30.7.2021

פרשת עקב למה מצרים היא ב "זָכֹ֣ר תִּזְכֹּ֗ר אֵ֤ת אֲשֶׁר־עָשָׂה֙ יְקֹוָ֣ק אֱלֹהֶ֔יךָ לְפַרְעֹ֖ה וּלְכָל־מִצְרָֽיִם" ? מי צריך להשמיד את אומות העולם הנמצאים בארץ ישראל ? מי אמור להשמיד את בני הענק הנמצאים בארץ ישראל ? למה יש הבדל בן בני הענק לאומות העולם ? האם בני הענק הם מאומות העולם ? מה הויכוח של הנפילים עם הקב"ה ? מה הקשר של הנפילים לעמלק ? למה המלחמה מול עמלק זה המלחמה של הקב"ה ? ‏כ"א/אב/תשפ"א

 בס"ד

פרשת עקב למה  מצרים היא ב "זָכֹ֣ר תִּזְכֹּ֗ר אֵ֤ת אֲשֶׁר־עָשָׂה֙ יְקֹוָ֣ק אֱלֹהֶ֔יךָ לְפַרְעֹ֖ה וּלְכָל־מִצְרָֽיִם" ? מי צריך להשמיד את אומות העולם הנמצאים בארץ ישראל ? מי אמור להשמיד את בני הענק הנמצאים בארץ ישראל ? למה יש הבדל בן בני הענק לאומות העולם ? האם בני הענק הם מאומות העולם ? מה הויכוח של הנפילים עם הקב"ה ? מה הקשר של הנפילים לעמלק ? למה המלחמה מול עמלק זה המלחמה של הקב"ה ?  ‏כ"א/אב/תשפ"א

כתוב בדברים (פרשת עקב) פרק ז פסוק יד - יח

(יד) בָּר֥וּךְ תִּֽהְיֶ֖ה מִכָּל־הָעַמִּ֑ים לֹא־יִהְיֶ֥ה בְךָ֛ עָקָ֥ר וַֽעֲקָרָ֖ה וּבִבְהֶמְתֶּֽךָ:

(טו) וְהֵסִ֧יר יְקֹוָ֛ק מִמְּךָ֖ כָּל־חֹ֑לִי וְכָל־מַדְוֵי֩ מִצְרַ֨יִם הָרָעִ֜ים אֲשֶׁ֣ר יָדַ֗עְתָּ לֹ֤א יְשִׂימָם֙ בָּ֔ךְ וּנְתָנָ֖ם בְּכָל־שֹׂנְאֶֽיךָ:

(טז) וְאָכַלְתָּ֣ אֶת־כָּל־הָֽעַמִּ֗ים אֲשֶׁ֨ר יְקֹוָ֤ק אֱלֹהֶ֙יךָ֙ נֹתֵ֣ן לָ֔ךְ לֹא־תָח֥וֹס עֵֽינְךָ֖ עֲלֵיהֶ֑ם וְלֹ֤א תַעֲבֹד֙ אֶת־אֱלֹ֣הֵיהֶ֔ם כִּֽי־מוֹקֵ֥שׁ ה֖וּא לָֽךְ: ס

(יז) כִּ֤י תֹאמַר֙ בִּלְבָ֣בְךָ֔ רַבִּ֛ים הַגּוֹיִ֥ם הָאֵ֖לֶּה מִמֶּ֑נִּי אֵיכָ֥ה אוּכַ֖ל לְהוֹרִישָֽׁם:

(יח) לֹ֥א תִירָ֖א מֵהֶ֑ם זָכֹ֣ר תִּזְכֹּ֗ר אֵ֤ת אֲשֶׁר־עָשָׂה֙ יְקֹוָ֣ק אֱלֹהֶ֔יךָ לְפַרְעֹ֖ה וּלְכָל־מִצְרָֽיִם:

עם ישראל עומד מצד אחד ומצרים מהצד השני ושאר העמים נמצאים היכן שהוא באמצע . מצרים היא הצד הקיצוני כנגד עם ישראל ולכן עם ישראל מצווה  על ידי הקב"ה  זָכֹ֣ר תִּזְכֹּ֗ר אֵ֤ת אֲשֶׁר־עָשָׂה֙ יְקֹוָ֣ק אֱלֹהֶ֔יךָ לְפַרְעֹ֖ה וּלְכָל־מִצְרָֽיִם.

