14.6.2019

פרשת בהעלותך חכמה בגויים תאמין 28 למה שם רבי יהושע 60 כסאות בכל חדר ? מה הקשר לחשיבה מדעית ? מה לא לקחו בחשבון חכמי אתונא ? למה הביא איתו רבי יהושע עפר בספינה ? מה הקשר לעפר של הנחש ? מה הקשר של סמאל לחכמי אתונא ? מה הקשר לעשרה קבין של חכמה ירדה לעולם ? למה רבי יהושע לא הרג את חכמי אתונא ? איזה 2 תנאים צריך גוי כדי להיות גר ? ‏י"א/סיון/תשע"ט

בס"ד
פרשת בהעלותך חכמה בגויים תאמין 28 למה שם רבי יהושע 60 כסאות בכל חדר ? מה הקשר לחשיבה מדעית ? מה לא לקחו בחשבון חכמי אתונא ? למה הביא איתו רבי יהושע עפר בספינה ? מה הקשר לעפר של הנחש ? מה הקשר של סמאל לחכמי אתונא ? מה הקשר לעשרה קבין של חכמה ירדה לעולם ? למה רבי יהושע לא הרג את חכמי אתונא ? איזה 2 תנאים צריך גוי כדי להיות גר ? ‏י"א/סיון/תשע"ט

לאחר 12 השאלות של חכמי אתונא את רבי יהושע ולאחר שהם הבינו שהוא מנצח אותם הם עלו על הספינה וכך כתוב בחברותא בכורות דף ח עמוד ב

אייתינהו [הביאם] רבי יהושע לכל אחד ואחד בפני עצמו בספינתא [לספינה], ועל פי ההסכם שהתנה עמהם למקרה שהוא ינצח; והכניס כל אחד לחדר אחר, כל חד וחד כי חזי שיתין ביסתרקי, אמר: כולהו חבראי להכא אתו, [כל אחד מהם כשראה באותו חדר שהכנס לשם ששים כסאות, היה בטוח שיביאו לאותו חדר את שאר חבריו] -

למה שם רבי יהושע בכל חדר 60 כסאות כי רבי יהושע ידע שהחשיבה של חכמי אתונה היא ליניארית כלומר היא קשורה רק בהיסק הגיוני . לפי ההשקפה שלהם הם מתבוננים במציאות ומתוך התבוננות במציאות הם רוצים להבין את החוקים של המציאות . כלומר למשל אם למשל זרקו כדור לאוויר הוא נופל על הרצפה  אחרי למשל 10 שניות . ואם נזרוק את הכדור 1000 פעמים הדבר יקרא 1000 פעמים . ומה קורה בפעם האלף ? ברור להם שגם בפעם האלף הכדור ייפול  תוך 10 שניות וגם אחרי מליון פעם יקרא אותו הדבר .

כי השיטה המדעית שהיא הבסיס להבנה של חכמי אתונא מתבססת על שיטת ההיסק המדעית

וכך כתוב בויקיפדיה על השיטה המדעית :

אינדוקציה

השיטה המדעית מתתבססת על הסקה אינדוקטיבית או אינדוקציה - כלומר הסקת כלל מתוך תופעות נצפות, או מציאת הכלל האוניברסלי מתוך הפרט. חשיבה אינדוקטיבית טוענת כי אם מצב מסוים קיים בכל המקרים הנצפים, אפשר לומר שהמצב הזה קיים בכל המקרים. לפיכך, לאחר שעושים כמה ניסויים התומכים בחוק, אפשר לטעון שהחוק מתקיים בכל המקרים.

יכולת הפרכה

לאור הבעיות הלוגיות הנובעות מן האינדוקציה (העובדה שאירוע התרחש N פעמים איננה מבטיחה שיתרחש ב-N+1), כפי שטען הפילוסוף הסקוטי דייוויד יום, ביקש קרל פופר להציב את ההפרכה כקנה המידה לעשייה המדעית. עקרון ההפרכה הוא הפתרון של פופר לבעיית האינדוקציה - בעוד שלא ניתן להגיע מאף מקרה למסקנה כוללנית (אינדוקציה) הרי שאפשר לשלול טענה או קביעה על ידי הפרכה אחת. כך, למשל, מספיק למצוא ברבור שחור אחד כדי להוכיח שהאמירה "כל הברבורים לבנים" אינה נכונה. על כן, תאוריות אינן נבחנות בהוכחה, אלא בכך שהן אינן מופרכות. לפיכך, על מנת שטענה תיחשב כמדעית, היא צריכה להיות מנוסחת באופן הניתן להפרכה, כלומר שיהיה אפשרי להוכיח שהיא אינה נכונה.

