16.3.2018

פרשת ויקרא מה המקום של המלאכים בבריאה 4 ? מה התהליך שעובר על עמלק מדורו של משה לדורו של שמואל לדורו של מרדכי ואסתר ? מה מאפיין כל אחד מהשלבים הללו ? לאן נעלם עמלק ? מתי נעלם עמלק ? לאן נעלם עמלק ? למה המן היה יהודי ? ‏כ"ט/אדר/תשע"ח

בס"ד
פרשת ויקרא  מה המקום של המלאכים בבריאה 4   ? מה התהליך שעובר על עמלק מדורו של משה לדורו של שמואל לדורו של מרדכי ואסתר ? מה מאפיין כל אחד מהשלבים הללו ? לאן נעלם עמלק ? מתי נעלם עמלק ? לאן נעלם עמלק ? למה המן היה יהודי ? ‏כ"ט/אדר/תשע"ח

בפרשת ויקהל פקודי דיברתי על המלאכים והמאבק שלהם בעם ישראל לפני מתן תורה דרך עמלק . לפני מתן תורה זה היה הפעם היחידה שעמלק נלחם ביוזמתו נגד עם ישראל שמות פרק יז

(ח) וַיָּבֹ֖א עֲמָלֵ֑ק וַיִּלָּ֥חֶם עִם־יִשְׂרָאֵ֖ל בִּרְפִידִֽם:

לאחר מתן תורה ולאחר שמשה ניצח את המלאכים וקיבל את התורה יש שינוי מהותי של הצורה בה נלחם עמלק בעם ישראל וצורת הלחימה שלו בעיקר זה מתוך עם ישראל ולא מבחוץ כמו שהיה עם בלעם שניסה לקלל את עם ישראל מבחוץ אבל לא הצליח ולכן הדרך היחידה שלו לפגוע בישראל לגרום לעם ישראל לזנות עם בנות מדין פרק כד

(כה) וַיָּ֣קָם בִּלְעָ֔ם וַיֵּ֖לֶךְ וַיָּ֣שָׁב לִמְקֹמ֑וֹ וְגַם־בָּלָ֖ק הָלַ֥ךְ לְדַרְכּֽוֹ: פ

ואומר השם משמואל במדבר פרשת פינחס

והנה כתיב ויקם בלעם וילך וישב למקומו וגם בלק הלך לדרכו, ואף שמעצמו מובן שלא נשאר עומד על ראש ההר לעולם, מ"מ השמיענו הכתוב שהלך לעשות דרכו מאז וכמו עצתו הראשונה לקבץ כחות הטומאה יחד ובזה יבוא לפגום ענין כנס"י ח"ו, לאותו דרך הלך גם עתה, וזה הי' ענין שליחת הנשים במחנה. ויתבאר עפ"י דברי הזוה"ק (ק"צ א) בכזבי דעטרו לה בחרשיהון למתפס רישא דלהון, והיינו דכולם ידעו מעלת מרע"ה שהי' כלול והי' כהן לוי ומלך, וכולם חזרו בזכות משה, ע"כ עטרו לה לכזבי בכל מיני כישוף שבעולם למען תהי' כלולה בטומאה לעומת מרע"ה שהי' כלול בקדושה וחשבו לתפוס את מרע"ה, אך ח"ו אי אפשר הי' להיות להם שום נגיעה בו.

כלומר  יש שינוי בכוחו ובהמותו של עמלק לאחר מתן תורה ועכשיו ננסה לראות את זה לאור מדרש בתנחומא (ורשא) פרשת כי תצא

מדור דור אמר הקדוש ברוך הוא מדור דור אנא בתריה לדרי דרין, ר"א ורבי יהושע ורבי יוסי, רבי אליעזר אומר מדורו של משה עד דורו של שמואל, ורבי יהושע אומר מדורו של שמואל עד דורו של מרדכי ואסתר ורבי יוסי אמר מדורו של מרדכי ואסתר עד מלך המשיח שהוא שלשה דורות,

המדרש נותן 4 תקופות לעמלק . עד תקופתו של משה מתקופתו של משה עד שמואל משמואל עד מרדכי ואסתר ממרדכי עד מלך המשיח .

בתקופתו של משה היה המלחמה היחידה שיזם עמלק נגד עם ישראל ולאחר מתן תורה עמלק מנסה לזנב באותם שיצאו מתחת ענני הכבוד בעיקר שבט דן .

וכאן מתחילה תקופה ממשה עד שמואל שבו אנחנו רואים את השינוי שנעשה לאחר מתן תורה

בתקופת השופטים פרק ג

(יג) וַיֶּאֱסֹ֣ף אֵלָ֔יו אֶת־בְּנֵ֥י עַמּ֖וֹן וַעֲמָלֵ֑ק וַיֵּ֗לֶךְ וַיַּךְ֙ אֶת־יִשְׂרָאֵ֔ל וַיִּֽירְשׁ֖וּ אֶת־עִ֥יר הַתְּמָרִֽים:

(יד) וַיַּעַבְד֤וּ בְנֵֽי־יִשְׂרָאֵל֙ אֶת־עֶגְל֣וֹן מֶֽלֶךְ־מוֹאָ֔ב שְׁמוֹנֶ֥ה עֶשְׂרֵ֖ה שָׁנָֽה: ס

(טו) וַיִּזְעֲק֣וּ בְנֵֽי־יִשְׂרָאֵל֘ אֶל־יְקֹוָק֒ וַיָּקֶם֩ יְקֹוָ֨ק לָהֶ֜ם מוֹשִׁ֗יעַ אֶת־אֵה֤וּד בֶּן־גֵּרָא֙ בֶּן־הַיְמִינִ֔י אִ֥ישׁ אִטֵּ֖ר יַד־יְמִינ֑וֹ וַיִּשְׁלְח֨וּ בְנֵי־יִשְׂרָאֵ֤ל בְּיָדוֹ֙ מִנְחָ֔ה לְעֶגְל֖וֹן מֶ֥לֶךְ מוֹאָֽב:

אהוד בן גרא השופט השני לאחר יהושע וכאן עמלק לא מופיע לבד ותמיד הוא מופיע מכאן ואילך עם עוד עם נוסף . מיד לאחר זמן דבורה הגיע זמנו של גדעון להושיע את עם ישראל מעמלק ומדין וגם כאן רואים את עמלק עם עוד עם ובמקרה הזה מדין

שופטים פרק ו

(א) וַיַּעֲשׂ֧וּ בְנֵי־יִשְׂרָאֵ֛ל הָרַ֖ע בְּעֵינֵ֣י יְקֹוָ֑ק וַיִּתְּנֵ֧ם יְקֹוָ֛ק בְּיַד־מִדְיָ֖ן שֶׁ֥בַע שָׁנִֽים:

(ב) וַתָּ֥עָז יַד־מִדְיָ֖ן עַל־יִשְׂרָאֵ֑ל מִפְּנֵ֨י מִדְיָ֜ן עָשֽׂוּ לָהֶ֣ם׀ בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֗ל אֶת־הַמִּנְהָרוֹת֙ אֲשֶׁ֣ר בֶּֽהָרִ֔ים וְאֶת־הַמְּעָר֖וֹת וְאֶת־הַמְּצָדֽוֹת:

(ג) וְהָיָ֖ה אִם־זָרַ֣ע יִשְׂרָאֵ֑ל וְעָלָ֨ה מִדְיָ֧ן וַֽעֲמָלֵ֛ק וּבְנֵי־קֶ֖דֶם וְעָל֥וּ עָלָֽיו:

ולאחר מכן כתוב בשופטים פרק י

(י) וַֽיִּזְעֲקוּ֙ בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל אֶל־יְקֹוָ֖ק לֵאמֹ֑ר חָטָ֣אנוּ לָ֔ךְ וְכִ֤י עָזַ֙בְנוּ֙ אֶת־אֱלֹהֵ֔ינוּ וַֽנַּעֲבֹ֖ד אֶת־ הַבְּעָלִֽים: פ

(יא) וַ֥יֹּאמֶר יְקֹוָ֖ק אֶל־בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֑ל הֲלֹ֤א מִמִּצְרַ֙יִם֙ וּמִן־הָ֣אֱמֹרִ֔י וּמִן־בְּנֵ֥י עַמּ֖וֹן וּמִן־פְּלִשְׁתִּֽים:

(יב) וְצִידוֹנִ֤ים וַֽעֲמָלֵק֙ וּמָע֔וֹן לָחֲצ֖וּ אֶתְכֶ֑ם וַתִּצְעֲק֣וּ אֵלַ֔י וָאוֹשִׁ֥יעָה אֶתְכֶ֖ם מִיָּדָֽם:

ומי שהושיע אותם היה השופט יפתח הגלעדי  . כלומר מלחמה עם עוד עם .