וכך מתארת התורה את התהליך שיתרחש  מול העמים

דברים (פרשת עקב) פרק ז פסוק כג - כד

(כג) וּנְתָנָ֛ם יְקֹוָ֥ק אֱלֹהֶ֖יךָ לְפָנֶ֑יךָ וְהָמָם֙ מְהוּמָ֣ה גְדֹלָ֔ה עַ֖ד הִשָּׁמְדָֽם:

(כד) וְנָתַ֤ן מַלְכֵיהֶם֙ בְּיָדֶ֔ךָ וְהַאֲבַדְתָּ֣ אֶת־שְׁמָ֔ם מִתַּ֖חַת הַשָּׁמָ֑יִם לֹֽא־יִתְיַצֵּ֥ב אִישׁ֙ בְּפָנֶ֔יךָ עַ֥ד הִשְׁמִֽדְךָ֖ אֹתָֽם:

הקב"ה ייתן אותם בידי עם ישראל ועם ישראל ישמיד אותם לעומת זאת מביאה התורה תהליך שונה לחלוטין מול בני הענק

דברים (פרשת עקב) פרק ט פסוק א - ג

(א) שְׁמַ֣ע יִשְׂרָאֵ֗ל אַתָּ֨ה עֹבֵ֤ר הַיּוֹם֙ אֶת־הַיַּרְדֵּ֔ן לָבֹא֙ לָרֶ֣שֶׁת גּוֹיִ֔ם גְּדֹלִ֥ים וַעֲצֻמִ֖ים מִמֶּ֑ךָּ עָרִ֛ים גְּדֹלֹ֥ת וּבְצֻרֹ֖ת בַּשָּׁמָֽיִם:

(ב) עַֽם־גָּד֥וֹל וָרָ֖ם בְּנֵ֣י עֲנָקִ֑ים אֲשֶׁ֨ר אַתָּ֤ה יָדַ֙עְתָּ֙ וְאַתָּ֣ה שָׁמַ֔עְתָּ מִ֣י יִתְיַצֵּ֔ב לִפְנֵ֖י בְּנֵ֥י עֲנָֽק:

(ג) וְיָדַעְתָּ֣ הַיּ֗וֹם כִּי֩ יְקֹוָ֨ק אֱלֹהֶ֜יךָ הֽוּא־הָעֹבֵ֤ר לְפָנֶ֙יךָ֙ אֵ֣שׁ אֹֽכְלָ֔ה ה֧וּא יַשְׁמִידֵ֛ם וְה֥וּא יַכְנִיעֵ֖ם לְפָנֶ֑יךָ וְהֽוֹרַשְׁתָּ֤ם וְהַֽאֲבַדְתָּם֙ מַהֵ֔ר כַּאֲשֶׁ֛ר דִּבֶּ֥ר יְקֹוָ֖ק לָֽךְ:

כאן התהליך מול בני הענק שונה מי שישמיד אותם זה הקב"ה ולא עם ישראל מי שיכניע אותם זה הקב"ה . ואחרי שהקב"ה ישמידם ויכניע אותם  עם ישראל ירש אותם ואת הערים הגדולות והבצורות . כאשר מדובר על  אומות העולם הקב"ה יעזור לעם ישראל על ידי מהומה שהוא יקים ואז עם ישראל יוכל להשמיד אותם וכך כותב בעל הטורים דברים (פרשת עקב) פרק ז פסוק כג

והמם מהומה גדולה. והמם גלגל עגלתו וגו' (ישעיה כח כח). מלמד שעשה להם כמו למצרים דכתיב בהו (שמות יד כה) ויסר את אופן מרכבותיו (מכילתא בשלח יד כה):

צריך להבין את ההבדל בן אומות העולם לבני הענק . מה ההבדל ביניהם ולמה תהליך הירושה שלהם  שונה לחלוטין .

