10.3.2014

פורים האם מרדכי היה כהן ? 3 ‏ח'/אדר ב/תשע"ד


 

 בס"ד     האם מרדכי היה כהן  ?  3   ‏ח'/אדר ב/תשע"ד

הוכחה נוספת שמרדכי היה כהן

אוצר המדרשים (אייזנשטיין) אסתר עמוד 59


ומעשה שהיה מרדכי גולה עם הגולה והיה הולך בדרך והיה עמו המן הרשע ונרעב בדרך וכו' ונשאל למרדכי ליתן לו לחם. ואמר לו בעבור השם הגדול והנכבד תן לי לחם, ונתן לו לחם, יום שני בקש המן לחם בכל המחנה ולא מצא כי אם עם מרדכי, אמר לו תן לי לחם כדי שאחיה, אמר לו מרדכי איני מצווה שאחיה אותך ואמית את עצמי, א"ל המן למרדכי, קנה גופי, אמר לו מרדכי אקנה את ידיך בככר לחם, א"ל המן קנה את חציי בשתי ככרות, קנה חציו בשתי ככרות, אמר לו מרדכי אכתוב על רגליך שטר בכתובת קעקע, אמר לו כתוב. כתב על רגלו שהמן בן המדתא עבד למרדכי, ובשביל זה הדבר נתקנא המן למרדכי, לכן נאמר איש יהודי.

בו נבין את המדרש וממנו נלמד שיש כאן הוכחה טובה שמרדכי היה כהן .

בפעם הראשונה מרדכי נתן להמן לחם כשביקש , בפעם השניה לא רצה לתת לו כי אמר שאני לא יכול לתת לך כי אמית את עצמי אבל בסוף הוא קנה אותו בשני ככרות ובכל זאת מרדכי נשאר חי אז מה קורה פה ? למה נתן בהתחלה ולא נתן בסוף . ומה עזר לו לקנות אותו כעבד ? ופתאום יש לו מספיק אוכל גם להמן וגם לעצמו האם מרדכי שיקר ? ומה פתאום הציע לקנות את ידיו והמן אמר תקנה חצי ממני ?

ועכשיו לפרוש שמרדכי היה כהן . בפעם הראשונה היה למרדכי לחם חולין ולכן יכל לתת להמן מדרכי שלום .בפעם השנייה לא היה אוכל בכל המחנה אבל למרדכי היה מדוע ? כי כל החולין במחנה נגמר ומרדכי שהיה לו אוכל תרומה שרק הוא יכל לאכול לכן נשאר לו ואז לא היה יכול לתת להמן כי זה תרומה ויהודי לא מחויב להחיות גוי. עכשיו המן בא למרדכי ברעיון בו תקנה את גופי ואז אני יהיה עבד שלך ועבד אוכל בתרומה . אבל למרדכי לא היה מספיק אוכל גם לקנות את המן וגם שישאר לו לאכול ואז הציע מרדכי לקנות רק את ידיו וחשב שזה מספיק כדי שיוכל לאכול תרומה וגם ליטול ידים לפי האכילה אבל המן אמר לו לא נראה לי שזה מספיק לפחות תקנה את החצי שלי בשני ככרות ואז ודאי שאוכל לאכול בתרומה ואתה ודאי ישאר לך מספיק בשביל לחיות . ואכן מרדכי קיבל את ההצעה שלו וקנה מחצי ממנו .

וממדרש זה מסיק החתם סופר שהמן היה יהודי חייב במצוות כאשה :  בתורת משה על החת"ס עה"ת במגילת אסתר על הפסוק ויגידו להמן היעמדו דברי מרדכי כי הגיד להם אשר הוא יהודי, שהובא שם מס' שיר מעון במה שדייקו בפסוק זה שלכאו' כי הגיד להם אשר הוא יהודי דהכא מיותר. אלא דאשר הוא יהודי, לא קאי על מרדכי, אלא קאי על המן, שכיון שמרדכי קנהו לעבד, הי' עבד כנעני מהול שהוא יהודי וחייב במצות, והעלבון הזה, שאמרו עליו על המן שהוא יהודי, זה לא הי' יכול בשום אופן לסלוח,

ואם נגיד שאישה חייבת במחיית עמלק אז גם המן היה מחויב במחייה של עצמו לפחות חצי מעצמו ולכן אנחנו רואים במגילה כי היה שותף פעיל למחייה של עצמו . בנה את העמוד עליו נתלה , גרם לגדולת מרדכי שהביא בסופו של דבר להריגתו , נפל על המטה של המלך ואחשורוש ציוה להרוג אותו

אסתר פרק ו פסוק יג

וַיְסַפֵּר הָמָן לְזֶרֶשׁ אִשְׁתּוֹ וּלְכָל אֹהֲבָיו אֵת כָּל אֲשֶׁר קָרָהוּ וַיֹּאמְרוּ לוֹ חֲכָמָיו וְזֶרֶשׁ אִשְׁתּוֹ אִם מִזֶּרַע הַיְּהוּדִים מָרְדֳּכַי אֲשֶׁר הַחִלּוֹתָ לִנְפֹּל לְפָנָיו לֹא תוּכַל לוֹ כִּי נָפוֹל תִּפּוֹל לְפָנָיו:

ויש להגיד נפול תפול = נפול ע"י מרדכי תפול ע"י עצמך

 

ולסיכום יש הרבה סיבות לחשוב שמרדכי לבש בגדי כהן גדול והיה כהן גדול או לכל הפחות היה ספק כהן גדול אבל זה קצת פלא שלא מצאתי ראשון או אחרון שידבר על זה . ורק באתי לעורר את המחשבה .

שיהיה לכם יום טוב ופורים שמח

                                                         

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה