15.5.2020

פרשת בהר בחוקתי מה קורה כאשר לא שומרים את חוקות התורה ? מה הדבר הראשון שכתוב בתורה שקורה ? מהי בהלה ? מהי שחפת ? מה ההבדל בן קורונה לשחפת ? מה הקשר בן מחלות למוביליי ? מהו השוה בין דור המבול לדור הפלגה לדור "המדע" בעולם המודרני ? האם האדם לאורך ההיסטוריה הצליח להתגבר על התנאי של קיום העולם בקיום התורה ? מה מלמדת אותנו הבהלה של הקורונה ? מה הקשר של כל זה לשמיטה ? מהו הניסיון שלנו בעולם הזה ? ‏כ"א/אייר/תש"פ

בס"ד
פרשת בהר בחוקתי מה קורה כאשר לא שומרים את חוקות התורה ? מה הדבר הראשון שכתוב בתורה שקורה ? מהי בהלה ? מהי שחפת ? מה ההבדל בן קורונה לשחפת ? מה הקשר בן מחלות למוביליי ? מהו השוה בין דור המבול לדור הפלגה לדור "המדע" בעולם המודרני ? האם האדם לאורך ההיסטוריה הצליח להתגבר על התנאי של קיום העולם  בקיום התורה  ? מה מלמדת  אותנו הבהלה של הקורונה ? מה הקשר של כל זה לשמיטה ? מהו הניסיון שלנו בעולם הזה ? ‏כ"א/אייר/תש"פ
ויקרא פרשת בחקותי פרק כו פסוק יד - טז

(יד) וְאִם־לֹ֥א תִשְׁמְע֖וּ לִ֑י וְלֹ֣א תַעֲשׂ֔וּ אֵ֥ת כָּל־הַמִּצְוֹ֖ת הָאֵֽלֶּה:

(טו) וְאִם־בְּחֻקֹּתַ֣י תִּמְאָ֔סוּ וְאִ֥ם אֶת־מִשְׁפָּטַ֖י תִּגְעַ֣ל נַפְשְׁכֶ֑ם לְבִלְתִּ֤י עֲשׂוֹת֙ אֶת־כָּל־מִצְוֹתַ֔י לְהַפְרְכֶ֖ם אֶת־בְּרִיתִֽי:

(טז) אַף־אֲנִ֞י אֶֽעֱשֶׂה־זֹּ֣את לָכֶ֗ם וְהִפְקַדְתִּ֨י עֲלֵיכֶ֤ם בֶּֽהָלָה֙ אֶת־הַשַּׁחֶ֣פֶת וְאֶת־הַקַּדַּ֔חַת מְכַלּ֥וֹת עֵינַ֖יִם וּמְדִיבֹ֣ת נָ֑פֶשׁ וּזְרַעְתֶּ֤ם לָרִיק֙ זַרְעֲכֶ֔ם וַאֲכָלֻ֖הוּ אֹיְבֵיכֶֽם:

הדבר הראשון שהתורה כותבת כשעם ישראל לא שומר על חוקי התורה זה בהלה ומיד אחרי זה את השחפת . וכך אומר המדרש הגדול ויקרא פרשת בחקותי פרק כו פסוק טז

והפקדתי עליכם. שיהיו המכות פוקדות אתכם מזו לזו עד שהראשונה פקודה אצלכם אביא אחרת ואסמכנה לה.

בהלה. מכה המבהלת את הבריות ואיזו זו מכת מותן.

את השחפת. יש לך אדם שהוא חולה ומוטל במטה אבל בשרו שמור עליו ת"ל את השחפת, מלמד שהוא נשחף. או עתים שהוא נשחף אבל נח ואינו מקדיח, ת"ל ואת הקדחת מלמד שהוא מקדיח. או עתים שהוא מקדיח אבל סבור בעצמו שיחיה ת"ל מכלות עינים. או אינו סבור בעצמו שיחיה אבל אחרים סבורין בו שיחיה ת"ל ומדיבת נפש.