למה  אומות העולם ייאבדו על ידי  עם ישראל ובני הענק על ידי הקב"ה .

אומות העולם הם מבני נח לאחר שכל העולם כולו הושמד במבול . אומות העולם  יכלו לקבל את התורה לפני מעמד הר  סיני אבל כל האומות חוץ מהעם היהודי לא רצה לקבל את התורה

כתוב במדבר רבה (וילנא) (פרשת במדבר) פרשה ב סימן ג

אמר ר' אבהו מה ת"ל הביאני אל בית היין וגו' למה"ד =למה הדבר דומה= לעשיר שהיה לו אוצר מלא יין ונכנס לבדקו ומצאו כולו חומץ בא לצאת מתוך האוצר ומצא חבית א' יין טוב אמר חבית זו עומדת עלי כמלא אוצר כך ברא הקדוש ברוך הוא שבעים אומות מכולם לא מצא הנייה אלא בישראל שנאמר הביאני אל בית היין ומנין שיין עולה ע', י' עשרה י' עשרה נ' חמשים הרי שבעים

וכך כותב השם משמואל שמות פרשת משפטים שנה תרעד

והנה ידוע ששבעים שרי האומות הם ל"ה מימין וממונה עליהם רהב ול"ה משמאל וממונה עליהם ס"ם. והנה שר של מצרים רהב שמו, וברש"י (סוף פ' וישב) לא פנה אל רהבים אל מצרים שנקראים רהב, ובודאי שהוא בשם שר שלהם, וכתיב (איוב כ"ו) ובתבונתו מחץ רהב (ע' רש"י שם), וא"כ ל"ה שרים תחת שררותו, ואף דאיתא במדרשים שפרעה הי' מושל על כל שבעים אומות ובודאי כן למעלה שהשר שלו הי' מושל על כל שבעים,

כלומר מצרים לכאורה מייצגת את כל אומות העולם כי מצרים היא היותר קיצונית מכל אומות העולם וכדי להבין את המהות של מצרים צריך להבין את  פרעה שאמר יחזקאל פרק כט פסוק ג

(ג) דַּבֵּ֨ר וְאָמַרְתָּ֜ כֹּֽה־אָמַ֣ר׀ אֲדֹנָ֣י יְקֹוִ֗ק הִנְנִ֤י עָלֶ֙יךָ֙ פַּרְעֹ֣ה מֶֽלֶךְ־מִצְרַ֔יִם הַתַּנִּים֙ הַגָּד֔וֹל הָרֹבֵ֖ץ בְּת֣וֹךְ יְאֹרָ֑יו אֲשֶׁ֥ר אָמַ֛ר לִ֥י יְאֹרִ֖י וַאֲנִ֥י עֲשִׂיתִֽנִי:

ועל זה אומר המלבי"ם באור המילות יחזקאל פרק כט פסוק ג

(ג) עשיתני. עשיתי את עצמי:

פרעה מסמל את המרידה הגדולה ביותר בקב"ה והוא הכחשת מוחלטת של הקב"ה . פרעה אומר אני הקב"ה אני עשיתי את עצמי ולכן מצרים הוא מקום שיש בו אפס הכרה בקב"ה ולכן הוא מקום הטומאה המוחלטת ולכן מצרים היא מקום השער החמישים של טומאה . ומקום שער החמישים של טומאה שם לא נמצא הקב"ה ולכן אם נכנסים לשער הזה לא ניתן  לצאת משם

ואומר  האור החיים שמות פרק ג

ואלו לא הוציא הקדוש ברוך הוא את אבותינו ממצרים עדיין וגו' כי אם היו מתעכבים שם עוד היו נכנסים בנ' שערי טומאה ולא היתה תקומה לזה  .