ובזמנו של שמואל נאמר בשמואל א פרק טו

(א) וַיֹּ֤אמֶר שְׁמוּאֵל֙ אֶל־שָׁא֔וּל אֹתִ֨י שָׁלַ֤ח יְקֹוָק֙ לִמְשָׁחֳךָ֣ לְמֶ֔לֶךְ עַל־עַמּ֖וֹ עַל־יִשְׂרָאֵ֑ל וְעַתָּ֣ה שְׁמַ֔ע לְק֖וֹל דִּבְרֵ֥י יְקֹוָֽק: ס

(ב) כֹּ֤ה אָמַר֙ יְקֹוָ֣ק צְבָא֔וֹת פָּקַ֕דְתִּי אֵ֛ת אֲשֶׁר־עָשָׂ֥ה עֲמָלֵ֖ק לְיִשְׂרָאֵ֑ל אֲשֶׁר־שָׂ֥ם לוֹ֙ בַּדֶּ֔רֶךְ בַּעֲלֹת֖וֹ מִמִּצְרָֽיִם:

(ג) עַתָּה֩ לֵ֨ךְ וְהִכִּֽיתָ֜ה אֶת־עֲמָלֵ֗ק וְהַֽחֲרַמְתֶּם֙ אֶת־כָּל־אֲשֶׁר־ל֔וֹ וְלֹ֥א תַחְמֹ֖ל עָלָ֑יו וְהֵמַתָּ֞ה מֵאִ֣ישׁ עַד־אִשָּׁ֗ה מֵֽעֹלֵל֙ וְעַד־יוֹנֵ֔ק מִשּׁ֣וֹר וְעַד־שֶׂ֔ה מִגָּמָ֖ל וְעַד־חֲמֽוֹר: ס

הנביא שמואל שולח את שאול להלחם בעמלק אבל שאול שלא הורג את כל עמלק מפסיד את המלוכה לדוד המלך בגלל עמלק  . עמלק בזמן שאול גם לא עומד בפני עצמו כי הוא נמצא ביחד עם הקיני

שמואל א פרק טו

(ה) וַיָּבֹ֥א שָׁא֖וּל עַד־עִ֣יר עֲמָלֵ֑ק וַיָּ֖רֶב בַּנָּֽחַל:

(ו) וַיֹּ֣אמֶר שָׁא֣וּל אֶֽל־הַקֵּינִ֡י לְכוּ֩ סֻּ֨רוּ רְד֜וּ מִתּ֣וֹךְ עֲמָלֵקִ֗י פֶּן־אֹֽסִפְךָ֙ עִמּ֔וֹ וְאַתָּ֞ה עָשִׂ֤יתָה חֶ֙סֶד֙ עִם־כָּל־בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל בַּעֲלוֹתָ֖ם מִמִּצְרָ֑יִם וַיָּ֥סַר קֵינִ֖י מִתּ֥וֹךְ עֲמָלֵֽק:

(ז) וַיַּ֥ךְ שָׁא֖וּל אֶת־עֲמָלֵ֑ק מֵֽחֲוִילָה֙ בּוֹאֲךָ֣ שׁ֔וּר אֲשֶׁ֖ר עַל־פְּנֵ֥י מִצְרָֽיִם:

ושאול בסופו של דבר נהרג על ידי עמלקי אבל לא עמלקי שנלחם בו כי אם עמלקי שהוא בן של עמלק שהתגייר הוא דואג האדומי . כלומר עמלק מצליח להיכנס לתוך העם היהודי ומבפנים מצליח להרוג את שאול וכך כתוב בשמואל ב פרק א

(ה) וַיֹּ֣אמֶר דָּוִ֔ד אֶל־הַנַּ֖עַר הַמַּגִּ֣יד ל֑וֹ אֵ֣יךְ יָדַ֔עְתָּ כִּי־מֵ֥ת שָׁא֖וּל וִיהוֹנָתָ֥ן בְּנֽוֹ:

(ו) וַיֹּ֜אמֶר הַנַּ֣עַר׀ הַמַּגִּ֣יד ל֗וֹ נִקְרֹ֤א נִקְרֵ֙יתִי֙ בְּהַ֣ר הַגִּלְבֹּ֔עַ וְהִנֵּ֥ה שָׁא֖וּל נִשְׁעָ֣ן עַל־חֲנִית֑וֹ וְהִנֵּ֥ה הָרֶ֛כֶב וּבַעֲלֵ֥י הַפָּרָשִׁ֖ים הִדְבִּקֻֽהוּ:

(ז) וַיִּ֥פֶן אַחֲרָ֖יו וַיִּרְאֵ֑נִי וַיִּקְרָ֣א אֵלָ֔י וָאֹמַ֖ר הִנֵּֽנִי:

(ח) וַיֹּ֥אמֶר לִ֖י מִי־אָ֑תָּה <ויאמר> וָאֹמַ֣ר אֵלָ֔יו עֲמָלֵקִ֖י אָנֹֽכִי:

(ט) וַיֹּ֣אמֶר אֵלַ֗י עֲמָד־נָ֤א עָלַי֙ וּמֹ֣תְתֵ֔נִי כִּ֥י אֲחָזַ֖נִי הַשָּׁבָ֑ץ כִּֽי־כָל־ע֥וֹד נַפְשִׁ֖י בִּֽי:

(י) וָאֶעֱמֹ֤ד עָלָיו֙ וַאֲמֹ֣תְתֵ֔הוּ כִּ֣י יָדַ֔עְתִּי כִּ֛י לֹ֥א יִֽחְיֶ֖ה אַחֲרֵ֣י נִפְל֑וֹ וָאֶקַּ֞ח הַנֵּ֣זֶר׀ אֲשֶׁ֣ר עַל־רֹאשׁ֗וֹ וְאֶצְעָדָה֙ אֲשֶׁ֣ר עַל־זְרֹע֔וֹ וָאֲבִיאֵ֥ם אֶל־אֲדֹנִ֖י הֵֽנָּה:

אבל יש מקום אחד שלאחר מתן תורה עמלק תוקף את ישראל והיה זה בצקלג ולכאורה זה קשה על המהלך שעמלק לאחר מתן תורה חלש יותר . נאמר בשמואל א פרק ל

(א) וַיְהִ֞י בְּבֹ֨א דָוִ֧ד וַאֲנָשָׁ֛יו צִֽקְלַ֖ג בַּיּ֣וֹם הַשְּׁלִישִׁ֑י וַעֲמָלֵקִ֣י פָֽשְׁט֗וּ אֶל־נֶ֙גֶב֙ וְאֶל־צִ֣קְלַ֔ג וַיַּכּוּ֙ אֶת־ צִ֣קְלַ֔ג וַיִּשְׂרְפ֥וּ אֹתָ֖הּ בָּאֵֽשׁ:

(ב) וַיִּשְׁבּ֨וּ אֶת־הַנָּשִׁ֤ים אֲשֶׁר־בָּהּ֙ מִקָּטֹ֣ן וְעַד־גָּד֔וֹל לֹ֥א הֵמִ֖יתוּ אִ֑ישׁ וַיִּֽנְהֲג֔וּ וַיֵּלְכ֖וּ לְדַרְכָּֽם:

ובהמשך כתוב

(ה) וּשְׁתֵּ֥י נְשֵֽׁי־דָוִ֖ד נִשְׁבּ֑וּ אֲחִינֹ֙עַם֙ הַיִּזְרְעֵלִ֔ית וַאֲבִיגַ֕יִל אֵ֖שֶׁת נָבָ֥ל הַֽכַּרְמְלִֽי:

אבל היה זה מלחמה מאוד משונה וכך כותב הרד"ק בשמואל א פרק ל פסוק ב

(ב) וישבו את הנשים - כי אנשים לא היו בה כי עם דוד הלכו ולא נשארו בה כי אם הנשים והבנים והבנות לפיכך לכדום כי לא היה בעיר מי שילחם:

עמלק נלחם רק מול נשים ועוד דבר מאוד משונה הוא לא הרג אף אחד מהנשים וכך יכול היה דוד המלך להציל את כל הנשים . כלומר זה היה מלחמה של חולשה ולא של עוצמה .

וכאשר מת הנביא שמואל מהזמן הזה לא נזכר מלחמה בעמלק חוץ מה שכתוב שבני שמעון הלכו להר שעיר ושם הכו את שארית הפלטה של עמלק

דברי הימים א פרק ד

(מא) וַיָּבֹ֡אוּ אֵלֶּה֩ הַכְּתוּבִ֨ים בְּשֵׁמ֜וֹת בִּימֵ֣י׀ יְחִזְקִיָּ֣הוּ מֶֽלֶךְ־יְהוּדָ֗ה וַיַּכּ֨וּ אֶת־אָהֳלֵיהֶ֜ם וְאֶת־ <המעינים> הַמְּעוּנִ֨ים אֲשֶׁ֤ר נִמְצְאוּ־שָׁ֙מָּה֙ וַיַּחֲרִימֻם֙ עַד־הַיּ֣וֹם הַזֶּ֔ה וַיֵּשְׁב֖וּ תַּחְתֵּיהֶ֑ם כִּֽי־מִרְעֶ֥ה לְצֹאנָ֖ם שָֽׁם:

(מב) וּמֵהֶ֣ם׀ מִן־בְּנֵ֣י שִׁמְע֗וֹן הָלְכוּ֙ לְהַ֣ר שֵׂעִ֔יר אֲנָשִׁ֖ים חֲמֵ֣שׁ מֵא֑וֹת וּפְלַטְיָ֡ה וּ֠נְעַרְיָה וּרְפָיָ֧ה וְעֻזִּיאֵ֛ל בְּנֵ֥י יִשְׁעִ֖י בְּרֹאשָֽׁם:

(מג) וַיַּכּ֕וּ אֶת־שְׁאֵרִ֥ית הַפְּלֵטָ֖ה לַעֲמָלֵ֑ק וַיֵּ֣שְׁבוּ שָׁ֔ם עַ֖ד הַיּ֥וֹם הַזֶּֽה:

אם כן אפשר לסכם את התקופות השונות

תקופת משה : בעיקר לפני מתן תורה עמלק יוזם לבדו התקפה על עם ישראל . לאחר מתן תורה ניסיון לזנב בישראל ולהלחם בישראל מתוך עם ישראל על ידי ערב רב שעלה ממצרים .

תקופת משה עד שמואל : עמלק לא מתקיף את עם ישראל לבד רק עם עוד עם נוסף או עמון או מדין או צידון או וכאשר הוא מתקיף את ישראל זה רק את הנשים וגם התקפה משונה שלא הורג אף אחד מהנשים תקופת שמואל עד מרדכי  : מיד לאחר שהנביא שמואל מת שאול המלך נהרג על ידי עמלקי שהוא בנו של דואג האדומי כלומר מתחילה תקופה שבו חוץ מהזכרה אחת לשארית הפליטה של עמלק אין זכר לעמלק כאילו עמלק נעלם . וצריך להגיד שהוא נעלם לתוך עם ישראל כי בזמנו של מרדכי הוא מופיע בתור המן שלפי החתם סופר היה יהודי . היה עבד של מרדכי ויש אומרים שהיה עבד משוחרר שהוא יהודי גמור ולא עבד שמחויב במצוות כמו אישה .

יש לנו תהליך שזרוע הביצוע  של המלאכים שהוא עמלק משנה את האסטרטגיה של הלחימה שלו בעם ישראל מצורה של מלחמה ישירה לפני מתן תורה בלחימה עקיפה בעזרת עמים אחרים מצד אחד ומצד שני ניסיון להלחם מתוך העם היהודי על ידי ערב רב שנכנס לתוך העם היהודי . בסופו של דבר עמלק הצליח להרוג את שאול רק כאשר הוא נכנס לעם היהודי בתור בן של עמלק שהתגייר הוא דואג האדומי ולכאורה מרגע זה עמלק נעלם בתוך  עם ישראל או כמו שנאמר בדברי הימים וַיַּכּ֕וּ אֶת־שְׁאֵרִ֥ית הַפְּלֵטָ֖ה לַעֲמָלֵ֑ק ולכאורה הוא נטמע ונשאר רק בתוך עם ישראל ומופיע במגילת אסתר בתור המן .

באותו תקופה לפני מגילת אסתר יש תהליך של בלבול אומות העולם על ידי סנחריב

חברותא ברכות דף כח עמוד א

אמר לו רבן גמליאל לרבי יהושע: והלא כבר נאמר [דברים כג ד] "לא יבוא עמוני ומואבי בקהל ה'", ואיך עלתה על דעתך להתירו?

אמר לו רבי יהושע: וכי עמון ומואב, במקומן הן יושבין? והלא כבר עלה סנחריב מלך אשור, ובלבל את כל האומות, שנאמר בדברי סנחריב [ישעיה י יג] "ואסיר גבולות עמים, ועתידותיהם שוסתי [בזזתי], ואוריד כאביר יושבים" - שהעביר את כל יושבי הארצות ממקומם למקום אחר, בכדי שלא יתחזקו וימרדו בו. לפיכך, אין הבאים מארץ עמון בחזקת עמונים, אלא כל גוי בכל מקום שהוא, הוא ספק עמוני. אבל אין לאסרו משום כן, שהרי העמונים הם מיעוט בין אנשי העולם, והולכים אחר רוב העולם שאינם עמונים,

 

כלומר התקופה משמואל עד מרדכי זה התהליך של היעלמות עמלק כעם ולדעתי הם מתקיימים רק בתוך עם ישראל כערב רב  וסוף התהליך זה מה שקורה במגילת אסתר .

ובלי נדר נמשיך בשבוע הבא את מה שקורה במגילת אסתר לאור ההבנה הזאת ולנסות להסביר את המהות של תקופת מרדכי עד ביאת מלך המשיח