עקביות

אינדוקציה ויכולת הפרכה, הם הבסיס למבנה כולו, שאם לא כן, נכנסים לרגרסיה אינסופית. זאת בעיקר מכיוון שהקביעות שלנו תמיד מגיעות מצפייה, שהיא פעולה קוגניטיבית ותלויה בהמון הנחות יסוד לא-מוכחות.

ורבי יהושע השתמש בצורת החשיבה הזאת  כדי לגרום לחכמי אתונה לשבת באוניה ללא התנגדות . הם ראו 60 כסאות והבינו לפי שיטת ההיסק הלוגי שהכיסאות הללו ממתינים ל 59 החכמים האחרים כי אם לא מדוע יש פה 60 כסאות ולכן סביר להניח מתוך היסק הגיוני ששאר החכמים לא הגיעו וצריך להמתין עוד קצת עד שהם יגיעו . כלומר רבי יהושע לקח את צורת החשיבה שלהם ומראה להם שחשיבה כזו היא חשיבה שלא לוקחת בחשבון את האדם . האדם הוא היחידי בבריאה שיכול להתרומם מעל החוקיות של העולם . הוא יכול להתבונן בעולם ולהחליט מה לעשות מבלי שהוא יהיה כפוף לחוקיות של העולם . ומי שנותן לאדם להיות מעל החוקיות זה בורא עולם שנתן לאדם את צלם האלוקים כלומר את היכולת האלוקית להתרומם מעל החוקיות . ואותו צלם אלוקים הוא מה שמבדיל את האדם משאר יצורי העולם . חכמי אתונא מסתכלים על האדם כחלק מתוך החוקיות של העולם ולא מעל החוקיות של העולם . ולכן ההיסק ההגיוני שצריך להמתין עד שיבואו שאר 59 בחכמים וכך משתמש רבי יהושע בצורת החשיבה שלהם כדי לגבור עליהם .


 חברותא בכורות דף ח עמוד ב

בהדי דקאתו חכמי אתונה, שקל רבי יהושע עפרא מעפרייהו [מהעפר שבארצם];

וכי מטי לבי בליעי שקל מלא כוזא דמיא מבי בליעי, [עד שנכנסו כולם לספינה, לקח עמו רבי יהושע עפר מעפר ארצם; וכשהגיעו למקום שם האוקינוס בולע את כל המימות הנופלים לתוכו ומביאם אל התהום, והתהום פולט אותם, נטל עמו מהמים אשר שם מלוא הדלי מים] -כד אתו החכמים, אוקמינהו רבי יהושע קמי קיסר, חזנהו המלך לחכמים דהוו מעני, אמר ליה המלך לרבי יהושע, אם כן הני לאו נינהו; שקל רבי יהושע מעפרייהו ושדא עילוייהו, ונזקפה קומתם, שהיו סבורים בארצם הם; ומתוך כך אקשו לאפי מלכא; אמר ליה קיסר לרבי יהושע: כל דבעית עביד בהו.[כאשר הגיעו למקום אשר שם הקיסר, העמיד רבי יהושע את החכמים לפני הקיסר; אך משראה הקיסר שהם מעונים ושפלים, טען לרבי יהושע שאין אלו החכמים; נטל רבי יהושע מהעפר שהביא מארצם וזרק עליהם, וסבורים היו מתוך כך שבארצם הם, ועל כן העיזו לדבר קשות עם המלך, בהיותם סבורים - בשביל ריח העפר - שקרובים הם לארצם, ואין להם שם מורא מלכות; כעס המלך, ואמר לרבי יהושע: עשה עמהם ככל אשר תחפוץ!].