אבל גם אלו שמכחישים לחלוטין את הקב"ה עדיין הם מבני נח ועליהם אמר הקב"ה

ואומר הילקוט שמעוני תורה פרשת בשלח רמז רלג

אמר רבי שמואל בר נחמני מאי דכתיב ולא קרב זה אל זה כל הלילה [י"ד, כ] בקשו מלאכי השרת לומר שירה לפני הקדוש ברוך הוא אמר להם הקדוש ברוך הוא מעשה ידי טובעים בים ואתם אומרים שירה לפני:

המצרים הם חלק מאומות העולם והם מעשי ידי הקב"ה הם חלק מאלו שיכלו לקבל את התורה אבל לא קבלו מתוך בחירה ועל כן הקב"ה דן אותם לבאר של שחת . ההתמודדות של עם ישראל הוא מול אומות העולם כי הם יכלו לקבל את התורה ולא רצו ועם ישראל קיבל על עצמו את התורה ובכך נעשה אויב לכל אומות העולם . ולכן זה התמודדות של עם ישראל מול מצרים ומול אומות העולם . ומה ההבדל לבני הענק ?  למה בני ענק הם לא מאומות העולם ? למה הקב"ה ישמיד אותם ולא עם ישראל ?

בני הענק הם הצאצאים של הנפילים שהיו מן פמליה של מעלה שהתנגדה לבריאת האדם כמו שכותב התלמוד בבלי מסכת סנהדרין דף לח עמוד ב

 בשעה שבקש הקדוש ברוך הוא לבראות את האדם, ברא כת אחת של מלאכי השרת, אמר להם: רצונכם, נעשה אדם בצלמנו? אמרו לפניו: רבונו של עולם, מה מעשיו? אמר להן: כך וכך מעשיו, אמרו לפניו: רבונו של עולם +תהלים ח'+ מה אנוש כי תזכרנו ובן אדם כי תפקדנו, הושיט אצבעו קטנה ביניהן ושרפם. וכן כת שניה. כת שלישית אמרו לפניו: רבונו של עולם, ראשונים שאמרו לפניך - מה הועילו? כל העולם כולו שלך הוא, כל מה שאתה רוצה לעשות בעולמך - עשה.

וההמשך של זה נאמר בבראשית רבתי

ו, ב בני האלהים. ר' יוסף אמר ראו המלאכים שהיה הב"ה מתעצב על שברא בני אדם. מיד עמדו שני מלאכים לפני הב"ה ששמם שמחזאי ועזאל ואמרו לפניו רבש"ע הלא אמרנו לפניך בשעה שבראת עולמך אל תברא אדם, כענין שנאמר מה אנוש כי תזכרנו וגו' (תהלים ח' ה'). א"ל הב"ה ועולם מה תהא עליו, א"ל אנו מסתפקים בו, א"ל גלוי וידוע לפני אלו הייתם בעולמם ויצר הרע שולט בכם כשם ששלט באדם הייתם קשים מהם, א"ל תן לנו רשות ונדור עם הבריות ותראה איך אנו מקדשים שמך. א"ל הב"ה כבר נתתי לכם רשות. מיד ירדו והשליט בהם יצר הרע. כיון שראו בנות האדם שהם יפות תעו אחריהן ולא יכלו לכבוש ביצרן הדא ה"ד ויראו בני האלהים וגו'. ראה שמחזאי ריבה אחת ששמה אסטירה נתן עיניו בה, אמר לה השמעי לי, א"ל איני שומעת לך עד שתלמדני שם המפורש שאתה

כלומר בני הענק מתמודדים מול הקב"ה ולא מול עם ישראל . הויכוח שלהם עם הקב"ה התחיל לפני בריאת האדם ולכן הם לא חלק מאומות העולם . עמלק הוא ההמשך של אותם נפילים שהתנגדו לבריאת האדם . בני הענק אין מקומם בארץ ואין הם חלק מאומות העולם . הם ירדו רק לקעקע את האדם כי הם חשבו שהם אלטרנטיבה טובה מן האדם וזה מהות הויכוח שלהם עם הקב"ה. עמלק נהפך לזרוע המבצעת של אותם נפילים כאשר  הקב"ה קשר אותם בהררי קדם . האסטרטגיה של הנפילים השתנתה במעמד קבלת התורה כי כוחם נחלש . עמלק עצמו נעלם ולא נמצא יותר באופן גלוי ולפי ההבנה שלי שהוא נכנס לתוך עם ישראל . ההעלמות של עמלק נכתבה בדברי הימים א פרק ד פסוק מב – מג