וכך כתוב על מחלת השחפת בויקיפדיה :

"שחפת (באנגלית: Tuberculosis או TB) היא מחלה זיהומית מדבקת, הנגרמת על ידי חיידקים מסוג Mycobacterium, בדרך כלל חיידקים ממין Mycobacterium tuberculosis. הפגיעה האופיינית לשחפת היא בריאות, אך היא יכולה להשפיע גם על חלקים אחרים בגוף. המחלה נישאת באוויר וההדבקה מאדם לאדם נגרמת באמצעות שיעול של אדם חולה. המחלה נודעת בכינויה - "המוות הלבן".

שחפת היא אחת הסיבות הנפוצות ביותר למוות בכל הגילאים ברחבי העולם. מספר מקרי המוות בעולם (בשל מחלות זיהומיות) כתוצאה ממחלה זו הוא במקום השני (אחרי איידס) למספר מקרי המוות מזיהום. כ-95% מהמקרים בעולם שאובחנו כהדבקות בשחפת וכמוות כתוצאה ממנה היו במדינות העולם השלישי.

כשליש מאוכלוסיית העולם נגועה בשחפת, ובכל שנה נדבקים כ-1% מהאוכלוסייה.[1] ב-2016 היו בעולם יותר מ-10 מיליון מקרים של שחפת פעילה, שהובילו ל-1.3 מיליון מקרי מוות.[2] במקרה אחד למאה ממקרים אלו, מדובר בשחפת שעמידה לכל סוגי האנטיביוטיקה.

על פי הספרות שלפני עידן האנטיביוטיקה נגד שחפת, המחלה הובילה ל-50% מקרי מוות בחולים בלתי מטופלים. כיום, בעולם המערבי, אחוז מקרי המוות מ"שחפת שאינה עמידה לאנטיביוטיקה" נמוך ביותר, ועומד על 0.3 ל-100,000 חולים. במקרים של שחפת עמידה לאנטיביוטיקה, שיעור מקרי המוות הוא מעל 70%."

כלומר הפגיעה העיקרית של השחפת זה בריאות . האדם על ידי מדע הרפואה הצליח על ידי אנטיביוטיקה למגר את המחלה . רק במקרים של שחפת שעמידה לאנטיביוטיקה אחוז המתים הוא קרוב ל 70 אחוז . כלומר האדם באמצעים שלו הצליח להתמודד מול השחפת . לפי דברי התורה השחפת באה לגרום לאדם בהלה ולמה צריך לגרום לאדם בהלה ? כדי להזהיר אותו שהוא לא עושה מה שהוא צריך לעשות . הקב"ה מפעיל איזה אמצעי אזעקה כדי למשוך את תשומת הלב של האדם שהדרך שלו לא נכונה . זה בדיוק כמו מערכת מוביליי . מי שנסע פעם עם מערכת מוביליי יודע כמה זה מעצבן כל הצפצופים שמתריעים בפניך שאתה נמצא במצב לא נכון ולפעמים במצב של סכנה . זה אומנם מעצבן אבל יכול להציל לך את החיים במקרים שאתה לא שם לב לדרך ולתנועה ותשומת הלב שלך לא נמצאת בנסיעה .

וזה מה שכתוב על מוביליי בויקיפדיה :

מובילאיי טכנולוגיות ראיה בע"מ (MobilEye Vision Technologies), המוכרת במותג מובילאיי, היא חברת טכנולוגיה העוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק מערכות סיוע מתקדמות לנהג (ADAS), המבוססות על טכנולוגיות עיבוד תמונה. המערכת, אשר כוללת מצלמה אחת בלבד, מתריעה בזמן אמת מפני מגוון סכנות התנגשות, סטיית הרכב מנתיב נסיעתו, מזהה הולכי רגל, רוכבי אופניים ואופנועים, ומזהה תמרורי מהירות. פונקציות אלה משמשות כמעין "עין שלישית" עבור הנהג, מקטינה את הסיכוי לתאונות דרכים ומהוות תשתית לפיתוח רכב אוטונומי.

כלומר אותם מחלות שבאות על האדם הם הצפצוף של "המוביליי " שהקב"ה התקין בגוף שלנו ובא לשדר לנו שאנחנו לא בדרך הנכונה . בעולם שלם אין דבר כזה בהלה ואין דבר כזה מחלה . בהלה יש בעולם לא שלם בעולם שמתנהל לא נכון . כאשר יש תקלה במנוע של המכונית מתחיל לעלות עשן ולפני כן נורית ההזהרה האדומה . בעולם שהאדם לא הולך בדרך התורה הבהלה מגיעה כי העולם מתקלקל .

