אלא, באמת התורה עצמה ניתנה לישראל. אבל פילפולא בעלמא, דהיינו, הבנה וחריפות, ניתן למשה לבדו, והוא נהג טובת עין - ומסרו לישראל.

תלמוד בבלי מסכת נדרים דף לח עמוד א

וא"ר יוחנן: בתחלה היה משה למד תורה ומשכחה, עד שניתנה לו במתנה, שנאמ': ויתן אל משה ככלתו לדבר אתו:

ועל זה אומר רש"י מסכת נדרים דף לח עמוד א

פלפולא בעלמא - להבין דבר מתוך דבר הוא דניתן למשה וניהג בה טובת עין ונתנה לישראל.

וצריך להבין את עניין הפלפול משה למד ושכח עד שהקב"ה נתן לו את כוח הפלפול למה הוא לא נתן לו כוח זיכרון ? כי הקב"ה נתן לו כלי רב עוצמה שבו ניתן לשחזר את כל התורה כולה רק מכוח הפלפול כלומר גם אם נשכחה התורה חס וחלילה יש לנו את כוח הפלפול שניתן על ידו לשחזר את כל התורה כולה . המתנה הזו היא כוח שכלי מיוחד שלא קשור לכוח השכל של האדם כי הוא קשור ישירות לעצם מהות התורה . ורק מכוח הפלפול ניתן לשחזר את התורה לא על ידי שום כלי שכלי אחר . וראינו שהיה את עתניאל בן קנז שהיה לו את כוח הפלפול שנתן לו את הכוח  לשחזר 1700 הלכות מתוך 3000 שנשכחו בימי אבלו של משה

וזה מפורש בתלמוד בבלי מסכת תמורה דף טז עמוד א

"אלף ושבע מאות קלין וחמורין, וגזירות שוות, ודקדוקי סופרים נשתכחו בימי אבלו של משה. אמר רבי אבהו: אעפ"כ החזירן עתניאל בן קנז מתוך פלפולו"

והאחרון שהיה לו את כוח הפלפול כמו של משה תלמוד בבלי מסכת תמורה דף טו עמוד ב

"מימות משה עד שמת יוסף בן יועזר היו למדין תורה כמשה רבינו, מכאן ואילך לא היו למדין תורה כמשה רבינו."

כלומר רק עד שמת יוסף בן יועזר היה כוח התורה ביחידים כמו משה ויכלו בכוח התורה הזה ע"י פלפול להחזיר את ההלכות ולאחר מכן נשאר להם כוח הפלפול אבל לא כזה שיכול להחזיר  את ההלכות שנמחקו מהשמים .

וכדי שנבין את המהות של כוח הפלפול ומשמעותו אומר שו"ת משיב דבר חלק ב סימן עז

וביאור הדברים דתורה שבכתב כמו שהוא נאמר בסיני ונשנה סדר משנה בא"מ כדאי' בפ' כיצד מעברין כיצד סדר משנה כו' ובערבות מואב מסר סדר התלמוד האיך נלמדו המשניות מכללי התורה כדאי' בנדרים (ל"ו) דלא נתנה פלפול' של תורה אלא למשה. והוא נהג בה טובת עין ונתנה לישראל וזה הי' בערבות מואב. וזהו דברו ועתה ישראל שמע אל החוקים ואל המשפטים אשר אנכי מלמד אתכם לעשות. והוא כללי התורה והמדרשות וזהו חקים כדאיתא בקידושין (ל"ט) ואל המשפטים האיך ללמוד הדינים מכללים אלו. ודבר זה אסור למסור לאוה"ע שנא' ומשפטים בל ידעום. ומעתה דתני קראו ושנו ושלשו היינו תלמוד הקשו יפה הא ומשפטים בל ידעום כתיב. אבל תורה שבכתב אין שום איסור ללמד לגוי.