(מב) וּמֵהֶ֣ם׀ מִן־בְּנֵ֣י שִׁמְע֗וֹן הָלְכוּ֙ לְהַ֣ר שֵׂעִ֔יר אֲנָשִׁ֖ים חֲמֵ֣שׁ מֵא֑וֹת וּפְלַטְיָ֡ה וּ֠נְעַרְיָה וּרְפָיָ֧ה וְעֻזִּיאֵ֛ל בְּנֵ֥י יִשְׁעִ֖י בְּרֹאשָֽׁם:

(מג) וַיַּכּ֕וּ אֶת־שְׁאֵרִ֥ית הַפְּלֵטָ֖ה לַעֲמָלֵ֑ק וַיֵּ֣שְׁבוּ שָׁ֔ם עַ֖ד הַיּ֥וֹם הַזֶּֽה:

וכך אומר רש"י דברי הימים א פרק ד פסוק מג

(מג) ויכו את שארית הפליטה - מהכרתת דוד כי דוד הכרית כל זכר באדום:

ולכן המקום היחידי שלהם להיות במקום שהם יכולים לקעקע את העם היהודי הוא מתוך העם היהודי . הויכוח  של הנפילים זה ישירות מול הקב"ה ולא מול האדם . המלחמה של עם ישראל הוא מול אומות העולם שלא רצו לקבל את התורה כי הם חלק מבריאת האדם לעומת זאת הנפילים לא שיכים לבריאת האדם והם בעולם לפני בריאת האדם ביום השני הם התנגדו לבריאת האדם בויכוח עם הקב"ה . זה ההבדל המהותי בן אומות העולם לבני הענק ולכן יש הבדל מהותי בצורת ההתמודדות מולם .  

זה אולי גם הסיבה שצריך להכרית את זכרם מהעולם כי הם לא חלק ממעשי ידי הקב"ה

שמות (פרשת בשלח) פרק יז פסוק יד - טז

(יד) וַיֹּ֨אמֶר יְקֹוָ֜ק אֶל־מֹשֶׁ֗ה כְּתֹ֨ב זֹ֤את זִכָּרוֹן֙ בַּסֵּ֔פֶר וְשִׂ֖ים בְּאָזְנֵ֣י יְהוֹשֻׁ֑עַ כִּֽי־מָחֹ֤ה אֶמְחֶה֙ אֶת־ זֵ֣כֶר עֲמָלֵ֔ק מִתַּ֖חַת הַשָּׁמָֽיִם:

(טו) וַיִּ֥בֶן מֹשֶׁ֖ה מִזְבֵּ֑חַ וַיִּקְרָ֥א שְׁמ֖וֹ יְקֹוָ֥ק׀ נִסִּֽי:

(טז) וַיֹּ֗אמֶר כִּֽי־יָד֙ עַל־כֵּ֣ס יָ֔הּ מִלְחָמָ֥ה לַיקֹוָ֖ק בַּֽעֲמָלֵ֑ק מִדֹּ֖ר דֹּֽר: פ

זה המלחמה של הקב"ה בעמלק ולא של עם ישראל כי מהותו של עמלק שהוא רוצה לקעקע את קבלת התורה על ידי עם ישראל כי עצם בריאת האדם מנוגדת לדעתם . אותם נפילים חושבים שהם אלטרנטיבה טובה יותר לבריאת האדם .

מצרים מכחישה את קיומו של הקב"ה הנפילים לא מכחישים את הקב"ה הם רק מתנגדים לבחירה של הקב"ה לברא את האדם בתוך המסגרת של הבחירה החופשית שהקב"ה נתן להם תוך הגבלת כוחו בבריאת העולם .