וצריך להבין את עניין העפר ומה המשמעות שלו לגבי חכמי אתונא שהיו מזרע עשו

אומר האברבנאל ישעיהו פרק סה

ועל מלכות אדום אמר ונחש עפר לחמו וכבר ידעת שסמאל הוא שרו על עשו וכמו שזכרו חכמים זכרונם לברכה (פרקי דר"א יג) שהיה סמאל רכוב על הנחש שהסית לחוה גם כי הוא היה לישראל נחש צפעוני ולכן יאמר שזה לא יזכה בטובה כשאר האומות אבל יהיה עפר לחמו לפי שלעפר ישכן סלה, ועם זה אלו ואלו

כלומר סמאל הוא הנחש היה שרו של עשו . ואת הקשר בן נחש והעפר כתוב מפורש בתורה

בראשית פרק ג

(יד) וַיֹּאמֶר֩ יְקֹוָ֨ק אֱלֹהִ֥ים׀ אֶֽל־הַנָּחָשׁ֘ כִּ֣י עָשִׂ֣יתָ זֹּאת֒ אָר֤וּר אַתָּה֙ מִכָּל־הַבְּהֵמָ֔ה וּמִכֹּ֖ל חַיַּ֣ת הַשָּׂדֶ֑ה עַל־גְּחֹנְךָ֣ תֵלֵ֔ךְ וְעָפָ֥ר תֹּאכַ֖ל כָּל־יְמֵ֥י חַיֶּֽיךָ:

כלומר העפר בחוץ לארץ הוא המהות של הנחש שהוא שרו של עשו . וכאשר ניתקו אותו מן המהות שלו מן העפר של העולם הוא כבר לא היה יכול להיות במהותו מה שהוא ולכן הביא איתו רבי יהושע עפר מהארץ שלהם כדי שיעמדו מול הקיסר כפי שהם עומדים בארצם . וצריך להגיד שכל חוכמתם נובעת מן החוכמה שירדה לעולם מחוץ לארץ ישראל וכאשר הוציאו אותם מן הארץ שלהם החוכמה שלהם הפכה ללא רלוונטית וכך אומר התלמוד בבלי מסכת קידושין דף מט עמוד ב

עשרה קבים חכמה ירדו לעולם, תשעה נטלה ארץ ישראל, ואחד כל העולם כולו.

ועל זה אומר דף על הדף בכורות דף ט עמוד א

כתב רבינו המהר"ל בחדושי אגדות שלו: כבר בארנו כי כל כוונתו של ר"י היתה לבטל אותם לגמרי, מפני שאין החכמה ראויה רק לישראל, כמו שאמרו חכמים (קידושין מ"ט) עשרה קבין חכמה ירדו לעולם תשעה נטלה א"י, שאין חכמה כמו חכמת א"י, ושאר חכמות אינן חכמה, לפי סדר שסידר הש"י המציאות, ודבר זה אמת ברור אין להאריך במקום הזה יותר. ודבר זה היה נראה, כאשר היו מעיזים כנגד המלך אשר המלך הוא מסדר הכל, וכאשר היו מקשים כנגד המלך שהוא עצם הסדר, מורה כי החכמה שבהם יוצאת מן הסדר. שהחכמה לפי הסדר אינו רק לישראל בפרט לא"י, אבל לאותם האומות, החכמה שבהם יוצא מסדר העולם, ולפיכך היו מקשים ומעיזים לאפיה מלכא.