כלומר כוח הפלפול הוא זה שנותן לנו את הכוח ללמוד את התורה באופן אמיתי כפי שנתן לנו הקב"ה ואת המתנה הזו נתן רק למשה שנתנה במתנה לישראל . ואת לימוד התורה דרך  הפלפול אסור ללמד גוי אבל מותר ללמד את התורה לא דרך פלפול . אם כן מצאנו שיש שני סוגי לימוד האחד לימוד דרך פלפול כלי עוצמתי  שניתן למשה במתנה והוא נתנה לישראל ויש דרך לימוד אחד לא דרך פלפול שבו ניתן ללמד גוי את התורה . אם כך אני רוצה לחדש שמה שאמר רבי אלעזר בן עזריה "אנשים באו ללמוד נשים לשמוע"  אנשים באו ללמוד כלומר דרך פלפול שזה מתנה שקיבל משה מהקב"ה והיא הדרך המיוחדת ללמוד תורה בדרך האמת כמו שהקב"ה מסר למשה ויש נשים ל"שמוע" שזה דרך לימוד רגילה דרך השכל האנושי שברא הקב"ה בכל איש או אישה .

אומר האיכה רבה (וילנא) פרשה ב

בגוים אין תורה, אם יאמר לך אדם יש חכמה בגוים תאמן, הדא הוא דכתיב (עובדיה א') והאבדתי חכמים מאדום ותבונה מהר עשו, יש תורה בגוים אל תאמן, דכתיב מלכה ושריה בגוים אין תורה, נביאיה אלו נביאי שקר, גם נביאיה אלו נביאי אמת, אלו ואלו לא מצאו חזון מה'.

וזה הפרוש של מדרש איכה לא יכול להיות תורה בגויים כי משה  לא נתן לגויים את כוח הפלפול שרק דרכו ניתן להבין את התורה כפי שנתן אותה הקב"ה למשה ולכן מי שיגיד לך יש תורה בגויים אל תאמין אבל אם יגידו לך יש חכמה בגויים תאמין כי זה בתוך השכל האנושי שהקב"ה נתן לכל אדם .

ולמה יש הבדל בן איש לאישה בנושא ?

מסכתות קטנות מסכת אבות דרבי נתן נוסחא ב פרק א

משה קבל תורה מסיני לא מפי מלאך ולא מפי שרף אלא מפי ממ"ה הקדוש ברוך הוא שנאמר אלה החקים והמשפטים והתורות (ויקרא כ"ו מ"ו). ומנין שכתבם לו שנאמר ויכתבם על שני לוחות אבנים (דברים ד' י"ג). משה מסר ליהושע שנאמר ויהושע בן נון מלא רוח חכמה כי סמך משה את ידיו עליו (שם ל"ד ט'). יהושע מסר לזקנים שנאמר ויעבדו העם את ה' [וגו'] (שופטים ב' ז') אשר האריכו ימים אבל לא שנים. זקנים מסרו לשופטים [שנאמר וכי הקים ה' להם שופטים וגו' (שם י"ח). שופטים מסרו לעלי שנאמר ועלי הכהן יושב על הכסא (שמואל א' א' ט'). ועלי מסר לשמואל שנאמר והנער שמואל הולך וגדל וגו' (שם ב' כ"ו). שמואל מסר לנביאים] שנאמר כי לא יעשה ה' אלהים דבר כי אם גלה סודו לעבדיו הנביאים (עמוס ג' ז'). נביאים מסרו לחגי ולזכריה ולמלאכי וחגי זכריה ומלאכי מסרו לאנשי כנה"ג והם היו אומרים ג' דברים הוו מתונים בדין וכו'. שכל מי שהוא מתון בדין הוא מישב את הדין ומוציאו על אפניו שנאמר תפוחי זהב במשכיות כסף דבר דבור על אפניו (משלי כ"ה י"א):

כאשר כתוב בגמרא שנתן משה את כוח הפלפול מתנה לישראל צריך להגיד שנתן את זה לחכמים ולא לנשים . כלומר כוח הפלפול ניתן במתנה ממשה לחכמים שהם גברים ורק להם יש את הכוח ללמוד תורה כפי שמסר את זה הקב"ה למשה . כלומר יש כאן מסירה מחכם לחכם ואני צריך לפרש זה לא רק עצם הלימוד שלימד אותם זה גם את מסירת המתנה שמשה קיבל מהקב"ה והוא כוח הפלפול .

ונשאלת  שאלה האם כוח הפלפול הזה הוא אוטומטי אז למה שנשכחו 3000 הלכות בימי אבלו של משה יהושע שקיבל את המתנה ממשה למה לא שיחזר את כל ההלכות ?