וכך כותב האור החיים ויקרא פרשת בחקותי פרק כו פסוק טז

והמעלה הג' כי דברי תורה משמחי לב דכתיב (תהלים י"ט) פקודי ה' ישרים משמחי לב, וכתיב (שם צ"ז) ולישרי לב שמחה, וכנגד ג' מעלות אלו אמר ה' עונש מכוון לעוזבי ה', כנגד מה שמאנו לעסוק בתורה שהיא אש הקדושה יפקיד ה' עליהם שחפת וקדחת, גם הזכיר בהלה שהוא הפך המושג מעסק התורה שהוא ישוב השכל והתכוננות הדעת, וכנגד מאור עינים אמר מכלות עינים, וכנגד שמחת הלב אמר ודאבון נפש, ואמר וזרעתם לריק כנגד הצלחת העולם הזה:

האדם בכל מצב כשהוא לא  מוכן לקבל את התורה ומנסה בכל דרך להתחמק מהמשמעות שהעולם נברא על ידי בורא עולם יש מנגנון בעולם שנועד התריע ולהזהיר את האדם . כבר בתחילת בריאת העולם האדם ניסה להתחמק מהמשמעות  שיש בורא לעולם והעולם נברא לפי התורה ,והתורה היא תנאי לקיום העולם . הקדוש ברוך הוא ברא  את האדם מן האדמה ובעצם העולם כולו היה מעשה אחד , האדם משפיע על העולם והעולם משתנה לפי מעשיו של האדם . האדם הראשון  וכל העולם לפני דור המבול יכלו לראות בצורה מוחשית כיצד המעשים שלהם משפיעים על העולם , על האדמה , על החיות

וכתוב מפורש בבראשית פרק ו

(יא) וַתִּשָּׁחֵת הָאָרֶץ לִפְנֵי הָאֱלֹהִים וַתִּמָּלֵא הָאָרֶץ חָמָס

ואומר  רש"י בראשית פרשת נח פרק ו פסוק יב

 (יב) כי השחית כל בשר - אפילו בהמה חיה ועוף נזקקין לשאינן מינן:

את הארץ - כמו מן הארץ, ודומה לו (שמות ט כט) כצאתי את העיר, מן העיר, (מ"א טו כג) חלה את רגליו, מן רגליו. דבר אחר את הארץ עם הארץ, שאף שלשה טפחים של עומק המחרישה נמוחו ונטשטשו:

ואומר הפסיקתא זוטרתא (לקח טוב) בראשית פרשת בראשית - נח פרק ו

יא) ותשחת הארץ. בכל מקום שהאדם חוטא לוקה הארץ, משל לבן שחטא מלקין אומנתו תחתיו, כשם שנאמר באדם הראשון ובקין: לפני האלהים. כסבורין היו שאין הקדוש ברוך הוא מכיר מעשיהם, והכתוב מעיד לכן יכיר מעבדיהם והפך לילה וידכאו (איוב לד כה): ותמלא הארץ חמס

פרוש הדבר שמעשיו של האדם השפיעו על כולו וכולם ראו באופן מוחשי  כיצד המעשים שלהם גורמים לארץ  קלקול באופן ממשי . אבל האדם לא שינה את מעשיו וניסה להתחמק מההבנה שהוא צריך להתנהג לפי התורה . הקדוש ברוך הוא ראה שלא ניתן כך לקיים את העולם  והביא את המבול על העולם והחליט לשנות את הבריאה . אבל גם המבול לא שינה את המצב כאשר דור הפלגה ניסה גם הוא להתחמק מהמשמעות של קיום התורה כתנאי לקיום העולם  . אנחנו רואים שדור הפלגה עושה ההיפך מהתכנון של הקב"ה כתוב בראשית פרק יא

(א) וַֽיְהִ֥י כָל־הָאָ֖רֶץ שָׂפָ֣ה אֶחָ֑ת וּדְבָרִ֖ים אֲחָדִֽים:

ואומר רש"י בראשית פרשת נח פרק יא פסוק א

ודברים אחדים - באו בעצה אחת ואמרו לא כל הימנו שיבור לו את העליונים, נעלה לרקיע ונעשה עמו מלחמה. דבר אחר על יחידו של עולם. דבר אחר ודברים אחדים, אמרו אחת לאלף ושש מאות חמשים ושש שנים הרקיע מתמוטט כשם שעשה בימי המבול, בואו ונעשה לו סמוכות:

כלומר דור הפלגה מבין את התוכנית של הקב"ה את הברכה  של הקב"ה למלא את כל הארץ את העניין בשבעים האומות כלומר את הפיזור של אומות העולם כך שלכל אומה לא יהיה את הכוח הנדרש לשלוט בעולם ובעצם הם עושים את הכול כדי להלחם בקב"ה  באופן ישיר ולהתחמק מהמשמעות של התורה כתנאי יחידי לקיום העולם והם חושבים שעל ידי סמוכות הם יוכלו להתקיים בעולם גם בלי קיום התורה .

וגם היום העולם מנסה "לנטרל" את המשמעות של קיום התורה כתנאי לקיום העולם והמדע שחלק לא מבוטל מהמדענים מנסה לכאורה על ידי המדע "לנטרל " את "המוביליי" שהקב"ה נתן בתוכנו .

אבל אנחנו רואים היום שהקורונה עקפה לחלוטין את כל חומות האש של הרפואה המודרנית והכניסה בהלה ששיתקה את כל העולם באופן חסר תקדים . וכאילו המסר של הקב"ה לעולם אתם "הצלחתם" לנטרל את השחפת אני מראה לכם שלא בדיוק הצלחתם והבאתי את הקורונה . בדיוק מדהים כמו דברי רש"י

" והפקדתי עליכם. שיהיו המכות פוקדות אתכם מזו לזו עד שהראשונה פקודה אצלכם אביא אחרת ואסמכנה לה."

וזה מה שהקב"ה רוצה להגיד לנו משלי פרק כא פסוק ל

(ל) אֵ֣ין חָ֭כְמָה וְאֵ֣ין תְּבוּנָ֑ה וְאֵ֥ין עֵ֝צָ֗ה לְנֶ֣גֶד יְקֹוָֽק: פ

מצודת דוד משלי פרק כא פסוק ל

(ל) אין חכמה - לא יועיל שום חכמה ועצה לבטל גזרת המקום:

אומנם הקב"ה נתן לאדם כוח אפילו להלחם בו ואולי אפילו באופן תיאורטי לנצח את הקב"ה אבל לקב"ה השאיר לו את הכלי של העברת העולם לתוהו ובריאה מחדש של העולם . וזה בדיוק מה שעשה בקב"ה במבול ואחר כך ביציאת מצרים כאשר 10 המכות היה העברת העולם למצב של תוהו ובהו ובריאת העולם מחדש מהרגע של יציאת מצרים .

כלומר הקורונה שהביאה לעולם בהלה חמורה הוא הצפצוף של "המובליי " שהקב"ה התקין בעולם שצריך להסביר לנו שאנחנו צריכים להיכנס למצב של חשבון נפש ובדיקה של 360 מעלות מהם הסכנות שאורבות לנו .

והצד השני של המטבע למי שהולך בדרך השם ומקיים את התורה העולם ישתנה לטובה לפי מעשי האדם כמו שכתוב בויקרא פרשת בהר פרק כה פסוק יח - כא

(יח) וַעֲשִׂיתֶם֙ אֶת־חֻקֹּתַ֔י וְאֶת־מִשְׁפָּטַ֥י תִּשְׁמְר֖וּ וַעֲשִׂיתֶ֣ם אֹתָ֑ם וִֽישַׁבְתֶּ֥ם עַל־הָאָ֖רֶץ לָבֶֽטַח:

(יט) וְנָתְנָ֤ה הָאָ֙רֶץ֙ פִּרְיָ֔הּ וַאֲכַלְתֶּ֖ם לָשֹׂ֑בַע וִֽישַׁבְתֶּ֥ם לָבֶ֖טַח עָלֶֽיהָ:

(כ) וְכִ֣י תֹאמְר֔וּ מַה־נֹּאכַ֖ל בַּשָּׁנָ֣ה הַשְּׁבִיעִ֑ת הֵ֚ן לֹ֣א נִזְרָ֔ע וְלֹ֥א נֶאֱסֹ֖ף אֶת־תְּבוּאָתֵֽנוּ:

(כא) וְצִוִּ֤יתִי אֶת־בִּרְכָתִי֙ לָכֶ֔ם בַּשָּׁנָ֖ה הַשִּׁשִּׁ֑ית וְעָשָׂת֙ אֶת־הַתְּבוּאָ֔ה לִשְׁלֹ֖שׁ הַשָּׁנִֽים:

אבל האמת שאנחנו מהתבוננים בעולם אנחנו רואים שלא בדיוק העולם מתנהל ככה ויש כאלו ששומרים תורה ומצוות והם לא רואים את הברכה של הקב"ה האופן מוחשי .

שתי תשובות לדבר אחד אנחנו נמצאים בזמן של הסתר פנים ולכן לא ניתן לראות את העולם כפי שהוא באמת  והשני שהגמרא אומרת שהשכר האמיתי של האדם הוא לעולם הבא והעולם הזה

חברותא מסכת חולין דף קמב עמוד א

מבארת הגמרא: הכי קאמר רבי יעקב: אם איתא דאיכא שכר מצות בהאי עלמא, תהני ליה המצוה ותגן עליה דלא ליתי לידי הרהור ועל ידי הרהור עבירה ליתזק! אלא על כרחך, שכר מצות בהאי עלמא ליכא. ושכר הכתוב בתורה, לעולם הבא נאמר.

ומקשה הגמרא: היאך מת אותו בן, והאמר רבי אלעזר: שלוחי מצוה אינן נזוקים! והרי שליח מצוה הוה?מתרצת הגמרא: דברי רבי אלעזר שאינן ניזוקין נאמרו רק בהליכתם לעשיית המצוה. אבל בחזרתם מעשיית המצוה שאני, שיכולים אז להנזק.(6)ומקשה הגמרא: והרי מצינו שרבי אלעזר אמר דבריו גם בחזרתם, כי האמר רבי אלעזר: שלוחי מצוה אינן נזוקים לא בהליכתן ולא בחזרתן?מבארת הגמרא: סולם שעלה עליו אותו הבן להוריד גוזלות, סולם רעוע הוה ומועד ליפול ממנו.(7) ומקום דקבוע ושכיח היזקא שאני. דכתיב, כשצוה ה' את שמואל ללכת למשוח את דוד למלך, "ויאמר שמואל: איך אלך, ושמע שאול והרגני". מוכח, כי אף על פי שהלך שמואל בשליחותו של מקום והיה שליח מצוה, חשש שמא יהרג משום דשכיח היזקא, שודאי ירצה שאול להרגו על שמשח אדם אחר למלך.אמר רב יוסף: אלמלא דרשיה "אחר" להאי קרא "למען ייטב לך ולמען יאריכון ימיך" כרבי יעקב בר ברתיה, לא חטא.(8)מאי חזא אחר?איכא דאמרי: כי האי מעשה חזא, שמת הבן בחזרתו.ואיכא דאמרי: לישנא [לשונו] דרבי חוצפית המתורגמן שנהרג על ידי המלכות חזא, דהוה מוטלת באשפה. אמר אחר: פה שהפיק מרגליות ילחוך עפר?!והוא לא ידע את פירושו האמיתי של הכתוב, ד"למען ייטב לך", בעולם שכולו טוב. "ולמען יאריכון ימיך", בעולם שכולו ארוך.

הניסיון שלנו והשכר שלנו מגיע מתוך ההבנה שהעולם הזה הוא עולם שיש בו ניסיון . הניסיון זה לקיים את התורה גם כאשר נראה לך שהיא סותרת לכאורה את המציאות . כאשר הקב"ה נתן לך כלים כדי להבין את המציאות ולשנות את הדרך שלנו בהתאם אבל בשום פנים ואופן לא לנסות להלחם בתורה מתוך רצון לנטרל את המשמעות של קיום התורה כתנאי לקיום העולם .