אומר המהר"ל שחוכמת הגויים היא חוכמה שאינה חוכמה וכאשר היא עומדת מול עצם הסדר כלומר הקב"ה היא יוצאת מן הסדר . וזה כמו שכתבתי בכמה וכמה מקומות שהתורה היא הכלי היחידי להבין את העולם . שאר החוכמות הם אינם כלי להבין את העולם אבל הוא כלי להתנהל בעולם שדרכו הפרי של הצדיקים שהוא הפרי של עמל התורה חוזר חזרה לעם ישראל דרך הגרים שהמזל שלהם היה במעמד הר סיני . כלומר החוכמה של הגויים שהיא אחד חלקי עשר מהחוכמה שירדה לעולם היא בעצם איזה כלי שדרכו נעשה אותו ברור וחזרה של החוכמה שהתפזרה בעולם בגלל חטא העגל שגרם לשבירת הלוחות הראשונים . וצריך שני תנאים כדי שהחוכמה הזאת תעשה כלי שאותו גוי המזל שלו היה במעמד הר סיני ושיהיה בו חוכמה של גויים ואולי זה תנאי אחד שהמזל שלו היה במעמד הר סיני ואחד כזה יש לו חוכמה בגויים . כאשר שני התנאים נמצאים באותו אדם הוא יכול לשמש ככלי שבו אותה חוכמה תכנס חזרה לעם ישראל וזה התהליך הנדרש לעם ישראל בגלות עד לבא משיח צדקנו

וזה לשון  הזוהר הקדוש

אִי רַבִּי, אִי רַבִּי, אִלְמָלֵא בַּר יוֹחַאי י אַתָּה, לֹא נִמְסַר לְגַלּוֹת. זִוּוּג אוֹתוֹ עוֹלָם נַעֲשֶׂה פְרִי יוֹתֵר מִפְּרִי שֶׁנַּעֲשֶׂה בָּעוֹלָם הַזֶּה. בַּזִּוּוּג שֶׁלָּהֶם, בְּזִוּוּג אוֹתוֹ עוֹלָם, בָּעֶרְגָּה שֶׁלָּהֶם כְּאֶחָד, כְּשֶׁהַנְּשָׁמוֹת נִדְבָּקוֹת זוֹ בָּזוֹ, עוֹשׂוֹת פֵּרוֹת, וְיוֹצְאִים אוֹרוֹת מֵהֶם וְנַעֲשִׂים נֵרוֹת. וְהֵם הַנְּשָׁמוֹת לַגֵּרִים הַמִּתְגַּיְּרִים, וְכָל אֵלֶּה עוֹלִים לְהֵיכָל אֶחָד.

וּכְשֶׁמִּתְגַּיֵּר גֵּר אֶחָד, פּוֹרַחַת מֵאוֹתוֹ הֵיכָל נְשָׁמָה, וְנִכְנֶסֶת תַּחַת כַּנְפֵי הַשְּׁכִינָה, וְנוֹשֶׁקֶת אוֹתָהּ, מִשּׁוּם שֶׁהִיא פְּרִי הַצַּדִּיקִים, וְשׁוֹלַחַת אוֹתָהּ לְתוֹךְ אוֹתוֹ גֵּר וְשׁוֹרָה בּוֹ, וּמֵאוֹתוֹ זְמַן נִקְרָא גֵר צֶדֶק. וְזֶהוּ סוֹד הַכָּתוּב, (משלי יא) פְּרִי צַדִּיק עֵץ חַיִּים. מָה עֵץ הַחַיִּים מוֹצִיא נְשָׁמוֹת, גַּם צַדִּיק פִּרְיוֹ עוֹשֶׂה נְשָׁמוֹת.

אבל אותה חוכמה כמו שאנחנו רואים אצל חכמי אתונה שיש להם רק חוכמה שירדה לעולם לא בארץ ישראל והמזל שלהם לא היה במעמד הר סיני כאשר הם עומדים מול הקב"ה החכמה שלהם יוצאת מן הסדר וגורמת להם תהליך של קריסה פנימית . ואתה רואה את רבי יהושע שנותן להם את כל האפשרות השונות להסתכל על העולם בצורה נכונה כדי לתת להם את ההזדמנות לראות אולי בכל זאת הם כאלו שהמזל שלהם היה במעמד הר סיני ויש איזה סיכוי שהם יכנסו לתוך העם היהודי . אבל מה שקרה הוא תהליך ארוך של ברור שעל אף הניצחון המוחלט של רבי יהושע חכמי אתונא לא השתכנעו  ואף אחד מהם לא רצה להיכנס לתוך העם היהודי . ועדיין רבי יהושע לא ויתר ונתן להם את ההזדמנות האחרונה ואת זה אני אכתוב בלי נדר שבוע הבא