7.7.2017

פרשת בלק מה אומר בלק לבלעם ומה אומר בלעם לקב"ה ? מה המשמעות של התשובה של הקב"ה לבלעם ? מדוע "ארה " לא עובד ו "קבה" כן יכול לעבוד ולהשמיד חס וחלילה את עם ישראל ? מה הקשר של בלעם לנפילים ? האם "קבה" זה חור ? האם פינחס סתם את החור שעשה בלעם ? ‏י"ג/תמוז/תשע"ז

בס"ד
פרשת בלק  מה אומר בלק לבלעם ומה אומר בלעם לקב"ה ? מה המשמעות של התשובה של הקב"ה לבלעם ? מדוע "ארה " לא עובד ו "קבה"  כן יכול לעבוד ולהשמיד חס וחלילה את עם ישראל ? מה הקשר של בלעם לנפילים ? האם "קבה"  זה חור ? האם פינחס סתם את החור שעשה בלעם ? ‏י"ג/תמוז/תשע"ז
כתוב בבמדבר פרק כב
(ה) וַיִּשְׁלַ֨ח מַלְאָכִ֜ים אֶל־בִּלְעָ֣ם בֶּן־בְּעֹ֗ר פְּ֠תוֹרָה אֲשֶׁ֧ר עַל־הַנָּהָ֛ר אֶ֥רֶץ בְּנֵי־עַמּ֖וֹ לִקְרֹא־ל֑וֹ לֵאמֹ֗ר הִ֠נֵּה עַ֣ם יָצָ֤א מִמִּצְרַ֙יִם֙ הִנֵּ֤ה כִסָּה֙ אֶת־עֵ֣ין הָאָ֔רֶץ וְה֥וּא יֹשֵׁ֖ב מִמֻּלִֽי:
(ו) וְעַתָּה֩ לְכָה־נָּ֨א אָֽרָה־לִּ֜י אֶת־הָעָ֣ם הַזֶּ֗ה כִּֽי עָצ֥וּם הוּא֙ מִמֶּ֔נִּי אוּלַ֤י אוּכַל֙ נַכֶּה־בּ֔וֹ וַאֲגָרְשֶׁ֖נּוּ מִן־הָאָ֑רֶץ כִּ֣י יָדַ֗עְתִּי אֵ֤ת אֲשֶׁר־תְּבָרֵךְ֙ מְבֹרָ֔ךְ וַאֲשֶׁ֥ר תָּאֹ֖ר יוּאָֽר:
מבקשים המלאכים של בלק מבלעם אָֽרָה־לִּ֜י אֶת־הָעָ֣ם  וכאשר מדבר בלעם עם הקב"ה הוא אומר לו
במדבר פרק כב
(י) וַיֹּ֥אמֶר בִּלְעָ֖ם אֶל־הָאֱלֹהִ֑ים בָּלָ֧ק בֶּן־צִפֹּ֛ר מֶ֥לֶךְ מוֹאָ֖ב שָׁלַ֥ח אֵלָֽי:
(יא) הִנֵּ֤ה הָעָם֙ הַיֹּצֵ֣א מִמִּצְרַ֔יִם וַיְכַ֖ס אֶת־עֵ֣ין הָאָ֑רֶץ עַתָּ֗ה לְכָ֤ה קָֽבָה־לִּי֙ אֹת֔וֹ אוּלַ֥י אוּכַ֛ל לְהִלָּ֥חֶם בּ֖וֹ וְגֵרַשְׁתִּֽיו:
כלומר ה אָֽרָה־לִּ֜י אֶת־הָעָ֣ם  התחלף  ב  קָֽבָה־לִּי֙ אֹת֔וֹ  ועוד שינוי ה  נַכֶּה־בּ֔וֹ התחלף ל  לְהִלָּ֥חֶם בּ֖וֹ ו ה וַאֲגָרְשֶׁ֖נּוּ מִן־הָאָ֑רֶץ  התחלף ל ְגֵרַשְׁתִּֽיו  .
ואומר רש"י במדבר פרשת בלק פרק כב פסוק יא
(יא) קבה לי - זו קשה מארה לי,ב שהוא נוקבג ומפרש:
וגרשתיו - מן העולם.ד ובלק לא אמר אלא ואגרשנו מן הארץ, איני מבקש אלא להסיעם מעלי, ובלעם היה שונאם יותר מבלק:
מפרש רש"י שקבה זה יותר מארה   וגרשתיו זה יותר מאגרשנו מן הארץ כי הכונה של בלעם לגרש אותם מהעולם בכלל ולא מן הארץ . ואפשר להמשיך את הרעיון שאלחם בו זה יותר מנכה בו .
יוצא לנו שבלעם פנה  לקב"ה ואומר לו בלק רוצה דבר אחד ואני רוצה דבר שני . בלק  מנסה לפתור את הבעיות של עצמו כי הם אומרים הִנֵּ֤ה כִסָּה֙ אֶת־עֵ֣ין הָאָ֔רֶץ וְה֥וּא יֹשֵׁ֖ב מִמֻּלִֽי  כלומר בגלל שהוא מולי יש לי בעיה איתו ואם לא היה מולי כנראה לא היית לי בעיה . אבל בלעם מסתכל על עם ישראל בצורה אחרת הוא רוצה להוציא את עם ישראל גם מהעולם הזה וגם מהעולם הבא כמו שאומר המדרש
במדבר רבה (וילנא) פרשת בלק פרשה כ
ד"א מי האנשים האלה עמך ויאמר בלעם בלק בן צפור התחיל מתגאה ואמר אף על פי שאין אתה מכבדני ואין אתה מוציא לי שם בעולם המלכים מבקשים אותי, הנה העם היוצא ממצרים עתה לכה קבה לי אותו להודיע ששונא יותר מבלק שבלק לא אמר קבה אלא ארה וזה קבה בפירוש, הוא אמר ואגרשנו מן הארץ והוא אומר וגרשתיו מן העוה"ז ומן העוה"ב.
ולכאורה התשובה של הקב"ה לבלעם מדהימה נאמר במדבר פרק כב
(יב) וַיֹּ֤אמֶר אֱלֹהִים֙ אֶל־בִּלְעָ֔ם לֹ֥א תֵלֵ֖ךְ עִמָּהֶ֑ם לֹ֤א תָאֹר֙ אֶת־הָעָ֔ם כִּ֥י בָר֖וּךְ הֽוּא:
ואני מבין את התשובה בצורה הבאה באמת עם ישראל ברוך כלומר זה עם ישראל שיצא מארץ מצרים וקיבל את התורה ולכן אתה לא יכול לקלל אותו מלשון תָאֹר֙  אבל באמת יש מצב שאתה יכול להוציא את העם הזה מהעולם וזה רק על ידי קָֽבָה־לִּי֙ אֹת֔וֹ  . זה הדרך היחידה שניתן לפגוע בעם היהודי
וכך כותב התלמוד בבלי מסכת סנהדרין דף קה עמוד ב
אמר להן הקדוש ברוך הוא לישראל: דעו נא כמה צדקות עשיתי עמכם שלא כעסתי כל אותן הימים בימי בלעם הרשע, שאילמלא כעסתי כל אותן הימים - לא נשתייר משונאיהן של ישראל שריד ופליט. היינו דקאמר ליה בלעם לבלק. מה אקב לא קבה אל וגו' +מסורת הש"ס: ומה אזעום לא זעם ה' - מלמד שכל אותם הימים לא זעם ה',+ (אותן היום [הימים] לא זעם ה'). אל זעם בכל יום וכמה זעמו - רגע, שנאמר כי רגע באפו חיים ברצונו וגו'.
אומר הקב"ה לעם ישראל אם הייתי כועס עליכם באותו זמן של בלעם לא היה נשאר זכר משונאיהם של ישראל כלומר קבה לי היה "עובד"  אבל ארה לי לא היה "עובד" .
וצריך להבין מדוע נתן הקב"ה לבלעם את הכוח והיכולת להשמיד את עם ישראל מאיפה יש לבלעם את הכוח הזה ?
וכדי להבין את העניין  נראה ממה מתחיל הרצון של בלק להלחם בעם ישראל
הִ֠נֵּה עַ֣ם יָצָ֤א מִמִּצְרַ֙יִם֙ הִנֵּ֤ה כִסָּה֙ אֶת־עֵ֣ין הָאָ֔רֶץ
ואומר הילקוט שמעוני תורה פרשת בלק רמז תשסה
הנה עם יצא ממצרים אמר ליה אתה מה איכפת לך, אמר ליה הנה כסה את עין הארץ שתי עינים שהארץ תלויה בהן סיחון ועוג החרימום וכסו עיניהם
כלומר המלחמה בסיחון ועוג גרמה לכך שסיחון ועוג שהיו העיניים של הארץ ונהרגו במלחמה מול משה הביאה את בלק לנסות דרך אחרת להלחם בעם ישראל .
אומר ר' חיים פלטיאל במדבר פרק כא
אל תירא אותו. מכאן ראיה לפי' רש"י שפירש ויבא הפליט זהו עוג שנפלט מדור המבול, אף על גב דאיכא למימר דסיחון היה שהרי סיחון ועוג אחים הוו מ"מ הואיל ונתיירא משה ממנו יותר מסיחון, א"כ אותו פליט היה עוג והיה מתיירא שמא יעמוד לו זכותו של אברהם.
ומי' [תימה] למ"ד שעוג נקרא פליט על שנפלט ממי המבול (דבפרק) [דבמסכת] נידה מסיק דעוג וסיחון אחין הוו וא"כ סיחון [פלט] מדור המבול דבשלמא לעוג מצינו סמך ורמז כדפי' בנח דכתיב וישאר אך נח, זהו בגימ' עוג, אבל מסיחון לא מצינו רמז, וי"ל שעוג נולד קודם המבול ואמו הייתה מעוברת מסיחון בשנת המבול והלכה ונשאת לאחד מבני נח וכבר הייתה מעוברת מאותם בני האלהים אשר לקחו מבנות האדם ונולד סיחון בתיבה.
ואומר המהרש"א חידושי אגדות מסכת יומא דף סז עמוד ב
עזא ועזאל כו'. פרש"י מלאכי חבלה שירדו כו' ועליהן נאמר ויראו בני האלהים את בנות וגו' ע"ש וכה"ג פרש"י במס' נדה פ' האשה גבי סיחון ועוג אחי הוו בני שמחזאי כו' וקרא נקט הני שאפשר שהם היו עיקר:
מכאן ניתן להבין שעוג וסיחון היו אחים . וידוע שעוג  היה מהנפילים הם בני האלוקים וכאן הסביר ר' חיים פלטיאל שגם סיחון היה צאצא של הנפילים הם בני האלוקים .
מבריאת העולם נתן הקב"ה זכות בחירה חופשית למלאכים והיה מתייעץ איתם והם היו נגד בריאת האדם לפני שהקב"ה ברא את האדם הראשון והקב"ה נתן להם את הכוח לחלוק על הקב"ה  
תלמוד בבלי מסכת סנהדרין דף לח עמוד ב
 בשעה שבקש הקדוש ברוך הוא לבראות את האדם, ברא כת אחת של מלאכי השרת, אמר להם: רצונכם, נעשה אדם בצלמנו? אמרו לפניו: רבונו של עולם, מה מעשיו? אמר להן: כך וכך מעשיו, אמרו לפניו: רבונו של עולם +תהלים ח'+ מה אנוש כי תזכרנו ובן אדם כי תפקדנו, הושיט אצבעו קטנה ביניהן ושרפם. וכן כת שניה. כת שלישית אמרו לפניו: רבונו של עולם, ראשונים שאמרו לפניך - מה הועילו? כל העולם כולו שלך הוא, כל מה שאתה רוצה לעשות בעולמך - עשה.
ולאחר מכן בדור המבול גם הם באו  בטענה לקב"ה .
ואומר בבראשית רבתי פרשת בראשית עמוד
ו, ב בני האלהים. ר' יוסף אמר ראו המלאכים שהיה הב"ה מתעצב על שברא בני אדם. מיד עמדו שני מלאכים לפני הב"ה ששמם שמחזאי ועזאל ואמרו לפניו רבש"ע הלא אמרנו לפניך בשעה שבראת עולמך אל תברא אדם, כענין שנאמר מה אנוש כי תזכרנו וגו' (תהלים ח' ה'). א"ל הב"ה ועולם מה תהא עליו, א"ל אנו מסתפקים בו, א"ל גלוי וידוע לפני אלו הייתם בעולמם ויצר הרע שולט בכם כשם ששלט באדם הייתם קשים מהם, א"ל תן לנו רשות ונדור עם הבריות ותראה איך אנו מקדשים שמך.
ולאחר מכן שמשה קיבל תורה גם מלאכי השרת היו אופוזיציה למשה
אומר הפסיקתא רבתי (איש שלום) פיסקא כ - פ' מתן תורה
תנו רבנן אנכי ה' אלהיך (שמות כ' ב') בשעה שעלה משה למרום באותה שעה באתה ענן ורבצה כנגדו, לא היה יודע משה אם לרכב עליה אם לאחוז בה, מיד פתחה ונכנס בתוכה שנאמר ויבא משה בתוך הענן (שם /שמות/ כ"ד י"ח) ויכס הענן (שם שם /שמות כ"ד/ ט"ו) ונשאתו ענן והיה מהלך ברקיע ופגע בו קמואל המלאך, שהיה ממונה על שנים עשר אלפים מלאכי חבלה שהם יושבים בשער הרקיע, גער במשה ואמר מה לך בקדושי עליון, אתה ממקום הטנופות באת ומהלך במקום טהרה, ילוד אשה מהלך במקום אש, אמר לו משה, בן עמרם אני שבאתי לקבל תורה לישראל,
כלומר מזמן הבריאה ועד קבלת התורה וגם לאחר מכן יש מאבק מתמיד בן אותם מלאכים לבין ילודי אישה . והמאבק של בלעם בעם ישראל הוא חלק מהמאבק הזה ולאחר שסיחון ועוג מתו על ידי משה בלק ובלעם הם ההמשך של המאבק הזה וכך כותב הזוהר הקדוש תרגום
בֹּא וּרְאֵה, הַמָּן שֶׁהָיָה יוֹרֵד לְיִשְׂרָאֵל בַּמִּדְבָּר, אוֹתוֹ מָן הָיָה מִטַּל שֶׁלְּמַעְלָה, שֶׁהָיָה יוֹרֵד מֵהָעַתִּיק הַנִּסְתָּר שֶׁל כָּל הַנִּסְתָּרִים. וּכְשֶׁהָיָה נוֹחֵת, הָיָה אוֹרוֹ מֵאִיר בְּכָל הָעוֹלָמוֹת, וּמִמֶּנּוּ נִזּוֹן שְׂדֵה הַתַּפּוּחִים וּמַלְאָכִים עֶלְיוֹנִים. וּכְשֶׁהָיָה יוֹרֵד לְמַטָּה וְשׁוֹלֵט בּוֹ אֲוִיר הָעוֹלָם, הָיָה מַגְלִיד נִקְפָּא, וּמִשְׁתַּנֶּה זִיווֹ, וְלֹא הָיָה זִיווֹ אֶלָּא כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (במדבר יא) וְהַמָּן כִּזְרַע גַּד הוּא וְגוֹ', וְלֹא יוֹתֵר. וְכָל שֶׁכֵּן הַמַּלְאָכִים, כֵּיוָן שֶׁיָּרְדוּ וְשָׁלַט בָּהֶם אֲוִיר, הִשְׁתַּנּוּ מֵאוֹתָהּ דַּרְגָּה רִאשׁוֹנָה שֶׁהָיוּ בָהּ.
 
מֶה עָשָׂה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא? רָאָה שֶׁהִטְעוּ אֶת הָעוֹלָם, קְשָׁרָם בְּשַׁלְשְׁלָאוֹת בַּרְזֶל בְּהַר הַחֹשֶׁךְ. בְּאֵיזֶה מָקוֹם יוֹשְׁבִים? בְּעֹמֶק הָהָר. הוֹשִׁיב אֶת עֲזָ''א, וְזָרַק חֹשֶׁךְ הַפָּנִים. מִשּׁוּם שֶׁבְּאוֹתָהּ שָׁעָה שֶׁקְּשָׁרָם הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, הִתְחַזֵּק וְהִרְגִּיז כְּלַפֵּי מַעְלָה, וְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא הִפִּילוֹ בְעֹמֶק עַד צַוָּארוֹ, וְזָרַק חֹשֶׁךְ בְּפָנָיו. עֲזָאֵ''ל שֶׁלֹּא הִתְחַזֵּק, הוֹשִׁיבוֹ לְפָנָיו, וְהֵאִיר לוֹ הַחֹשֶׁךְ.
וּבְנֵי הָעוֹלָם שֶׁיּוֹדְעִים מְקוֹמָם, בָּאִים אֲלֵיהֶם וּמְלַמְּדִים אֶת בְּנֵי הָאָדָם כְּשָׁפִים וּנְחָשִׁים וּקְסָמִים. וְאוֹתָם הָרֵי הַחֹשֶׁךְ נִקְרָאִים הַרֲרֵי קֶדֶם. מָה הַטַּעַם? מִשּׁוּם שֶׁהַחֹשֶׁךְ מַקְדִּים לָאוֹר, וּמִשּׁוּם זֶה הָרֵי הַחֹשֶׁךְ נִקְרָאִים הַרֲרֵי קֶדֶם. לָבָן וּבִלְעָם לָמְדוּ מֵהֶם כְּשָׁפִים, וְהַיְנוּ מַה שֶּׁאָמַר בִּלְעָם, מִן אֲרָם יַנְחֵנִי בָלָק מֶלֶךְ מוֹאָב מֵהַרֲרֵי קֶדֶם וְגוֹ'
כלומר בלעם ובלק הם ההמשך של אותם נפילים והם חלק מהמאבק של הנפילים בבריאת האדם ולאחר מכן נתינת התורה לעם ישראל . סיחון ועוג היו עין הארץ ונהרגו וההמשך שלהם זה בלעם במדבר פרק כד
(ב) וַיִּשָּׂ֨א בִלְעָ֜ם אֶת־עֵינָ֗יו וַיַּרְא֙ אֶת־יִשְׂרָאֵ֔ל שֹׁכֵ֖ן לִשְׁבָטָ֑יו וַתְּהִ֥י עָלָ֖יו ר֥וּחַ אֱלֹהִֽים:
כלומר בלעם ממשיך את מה שנפסק אצל סיחון ועוג . נפסק הראיה שלהם והוא במאמציו מרים את העיניים שהתכסו וממשיך את המאבק שלהם של אותם מלאכים שהתנגדו לבריאת האדם .
ונאמר במדבר פרק כד
(ד) נְאֻ֕ם שֹׁמֵ֖עַ אִמְרֵי־אֵ֑ל אֲשֶׁ֨ר מַחֲזֵ֤ה שַׁדַּי֙ יֶֽחֱזֶ֔ה נֹפֵ֖ל וּגְל֥וּי עֵינָֽיִם:
וכאן לדעתי יש רמז בתורה לקשר של בלעם לנפילים כי כתוב בפסוק נפל ועוד ניתן להגיד שהוא גלוי עיניים כמו המעלה של סיחון ועוג שהיו עין הארץ .
ומתוך כך מובן התגובה של הקב"ה לבלעם כי הקב"ה ברא את אותם מלאכים בעולם עם בחירה חופשית ונתן להם את הכוח לנסות לחלוק על הקב"ה בעולם הזה כי אם לא היה להם את הכוח מדוע מתייעץ איתם הקב"ה ? ולכן הוא לא מפסיק את בלעם ואומר לו ארה לא "יעבוד" כי אני מברך את עם ישראל אבל "קבה"  יש לזה אפשרות "לעבוד "  כמו שראינו בגמרא . כי העולם בנוי בצורה כזו תהלים פרק ז
(יב) אֱ֭לֹהִים שׁוֹפֵ֣ט צַדִּ֑יק וְ֝אֵ֗ל זֹעֵ֥ם בְּכָל־יֽוֹם:
כך בנוי העולם על צדק ועל זעם . הקב"ה שופט את העולם ובגלל מעשי האדם הקב"ה זועם . הזעם הזה יש ביכולתו להשמיד את כל עם ישראל אבל מידת הרחמים של הקב"ה גורמות לכך שאותו זעם לא בה לידי ביטוי . אבל בלעם בידע שלו על העולם שלמד את זה מהנפילים הם מלאכי השרת המכירים את כל סודות היקום ומבין שעל ידי פעולת "קבה" חס וחלילה ניתן להשמיד את כל עם ישראל . וכדי להבין את פעולת ה "קבה"  אומר הכלי יקר במדבר פרק כב
אלא ודאי שארה קשה מן קבה, ולשון נכה קשה מן לשון להלחם, ולשון ואגרשנו מן הארץ קשה מן וגרשתיו, כי לשון קבה אינו לשון קללה שהרי נאמר (בראשית ל כח) נקבה עלי שכרך, אלא שהוא נוקב ומפרש, או שהוא עושה בהם חור קטן מלשון ויקוב חור בדלתו (מלכים - ב יב י) אבל ארה קשה כי בו קללה בו נידוי (שבועות לו א).
אומנם הכלי יקר סובר שארה זה חמור מקבה אבל מפרש את תהליך הקבה כמעשה של חור קטן ומה העניין של חור קטן לעניין של בלעם וכיצד חור קטן יכול לגרום חס וחלילה להשמדה של כל ישראל ?
אומר הבמדבר רבה (וילנא) פרשת בלק פרשה כ
ד"א מה אקוב לא קבה אל בנוהג שבעולם לגיון שמרד במלך חייב מיתה ואלו כפרו בו ומרדו ואמרו (שמות לב) אלה אלהיך ישראל לא היה צריך לכלותן, אלא אפילו באותה שעה לא זז מחיבתן, לוה להן ענני כבוד ולא פסקו מהן המן והבאר וכה"א (נחמיה ט) כי עשו להם עגל מסכה וגו' ואתה ברחמך הרבים לא עשיתם כלה במדבר עמוד הענן לא סר מעליהם יומם ומנך לא מנעת מפיהם ומים מסלע הוצאת להם והיאך אני יכול לקללם
עם ישראל נמצא תחת ענני הכבוד יש להם הגנה מלאה וכיצד אפשר לקלל את מי שנמצא תחת חסות הקב"ה ? זה בדיוק מה שאמר הקב"ה לבלעם שום "ארה" לא תוכל לעבוד כאן כי הם נמצאים תחת חסותי תחת ענני הכבוד ולכן זה לא יעבוד . מה כן יכול לעבוד אם חס וחלילה יהיה חור בענני הכבוד אז באמת יכול להיות סכנה לעם ישראל בדיוק כמו היום שיש אנשים המחפשים פרצות בתוך חומת אש של מחשבים ורק דרך פרצה קטנה הם מסוגלים להרוס את הרשת עם המחשבים . וזה מה שאומר בלעם לקב"ה אני רוצה לחפש איזה חור איזה פרצה שאז ההגנה שאתה נותן לעם ישראל לא תעבוד וחס וחלילה נוכל להשמיד את עם ישראל ובלעם שהיה לו את הידע הזה באמת יכול היה לעשות את החור בדיוק מתי שהקב"ה זעם על עם ישראל ולכן הקב"ה באותו הזמן הפסיק את אותו רגע של זעם כמו שכותבת הגמרא וכאשר בלעם מבין את זה נאמר במדבר פרק כד
(כה) וַיָּ֣קָם בִּלְעָ֔ם וַיֵּ֖לֶךְ וַיָּ֣שָׁב לִמְקֹמ֑וֹ וְגַם־בָּלָ֖ק הָלַ֥ךְ לְדַרְכּֽוֹ: פ
לאחר שבלעם הבין את זה הוא מחפש  חור אחר שאולי דרכו ניתן יהיה להשמיד את עם ישראל וכאן הוא מצא חור אחר כתוב במדבר פרק כה
(א) וַיֵּ֥שֶׁב יִשְׂרָאֵ֖ל בַּשִּׁטִּ֑ים וַיָּ֣חֶל הָעָ֔ם לִזְנ֖וֹת אֶל־בְּנ֥וֹת מוֹאָֽב:
מדרש אגדה (בובר) במדבר פרשת בלק פרק כה סימן א
וישב ישראל וגו'. בלק ובני פלטין שלו העמידו את בנותיהם בשוק של זונות, כמו שיעץ עליהם בלעם הרשע, ועשו שם אוהלים, והיו מקשטים את הנערות ומעמידין אותם בפנים, והזקנות עומדות מבחוץ, והי' אדם מישראל הולך ליטול מהם חפץ, והיו הזקנות אומרות להם היכנס לפנים, ואני מראה לך פנים יפות, וכיון שהי' נכנס רואה אותה יושבת ומקושטת ומתחלה היין של גוים הי' מותר לישראל, ומאותו היום נאסר, והית' הנערה מוזגת לו מן היין העמוני שהוא יפה ומפתה את הלב ואת הגוף לזנות, והוא מקבל מידה ושותה מאותו היין שמביאו לזנות, שנאמר זנות יין ותירוש (הושע ד יא), מיד הי' יצר הרע נכנס בלבו, והוא אומר השמיעי לי, והיתה מוציאה ע"ז מתוך פונדתה ואומרת לו השתחוה לזאת ואני נשמעת לך, והוא אומר לה לע"ז איני משתחוה, והיא אומרת לו אין אתה מגלה עצמך לי, מה הבדל בין שתתגלה לי, בין שתתגלה לע"ז, כי פעור זו היא עבודתו, שיגלה אדם את התחתון שלו לפניה, וכן אמרו רבותינו ז"ל הפוער אדם את עצמו לפעור, זו היא עבודתו, וכן מרקוליס שזורק אבן לפניה זו היא עבודתה:
בלעם במקום לעשות את החור באופן ישיר עשה אותו באופן עקיף דרך בנות מואב . ומיד יש הצלחה לעצה של בלעם במדבר פרק כה
(ג) וַיִּצָּ֥מֶד יִשְׂרָאֵ֖ל לְבַ֣עַל פְּע֑וֹר וַיִּֽחַר־אַ֥ף יְקֹוָ֖ק בְּיִשְׂרָאֵֽל:
הקב"ה שהפסיק לזעום על עם ישראל בזמן הניסיון של בלעם ובלק ל"קבה"  את ישראל התחיל את הזעם שוב . וכאן התוצאה באה מידית אומר הרשב"ם במדבר פרשת בלק פרק כה פסוק ג
(ג) ויחר אף - שהתחילה מגפה בעם:
כלומר בלעם יצר בעקיפין את החור שדרכו הזעם של הקב"ה בה לידי ביטוי במגפה בעם ישראל . אבל מעשה פינחס סתם  את החור במדבר פרק כה
(ח) וַ֠יָּבֹא אַחַ֨ר אִֽישׁ־יִשְׂרָאֵ֜ל אֶל־הַקֻּבָּ֗ה וַיִּדְקֹר֙ אֶת־שְׁנֵיהֶ֔ם אֵ֚ת אִ֣ישׁ יִשְׂרָאֵ֔ל וְאֶת־הָאִשָּׁ֖ה אֶל־קֳבָתָ֑הּ וַתֵּֽעָצַר֙ הַמַּגֵּפָ֔ה מֵעַ֖ל בְּנֵ֥י יִשְׂרָאֵֽל:
כלומר כתוב כאן מפורש   ֶ אֶל־הַקֻּבָּ֗ה    כלומר הגיע פינחס אל החור שיצר בלעם ובמעשה שלו סתם את החור שנוצר ומיד נעצרה המגפה וכך כותב החזקוני במדבר פרק כה
אל קבתה אל נקובתה מגזרת ויקוב חור בדלתו שהנו"ן נופלת.
כלומר בלעם הצליח לגרום לכך שנעשה חור בהגנה על עם ישראל ומתוך כך באמת התחילה מגפה כלומר הזעם של הקב"ה התחיל לעבוד דרך החור שנעשה אבל פינחס במעשהו סתם את החור
ושוב יש את הקשר במעשה הזה של בלעם לאותם נפילים כתוב בבראשית רבתי פרשת בראשית עמוד 31
אבל עזאל לא חזר בתשובה והוא ממונה על כל מיני צבעונין ותכשיטין של נשים שמסיתים בני אדם לדבר עבירה ועדיין הוא עומד בקלקולו, ולכך היו ישראל מקריבין קרבנות והיו נותנים גורל אחד לה' שיכפר על כל עונות ישראל וגורל אחד לעזאזל שיסבול עונותיהם של ישראל.
כלומר בלעם משתמש בכל הכלים שלמד מאותם נפילים אבל פינחס בקנאות שלו הציל את עם ישראל על ידי סתימת החור "קבה" שעשה בלעם