תלמוד בבלי מסכת תמורה דף טז עמוד א

"גופא, אמר רב יהודה אמר שמואל: שלשת אלפים הלכות נשתכחו בימי אבלו של משה. אמרו לו ליהושע שאל! א"ל: +דברים ל'+ לא בשמים היא. אמרו לו לשמואל שאל! אמר להם: אלה המצות - שאין הנביא רשאי לחדש דבר מעתה. אמר ר' יצחק נפחא: אף חטאת שמתו בעליה נשתכחה בימי אבלו של משה. אמרו לפנחס שאל! אמר ליה לא בשמים היא. א"ל לאלעזר: שאל! אמר להם: אלה המצות - שאין נביא רשאי לחדש דבר מעתה.

יוצא לנו שנביא לא יכול לחדש הלכות שנשכחו ואני כתבתי בנושא בפרשת כי תשא "ט/אדר/תשע"ב

את ההבדל בן הלכות שנמחקו ולא בשמים היא לבן אותם הלכות שלא נמחקו וכן בשמים היא . אבל בכל מקרה אנחנו רואים שצריך משהו מעבר כדי לקבל את הזכות להחזיר על ידי כוח הפלפול את ההלכות שנשכחו וזה לא היה לא בידי לא יהושע ולא שמואל הנביא . רק לעתניאל בן קנז היה את הזכות לעשות את זה . אבל בכל מקרה יש לנו כאן אולי את ההבנה בן לימוד "חזק" לבין לימוד "חלש" מי שקיבל במתנה את הכלי העצמתי הזה כוח הפלפול יכול "ללמוד" תורה וזה מה שעשו הגברים ומי שלא קיבל את כוח הפלפול יכול רק "לשמוע" כלומר לימוד "חלש" וזה בדיוק ההבדל בן נשים לגברים . הגברים קבלו במתנה את כוח הפלפול ונשים לא קבלו במתנה את כוח הפלפול ולכן יש הבדל מהותי בן לימוד  איש ללימוד של אישה . כמו שיש הבדל מהותי של לימוד איש יהודי ללימוד של גוי שלא קיבל במתנה את כוח הפלפול כמו שכותב המשיב דבר .

ולכאורה יש כאן אולי תרוץ לדברי  רמב"ם הלכות תלמוד תורה פרק א

אשה שלמדה תורה יש לה שכר אבל אינו כשכר האיש, מפני שלא נצטוית, וכל העושה דבר שאינו מצווה עליו לעשותו אין שכרו כשכר המצווה שעשה אלא פחות ממנו, ואף על פי שיש לה שכר צוו חכמים שלא ילמד אדם את בתו תורה, מפני שרוב הנשים אין דעתם מכוונת להתלמד אלא הן מוציאות דברי תורה לדברי הבאי לפי עניות דעתן, אמרו חכמים כל המלמד את בתו תורה כאילו למדה תפלות, * במה דברים אמורים בתורה שבעל פה אבל תורה שבכתב לא ילמד אותה לכתחלה ואם למדה אינו כמלמדה תפלות.

מבין הרמב"ם שנשים לא קבלו את  המתנה של כוח הפלפול שזה הדרך היחידה להבין לאמיתה של תורה ומי שלא קיבל את זה משתמש בכוח השכל שלו ולכן התוצאה היחידה שיכול להיות זה להוציא את התורה לדברי הבאי לפי עניות דעתן . הקושי הגדול זה מפני שרוב הנשים  כלומר לפי הרמב"ם יש מיעוט נשים שכן קבלו את כוח הפלפול וזה לא מסתדר עם ההבנה שלנו שגברים קבלו את כוח הפלפול ונשים לא . והתירוץ שלי לעניין מתרץ את הרמב"ם וגם קושיה מאוד חזקה כיצד דבורה  הנביאה לימדה ושפטה את ישראל הרי איך היא למדה תורה ? הרי לא קבלה את כוח הפלפול ? 

מסכתות קטנות מסכת אבות דרבי נתן נוסחא ב פרק א

משה קבל תורה מסיני לא מפי מלאך ולא מפי שרף אלא מפי ממ"ה הקדוש ברוך הוא שנאמר אלה החקים והמשפטים והתורות (ויקרא כ"ו מ"ו). ומנין שכתבם לו שנאמר ויכתבם על שני לוחות אבנים (דברים ד' י"ג). משה מסר ליהושע זקנים מסרו לשופטים [שנאמר וכי הקים ה' להם שופטים וגו' (שם י"ח). שופטים מסרו לעלי שנאמר ועלי הכהן יושב על הכסא (שמואל א' א' ט'). ועלי מסר לשמואל שנאמר והנער שמואל הולך וגדל וגו' (שם ב' כ"ו). שמואל מסר לנביאים] שנאמר כי לא יעשה ה' אלהים דבר כי אם גלה סודו לעבדיו הנביאים (עמוס ג' ז').

יוצא לנו שנביאים ושופטים  קבלו את כוח הפלפול ממשה בדרך העברת התורה . וצריך להגיד שדבורה היית גם נביאה וגם שופטת כלומר גם נביאה שיש לה רוח הקודש יכולה לקבל את כוח הפלפול וכבר הסברתי שרוח הקודש מבטל את "דעתן קלה " כי מציאות של רוח הקודש נותן לאישה את הכוח שהעתיד נמצא בהווה ולכן זה "מסדר" את דעתן קלה ראה מאמרי על נשים דעתן קלה . ורוח הקודש נותן להם את האפשרות לקבל במתנה את כוח הפלפול . ולכן הנביאות שהיו בעם ישראל הם מיעוט הנשים שכן דעתן מכוונת להתלמד כמו גבר .

ומכאן צריך להבין שלשיטת בן עזאי ורבי אלעזר בן עזריה ברור שלימוד תורה "חלש" כלומר ללא כוח הפלפול  הוא לימוד שאין איתו בעיה באישה  וזה סוג של לימוד שלא יכול להוציא דברי תורה לדברי הבאי וגם סוג כזה של לימוד לא מכניס ערמומיות לנשים ולכן אין בעיה בלימוד כזה לנשים שדעתן קלה . כל הבעיה שלימוד דרך פילפול הוא שמכניס ערמומיות גם בגבר וגם באישה ולימוד כזה יכול להוציא דברי תורה לדברי הבאי וגם לגרום נזק לאישה עצמה כי אין לה בלימוד כזה מגנא ומצלה ולגבר יש מה שיאזן את הערמומיות שנכנס בו וזה המגנא ומצלה בלימוד התורה .  ולרבי אליעזר יש ספק מה הוא סובר האם לימוד כזה הוא לימוד שראוי לאישה או שהוא סובר שגם לימוד כזה הוא בעיה לאישה .

אולי ניתן ללמוד את זה מהשאלה של המטרונה את רבי אליעזר בתוספות מסכת סוטה דף כא עמוד ב

מטרונה שאלה את ר' אלעזר מפני מה חטא אחת במעשה העגל והן מתין בה ג' מיתות אמר לה אין אשה חכמה אלא בפלך אמר לו הורקנוס בנו בשביל שלא להשיבה דבר אחד מן התורה אבדת ממני ג' מאות כור מעשר בכל שנה א"ל ישרפו ד"ת ולא ימסרו דברי תורה לנשים.

ואומר מדרש תנחומא (ורשא) פרשת כי תשא

מיד דן את הסרוחין והושיב סנהדראות מבני לוי שלא נשתתפו במעשה העגל, כל מי שהיה לו התראה ואין לו עדים היו בודקין במים כסוטה והורגן שנאמר ויזר על פני המים וישק, וכל מי שיש לו עדים והתראה היה נהרג מיד, שנאמר הרגו איש את אחיו, ומי שאין עליו לא עדים ולא התראה ניגף שנאמר ויגף ה' את העם וגו', עד שנהרגו כשלשת אלפי איש,

משה במעשה בעגל עשה את אפר העגל למעין מי סוטה והרי אין דבר כזה או לימוד כזה בתורה ולכן המעשה של משה חייב היה להיות מתוך כוח הפלפול שנתן לו הקב"ה ומשה למד דבר מדבר . ולכן מכאן אולי ניתן ללמוד שכל מה שאמר רבי אליעזר ישרפו ד"ת ולא ימסרו דברי תורה לנשים הוא על כוח הפלפול ולא על לימוד ללא כוח הפלפול שהוא מה שאומר רבי אלעזר בן עזריה נשים לשמוע כלומר לימוד "חלש" . אבל עדיין יש ספק מה דעתו של רבי אליעזר על לימוד תורה "חלש " של נשים .

ובלי נדר שבוע הבא נמשיך וננסה לקשר את כל ההבנה הזאת מעשה דברוריה